We hebben al verschillende keren contact gehad met het reisbureau en zij hebben ook verschillende keren met KLM gebeld om iets te regelen. KLM houdt echter voet bij stuk. Wat ik vreemd vind is dat ze wel voor 3 personen een hotelovernachting en een dag autohuur willen betalen, maar wel geld willen zien als we eerder terugvliegen met hun eigen maatschappij. Daarbij vind ik ¤100,- per persoon ook erg veel geld. Volgens het reisbureau kwam dit doordat het duurdere plaatsen waren, maar daar hebben we toch helemaal niet om gevraagd?quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:34 schreef -_Tommy_- het volgende:
KLM geeft ruim van te voren aan, denk dat je gewoon overgeboekt moet worden op een andere vlucht en ik denk dat zij het niet kunnen maken om die 100¤ extra te laten betalen, zeker niet omdat ze wel willend zijn die overnachting te betalen! dus niet mee akkoord gaan en dan inderdaad of die eerdere vlucht pakken (maar dan zonder kosten) of proberen over te boeken op de dag zelf, maar dat kan wel eens moeilijk zijn, probeer dat via je reisbureau te regelen of neem anders direct contact op met KLM om te vragen waarom ze de vlucht hebben gecancelled!
[offtopic] De site van de ANVR is de eerste site die ik zie met een .travel TLD[/offtopic]quote:De reisorganisator wijzigt de vlucht naar een andere dag. Mag dit?
Ja, dit mag wegens gewichtige omstandigheden. Als de wijziging van de vertrekdag voor u een probleem vormt, kunt u als reiziger de wijziging afwijzen en de reisorganisator om kosteloze annulering vragen (Reisvoorwaarden artikel 11 lid 1 en lid 3). Als u de wijziging accepteert zal naar evenredigheid een vergoeding plaatsvinden als de reis wordt ingekort en de reden van de wijziging is toe te rekenen aan de reisorganisator (touroperator).
Reisvoorwaarden:
* Artikel 11, lid 1 »
1. De reisorganisator heeft het recht de overeengekomen dienstverlening te wijzigen wegens gewichtige omstandigheden als nader omschreven in artikel 10 lid 2. Deze deelt hij binnen 72 uur (3 werkdagen) aan de reiziger mee, nadat de reisorganisator van de wijziging op de hoogte is gesteld. Vanaf 10 dagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) deelt hij deze binnen 24 uur (1 werkdag) mee.
2. Als de wijziging één of meer wezenlijke punten betreft kan de reiziger de wijziging(en) afwijzen.
3. Als de wijziging één of meer niet wezenlijke punten betreft kan de reiziger de wijziging slechts afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.
4. Indien de reisorganisator door de wijziging geld bespaart, heeft de reiziger voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.
* Artikel 1, lid 3 »
De bedragen in deze voorwaarden vermeld, gelden, voor zover van toepassing, inclusief BTW.
Zoals ik de text van de EU interpreteer, heb je recht op het onderstreepte en bold:quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:26 schreef Mgolovic het volgende:
Het is als pakketreis besteld. Vluchten, hotelovernachtingen, huurauto, verschillende verzekeringen. Allemaal bij het zelfde reisbureau geboekt.
Had ik ook gezien maar daar staat niks over extra kosten.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:31 schreef Marsepein het volgende:
Van de ANVR site:
[..]
[offtopic] De site van de ANVR is de eerste site die ik zie met een .travel TLD[/offtopic]
Er staat toch:quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:43 schreef Mgolovic het volgende:
Had ik ook gezien maar daar staat niks over extra kosten.
De vraag is alleen of het toe te rekenen is aan de touroperator, ik vind van wel, omdat je een pakketreis hebt.quote:Als u de wijziging accepteert zal naar evenredigheid een vergoeding plaatsvinden als de reis wordt ingekort en de reden van de wijziging is toe te rekenen aan de reisorganisator (touroperator).
De touroperator zal zeggen dat het hen niet aan te rekenen is, omdat KLM hun vlucht schrapt. Ik vrees dat het een heen-en-weer spelletje zou worden waar uiteindelijk niets uitkomt.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:54 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Er staat toch:
[..]
De vraag is alleen of het toe te rekenen is aan de touroperator, ik vind van wel, omdat je een pakketreis hebt.
En eigenlijk heb je niet zoveel met de voorwaarden van KLM of wie dan ook te doen. Je hebt een overeenkomst met het reisbureau, en dat bureau houdt de voorwaarden van de ANVR aan.
Maar dat is mijn mening, het kan zijn dat ik er helemaal naast zit.
Dat ik geen vrije dagen meer over heb. Ik ben net begonnen bij een nieuwe baas, en ik heb met mijn vakantie al meer vakantiedagen gebruikt dan waar ik eigenlijk recht op heb met een halfjaar contract.quote:Op vrijdag 6 april 2007 12:56 schreef SHE het volgende:
Wat is het probleem inzake een extra vrije dag?
Dat wordt dan een spelletje tussen hen en de KLM. Jij staat buiten hun connectie met KLM.quote:Op vrijdag 6 april 2007 12:22 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
De touroperator zal zeggen dat het hen niet aan te rekenen is, omdat KLM hun vlucht schrapt. Ik vrees dat het een heen-en-weer spelletje zou worden waar uiteindelijk niets uitkomt.
De vraag is ook in hoeverre ze verplicht zijn om iets te regelen. Ze bieden iets gratis aan waar wij niet op in (kunnen) gaan.quote:Op vrijdag 6 april 2007 14:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat wordt dan een spelletje tussen hen en de KLM. Jij staat buiten hun connectie met KLM.
Jij boekt bij de reisorganisatie. Hun boeken bij KLM. Hun moeten het dus oplossen.
je hebt een overeenkomst. Hun kunnen niet leveren wat is overeengekomen. Hun moeten je iets bieden dat jou past (kwa tijd en werk e.d.). het is niet zo dat hun je iets door de strot kunnen douwen terwijl je eigenlijk moet werken. Als zij niet met een (in jouw ogen) goede oplossing komen kun je kosteloos annuleren bij het reisbureau.quote:Op vrijdag 6 april 2007 14:11 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
De vraag is ook in hoeverre ze verplicht zijn om iets te regelen. Ze bieden iets gratis aan waar wij niet op in (kunnen) gaan.
Er zijn toch meerdere reisbureuasquote:Op vrijdag 6 april 2007 14:27 schreef Mgolovic het volgende:
Annuleren is natuurlijk niet onze bedoeling. We hebben al jaren het plan om naar Amerika te gaan en nu kan het financieel. We willen alleen wel kijken of het bijbetalen rechtmatig is, aangezien we daar zelf sterk over twijfelen.
Kun je niet exact hetzelfde boeken dan bij een ander reisbureau? Meestal kan dat namelijk wel.quote:Op vrijdag 6 april 2007 14:49 schreef Mgolovic het volgende:
Klopt, maar de bedoeling is niet om weer van voor af aan te beginnen met uitzoeken en plannen.
Met die reden erbij is het totaal onaanvaardbaarquote:Op woensdag 11 april 2007 16:12 schreef Fiama het volgende:
Ik had vandaag ongeveer hetzelfde...gister geboekt, kreeg ik vandaag telefoon dat ze voor die prijs niet meer vliegen en dat kwam door een systeemupdate van de vluchten, er kon onder geen situatie een uitzondering gemaakt worden. Dat komt dus neer op dat het 40 euro duurder uitpakt. Ik vind het eigenlijk nogal raar omdat je een verbinding sluit voor die prijs die ze aanbieden, maargoed, ik moet op die data vliegen, ook vanwege mede reizigers, dus heb ik maar ja gezegd... ik had ook geen annuleringsverzekering genomen, vanwege dat ik sowieso ga maar ik weet nou niet of ik dit kosteloos had kunnen annuleren.
M.a.w. sui the bastards als ze moeilijk doen,want kosten doorberekenen aan passagiers zijn vliegtuigmaatschappijen erg goed in. Kwaliteit leveren minder.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:37 schreef Fogel het volgende:
[..]
Zoals ik de text van de EU interpreteer, heb je recht op het onderstreepte en bold:
Drastische vermindering van instapweigering.
Door de nieuwe verordening zal de frequentie van instapweigering tegen de wil van de passagier drastisch verminderen, door een combinatie van twee maatregelen.
* Ten eerste worden luchtvaartmaatschappijen, wanneer zij verwachten dat zij passagiers moeten weigeren, en vóór ze iets anders doen, verplicht vrijwilligers te vragen hun zitplaats op te geven in ruil voor voordelen; met andere woorden ze moeten trachten tot een overeenkomst te komen met passagiers die er belang bij hebben hun zitplaats op te geven. Alleen als er zich onvoldoende vrijwilligers melden, mogen zij passagiers die aan boord komen, tegen hun wil de instap weigeren.
* Ten tweede moeten luchtvaartmaatschappijen of toeroperators die toch de instap weigeren aan passagiers, schadevergoeding betalen op een dissuasief niveau:
o ¤ 250 voor vluchten van minder dan 1500 km
o ¤ 400 voor intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en voor andere vluchten 1500 en 3500 km
o ¤ 600 voor alle andere vluchten.
Dit is een sterke stimulans om het vrijwillig afstaan van een stoel voor passagiers aantrekkelijk te maken en een krachtig afschrikmiddel tegen instap- weigering.
Bovenop deze financiële schadevergoeding zullen passagiers die de instap wordt geweigerd, de volgende rechten blijven genieten:
* de keuze tussen terugbetaling van hun ticket en een andere vlucht, en
* maaltijden, drank en hotelaccommodatie.
Het ongemak van annuleringen zoveel mogelijk beperken.
Wanneer luchtvaartmaatschappijen of toeroperators op eigen verantwoordelijkheid vluchten annuleren, hebben passagiers recht op schadevergoeding tegen de koers die is vastgesteld voor instapweigering, tenzij zij:
* twee weken vóór de geplande vertrektijd zijn geïnformeerd , of
* te zijner tijd zijn geïnformeerd en hun route is verlegd naar een tijdstip dat zeer dicht bij dat van hun oorspronkelijke vlucht ligt.
Bovendien krijgen de passagiers, bij annulering, drie andere rechten:
* maaltijden en verfrissingen/drank, en
* hotelaccommodatie, wanneer een passagier door een vertraging verplicht is te overnachten, en
* terugbetaling, wanneer een passagier door een vertraging ten minste vijf uur wordt opgehouden.
Je bent minimaal twee weken vantevoren gewaarschuwd (neem ik aan), en dus vervalt het recht op compensatie, maar dat neemt niet weg dat je toch recht hebt op de terugbetaling van je ticket of een andere vlucht, en uit het stuk van de pakketreizen, staat er dat het zonder extra kosten moet.
hmm oke. Ik heb dus via vliegtarieven.nl geboekt, en zij waren ook diegene die mij opbelden. Ze zeiden dus dat ze mijn reservering wel binnen hadden gekregen maar ze deze niet door konden geven aan Air Canada (de maatschappij waarmee ik vlieg) omdat zij hun systeem hadden geupdate met nieuwe vluchtinformatie. Kort daarvoor had ik nog op de site gekeken voor een vriend voor dezelfde reis en er kwam een prijs uit die dus 35-40 euro duurder was dan die dag ervoor, ik wist dus al wel dat de prijzen omhoog waren gegaan. Ze vermelden ook in het telefoongesprek dat Air Canada onder geen enkele situatie een uitzondering maakt op hun regels, maar ik vraag me nou af wat hun regels zijn.quote:Op woensdag 11 april 2007 23:01 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Met die reden erbij is het totaal onaanvaardbaar![]()
Als je betaalt hebt op of een prijs hebt afgesproken en er op dat moment een reservering is gemaakt tegen een redelijk prijs, dan mag er later niet meer bijkomen anders dan onverwachte heffingen als belastingen. Als zij opgeven dat hun systeem niet deugde, dan moeten ze de schade maar verhalen op de software fabrikant, niet op de reiziger.
Opbellen en geld terugeisen dus. En anders verder laten onderzoeken of even bellen met Kassa, radar of de Consumentenbond (ermee dreigen helpt vaak ook)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |