abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48070646
Gisteren kreeg ik een telefoontje van het reisbureau waar ik en 2 vrienden een reis naar Amerika hebben geboekt. KLM heeft onze vlucht terug naar Nederland geschrapt en biedt aan om een vlucht eerder te nemen. We moeten dan echter wel per persoon ¤100,- bijbetalen. Een andere optie die zij bieden is om een dag later terug te vliegen. Voor een hotelovernachting hoeven we niks extra te betalen.

De laatste aanbieding is echter geen optie, omdat we dan een paar uur op Schiphol aankomen voor we alle 3 weer moeten werken.

Moeten we met de ¤100,- extra per persoon akkoord gaan of is KLM verplicht voor de zelfde prijs een vlucht op de zelfde dag te regelen?
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_48071459
KLM geeft ruim van te voren aan, denk dat je gewoon overgeboekt moet worden op een andere vlucht en ik denk dat zij het niet kunnen maken om die 100¤ extra te laten betalen, zeker niet omdat ze wel willend zijn die overnachting te betalen! dus niet mee akkoord gaan en dan inderdaad of die eerdere vlucht pakken (maar dan zonder kosten) of proberen over te boeken op de dag zelf, maar dat kan wel eens moeilijk zijn, probeer dat via je reisbureau te regelen of neem anders direct contact op met KLM om te vragen waarom ze de vlucht hebben gecancelled!
pi_48071691
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 10:34 schreef -_Tommy_- het volgende:
KLM geeft ruim van te voren aan, denk dat je gewoon overgeboekt moet worden op een andere vlucht en ik denk dat zij het niet kunnen maken om die 100¤ extra te laten betalen, zeker niet omdat ze wel willend zijn die overnachting te betalen! dus niet mee akkoord gaan en dan inderdaad of die eerdere vlucht pakken (maar dan zonder kosten) of proberen over te boeken op de dag zelf, maar dat kan wel eens moeilijk zijn, probeer dat via je reisbureau te regelen of neem anders direct contact op met KLM om te vragen waarom ze de vlucht hebben gecancelled!
We hebben al verschillende keren contact gehad met het reisbureau en zij hebben ook verschillende keren met KLM gebeld om iets te regelen. KLM houdt echter voet bij stuk. Wat ik vreemd vind is dat ze wel voor 3 personen een hotelovernachting en een dag autohuur willen betalen, maar wel geld willen zien als we eerder terugvliegen met hun eigen maatschappij. Daarbij vind ik ¤100,- per persoon ook erg veel geld. Volgens het reisbureau kwam dit doordat het duurdere plaatsen waren, maar daar hebben we toch helemaal niet om gevraagd?
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 11:04:25 #4
45833 crew  Fogel
pi_48072458
De keer dat mijn vlucht ruim vantevoren gecancelled was kreeg ik drie alternatieven: een dag eerder terug, dezelfde dag terug maar met een andere route (1 overstap), of een dag later terug. Allemaal zonder dat het wat kost.
Dat de KLM met hun routetabel gaat klooien, is niet jouw probleem (naja, eigenlijk wel dus) en ze moeten maar met een fatsoenlijk alternatief komen, gratis.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_48072468
nee inderdaad, maar zo ken ik KLM niet moet ik zeggen... je reisbureau weet ook geen oplossing?
pi_48072703
Ze zeggen dat ze er niks aan kunnen veranderen en dat KLM ons niet tegemoet wil komen. Ik vraag me ook af bij wie de verantwoording nu ligt: KLM of het reisbureau. Een andere maatschappij hebben we ook al om gevraagd maar dat was ook niet meer mogelijk. Ik blijf het in verhouding veel geld vinden voor niks eigenlijk.
pi_48072805
Is het reisbureau aangesloten bij de ANVR? Misschien daar even navragen? Ik denk dat KLM geen partij is voor je, je hebt een overeenkomst met het reisbureau.
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 11:14:51 #8
45833 crew  Fogel
pi_48072895
Heb je zelf eigenlijk al met de KLM gebeld? Misschien wil je reisbureau je wel naaien?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_48073100
Het reisbureau is aangesloten bij de ANVR. Ik heb op de ANVR website gekeken maar ik kan zo snel geen e-mail adres vinden om contact op te nemen. KLM heb ik nog niet gebeld, omdat ik eigenlijk eerst wil weten wat onze rechten zijn.
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 11:22:09 #10
45833 crew  Fogel
pi_48073209
Als je het als pakketreis besteld hebt bij het reisbureau, zijn de regels van de EU vrij duidelijk:

Pakketreizen
Naast de bovenvermelde rechten kunt u ook een schadevergoeding van uw touroperator eisen wanneer deze niet de diensten levert die u in de EU heeft geboekt, ongeacht uw bestemming. U kunt een beroep doen op deze rechten wanneer de touroperator één van de vluchten in uw pakketreis niet levert. Wanneer de touroperator nalaat een aanzienlijk deel van de door u geboekte pakketreis te leveren, moet hij u bijstand verlenen en alternatieve voorzieningen treffen, inclusief reizen, zonder daarvoor extra kosten in rekening te brengen.

Maargoed, een alternatief is inderdaad de overnachting en huurauto, dus ik weet niet helemaal hoe het in dit geval werkt.
pi_48073338
Het is als pakketreis besteld. Vluchten, hotelovernachtingen, huurauto, verschillende verzekeringen. Allemaal bij het zelfde reisbureau geboekt.
pi_48073560
Van de ANVR site:
quote:
De reisorganisator wijzigt de vlucht naar een andere dag. Mag dit?

Ja, dit mag wegens gewichtige omstandigheden. Als de wijziging van de vertrekdag voor u een probleem vormt, kunt u als reiziger de wijziging afwijzen en de reisorganisator om kosteloze annulering vragen (Reisvoorwaarden artikel 11 lid 1 en lid 3). Als u de wijziging accepteert zal naar evenredigheid een vergoeding plaatsvinden als de reis wordt ingekort en de reden van de wijziging is toe te rekenen aan de reisorganisator (touroperator).

Reisvoorwaarden:

* Artikel 11, lid 1 »
1. De reisorganisator heeft het recht de overeengekomen dienstverlening te wijzigen wegens gewichtige omstandigheden als nader omschreven in artikel 10 lid 2. Deze deelt hij binnen 72 uur (3 werkdagen) aan de reiziger mee, nadat de reisorganisator van de wijziging op de hoogte is gesteld. Vanaf 10 dagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) deelt hij deze binnen 24 uur (1 werkdag) mee.
2. Als de wijziging één of meer wezenlijke punten betreft kan de reiziger de wijziging(en) afwijzen.
3. Als de wijziging één of meer niet wezenlijke punten betreft kan de reiziger de wijziging slechts afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.
4. Indien de reisorganisator door de wijziging geld bespaart, heeft de reiziger voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.

* Artikel 1, lid 3 »
De bedragen in deze voorwaarden vermeld, gelden, voor zover van toepassing, inclusief BTW.
[offtopic] De site van de ANVR is de eerste site die ik zie met een .travel TLD[/offtopic]
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 6 april 2007 @ 11:35:46 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_48073755
Is een extra dagje vrij nemen geen optie?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 11:37:24 #14
45833 crew  Fogel
pi_48073821
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:26 schreef Mgolovic het volgende:
Het is als pakketreis besteld. Vluchten, hotelovernachtingen, huurauto, verschillende verzekeringen. Allemaal bij het zelfde reisbureau geboekt.
Zoals ik de text van de EU interpreteer, heb je recht op het onderstreepte en bold:

Drastische vermindering van instapweigering.

Door de nieuwe verordening zal de frequentie van instapweigering tegen de wil van de passagier drastisch verminderen, door een combinatie van twee maatregelen.

* Ten eerste worden luchtvaartmaatschappijen, wanneer zij verwachten dat zij passagiers moeten weigeren, en vóór ze iets anders doen, verplicht vrijwilligers te vragen hun zitplaats op te geven in ruil voor voordelen; met andere woorden ze moeten trachten tot een overeenkomst te komen met passagiers die er belang bij hebben hun zitplaats op te geven. Alleen als er zich onvoldoende vrijwilligers melden, mogen zij passagiers die aan boord komen, tegen hun wil de instap weigeren.

* Ten tweede moeten luchtvaartmaatschappijen of toeroperators die toch de instap weigeren aan passagiers, schadevergoeding betalen op een dissuasief niveau:

o ¤ 250 voor vluchten van minder dan 1500 km

o ¤ 400 voor intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en voor andere vluchten 1500 en 3500 km

o ¤ 600 voor alle andere vluchten.

Dit is een sterke stimulans om het vrijwillig afstaan van een stoel voor passagiers aantrekkelijk te maken en een krachtig afschrikmiddel tegen instap- weigering.

Bovenop deze financiële schadevergoeding zullen passagiers die de instap wordt geweigerd, de volgende rechten blijven genieten:

* de keuze tussen terugbetaling van hun ticket en een andere vlucht, en

* maaltijden, drank en hotelaccommodatie.

Het ongemak van annuleringen zoveel mogelijk beperken.

Wanneer luchtvaartmaatschappijen of toeroperators op eigen verantwoordelijkheid vluchten annuleren, hebben passagiers recht op schadevergoeding tegen de koers die is vastgesteld voor instapweigering, tenzij zij:

* twee weken vóór de geplande vertrektijd zijn geïnformeerd
, of

* te zijner tijd zijn geïnformeerd en hun route is verlegd naar een tijdstip dat zeer dicht bij dat van hun oorspronkelijke vlucht ligt.

Bovendien krijgen de passagiers, bij annulering, drie andere rechten:

* maaltijden en verfrissingen/drank, en

* hotelaccommodatie, wanneer een passagier door een vertraging verplicht is te overnachten, en

* terugbetaling, wanneer een passagier door een vertraging ten minste vijf uur wordt opgehouden.

----

Je bent minimaal twee weken vantevoren gewaarschuwd (neem ik aan), en dus vervalt het recht op compensatie, maar dat neemt niet weg dat je toch recht hebt op de terugbetaling van je ticket of een andere vlucht, en uit het stuk van de pakketreizen, staat er dat het zonder extra kosten moet.
pi_48074069
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:31 schreef Marsepein het volgende:
Van de ANVR site:
[..]

[offtopic] De site van de ANVR is de eerste site die ik zie met een .travel TLD[/offtopic]
Had ik ook gezien maar daar staat niks over extra kosten.

Extra dag vrijnemen is geen optie. We hebben de reis geboekt toen ik werkzaam was bij bedrijf A. Inmiddels werk ik bij bedrijf B, beginnend met een half jaar contract. Ik zit eigenlijk al ver over mijn vakantiedagen heen, maar dit kon nog wel geregeld worden. Een extra dag hoef ik dus echt niet te vragen.

Het is inderdaad meer dan 2 weken van tevoren, we vertrekken half juni.
pi_48074532
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:43 schreef Mgolovic het volgende:
Had ik ook gezien maar daar staat niks over extra kosten.
Er staat toch:
quote:
Als u de wijziging accepteert zal naar evenredigheid een vergoeding plaatsvinden als de reis wordt ingekort en de reden van de wijziging is toe te rekenen aan de reisorganisator (touroperator).
De vraag is alleen of het toe te rekenen is aan de touroperator, ik vind van wel, omdat je een pakketreis hebt.

En eigenlijk heb je niet zoveel met de voorwaarden van KLM of wie dan ook te doen. Je hebt een overeenkomst met het reisbureau, en dat bureau houdt de voorwaarden van de ANVR aan.

Maar dat is mijn mening, het kan zijn dat ik er helemaal naast zit.
pi_48075551
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:54 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Er staat toch:
[..]

De vraag is alleen of het toe te rekenen is aan de touroperator, ik vind van wel, omdat je een pakketreis hebt.

En eigenlijk heb je niet zoveel met de voorwaarden van KLM of wie dan ook te doen. Je hebt een overeenkomst met het reisbureau, en dat bureau houdt de voorwaarden van de ANVR aan.

Maar dat is mijn mening, het kan zijn dat ik er helemaal naast zit.
De touroperator zal zeggen dat het hen niet aan te rekenen is, omdat KLM hun vlucht schrapt. Ik vrees dat het een heen-en-weer spelletje zou worden waar uiteindelijk niets uitkomt.
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 12:27:30 #18
45833 crew  Fogel
pi_48075760
Annuleer gewoon de hele boel en boek het bij een andere operator (wel eerst even checken of je dan niet meer kwijt bent).
pi_48076186
vlucht annuleren op kosten van klm, en vlucht boeken met andere maatschappij?
ik zou het alleen al doen uit princiepe
pi_48076488
Ik zou je niet druk maken, waarom is vakantie voor iedereen altijd een stress factor.

KLM zal het heus niet doen om jullie te naaien. Maar zal simpelweg zelf ook geen keuze hebben. Ik vind dat ze eigenlijk met een goede deal komen. En ik zou lekker nog een dagje langer blijven in een hotel. En of als echte bikkels meteen gaan werken of een dagje vrij nemen.
pi_48076544
Is ook niet echt een optie. Vliegen met United Airlines zou ook een stuk duurder uitkomen. Bij een ander reisbureau boeken gaat ook weer erg veel tijd in zitten, en dan is het nog de vraag of we goedkoper uitkomen. Alles was goed geregeld bij dit reisbureau, op dit probleem na.
  vrijdag 6 april 2007 @ 12:56:33 #22
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_48076770
Wat is het probleem inzake een extra vrije dag?
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 12:57:18 #23
45833 crew  Fogel
pi_48076802
Bel voor de zekerheid zelf de KLM maar even om te informeren of deze vlucht inderdaad geannuleerd is door hen, ik vind het namelijk nog steeds een vaag verhaal wat je van je reisbureau te horen krijgt.
pi_48076895
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 12:56 schreef SHE het volgende:
Wat is het probleem inzake een extra vrije dag?
Dat ik geen vrije dagen meer over heb. Ik ben net begonnen bij een nieuwe baas, en ik heb met mijn vakantie al meer vakantiedagen gebruikt dan waar ik eigenlijk recht op heb met een halfjaar contract.
  vrijdag 6 april 2007 @ 14:06:06 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48079063
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 12:22 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

De touroperator zal zeggen dat het hen niet aan te rekenen is, omdat KLM hun vlucht schrapt. Ik vrees dat het een heen-en-weer spelletje zou worden waar uiteindelijk niets uitkomt.
Dat wordt dan een spelletje tussen hen en de KLM. Jij staat buiten hun connectie met KLM.

Jij boekt bij de reisorganisatie. Hun boeken bij KLM. Hun moeten het dus oplossen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48079212
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 14:06 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat wordt dan een spelletje tussen hen en de KLM. Jij staat buiten hun connectie met KLM.

Jij boekt bij de reisorganisatie. Hun boeken bij KLM. Hun moeten het dus oplossen.
De vraag is ook in hoeverre ze verplicht zijn om iets te regelen. Ze bieden iets gratis aan waar wij niet op in (kunnen) gaan.
  vrijdag 6 april 2007 @ 14:21:54 #27
65960 sanger
pi_48079535
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 14:11 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

De vraag is ook in hoeverre ze verplicht zijn om iets te regelen. Ze bieden iets gratis aan waar wij niet op in (kunnen) gaan.
je hebt een overeenkomst. Hun kunnen niet leveren wat is overeengekomen. Hun moeten je iets bieden dat jou past (kwa tijd en werk e.d.). het is niet zo dat hun je iets door de strot kunnen douwen terwijl je eigenlijk moet werken. Als zij niet met een (in jouw ogen) goede oplossing komen kun je kosteloos annuleren bij het reisbureau.
pi_48079695
Annuleren is natuurlijk niet onze bedoeling. We hebben al jaren het plan om naar Amerika te gaan en nu kan het financieel. We willen alleen wel kijken of het bijbetalen rechtmatig is, aangezien we daar zelf sterk over twijfelen.
  vrijdag 6 april 2007 @ 14:45:35 #29
65960 sanger
pi_48080191
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 14:27 schreef Mgolovic het volgende:
Annuleren is natuurlijk niet onze bedoeling. We hebben al jaren het plan om naar Amerika te gaan en nu kan het financieel. We willen alleen wel kijken of het bijbetalen rechtmatig is, aangezien we daar zelf sterk over twijfelen.
Er zijn toch meerdere reisbureuas
pi_48080314
Klopt, maar de bedoeling is niet om weer van voor af aan te beginnen met uitzoeken en plannen.
  vrijdag 6 april 2007 @ 14:54:02 #31
65960 sanger
pi_48080419
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 14:49 schreef Mgolovic het volgende:
Klopt, maar de bedoeling is niet om weer van voor af aan te beginnen met uitzoeken en plannen.
Kun je niet exact hetzelfde boeken dan bij een ander reisbureau? Meestal kan dat namelijk wel.
pi_48080509
Volgens mij heb ik bij ANVR gezien dat we binnen 3 dagen het aanbod moeten accepteren of weigeren. Weigeren we, hebben we niks meer. Aangezien we gisteren gebeld werden hebben we nog maar 1 dag om ergens anders te kijken/boeken. Zo'n reis boek ik liever niet in een dag.
pi_48080728
Mwoah, annuleren en opnieuw boeken lijkt mij ook niet echt de oplossing, dat is echt met een kanon op een mug schieten.

Ik zou, met de ANVR voorwaarden in je hand, nog eens met het reisbureau gaan praten.
pi_48080782
gewoon je baas de situatie uitleggen? Lijkt me niet zoon probleem?
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
  Moderator vrijdag 6 april 2007 @ 15:41:16 #35
45833 crew  Fogel
pi_48081584
Zet anders je exacte route een hier neer: Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #8
Daar zitten een paar lui die graag dat soort dingen uitpluizen.

Maar nogmaals, bel de KLM of te verificeren dat die vlucht inderdaad geannuleerd is.
  Moderator zaterdag 7 april 2007 @ 11:08:01 #36
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_48104410
Volgens mij is het heel simpel, want er zijn voor jullie maar twee opties:
1. die 100 euro pp bijbetalen
2. de reis kostenloos annuleren

Daar moet je toch met een uurtje wikken en wegen uit kunnen komen.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_48219677
Ik had vandaag ongeveer hetzelfde...gister geboekt, kreeg ik vandaag telefoon dat ze voor die prijs niet meer vliegen en dat kwam door een systeemupdate van de vluchten, er kon onder geen situatie een uitzondering gemaakt worden. Dat komt dus neer op dat het 40 euro duurder uitpakt. Ik vind het eigenlijk nogal raar omdat je een verbinding sluit voor die prijs die ze aanbieden, maargoed, ik moet op die data vliegen, ook vanwege mede reizigers, dus heb ik maar ja gezegd... ik had ook geen annuleringsverzekering genomen, vanwege dat ik sowieso ga maar ik weet nou niet of ik dit kosteloos had kunnen annuleren.
pi_48237541
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:12 schreef Fiama het volgende:
Ik had vandaag ongeveer hetzelfde...gister geboekt, kreeg ik vandaag telefoon dat ze voor die prijs niet meer vliegen en dat kwam door een systeemupdate van de vluchten, er kon onder geen situatie een uitzondering gemaakt worden. Dat komt dus neer op dat het 40 euro duurder uitpakt. Ik vind het eigenlijk nogal raar omdat je een verbinding sluit voor die prijs die ze aanbieden, maargoed, ik moet op die data vliegen, ook vanwege mede reizigers, dus heb ik maar ja gezegd... ik had ook geen annuleringsverzekering genomen, vanwege dat ik sowieso ga maar ik weet nou niet of ik dit kosteloos had kunnen annuleren.
Met die reden erbij is het totaal onaanvaardbaar

Als je betaalt hebt op of een prijs hebt afgesproken en er op dat moment een reservering is gemaakt tegen een redelijk prijs, dan mag er later niet meer bijkomen anders dan onverwachte heffingen als belastingen. Als zij opgeven dat hun systeem niet deugde, dan moeten ze de schade maar verhalen op de software fabrikant, niet op de reiziger.

Opbellen en geld terugeisen dus. En anders verder laten onderzoeken of even bellen met Kassa, radar of de Consumentenbond (ermee dreigen helpt vaak ook)
  woensdag 11 april 2007 @ 23:33:48 #39
167723 sanni
Acima de seu
pi_48238936
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 11:37 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zoals ik de text van de EU interpreteer, heb je recht op het onderstreepte en bold:

Drastische vermindering van instapweigering.

Door de nieuwe verordening zal de frequentie van instapweigering tegen de wil van de passagier drastisch verminderen, door een combinatie van twee maatregelen.

* Ten eerste worden luchtvaartmaatschappijen, wanneer zij verwachten dat zij passagiers moeten weigeren, en vóór ze iets anders doen, verplicht vrijwilligers te vragen hun zitplaats op te geven in ruil voor voordelen; met andere woorden ze moeten trachten tot een overeenkomst te komen met passagiers die er belang bij hebben hun zitplaats op te geven. Alleen als er zich onvoldoende vrijwilligers melden, mogen zij passagiers die aan boord komen, tegen hun wil de instap weigeren.

* Ten tweede moeten luchtvaartmaatschappijen of toeroperators die toch de instap weigeren aan passagiers, schadevergoeding betalen op een dissuasief niveau:

o ¤ 250 voor vluchten van minder dan 1500 km

o ¤ 400 voor intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en voor andere vluchten 1500 en 3500 km

o ¤ 600 voor alle andere vluchten.

Dit is een sterke stimulans om het vrijwillig afstaan van een stoel voor passagiers aantrekkelijk te maken en een krachtig afschrikmiddel tegen instap- weigering.

Bovenop deze financiële schadevergoeding zullen passagiers die de instap wordt geweigerd, de volgende rechten blijven genieten:

* de keuze tussen terugbetaling van hun ticket en een andere vlucht, en

* maaltijden, drank en hotelaccommodatie.

Het ongemak van annuleringen zoveel mogelijk beperken.

Wanneer luchtvaartmaatschappijen of toeroperators op eigen verantwoordelijkheid vluchten annuleren, hebben passagiers recht op schadevergoeding tegen de koers die is vastgesteld voor instapweigering, tenzij zij:

* twee weken vóór de geplande vertrektijd zijn geïnformeerd
, of

* te zijner tijd zijn geïnformeerd en hun route is verlegd naar een tijdstip dat zeer dicht bij dat van hun oorspronkelijke vlucht ligt.

Bovendien krijgen de passagiers, bij annulering, drie andere rechten:

* maaltijden en verfrissingen/drank, en

* hotelaccommodatie, wanneer een passagier door een vertraging verplicht is te overnachten, en

* terugbetaling, wanneer een passagier door een vertraging ten minste vijf uur wordt opgehouden.

Je bent minimaal twee weken vantevoren gewaarschuwd (neem ik aan), en dus vervalt het recht op compensatie, maar dat neemt niet weg dat je toch recht hebt op de terugbetaling van je ticket of een andere vlucht, en uit het stuk van de pakketreizen, staat er dat het zonder extra kosten moet.
M.a.w. sui the bastards als ze moeilijk doen,want kosten doorberekenen aan passagiers zijn vliegtuigmaatschappijen erg goed in. Kwaliteit leveren minder.
pi_48239040
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:01 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Met die reden erbij is het totaal onaanvaardbaar

Als je betaalt hebt op of een prijs hebt afgesproken en er op dat moment een reservering is gemaakt tegen een redelijk prijs, dan mag er later niet meer bijkomen anders dan onverwachte heffingen als belastingen. Als zij opgeven dat hun systeem niet deugde, dan moeten ze de schade maar verhalen op de software fabrikant, niet op de reiziger.

Opbellen en geld terugeisen dus. En anders verder laten onderzoeken of even bellen met Kassa, radar of de Consumentenbond (ermee dreigen helpt vaak ook)
hmm oke. Ik heb dus via vliegtarieven.nl geboekt, en zij waren ook diegene die mij opbelden. Ze zeiden dus dat ze mijn reservering wel binnen hadden gekregen maar ze deze niet door konden geven aan Air Canada (de maatschappij waarmee ik vlieg) omdat zij hun systeem hadden geupdate met nieuwe vluchtinformatie. Kort daarvoor had ik nog op de site gekeken voor een vriend voor dezelfde reis en er kwam een prijs uit die dus 35-40 euro duurder was dan die dag ervoor, ik wist dus al wel dat de prijzen omhoog waren gegaan. Ze vermelden ook in het telefoongesprek dat Air Canada onder geen enkele situatie een uitzondering maakt op hun regels, maar ik vraag me nou af wat hun regels zijn.

Vliegtarieven.nl zei dat zij er ook niets aan konden doen en dat het aan Air Canada ligt...maargoed ik kan inderdaad 1 van die instanties bellen waar je het over hebt. Ik heb nu al ja gezegd (vanwege het toch wel willen regelen anders wordt het nog duurder) en de reservering wordt doorgevoerd als ze het restant bedrag hebben (wat waarschijnlijk morgen is), dan kan ik het ook niet meer annuleren, iets wat ik ook niet wil overigens.
pi_48332337
Is het geen optie om gewoon een extra dagje vrij te nemen? En zo niet, zo erg is het toch niet om meteen weer te gaan werken? Dan ben je gewoon een keer moe op je werk, dat overleef je vast wel.

Edit: in het vervolg zal ik eerst het topic helemaal doorlezen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')