Tja dat dacht ik dus ook en mn gevoel over de samenvatting was niet fijn, zo zou ik het zelf niet gedaan hebben (zeg maar) maar mn verstand wist dat zij dat zo willen zien en dat heb ik maar volgehouden, met uitstekend resultaatquote:Op dinsdag 15 mei 2007 12:42 schreef 61neorej het volgende:
Dat word echt niets bij mij merk ik.
Ik kan opzich wel samenvatten, maar niet op de manier zoals hun het willen waarbij je dus hele stukken weg kan laten en ook nog antwoorden op vragen moet gaan geven eigenlijk.
Maar is dit niet de zogenaamde 'telegramstijl' die je niet mag gebruiken? Ik schrijf dan op: de conclusie die kunnen worden getrokken zijn dit en dit en diten dit.quote:Op maandag 14 mei 2007 15:04 schreef Marloes het volgende:
De aanleiding voor het artikel ''De veranderlijkheid van de historische waarheid'' is dat overal geëngageerde historici aantonen dat het beeld van het jongste verleden eenzijdig is.
Historische beelden ontstaan door lotgenoten die zich herkennen in weergaves en sfeertekeningen.
Degenen die de gebeurtenissen niet uit eigen ervaring herkennen nemen het beeld over dat in deze verhalen wordt opgeroepen.
Bij de acceptatie van historische gebeurtenissen, ook door latere generaties, speelt waarachtigheid een grote rol, omdat wij geneigd zijn iets wat waarachtig aandoet, ook voor waar te houden.
Voor de verandering van historische beelden zijn verschillende verklaringen:
- Soms zijn het overweldigende momenten die het beeld dat men van het historische verleden of heden heeft, plotseling doen kantelen.
- Ook een grotere afstand in tijd kan een verklaring zijn: wetenschappers kunnen nieuwe feiten ontdekken of door een andere wetenschappelijke methodologie oude feiten in een nieuwe context plaatsen.
- Ten slotte is de wisseling van staatsmacht ook een markante verklarende factor. Waarheid is onmiskenbaar verstrengeld met macht.
De conclusies die hieruit getrokken kunnen worden zijn:
- Beelden van historische gebeurtenissen en ontwikkelingen wisselen met de tijd.
- De aanzet tot een wisseling van beeld is vaak afkomstig van de groep die de macht bezit.
- Waarheid omtrent het verleden blijkt betrekkelijk te zijn.
Ongeveer 200 woorden. Ik heb het net nagekeken en heb ongeveer 18 van de 23 punten..
Je moet de punten wel een beetje zelf formuleren maar verder mag je die gewoon overnemen(is zelfs aan te raden), wel zou ik van die conclusies als in dit voorbeeld dus, gewoon lopende zinnen maken, dat is namelijk wel de bedoeling, dus geen opsomming door middel van puntjes of streepjes. Zoals jezelf dus al zegtquote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:09 schreef Harres123 het volgende:
[..]
Maar is dit niet de zogenaamde 'telegramstijl' die je niet mag gebruiken? Ik schrijf dan op: de conclusie die kunnen worden getrokken zijn dit en dit en diten dit.
En bv bij samenvatting van examen 2004-1 'de uitverkoop van '68'', ik schrijf dan vrijwel letterlijk het bolletje over dus 'het maatschappelijk probleem dat de aanleiding vormt tot de kritiek op de jaren zestig is het zedelijk verval.' ipv 'er is sprake van zedelijk verval' of 'de onjuiste analyse van dit probleem is.....'. Mag dat? Of is het handig het zo te doen? Soms krijg je voor die dingen wel punten, en soms niet. En het aantal wooren overschrijdt je toch niet, heb ik al gemerkt.
Hoelang doen jullie eigenlijk over tekstverklaren en samenvatten?
een penquote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:11 schreef Borkydude het volgende:
Wat mag je eigenlijk allemaal meenemen?
Nederlands woordenboek?
Het moet een geleide samenvatting zijn en schematisch is dus niet goed. Dus kun je er inderdaad beter heel simpel 'ten eerste' en 'ten tweede' voor zetten, je zult dan alleen niet uitkomen met je woordenaantal en dus moet je de zinnen ook wat inkorten.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:29 schreef 61neorej het volgende:
Klopt spelfouten heb ik nu niet eigenlijk niet precies naar gekeken, ga ik morgen zeker zeer goed doen.
Van die opsommingstekens is een goed punt. Moet ik zeker op letten omdat het voor mij zo eigenlijk veel duidelijker overkomt waardoor ik dit altijd doe.
Oja? Waar staat dat dan in de correctiemodellen?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:36 schreef Marloes het volgende:
Nouja, een goede verdeling van de alineas helpt wel bij een logische opbouw, toch? En daar krijg je punten voor..
Nee je krijgt alles op school, ook klad papier enzoquote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:48 schreef gurlie het volgende:
Je hoeft voor de examens overigens zelf geen papier mee te nemen toch?
als je tekst netjes is geschreven zullen de correctors je minder snel taalfouten aanrekenen, dit is wat ik had gehoord van zowel mijn leraar als de moeder van een vriendin van me die ook nederlands geeftquote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:39 schreef gurlie het volgende:
[..]
Oja? Waar staat dat dan in de correctiemodellen?
Mooi.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:53 schreef tha_dark het volgende:
[..]
Nee je krijgt alles op school, ook klad papier enzo
Konklusiequote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:48 schreef robski18 het volgende:
Ik heb alleen een woordenboek uit 1992, hopelijk konden ze toen ook al normaal spellen
moet dat erboven?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:16 schreef tha_dark het volgende:
Maar hoe moet je nou precies beginnen met je samenvatting?
Titel, auteur, bron?
Heel slim om dat om half 11 's avonds de dag vantevoren te bedenken.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:34 schreef Sjizzel het volgende:
[..]
moet dat erboven?
daar heb ik nog nooit van gehoordhoe ik moet samenvatten overigens ook niet
1 vorig examen gemaakt en ik deed het niet zo denderend..
iemand tips?
(maakt me nog meer zorgen over wiskunde op de middag)
Ja kloptquote:Op woensdag 16 mei 2007 11:08 schreef MaxC het volgende:
Die eerste tekst was leuk, echt een N&G tekst!
Wat was de paradox volgens jou dan?quote:Op woensdag 16 mei 2007 11:18 schreef Repeat het volgende:
Was best goed te doen. Die paradox had ik goed door en samenvatting was ook een eitje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |