abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47944859
In onze tuin komt het zevenblad nu omhoog,en ben ik nu al een paar dagen bezig om het weg te halen.
Ik probeer nu zoveel mogelijk de plantjes er met wortel en al er uit te trekken

Nu zeggen sommige mensen dat als je het er uittrekt het alleen nog maar meer gaat groeien.
Wie van jullie kan me vertellen hoe ik het beste zevenblad kan verwijderen ?

Moet het er met wortel en al uit ?
Of alleen blaadjes trekken?
Schoffelen ?

En wat is de beste periode omdat te doen?

Gif is geen optie omdat we alleen maar natuurlijk mogen tuinieren...
  maandag 2 april 2007 @ 22:46:16 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_47945305
De enige oplossing (op het afgraven van je tuin na) is blijven uittrekken tot je er ziek van wordt. Wat vaak ook kan helpen is een bodemwoekeraar die je zelf wil, planten daar waar het zevenblad zit. Maagdenpalm is redelijk effectief. En beter onder controle te houden dan zevenblad.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_47945455
Alles eruit trekken
Echt weg krijg je het nooit, zevenblad heeft uitlopers onder de grond zitten die vrijwel niet te verwijderen zijn.. (ja, de bovenste 20 cm. grond afgraven en weggooien )

Het is een rot onkruid, mijn vader heeft ook vele jaren zwoegend in zijn tuin (een stukje groter dan zo'n klein volkstuintje) rondgebracht om het te verwijderen.
  maandag 2 april 2007 @ 22:54:31 #4
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_47945660
Is net zoiets als vetergras Afgraven, zeven, en HEEEEL zeker weten dat je niks mist
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_47953124
Ja het is idd veel werk.....
Het is ook overgelopen van de buren naar ons,ik hoop dus ook dat zij het een beetje bij gaan houden alnders is het helemaal onbegonnen werk !
Ik had ook al bedacht om wat bodemkruipers zoals hedera of idd maagdenpalm te planten.
Zijn er nog meer bodem bedekkers?
  dinsdag 3 april 2007 @ 09:31:39 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_47953166
Ik heb het jaren geleden afgegraven. Drie dagen op mijn knieën gezeten en 's nachts droomde ik van de wortels die ik uren achter elkaar uit de grond had zitten trekken. Tegenwoordig is de bodem overal bedekt met hedera. Geen zevenblad meer te zien.
The love you take is equal to the love you make.
pi_47991732
ik heb er een deugd van gemaakt. waar zevenblad groeit hoef ik niet te schoffelen. uitroeien is bijna onmogelijk. ik zie t als bodembedekker tussen de planten in. en er komen mooie bloemen in.
als t te hoog wordt trek ik er wel wat uit, maar voor de rest stoort t me niet.
De Puta Madre
  woensdag 4 april 2007 @ 09:19:48 #8
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_47994170
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 09:31 schreef Lienekien het volgende:
droomde ik van de wortels die ik uren achter elkaar uit de grond had zitten trekken.
Hoe weet je dan zeker dat je niks mist?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 4 april 2007 @ 10:11:05 #9
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_47995477
Zevenblad eten!
Het wordt nl ook wel armelui's spinazie genoemd!
Ik HAAT mijn toetsenbord.
pi_48063245
Een ramp als je het hebt; een helse klus om het kwijt te raken.
pi_48066489
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:11 schreef tweakdsl het volgende:
Zevenblad eten!
Het wordt nl ook wel armelui's spinazie genoemd!
daar heb ik dan genoeg van in mijn tuin.
je raakt t nooit kwijt , je moet je grond afgraven [ nieuwe grond erin] en alle planten die je hebt uitgraven schoonspoelen onder de kraan, en terugplanten. wat een werk.
De Puta Madre
pi_48189766
Ik ben nu op een kwart,ik maak de grond iets lossig (veen grond)en dan kun je ze er best uittrekken,natuurlijk blijft er wel wat zitten maar ik vind het niet erg om het bij te houden.
Ik heb ook idd gelezen dat je het als sla kan eten,dan heb ik voorlopig wel genoeg sla dus!
Ik heb nu wel overal bodembedekkers geplant,maar die zijn natuurlijk nog klein.
na drie dagen trekken heb ik het even gehad....
En ik heb een stel zwarte klauwen...met handschoenen aan werkt niet voor mij.
Ik hoop omdat de grond nu heel los is dat ik wat nog opkomt wat makkelijker kan verwijderen.
pi_48202901
ligt eraan hoe groot je tuin is. heel groot, groot probbleen. op die postzegel die ik heb in mijn achtertuin is t niet zo'n probleem. vandaag heb ik uit zaad klaprozen , voorgezaaid in een bak. en veel te dicht op elkaar uitgeplant, ridderspoor en juffertjes in t groen gezaait tussen al de vaste planten in, tot december doe ik niks meer aan dat stukje tuin . eens kijken of er veel bloemen in komen.
De Puta Madre
pi_48227308
ik ben de afgelopen paar dagen ook druk bezig geweest om het uit de tuin te krijgen..
Wat een klotewerk zeg! het zit idd overal tussen, en die wortels zijn zo lang!
Ik woel nu de aarde los met zo'n mini klauw, dan is het er wat makkelijker uit te trekken, omdat de grond hier voornamelijk uit klei bestaat, en die wortels nogal makkelijk breken
Verder staat er, behalve 4 vlinderstruiken, en wat varens, nog niets in de stukje tuin, dus ik ga nu dagelijks dat stukje tuin napluizen of er eventueel nog wat kruid opkomt.

En daarna misschien iets van cacao doppen oid (of misschien toch maar beton / asfalt storten )

kwam nog een tip tegen
quote:
Zevenblad bestrijden

GEGRATINEERD ZEVENBLAD
Ingrediënten

'n slamandje vol zevenblad,
1 eetlepel boter of olie,
1 gehakte ui
1 dl groentenbouillon
zwarte peper, nootmuskaat
150 g champignons (of oesterzwammen)
1 eetlepel tarwemeel
1 dl room,
wat geitenkaas (bij voorkeur plakjes van een harde geitenkaas, kan ook worden
vervangen door een geraspte pittige kaas)

Het zevenblad wassen en goed laten uitlekken. De boter/olie verhitten, de ui lichtjes fruiten en het zevenblad en de paddestoelen meestoven. De bouillon toevoegen en de groenten nog een tiental minuten laten sudderen. De bouillon afgieten (bewaren), de groenten even laten uitdampen en in een ingevette ovenschotel doen. De bouillon opnieuw verhitten, het tarwemeel oplossen in een beetje water en samen met de room aan de bouillon toevoegen, kort doorkoken en over de groenten gieten. Bedek met plakjes geitenkaas. Bak gedurende 20 minuten in een voorverwarmde over van 200?C, daarna nog 5 minuten onder de grill...

Voila, een reden om niet meer meteen in paniek te slaan als je zevenblad in je tuin ontdekt... Smakelijk...

bron; http://www.tuin-wiki.nl/Main/Zevenblad
staan trouwens ook meer tips om van zevenblad af te komen..
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_48227502
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:46 schreef Daffodil31LE het volgende:
De enige oplossing (op het afgraven van je tuin na) is blijven uittrekken tot je er ziek van wordt. Wat vaak ook kan helpen is een bodemwoekeraar die je zelf wil, planten daar waar het zevenblad zit. Maagdenpalm is redelijk effectief. En beter onder controle te houden dan zevenblad.
Ja lekker.
Zo ben ik aan zevenblad gekomen, toen ik van een collega een paar plaggen maagdenpalm kreeg...

Ik heb maar één oplossing kunnen vinden. Ik ben 200 km verder gaan wonen.

Helaas bleek daar Heermoes te woekeren- maar daar heb ik wel een goed middel tegen gevonden.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_48242695
Heermoes of paardestaart is net als de mossen en varens een oerplant. In de volksmond wordt hij ook wel schaafstro of tinkruid genoemd omdat hij gebruikt werd voor het schuren van potten en pannen. Dit merkwaardige kruid is de moeite waard om eens goed te bekijken want hij verraad ons door zijn bouw al wat zijn gave is. Heermoes vormt duidelijk overeenkomsten met de harde en structuurgevende elementen van ons lichaam, het skelet. Hij bevat meer mineralen dan de meeste andere planten en is bijzonder rijk aan kiezelzuur, dat ons lichaam nodig heeft voor de opbouw van botten, haren, nagels en kraakbeen. Ook voor de huid en de genezing van wonden is kiezelzuur belangrijk. Ook uitwendig kent Heermoes vele toepassingen bijvoorbeeld bij zwemmerseczeem en zwerende wonden en als zitbad bij ontstoken en gevoelige nieren. Het aftreksel van heermoes is ook prima geschikt als plantenwater voor zwakke planten met roest of meeldauw. Als enige groene plant mag Heermoes lang trekken (circa 20 minuten) of gekookt worden, dit om de oplossing van het kiezelzuur mogelijk te maken. We gebruiken van de Heermoes het hele kruid (alle bovengrondse delen).

---------------
ben er maar blij mee, die groeien door de stoeptegels heen, hier noemen we dat varkensgras. wat een zooi.
uittrekken kan niet, ze breken net iets onder de grond af , te enige is om t te laten groeien, en t kapotspuiten met een worteldoder. dit is erger als zevenblad, een oerplant, zeg dat wel.
De Puta Madre
pi_48263983
quote:
---------------
ben er maar blij mee, die groeien door de stoeptegels heen, hier noemen we dat varkensgras. wat een zooi.
uittrekken kan niet, ze breken net iets onder de grond af , te enige is om t te laten groeien, en t kapotspuiten met een worteldoder. dit is erger als zevenblad, een oerplant, zeg dat wel.
Roundup werkt niet, maar dit wel:

http://www.luxan.nl/Huis_tuin/Producten/MCPA-500-vlb.htm

even lokaal aanstippen/spuiten, en na een paar uur ligt je heermoes plat (en gras niet!)
Het trekt in de wortelstok, als je het consequent doet is het bye bye heermoes.
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
pi_48338761
in de voortuin hebben we er geen last van, alleen in de achtertuin, en de buren ook, cadootje van de vorige buurman. daar stond heel de tuin er mee vol.
bij ons en de buren komt t door de bestrating heen, mja, die mannen trekken ieder sprietje uit de gond, niet wachten tot t groeit en dan de spuit erop. neu , alles uittrekken en dan de spuit erop.
heeft geen enkel nut. ieder jaar weer t zelfde. ik laat t maar zo. boekje erbij, en dan ben ik eigenwijs en ik weet t beter.
De Puta Madre
pi_48343058
Das wel jammer, want na drie seizoenen ben ik het nu helemaal kwijt, terwijl er ca. 4 m2 stond.
pi_48398212
Ik krijg er bijna nachtmerries van,alhoewel het wel heerlijk weer is om in de tuin te werken.
Helaas mogen we alleen maar natuurlijk tuinieren,toch zei mn buuf dat ze toch wel eens stiekum round up gebruiken.
Misschien ga ik het nog even aanzien...
wat ook nu bovenkomt zijn van die vervelende slingerplantjes (winde,wingerd)er komen paarse of witte klokjes uit,het zelfde probleem als het zevenblad dus......
Ben ik mooi klaar mee.
Elk zevenblad blaadje/knolletje/worteltje wordt uitgegraven totdat ik hoop dat ik alles heb,moet wel zeggen dat het een stuk makkelijker gaat nu de veengrond lekker los is.
  maandag 16 april 2007 @ 22:35:54 #21
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_48398540
Wij hebben een gedeelte van de tuin waar het zevenblad wel heel sterk vertegenwoordigd was afgedekt met plasticfolie met daarop weer stenen. Het schijnt dat als je dat een paar jaar laat liggen, het spul dood is.
Wat bij ons ook helpt is rindenmulch erop (ken het Nederlandse woord niet). Geraniums schijnen ook effectief te zijn.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_48413887
het lijkt hier wel zo goed als weg te zijn..

Eerst zo veel mogelijk met de handeruit getrokken, en daarna, iedere keer als er wat boven kwam, met de schep het eruit halen.. zodat je ook de wortels eruit kunt trekken.. (en die zijn idd lang! o.0 )
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_48445421
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:35 schreef Tinkepink het volgende:
Wij hebben een gedeelte van de tuin waar het zevenblad wel heel sterk vertegenwoordigd was afgedekt met plasticfolie met daarop weer stenen. Het schijnt dat als je dat een paar jaar laat liggen, het spul dood is.
Wat bij ons ook helpt is rindenmulch erop (ken het Nederlandse woord niet). Geraniums schijnen ook effectief te zijn.
dat stond ook in Groei en Bloei , tuinmagazine, je gaat toch niet jaren tegen dat plasitc aan zitten te kijken?
De Puta Madre
pi_48450689
Tja plastic staat nou niet echt mooi in een tuin waar je de hele zomer op uit kijkt !
Maar ik snap de logica wel.
Dit weekend gaan we weer naar het huisje en de tuin,es kijken hoe het er nu bijstaat.
Ik hoopte alleen op een regenbuitje....
Het is nu erg droog daar.
pi_48457641
quote:
Op donderdag 12 april 2007 19:05 schreef charon het volgende:

[..]

Roundup werkt niet, maar dit wel:

http://www.luxan.nl/Huis_tuin/Producten/MCPA-500-vlb.htm

even lokaal aanstippen/spuiten, en na een paar uur ligt je heermoes plat (en gras niet!)
Het trekt in de wortelstok, als je het consequent doet is het bye bye heermoes.
Wauw, ik ben ineens een stuk wijzer. Wist ik veel dat dat onkruid bij mij heermoes heet
Maar oke, dat gif heb ik dus ook in huis maar ik gebruik het alleen in en op het gras omdat daar klaver groeit. En dus ook een beetje heermoes. Ik ga dit eens proberen, bedankt!
  woensdag 18 april 2007 @ 13:01:32 #26
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_48457722
Je ziet dat plastic helemaal niet. Eroverheen ligt namelijk tuinaarde, stenen of een andere bodembedekkend iets.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_48473196
oké....
zover had ik nog niet gedacht,punt is wel dat ik overal planten en struiken heb staan,dan moet ik dus gaten in het plastic maken !
Ik blijf dan denk ik dan toch maar trekken....
pi_48487766
Yep. als je een man was moest ik lachen, er zit niks beters op.
De Puta Madre
pi_48499232
pi_49137039
we waren een week niet bij de tuin geweest...
Stond het rotspul alweer flink boven de grond,maar omdat de grond nu los was kon ik het er zo uittrekken.
pi_49291748
cacoudoppen overheen strooien, ruikt lekker, geeft de bodem voeding, katten lopen er niet op en graven niet meer en onkruid wordt zo tegen gehouden( bij werkte het in ieder geval ook een beetje tegen zevenkruid)

eeh zevenblad uiteraard
  † In Memoriam † dinsdag 12 juni 2007 @ 14:10:10 #32
37843 lady-wrb
kortaf
pi_50371892
moet je kijken wat ik net op een kippen-info vond
quote:
AEGOPODIUM-
zevenblad
Als de mens het kan klaarmaken zoals spinazie, waarom zou het dan voor kippen een probleem zijn?
Het zijn trouwens alleen kippen die in staat zijn om de wortels van dit zeer lastig onkruid uit te roeien.
en het is echt zo hoor.
geen zevenblad meer te zien hier na een weekje kippengescharrel
  dinsdag 12 juni 2007 @ 14:16:51 #33
136239 Spacehamster
You bastards!
pi_50372173
Cavia's op loslaten! Ze vinden het spul heerlijk. En omdat er zevenblad een beetje caffeine bevat heb je daarna hyperstuiterende caafjes.

Maar voor we cavia's hadden heeft mijn vriend een stuk tuin helemaal leeggezeefd en de aan de randen plastic ingegraven. Hierdoor is een flinkstuk tuin helemaal zevenbladvrij.
Sindsdien hebben we veel zevenblad als groente gegeten en sinds de cavia's er zijn worden die arme plantjes al helemaal niet meer met rust gelaten en het trekt zich uit de tuin terug.
De wortels hebben natuurlijk nog steeds fotosynthese nodig en als het bovengrondse deel voortdurend wordt geplukt krijgt het niet genoeg voeding.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_50394704
Kippen ...
Cavia's ....

Het probleem is dat het de tuin bij ons zomerhuisje is en daar zijn de mensen vast niet blij met loslopende kippen en cavia's

Het zevenblad word al een stuk minder,heb nu veel meer last van winde.....
In een week tijd is er al veel overwoekerd.....

Maar we blijven stug doorgaan.

ik wou dat er een kipje aan een lijntje kon,dan liet ik die een dagje in de tuin eten....
pi_50410866
Winde kun je gewoon met de hand wegtrekken en dan duurt het helaas wel voor het doodgaat (dit kreng heeft ook al ondergrondse wortelstokken) maar als je het goed bijhoudt dan gaan die wortelstokken ook vanzelf wel dood.
Veel soorten winde zijn helaas giftig. Dus hier geen cavia's op loslaten want cavia's snappen vaak niet wat eetbaar is en wat niet. (Ik heb er eentje die van bijna alles wat kauwbaar is denkt dat het eetbaar is.)
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_50429338
Ik weet idd dat winde giftig is....en hele vervelende wortelstokken heeft.....grrrrr
  donderdag 14 juni 2007 @ 02:07:32 #37
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_50436724
Het beste is om eerst met een hard Zevenblad bij elkaar te harken en af te voeren. Daarna met een vork de bovenlaag omspitten en de wortels afvoeren. Zo heb ik dat ook gedaan hier in mijn tuin van 25m² en ik heb al jaren geen Zevenblad meer gezien. Oké, toegegeven, het komt nog wel onder de schutting door van de buren, maar da's peanuts om bij te houden.

Het belangrijkste is dat je je grond goed bij houdt en zo luchtig mogelijk houdt.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_50471378
Ja xebber dat hebben we ook al gedaan,maar we zijn daar niet dagelijks en met dit weer groeit het 10 x zo snel....

Als ik eerlijk ben vind ik die winde op dit moment veel erger !
Dat schiet nu ineens uit de grond.
pi_50477925
Zevenblad dat is echt kl*t* onkruid. Niet eruit trekken wat dan vermeerder je het doordat je het splitst. Steeds weer de wortels helemaal uitgraven en je tuin spitten zodat er echt geen stukje wortel meer inzit. Dat kan heeeeeel erg lang duren.
  zondag 5 april 2009 @ 14:45:23 #40
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_67729269
Joepie, daar zijn we mooi klaar mee dus want wij hebben dus ook een hele strook in onze tuin waar alleen maar zevenblad staat. Dat wordt uittrekken met wortel en al dus
pi_71504317
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:45 schreef Jojogirl het volgende:
Joepie, daar zijn we mooi klaar mee dus want wij hebben dus ook een hele strook in onze tuin waar alleen maar zevenblad staat. Dat wordt uittrekken met wortel en al dus

Aahhh,
Valt best mee ik ben nu 2 jaar verder en het is bijna weg.
Gewoon blijven trekken meid !
Of als je ruzie met de buren wilt,mooi laten groeien tot de bloei erin komt !

pi_71509237
quote:
Op woensdag 18 april 2007 13:00 schreef Ikook het volgende:

[..]

Wauw, ik ben ineens een stuk wijzer. Wist ik veel dat dat onkruid bij mij heermoes heet
Maar oke, dat gif heb ik dus ook in huis maar ik gebruik het alleen in en op het gras omdat daar klaver groeit. En dus ook een beetje heermoes. Ik ga dit eens proberen, bedankt!
als er klaver in je gazon groeit betekent dit een stikstof te kort, je kunt beter stikstof strooien dan mcpa spuiten.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_81055230
mijn vader heeft het zevenblad weggekregen met zwembad chloor het werkte prima
  woensdag 5 mei 2010 @ 17:54:42 #44
4177 Jojogirl
pi_81055289
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 17:52 schreef wellsevincent het volgende:
mijn vader heeft het zevenblad weggekregen met zwembad chloor het werkte prima
Wilde er daarna ook nog iets anders groeien?
  woensdag 5 mei 2010 @ 17:56:34 #45
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_81055332
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 17:54 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Wilde er daarna ook nog iets anders groeien?
Ja hoor. Stoeptegels.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_81607387
nieuwe lente, nieuw groen en nieuw zevenblad , niet uit te roeien.
De Puta Madre
  woensdag 19 mei 2010 @ 00:57:34 #47
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81607754
Ja, ik word er ook gek van Het verstikt alles! Ik las dat vrouwenmantel ook helpt, maar daar wil ik ook niet mijn hele tuin mee vol hebben

http://www.tuin-wiki.nl/Main/Zevenblad
pi_81727498
Ik von net in een artikel over het verwijderen van onkruid dat je ook de grond een seizoen kunt bedekken met plastic (landbouwflie of iets dergelijks). Zelf vind ik het er niet uit zien, maar wie weet is het een oplossing. En anders zorgen dat je bodembedekkers krijgt die dichter zijn, zodat zevenblad minder kans krijgt.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 02:45:41 #49
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81751450
Het is best lastig; ik heb heel veel zevenblad, vooral in de buurt van de vijver. Maar alles weghalen en bouwplastic neerleggen kan ook weer niet want ik heb veel kikkers en die verstoppen zich tussen dat onkruid. Alleen het komt zo langzamerhand overal. Ben vorige week ruim 2 uur aan het uittrekken geweest en nu staat het er weer volop
pi_81903897
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 02:45 schreef childintime het volgende:
Het is best lastig; ik heb heel veel zevenblad, vooral in de buurt van de vijver. Maar alles weghalen en bouwplastic neerleggen kan ook weer niet want ik heb veel kikkers en die verstoppen zich tussen dat onkruid. Alleen het komt zo langzamerhand overal. Ben vorige week ruim 2 uur aan het uittrekken geweest en nu staat het er weer volop
Niet uittrekken, dan vermenigvuldigd het zich ontzettend! Ik ga het te lijf met een klein schepje en dan uitgraven tot ik de wortelstok vind. Dan die trekken en weggooien... soms komt d'r dan nog andere zevenblad mee... Mijn tuin is nu weer zevenblad vrij en het is bekijken hoe lang het zo blijft

Zitten vast wortelstokken die ik niet gevonden heb, maar nu ik het bijhoudt is het prima te doen. Wekelijks scheppen.
  woensdag 26 mei 2010 @ 00:49:21 #51
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81904306
Maar dat is echt geen doen, het groeit overal doorheen. Als ik dus de wortels uit moet steken, dan steek ik ook de wortels van de andere planten stuk. Een keer of 2 per week trek ik wat bossen weg. Wat er dan nog staat is wel een goede bescherming voor de kikkers. Zolang ik het zo bekijk, kan ik ermee leven
  woensdag 26 mei 2010 @ 09:15:08 #52
4177 Jojogirl
pi_81907763
Ik denk dat wij in de herfst de hele tuin leeggooien op een paar grote struiken na en het dan kaal laten liggen tot in het voorjaar. Misschien dat we het dan uitgeroeid krijgen.

En dan ook meteen gootjes langs de schutting graven en daar een plastic rand in leggen zodat het niet weer van de buren terugkomt
pi_81909207
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 00:49 schreef childintime het volgende:
Maar dat is echt geen doen, het groeit overal doorheen. Als ik dus de wortels uit moet steken, dan steek ik ook de wortels van de andere planten stuk. Een keer of 2 per week trek ik wat bossen weg. Wat er dan nog staat is wel een goede bescherming voor de kikkers. Zolang ik het zo bekijk, kan ik ermee leven
Dan ligt het inderdaad anders... ik heb net opnieuw beplant dus ik kan precies zien wat wat is en de wortels van mijn nieuwe planten gaan nog niet zo diep. Bovendien heb ik er erg veel bodembedekkers in zitten die ik gehad heb, juist zodat er minder zevenblad omhoog komt, tot nu toe lijkt het te werken... ik blijf duimen
pi_81917084
Ik weet niet precies wat de bron is, maar ik heb het van een vriendin die van kruiden en planten haar beroep heeft gemaakt:

Dit is voor als je net als ik zevenblad juist niet in je tuin wilt hebben:
Zevenblad:
Als we doorhebben wat hier aan de hand is, dan is er niets meer aan te doen.
Enkele tips om het hanteerbaar te houden:
1. nooit en nooit schoffelen, dat verspreidt de worteltjes
2. en zeker niet onderspitten, zoals de vader van mijn vriendin deed, die thuis op zandgrond tuiniert. "Twee steek diep", riep hij vastberaden, "dan ben je d'r voor altijd vanaf".
Het zevenblad maakte er in de vruchtbare lössgrond een groot groen festijn van. Het bleek wel een fantastische toevlucht voor de wijngaardslakken; onder dat blad is het in warme zomers altijd vochtig en koel..
3. zodra het zevenblad opkomt, alle blaadjes plukken, dat verzwakt de plant zodat hij zich niet verder uitbreidt. Het pluksel mag natuurlijk nooit op de composthoop, een millimeter wortel is al genoeg en daar gaan we weer.
4. Maar gooi het niet in de kliko, dat is zonde. Wat dan? U neemt het mee naar de keuken en snijdt het fijn, zevenblad en speenkruid samen, maakt niet uit. Dan roert u het door een kruidige aardappelpuree, eventueel een gebakken spekje, kaassausje mag ook, beetje mosterd, man je weet niet wat je proeft. Het is ook geschikt voor een smakelijke soep, preitje of sjalotjes fruiten, wat venkelringetjes, worteltje, en op het laatst dat groensel.
U krijgt een rijkdom aan mineralen en vitaminen op uw bord waar de doorgekweekte produkten van de veiling armzalig bij afsteken.
Bon appétit!

Succes
  donderdag 27 mei 2010 @ 00:46:53 #55
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81953754
Dat doe ik dus Als er weer teveel staat pluk ik ze eruit. Alleen de bovenkanten dus. De steeltjes en worteltjes blijven staan.
pi_82113789
Zevenblad heb ik niet meer (elk blaadje werd hier gegeten door de geit) maar nu heb ik van de buurman distels gekregen en die lust mijn geit nu net niet!
Iemand hier idee tegen distels? Ik ruk ze er nu uit, maar elk stukje wortelstuk dat blijft zitten wordt weer een distel en ze prikken zo tijdens het uittrekken.

Gif spuiten kan helaas niet ivm de kippen, geit en konijnen. Zit er al over te denken om ze te spuiten met zout water. Zou dat helpen?
Staan laten mag helaas ook niet, de boeren om ons heen vinden dat weer niet goed. Buurman heeft vorig jaar dus ook gigantische ruzie gehad toen zijn distels prachtig in de bloei stonden.
pi_82121487
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:09 schreef Charlie_Brown het volgende:
Gif spuiten kan helaas niet ivm de kippen, geit en konijnen. Zit er al over te denken om ze te spuiten met zout water. Zou dat helpen?
Azijn spuiten helpt bij de meeste planten wel... ik heb het op gewoon onkruid gedaan (tussen de tegels, niet in m'n tuin, want dat vinden de andere planten misschien niet zo leuk) en dat ging erg goed. Ik weet niet waar je distels staan en wat distels van azijn vinden, maar je zou het kunnen proberen. Gewoon in de plantenspuit verdund met water en dan erop. En bij distels natuurlijk ook vooral veel de koppen eraf halen zodat ze zich niet zo kunnen verspreiden...

Suc6
pi_82255392
Azijn kan ik inderdaad wel proberen. Heb van de week heerlijk weer disteltjes zitten trekken in de tuin. Ze staan hier gewoon tussen de andere planten in de moestuin en vooral in de voortuin tussen de maagdenpalm. Die was dus net niet dicht genoeg en ik had het juist geplant om minder in de voortuin te hoeven werken.
Ach, het houdt me elke week even bezig. Zal blij zijn als de moestuin weer in de vriezer en zo ligt. Dan gaat er een flinke lap landbouwplastic over de bedden om de boel weer lekker te verstikken. Eens kijken of hij volgend jaar weer onkruidvrij is.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 12:18:31 #59
192269 Anneloortje
Niet weer he...
pi_82489250
tvp
Het is de gekte van de verslaving.
pi_95483252
Thuis kamp ik ook het met zevenblad probleem, roundup en nog zo'n middel deden vorig jaar bijna niets, het zevenblad groeit hier dan ook als kool.(vruchtbare kleigrond)
Nu wil ik graag het advies van sommige mensen hier op dit forum opvolgen, door de bladeren te gaan plukken. Maar wat mij een beetje onduidelijk hieraan is, wat doe ik met de steel (waar het blad aan vast zit)? Wat gebeurd er verder met de steel?
  vrijdag 15 april 2011 @ 08:21:36 #61
269736 NoBoNo
Dus daarom...
pi_95528648
Wat ik gedaan heb met mijn zevenblad?
Eerst de echte roundup erover en dus niet die lichte troep die je tegenwoordig koopt.
Daarna dik zwart plastic erover en een jaar laten liggen. Je krijgt er schitterende schone zwarte grond van doordat wormen e.d. alles in de grond opeten!
Niet fraai....maar wel zeer effectief!
pi_95529670
Dat klinkt ook niet verkeerd!
Ik zou natuurlijk dan ook watervastverf kunnen halen en een mooie tekening van een plant er op schilderen. haha
Maar je kunt een jaar erna het kleed verwijderen en dan zonder kleed de grond weer gaan gebruiken|/
pi_95573084
/ = ?
  maandag 18 april 2011 @ 08:25:11 #64
269736 NoBoNo
Dus daarom...
pi_95654768
Ja hoor dat kan prima! Wellicht wel zorgen dat de grond onder het zeil een beetje nat blijft, goed voor het rottingsproces.
  donderdag 28 april 2011 @ 01:24:21 #65
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_96076394
Ik las van de week dat als je steeds de blaadjes eraf trekt, de wortel op den duur ernstig verzwakt en dus afsterft. Dus niet proberen het gehele plantje eruit te trekken, maar alleen de blaadjes eraf en het steeltje laten staan.

Ik ben dit nu een aantal dagen aan het doen, omdat ik gewoon mijn hele tuin niet wil afgraven; omdat dit me teveel planten kost en mijn kikkers kunnen dan niet meer beschut zitten. Ik geef de blaadjes aan de cavia :D en zie vanzelf wel hoe het gaat lopen.
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:36:15 #66
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_110308518
Kikje.

Vorige week zag ik ergens in den lande langs de snelweg een reclamebord staan voor een nieuw soort onkruidbestrijder. Omdat we een grote tuin hebben met veel borders, en het tuinieren (onkruid verwijderen) me elke week een volle dag kost, ben ik even op hun site gaan kijken: http://www.ecostyle.nl/ultima

Deze -ecologisch verantwoorde- fabrikant heeft ook een variant ontwikkeld om zevenblad te bestrijden.
Ik heb er meteen een fles van gehaald, en heb gisteren enkele hardnekkige plekken behandeld.

Ik zal over een tijdje laten weten of het geholpen heeft. ;)
... ♥ ik mis je ♥
pi_110326122
zevenblad is zo goed als niet te bestrijden ;) zelfs afgraven kan onvoldoende zijn en wanneer er maar 1 wortelstukje achterblijft komt het terug. Soms nog erger omdat je de wortelstrengen met de spade in stukjes hakt en verspried. Of je graaft alleen je eigen stukje en niet dat van de buren en dan heeft het nog weiniger zin.

Wat wel goed te doen is, is al heel vroeg in het jaar beginnen te schoffelen of snoeien (blaadjes aftrekken) wanneer het tussen het gras omhoog komt. Winnen zal je de strijd nooit, maar het redelijk in toom houden is goed te doen.. En de kippen vinden het geweldig lekker en je kan er een beetje van door de sla hakken:) Het bevat veel vitaminen C..

Ik heb 10 keer liever 7 blad dan Haagwinde in de tuin.. En ik heb ze dus allebei :( :)
pi_110331531
Vanmiddag ook maar eens de tuin aangepakt en ja hoor overal zevenblad.
3 uur bezig geweest de blaadjes+ wortels eruit te trekken.

En zoals eerder in dit topic werd gezegd: zonder blaadjes geen photosynthese
en sterven de wortels af.
Het zevenblad zo diep mogelijk in de grond vastpakken en met zoveel mogelijk wortel
eruit trekken.

Het zevenblad heeft nogal de neiging tussen de wortels van vaste planten te gaan zitten,
die zijn bijna niet met hun wortels te verwijderen, dus daar pluk ik alleen de stengel+blad vanaf.

Het lukt best om ze in te tomen zonder chemicaliën en de grond 20cm diep af te graven.

Ik zou ze niet gaan schoffelen, dat is hetzelfde als met de spade, je deelt de wortels dan op en die groeien apart verder.
Alles wordt tussen de regels bepaald.
pi_110332158
Zevenblad is dat hetzelfde als duizendblad oftewel zere ogen kruid ?
  zondag 15 april 2012 @ 07:56:27 #70
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_110340865
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 22:48 schreef Prospera het volgende:

Het lukt best om ze in te tomen zonder chemicaliën en de grond 20cm diep af te graven.

Ja, natuurlijk lukt dat, maar met een totaal van zo'n 200 m2 borders heb ik daar simpelweg onvoldoende tijd voor, hoe graag ik ook zou willen.
... ♥ ik mis je ♥
  zondag 15 april 2012 @ 21:48:21 #71
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_110370895
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 23:02 schreef Sorella het volgende:
Zevenblad is dat hetzelfde als duizendblad oftewel zere ogen kruid ?
Zere ogen kruid ken ik niet, maar duizendblad is niet hetzelfde als zevenblad.

Ik heb zevenblad in de voortuin staan, ik knip de blaadjes maar gewoon zo veel mogelijk weg, knijnen zijn er blij mee, verder nooit geprobeerd het weg te halen of zo. Iemand anders hierboven zei het ook al, er komen leuke bloemen in. Ik maak er boeketten van met vrouwenmantel en zo. :)
  zondag 15 april 2012 @ 21:50:48 #72
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_110371072
Is dat onkruid :D
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_110421204
Duizendblad vind ik geen onkruid. Je kunt het zelfs bij het tuincentrum kopen. Ik vind het mooier dan zevenblad, maar ik vind schermbloemigen sowieso altijd wel leuk.
pi_110522501
quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2007 22:49 schreef DJKoster het volgende:
Alles eruit trekken :Y
Echt weg krijg je het nooit, zevenblad heeft uitlopers onder de grond zitten die vrijwel niet te verwijderen zijn.. (ja, de bovenste 20 cm. grond afgraven en weggooien :P )

Het is een rot onkruid, mijn vader heeft ook vele jaren zwoegend in zijn tuin (een stukje groter dan zo'n klein volkstuintje) rondgebracht om het te verwijderen.
Ik kende een collega, die in een verveel weekend zijn grond is gaan zeven om het eruit te krijgen. _O- _O-
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110522893
Dat klinkt misschien stom maar het is de 'groenste' manier om je tuin zevenbladvrij te krijgen. :)
Je moet dan wel ook al je andere planten eruit halen en de wortels schoonspoelen zodat ook daar geen restantjes zevenbladwortel meer tussen zitten, voor je ze weer terugplant.
pi_110525435
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 10:25 schreef Gwywen het volgende:
Dat klinkt misschien stom maar het is de 'groenste' manier om je tuin zevenbladvrij te krijgen. :)
Je moet dan wel ook al je andere planten eruit halen en de wortels schoonspoelen zodat ook daar geen restantjes zevenbladwortel meer tussen zitten, voor je ze weer terugplant.
Ervaringsdeskundige? :D
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110525575
Nou ja... ik heb de strijd opgegeven, laten we 't zo zeggen. :)
  donderdag 19 april 2012 @ 11:55:18 #78
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110525716
Het schijnt eetbaar te zijn. Ik denk dat ik eens een recept ga uitproberen.

En goed tegen jicht, lees ik!
The love you take is equal to the love you make.
pi_110529782
Ik heb dan wel geen last van zevenblad, maar ik heb wel last van hop. Nou vind ik hop in het bier wel lekker. maar het wordt een ander verhaal als het door mijn hele tuin heen groeit. En godskolere, wat groeit die plant snel als het een beetje warm is.
pi_117224153
FF een updatje,

Bij ons is alles weg !Eigenlijk vorig jaar al wel....
Het was het harde werken wel waard dus !

Voor alle andere medeslachtoffers :Succes

Thanx voor alle reactie's
pi_117583412
Bij ons werkte het altijd wel om een verplaatsbaar rennetje eroverheen te zetten met zo'n 3 cavia's erin :+
Maar dan ben je er natuurlijk maar tijdelijk vanaf. Maargoed, je kan het dan ook zien als onbeperkt caviasnoep.

Ben blij voor je dat je er vanaf bent, ik weet hoe het het bloed onder je nagels vandaan kan halen ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')