Ik ben zelf Belg, en ik zal niet ontkennen dat er een verschil bestaat tussen Nederlanders en Belgen.
Ik heb al veel nllers tegengekomen in m'n leven en meestal zijn ze zo luidruchtig en bijna wild in hun handelingen dat je meteen het gevoel hebt dat ze willen intimideren of geen opvoeding hebben gehad of zo. Dat is natuurlijk bs, want dat zijn meestal geen kwaaie mensen. Een tijdje geleden ben ik naar een FOK meeting geweest, van subforum K&W, en dat waren bovenste beste mensen, zonder dat typische nederlandse luide en wilde.
Het feit dat jullie Belgen als achterbaks beschouwen, kan ik niet helemaal begrijpen. Kijk er de R&P topics maar op na, de vrouwen gaan bij jullie op even slinkse wijze vreemd als hier, om maar een voorbeeld te geven
![]()
. Als wij praten met elkaar dan doen we meestal ons best om niet al te kwetsend over te komen als we kritiek hebben op de ander (ikzelf ben daar niet zo'n goed voorbeeld van, ik ben wel vrij direct). Gewoon omdat als je hier direct to the point je kritiek spuit, de mensen gewoon verschieten en denken dat het probleem veel groter is dan het eigenlijk is. Dat is gewoon te wijten aan een cultuurverschil. Behoedzaam je punt proberen aanbrengen is niet hetzelfde als achterbaks.
Vriendschappen hier zijn niet minder oppervlakkig dan bij jullie, zeker weten. Ik heb vrienden waarvoor ik mijn leven zou wagen, en andersom is het ook al gebleken dat het meer is dan samen op café gaan. Dat het tussen een nller en een belg moeilijker is om een vriendschap te hebben, daar kan ik dan wel weer inkomen. Ik denk dat in dit geval beiden water in de wijn moeten doen. Belgen moeten wat gewoon worden aan dat zeer directe (iets wat wij bijvoorbeeld erg grof vinden, en vinden dat het is alsof je jezelf de meerdere vindt (=respectloos), en de Nederlander zich uit het hoofd zet dat de Belg bezig is met allerlei achterbakse verborgen agenda's en moeite doet om iets geciviliseerder te zijn in zijn emoties, moet dat echt wel lukken. Als jij naar nederlandse gebruiken iemand afblaft, dan is de reactie van de andere in 5 vd 10 gevallen dat die dichtklapt. Beeld je eens in dat je hetzelfde doet in een cultuur waarin diezelfde directheid niet zoveel voorkomt? Juist. En wie wil er nu een vriendschap met iemand die je afblaft? Neen, arrogante mensen wil je niet als vriend, en hou je op afstand. Stel je voor dat je over diepere gevoelens begint en die kerel is ook op dat vlak zo onemotioneel direct? Vandaar de koelheid tegenover nllers denk ik.
Het vervallen uitzicht van Belgie, dat hangt af van streek tot streek, net zoals het soort mensen afhangt van streek tot streek. We hebben hier evenveel marginalen in getunde golfjes die werken aan de band bij de Volvo, we hebben hier universitairen die nog nooit van een lief hebben gehoord, we hebben hier klenburgelijke mensen die denken dat seks voor het huwelijk slecht is, we hebben mensen die menselijk zijn, alles willen doen voor de medemens, .... etc. Net zoals dat bij jullie zo zal zijn. Denk toch niet omdat je 1 keer een Belg hebt gezien, dat je ze allemaal kent?
Jullie zijn het vervallen zicht (en onze wegen
![]()
) niet erg gewoon, net zoals wij de ellenlange rijen in groep gebouwde identieke huizen, door de overheid neergeplant, niet gewoon zijn. We hebben hier achterstandsbuurten met meer pittazaken in een straat dan kraters op de maan, maar we hebben ook de normalere wijken, en de villawijken met villa's waarbij je mond op de grond valt. De bouwwijzez verschilt gewoon van land tot land, maar om het ene nu inferieur te vinden aan het andere?
Dat we geen humor hebben is ook bullshit. Denk maar aan 'In de Gloria', dat moet zowat een van de beste humorreeksen vanuit België zijn die ik mij kan herinneren. Of alles kan beter:
in de gloria:
Den draadalles kan beter:
De shoplijnMaar wij hebben hier ook de gemakkelijkere humor zoals FC de kampioenen, zoals bij jullie de Familie Flodder.
FC de kampioenen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZN485QYcCUUZoveel verschillende humor voor evenveel verschillende smaken.
Trouwens, je moet eens kijken op uitzending gemist (wou dat we hier zoiets hadden in belgie), naar de aflevering van zembla (geloof ik) over de Nederlanders die als een van de arrogantste volkeren van europa worden bestempeld:
In elk geval: we are not so different, you and I, alleen moet je elkaar willen begrijpen.