Hoe weet je dan zeker dat je niks mist?quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:31 schreef Lienekien het volgende:
droomde ik van de wortels die ik uren achter elkaar uit de grond had zitten trekken.
daar heb ik dan genoeg van in mijn tuin.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:11 schreef tweakdsl het volgende:
Zevenblad eten!
Het wordt nl ook wel armelui's spinazie genoemd!
quote:Zevenblad bestrijden
GEGRATINEERD ZEVENBLAD
Ingrediënten
'n slamandje vol zevenblad,
1 eetlepel boter of olie,
1 gehakte ui
1 dl groentenbouillon
zwarte peper, nootmuskaat
150 g champignons (of oesterzwammen)
1 eetlepel tarwemeel
1 dl room,
wat geitenkaas (bij voorkeur plakjes van een harde geitenkaas, kan ook worden
vervangen door een geraspte pittige kaas)
Het zevenblad wassen en goed laten uitlekken. De boter/olie verhitten, de ui lichtjes fruiten en het zevenblad en de paddestoelen meestoven. De bouillon toevoegen en de groenten nog een tiental minuten laten sudderen. De bouillon afgieten (bewaren), de groenten even laten uitdampen en in een ingevette ovenschotel doen. De bouillon opnieuw verhitten, het tarwemeel oplossen in een beetje water en samen met de room aan de bouillon toevoegen, kort doorkoken en over de groenten gieten. Bedek met plakjes geitenkaas. Bak gedurende 20 minuten in een voorverwarmde over van 200?C, daarna nog 5 minuten onder de grill...
Voila, een reden om niet meer meteen in paniek te slaan als je zevenblad in je tuin ontdekt... Smakelijk...
Ja lekker.quote:Op maandag 2 april 2007 22:46 schreef Daffodil31LE het volgende:
De enige oplossing (op het afgraven van je tuin na) is blijven uittrekken tot je er ziek van wordt. Wat vaak ook kan helpen is een bodemwoekeraar die je zelf wil, planten daar waar het zevenblad zit. Maagdenpalm is redelijk effectief. En beter onder controle te houden dan zevenblad.
Roundup werkt niet, maar dit wel:quote:---------------
ben er maar blij mee, die groeien door de stoeptegels heen, hier noemen we dat varkensgras. wat een zooi.
uittrekken kan niet, ze breken net iets onder de grond af , te enige is om t te laten groeien, en t kapotspuiten met een worteldoder. dit is erger als zevenblad, een oerplant, zeg dat wel.
dat stond ook in Groei en Bloei , tuinmagazine, je gaat toch niet jaren tegen dat plasitc aan zitten te kijken?quote:Op maandag 16 april 2007 22:35 schreef Tinkepink het volgende:
Wij hebben een gedeelte van de tuin waar het zevenblad wel heel sterk vertegenwoordigd was afgedekt met plasticfolie met daarop weer stenen. Het schijnt dat als je dat een paar jaar laat liggen, het spul dood is.
Wat bij ons ook helpt is rindenmulch erop (ken het Nederlandse woord niet). Geraniums schijnen ook effectief te zijn.
Wauw, ik ben ineens een stuk wijzer. Wist ik veel dat dat onkruid bij mij heermoes heetquote:Op donderdag 12 april 2007 19:05 schreef charon het volgende:
[..]
Roundup werkt niet, maar dit wel:
http://www.luxan.nl/Huis_tuin/Producten/MCPA-500-vlb.htm
even lokaal aanstippen/spuiten, en na een paar uur ligt je heermoes plat (en gras niet!)
Het trekt in de wortelstok, als je het consequent doet is het bye bye heermoes.
en het is echt zo hoor.quote:AEGOPODIUM-
zevenblad
Als de mens het kan klaarmaken zoals spinazie, waarom zou het dan voor kippen een probleem zijn?
Het zijn trouwens alleen kippen die in staat zijn om de wortels van dit zeer lastig onkruid uit te roeien.
quote:Op zondag 5 april 2009 14:45 schreef Jojogirl het volgende:
Joepie, daar zijn we mooi klaar mee dus want wij hebben dus ook een hele strook in onze tuin waar alleen maar zevenblad staat. Dat wordt uittrekken met wortel en al dus
als er klaver in je gazon groeit betekent dit een stikstof te kort, je kunt beter stikstof strooien dan mcpa spuiten.quote:Op woensdag 18 april 2007 13:00 schreef Ikook het volgende:
[..]
Wauw, ik ben ineens een stuk wijzer. Wist ik veel dat dat onkruid bij mij heermoes heet![]()
Maar oke, dat gif heb ik dus ook in huis maar ik gebruik het alleen in en op het gras omdat daar klaver groeit. En dus ook een beetje heermoes. Ik ga dit eens proberen, bedankt!![]()
Wilde er daarna ook nog iets anders groeien?quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:52 schreef wellsevincent het volgende:
mijn vader heeft het zevenblad weggekregen met zwembad chloor het werkte prima
Ja hoor. Stoeptegels.quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:54 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Wilde er daarna ook nog iets anders groeien?
Niet uittrekken, dan vermenigvuldigd het zich ontzettend! Ik ga het te lijf met een klein schepje en dan uitgraven tot ik de wortelstok vind. Dan die trekken en weggooien... soms komt d'r dan nog andere zevenblad mee... Mijn tuin is nu weer zevenblad vrij en het is bekijken hoe lang het zo blijftquote:Op zaterdag 22 mei 2010 02:45 schreef childintime het volgende:
Het is best lastig; ik heb heel veel zevenblad, vooral in de buurt van de vijver. Maar alles weghalen en bouwplastic neerleggen kan ook weer niet want ik heb veel kikkers en die verstoppen zich tussen dat onkruid. Alleen het komt zo langzamerhand overal. Ben vorige week ruim 2 uur aan het uittrekken geweest en nu staat het er weer volop
Dan ligt het inderdaad anders... ik heb net opnieuw beplant dus ik kan precies zien wat wat is en de wortels van mijn nieuwe planten gaan nog niet zo diep. Bovendien heb ik er erg veel bodembedekkers in zitten die ik gehad heb, juist zodat er minder zevenblad omhoog komt, tot nu toe lijkt het te werken... ik blijf duimenquote:Op woensdag 26 mei 2010 00:49 schreef childintime het volgende:
Maar dat is echt geen doen, het groeit overal doorheen. Als ik dus de wortels uit moet steken, dan steek ik ook de wortels van de andere planten stuk. Een keer of 2 per week trek ik wat bossen weg. Wat er dan nog staat is wel een goede bescherming voor de kikkers. Zolang ik het zo bekijk, kan ik ermee leven
Azijn spuiten helpt bij de meeste planten wel... ik heb het op gewoon onkruid gedaan (tussen de tegels, niet in m'n tuin, want dat vinden de andere planten misschien niet zo leuk) en dat ging erg goed. Ik weet niet waar je distels staan en wat distels van azijn vinden, maar je zou het kunnen proberen. Gewoon in de plantenspuit verdund met water en dan erop. En bij distels natuurlijk ook vooral veel de koppen eraf halen zodat ze zich niet zo kunnen verspreiden...quote:Op zondag 30 mei 2010 20:09 schreef Charlie_Brown het volgende:
Gif spuiten kan helaas niet ivm de kippen, geit en konijnen. Zit er al over te denken om ze te spuiten met zout water. Zou dat helpen?
Ja, natuurlijk lukt dat, maar met een totaal van zo'n 200 m2 borders heb ik daar simpelweg onvoldoende tijd voor, hoe graag ik ook zou willen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:48 schreef Prospera het volgende:
Het lukt best om ze in te tomen zonder chemicaliën en de grond 20cm diep af te graven.
Zere ogen kruid ken ik niet, maar duizendblad is niet hetzelfde als zevenblad.quote:Op zaterdag 14 april 2012 23:02 schreef Sorella het volgende:
Zevenblad is dat hetzelfde als duizendblad oftewel zere ogen kruid ?
Ik kende een collega, die in een verveel weekend zijn grond is gaan zeven om het eruit te krijgen.quote:Op maandag 2 april 2007 22:49 schreef DJKoster het volgende:
Alles eruit trekken![]()
Echt weg krijg je het nooit, zevenblad heeft uitlopers onder de grond zitten die vrijwel niet te verwijderen zijn.. (ja, de bovenste 20 cm. grond afgraven en weggooien)
Het is een rot onkruid, mijn vader heeft ook vele jaren zwoegend in zijn tuin (een stukje groter dan zo'n klein volkstuintje) rondgebracht om het te verwijderen.
Ervaringsdeskundige?quote:Op donderdag 19 april 2012 10:25 schreef Gwywen het volgende:
Dat klinkt misschien stom maar het is de 'groenste' manier om je tuin zevenbladvrij te krijgen.![]()
Je moet dan wel ook al je andere planten eruit halen en de wortels schoonspoelen zodat ook daar geen restantjes zevenbladwortel meer tussen zitten, voor je ze weer terugplant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |