Ik weet niet precies wat de bron is, maar ik heb het van een vriendin die van kruiden en planten haar beroep heeft gemaakt:
Dit is voor als je net als ik zevenblad juist niet in je tuin wilt hebben:
Zevenblad:
Als we doorhebben wat hier aan de hand is, dan is er niets meer aan te doen.
Enkele tips om het hanteerbaar te houden:
1. nooit en nooit schoffelen, dat verspreidt de worteltjes
2. en zeker niet onderspitten, zoals de vader van mijn vriendin deed, die thuis op zandgrond tuiniert. "Twee steek diep", riep hij vastberaden, "dan ben je d'r voor altijd vanaf".
Het zevenblad maakte er in de vruchtbare lössgrond een groot groen festijn van. Het bleek wel een fantastische toevlucht voor de wijngaardslakken; onder dat blad is het in warme zomers altijd vochtig en koel..
3. zodra het zevenblad opkomt, alle blaadjes plukken, dat verzwakt de plant zodat hij zich niet verder uitbreidt. Het pluksel mag natuurlijk nooit op de composthoop, een millimeter wortel is al genoeg en daar gaan we weer. 4. Maar gooi het niet in de kliko, dat is zonde. Wat dan? U neemt het mee naar de keuken en snijdt het fijn, zevenblad en speenkruid samen, maakt niet uit. Dan roert u het door een kruidige aardappelpuree, eventueel een gebakken spekje, kaassausje mag ook, beetje mosterd, man je weet niet wat je proeft. Het is ook geschikt voor een smakelijke soep, preitje of sjalotjes fruiten, wat venkelringetjes, worteltje, en op het laatst dat groensel.
U krijgt een rijkdom aan mineralen en vitaminen op uw bord waar de doorgekweekte produkten van de veiling armzalig bij afsteken.
Bon appétit!
Succes