quote:PEPERDUUR PARDON
Integratie asielzoekers kost circa 500 miljoen
Reservering ’vergeten’ door nieuwe kabinet
door Job Slok
DEN HAAG, zaterdag
Het generaal pardon voor ’oude’ asielzoekers kost honderden miljoenen euro’s. Omdat het kabinet geen geld heeft gereserveerd voor de regeling, betekent het pardon een forse financiële tegenvaller.
Bij de totstandkoming van het regeerakkoord is met de kosten van het pardon geen rekening gehouden, erkent een woordvoerder van het ministerie van Financiën.
Het kabinet zal de komende tijd dus op zoek moeten naar dekking voor minstens een half miljard euro, die de regeling volgens betrokkenen gaat kosten. Andere ramingen gaan daar nog fors overheen, oplopend tot een totaalbedrag van wel 800 miljoen euro.
Volgens vluchtelingenorganisaties Inlia en Vluchtelingenwerk komen tussen de 24.000 en 30.000 asielzoekers in aanmerking voor het generaal pardon. Afhankelijk van het precieze aantal, variëren ook de kosten voor onder meer huisvesting en scholing.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) onderhandelt momenteel met staatssecretaris Albayrak (Justitie) over de regeling. De VNG zou inzetten op een aanmerkelijk hogere kostenpost dan 500 miljoen. Die schatting is volgens ingewijden te hoog, omdat uit het pardon ook besparingen voortvloeien.
Noch de VNG noch het ministerie van Justitie wil op het uiterst gevoelige dossier reageren.
Bron: papieren Telegraaf
Klopt, per persoon, pas geborenen en bejaarden meegerekend.quote:Op zaterdag 7 april 2007 09:12 schreef Drugshond het volgende:
Per integratie per persoon ongeveer 20-25k vluchtig nagerekend.
Of gooi die deur dicht, dan lost het probleem uit zichzelf ook wel op.quote:Op zaterdag 7 april 2007 09:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Peperduur? 500 miljoen? Och, koop 1 JSF minder en je hebt het eruit. En die dingen hebben we toch niet nodig. Of hou gewoon op met neo-koloniale oorlogen in Afghanistan en Irak en binnen een jaar heb je het terugverdiend.
Een JSF voor 500 miljoen? Dat ding kost misschien net 50quote:Op zaterdag 7 april 2007 09:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Peperduur? 500 miljoen? Och, koop 1 JSF minder en je hebt het eruit.
Zeiden ze in de jaren 30 ook of had je het over de asielzoekers?quote:En die dingen hebben we toch niet nodig.
In de jaren 30 hadden we ze ook niet nodig gehad als de regering geld gestoken had in de Fokker G1. Op dit moment hebben we geen JSF nodig omdat we a) niet bedreigd worden, b) NAVO-lid zijn, c) voorzien zijn van prima F-16's, die met een goede make-over nog zeker 15 jaar mee kunnen en d) de Eurofighter een goedkoper en beter alternatief is.quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:41 schreef cheqy het volgende:
[..]
Zeiden ze in de jaren 30 ook of had je het over de asielzoekers?![]()
Het is humaan om niet langer geld uit te geven aan oorlogen die slechts de doelen van Amerika dienen, en het geld in plaats daarvan te gebruiken voor nuttiger zaken. Een generaal pardon, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:39 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Of gooi die deur dicht, dan lost het probleem uit zichzelf ook wel op.
Wat is humaner ?! in the eye of the beholder. Als het ver weg is, dan is het niet ons probleem ?!
Je kan die F-16's niet blijven moderniseren denk ik, eens ben je er klaar mee. Het is een toestel dat in de jaren 70 is ontworpen, eens is het afgelopen.quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
voorzien zijn van prima F-16's, die met een goede make-over nog zeker 15 jaar mee kunnen en d) de Eurofighter een goedkoper en beter alternatief is.
Dit is wel een beetje de omgekeerde wereld, hè? Laten we er maar vanuit gaan dat dit sarcasme is, en dat je in werkelijkheid wel degelijk in de gaten hebt dat een autochtone Nederlander het veel beter heeft dan welke asielzoeker dan ook.quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:33 schreef TranceAction het volgende:
Ach mensen waar doen we moeilijk over, dan betalen de hardewerkende, strafbladloze, belastingbetalende autochtone Nederlander toch wat meer. We zijn toch geen racisten. Desnoods schaffen we deAOW af voor bovengenoemde groep. Zij hebben het al goed genoeg.
Het lijkt me überhaupt zinloos om nog langer kapitalen te investeren in defensie. Nederland heeft op dit moment geen vijanden, en het heeft ook geen goede reden om die te maken. De defensie-uitgaven kunnen wel op een wat lager pitje worden gezet...quote:Op zaterdag 7 april 2007 11:01 schreef cheqy het volgende:
[..]
Je kan die F-16's niet blijven moderniseren denk ik, eens ben je er klaar mee. Het is een toestel dat in de jaren 70 is ontworpen, eens is het afgelopen.
Dat de Eurofighter goedkoper is ben ik met je eens, of het beter is durf ik niks over te zeggen.
Feit is dat Nederland ze nu eenmaal heeft gekocht en dat een JSF geen 500 miljoen kost en daar ging mijn reactie over.![]()
- offtopic -quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
c) voorzien zijn van prima F-16's, die met een goede make-over nog zeker 15 jaar mee kunnen en d) de Eurofighter een goedkoper en beter alternatief is.
idd, ik snap ook niet helemaal hoe ze aan die bedragen komen, die mensen wonen toch al jaren in Nederland, in het geval van de AMA's, die gaan al jaren naar school .. waar komen al die extra kosten voor al bestaande zaken ineens vandaan ?quote:Op zaterdag 7 april 2007 09:52 schreef NewOrder het volgende:
Toch vind ik dit vreemd. Het betreft hier mensen die al vele jaren in Nederland verblijven en die al die tijd al geld kosten. Dat zijn kosten die door de overheid worden betaald. Nu ze permanent mogen blijven zouden ze ineens 500 miljoen meer kosten aan integratie? Dat is nogal ongeloofwaardig. Dit lijkt me weer zo'n typische situatie waarbij gemeenten zoveel mogelijk budgetten proberen binnen te slepen die ze vervolgens aan allerlei lucratieve projecten kunnen besteden.
Wat ik al eerder aangaf, zo dachten ze er ook over in de jaren 30. Toen zagen ze in Hitler ook een vriendelijke buurman.quote:Op zaterdag 7 april 2007 11:03 schreef retteketet het volgende:
[..]
Het lijkt me überhaupt zinloos om nog langer kapitalen te investeren in defensie. Nederland heeft op dit moment geen vijanden, en het heeft ook geen goede reden om die te maken.
Omdat de kosten niet in de begroting zijn opgenomen.quote:Op zaterdag 7 april 2007 11:57 schreef moussie het volgende:
[..]
idd, ik snap ook niet helemaal hoe ze aan die bedragen komen, die mensen wonen toch al jaren in Nederland, in het geval van de AMA's, die gaan al jaren naar school .. waar komen al die extra kosten voor al bestaande zaken ineens vandaan ?
die kosten worden al jaren gemaakt en zijn dus al begroot, waarom moeten ze een tweede keer begroot worden ?quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:25 schreef Knarf het volgende:
[..]
Omdat de kosten niet in de begroting zijn opgenomen.
De ontwikkelings- en productiekosten zijn voor de Britten verdrievoudigd, van ₤ 7 miljard naar bijna ₤ 20 miljard.quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
d) de Eurofighter een goedkoper en beter alternatief is.
Bouwfraude kostte ons ruim 800 euro per persoon.quote:Op zaterdag 7 april 2007 09:01 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Leuk opstekertje weer. Een snel rekensommetje leert me dat het de actieven pp ongeveer 100 Euro kost.
De aardgasbaten zullen ook flink tegenvallen door de zachte winter in Europa en daar valt niets te schuiven denk ik.
Voorstel: 100 Euro inhouden van vakantiegeld.
Idd. Ze krijgen nu namelijk al scholing, onderdak en onderhoud. Straks mogen ze zelf gaan werken.quote:Op zaterdag 7 april 2007 09:52 schreef NewOrder het volgende:
Toch vind ik dit vreemd. Het betreft hier mensen die al vele jaren in Nederland verblijven en die al die tijd al geld kosten. Dat zijn kosten die door de overheid worden betaald. Nu ze permanent mogen blijven zouden ze ineens 500 miljoen meer kosten aan integratie? Dat is nogal ongeloofwaardig. Dit lijkt me weer zo'n typische situatie waarbij gemeenten zoveel mogelijk budgetten proberen binnen te slepen die ze vervolgens aan allerlei lucratieve projecten kunnen besteden.
65 miljoen.quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:41 schreef cheqy het volgende:
[..]
Een JSF voor 500 miljoen? Dat ding kost misschien net 50![]()
[..]
De uitgeprocedeerden komen nu toch in aanmerking voor reguliere huisvesting en scholing?quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:38 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Idd. Ze krijgen nu namelijk al scholing, onderdak en onderhoud. Straks mogen ze zelf gaan werken.
Niemand heeft die gasten gedwongen hierheen te komen hoor, prima als ze hier blijven logeren als wherever ze vandaan komen de pleuris uitbreekt, maar volgens mij is het toch echt de bedoeling dat je daarna gewoon weer fijn je eigen hut gaat opbouwen ipv hier op de zak van een ander te leven.quote:Op zaterdag 7 april 2007 11:02 schreef retteketet het volgende:
[..]
Jij hebt niet te maken met een gedwongen verblijf van zo'n tien jaar in een asielzoekerscentrum, alwaar je niet mag werken en je moet leven van een schrale toelage. Jij hebt geen last van discriminatie op de arbeidsmarkt. Enzovoort, enzovoort. Tel je zegeningen, jong.
Klein verschil met toen: Tegenwoordig ziet niemand (wie dan ook, aan welke kant van het spectrum dan ook) in de naaste omgeving van Nederland op welke wijze dan ook een vijand opdoemen.quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:15 schreef cheqy het volgende:
[..]
Wat ik al eerder aangaf, zo dachten ze er ook over in de jaren 30. Toen zagen ze in Hitler ook een vriendelijke buurman.
Een heel groot deel woont al in reguliere woningen en gaat naar normale basisscholen. Het gedeelte van deze groep dat in assiezzoekcentrums zit is erg klein.quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De uitgeprocedeerden komen nu toch in aanmerking voor reguliere huisvesting en scholing?
Ik heb toch de beelden van ter Appel gezien waar de uitgeprocedeerden met spanning het debat volgden in georganiseerden voorzieningen.quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:59 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Een heel groot deel woont al in reguliere woningen en gaat naar normale basisscholen. Het gedeelte van deze groep dat in assiezzoekcentrums zit is erg klein.
Oh er zitten er vast ook een aantal in die centra, een ander deel in "alternatieve" huisvesting (lees: gewone voor dit doel aangewezen woningen, niet de mooiste, maar gewoon woningen). Maar dan zijn er ook nog de mogelijkheden:quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:13 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik heb toch de beelden van ter Appel gezien waar de uitgeprocedeerden met spanning het debat volgden in georganiseerden voorzieningen.
Gemeenten waren volgens mij ook gedwongen voorzieningen stop te zetten waarna kerken en particulieren het initiatief overnamen. Dan praten we dus wel over alternatieve huisvesting waar uitgeprocedeerden geconcentreerd werden gehuisvest.
Idd. Zoals het reorganiseren of afschaffen van de IND en in plaats daarvan iets opzetten met kennis van zaken en echte daadkracht, zodat mensen een eerlijke procedure krijgen en degenen die buiten de boot vallen zonder slecht geweten daadwerkelijk uit kunnen worden gezet.quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Lekker kut dan. Dat geld zou veel beter besteed kunnen worden dan uitgeven aan buitenlanders die beloond worden voor hun traagheid en niet-meewerken aan uitzetting.
Zullen we het maar 11x niet doen?quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:40 schreef MaGNeT het volgende:
Kan je 11x een generaal pardon voor uitvoeren.
Dan is het vervolgens aannemelijk, dat deze mensen waaraan ik refereer alsmede de personen waarmee jij ervaring hebt in aanmerking komen van bijvoorbeeld regelingen zoals huursubsidie en bijzondere bijstand.quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh er zitten er vast ook een aantal in die centra, een ander deel in "alternatieve" huisvesting (lees: gewone voor dit doel aangewezen woningen, niet de mooiste, maar gewoon woningen). Maar dan zijn er ook nog de mogelijkheden:
-bij een partner in
-in een normale huurwoning en nooit uitgezet (gemeenten willen dat liever niet nl)
-illegaal op recreatieparken (meer dan je denkt)
-in onderhuur (ook heel veel)
Exacte aantallen kan ik niet met bronnen onderbouwen hoor, maar ik heb inmiddels 11 jaar ervaring met dit soort gevallen en in verreweg het grootste deel van de gevallen kom ik terecht buiten een centrum oid.
Hmmm huursubsidie moek es vragen, en (bijzondere) bijstand is idd iets wat dan komt, maarrr ze mogen dan wel gaan werken. En ja, een groot deel kan, wil of doet dat al.quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:42 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dan is het vervolgens aannemelijk, dat deze mensen waaraan ik refereer alsmede de personen waarmee jij ervaring hebt in aanmerking komen van bijvoorbeeld regelingen zoals huursubsidie en bijzondere bijstand.
Sowieso bij de laatste twee punten is het aannemelijk dat zij het recht hebben op reguliere huisvesting en verhuizen. Waar zij eerder, gelet hun status, geen gebruik konden maken van deze wettelijke voorzieningen mogen zij dit nu claimen.
Ze zijn idd een groep die in aanmerking komt voor urgentie dan. En terecht.quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:45 schreef rebel6 het volgende:
Voorrang asielzoekers bij sociale huurwoning?
het antwoord is: ja.
Niks urgenter dan autochtone gezinnen die al jaren op de wachtlijst staan.quote:Op zaterdag 7 april 2007 14:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ze zijn idd een groep die in aanmerking komt voor urgentie dan. En terecht.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 7 april 2007 14:23 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Niks urgenter dan autochtone gezinnen die al jaren op de wachtlijst staan.
Dan steken ze die allochtonen maar weg in containerwoningen aan de rand van de stad ofzo, gaan ze daar lekker eerlijk wachten totdat er iets voor ze beschikbaar is.
Voorrang? Nederlanders kunnen in noodgevallen toch ook urgentie krijgen?quote:Op zaterdag 7 april 2007 14:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Een land dat niet-Nederlanders voorrang geeft op Nederlanders is heel diep gezonken.
Nee? Mensen zonder huis niet?quote:Op zaterdag 7 april 2007 14:23 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Niks urgenter dan autochtone gezinnen die al jaren op de wachtlijst staan.
Oh ja, en vervolgens moeten we dan toe gaan kijken hoe het zootje verpaupert en niet aan werk komt?quote:Dan steken ze die allochtonen maar weg in containerwoningen aan de rand van de stad ofzo, gaan ze daar lekker eerlijk wachten totdat er iets voor ze beschikbaar is.
Want een Nederlands gezin dat al een huis heeft en een nieuw zoekt is natuurlijk goed te vergelijken met een asielzoekersgezin dat helemaal géén woonruimte heeft. Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat iemand die nog geen huis heeft op de woningmarkt voorrang krijgt boven iemand die al een huis heeft en wil verkassen naar een nieuw huis?quote:Op zaterdag 7 april 2007 14:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Een land dat niet-Nederlanders voorrang geeft op Nederlanders is heel diep gezonken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |