Zoiets wel ja, maar de eerste 10% overschrijding geloof ik geen aftrek.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:32 schreef UnrealMarc het volgende:
[..]
Jup, ik geloof dat het zoiets was van: per 4 woorden teveel 1 punt van je totaalscore eraf. Maar dat zou iemand even na moeten vragen bij z'n leraar/lerares.
Je mag het wel letterlijk doen, als dat het handigste uitkomt. Waar het vooral om gaat is dat je ieder punt wat je moet aangeven zo goed mogelijk moet verwoorden.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 18:41 schreef Marurk het volgende:
En dan nog iets: Mag je bij het schrijven van de samenvatting gewoon de kernpunten uit de tekst letterlijk overschrijven? Of moet het echt helemaal geparafraseerd zijn?
Ik zou gewoon to the point doen. Hoe meer je erin zet wat niet nodig is, hoe meer fouten vaak.quote:Op zondag 13 mei 2007 19:12 schreef Marloes het volgende:
Wat ik mij nog afvroeg.. moet je ook een inleiding/slot maken in de samenvatting? Of gewoon gelijk to the point?
het is niet echt een samenvatting, die opvatting is verkeerd. Je moet gewoon die punten die zij geven verwerken, that's all.quote:Op zondag 13 mei 2007 19:12 schreef Marloes het volgende:
Wat ik mij nog afvroeg.. moet je ook een inleiding/slot maken in de samenvatting? Of gewoon gelijk to the point?
regel een examenbundel, daar staat in hoe je tewerk moet gaanquote:Op zondag 13 mei 2007 18:24 schreef Cinch het volgende:
Nog tips voor de samenvatting, hoe hij is opgebouwd ofzo?
Kheb nooit zoiets geoefend, is er ergens een uitleg?
Ik weet alleen dat de 1e/2e of laatste zin van een alinea meestal de kernzin is.
Ja.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 18:41 schreef Marurk het volgende:
Deze week een en ander geoefend, maar zit altijd te twijfelen tussen twee antwoordmogelijkheden bij de meerkeuzevragen, gewoon omdat ze soms zoveel op elkaar lijken.Iemand hier nog tips voor?
Dat klopt dus niet, je krijgt alleen punten voor datgene wat wél in je samenvatting staat. Als je iets niet erin hebt gezet krijg je simpelweg geen punten voor dat onderdeel. Je kunt beter zo veel mogelijk erin zetten (zonder dat je het maximale aantal woorden overschrijdt uiteraard) en de leraar haalt er wel uit wat goed is (aldus mijn leraar Nederlands).quote:Op zondag 13 mei 2007 19:16 schreef washandje het volgende:
[..]
Ik zou gewoon to the point doen. Hoe meer je erin zet wat niet nodig is, hoe meer fouten vaak.
Die heb ik net ook gedaan. Had met samenvatting erbij streng nagekeken een 6,9. Iets soepeler nagekeken ongeveer 7,5 denk ik. Vind het altijd erg moeilijk om te bepalen of wat jij bij open vragen/samenvatting hebt nou goed is of niet.quote:Op maandag 14 mei 2007 14:05 schreef Marloes het volgende:
Heb net de tekst intellectuele pleinvrees geoefend, die is best lastig, valt me tegen
Het is toch een lopend verhaal?quote:Op maandag 14 mei 2007 15:13 schreef frank07 het volgende:
ik sta een 7 dus mag een 4 halen.. Moet wel te doen zijn..
@marloes: Moet een samenvatting geen lopend verhaal zijn?
Zo heb ik het om mijn school alleen maar geoefend
je hoeft niet eens voorbeelden!quote:Op maandag 14 mei 2007 18:58 schreef Twinky het volgende:
HET IS GEEN SAMENVATTING!!
het is een uitwerking van de punten die zij geven! Als je dat in gedachten houdt gaat het beter!
Ja. Volgens de CE-waarden mag het, dus dan mag hetquote:Op maandag 14 mei 2007 14:19 schreef washandje het volgende:
[..]
Die heb ik net ook gedaan. Had met samenvatting erbij streng nagekeken een 6,9. Iets soepeler nagekeken ongeveer 7,5 denk ik. Vind het altijd erg moeilijk om te bepalen of wat jij bij open vragen/samenvatting hebt nou goed is of niet.
Overigens nog een vraagje: ons is op school altijd wijsgemaakt dat je in een samenvatting niet letterlijk tekstelementen mag gebruiken of mag citeren uit de tekst, maar in het nakijkmodel van examens doen ze dit wel. Er staat in het nakijkregelement verder ook niks over. Is het dus gewoon bullshit wat mijn leraar mij heeft wijsgemaakt?
Als je daarbij alles erin ehbt gezet wat erin moet én niet teveel woorden hebt wordt het niet per definitie fout gerekend hoor.quote:Op maandag 14 mei 2007 19:16 schreef Cerubo het volgende:
Mogen? Moeten! Voorbeelden in samenvattingen zijn gewoon fout.
Neem het formuleren in ‘eigen’ woorden niet te serieus. Je kan beter woorden die je moeilijk vindt letterlijk overnemen, dan er een niet geheel correct synoniem voor verzinnen. Gedeelten van zinnen mogen overgenomen worden, maar geen gehele zinnen.quote:Op maandag 14 mei 2007 19:55 schreef Noodly het volgende:
[..]
Als je daarbij alles erin ehbt gezet wat erin moet én niet teveel woorden hebt wordt het niet per definitie fout gerekend hoor.
Ik heb bij een proefexamen 1 punt met 2 vragen.quote:Op maandag 14 mei 2007 16:14 schreef Marloes het volgende:
Als er in het punt een nevenschikkend voegwoord voorkomt, moet er van dit punt 2 alinea's gemaakt worden.
Dus niet dit?quote:
De samenvatting komt er als volgt uit te zien:
TITEL AUTEUR
..
..
eerste alinea
..
tweede alinea
..
derde alinea
..
enz.
Nou de aantekeningen zijn van mijn Nederlands leraar.. Ik weet uberhaupt niet of het fout gerekend kan worden als je het NIET verspreid over verschillende alineas of als je de titel & auter anders neer zet. Ik denk dat de leraar gewoon zegt wat hij het prettigst vindtquote:Op maandag 14 mei 2007 21:07 schreef Willewa het volgende:
[..]
Ik heb bij een proefexamen 1 punt met 2 vragen.
Het punt is: wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van het gevoel van onveiligheid en de huidige toename van onveiligheidsgevoelens?
Dus eigenlijk:
- wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van het gevoel van onveiligheid?
- wat zijn de mogelijk verklarende achtergronden van de huidige toename van onveiligheidsgevoelens?
Moet ik dit nou in 1 of 2 alinea's beantwoorden? Als ik het in 1 doe, dan ziet het er zo raar uit. Allemaal middelgrote alinea's en dan ineens zo'n big ass alinea. Of zou dit niet zoveel uitmaken?
En dan nog hier een vraagje over:
[..]
Dus niet dit?
TITEL
1e alinea
2e alinea
3e alinea
AUTEUR, BRON & DATUM
Dat hoorde ik namelijk van iemand anders![]()
Volgens jou zou het dus moeten zijn:
Niets mag ons overkomen
Prof. Dr. K. van der Vijver, hoogleraar Veiligheidsstudies
1e alinea
2e alinea
3e alinea
?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |