quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:04 schreef online het volgende:
Rustte de balk niet op de stenen van de schoorsteen welke jij hebt weggehaald?
En waar stonden de stenen van de schoorsteen op? (op de eerste verdieping)
Edit: Laat maar, je zei al dat deze er niet op lag.
Maar ik zou wel op korte termijn iemand er naar laten kijken.
Er loopt aan 1 kant een spant (aan die kant van de nokbalk). Dat is de groenige balk van de dakkapel. Een kleine 30 cm erna zit er nog 1, de donkerbruine. Aan de andere kant heb ik er op die hoogte geen 1 kunnen vinden, maar er zitten hier en daar nog gipsplaten op. Die ga ik weghalen als de overige puin weg is.quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:08 schreef Deetch het volgende:
Is je nokbalk niet via spanten op de buitenmuur afgesteund?
Je ziet niet het geheel van de spant, en de nokbalk. Ik zal de maten eens nameten als ik vanmiddag thuis ben.quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:21 schreef asmodai--nl het volgende:
Als ik even mag oordelen vanaf de foto's, dan is de spant nogal dun. Ook de nokbalk komt mij wat ielig over. Maar om even op je vraag terug te komen: Nee, een nokbalk hoort NIET gedragen te worden door de spanten.
Het hoort te zijn als bij je buren: de nokbalk zou gewoon op de muur moeten steunen.
Als ik jou was zou ik de nokbalk met een liplas een suk(je) verlengen zodat deze wel op de muur rust.
Aangezien je dak daar begint, en de spant vlak na de muur zit lijkt het me dat de constructie op zich sterk genoeg is, maar of je dat wilt gokken?
Verder valt het me op dat het metselwerk zelf er nogal knullig uitziet? Vooral op de onderste foto.
Je bedoeld dat hij een stukje resthout heeft gebruikt ofzowquote:Op dinsdag 10 april 2007 12:58 schreef asmodai--nl het volgende:
Ik denk dat de aannemer gewoon een bochtje heeft afgesneden bij de bouw van het huis, of bij de verwijdering van de schoorsteen.
De muur die je nu ziet, is dus de muur van de buren. Wat ik van de benedenmuren heb gezien ziet dat er wel redelijk uit, maar ik heb daar alleen het gedeelte gezien waar daar de schoorsteen stond. De rest was al gestuukt.quote:En dat, zoals het eruitziet, aangeheelde metselwerk is dus gewoon prut.
Dan vraag ik me weer af hoever dat doorloopt. Een nokbalk laten rusten op een slechte muur is ook niet echt lekker.
Is de hele muur daar zo slecht? of alleen het stuk waar de schoorsteen gestaan heeft?
Bedoel je van goot tot goot in de breedte?quote:En als je toch aan het meten bent: meet ook even de overspanningen (van muur tot muur) en de breedte eens op. Geeft mij even meer idee.
Vooralsnog zou ik zenuwachtiger worden van het "metselwerk" dan van je nokbalk. Als dat metselwerk naar beneden komt, ben ik bang dat je dak daar zijn cruciale steun kwijt is.
Aan iedere zijde zijn er drie gordingen, met uitsondering van waar nu de dakkapel zit. De dakbalken van de dakkapel hangen natuurlijk aan de nokbalk.quote:Heb je nog gordingen ook trouwens? lijkt me wel, maar hoeveel?
Ik snap hem nuquote:Op dinsdag 10 april 2007 13:34 schreef asmodai--nl het volgende:
Van goot tot goot is in de breedte ja. Ik maakte de fout om iets uit te leggen met de gedachte dat de ander een leek is. Gezien je verbouwingsfoto's val jij daar bepaald niet onder.
Zo kan het indd ook, maar het lijkt me niet normaal zeg maarquote:En ik denk niet dat de aannemer resthout heeft gebruikt, het zal gewoon makkelijker zijn geweest om ergens bij te komen. FF de zaag erin en men heeft weer ruimte...
Ook zou het mij persoonlijk helemaal niets verbazen als P.Rutser op de grond de nokbalk net iets te kort heeft afgezaagd, en geen zin had om een nieuwe te zagen. Zo kan het toch ook?
Dat zal ik vanavond even nakijken. Ik bedenk me nu net namelijk dat er achter de afschotten ook nog wel een spant of twee kunnen zittenquote:6x6 en 20x7.5 komt op mij nogsteeds over als een niet zo heel sterke dakconstructie. Om de hoeveel meter zit een spant?
Dat ik daar geen muur heb klopt. De schoorsteen stond met de achterwand in de muur. Eromheen is dus wel muur. Dat gedeelte waar de schoorsteen heeft gestaan ga ik opnieuw opmetselen, en daar dan de balk in vastleggen.quote:Ik begrijp niet helemaal dat ik nu de muur van de buren zie? Als dat werkelijk de muur van de buren is, betekend dat dat jij geen muur hebt? En dan klopt het weer dat de nokbalk in het luchtledige hangt.
Waar en hoe zie jij dat de laatste 10 cm ondersteunend is geweest dan?quote:Op dinsdag 10 april 2007 13:56 schreef Solingjan het volgende:
Waarschijnlijk is de schoorsteen eerst gemetseld.
De nokgording is tegen de schoorsteen aangezet.
Je kunt ook zien dat het laaste stukje, ong 10cm, ondersteund is geweest.
Hij is dus niet naderhand doorgezaagd.
Zal ik vanavond, als het puin weg is, eens naar kijken dan. Bij de buren is dit overigens ook niet het geval....quote:Kun je op de vloer, waterpas naar beneden een plek ontdekken waar een balk heeft gestaan rechtop ter ondersteuning van de gording?
Je bedoeld net als de staanders van een wigwam? Dat idee?quote:Ansich kan deze konstruktie nu geen kwaad meer.
Met "hangtwel vaker eerst de nokgording in de lucht!. Ondersteund door een paar verticale balken.
Dan slaat men de kepers er tegen en wordt de nokgording als het ware om hooggedrukt door de kepers.
Ik denk dat een liplas vele malen steviger is, zoals hierboven ook al aanbevolen wordt.quote:Waar moet deze naar toe?
Zie het als een gewelfde kelder.
Je zou voor je eigen gemoedrust een stukje balk van de zelfde maat er koud tegenaan kunnen zetten.
Neem een stuk balk wat er tussen past qua lengte. Schroef hier op de twee zijvlakken OSB plaat welke oversteekt (ong 30 cm) zodat je dat aan de bestaande balk ook kunt vastschoeven.
Aangezien we nu tegen de muur van de buren aan zitten wil ik het isoleren, en een muurtje ertegenaan metselen. Dan gaat opvullen niet zo eenvoudig. Vervolgens wordt het alsnog gestuukt.quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:05 schreef Solingjan het volgende:
Opmetselen lijkt mij niet nodig.
Gewoon mooi vlak stucken.
Eventueel kun je bij de bouwhandel twee stalen balkverbindingsstrips halen.
Zijn ongeveer 40-50 bij 20cm. Die zet je aan beide zijden van de oude en de nieuwe balk. Hier kun of spijkers of schroeven in zetten.
Nou ja, ongeloofwaardig gaat wat ver. Mijn schoonvader zit in de bouw. Maar toch denk je altijd dat ze het niet doenquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:16 schreef asmodai--nl het volgende:
oja, nog even terugkomend op het te kort zagen verhaal: volgens mij komt dat wat ongeloofwaardig op TS over, maar ik weet uit ervaring dat dit soort "foutjes" gewoon voorkomen.
Zie ook Bos en Lommer plein, neerstortende balkons, loslatende gevelplaten, toneeltorens etc... je moest eens weten hoeveel bochtjes er soms worden afgesneden. Echt niet te geloven...
De schoorsteen heeft de nokbalk NIET ondersteund, dat is zeker. Althans niet in de situatie zoals die gisteren was toen in de schoorsteen gesloopt heb.quote:Op dinsdag 10 april 2007 15:00 schreef asmodai--nl het volgende:
Ik denk dat een liplas mooier is, maar niet per se sterker.
Je kunt ook het reeds voorgestelde doen. 2 plaatjes hout aan weerszijden, en een stukkie balk om 'm te verlengen. Ik zou daar alleen meranti multiplex voor nemen van een cm of 2 dik. Of de stalen verbindingen. Het is maar waar je zin in hebt.
Gezien de constructie nu al weinig te lijden heeft, is dat sterk genoeg.
En ook ik heb het vermoeden dat mogelijk de schoorsteen de nokbalk heeft ondersteunt, maar dat weet jij beter. Jij hebt toch de jekkerhamer uit de kast gehaald.
Net als een paar anderen dusquote:
De afmetingen zijn:quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:58 schreef asmodai--nl het volgende:
-verhaal over meten-
Dun. Bij mij zijn de nokbalk en het spant 34 x 9 de 4 gordingen en de trekplaat 22 x 6 en bij hebben iets minder overspanning.quote:Op dinsdag 10 april 2007 19:35 schreef sanger het volgende:
[..]
De afmetingen zijn:
Nokbalk 17 x 7
Spanten 11 x 7
In totaal zijn er aan iedere kant vier spanten.
De totale vloeroppervlak is:
Breedte 5,70
Lengte 6,50
Heeft die niet eerst in de schoorsteen gerust maar die is verkleind een keer ?quote:De nokbalk eindigt 40 cm voor de muur.
Ik vind ze eerlijk gezegd ook wel erg dunquote:Op dinsdag 10 april 2007 19:41 schreef tnimble het volgende:
[..]
Dun. Bij mij zijn de nokbalk en het spant 34 x 9 de 4 gordingen en de trekplaat 22 x 6 en bij hebben iets minder overspanning.
Dat zou een optie kunnen zijn, maar helemaal daarin geloven doe ik eigenlijk niet. Dat zou dan namelijk na eind jaren 80 geweest moeten zijn. De staat van het metselwerk op de schouw was zo slechts dat ik het ouder verwacht.quote:
Heeft die niet eerst in de schoorsteen gerust maar die is verkleind een keer ?
Dat is waar ja. Ik ga het in ieder geval met een stukje balk en een liplas verbinding ondersteunen.quote:Op woensdag 11 april 2007 09:06 schreef tnimble het volgende:
De staat van het metselwerk kan ook komen omdat met met b.v. te vette of te sroge specie of te droge stenen heeft gewerk of ze nooi goed aangedwid hebben krijg je geen goede hechting.
Een liplas zou op zich wel moeten kunnen met zagen. Met een reciprozaag kom je een eind, al dan niet zuiver gezaagd. Daar maak ik me niet zo druk om iig.quote:Op woensdag 18 april 2007 21:32 schreef Solingjan het volgende:
Ha die Sanger.
Ik zie dat je der nog niet uit bent.
Ik vind al die verhalen van die mensen zo leuk over liplassen enz.
Alleen vraag ik me af hoe je die daar zaagt.........................................
Heb je al een zaag in de beurt gehouden van die nokgording? Kun je al een beetje nadenken hoe je moet zagen. hahahahahah
Het huis is ongeveer 5 meter breed. Het is gebouwd in 1964, en het dak is dus net zo oud. Hoelang het zit weet ik niet zeker. Ik kan me niet voorstellen dat het vanaf de bouw zo heeft gezeten namelijk. Maar daar heeft het wel weer alle schijn van.quote:Hoe lang/ hoe oud is dat dak. Hoe lang zit dat al zo? Daar gebeurt echt niks meer mee. Z|oals ik al eerder schreef, drukken de kepers tegen de nokgording. En daar bij zitten de kepers ook nog eens vast op de baddingen. Dus maak je daar nou maar niet zo'n zorgen om.
Gewoon koud een zelfde balkje ertegen zetten. Stalen verbindingsplaat er tegen slaan en klaar.
Als je nou, voor je gemoedsrust, bij het opnieuw opmetselen van de muur de laaste drie lagen gaat vertanden. Dus zeg de derde/vierde rij onder de gording niet in de lengte metselen maar de stenen dwars op de voorlaatste rij metselen., zodat ze uitsteken.
Volgende rij weer een halve steen meer naar buiten opschuiven.
Dan heb je als het ware een console/koof ondersteuning
Dat zou impliceren dat deze verzakking te wijten is aan te goedkoop bouwen door de aannemer destijds?quote:Op donderdag 19 april 2007 09:33 schreef Gurb het volgende:
Ik denk dat het doorzakken van je dak niets te maken heeft met het feit dat de nokgording niet op de muur opligt, maar puur met het feit dat de gording te zwak is om de krachten te kunnen afdragen, en dus gewoon doorhangt.
Als je dit wilt oplossen kun je de huidige nokgording verzwaren door deze te verdikken aan beide kanten met multiplex, die je verlijmt en schroeft. Ook kun je er een extra gording ondermaken die de oude gording ondersteunt. Echter zul je dan wel eerst de oude gording omhoog moeten krijgen met schroefstempels oid. Dit is wel slecht werk, want je gaat alle oude verbindingen uit elkaar trekken (gording en balklaag die al 40 jaar op elkaar zitten ga je nu ineens omhoog trekken, dus alles kraakt en gaat daarna weer anders belast worden, wat ook weer risico's met zich meebrengt.)
Zoiets had in ook in gedachten ja.quote:En wat betreft de liplas, met een beetje geduld en monnikenwerk red je het wel hoor. Met een decoupeerzaag, oude handzaag, reciprozaag het ruige werk doen, en dan met een beitel alles netjes uitbeitelen.
Idd misschien te goedkoop bouwen. Maar het zou ook kunnen dat je gewoon een slechte gording hebt getroffen. En wat wellicht ook meespeelt is dat jij een hoekwoning hebt, met extra windbelasting van de zijgevel die ook ten dele doordrukt op je dakvlak.quote:Op donderdag 19 april 2007 09:41 schreef sanger het volgende:
Dat zou impliceren dat deze verzakking te wijten is aan te goedkoop bouwen door de aannemer destijds?
Het is des te opvallend dat het bv bij de buren niet, of iig in veel mindere mate, is doorgezakt. Als je er goed naar gaat kijken zie je namelijk wel degelijk verschil. Kan toeval zijn, maar kan ook van niet.
Omhoog trekken zou ik sowieso niet doen, om de redenen die jij aangeeft. Forceren is nooit goed. Dan is ondersteunen c.q. fixeren op het huidige niveau een veiligere optie.
Zijn indd allemaal mogelijikhedenquote:Op donderdag 19 april 2007 09:48 schreef Gurb het volgende:
[..]
Idd misschien te goedkoop bouwen. Maar het zou ook kunnen dat je gewoon een slechte gording hebt getroffen. En wat wellicht ook meespeelt is dat jij een hoekwoning hebt, met extra windbelasting van de zijgevel die ook ten dele doordrukt op je dakvlak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |