abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 mei 2007 @ 17:46:59 #51
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_49304913
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 17:32 schreef UnrealMarc het volgende:

[..]

Jup, ik geloof dat het zoiets was van: per 4 woorden teveel 1 punt van je totaalscore eraf. Maar dat zou iemand even na moeten vragen bij z'n leraar/lerares.
Zoiets wel ja, maar de eerste 10% overschrijding geloof ik geen aftrek.
silence can say more than thousand words
  zaterdag 12 mei 2007 @ 17:50:40 #52
69559 61neorej
pi_49305042
Uit de tekst van vorig jaar:
De eerste 18 woorden overschrijding geen aftrek (idd 10%)
Daarna per 5 woorden overschrijding 2 punten aftrek tot een maximum van 16, maar het kan nooit leiden tot een negatieve score.

en:
Voor fouten mbt foutieve formuleringen en onjuist taalgebruik kunnen maximaal 4 punten worden afgetrokken, ook nooit tot een negatieve score.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 18:41:52 #53
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49306574
Deze week een en ander geoefend, maar zit altijd te twijfelen tussen twee antwoordmogelijkheden bij de meerkeuzevragen, gewoon omdat ze soms zoveel op elkaar lijken. Iemand hier nog tips voor?

En dan nog iets: Mag je bij het schrijven van de samenvatting gewoon de kernpunten uit de tekst letterlijk overschrijven? Of moet het echt helemaal geparafraseerd zijn?
pi_49312345
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 18:41 schreef Marurk het volgende:
En dan nog iets: Mag je bij het schrijven van de samenvatting gewoon de kernpunten uit de tekst letterlijk overschrijven? Of moet het echt helemaal geparafraseerd zijn?
Je mag het wel letterlijk doen, als dat het handigste uitkomt. Waar het vooral om gaat is dat je ieder punt wat je moet aangeven zo goed mogelijk moet verwoorden.

Neem bijvoorbeeld 'De kortgebroekte denker' (VWO, 2006, tijdvak 2). Bij punt 22 moet je 3 dingen opnoemen. Bij de antwoorden staat o.a. "De cynicus voelt zich superieur aan de naieve medemens". In de tekst staat "Cynici voelen zich superieur aan de naieve medemens". Gewoon hetzelfde dus (op meervoud na dan ).

Alles wat daarna komt in de alinea is echter een doorwerking daarvan. Dat zou er eventueel ook bij kunnen, maar waar het om gaat is dat je de kern van dat hele verhaal bij elkaar hebt. En die staat letterlijk en goed geformuleerd in de tekst, dus dan mag het.

Om kort te gaan: Ja (als jij denkt dat het de kern aangeeft én er een grammaticaal goed doorlopende samenvatting van maakt)

(Hopelijk kun je er iets mee want zo duidelijk is het misschien niet maar toch).
  zaterdag 12 mei 2007 @ 22:52:25 #55
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_49315521
Zo net ff een examen geoefend, 7,1 als ik een beetje redelijk nakijk
ff wachten nog
  zondag 13 mei 2007 @ 15:05:28 #56
92409 Twinky
Little star.
pi_49331366
Hoe letterlijk uit de tekst hoe beter hoor, dan kunnen ze je helemaal niks maken. moet het wel precies het goede stukje zijn.

In de antwoorden van het antwoordmodel staat het vaak NIET letterlijk, maar het is juist slimmer om het wel te doen.
pi_49338402
Nog tips voor de samenvatting, hoe hij is opgebouwd ofzo?

Kheb nooit zoiets geoefend, is er ergens een uitleg ?

Ik weet alleen dat de 1e/2e of laatste zin van een alinea meestal de kernzin is.
Bier hier.
  zondag 13 mei 2007 @ 19:01:19 #58
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_49339444
je moet gewoon de punten die ze noemen als vraag aan jezelf stellen, daar een antwoord op formuleren, en dan de vraag en het antwoord in een goedlopen tekstdeel zetten, en dat doe je bij alle vier de punten, gegarandeerd dat ze dan vrij weinig kunnen foutrekenen
ff wachten nog
  zondag 13 mei 2007 @ 19:12:35 #59
57434 Marloes
Digital Love
pi_49339750
Wat ik mij nog afvroeg.. moet je ook een inleiding/slot maken in de samenvatting? Of gewoon gelijk to the point?
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_49339878
quote:
Op zondag 13 mei 2007 19:12 schreef Marloes het volgende:
Wat ik mij nog afvroeg.. moet je ook een inleiding/slot maken in de samenvatting? Of gewoon gelijk to the point?
Ik zou gewoon to the point doen. Hoe meer je erin zet wat niet nodig is, hoe meer fouten vaak.
Who knew?
  zondag 13 mei 2007 @ 19:45:24 #61
92409 Twinky
Little star.
pi_49340680
quote:
Op zondag 13 mei 2007 19:12 schreef Marloes het volgende:
het is niet echt een samenvatting, die opvatting is verkeerd. Je moet gewoon die punten die zij geven verwerken, that's all.
  zondag 13 mei 2007 @ 19:49:54 #62
122997 zquing
Drama Junk
pi_49340797
quote:
Op zondag 13 mei 2007 18:24 schreef Cinch het volgende:
Nog tips voor de samenvatting, hoe hij is opgebouwd ofzo?

Kheb nooit zoiets geoefend, is er ergens een uitleg ?

Ik weet alleen dat de 1e/2e of laatste zin van een alinea meestal de kernzin is.
regel een examenbundel, daar staat in hoe je tewerk moet gaan
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 13 mei 2007 @ 20:35:33 #63
139770 Miasan
Roemer has it
pi_49342241
quote:
Op zaterdag 12 mei 2007 18:41 schreef Marurk het volgende:
Deze week een en ander geoefend, maar zit altijd te twijfelen tussen twee antwoordmogelijkheden bij de meerkeuzevragen, gewoon omdat ze soms zoveel op elkaar lijken. Iemand hier nog tips voor?
Ja.
In de examenbundel stond bijvoorbeeld, dat je bij meerkeuzevragen (over in dit geval de hoofdgedachte) het meest volledige antwoord moet kiezen. Dus, jij kiest voor jezelf de belangrijkste zaken die de hoofdgedachte van de tekst inhouden, vervolgens vergelijk je hiermee de meerkeuze antwoorden. Kies het antwoord waar het meeste instaat, dus die het meest volledig is. Soms staan in één antwoord wel een aantal belangrijke zaken, maar net niet alles. Hier moet je dus op letten.
I hope this helps?
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
pi_49345329
toch nuttig, zo'n examenforum
pi_49350189
quote:
Op zondag 13 mei 2007 19:16 schreef washandje het volgende:

[..]

Ik zou gewoon to the point doen. Hoe meer je erin zet wat niet nodig is, hoe meer fouten vaak.
Dat klopt dus niet, je krijgt alleen punten voor datgene wat wél in je samenvatting staat. Als je iets niet erin hebt gezet krijg je simpelweg geen punten voor dat onderdeel. Je kunt beter zo veel mogelijk erin zetten (zonder dat je het maximale aantal woorden overschrijdt uiteraard) en de leraar haalt er wel uit wat goed is (aldus mijn leraar Nederlands).

Je kunt trouwens ook beter je zinnen in die samenvatting niet beginnen met 'De auteur zegt...', dat is schijnbaar fout.

[ Bericht 8% gewijzigd door Shoegal88 op 14-05-2007 00:38:19 ]
Vanity, definitely my favourite sin!
pi_49356509
Ik ga kapot
pi_49357613
quote:
Op maandag 14 mei 2007 11:14 schreef Borkydude het volgende:
Ik ga kapot
nog 2 dagen
  maandag 14 mei 2007 @ 14:05:05 #68
57434 Marloes
Digital Love
pi_49362896
Heb net de tekst intellectuele pleinvrees geoefend, die is best lastig, valt me tegen
The more that I appear.
pi_49363548
quote:
Op maandag 14 mei 2007 14:05 schreef Marloes het volgende:
Heb net de tekst intellectuele pleinvrees geoefend, die is best lastig, valt me tegen
Die heb ik net ook gedaan. Had met samenvatting erbij streng nagekeken een 6,9. Iets soepeler nagekeken ongeveer 7,5 denk ik. Vind het altijd erg moeilijk om te bepalen of wat jij bij open vragen/samenvatting hebt nou goed is of niet.

Overigens nog een vraagje: ons is op school altijd wijsgemaakt dat je in een samenvatting niet letterlijk tekstelementen mag gebruiken of mag citeren uit de tekst, maar in het nakijkmodel van examens doen ze dit wel. Er staat in het nakijkregelement verder ook niks over. Is het dus gewoon bullshit wat mijn leraar mij heeft wijsgemaakt?
Who knew?
  maandag 14 mei 2007 @ 14:27:52 #70
69559 61neorej
pi_49363969
Die samenvatiing is allemaal zo onduidelijk
Moet je nou gewoon in een beetje lopend verhaal stukken tekst die belangrijk zijn citeren of moet je er een apart verhaaltje van maken?
En moet je nou een inleiding geven en een slot of kan je gewoon midden in het verhaal beginnen?

Hebben het eigenlijk ook nooit geoefend, de laatste les kregen we een proefexamen, succes en zie maar wat je er van maakt.
  maandag 14 mei 2007 @ 14:56:21 #71
57434 Marloes
Digital Love
pi_49365310
Ik heb net een samenvatting gemaakt van de tekst ''de veranderlijkheid van de historische waarheid''. Ik zal hem zo wel ff posten, dan kan je ff kijken hoe ik het heb gedaan
The more that I appear.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:04:46 #72
57434 Marloes
Digital Love
pi_49365666
De aanleiding voor het artikel ''De veranderlijkheid van de historische waarheid'' is dat overal geëngageerde historici aantonen dat het beeld van het jongste verleden eenzijdig is.

Historische beelden ontstaan door lotgenoten die zich herkennen in weergaves en sfeertekeningen.
Degenen die de gebeurtenissen niet uit eigen ervaring herkennen nemen het beeld over dat in deze verhalen wordt opgeroepen.
Bij de acceptatie van historische gebeurtenissen, ook door latere generaties, speelt waarachtigheid een grote rol, omdat wij geneigd zijn iets wat waarachtig aandoet, ook voor waar te houden.

Voor de verandering van historische beelden zijn verschillende verklaringen:
- Soms zijn het overweldigende momenten die het beeld dat men van het historische verleden of heden heeft, plotseling doen kantelen.
- Ook een grotere afstand in tijd kan een verklaring zijn: wetenschappers kunnen nieuwe feiten ontdekken of door een andere wetenschappelijke methodologie oude feiten in een nieuwe context plaatsen.
- Ten slotte is de wisseling van staatsmacht ook een markante verklarende factor. Waarheid is onmiskenbaar verstrengeld met macht.

De conclusies die hieruit getrokken kunnen worden zijn:
- Beelden van historische gebeurtenissen en ontwikkelingen wisselen met de tijd.
- De aanzet tot een wisseling van beeld is vaak afkomstig van de groep die de macht bezit.
- Waarheid omtrent het verleden blijkt betrekkelijk te zijn.

Ongeveer 200 woorden. Ik heb het net nagekeken en heb ongeveer 18 van de 23 punten..
The more that I appear.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:12:14 #73
57434 Marloes
Digital Love
pi_49366008
Het valt me trouwens wel op dat je vaak of een moeilijke tekst en een wat makkelijkere samenvatting hebt, of een makkelijke tekst met een moeilijkere samenvatting.. Ik had maar 11 punten voor deel 1 (2.7) maar toch 18 punten voor de samenvatting.. Uiteindelijk dus iets van een 6je.
The more that I appear.
pi_49366066
ik sta een 7 dus mag een 4 halen.. Moet wel te doen zijn..

@marloes: Moet een samenvatting geen lopend verhaal zijn?
Zo heb ik het om mijn school alleen maar geoefend
..Hardcore als een Technofeestje..
  maandag 14 mei 2007 @ 16:14:43 #75
57434 Marloes
Digital Love
pi_49368586
Mijn aantekeningen:

Bij het examen staan punten aangegeven waarin dingen staan die in de samenvatting moeten voorkomen.
Voor elk punt, moet er een aparte alinea komen. Tussen 2 alinea’s moet een regel overgeslagen worden. Bij de nieuwe alinea géén inspringing..
Als er in het punt een nevenschikkend voegwoord voorkomt, moet er van dit punt 2 alinea’s gemaakt worden. Begin de alinea met een citaat van een stukje van het desbetreffende punt.

Neem het formuleren in ‘eigen’ woorden niet te serieus. Je kan beter woorden die je moeilijk vindt letterlijk overnemen, dan er een niet geheel correct synoniem voor verzinnen. Gedeelten van zinnen mogen overgenomen worden, maar geen gehele zinnen.
Opsommingen mogen achter elkaar geformuleerd worden, zonder dat er een duidelijk verband zichtbaar gemaakt moet worden. (In tegenstelling tot vorig jaar)

De samenvatting komt er als volgt uit te zien:

TITEL AUTEUR
..
..
eerste alinea
..
tweede alinea
..
derde alinea
..
enz.
The more that I appear.
  maandag 14 mei 2007 @ 16:16:14 #76
57434 Marloes
Digital Love
pi_49368646
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:13 schreef frank07 het volgende:
ik sta een 7 dus mag een 4 halen.. Moet wel te doen zijn..

@marloes: Moet een samenvatting geen lopend verhaal zijn?
Zo heb ik het om mijn school alleen maar geoefend
Het is toch een lopend verhaal?
The more that I appear.
  maandag 14 mei 2007 @ 18:58:21 #77
92409 Twinky
Little star.
pi_49373871
HET IS GEEN SAMENVATTING!!

het is een uitwerking van de punten die zij geven! Als je dat in gedachten houdt gaat het beter!
pi_49373999
Niet alle alinea's zijn belangrijk voor de samenvatting, voorbeelden en inleidingen etc. mogen weggelaten worden
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_49374469
Mogen? Moeten! Voorbeelden in samenvattingen zijn gewoon fout.
  maandag 14 mei 2007 @ 19:27:47 #80
92409 Twinky
Little star.
pi_49374859
quote:
Op maandag 14 mei 2007 18:58 schreef Twinky het volgende:
HET IS GEEN SAMENVATTING!!

het is een uitwerking van de punten die zij geven! Als je dat in gedachten houdt gaat het beter!
je hoeft niet eens voorbeelden!
  maandag 14 mei 2007 @ 19:30:41 #81
69559 61neorej
pi_49374960
Volgens mij al doe je voorbeelden, wat idd bij een goede samenvatting fout is, kunnen ze er weinig fout aan rekenen als je verder ook alle gevraagde punten genoemd heb.
De hele opdracht is eigenlijk geen eens samenvatten maar het kort antwoorden op de gevraagde punten uit de tekst halen.
pi_49374974
maar als je nu die oefenexamens ziet he, op de site havovwo.nl .. dan is er examen 2006 tijdvak 1 en examen 2006 tijdvak 2...... wat is nou het verschil?? en betekend dat dat je ze allebei krijgt?! dat je dus 2 samenvattingen en 2 tekstverklaringen moet doen in 3 uur tijd? Nee toch?
Leh-kùr
  maandag 14 mei 2007 @ 19:33:23 #83
69559 61neorej
pi_49375048
Tijdvak 2 is gewoon de herkansing dus je hoeft ze niet beide te doen.
pi_49375443
Aight.. ik dacht al
dom maarja beter het zekere voor t onzekere nemen dan daar met je bek vol tanden te staan
Leh-kùr
pi_49375782
quote:
Op maandag 14 mei 2007 14:19 schreef washandje het volgende:

[..]

Die heb ik net ook gedaan. Had met samenvatting erbij streng nagekeken een 6,9. Iets soepeler nagekeken ongeveer 7,5 denk ik. Vind het altijd erg moeilijk om te bepalen of wat jij bij open vragen/samenvatting hebt nou goed is of niet.

Overigens nog een vraagje: ons is op school altijd wijsgemaakt dat je in een samenvatting niet letterlijk tekstelementen mag gebruiken of mag citeren uit de tekst, maar in het nakijkmodel van examens doen ze dit wel. Er staat in het nakijkregelement verder ook niks over. Is het dus gewoon bullshit wat mijn leraar mij heeft wijsgemaakt?
Ja. Volgens de CE-waarden mag het, dus dan mag het (daarom denk ik ook dat je 2e corrector het zeker goed zal rekenen)
pi_49375883
quote:
Op maandag 14 mei 2007 19:16 schreef Cerubo het volgende:
Mogen? Moeten! Voorbeelden in samenvattingen zijn gewoon fout.
Als je daarbij alles erin ehbt gezet wat erin moet én niet teveel woorden hebt wordt het niet per definitie fout gerekend hoor.
  maandag 14 mei 2007 @ 20:04:27 #87
57434 Marloes
Digital Love
pi_49376317
quote:
Op maandag 14 mei 2007 19:55 schreef Noodly het volgende:

[..]

Als je daarbij alles erin ehbt gezet wat erin moet én niet teveel woorden hebt wordt het niet per definitie fout gerekend hoor.
Neem het formuleren in ‘eigen’ woorden niet te serieus. Je kan beter woorden die je moeilijk vindt letterlijk overnemen, dan er een niet geheel correct synoniem voor verzinnen. Gedeelten van zinnen mogen overgenomen worden, maar geen gehele zinnen.
The more that I appear.
  maandag 14 mei 2007 @ 20:04:47 #88
57434 Marloes
Digital Love
pi_49376341
ow shit, ik wou dus wat je hiervoor zei quoten
The more that I appear.
pi_49378815
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:14 schreef Marloes het volgende:
Als er in het punt een nevenschikkend voegwoord voorkomt, moet er van dit punt 2 alinea's gemaakt worden.
Ik heb bij een proefexamen 1 punt met 2 vragen.
Het punt is: wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van het gevoel van onveiligheid en de huidige toename van onveiligheidsgevoelens?

Dus eigenlijk:
- wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van het gevoel van onveiligheid?
- wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van de huidige toename van onveiligheidsgevoelens?

Moet ik dit nou in 1 of 2 alinea's beantwoorden? Als ik het in 1 doe, dan ziet het er zo raar uit. Allemaal middelgrote alinea's en dan ineens zo'n big ass alinea. Of zou dit niet zoveel uitmaken?

En dan nog hier een vraagje over:
quote:

De samenvatting komt er als volgt uit te zien:

TITEL AUTEUR
..
..
eerste alinea
..
tweede alinea
..
derde alinea
..
enz.
Dus niet dit?

TITEL

1e alinea

2e alinea

3e alinea

AUTEUR, BRON & DATUM

Dat hoorde ik namelijk van iemand anders

Volgens jou zou het dus moeten zijn:

Niets mag ons overkomen
Prof. Dr. K. van der Vijver, hoogleraar Veiligheidsstudies

1e alinea

2e alinea

3e alinea

?
Leh-kùr
  maandag 14 mei 2007 @ 21:17:07 #90
57434 Marloes
Digital Love
pi_49379183
quote:
Op maandag 14 mei 2007 21:07 schreef Willewa het volgende:

[..]

Ik heb bij een proefexamen 1 punt met 2 vragen.
Het punt is: wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van het gevoel van onveiligheid en de huidige toename van onveiligheidsgevoelens?

Dus eigenlijk:
- wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van het gevoel van onveiligheid?
- wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van de huidige toename van onveiligheidsgevoelens?

Moet ik dit nou in 1 of 2 alinea's beantwoorden? Als ik het in 1 doe, dan ziet het er zo raar uit. Allemaal middelgrote alinea's en dan ineens zo'n big ass alinea. Of zou dit niet zoveel uitmaken?

En dan nog hier een vraagje over:
[..]

Dus niet dit?

TITEL

1e alinea

2e alinea

3e alinea

AUTEUR, BRON & DATUM

Dat hoorde ik namelijk van iemand anders

Volgens jou zou het dus moeten zijn:

Niets mag ons overkomen
Prof. Dr. K. van der Vijver, hoogleraar Veiligheidsstudies

1e alinea

2e alinea

3e alinea

?
Nou de aantekeningen zijn van mijn Nederlands leraar.. Ik weet uberhaupt niet of het fout gerekend kan worden als je het NIET verspreid over verschillende alineas of als je de titel & auter anders neer zet. Ik denk dat de leraar gewoon zegt wat hij het prettigst vindt

Over je vraag: Ik denk dat je het beter over 2 alineas kan verdelen. Dat is overzichtelijker. En over je vraag titel/auteur: ik zou het idd zo doen. Maar ik denk dat andere mogelijkeheden ook goed zijn
The more that I appear.
pi_49388724
Uhm in de examenbundel staat het als volgt (ik ga ervan uit dat de examenbundel vrij betrouwbaar is):
Auteur:
Titel:
Samengevat door:
Aantal woorden:

Eerste alinea
Tweede alinea
Derde alinea
Vierde alinea
....

(in elke alinea verwerk je een punt uit de opdracht)

Citeren mag, aangezien er nergens staat aangegeven dat dat niet mag (aldus mijn leraar nederlands).
Tip: als er in de opdracht staat 'noem de gevolgen van x', dan moet je in je samenvatting schrijven 'De gevolgen van x zijn....' (en dan de gevolgen opnoemen uiteraard), want voor dat zinsdeel krijg je 1 punt toegekend. Kan al snel een aantal punten schelen.
Vanity, definitely my favourite sin!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 15 mei 2007 @ 09:50:36 #92
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_49392434
De illisies van de kenniseconomie maar even maken
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_49392584
Ik ga me nu 3 uur afzonderen en een examen Nederlands maken. Ik zal vast wel eerder klaar zijn..., maar morgen zit ik gewoon die 3 uur uit .
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 15 mei 2007 @ 10:35:25 #94
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_49393585
tekst was ik al snel klaar mee voor 2006I had ik in totaal een 6,4
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_49394641
Net tekstverklaren geoefend, had ik 25 van de 29 punten . Als ik dat gewoon goed gecontreerd maak en de tijd benut, moet ik wel een 7,5 kunnen halen .
  dinsdag 15 mei 2007 @ 11:22:19 #96
175950 Marurk
Baggeraar
pi_49394833
Wat moet je nu bovenaan de samenvatting vermelden en op welke manier moet je dit doen?

Een leraar Nederlands uit de 5de zei dat het zo moest:
Samenvatting van '<TITEL>' (uit: <BRON>) door <AUTEUR>.

Klopt dit, of kun je het beter als volgt doen?:
Auteur:
Titel:
Samengevat door:
Aantal woorden:

Of zo?:
Auteur:
Titel:
Bron:
Samengevat door:
Aantal woorden:

Weet echt niet wat er nu bovenaan moet staan...
pi_49395002
Volgens mij krijg je daar niet eens punten voor, dus het zal niet uitmaken denk ik .
pi_49395262
Samenvatten ben ik NOOIT een ster in geweest, altijd te langdradig, ik wilde altijd een mooi goedlopend en dus veel te lang verhaal, in de vijfde nog een dikke 4 gehaald. Ik heb voor de examens (vorig jaar) eigenlijk niet geoefend en op het examen heb ik het gewoon totaal anders aangepakt. Het moet gewoon kort, krachtig, vermijd voorbeelden om een punt beter uit te werken(dan raak je al heel snel over de grens heen, als je alleen de punten verwerkt zit je er al bijna op).
Ook is het een tip de opdrachtpunten gewoon te herhalen, worden er 2 voorbeelden ergens van gevraagd, dan verwerk je in je samenvatting: "de twee bleangrijskte voorbeelden hiervan zijn....." en dat alleen levert al punten op, vervolgens zet je de voorbeelden daar kort en krachtig achter, et voila, alle punten op dat onderdeel in the pocket.
Voor mijn gevoel had ik een veel te kort door de bocht gemaakte samenvatting gemaakt, maar dat is juist wat ze willen, geen overbodigheid.

Zo heb ik het aangepakt en ik had een 8.2 op het examen

Heel veel succes allemaal morgen.
pi_49397124
Ik sta nu een 7,3 maar ik wil gemiddeld een 7,5 staan. Zometeen beetje oefenen hopelijk haal ik de 7,7
Afgelopen jaar had 6vwo Nederlands CE helemaal verkloot op onze school. Ze hadden veel gespijbeld ed. En hele domme fouten gemaakt, zoals teveel woorden gebruikt bij samenvatten.
Dus onze leraar heeft zowat sinds de eerste les elke les lopen roepen dat we niet het aantal toegestane woorden overschrijden, geen voorbeelden opnoemen ed. Dus dat komt wel goed denk ik.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 12:42:36 #100
69559 61neorej
pi_49397441
Dat word echt niets bij mij merk ik.
Ik kan opzich wel samenvatten, maar niet op de manier zoals hun het willen waarbij je dus hele stukken weg kan laten en ook nog antwoorden op vragen moet gaan geven eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')