Ik heb vandaag maar eens een vraag gesteld aan een onder-inspecteur (of hoe heet zo iemand?) en die zei mij dat het inderdaad niet juist is wat op de site staat en dat art. 3.147 WIB onverkort van toepassing is. Verder zei hij dat het zijns inziens mogelijk is om kosten af te trekken indien de koop niet doorgaat als het "in de geest der wet" is. Maw je moet aannemelijk maken dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt met het oog op het verkrijgen van een eigenwoningschuld.quote:Op maandag 2 april 2007 18:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee.
[..]
De kosten kwalificeren niet als kosten gemaakt voor geldlening die kwalificeert als eigenwoningschuld. Maar ik begrijp de achterliggende gedachte van de vraag.
Volgens mij halen we nu twee vragen door elkaar. De vraag wanneer kosten aftrekbaar (bijv. kosten betaald in 2006 en huis gekocht in 2007) en de vraag of kosten aftrekbaar zijn wanneer de koop van een huis niet doorgaat.quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:00 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Ik heb vandaag maar eens een vraag gesteld aan een onder-inspecteur (of hoe heet zo iemand?) en die zei mij dat het inderdaad niet juist is wat op de site staat en dat art. 3.147 WIB onverkort van toepassing is. Verder zei hij dat het zijns inziens mogelijk is om kosten af te trekken indien de koop niet doorgaat als het "in de geest der wet" is. Maw je moet aannemelijk maken dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt met het oog op het verkrijgen van een eigenwoningschuld.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar het begint erop te lijken dat toch ik twee keer gelijk had. Ik heb voor de zekerheid nog iemand gevraagd om er eens zijn licht op te werpen. Nog even geduld...
Bedankt!quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:23 schreef ManAtWork het volgende:
nr. 1
Ja, op grond van het volgende.
'Hebt u geen toeslagpartner op grond van de hiervoor genoemde categorieën (gehuwd, samenlevingscontract), dan wordt als uw toeslagpartner beschouwd een meerderjarige huisgenoot met wie u in 2007 meer dan zes maanden onafgebroken op uw woonadres staat ingeschreven en met wie u in die periode een gezamenlijke huishouding voert.'
nr 2.
Je kunt een wijziging doorgeven op basis van de nieuwe gegevens. Uiteindelijk wordt alles toch rechtgetrokken op basis van de aangifte inkomstenbelasting 2007.
Een verrekening tussen de zorgtoeslag en de inkomstenbelasting vindt niet plaats. Voor beide wordt een aparte aanslag opgelegd.
Een betalingsverplichting is een schuld, aangegaan voor een verbouwing, dus eigenwoningschuld. Indien er bij niet-betalen rente wordt gerekend, zal deze zeker voor aftrek in aanmerking komen. Incassokosten, ik denk dat ze niet aftrekbaar zijn op grond van een te ver verwijderd verband met de verbetering van de eigen woning.quote:Op dinsdag 3 april 2007 20:38 schreef ManAtWork het volgende:
Nee. Want dit zijn geen kosten die gemaakt zijn voor het ontvangen (of instandhouden) van de eigenwoningschuld. De kosten vloeien voort uit de betalingsverplichting.
Uiteraard dat staat buiten kijf.quote:De genoemde taxatiekosten zijn bijvoorbeeld ook niet aftrekbaar als je een taxatie laat uitvoeren om te kijken of de vraagprijs van een te koop staande woning een reele prijs is.
Precies en deze zouden dus wel eens aftrekbaar kunnen zijn ondanks dat de koop afketst en er geen eigenwoningschuld ontstaat. Ik struikel ook een beetje over dat "behoren" in 3.120, maar in Utrecht is er in ieder geval één aanslagregelaar die er voor openstaatquote:Alleen als de financier een taxatierapport nodig heeft om de financiering goed te keuren, kun je de kosten in aftrek brengen.
Als je een aangiftebrief hebt ontvangen, dan ben je verplicht om aangifte te doen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:18 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Volgens het aangifte programma moet ik geld betalen. Wat ik vreemd vind, maar ik kan het echt niet vekeerd hebben ingevuld. Wat meot ik dan doen? Gewoon geen aangifte doen?
De stats van 2006
1404 arbeidskorting
5109 loonheffing
23813 loon
En volgens het programma moet ik 168 euro betalen...
Je kunt het programma voor de zorgtoeslag 2007 downloaden van de site van de belastingdienst. Daarin kun je de wijziging doorgeven. Aangezien je daarin beide sofinummers invult, worden (als het goed is) beide aanslagen gewijzigd.quote:Op dinsdag 3 april 2007 20:40 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Bedankt!
Dan is vraag 1 duidelijk.
Vraag 2 niet helemaal. Dat ik het bij de aangifte inkomstenbelasting 2007 op kan geven, ok. Maar hoe kan ik het evt. eerder laten ingaan? Dus per 1 mei a.s. Moet ik een wijziging doorvoeren bij mijn zorgtoeslag en mijn vriend apart zorgtoeslag aanvragen, of kan dat in 1x met de wijziging die ik doorvoer?
De betalingsverplichting is de nota van de bouwer. Hiervoor is een financiering aangegaan. Dit staat ook niet ter discussie. De rente daarvoor is aftrekbaar. Maar het financieren van de rente omdat je niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan of het aftrekken van de rente wegens overschrijding van de betalingstermijn is (imo) gelijk te stellen aan de incassokosten. Ze zijn niet gemaakt voor de verbetering van de eigen woning.quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:12 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Een betalingsverplichting is een schuld, aangegaan voor een verbouwing, dus eigenwoningschuld. Indien er bij niet-betalen rente wordt gerekend, zal deze zeker voor aftrek in aanmerking komen. Incassokosten, ik denk dat ze niet aftrekbaar zijn op grond van een te ver verwijderd verband met de verbetering van de eigen woning.
Zo heb je het goed geregeld. De ziektekostenverzekering (¤ 1.015 en de eventuele aanvullende premie en de huisapotheek) kunnen je ouders aftrekken bij de ziektekosten. En jij kunt de zorgtoeslag invullen maar omdat je geen kosten hebt, komt dit nergens op in mindering en 'kost' je dit ook geen belasting. Prima verdeling.quote:Op dinsdag 3 april 2007 23:15 schreef Meneer_Storm het volgende:
Kleine vraag:
Ik ben student, uitwonend. Ik ontvang maandelijks de zorgtoeslag à 33~34 euro (?) van de belastingdienst, maar ik ben middels een of ander zorgverzekeringspakket van mijn ouders verzekerd, wat dus niet van mijn rekening getrokken wordt. Ik vraag mij af of ik wel de zorgverzekeringskosten (vanaf 1050) en zorgtoeslag (12x33 of 34 euro) moet invullen bij de buitengewone uitgaven, aangezien ik de zorgtoeslag van de _belastingdienst_ ontvang, hoewel ik de verzekeringskosten niet zelf van mijn rekening laat schrijven.:?
quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt het programma voor de zorgtoeslag 2007 downloaden van de site van de belastingdienst. Daarin kun je de wijziging doorgeven. Aangezien je daarin beide sofinummers invult, worden (als het goed is) beide aanslagen gewijzigd.
Het is op basis van de aangifte inkomstenbelasting 2007 dat de definitieve aanslag voor de zorgtoeslag wordt vastgesteld. Uiteraard dien je de ontvangen zorgtoeslag ook in je aangifte te vermelden.
op nu.nl:quote:Op woensdag 4 april 2007 09:12 schreef danos het volgende:
Ik hoorde zonet iets over Digi D op de radio en dat je ook een Digi D van een ander kon gebruiken om zo toch op tijd je aangifte te kunnen doen, iemand daar ook meer over gehoord? Mistte het bericht half namelijk.
Toch vreemd dat dit dan niet kan in het programma van de belastingdienst.....quote:Op woensdag 4 april 2007 20:33 schreef ManAtWork het volgende:
Als de aanslag op jouw naam staat, moet jij het opnemen in je fiscale aangifte. Als de helft voor je partner was geweest had je twee toeslagen moeten aanvragen. (Waarbij de vraag komt of het gezien de voorwaarden wel mogelijk was geweest, maar dat terzijde.)
De volgende vraag is alleen waarom jullie niet hebben gekozen voor fiscaal partnerschap?
Er zit een maximum aan de afsluitprovisie....quote:Op woensdag 4 april 2007 22:47 schreef Gompy58 het volgende:
Rabobank Hypotheek betaalde rente 2006
afsluitprovisie Rbobank
Notariële kosten levering hypotheekacte
kadastrale kosten levering hypotheek
opslag kadastraal tarief levering hypotheek
taxatiekosten makelaardij Damen tbv hypotheek
btw over levering hypotheekstelling
rente lening aanschaf woning ouders
Blijkt dat ik uit dit lijstje helaas toch wat moet schrappen.,..
Ik had de kosten van de notaris voor de "levering" van het huis opgeteld bij de kosten van de notaris inzake de hypotheek. Alleen het laatste kan. De levering skosten ed gaan helaas niet door aangezien ze niks met de hypotheek te maken hebben...
bummer
dat is volledig aftrekbaarquote:Op woensdag 4 april 2007 23:00 schreef Gompy58 het volgende:
die is bij mij 1550, kan me niet voorstellen dat ik daar over grenzen heen ga
standaardpremie 1015 pp (waar premie voor wordt betaald) - zorgtoeslag + premie aanvullende verzekering + bijdrages zvw bij algemene uitgavenquote:Even wat anders, is er nog iets te doen met ziektekosten ???
Ik ben een beetje op zoek naar aftrekposten....
Het zal wel niet zo simpel en mooi zijn dat je je zorgpremie kunt aftrekken , maar toch ieman dsugesties waar wat te halen is ?
Ik heb de 795 maar verwijder. Zoveel scheelt dat eigelijk niet op het resultaat.quote:Op donderdag 5 april 2007 07:35 schreef ManAtWork het volgende:
Tenzij je aan onderstaande voorwaarden voldoet, zie ik niet waarom je recht zou hebben voor de vaste aftrek arb. ongeschiktheid.
U kunt een vast bedrag van 795 meetellen bij uw buitengewone uitgaven als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- U was op 31 december 2005 jonger dan 65 jaar.
- In 2005 of 2006 was u door ziekte of een handicap niet in staat minimaal 55% te verdienen van wat gezonde mensen in gelijke omstandigheden kunnen verdienen.
Heb je van je bril niet een betalingsbewijs (betaald via de PIN, bijv.)? Dan zou ik hem toch opvoeren.
is dat ook hypotheek rente of is het consumptief krediet..? anders kun je het ook niet aftrekken.quote:Op woensdag 4 april 2007 22:47 schreef Gompy58 het volgende:
Rabobank Hypotheek betaalde rente 2006
afsluitprovisie Rbobank
Notariële kosten levering hypotheekacte
kadastrale kosten levering hypotheek
opslag kadastraal tarief levering hypotheek
taxatiekosten makelaardij Damen tbv hypotheek
btw over levering hypotheekstelling
rente lening aanschaf woning ouders
Blijkt dat ik uit dit lijstje helaas toch wat moet schrappen.,..
Ik had de kosten van de notaris voor de "levering" van het huis opgeteld bij de kosten van de notaris inzake de hypotheek. Alleen het laatste kan. De levering skosten ed gaan helaas niet door aangezien ze niks met de hypotheek te maken hebben...
bummer
Mag je dat ook aftrekken? Zo ja, hoe? Dat is toch wat via je loon gaat?quote:Op woensdag 4 april 2007 23:27 schreef Gompy58 het volgende:
thnx dndiek! Levrt toch weer iets op.
Helaas kan ik mijn bril er niet bij optellen.... geen bonnetje meer van te vinden... was iest van 200 euro, maar goed dat zet niet heel veel zoden aan de dijk en als ik het niet kan aantonen...
Toch wel ff een vraagje hoe ik dit moet doen... en of dit wel klopt .... ( ik heb nu het volgende staan)
standaardpremie 1015 ( niets aanvullend)
inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet ¤ 1758 (¤ 1468 + ¤ 290)
vaste aftrek arb.ongeschiktheid ¤ 795 pp (geeft programma zelf aan ?)
Dit kan je aftrekken bij je ziektekosten of andere buitengewone uitgaven. Onder rekenhulp algemene uitgaven zie je het vanzelf wel.quote:Op donderdag 5 april 2007 13:11 schreef Furia het volgende:
[..]
Mag je dat ook aftrekken? Zo ja, hoe? Dat is toch wat via je loon gaat?
Het heeft pas in 2007 een voordeel opgeleverd dus niet meenemen in de aangifte 2006quote:Op donderdag 5 april 2007 18:17 schreef MassApeal het volgende:
Ik heb in 2006 zelf geen zorgtoeslag ontvangen, ik heb deze dit jaar aangevraagd over 2006 waarvan ik dus ¤403,- terugkrijg. Moet ik dit dan wel invullen als zijnde ontvangen zorgtoeslag in 2006 bij ziektekosten?
wow! Ik hoop dat het klopt, want dat scheelt me ±400 euro!quote:Op donderdag 5 april 2007 13:17 schreef Animal22 het volgende:
[..]
Dit kan je aftrekken bij je ziektekosten of andere buitengewone uitgaven. Onder rekenhulp algemene uitgaven zie je het vanzelf wel.
Het is waar.quote:Op donderdag 5 april 2007 20:25 schreef Furia het volgende:
[..]
wow! Ik hoop dat het klopt, want dat scheelt me ±400 euro!
Volgens de aangifte over 2005 bedroeg mijn persoonsgeboden aftrek (scholingsuitgaven) e 756. Is dit het bedrag wat ik daar moet invullen? Het bedrag wat ik uiteindelijk heb terug ontvangen (het terug gestorte) is niet dit bedrag.quote:Op donderdag 5 april 2007 20:28 schreef ManAtWork het volgende:
In één van de eerdere topics is uitgebreid ingegaan op de studiekosten, stufi, normbedragen ed. Misschien via de zoekfunctie snel te vinden,...?
De laatste vraag: ik neem aan dat je een declaratie oid hebt ingediend waardoor je studiekosten hebt teruggekregen. Aan de hand daarvan weet je dan toch wel deel van 2005 is?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |