abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47961288
Ah, zat ik toch goed. Tof.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 3 april 2007 @ 19:00:30 #52
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47974254
quote:
Op maandag 2 april 2007 18:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee.
[..]

De kosten kwalificeren niet als kosten gemaakt voor geldlening die kwalificeert als eigenwoningschuld. Maar ik begrijp de achterliggende gedachte van de vraag.
Ik heb vandaag maar eens een vraag gesteld aan een onder-inspecteur (of hoe heet zo iemand?) en die zei mij dat het inderdaad niet juist is wat op de site staat en dat art. 3.147 WIB onverkort van toepassing is. Verder zei hij dat het zijns inziens mogelijk is om kosten af te trekken indien de koop niet doorgaat als het "in de geest der wet" is. Maw je moet aannemelijk maken dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt met het oog op het verkrijgen van een eigenwoningschuld.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar het begint erop te lijken dat toch ik twee keer gelijk had. Ik heb voor de zekerheid nog iemand gevraagd om er eens zijn licht op te werpen. Nog even geduld...
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
  dinsdag 3 april 2007 @ 19:06:01 #53
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47974457
@ Biogarde en Jarno
Het maakt niet zozeer uit hoeveel je ineens meer gaat verdienen, als wel wanneer. Als je per 1 januari meer gaat verdienen, zal dus het hele jaar de loonheffing plaats vinden op basis van dat inkomen. Er vanuitgaande dat de werkgever op de juiste wijze de inhoudingen doet, zul je aan het eind dus niets hoeven bijbetalen en ook niets terugkrijgen (puur en alleen op basis van het loon en dus aftrekposten en andere bijtellingen niet meegerekend). Echter als je per 1 juli ineens meer gaat verdienen, dan wordt je jaarinkomen ineens hoger, terwijl het eerste half jaar op basis van een lager jaarinkomen inhoudingen zijn gedaan. Dannnnn.... krijg je een brief thuis of je nog even wil bijlappen. Dat kan bijv. al gebeuren bij een hoger inkomen van 100 euro per maand.
pi_47974668
Even een vraagje;
Per 1 mei a.s ga ik officieel samenwonen. Mijn vriend heeft een goede baan en ik studeer, maar heb soms wel extra inkomen uit baantjes.
Nu de 1e vraag: zijn mijn vriend en ik verplicht om elkaar als toeslagpartner op te geven? We hebben geen geregistreerd partnerschap.
En dan 2: als mijn vriend toeslagpartner wordt, hoe zit het dan met de zorgtoeslag. Met de loon van mijn vriend heeft hij geen recht op zorgtoeslag, maar wordt hij toeslagpartner, dan komen wij samen niet op een bedrag van 40.000 euro p.jaar. Nu ontvang ik max. zorgtoeslag.
Moet ik per 1 mei een wijziging doorgeven i.v.m toeslagpartner? En moet mijn vriend zorgtoeslag aan gaan vragen i.v.m toeslagpartner?
Of kunnen wij beide beter wachten tot de belastingopgaaf 2007? Dan zou 't betekenen dat ik wellicht iets in moet leveren en mijn vriend toch een deel zorgtoeslag ontvangt.
Krijgen wij daarna wel iedere maand een deel van onze zorgtoeslag? Of wordt het dan elke keer verrekent met de belastingopgaaf?
  dinsdag 3 april 2007 @ 19:23:59 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47975184
nr. 1
Ja, op grond van het volgende.
'Hebt u geen toeslagpartner op grond van de hiervoor genoemde categorieën (gehuwd, samenlevingscontract), dan wordt als uw toeslagpartner beschouwd een meerderjarige huisgenoot met wie u in 2007 meer dan zes maanden onafgebroken op uw woonadres staat ingeschreven en met wie u in die periode een gezamenlijke huishouding voert.'
nr 2.
Je kunt een wijziging doorgeven op basis van de nieuwe gegevens. Uiteindelijk wordt alles toch rechtgetrokken op basis van de aangifte inkomstenbelasting 2007.
Een verrekening tussen de zorgtoeslag en de inkomstenbelasting vindt niet plaats. Voor beide wordt een aparte aanslag opgelegd.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 3 april 2007 @ 19:33:29 #56
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47975534
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 19:00 schreef Meeldraad het volgende:

[..]

Ik heb vandaag maar eens een vraag gesteld aan een onder-inspecteur (of hoe heet zo iemand?) en die zei mij dat het inderdaad niet juist is wat op de site staat en dat art. 3.147 WIB onverkort van toepassing is. Verder zei hij dat het zijns inziens mogelijk is om kosten af te trekken indien de koop niet doorgaat als het "in de geest der wet" is. Maw je moet aannemelijk maken dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt met het oog op het verkrijgen van een eigenwoningschuld.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar het begint erop te lijken dat toch ik twee keer gelijk had. Ik heb voor de zekerheid nog iemand gevraagd om er eens zijn licht op te werpen. Nog even geduld...
Volgens mij halen we nu twee vragen door elkaar. De vraag wanneer kosten aftrekbaar (bijv. kosten betaald in 2006 en huis gekocht in 2007) en de vraag of kosten aftrekbaar zijn wanneer de koop van een huis niet doorgaat.
Voor de 2e vraag is art. 3.147 WIB wel van toepassing maar de aftrekbaarheid van de kosten is m.i. niet van toepassing omdat de kosten niet kwalificeren op basis van het feit dat er geen eigenwoningschuld is zodat er geen aftrekbare kosten gemaakt zijn.
Maar ja, je kunt het natuurlijk opvoeren en hopen dat een inspecteur verder kijkt dan de letterlijke tekst van de wet. (Al vraag ik me af welke kosten je maakt voor een eigenwoningschuld voordat je de schuld werkelijk aangaat. Maar dat terzijde.)
  dinsdag 3 april 2007 @ 20:24:16 #57
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47977681
Twee situaties idd.
Bij de 2e situatie kun je denken aan taxatiekosten.

Ik heb nog een derde voor je: stel de koop gaat door, je gaat verbouwen, aannemer doet al het werk, maar je betaalt hem niet, vervolgens schakelt hij een incassobureau in, die rekent incassokosten. Even gesteld dat je rechtens gehouden bent die kosten ook te betalen, vormen deze kosten ook aftrekbare kosten in de zin van art. 3.120?
  dinsdag 3 april 2007 @ 20:38:31 #58
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47978332
Nee. Want dit zijn geen kosten gemaakt zijn voor het ontvangen (of instandhouden) van de eigenwoningschuld. De kosten vloeien voort uit de betalingsverplichting.
De genoemde taxatiekosten zijn bijvoorbeeld ook niet aftrekbaar als je een taxatie laat uitvoeren om te kijken of de vraagprijs van een te koop staande woning een reele prijs is. Alleen als de financier een taxatierapport nodig heeft om de financiering goed te keuren, kun je de kosten in aftrek brengen.
pi_47978447
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 19:23 schreef ManAtWork het volgende:
nr. 1
Ja, op grond van het volgende.
'Hebt u geen toeslagpartner op grond van de hiervoor genoemde categorieën (gehuwd, samenlevingscontract), dan wordt als uw toeslagpartner beschouwd een meerderjarige huisgenoot met wie u in 2007 meer dan zes maanden onafgebroken op uw woonadres staat ingeschreven en met wie u in die periode een gezamenlijke huishouding voert.'
nr 2.
Je kunt een wijziging doorgeven op basis van de nieuwe gegevens. Uiteindelijk wordt alles toch rechtgetrokken op basis van de aangifte inkomstenbelasting 2007.
Een verrekening tussen de zorgtoeslag en de inkomstenbelasting vindt niet plaats. Voor beide wordt een aparte aanslag opgelegd.
Bedankt!
Dan is vraag 1 duidelijk.
Vraag 2 niet helemaal. Dat ik het bij de aangifte inkomstenbelasting 2007 op kan geven, ok. Maar hoe kan ik het evt. eerder laten ingaan? Dus per 1 mei a.s. Moet ik een wijziging doorvoeren bij mijn zorgtoeslag en mijn vriend apart zorgtoeslag aanvragen, of kan dat in 1x met de wijziging die ik doorvoer?
pi_47979996
Volgens het aangifte programma moet ik geld betalen. Wat ik vreemd vind, maar ik kan het echt niet vekeerd hebben ingevuld. Wat meot ik dan doen? Gewoon geen aangifte doen?

De stats van 2006
1404 arbeidskorting
5109 loonheffing
23813 loon

En volgens het programma moet ik 168 euro betalen...
  dinsdag 3 april 2007 @ 22:12:38 #61
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47982987
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 20:38 schreef ManAtWork het volgende:
Nee. Want dit zijn geen kosten die gemaakt zijn voor het ontvangen (of instandhouden) van de eigenwoningschuld. De kosten vloeien voort uit de betalingsverplichting.
Een betalingsverplichting is een schuld, aangegaan voor een verbouwing, dus eigenwoningschuld. Indien er bij niet-betalen rente wordt gerekend, zal deze zeker voor aftrek in aanmerking komen. Incassokosten, ik denk dat ze niet aftrekbaar zijn op grond van een te ver verwijderd verband met de verbetering van de eigen woning.
quote:
De genoemde taxatiekosten zijn bijvoorbeeld ook niet aftrekbaar als je een taxatie laat uitvoeren om te kijken of de vraagprijs van een te koop staande woning een reele prijs is.
Uiteraard dat staat buiten kijf.
quote:
Alleen als de financier een taxatierapport nodig heeft om de financiering goed te keuren, kun je de kosten in aftrek brengen.
Precies en deze zouden dus wel eens aftrekbaar kunnen zijn ondanks dat de koop afketst en er geen eigenwoningschuld ontstaat. Ik struikel ook een beetje over dat "behoren" in 3.120, maar in Utrecht is er in ieder geval één aanslagregelaar die er voor openstaat
  dinsdag 3 april 2007 @ 22:21:43 #62
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47983519
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 21:18 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Volgens het aangifte programma moet ik geld betalen. Wat ik vreemd vind, maar ik kan het echt niet vekeerd hebben ingevuld. Wat meot ik dan doen? Gewoon geen aangifte doen?

De stats van 2006
1404 arbeidskorting
5109 loonheffing
23813 loon

En volgens het programma moet ik 168 euro betalen...
Als je een aangiftebrief hebt ontvangen, dan ben je verplicht om aangifte te doen.
Je werkgever heeft zitten prutsen. Ten eerste heeft ie te veel arbeidskorting aan je doorberekend. Dit had max 1357 mogen zijn, dus 47 euro te veel netto-ontvangen. Ten tweede heeft ie ook nog te weinig loonbelasting ingehouden. Bij 23813 had dat 5277 euro moeten zijn. Dus 168 op te splitsen in 47 euro te veel gerekende arbeidskorting en 121 euro om andere onbegrijpelijke redenen.
  dinsdag 3 april 2007 @ 22:22:01 #63
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47983527
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 20:40 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Bedankt!
Dan is vraag 1 duidelijk.
Vraag 2 niet helemaal. Dat ik het bij de aangifte inkomstenbelasting 2007 op kan geven, ok. Maar hoe kan ik het evt. eerder laten ingaan? Dus per 1 mei a.s. Moet ik een wijziging doorvoeren bij mijn zorgtoeslag en mijn vriend apart zorgtoeslag aanvragen, of kan dat in 1x met de wijziging die ik doorvoer?
Je kunt het programma voor de zorgtoeslag 2007 downloaden van de site van de belastingdienst. Daarin kun je de wijziging doorgeven. Aangezien je daarin beide sofinummers invult, worden (als het goed is) beide aanslagen gewijzigd.
Het is op basis van de aangifte inkomstenbelasting 2007 dat de definitieve aanslag voor de zorgtoeslag wordt vastgesteld. Uiteraard dien je de ontvangen zorgtoeslag ook in je aangifte te vermelden.
  dinsdag 3 april 2007 @ 22:26:31 #64
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47983761
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 22:12 schreef Meeldraad het volgende:

[..]

Een betalingsverplichting is een schuld, aangegaan voor een verbouwing, dus eigenwoningschuld. Indien er bij niet-betalen rente wordt gerekend, zal deze zeker voor aftrek in aanmerking komen. Incassokosten, ik denk dat ze niet aftrekbaar zijn op grond van een te ver verwijderd verband met de verbetering van de eigen woning.
De betalingsverplichting is de nota van de bouwer. Hiervoor is een financiering aangegaan. Dit staat ook niet ter discussie. De rente daarvoor is aftrekbaar. Maar het financieren van de rente omdat je niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan of het aftrekken van de rente wegens overschrijding van de betalingstermijn is (imo) gelijk te stellen aan de incassokosten. Ze zijn niet gemaakt voor de verbetering van de eigen woning.

(Maar goed, ik denk dat we een beetje afdwalen van de specifieke vragen die gesteld worden voor de aangifte IB 2006. Misschien maar een ander topic voor openen?)
  dinsdag 3 april 2007 @ 22:29:37 #65
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_47983889
Verstuuuuuurd!

Sorry, blij dat het klaar is
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_47986490
Kleine vraag:

Ik ben student, uitwonend. Ik ontvang maandelijks de zorgtoeslag à 33~34 euro (?) van de belastingdienst, maar ik ben middels een of ander zorgverzekeringspakket van mijn ouders verzekerd, wat dus niet van mijn rekening getrokken wordt. Ik vraag mij af of ik wel de zorgverzekeringskosten (vanaf 1050) en zorgtoeslag (12x33 of 34 euro) moet invullen bij de buitengewone uitgaven, aangezien ik de zorgtoeslag van de _belastingdienst_ ontvang, hoewel ik de verzekeringskosten niet zelf van mijn rekening laat schrijven.:?
pi_47989797
Als die kosten niet op jou drukken dan kan je daar eigenlijk niets mee
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  woensdag 4 april 2007 @ 08:00:31 #68
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47992958
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 23:15 schreef Meneer_Storm het volgende:
Kleine vraag:

Ik ben student, uitwonend. Ik ontvang maandelijks de zorgtoeslag à 33~34 euro (?) van de belastingdienst, maar ik ben middels een of ander zorgverzekeringspakket van mijn ouders verzekerd, wat dus niet van mijn rekening getrokken wordt. Ik vraag mij af of ik wel de zorgverzekeringskosten (vanaf 1050) en zorgtoeslag (12x33 of 34 euro) moet invullen bij de buitengewone uitgaven, aangezien ik de zorgtoeslag van de _belastingdienst_ ontvang, hoewel ik de verzekeringskosten niet zelf van mijn rekening laat schrijven.:?
Zo heb je het goed geregeld. De ziektekostenverzekering (¤ 1.015 en de eventuele aanvullende premie en de huisapotheek) kunnen je ouders aftrekken bij de ziektekosten. En jij kunt de zorgtoeslag invullen maar omdat je geen kosten hebt, komt dit nergens op in mindering en 'kost' je dit ook geen belasting. Prima verdeling.
pi_47993589
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 22:22 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt het programma voor de zorgtoeslag 2007 downloaden van de site van de belastingdienst. Daarin kun je de wijziging doorgeven. Aangezien je daarin beide sofinummers invult, worden (als het goed is) beide aanslagen gewijzigd.
Het is op basis van de aangifte inkomstenbelasting 2007 dat de definitieve aanslag voor de zorgtoeslag wordt vastgesteld. Uiteraard dien je de ontvangen zorgtoeslag ook in je aangifte te vermelden.
ga dan van 't weekend meteen ff invullen als vriendjelief z'n gegevens bijelkaar heeft
pi_47994031
Ik hoorde zonet iets over Digi D op de radio en dat je ook een Digi D van een ander kon gebruiken om zo toch op tijd je aangifte te kunnen doen, iemand daar ook meer over gehoord? Mistte het bericht half namelijk.
Even a broken clock is right twice a day.
  woensdag 4 april 2007 @ 09:29:16 #71
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_47994397
quote:
Op woensdag 4 april 2007 09:12 schreef danos het volgende:
Ik hoorde zonet iets over Digi D op de radio en dat je ook een Digi D van een ander kon gebruiken om zo toch op tijd je aangifte te kunnen doen, iemand daar ook meer over gehoord? Mistte het bericht half namelijk.
op nu.nl:

'Gebruik DigiD van je buurman'
Uitgegeven: 4 april 2007 08:57
Laatst gewijzigd: 4 april 2007 08:59

RIJSWIJK - Wie zijn belastingaangifte nog via internet wil indienen, maar geen DigiD heeft kan die van zijn of haar buurman gebruiken. Dat adviseert de fiscus mensen die hun digitale handtekening kwijt zijn of nog niet hebben geactiveerd, schrijft NRC.next.

Het aanvragen van een DigiD kost 5 dagen. Mensen die nog vóór 6 april aangifte willen doen zijn dus net op tijd als ze de digitale handtekening van een ander gebruiken.

http://www.nu.nl/news/103(...)n_je_buurman%27.html
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_47994619
merci! maar waarom van de buurman? doe ik het toch liever van mijn vriendin
pi_47995637
Ik krijg nog geld terug ook!

Loon: 21.563
Loonheffing: 4920
Arbeidskorting: 1183

Dan krijg ik nog ¤376 terug, nu heb ik dus een fulltime baan sinds half februari vorig jaar. Maar in die tijd ook nog gewoon collegegeld betaald. Wel hebben tot het eind van het eerste collegejaar (augustus 2006) mijn ouders dit betaald, maar daarna heb ik het betaald. ¤158 per maand x 4 = ¤632, kan ik die gewoon als aftrekpost invoeren waardoor ik nog iets van ¤55 extra in?
pi_47997180
Ik heb vandaag eindelijk m'n nieuwe digid binnen gekregen en gelijk maar vast een start gemaakt met de aangifte. Nu heb ik in 2006 een huis gekocht en dus een hoop posten en kosten

Rabobank Hypotheek betaalde rente 2006
afsluitprovisie Rbobank
Notariële kosten levering hypotheekacte
kadastrale kosten levering hypotheek
opslag kadastraal tarief levering hypotheek
taxatiekosten makelaardij Damen tbv hypotheek
btw over levering hypotheekstelling
rente lening aanschaf woning ouders

Gaan deze accepeteren of zijn er posten die ik op mijn buik kan schrijven ???

De bedragen heb ik even voor mezelf gehouden logischerwijs.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  woensdag 4 april 2007 @ 18:15:34 #75
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_48012902
@Danos
Lees even topic 4 of 5 door (weet zo snel niet het juiste nummer) maar ergens is een uitgebreide toelichting inzake de studiekosten opgenomen. Met en zonder stufi enz. enz.

@Gompy58
De posten lijken me geen discutabele posten. Zijn normale posten die worden opgevoerd bij de koop van een woning. Natuurlijk kan de hoogte van de posten aanleiding geven tot vragen maar dat is moeilijk te beoordelen nu er geen bedragen zijn genoemd.
  woensdag 4 april 2007 @ 20:04:20 #76
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_48017308
Welk bedrag moet ik in vullen voor de ontvangen zorgtoeslag? Ik heb namelijk zorgtoeslag ontvangen voor mij en mijn toeslagpartner, maar we hebben niet gekozen voor fiscaal partenrschap.
Ik heb in totaal ¤ 1224 ontvangen in 2006 waarvan eigenlijk de helft voor m'n toeslagpartner was. Moet ik dan ook de helft van dit bedrag invullen voor de belastingdienst? Als ik dit doe krijg ik nl een foutmelding omdat dit bedrag hoger is dan de standaardpremie...
I don't shine if you don't shine
  woensdag 4 april 2007 @ 20:33:56 #77
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_48018574
Als de aanslag op jouw naam staat, moet jij het opnemen in je fiscale aangifte. Als de helft voor je partner was geweest had je twee toeslagen moeten aanvragen. (Waarbij de vraag komt of het gezien de voorwaarden wel mogelijk was geweest, maar dat terzijde.)
De volgende vraag is alleen waarom jullie niet hebben gekozen voor fiscaal partnerschap?
  woensdag 4 april 2007 @ 20:41:20 #78
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_48018905
quote:
Op woensdag 4 april 2007 20:33 schreef ManAtWork het volgende:
Als de aanslag op jouw naam staat, moet jij het opnemen in je fiscale aangifte. Als de helft voor je partner was geweest had je twee toeslagen moeten aanvragen. (Waarbij de vraag komt of het gezien de voorwaarden wel mogelijk was geweest, maar dat terzijde.)
De volgende vraag is alleen waarom jullie niet hebben gekozen voor fiscaal partnerschap?
Toch vreemd dat dit dan niet kan in het programma van de belastingdienst.....
Het fiscaal partnerschap heeft geen voordelen, m'n partner hoeft geen aangifte te doen en qua aftrekposten ben ik de enige die studiekosten kan aftrekken, vandaar.
I don't shine if you don't shine
  woensdag 4 april 2007 @ 21:04:20 #79
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_48019878
Dan heeft het ook geen effect als je de zorgtoeslag wel/niet invult. Als de ziektekosten toch niet in een aftrekpost resulteren,...
pi_48024806
afsluitprovisie Rbobank

Blijkt dat ik uit dit lijstje helaas toch wat moet schrappen.,..
Ik had de kosten van de notaris voor de "levering" van het huis opgeteld bij de kosten van de notaris inzake de hypotheek. Alleen het laatste kan. De levering skosten ed gaan helaas niet door aangezien ze niks met de hypotheek te maken hebben...

bummer
pi_48024905
quote:
Op woensdag 4 april 2007 22:47 schreef Gompy58 het volgende:
afsluitprovisie Rbobank

Ik had de kosten van de notaris voor de "levering" van het huis opgeteld bij de kosten van de notaris inzake de hypotheek. Alleen het laatste kan. De levering skosten ed gaan helaas niet door aangezien ze niks met de hypotheek te maken hebben...

bummer
Er zit een maximum aan de afsluitprovisie....
pi_48025293
die is bij mij 1550, kan me niet voorstellen dat ik daar over grenzen heen ga

Even wat anders, is er nog iets te doen met ziektekosten ???

Ik ben een beetje op zoek naar aftrekposten....
Het zal wel niet zo simpel en mooi zijn dat je je zorgpremie kunt aftrekken , maar toch ieman dsugesties waar wat te halen is ?
pi_48025676
quote:
Op woensdag 4 april 2007 23:00 schreef Gompy58 het volgende:
die is bij mij 1550, kan me niet voorstellen dat ik daar over grenzen heen ga
dat is volledig aftrekbaar
quote:
Even wat anders, is er nog iets te doen met ziektekosten ???

Ik ben een beetje op zoek naar aftrekposten....
Het zal wel niet zo simpel en mooi zijn dat je je zorgpremie kunt aftrekken , maar toch ieman dsugesties waar wat te halen is ?
standaardpremie 1015 pp (waar premie voor wordt betaald) - zorgtoeslag + premie aanvullende verzekering + bijdrages zvw bij algemene uitgaven

bij specifiek huisapotheek 23 pp in het huishouden

overige uitgaven uitvaartsverzekering en niet vergoede tandartskosten
pi_48026403
thnx dndiek! Levrt toch weer iets op.
Helaas kan ik mijn bril er niet bij optellen.... geen bonnetje meer van te vinden... was iest van 200 euro, maar goed dat zet niet heel veel zoden aan de dijk en als ik het niet kan aantonen...

Toch wel ff een vraagje hoe ik dit moet doen... en of dit wel klopt .... ( ik heb nu het volgende staan)

standaardpremie 1015 ( niets aanvullend)
inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet ¤ 1758 (¤ 1468 + ¤ 290)
vaste aftrek arb.ongeschiktheid ¤ 795 pp (geeft programma zelf aan ?)

totaal algemene uitgaven ¤ 3568
speciefieke uitgaven 23 + 113%= ¤ 49

totaal ¤ 3617

- 2394 = drempel
=> aftrek ziektekosten of andere buitengewone uitgaven : ¤ 1223

jaaropgave 1 ingehouden kosten zorgverzekeringswet ¤ 1468
jaaropgave 2 ingehouden kosten zorgverzekeringswet ¤ 290[/

[ Bericht 25% gewijzigd door Gompy58 op 05-04-2007 00:42:36 ]
  donderdag 5 april 2007 @ 07:35:26 #85
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_48030893
Tenzij je aan onderstaande voorwaarden voldoet, zie ik niet waarom je recht zou hebben voor de vaste aftrek arb. ongeschiktheid.

U kunt een vast bedrag van 795 meetellen bij uw buitengewone uitgaven als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- U was op 31 december 2005 jonger dan 65 jaar.
- In 2005 of 2006 was u door ziekte of een handicap niet in staat minimaal 55% te verdienen van wat gezonde mensen in gelijke omstandigheden kunnen verdienen.

Heb je van je bril niet een betalingsbewijs (betaald via de PIN, bijv.)? Dan zou ik hem toch opvoeren.
  donderdag 5 april 2007 @ 08:47:27 #86
101884 PeRi
Allons-y!
pi_48031606
Noob hier . Ik heb een vraagje en dat is eigenlijk voor de aangifte van volgend jaar, maar ik wil het zeker weten. Ik wil een nieuwe bril kopen, en mijn verzekering vergoedt niks. Kan ik dat volgend jaar terugkrijgen van de belastingdienst? Dit jaar zat ik onder de drempel van ¤275 (ofzo?) met een bedrag van ¤ 220 hooguit of iets, aan lenzen en ziektekosten die niet vergoed waren dus heb ik niks teruggekregen, maar als ik dan volgend jaar mn bril erbij doe, krijg ik dan dat terug vanaf dat drempel bedrag?
Whatever I want.
pi_48033275
quote:
Op donderdag 5 april 2007 07:35 schreef ManAtWork het volgende:
Tenzij je aan onderstaande voorwaarden voldoet, zie ik niet waarom je recht zou hebben voor de vaste aftrek arb. ongeschiktheid.

U kunt een vast bedrag van 795 meetellen bij uw buitengewone uitgaven als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- U was op 31 december 2005 jonger dan 65 jaar.
- In 2005 of 2006 was u door ziekte of een handicap niet in staat minimaal 55% te verdienen van wat gezonde mensen in gelijke omstandigheden kunnen verdienen.

Heb je van je bril niet een betalingsbewijs (betaald via de PIN, bijv.)? Dan zou ik hem toch opvoeren.
Ik heb de 795 maar verwijder. Zoveel scheelt dat eigelijk niet op het resultaat.
De 55% verdien regel is er natuurlijk wel eentje die ruimte laat voor discussie...Bedoel, ik zou veeel meer kunnen verdienen als ik ze allemaal op een rijtje zou hebben.....
  donderdag 5 april 2007 @ 10:59:18 #88
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_48035131
quote:
Op woensdag 4 april 2007 22:47 schreef Gompy58 het volgende:
afsluitprovisie Rbobank

bummer
is dat ook hypotheek rente of is het consumptief krediet..? anders kun je het ook niet aftrekken.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_48035723
@avotar
Dat is een lening waar ik rente over dien te betalen aan pa en ma en dat bedrag is aantoonbaar in het huis gestopt voor wat betreft aanschaf. Dus niet aan verbouwing enzo.
in 2005 heb ik de maximale schenking ontvangen
in 2006 een hypoyheek genomen. Met de hypotheek en de lening kon ik bijna het huis betalen bij de notaris, dus prijs en KK.
Van die lening is een overeenkomst opgemaakt waarin voorwaarden mbt de lening zijn aangegeven en het rente tarief. Tevens is vermeld dat de lening elk moment opeisbaar is....

Om die reden ga ik de betaalde rente aan pa en ma gewoon aftrekken. Nee heb ik, ja kan ik krijgen. Belangrijskte is dat ik iig kan aantonen dat het niet een schenking is. Anders ben ik pas echt zuur...

De in 2005 ontvangen max. schenking is gebruikt om het laatste stukje aanschaf te betalen en om het flexibel credit weg te werken. Dat was perfect want op die manier kwam ik netjes onder de 19k en dus geen voordeel uit vermogen.... Wat over was van die schenking is voor verbouwing gebruikt.l Mijn eigen woning schuld is dus ook, hypotheek van Rabo en lening van ouders bij elkaar geteld.

Het is een gok, maar ja, er zijn vreemdere zaken voorbij gekomen...
  donderdag 5 april 2007 @ 13:11:59 #90
107521 Furia
snoopy weer
pi_48039542
quote:
Op woensdag 4 april 2007 23:27 schreef Gompy58 het volgende:
thnx dndiek! Levrt toch weer iets op.
Helaas kan ik mijn bril er niet bij optellen.... geen bonnetje meer van te vinden... was iest van 200 euro, maar goed dat zet niet heel veel zoden aan de dijk en als ik het niet kan aantonen...

Toch wel ff een vraagje hoe ik dit moet doen... en of dit wel klopt .... ( ik heb nu het volgende staan)

standaardpremie 1015 ( niets aanvullend)
inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet ¤ 1758 (¤ 1468 + ¤ 290)
vaste aftrek arb.ongeschiktheid ¤ 795 pp (geeft programma zelf aan ?)
Mag je dat ook aftrekken? Zo ja, hoe? Dat is toch wat via je loon gaat?
pi_48039744
quote:
Op donderdag 5 april 2007 13:11 schreef Furia het volgende:

[..]

Mag je dat ook aftrekken? Zo ja, hoe? Dat is toch wat via je loon gaat?
Dit kan je aftrekken bij je ziektekosten of andere buitengewone uitgaven. Onder rekenhulp algemene uitgaven zie je het vanzelf wel.
pi_48050948
Ik heb in 2006 zelf geen zorgtoeslag ontvangen, ik heb deze dit jaar aangevraagd over 2006 waarvan ik dus ¤403,- terugkrijg. Moet ik dit dan wel invullen als zijnde ontvangen zorgtoeslag in 2006 bij ziektekosten?
pi_48053072
quote:
Op donderdag 5 april 2007 18:17 schreef MassApeal het volgende:
Ik heb in 2006 zelf geen zorgtoeslag ontvangen, ik heb deze dit jaar aangevraagd over 2006 waarvan ik dus ¤403,- terugkrijg. Moet ik dit dan wel invullen als zijnde ontvangen zorgtoeslag in 2006 bij ziektekosten?
Het heeft pas in 2007 een voordeel opgeleverd dus niet meenemen in de aangifte 2006
pi_48054741
Even een op de valreepvraag. Ik wil mijn studiekosten aftrekken onder het kopje 'Studiekosten of andere scholingsuitgaven'. Nu bedraagt mijn collegeld E 1.519,00 .

• Ik ben al lang bezig met mijn studie en werk inmiddels. Ik ben de standaardstudie periode van 16 kwartalen dus al overschreden. Kan ik nog wel mijn collegeld aftrekken door deze overschrijding?

(Wordt er streng op gecontroleerd of je een fulltime baan combineert met een fulltime studie? Wat in principe niet zou kunnen natuurlijk)

• Kan ik in het aangifte programma dit volledige bedrag invoeren of moet ik gebruik maken van de tabel normbedragen hbo? Dus het bedrag (8 * E 177,09 + 4 * E 179,00 =) E 2.132,72 invoeren?

• In het programma is een optie aanwezig om terug ontvangen bedragen in te voeren waaronder studiekosten die zijn afgetrokken in 2005. Hoe kan je bepalen welk deel van je terug ontvangen bedrag in 2006 over 2005 te maken had met die studiekosten?

[ Bericht 12% gewijzigd door vogeltje op 05-04-2007 20:23:28 ]
  • after turn the volume up, it's my beat !
      donderdag 5 april 2007 @ 20:25:31 #95
    107521 Furia
    snoopy weer
    pi_48055176
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 13:17 schreef Animal22 het volgende:

[..]

Dit kan je aftrekken bij je ziektekosten of andere buitengewone uitgaven. Onder rekenhulp algemene uitgaven zie je het vanzelf wel.
    wow! Ik hoop dat het klopt, want dat scheelt me ±400 euro!
      donderdag 5 april 2007 @ 20:28:07 #96
    152215 ManAtWork
    Maar nu even niet,...
    pi_48055266
    In één van de eerdere topics is uitgebreid ingegaan op de studiekosten, stufi, normbedragen ed. Misschien via de zoekfunctie snel te vinden,...?

De laatste vraag: ik neem aan dat je een declaratie oid hebt ingediend waardoor je studiekosten hebt teruggekregen. Aan de hand daarvan weet je dan toch wel deel van 2005 is?
      donderdag 5 april 2007 @ 20:29:37 #97
    152215 ManAtWork
    Maar nu even niet,...
    pi_48055345
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 20:25 schreef Furia het volgende:

[..]

wow! Ik hoop dat het klopt, want dat scheelt me ±400 euro!
    Het is waar.
    Maar of het 400 euro scheelt is afhankelijk van de persoonlijke situatie.
    pi_48055878
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 20:28 schreef ManAtWork het volgende:
    In één van de eerdere topics is uitgebreid ingegaan op de studiekosten, stufi, normbedragen ed. Misschien via de zoekfunctie snel te vinden,...?

De laatste vraag: ik neem aan dat je een declaratie oid hebt ingediend waardoor je studiekosten hebt teruggekregen. Aan de hand daarvan weet je dan toch wel deel van 2005 is?
    Volgens de aangifte over 2005 bedroeg mijn persoonsgeboden aftrek (scholingsuitgaven) e 756. Is dit het bedrag wat ik daar moet invullen? Het bedrag wat ik uiteindelijk heb terug ontvangen (het terug gestorte) is niet dit bedrag.

[ Bericht 1% gewijzigd door vogeltje op 05-04-2007 20:56:00 ]
    after turn the volume up, it's my beat !
      donderdag 5 april 2007 @ 21:03:21 #99
    152215 ManAtWork
    Maar nu even niet,...
    pi_48056697
    Hetgeen je in 2005 hebt opgevoerd als kosten maar in 2006 terug hebt ontvangen moet je nu opvoeren. Als je meer hebt teruggekregen dan je totaal in aftrek hebt kunnen brengen, zou ik hetgeen je totaal in aftrek hebt gebracht ook corrigeren. (i.c. ¤ 756,-)
    pi_48057473
    de aangifte is verstuurd dus mijn vraag is overbodig geworden

[ Bericht 26% gewijzigd door vogeltje op 05-04-2007 22:33:07 ]
    after turn the volume up, it's my beat !
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')