abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 april 2007 @ 21:41:25 #251
37769 erodome
Zweefteef
pi_48021690
quote:
Op woensdag 4 april 2007 21:25 schreef TechXP het volgende:

[..]

Olifanten kunnen ernstig de vernieling in geholpen worden door traumatische gebeurtenissen in het verleden of een slecht leven. Een leven lang stress is niet niets.. en dat is het probleem. Mensen denken maar dat een olifant een goed leven heeft in een dierentuin en stellen geen kritische vragen. In het circus noemen ze het 'waven' ook altijd zenuwachtig gedrag omdat ze mogen optreden of eten krijgen... nog erger is het als in de uitleg naar publiek en kinderen aangeven dat de dieren 'dansen'. De reden die de dierentuin geeft is gewoon lariekoek en is alleen maar bedoeld om het publiek koest te houden en niet kritisch te laten worden. Dan gaan ze zich ook afvragen over dingen als waarom al dat gefok met als reden behoud van dieren amper leid tot uitzet van die dieren en dat maar een enkel procent van dieren die in dierentuinen gefokt worden daadwerkelijk bijdraagt aan behoud van soorten in het wild.

Een dierentuin zal nooit zeggen dat het waven een uiting kan zijn van stress of van verveling.
[..]

Het komt vaker voor dat dieren hun dieren doden. Ook ja in het wild. Het percentage in gevangenschap schijnt alleen wel heel wat hoger te zijn (hoewel ik daar geen onderzoek bij de hand over heb). Ook betreft uitval van dieren die door kunstmatige inseminatie geboren worden.

Vergeet niet dat dierentuinen gevangenschap is. Ik heb meer vertrouwen in grote besloten wildparken.
Die kunnen voor olifanten denk meer bieden qua ruimte en mogelijkheden.
Ok, nu ben ik het wel een beetje beu.

Je doet net alsof de dierentuin een gruwelplaats is, dat is NIET zo, zoals gezegd, de verzorgers zijn zelfs in india en alles geweest om goed te leren werken en alles met olifanten.
Alles wat die experts waar jij meer zwaait weten weten hun ook, dit is niet alleen hun werk, dit is hun hart, hier zijn ze ontzettend veel mee bezig, echt heel erg veel.
Hun werkdagen stoppen niet als ze de dierentuin uitlopen, ook daar buiten wordt geleerd en gedacht over hoe nog beter.

Ze weten echt alles van olifanten en nemen elk punt waarmee experts komen mee en proberen altijd het goede te doen voor de dieren.
Met deze dieren wordt dagelijks gewerkt, ze hebben speeltoestellen in hun verblijf, ze zijn onder continue verzorging om stress en verveling te verkomen.
De tekenen hiervan zijn heel erg bekend en er wordt onmiddelijk op ingespeeld.
De verzorgers hebben een hele goede band met de dieren, bij deze dieren wordt er ook niet zomaar even van verzorger gewisseld ofzo.

Ik heb in een dierentuin stage gelopen, dus ik heb dit echt van dichtbij mee kunnen maken, je hebt geen idee van hoeveel dierenverzorgers in een dierentuin doen voor het welzijn van de dieren.

Jongen worden gewoon soms gedood, als je echt zoveel weet als je zegt dan zou je weten dat vooral moeders die voor het eerst werpen vaak hun jongen doden of niet groot kunnen brengen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 4 april 2007 @ 21:42:53 #252
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_48021769
Omdat het in de natuur voorkomt is het ook heel normaal dat het op een eenmalige vertoning in een dierentuin, waar allerlei onwetende nieuwsgierigen willen kijken naar een klein olifantje, ook gebeurt. Inclusief lomp het olifantje killen door een moeder in paniek, want dat is heel normaal en hoef je je wenbrauwen niet eens voor te fronsen.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_48021818
Als dat kalf nu wel in leven was gebleven dan waren we toch massaal gaan kijken? Dan is het opeens niet zielig om naar een baby olifant in een dierentuin te kijken? Dan vervelen die olifanten zich opeens niet meer?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
  woensdag 4 april 2007 @ 21:44:53 #254
262 Re
Kiss & Swallow
pi_48021874
quote:
Op woensdag 4 april 2007 21:42 schreef Posdnous het volgende:
Omdat het in de natuur voorkomt is het ook heel normaal dat het op een eenmalige vertoning in een dierentuin, waar allerlei onwetende nieuwsgierigen willen kijken naar een klein olifantje, ook gebeurt. Inclusief lomp het olifantje killen door een moeder in paniek, want dat is heel normaal en hoef je je wenbrauwen niet eens voor te fronsen.
het is geen normaal gedrag maar in de dierenwereld worden wel vaker irrationele beslissingen genomen... de olifant is al net zo oud als de mens dus ergens moeten ze het toch wel goed gedaan hebben
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 4 april 2007 @ 21:45:18 #255
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_48021897
quote:
Op woensdag 4 april 2007 21:43 schreef Cyan het volgende:
Als dat kalf nu wel in leven was gebleven dan waren we toch massaal gaan kijken? Dan is het opeens niet zielig om naar een baby olifant in een dierentuin te kijken? Dan vervelen die olifanten zich opeens niet meer?
Tuurlijk wel, maar dan heb je in ieder geval de geboorte van een klein lief olifantje gezien, in plaats van dat hij meteen doodgestampt wordt voor de camera, is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  Moderator woensdag 4 april 2007 @ 21:54:53 #256
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_48022354
Hier wat meer details over het olifantje: http://www.ad.nl/utrecht/article1246330.ece

Volgens mij was deze link nog niet voorbij gekomen?

Edit: Whoei, ik zie net dat Yvonne de link al had gepost, sorry
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  woensdag 4 april 2007 @ 21:57:30 #257
262 Re
Kiss & Swallow
pi_48022474
quote:
Op woensdag 4 april 2007 21:54 schreef senesta het volgende:
Hier wat meer details over het olifantje: http://www.ad.nl/utrecht/article1246330.ece

oeh
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2007 @ 21:58:40 #258
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_48022524
quote:
Ja dat mensen die moeite met de omstandigheden hebben eigenlijk niet eens mochten kijken hebben we al gehad.
  woensdag 4 april 2007 @ 21:58:56 #259
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_48022534
Wat grappig dat iedereen hier voor de rest kan denken.
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  Admin woensdag 4 april 2007 @ 22:00:22 #260
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_48022599
quote:

No probs, ik zie nu zelf net pas dat er reacties te lezen zijn, verschillen niet veel van de onze.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Moderator woensdag 4 april 2007 @ 22:00:25 #261
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_48022601
quote:
Op woensdag 4 april 2007 21:57 schreef Re het volgende:

[..]

oeh
Ja steek de draak er maar mee, je moest eens weten
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2007 @ 22:01:14 #262
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_48022635
Mooie natuurfoto

Ik ga wat anders doen.
  woensdag 4 april 2007 @ 22:02:14 #263
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_48022680
quote:
Op woensdag 4 april 2007 22:01 schreef NorthernStar het volgende:
Mooie natuurfoto

Ik ga wat anders doen.
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  woensdag 4 april 2007 @ 22:24:35 #264
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48023746
quote:
Op woensdag 4 april 2007 21:41 schreef erodome het volgende:
Je doet net alsof de dierentuin een gruwelplaats is, dat is NIET zo, zoals gezegd, de verzorgers zijn zelfs in india en alles geweest om goed te leren werken en alles met olifanten.
Van wie hebben ze het geleerd?
quote:
Alles wat die experts waar jij meer zwaait weten weten hun ook, dit is niet alleen hun werk, dit is hun hart, hier zijn ze ontzettend veel mee bezig, echt heel erg veel.
Het gaat er niet om wat ze weten over de verzorging van een dier. Het gaat hier om dat een dierentuin drommels goed weet dat olifanten in dierentuinen niet goed kunnen leven. Voor zover ik weet is er tot nu toe nog maar 1 dierentuin geweest die dat erkent heeft en dat is eentje in de VS.
quote:
Ze weten echt alles van olifanten en nemen elk punt waarmee experts komen mee en proberen altijd het goede te doen voor de dieren.
Waarom doen ze 'waven' dan af met dezelfde redenen als circusmensen doen?
quote:
Met deze dieren wordt dagelijks gewerkt, ze hebben speeltoestellen in hun verblijf, ze zijn onder continue verzorging om stress en verveling te verkomen.
Kijk naar die mailtjes die terug zijn gekomen. Als je weet waarom ze waven etc. zeg dat dan, maar ga geen lulkoek verhaal ophangen dat ze wachten op eten enzo.
quote:
Ik heb in een dierentuin stage gelopen, dus ik heb dit echt van dichtbij mee kunnen maken, je hebt geen idee van hoeveel dierenverzorgers in een dierentuin doen voor het welzijn van de dieren.
Dat zal best. Ik denk ook best dat de dierverzorgers in de dierentuin het beste met de dieren voor hebben. Het probleem is vooral dat die mensen binnen de hokken van de dierentuin denken om het zo maar uit te drukken.
quote:
Jongen worden gewoon soms gedood, als je echt zoveel weet als je zegt dan zou je weten dat vooral moeders die voor het eerst werpen vaak hun jongen doden of niet groot kunnen brengen.
Dat klopt. Dat neemt niet weg dat dieren in gevangenschap juist door stress e.d. hun jongen doden danwel afstoten.

Olifanten hebben een sociale structuur nodig, een familie. In dierentuin is dat m.i. vaak erg beperkt en zouden de dieren in grotere groepen moeten leven. De dieren leren van elkaar.
pi_48023918
quote:
Op woensdag 4 april 2007 21:25 schreef TechXP het volgende:

[..]

Olifanten kunnen ernstig de vernieling in geholpen worden door traumatische gebeurtenissen in het verleden of een slecht leven. Een leven lang stress is niet niets.. en dat is het probleem. Mensen denken maar dat een olifant een goed leven heeft in een dierentuin en stellen geen kritische vragen. In het circus noemen ze het 'waven' ook altijd zenuwachtig gedrag omdat ze mogen optreden of eten krijgen... nog erger is het als in de uitleg naar publiek en kinderen aangeven dat de dieren 'dansen'. De reden die de dierentuin geeft is gewoon lariekoek en is alleen maar bedoeld om het publiek koest te houden en niet kritisch te laten worden. Dan gaan ze zich ook afvragen over dingen als waarom al dat gefok met als reden behoud van dieren amper leid tot uitzet van die dieren en dat maar een enkel procent van dieren die in dierentuinen gefokt worden daadwerkelijk bijdraagt aan behoud van soorten in het wild.

Een dierentuin zal nooit zeggen dat het waven een uiting kan zijn van stress of van verveling.
[..]

Het komt vaker voor dat dieren hun dieren doden. Ook ja in het wild. Het percentage in gevangenschap schijnt alleen wel heel wat hoger te zijn (hoewel ik daar geen onderzoek bij de hand over heb). Ook betreft uitval van dieren die door kunstmatige inseminatie geboren worden.

Vergeet niet dat dierentuinen gevangenschap is. Ik heb meer vertrouwen in grote besloten wildparken.
Die kunnen voor olifanten denk meer bieden qua ruimte en mogelijkheden.
Ik ben ook niet voor het houden van grotere dieren op kleine stukjes land. Olifanten mogen van mij best in dierentuinen, maar dan moeten ze wel de ruimte hebben. Veel dierentuinen hebben zich de laatste jaren verbeterd op de accomodaties en ik durf met zekerheid te zeggen dat alle verzorgers zich met hart en ziel inzetten voor het welzijn van hun dieren.
Ik ga als dierenliefhebber graag naar een dierentuin om te genieten van de dieren en de dierentuinen dragen er ook aan toe dat mensen zich bewust worden van al die mooie dieren.
Hierdoor durf ik gerust te stellen dat wij Nederlanders meer bewust zijn voor dierenwelzijn dan Afrikanen die apen schieten voor het vlees. Deze discussie bewijst dat maar weer eens.

Ps Volgens mij zitten alle dieren gevangen op deze wereld zolang de mens de dienst uitmaakt.
*This is the end, beautiful friend - This is the end, my only friend
*The end of our elaborate plans - The end of everything that stands
*The End
pi_48024457
quote:
Bij mij werken dit soort dingen altijd dubbel.

Ja, ik ben gek op dieren en een geboorte waar je met je neus bovenop kan zitten is natuurlijk te gek, en willen we allemaal zien.

En Ja, ik heb kritiek over de wijze waarop de dieren gehouden worden, het gedrag wat ze vooraf vertoonden.
Daar heb ik een mail over gestuurd met mijn bezorgdheid daarin. Ze wéten dat het een kippenhok voor olifanten is, en ze laten ze gewoon avonden/nachten staan en bevallen

Ik heb al zoveel ''natuurgeweld' tussen dieren gezien.
Dat zie ik 1000 keer ' liever' dan dierentuin- en circusleed.

(de roofdieren ooit gezien in amersfoort? jaaaaren in een kippenhok ipv een nagebootste vlakte, )

Ik spreek voor mezelf, en niet voor 'jullie' trouwens
pi_48024828
Misschien beetje offtopic maar door indra en haar kalf moest ik weer denken aan een olifantje van een flink aantal jaren geleden; daar ging de moeder volgens mij ook zo tegen tekeer maar die heeft het overleefd. De rest van olifanten moesten echter niks van het beestje weten en op een gegeven moment is hij/zij van een rots gevallen/gegooit en gedood. Bo-ghi heette dat fantje geloof ik. Ik kan echter niks vinden op google maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de naam niet goed spel. Weet iemand wat ik bedoel?
  woensdag 4 april 2007 @ 22:50:08 #268
61288 Duna
Still Going Strong
pi_48024902
quote:
Op woensdag 4 april 2007 11:12 schreef Shellinssa het volgende:
[afbeelding]

Is dit niet het mooiste wat je kan zien..
En zo heb ik nog veel meer foto's..
Maar dit is wel 1 van mijn favo foto's van de olifanten in het wild..
Sinds wanneer zwemmen olifanten in de zee ;-) Vreemde foto
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal.
pi_48024936
Eh, heb je het over dat olifantje dat per ongeluk in de gracht was gevallen in Emmen? Dat is niet gedood door grote olifanten hoor, die is echt gewoon gevallen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_48025005
quote:
Op woensdag 4 april 2007 22:48 schreef morgaine21 het volgende:
Misschien beetje offtopic maar door indra en haar kalf moest ik weer denken aan een olifantje van een flink aantal jaren geleden; daar ging de moeder volgens mij ook zo tegen tekeer maar die heeft het overleefd. De rest van olifanten moesten echter niks van het beestje weten en op een gegeven moment is hij/zij van een rots gevallen/gegooit en gedood. Bo-ghi heette dat fantje geloof ik. Ik kan echter niks vinden op google maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de naam niet goed spel. Weet iemand wat ik bedoel?
Dit heb ik ook nog gevonden:
quote:
Olga in de sloot...

Gisteren is op Beekse bergen gebeurd, waar we al heel lang bang voor waren! Olifant Olga werd door de rest van de groep in de gracht geduwd. Het was net 13.00 uur geweest en ***** (naam verzorger) was de tweede ronde aan het eten. (Pauze houden, verzorgers hebben pauze in 2 ploegen) Ik zelf was in de stal aan het af voeren tot dat ik in een keer een noodkreet hoorde. Toen ik buiten kwam stonden 4 olifanten, maar met name Shiba en Carla (twee hoogst in rangstaande olifanten) hard op Olga in te duwen. Helaas hielp mijn geschreeuw niet meer en ging ze al snel door de stroomdraden net naast de poort. Ik heb toen gelijk de stroom ervan afgezet en *** (hoofddierenverzorging) alvast een Loader laten bestellen. Olga stond toen inmiddels met haar voorpoten op de bodem van de gracht (omgveer 1,5 meter) en lag met haar achterpoten gestrekt naar achter in de pen/buitenverblijf. De rest van de olifanten bleef maar duwen! Ik ben toen samen met *** de pen ingegaan en heb de olifanten teruggezet. Wonder boven wonder bleven ze allemaal rustig en reageerde perfekt op onze commando’s! Ook Olga was relatief rustig, ze bleef het voer aan nemen dat we haar gaven en het enige waar de spanning aan af te lezen was was de diarree. Na een half uur proberen zakte Olga helemaal in de gracht.

Ze kon toen lopen en begon door de gracht te waden. Ik ben toen gelijk de rotsblokken van het uitkijkpunt voor bezoekers in het water gaan duwen samen met ***, om een opstap te maken. Olga snapte dit meteen en ging proberen te klimmen. Toen ze er bijna uit was duwde Olifant Linda haar weer terug en konden we het opnieuw proberen. Gelukkig ging het daarna wel goed. We hebben Olga haar poten laten liften/optillen in het water. (Met behulp van de olifantenhaak) en haar zo de poten op de rotsblokken laten zetten. De training van de olifanten werpt duidelijk zijn vruchten af. Al met al is Olga er na bijna 2 uur uitgekomen. Olga heeft een paar krasjes van de draden en stroomdraadhouders en de gracht is helemaal kapot. We hebben namenlijk nog geprobeerd om een opstap te maken, dus ik ben net naast de poort de beschoeiing van de gracht gaan slopen, zodat er geen hoge opstap meer zou zijn. Helaas lukte dit niet. Al met al dus een hele ervaring.
Gelukkig is het voor zowel de olifanten als de verzorgers goed afgelopen! De hele groep olifanten bleek s’avonds ook heel rustig en begon gewoon aan de maaltijd
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_48025122
Die wat ik bedoel heette dus echt iets van Bo ghy, dat weet ik heel zeker. T was ook nog maar een baby. Tis ook al echt lang geleden meer dan 10 jaar kan makkelijk. Weet wel dat het toen erg in het nieuws was en dat ik heb zitten huilen voor de tv, t arme diertje leek voor t ongeluk geboren.
pi_48025258
quote:
Op woensdag 4 april 2007 22:56 schreef morgaine21 het volgende:
Die wat is bedoel heette dus echt iets van Bo ghy, dat weet ik heel zeker. T was ook nog maar een baby. Tis ook al echt lang geleden meer dan 10 jaar kan makkelijk. Weet wel dat het toen erg in het nieuws was en dat ik heb zitten huilen voor de tv, t arme diertje leek voor t ongeluk geboren.
http://www.olifantenhuis.(...)men_Yu%20Zin_Ned.htm

Daar vind je over Bo Gyi dat ze gewoon gevallen was in de gracht. Niks geen agressie hoor. Je haalt dingen door elkaar. Wel een moeder die het kind niet wilde verzorgen, maar geen agressie van de moeder.
pi_48025349
thanx dat was hem id:
quote:
Hij had sowieso een slechte start want Yu Zin accepteerde haar jong niet, vermoedelijk omdat de bevalling erg zwaar voor haar was geweest en de kleine Bo Gyi werd tot ieders verbazing door Htoo Yin Aye onder haar hoede genomen
Heb blijkbaar toch wel wat dingen door mekaar gehaald maar t klopte toch dat hij door de moeder verstoote was.
pi_48025445
quote:

hé volgens mij is dat de cap van bluezz! toen leefde het olifantje trouwens nog
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 23:03 schreef Bluezz het volgende:
[afbeelding]

Gecapt, net ná de geboorte.
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
pi_48025447
quote:
Op woensdag 4 april 2007 23:02 schreef morgaine21 het volgende:
thanx dat was hem id:

Heb blijkbaar toch wel wat dingen door mekaar gehaald maar t klopte toch dat hij door de moeder verstoote was.
Yep, en het olifantje Olga in Beekse Bergen werd in de gracht geduwd, maar dat liep dus goed af. Gelukkig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')