abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:16:04 #51
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48168669
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 07:53 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Is er iets dat ervoor kan zorgen dat je ziet dat wetenschap de beste methode is om de kenbare wereld wereld te beschrijven? En dat het bij uitstek de methode is die zich beperkt tot het kenbare, in tegenstelling tot mysticisme, dat het onkenbare verzint (ten behoeve van persoonlijk genot)?
Je visie op wetenschap is niet realistisch en je visie op mysticisme nog minder.
Wetenschap beschrijft datgene wat wetenschappelijk kenbaar is op een geweldige manier. Maar er zijn andere manieren om te kennen die niet wetenschappelijk zijn en toch van belang. Denk bijvoorbeeld aan kunst, emoties, een naar voorgevoel, etc.
Mysticisme verzint geen onkenbare instantie. Mysticisme laat je in contact komen met datgene wat jij altijd als onkenbare hebt verondersteld. God komt daarvoor, het is het onkenbare in jezelf. En het hoeft niet per definitie een God te zijn zoals binnen de monotheistische religies wordt neergezet. In tegendeel, het is het vaker niet dan wel.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:23:38 #52
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48168849
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:31 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ah, maar de devil is in the details. Natuurlijk kan je heel breed alle wereld religies met elkaar vergelijken; dan kan je ook humanisme, fascisme, communisme en allerlei maatschappelijke stromingen op de bult gooien. Gek genoeg heeft die grote gemene deler nooit geleid tot één overtuiging. Natuurlijk wenst nagenoeg iedere overtuiging voor pees en vree voor het eigen gepeupel; en daar zit de crux.

Heb uw naasten lief, zo predikt een ieder. Maar wel die naaste in de eigen parochie.
Ik erken dat daar een probleem zit. Dergelijke problemen kun je ook terugvinden in de geschiedenis van de wetenschap. Zie bijvoorbeeld de strijd tussen Franklin en Tesla om AC of DC. Nu kun je zeggen: dat is geen wetenschap, dat is de invulling die individuen aan de wetenschap hebben gegeven en hoe zij de wetenschap wensen te gebruiken. Dat is een geldige argumentatie, die echter ook weer op religie van toepassing is.
quote:
Die opmerking was niet zozeer op jouw persoon gedoeld. Natuurlijk begrijp ik dat jouw waarheid zo veel meer heeft dan al die andere(!). Overigens verwijt ik jou nou wel van rhetorische appel-en-peren moes. Mooie volle zinnen met weinig inhoud; met veel woorden weinig zeggen. Zoiets.

Mag ik je vragen: concretiseer nou eens jouw pragmatische punten die jij vind in een onzichtbare roze eenhoorn God/Schepper/Ultieme Goedheid/etc.
Religie kan de mens helpen om zichzelf te begrijpen, om zichzelf in een conceptueel kader te stoppen en daardoor zichzelf te leren kennen. Religieuze rituelen en gebruiken zijn erop gericht om de mens zichzelf te laten kennen op een bepaalde manier. Religie (en natuurlijk ook andere vormen van kennen, waaronder wetenschap) helpen de mens om zelfbewust te worden.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
pi_48169180
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:16 schreef Forkbender het volgende:

[..]
Mysticisme laat je in contact komen met datgene wat jij altijd als onkenbare hebt verondersteld. God komt daarvoor, het is het onkenbare in jezelf. En het hoeft niet per definitie een God te zijn zoals binnen de monotheistische religies wordt neergezet. In tegendeel, het is het vaker niet dan wel.
Als je stelt dat je met mysticisme in contact kan komen met het onkenbare, dan zou dat betekenen dat het onkenbare kenbaar zou zijn. Als dat zo zou zijn, dan zou dat zogenaamde onkenbare voor iedereen die op dezelfde wijze daarmee contact maakt hetzelfde zijn.

Dat is dus niet het geval, waarmee we kunnen stellen dat mysticisme geenszins een werkende methode is om met het onkenbare in contact te komen.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:55:10 #54
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48169768
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:35 schreef onemangang het volgende:

[..]

Als je stelt dat je met mysticisme in contact kan komen met het onkenbare, dan zou dat betekenen dat het onkenbare kenbaar zou zijn.
Ja. Ik stel echter dat mysticisme je in contact kan brengen met wat je zelf al, voor de mystieke ervaring, als onkenbaar poneert. De mystieke ervaring brengt je in contact met de grenzen die je jezelf normaliter oplegt. Misschien had ik dit beter kunnen verwoorden, maar voor mij is deze discussie ook 'Think as you go'.
quote:
Als dat zo zou zijn, dan zou dat zogenaamde onkenbare voor iedereen die op dezelfde wijze daarmee contact maakt hetzelfde zijn.
Alleen als iedereen hetzelfde onkenbare zou hebben. Dat is m.i. geenszins het geval.
quote:
Dat is dus niet het geval,
Waar maak je dat uit op? Wetenschappelijke bron aub.
quote:
waarmee we kunnen stellen dat mysticisme geenszins een werkende methode is om met het onkenbare in contact te komen.
Jouw argumentatie klopt, maar je premissen niet (zie commentaar hierboven).
  zaterdag 14 april 2007 @ 17:23:40 #55
17928 averty
Retroactief ziener
pi_48325731
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:23 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Ik erken dat daar een probleem zit. Dergelijke problemen kun je ook terugvinden in de geschiedenis van de wetenschap. Zie bijvoorbeeld de strijd tussen Franklin en Tesla om AC of DC. Nu kun je zeggen: dat is geen wetenschap, dat is de invulling die individuen aan de wetenschap hebben gegeven en hoe zij de wetenschap wensen te gebruiken. Dat is een geldige argumentatie, die echter ook weer op religie van toepassing is.
Slecht voorbeeld, Franklin propageerde gelijkstroom voor huis-tuin en keuken gebruik en Tesla wisselstroom. Franklin en Tesla hadden natuurlijk allebei economische en prestige belangen hierin. Franklin ging zelfs zover dat hij de wisselstroom alleen geschikt achte om iemand mee te doden en dat gelijkstroom beter was, dit geheel niet gebaseerd op feiten. Dit zou trouwens een van de redenen zijn voor het gebruik van elektriciteit om iemand terecht te stellen.
Maar daarom zijn hun argumenten allemaal wel op een wetenschappelijke manier op waarde te schatten.

Gelijkstroom is erg lastig te transporteren over lange afstanden, iets dat je wel degelijk moet doen als je het naar iedereen wil brengen. Daarnaast is wisselstroom ook makkelijk gelijk te richten, dus is er makkelijk aan gelijkstroom te komen. Uiteindelijk werken we ook overal met AC, en voor goede redenen.

Franklin en Tesla deden geen van beiden uitspraken die buiten de mogelijk vallen om ze te testen of onwaar te bevinden.
quote:
Religie kan de mens helpen om zichzelf te begrijpen, om zichzelf in een conceptueel kader te stoppen en daardoor zichzelf te leren kennen. Religieuze rituelen en gebruiken zijn erop gericht om de mens zichzelf te laten kennen op een bepaalde manier. Religie (en natuurlijk ook andere vormen van kennen, waaronder wetenschap) helpen de mens om zelfbewust te worden.
Nog even afgezien of dat wat je beweert waar is, dan zou het enkel voor de enige juiste gelovigen moeten werken als je er iets uit wilt halen van een flintertje bewijs voor godsdienst. Als alle soorten gelovigen dit hebben, dan is het doen aan religie en geloven in de supernatuurlijke wezens die er bij horen verder het enige belang.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  maandag 16 april 2007 @ 11:10:24 #56
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48375116
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 17:23 schreef averty het volgende:

Nog even afgezien of dat wat je beweert waar is, dan zou het enkel voor de enige juiste gelovigen moeten werken als je er iets uit wilt halen van een flintertje bewijs voor godsdienst. Als alle soorten gelovigen dit hebben, dan is het doen aan religie en geloven in de supernatuurlijke wezens die er bij horen verder het enige belang.
ik volg je niet. Zou je het op een andere manier kunnen zeggen?
pi_48376809
quote:
In London's Westminster Central Hall on March 27, some 2,000 people turned out to hear Hitchens, Dawkins and philosopher A.C. Grayling debate a trio of religious authorities on the question "We'd be better off without Religion." (The motion carried, 1,205 to 778.)
http://dnl.interoute.com/(...)D/mason1_mixdown.mp3
http://dnl.interoute.com/(...)D/mason2_mixdown.mp3

pi_48377697
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:55 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Ja. Ik stel echter dat mysticisme je in contact kan brengen met wat je zelf al, voor de mystieke ervaring, als onkenbaar poneert. De mystieke ervaring brengt je in contact met de grenzen die je jezelf normaliter oplegt. Misschien had ik dit beter kunnen verwoorden, maar voor mij is deze discussie ook 'Think as you go'.
Als je droomt, leg je dan contact met het onkenbare of fantaseer je dan maar wat?
quote:
Waar maak je dat uit op? Wetenschappelijke bron aub.
Uit het feit dat er duizenden verschillende religies en geloven zijn die door overdracht van familie en relaties worden ingeplant op dezelfde wijze als dat met taal wordt gedaan. Als er één waarheid zou zijn, dan zouden alle mensen exact hetzelfde ervaren en geloven. Omdat dit niet zo is kunnen we stellen dat mystieke ervaringen persoonlijke ervaringen zijn die gelinkt worden aan verhalen en gebeurtenissen uit de directe leefomgeving. Eigenlijk op dezelfde manier als we dromen.

[ Bericht 8% gewijzigd door onemangang op 16-04-2007 12:37:59 ]
pi_48378280
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:23 schreef Forkbender het volgende:

[..]
Da's opnieuw mooi gesproken, Forkbender (zoals de meeste van jouw epistels).

De verschillende religies zijn mijns inziens bestudeerbare manifestaties van het collectieve onbewuste van de mensheid. De religies hebben deze "goudmijn voor beter zelfbegrip van de mensheid" in de afgelopen millenia voor ons ontsloten. Een prachtig en waardevol kensysteem. Wellicht niet op wetenschappelijke wijze tot stand gekomen, maar wel eeuwig zonde om religie als "onjuist" wereldbeeld onder het tapijt te willen vegen.
Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
  maandag 16 april 2007 @ 12:58:07 #60
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48378430
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:53 schreef Agno_Sticus het volgende:

[..]

De verschillende religies zijn mijns inziens bestudeerbare manifestaties van het collectieve onbewuste van de mensheid. De religies hebben deze "goudmijn voor beter zelfbegrip van de mensheid" in de afgelopen millenia voor ons ontsloten. Een prachtig en waardevol kensysteem. Wellicht niet op wetenschappelijke wijze tot stand gekomen, maar wel eeuwig zonde om religie als "onjuist" wereldbeeld onder het tapijt te willen vegen.
Kan je die 'goudmijn' concretiseren, want ik snap je niet helemaal geloof ik.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_48378671
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:58 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Kan je die 'goudmijn' concretiseren, want ik snap je niet helemaal geloof ik.
Mysticisme als goudmijntje? Jazeker!

Stinkend rijk worden ze ervan.
  maandag 16 april 2007 @ 13:19:20 #62
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48379250
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:29 schreef onemangang het volgende:

[..]

Als je droomt, leg je dan contact met het onkenbare of fantaseer je dan maar wat?
Daar zijn zelfs wetenschappers niet helemaal uit. Ik denk zelf dat een droom je veel kan leren en voor een deel uit je eigen onderbewuste afkomstig is, wellicht icm met een deel vanuit het collectieve onderbewuste. Het onkenbare is in mijn optiek geponeerd door het zelf, het is het zelf-opgelegde onbewuste. Fantasie klinkt mij in het geval van dromen te random in de oren.
quote:
Uit het feit dat er duizenden verschillende religies en geloven zijn die door overdracht van familie en relaties worden ingeplant op dezelfde wijze als dat met taal wordt gedaan. Als er één waarheid zou zijn, dan zouden alle mensen exact hetzelfde ervaren en geloven. Omdat dit niet zo is kunnen we stellen dat mystieke ervaringen persoonlijke ervaringen zijn die gelinkt worden aan verhalen en gebeurtenissen uit de directe leefomgeving. Eigenlijk op dezelfde manier als we dromen.
Hoe weet je dat ze niet dezelfde ervaring hebben gehad? Simpelweg omdat ze er andere woorden aan hebben gegeven? Dat is voor mij niet voldoende.
Mystieke ervaringen zijn inderdaad persoonlijke ervaringen. Het heeft wel wat weg van dromen, maar net zoals met dromen kun je er pas betekenis aan geven als je ze begrijpt.
  maandag 16 april 2007 @ 13:30:51 #63
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48379606
quote:
Op maandag 16 april 2007 12:53 schreef Agno_Sticus het volgende:

[..]

dank je.
quote:
Zo zie ik het langzamerhand ook een beetje. Religie helpt ons onze neuroses te overkomen, onze obsessies met bepaalde ideeen. Het is m.i. dan ook niet vreemd dat met de ontkerkelijking een toename te zien is in het aantal patienten in de psychologie/psychiatrie. Dat wil niet zeggen dat mensen gekker zijn geworden door afstand te nemen van religie, maar juist dat de algemene gekte door twee verschillende technieken wordt verholpen.
pi_48379826
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:30 schreef Forkbender het volgende:

[..]

dank je.
[..]

Zo zie ik het langzamerhand ook een beetje. Religie helpt ons onze neuroses te overkomen, onze obsessies met bepaalde ideeen. Het is m.i. dan ook niet vreemd dat met de ontkerkelijking een toename te zien is in het aantal patienten in de psychologie/psychiatrie. Dat wil niet zeggen dat mensen gekker zijn geworden door afstand te nemen van religie, maar juist dat de algemene gekte door twee verschillende technieken wordt verholpen.
Wat een statistiek....

maandag 16 april 2007 @ 13:44:56 #65
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48380019
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:37 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Wat een statistiek....

[afbeelding]
Kijk, in het geval van Piraten en de temperatuur is het natuurlijk een beetje vreemd om een correlatie te zoeken. Maar in het geval van religie, waar een van de functies eeuwenlang het verzorgen van de geestelijke gezondheid van de mens is geweest, zie ik er geen probleem in om dat te vergelijken met een contemporaine verzorging van de geestelijke gezondheid.
pi_48380126
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:44 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Kijk, in het geval van Piraten en de temperatuur is het natuurlijk een beetje vreemd om een correlatie te zoeken. Maar in het geval van religie, waar een van de functies eeuwenlang het verzorgen van de geestelijke gezondheid van de mens is geweest, zie ik er geen probleem in om dat te vergelijken met een contemporaine verzorging van de geestelijke gezondheid.
Je zult moeten aantonen dat in de geestelijke gezondheidszorg er meer ontkerkelijkte lui zitten dan in de samenleving...zonder degelijk onderzoek kan ik alleen concluderen dat je iets verzint .
  maandag 16 april 2007 @ 13:53:48 #67
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48380276
Laten we blij zijn dat we op een gegeven moment de 'verstrooiden' onder ons in de maatschappij zijn gaan helpen in plaats van ze te verbannen naar in 't bos verstopte 'verzorgings'-tehuizen.

Daarbij gok ik 't erop dat cognitieve gedragstherapie iets beter werkt dan het verdrijven van demonen.
  maandag 16 april 2007 @ 14:02:28 #68
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48380525
quote:
Op maandag 16 april 2007 13:48 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Je zult moeten aantonen dat in de geestelijke gezondheidszorg er meer ontkerkelijkte lui zitten dan in de samenleving...zonder degelijk onderzoek kan ik alleen concluderen dat je iets verzint .
Kom op, ontkerkelijking is al een hele tijd aan de gang, al een aantal generaties. Hoe kun je dan bepalen of iemand ontkerkelijkt is of niet? Het gaat er om dat mensen die mentale of spirituele problemen hebben hun toevlucht zoeken naar een persoon of instantie die hun daarbij helpt. Vroeger was dit de pastoor of de rabbi, tegenwoordig gaan ze naar het riagg.
  maandag 16 april 2007 @ 14:05:21 #69
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48380611
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:02 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Kom op, ontkerkelijking is al een hele tijd aan de gang, al een aantal generaties. Hoe kun je dan bepalen of iemand ontkerkelijkt is of niet? Het gaat er om dat mensen die mentale of spirituele problemen hebben hun toevlucht zoeken naar een persoon of instantie die hun daarbij helpt. Vroeger was dit de pastoor of de rabbi, tegenwoordig gaan ze naar het riagg.
Maar had de pastoor of rabbi in deze een religieuze of maatschappelijke functie? En hoe verhoudt zich die causaliteit tegen bijv. de maatschappelijke rol van de andere notabelen? (vroegâh toen ook de leraar, wethouder en dorpsarts een grote maatschappelijke buurt functie hadden)

En was het uberhaubt niet zo dat Gekke Gerritje eerder thuis werd gehouden en verzorgd dan dat de maatschappij die verzorging op zich nam?
pi_48380874
quote:

[..]

Of naar hun familie etc.

Maar goed, is dat erg?
  maandag 16 april 2007 @ 14:23:48 #71
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48381126
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:14 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Of naar hun familie etc.

Maar goed, is dat erg?
Ik vind dat absoluut niet erg.
pi_48381159
quote:
Op woensdag 4 april 2007 23:58 schreef averty het volgende:

[..]

Het is erg onverstandig om Dawkins een domme man te noemen, omdat allerlei zaken er op wijzen dat hij tot de grotere denkers van deze tijd behoort. Hij overstijgt zeker jouw niveau van op de man spelende kritiek die even voor het gemak liever niet met zijn tegenstanders argumenten aan de slag gaat.

Daarnaast voel je je lijkt het alleen o op je pik getrapt omdat je denkt dat hij in jouw straatje zit, waar jij en de jouwen een alleen recht op hebben?!

Uiteindelijk komt hetgeen dat Darwin beweert er op neer dat de kans op een supernatuurlijk wezen nooit helemaal uit te sluiten, maar er geen enkel bewijs voor is en eigenlijk alleen maar aanwijzingen zijn dat het niet zo is.
Dat is een prima (wetenschappelijk) standpunt, omdat het ruimte laat voor tegenbewijs, gewoon een stelling is die te ontkrachten is. En vragen wij jou op dit moment wel die bewijzen te leveren, blijft het akelig stil, toch?
Dan begint het grote zuchten en steunen, als feitelijkheden gepresenteerde en (en onjuiste) zaken in heilige geschriften moeten ineens in overdrachtelijke zin worden genomen, dingen als leven en moraal kunnen toch niet zonder god zijn ontstaan omdat de gelovige zich dat niet voor kan stellen dat het wel zo is en atheisme is toch eigenlijk ook een geloof.... zucht.

Het is een beetje zielig om te zien dat een bepaalde groep gelovigen eigenlijk voor hun eigen standvastigheid in het geloof het nodig hebben om de zaken zo voor te stellen dat atheisme ook een geloof is. Maar... atheisme kan alleen een geloof zijn als men er actief zou gaan niet-geloven in god. Maar dat soort atheisten heb je niet. Zelfs de meest rabiate atheist weet dat hij niet kan bewijzen dat er geen supernatuurlijke wezens bestaan, zeker niet als ze allerlei eigenschappen worden toegedicht die er voor zorgen dat alleen een happy few beschikt over de juiste kanalen om jou te kunnen vertellen wat je wel en niet mag doen, wederom geheel zonder bewijs.

Daarnaast is religie wel degelijk zijn terrein omdat zijn vakgebied (biologie) op zeer aggresieve wijze wordt aangevullen door een groep van mensen die er helaas niet op uit zijn om met feiten een lans te breken voor het Creationisme. Deze groep heeft maar een methode; zorg ervoor dat de evolutieleer dusdanig verdacht wordt gemaakt bij het algemene publiek dat het mogelijk wordt het Creationisme als alternatief te kunnen hanteren. Ofwel, hoe onduidelijker alles is, des te beter onze kansen. Wel, je had het net over pseudo-wetenschap! Weet je nog. Wel, het bestaat echt, en het komt dus niet bij Dawkins vandaan.

Het enige dat we kunnen zien is dat als, maakt niet uit van welke wereldreligie dan ook, de machthebbers er van het voor het zeggen zullen krijgen, onze werkelijke kennis snel zal afnemen of zelfs op sommige plekken verdwijnen. Alleen omdat er een populair boek is dat vol staat met beweringen die op basis van feiten zijn te ontkrachten of niet zijn te substantieren. Nou vind ik dat prima dat iemand dat wil geloven: slangen kunnen praten, het heelal is van melkweg tot grasspriet geschapen binnen 6 dagen, onbevlekte ontvangenissen, engelen, hemel, hel. Ach, als mensen dat nou leuk vinden.

Maar het rare is dat het geen enkele kritiek verdraagt. Dan is het niet zo veel waard van zichzelf, want als iets echt waarde heeft kan het die kritiek pareren. Sterker nog, kritiek zorgt ervoor dat iets, als het werkelijk waar is, sterker uit de strijd te voorschijn komt. Kritiek is goed. Kritiek moet je zelfs willen.

Resumerend: geen bewijs ervoor, wel aanwijzingen ertegen, het verdraagt geen enkele kritiek, heeft baat bij onduidelijkheid, is overduidelijk een rem geweest op wetenschap en dat zonder aanwijsbare reden, aanhangers vallen over elkaar heen van excuus verhalen waarom het wel zo is maar niemand het ziet. Tja, veel plezier ermee.

Maar dat Dawkins het prietpraat vind, dat kan ik alleen maar onderschrijven. Bewijs voor het tegendeel zie ik graag tegemoet. En tot die tijd zijn er een hoop wannebe's. They wannebe in posession of some real evidence.
Prachtige post.. Dit geldt wel zo'n beetje voor iedereen die in een opperwezen gelooft.
Jammer dat ie er niet op gereageerd heeft. Maar das ook best lastig als er zoveel gezegd wordt waar je geen antwoord op kan geven .
"I believe it is essential for our planetary future to develop tools that can change the consciousness which has created the crisis that we are in." - Stanislav Grof
pi_48381181
quote:

[..]

Mensen met mentale problemen hadden vroeger net zo min aan de pastoor of rabbi als nu en werden toen net als nu opgevangen door de geestelijke zorg.
Mensen met spirituele problemen zijn mensen die aan een of andere vorm van godsdienstwaan lijden. Die mensen kloppen nog steeds aan bij de pastoor, rabbi of imam.
Mensen die werkelijk ontkerkelijkt zijn hebben geen spirituele problemen, die bestaan voor hen niet.
  maandag 16 april 2007 @ 14:32:30 #74
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48381365
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:05 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Maar had de pastoor of rabbi in deze een religieuze of maatschappelijke functie?
De vraag is eerder of je daar vroeger een onderscheid in kon maken.
quote:
En hoe verhoudt zich die causaliteit tegen bijv. de maatschappelijke rol van de andere notabelen? (vroegâh toen ook de leraar, wethouder en dorpsarts een grote maatschappelijke buurt functie hadden)
Er zijn natuurlijk meer factoren in het spel, maar je kunt niet ontkennen dat van al die mensen de pastoor/rabbi belangrijker waren voor de gemiddelde mens.
quote:
En was het uberhaubt niet zo dat Gekke Gerritje eerder thuis werd gehouden en verzorgd dan dat de maatschappij die verzorging op zich nam?
Nou, nee. Voor het overgrote deel van de gekken waren er helemaal geen middelen om die thuis te verzorgen. Ze fungeerden in de middeleeuwen als het geweten, maar in latere tijden werden ze gewoon opgesloten in de gevangenis. (omslagpunt ca. 1600). Vanaf de tweede helft 19e eeuw zijn we ze pas als zieken gaan zien.
Ik heb het trouwens niet over gekken, maar meer over degenen die emotioneel/mentaal/spiritueel in de put zitten. Zeg maar het equivalent van de depressievelingen onder ons.
  maandag 16 april 2007 @ 14:35:24 #75
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48381450
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:26 schreef onemangang het volgende:

[..]

Mensen met mentale problemen hadden vroeger net zo min aan de pastoor of rabbi als nu en werden toen net als nu opgevangen door de geestelijke zorg.
Dat is onzin. De geestelijke zorg maakte voor een groot deel van de geschiedenis deel uit van de kerk.
quote:
Mensen met spirituele problemen zijn mensen die aan een of andere vorm van godsdienstwaan lijden. Die mensen kloppen nog steeds aan bij de pastoor, rabbi of imam.
Of ze lezen een zelf-hulp boek of iets dergelijks.
quote:
Mensen die werkelijk ontkerkelijkt zijn hebben geen spirituele problemen, die bestaan voor hen niet.
Spiritualiteit is niet religie, het een met het ander gelijkstellen is niet echt slim.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')