quote:Op donderdag 5 april 2007 23:50 schreef Svyatagor het volgende:
Tof, beetje kort en soms wat weinig enthousiasme, maar reuzestrak. Goeie band.
quote:Op vrijdag 6 april 2007 00:33 schreef thijsdetweede het volgende:
^^ Dat. Maar ik hou er een beetje katterig gevoel aan over dat hoge tempo en die gitaarmuur bij tijd en wijle het gevoel uit de songs haalde. Er had zoveel meer in gezeten.
Hoogtepunten: A Comet Appears en Know Your Onion.
Ik was een van die blije gezichten. Heb me erg goed vermaakt, vond het geluid prima in orde en de set erg leuk.quote:Op vrijdag 6 april 2007 01:35 schreef Brahimov het volgende:
Ik vond het erg tof. Ook de breekbare nummers bleven moeiteloos overeind. De zangeres van Viva Voce was een plezierige aanvulling. Ik heb me prima vermaakt en zag ook bijna alleen maar blije gezichten om me heen na afloop
Eensch. Jammer is dat, op de plaat was t een prachtig nummer.quote:Op vrijdag 6 april 2007 07:49 schreef Svyatagor het volgende:
New Slang was wel veel te langzaam. Dat heb ik op Youtube ook wel eens gezien; alle vaart is eruit gehaald. Ben benieuwd of dat expres is.
yep, Breathe. De andere cover was van de Modern Lovers.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:55 schreef Rasing het volgende:
[..]
Eensch. Jammer is dat, op de plaat was t een prachtig nummer.
'Godspeed all the bakers at dawn
May they all cut their thumbs
and bleed into their buns
till they melt away'
Het eerste nr van de toegift, was dat een cover van Pink Floyd?
Ja. Had niet gehoeven, voor mij. Maar ik ben dan ook geen PF liefhebber.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:55 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het eerste nr van de toegift, was dat een cover van Pink Floyd?
Ik stond echt ergens 2 meter links van jouquote:Op vrijdag 6 april 2007 14:27 schreef Jill-RMC het volgende:
De filmpjes:
Pam/Phantom Limb
http://www.youtube.com/watch?v=fIxxGbTtSFI
Girl Inform Me
http://www.youtube.com/watch?v=qPHffSPN4N4
New Slang
http://www.youtube.com/watch?v=MDjD42M2jvU
Turn a Square
http://www.youtube.com/watch?v=w4nli-cJTAU
Turn On Me
http://www.youtube.com/watch?v=qmIRWHfuLdk
Someone I Care About (Modern Lovers Cover)
http://www.youtube.com/watch?v=s1DY1DOTfU4
So Says I
http://www.youtube.com/watch?v=IyJttbLFSqA
Vond de zang behoorlijk zacht staan. Tijdens het vp was ook al de zangeres amper te verstaan.
Voor de rest een toppertje.
Das zelfkennis iddquote:Op vrijdag 6 april 2007 21:19 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik meende James Mercer gister ook al zoiets horen zeggen, dat ze van de zomer terug zouden zijn.... volgens mij is dat bijna een Lowlands garantie toch?
Bijzondere recensie van Hester Carvalho in het NRC trouwens. In de trant van "Ik heb de Shins nooit begrepen, maar allemaal andere mensen wel, die vonden het concert allemaal wel fantastisch, dus zal het wel goed zijn geweest en ligt het aan mij dat ik het niet snap"
quote:Publiek helemaal weg van The Shins
Concert: The Shins. Gehoord: 5/4 Paradiso, Amsterdam.
Door Hester Carvalho The Shins begrijp ik niet. Of beter gezegd, hun aanhang begrijp ik niet. Ik hoor niet meer dan goed gemaakte gitaarliedjes met een indie- randje. Mooi wisselend tussen lieftallig en licht wrang; met ijle keyboardaccenten en een zanger die in verschillende registers raad weet – inderdaad.
Maar dan de fans. Het optreden van The Shins in Paradiso, gisteravond, was in drie uur uitverkocht.
Hun cd’s, hoewel uitgebracht door de kleine platenmaatschappij SubPop (ooit van Nirvana), zijn kassuccessen. De zegetocht voor de band uit Albuquerque, New Mexico, begon met de derde cd Shutes Too Narrow, in 2003.
De opvolger, het begin dit jaar verschenen Wincing The Night Away, haalde in de eerste week de beste verkoopcijfers voor SubPop ooit.
De sfeer in Paradiso was verwachtingsvol.
Hier viel wellicht iets te ontdekken over de attractie van de groep. De samenstelling van het publiek gaf geen aanknopingspunt, dat was een dwarsdoorsnee van de witte goed opgeleide bevolking: van studentikoos tot 60+. „Zo prachtig melanchol i s ch ”, omschreef een zelfverklaarde vrouwelijke fan de muziek. „Geniale popmuziek”, zei een man. „Zo muzikaal, hoe die gitaarakkoorden tegen de zanglijnen ingaan”, omschreef een ander.
En toen begon het. Vijf mannen namen hun plaatsen in, gorden gitaren om en namen drumstokken ter hand. Ze begonnen met de drie eerste nummers van hun laatste cd. Voor sommige liedjes kwamde zangeres van het voorprogramma, Viva Voce, erbij om Emmylou Harris- achtige achtergrondzang te leveren.
De verlichting was summier, afwisselend blauw en goud.
De vijf Shins zien er uit als leraren.
Ze blijven op hun plaatsen staan, en hippen een beetje op de maat. Zanger James Mercer heeft een zorgelijke uitdrukking. Dat heeft vast te maken met zijn zanglijnen die vaak klinken alsof hij tegen een stroom van gitaarriffs inzwemt. „Gevoelig, die hoge zang”, zegt iemand naast me.
Toegegeven, de ‘sound’ is mooi afgewogen, met hier en daar de Beach Boys-echo, en wat sluimerend bombast van keyboards. Het geluid was ook prima, niet te hard, en alles goed te onderscheiden. De live-versies van de liedjes zijn, zoals het hoort, pittiger dan op cd.
Ik sta erbij en kijk ernaar.
Het was grandioos, zeggen de fans na afloop. Die zang, die melodieën – dat zijn niet zomaar melodieën!
Zoveel ingenieuzer dan bij andere bands! Teleurgesteld ga ik naar huis, als de enige hond die de hoge frequenties niet kan horen.
Mwah, ze begrijpt minstens zo veel als Jan Volaard, Gijsbert Kramer of Menno Pot. Maar die zouden dit soort gaten in smaak never nooit zo onder woorden brengen.quote:Op zaterdag 7 april 2007 01:21 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hester Carvalho begrijpt wel meer niet over het algemeen. Zeg ik niet uit jaloezie of zo, ik ken m'n plaats. Ze heeft me toch al te veel fouten gemaakt.
Ben jij niet meer bij het concert geweest, mich?quote:Op zaterdag 7 april 2007 11:35 schreef methodmich het volgende:
En weer een topic dat uiteindelijk een deel 2 haalt. Je moet soms even geduld hebben, maar dan komt er ook wat!!
Nee, is doordeweeks sowieso altijd zo goed als onmogelijk.quote:Op zaterdag 7 april 2007 11:51 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Ben jij niet meer bij het concert geweest, mich?
Ja, misschien. Ik zou hetzelfde waarschijnlijk hebben bij Belle & Sebastian. Dáár snap ik nou weer niks van. Maar moet je dat hard op zeggen?quote:Op zaterdag 7 april 2007 03:56 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Mwah, ze begrijpt minstens zo veel als Jan Volaard, Gijsbert Kramer of Menno Pot. Maar die zouden dit soort gaten in smaak never nooit zo onder woorden brengen.
quote:Bij The Shins denk je te vaak: doe mij de plaat maar
Muziek Menno Pot
amsterdam - Als ooit, over enkele decennia, een compilatie wordt samengesteld van de mooiste popliedjes uit de beginjaren van de 21ste eeuw, zal er beslist een prominent plekje worden ingeruimd voor The Shins uit Oregon, de groep van de ietwat zonderlinge James Mercer, een frontman met een hoge zangstem en de bedenker van teksten als bizarre, soms koortsige dromen.
Maar wat als er maar één Shins-song op die compilatie mag staan? Welke kiezen we dan? Het uitverkochte optreden van donderdag, in het Amsterdamse Paradiso, maakte maar weer eens duidelijk wat een onmogelijke klus dat zou zijn.
De drie albums die The Shins tot nu toe uitbrachten, bevatten talloze juweeltjes. Vooral het middelste, Chutes Too Narrow (2003), staat er van begin tot eind vol mee. En op het jongste album Wincing The Night Away staat de recente single Phantom Limb, een van de mooiste Mercer-composities.
Verwacht van James Mercer niet de coole poses, branie of gespeelde nonchalance van een rock-frontman. Hij zou er zijn liedjes mee tekort doen, en dus speelt en zingt hij ze stuk voor stuk met een haast neurotisch aandoende concentratie. Vermoedelijk is hij een veeleisende bandleider, verlangt hij het maximale van de vier nogal alledaagse muzikanten die hem flankeren.
En toch wringt er iets bij The Shins. Dat de groep wat gewoontjes oogt en het niet van zijn uitstraling op het podium moet hebben, is op zichzelf niet onoverkomelijk. Ernstiger is het dat de band er maar heel zelden in slaagt de songs live van een extra dimensie te voorzien. Simpel gezegd denk je te vaak: doe mij de plaat maar.
Dat was voortdurend het geval tijdens het eerste kwartier van het optreden: een vrijwel exacte uitvoering van het openingskwartier van Wincing The Night Away. Moet gezegd: het holle zaalgeluid van Paradiso hielp niet mee, maar de eetlepel extra urgentie of overtuigingskracht die je van een livevertolking verwacht, ontbrak voelbaar.
Pas na een minuut of twintig, in Saint Simon (van Chutes Too Narrow), had je voor het eerst het gevoel dat het bandgeluid van The Shins verder reikte dan de voorste rijen.
Er waren wel meer sterke, sprankelende momenten tijdens het concert, maar het probleem blééf, tot in de toegift. Die Pink Floyd-cover Breathe was verrassend en het hitje So Says I was zo pittig als je hoopte, maar je vraagt je toch af wat Mercer zélf mooier en spannender vond aan die wat eendimensionale, akoestische vertolking van Caring Is Creepy, in vergelijking met de albumversie uit 2001. Als zo’n subliem, gelaagd liedje op het podium ineens zo alledaags klinkt, dan is er toch echt iets mis.
Wel als je van je baas iets zinnigs moet vertellen over zo'n avond. Verder kan ik me het ook wel weer in de mening van Menno Pot vinden. Hoewel ik Sleeping Lessons een geweldige opener vond, ook in uitvoering.quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ja, misschien. Ik zou hetzelfde waarschijnlijk hebben bij Belle & Sebastian. Dáár snap ik nou weer niks van. Maar moet je dat hard op zeggen?
Paradiso is nooit gebouwd om te dienen als muziekcentrum. Daarom zijn de nieuwe zalen ook veel beter. Toch is het goed te doen als dit soort zalen vol zijn.quote:Op zaterdag 7 april 2007 19:50 schreef savelkoul het volgende:
Die Hester was vast ongesteld ofzo, lompe recensie. Blijf dan thuis.
Ik wist niet dat de akoestiek van Paradiso zo matig was. Waar ligt dat aan? Vind het een prachtige zaal overigens, heb het donderdag eens van de bovenste ring bekeken naast het podium, zegmaar. Wel een apart perspectief en een mooi zicht op de volle zaal. Saint Simon was mijn favoriet evenals de Pink Floyd cover. Wbt New Slang geef ik de voorkeur aan de liveversie, kippevel.
Ja precies. Ik vond het een fijne show, niet de beste die ik ooit gezien heb, maar het was een buitengewoon leuke avondquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:33 schreef superbam het volgende:
Ik heb wel bands beter zien en horen presteren, wat niet wegneemt dat ik enorm heb staan genieten![]()
quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:54 schreef superbam het volgende:
alleen dat voorprogramma....
dachten die lui soms dat muziek mooier klinkt als het pijn doet aan je oren?
Elke keer dat je hem luistert wordt hij beterquote:Op maandag 16 april 2007 16:08 schreef Imaginary_Friend het volgende:
De nieuwe plaat begint me steeds meer te bekoren, echt heel fijn!
Jep, ze staan bevestigd op de nieuwe LL flyer.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 18:27 schreef BloodyLotte het volgende:
Is dat 100% zeker? Want ik zie het niet op de LL site.
Moet ik met het schaamrood op de kaken nu toch toegeven dat dit de eerste keer wordt dat ik ze ga zien. Heb de debuutplaat helemaal grijs gedraaidquote:Op dinsdag 26 juni 2007 18:09 schreef HPayne het volgende:
Dit jaar op Lowlands te bewonderen, eindelijk
Dat was vorig jaar ook het geval, maar toen kwamen ze uiteindelijk ook niet.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 18:31 schreef HPayne het volgende:
[..]
Jep, ze staan bevestigd op de nieuwe LL flyer.
quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:29 schreef stoofstraat het volgende:
En nu worden ze opeens op TMF gedraaid, en gisteren hoorde ik ze ook in de H&M. Waar gaat het heen?![]()
Oh nee, ze worden commercieeeeel!quote:
Als ze leuke muziek blijven maakt het me niets uitquote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:29 schreef stoofstraat het volgende:
En nu worden ze opeens op TMF gedraaid, en gisteren hoorde ik ze ook in de H&M. Waar gaat het heen?![]()
Hela, die speelden ze op Pukkelpop niet. Wel 3 kwartier kippenvel, zo veel beter dan in Paradiso.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 12:07 schreef Grobbel het volgende:
Wederom een degelijk concert, wederom kippevel bij New Slang.![]()
Sinds wanneer ga jij voor schattig?quote:Op dinsdag 29 april 2008 19:06 schreef Grobbel het volgende:
Dit is een clip van een nieuwe track, speciaal geschreven voor een kindershow. Best schattig.
http://www.videogum.com/a(...)nick-jrs_009395.html
Godspeed all the bakers at dawn, may they all cut their thumbsquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 01:39 schreef Off-ShoRe het volgende:
Veelbetekenend idd... Alleen wát het betekent mag joost weten
'For a Fool' klinkt vooralsnog prachtig!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |