Als ik jouw huis plunder en de buit verdeel onder bijstandsmoeders is dat ook in het belang van hun welvaart. Het is echter niet in het belang van de jouwe. Tel daarbij op dat de overheid eerst ook nog 'ns een flink deel van de buit aan zichzelf toebedeelt en je snapt dat overheidsingrijpen uiteindelijk per saldo altijd een welvaartsvermindering oplevert.quote:Op dinsdag 10 april 2007 23:45 schreef Heldopsokken het volgende:
Je vat het simplistisch gezien best goed samen. Het is inderdaad half en dat roept weer allemaal nieuwe problemen op. Regeren is echter niet zo makkelijk. Ik vind je zo nu en dan goede argumenten hebben maar ik vind libertarisme af en toe heel erg simplistisch. Het is(zo lijkt het voor mij tenminste) net doen alsof er geen marktfalen bestaat en alsof overheden altijd falen. Ik weeg liever de nadelen van een overheid tegen de nadelen van de markt af. Dan kom ik toch echt af en toe tot de conclusie dat overheidsingrijpen in het belang van de welvaart van mensen is.
Dit wordt een herhaling van zetten want hier hebben we het al eerder over gehad.quote:Op dinsdag 10 april 2007 23:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Als ik jouw huis plunder en de buit verdeel onder bijstandsmoeders is dat ook in het belang van hun welvaart. Het is echter niet in het belang van de jouwe. Tel daarbij op dat de overheid eerst ook nog 'ns een flink deel van de buit aan zichzelf toebedeelt en je snapt dat overheidsingrijpen uiteindelijk per saldo altijd een welvaartsvermindering oplevert.
En dat is nog afgezien van het feit dat het simpelweg immoreel is om mensen te bestelen.
Ook ga je voorbij aan het feit dat het libertarisme niet de taken an sich bekritiseert die een overheid uitvoert maar alleen het feit dat zij de middelen hiervoor met geweld afdwingt.
dat denk ik ook het geldt alleen wanneer de mens volledig en altijd rationeel zal denken dan werkt hetquote:Op zondag 1 april 2007 20:19 schreef Tup het volgende:
Maar een paar korte reacties, want er zijn idd. al wat topics van jaren geleden over dit onderwerp.
[..]
Het is idd. een geloof, HenriO blijft echter volharden dat het een "gegeven" is. Dat volhouden is één van de dogma's.
[..]
Totale vrijheid bestaat mede bij gratie van totale informatie. Zeker in onze informatiemaatschappij is dat een illusie, ergo vrijheid bestaat in die zin niet en al zeker niet een vrije markt. Gezien het feit dat vaak erkend wordt dat voor veiligheid e.d. overheid nodig is, is de grens wel/geen overheid voor taak X/Y arbitrair. Waar die grens volgens jou ligt is een kwestie van weer geloof.
Die hoor ik wel vaker en ik snap 'm niet. Waarom zou libertarisme enkel en alleen werken als de mens volledig en altijd rationeel denkt?quote:Op woensdag 11 april 2007 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat denk ik ook het geldt alleen wanneer de mens volledig en altijd rationeel zal denken dan werkt het
idd en meestal is het niet eens expresquote:Op woensdag 11 april 2007 13:54 schreef du_ke het volgende:
Heel simpel zodra een paar mensen niet rartioneel handelen kunnen ze een gehele libertaire samenleving klem zetten. En dat zal ook gebeuren omdat er altijd koppige types zijn.
Dat is het dus niet een 2de keer zal hij onbewustw eer dezelfde fout maken net als de derde en 4de keer.quote:Op woensdag 11 april 2007 13:47 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Die hoor ik wel vaker en ik snap 'm niet. Waarom zou libertarisme enkel en alleen werken als de mens volledig en altijd rationeel denkt?![]()
Het leidt hooguit tot wat minder gewenste uitkomsten als iemand niet rationeel denkt en handelt. Iets wat hij een tweede keer dus vanzelf wel zal doen. Overheidsbetutteling leidt daarentegen juist steeds meer tot een situatie waarin iemand steeds minder rationeel na hoeft te denken over de gevolgen van zijn acties.
Leg dat maar eens uit.quote:Op woensdag 11 april 2007 13:54 schreef du_ke het volgende:
Heel simpel zodra een paar mensen niet rartioneel handelen kunnen ze een gehele libertaire samenleving klem zetten. En dat zal ook gebeuren omdat er altijd koppige types zijn.
Elk groot project heeft een aantal negatieve effecten (b.v. vervuiling, dus een aanslag op de gezondheid) als je kan aantonen dat je er hinder door ondervindt kan je het aanvechten en zal het niet uitgevoerd kunnen worden. En hinder kan heel breed zijn natuurlijk, van gezondheid, via geluids of lichtoverlast tot verderving van het uitzicht aan toe.quote:
Kan het echt niet zonder dwang? In theorie kan iedereen het er natuurlijk over eens zijn dat we naar een libertarische samenleving toe moeten.quote:Op woensdag 11 april 2007 16:11 schreef du_ke het volgende:
Maar ach het blijft theoretisch geneuzel een libertaire samenleving kan immers niet zonder dwang gerealiseerd worden en dat gaat al tegen het belangrijkste principe van vrijheid in.
In theorie kan iedereen het eens zijn, dat klopt.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:22 schreef Petera het volgende:
[..]
Kan het echt niet zonder dwang? In theorie kan iedereen het er natuurlijk over eens zijn dat we naar een libertarische samenleving toe moeten.
Ja als een meerderheid alle wetten of de staat afschaft leggen die de minderheden die tegen zijn een samenlevingsvorm op die ze niet willen.quote:En al gaat het slechts om een meerderheid, die zo goed als al onze wetten afschaft, noem jij dat dan werkelijk dwang ten opzichte van de minderheden? Want ik neem aan dat je doelt op de eventuele minderheden die geen libertarische samenleving willen als je zegt dat het niet zonder dwang kan worden gerealiseerd.
Er bestaat ook nog zoiets als compensatie. Het internaliseren van externalities en verwante zaken zijn btw al langsgekomen hier.quote:Op woensdag 11 april 2007 16:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Elk groot project heeft een aantal negatieve effecten (b.v. vervuiling, dus een aanslag op de gezondheid) als je kan aantonen dat je er hinder door ondervindt kan je het aanvechten en zal het niet uitgevoerd kunnen worden. En hinder kan heel breed zijn natuurlijk, van gezondheid, via geluids of lichtoverlast tot verderving van het uitzicht aan toe.
Of nog veel simpeler een boer (of een milieudefensie of greenpeace) die een stuk grond niet wil verkopen dat toch echt nodig is een om een weg min of meer rendabel aan te kunnen leggen. In een libertarische samenleving had het bulderbos dus echt de uitbreiding van schiphol kunnen voorkomen.
Uhm, die minderheden hebben gewoon de vrijheid om in communes enzo te gaan leven als ze dat willen. Daarnaast zal er sowieso minder wetgeving op het allerhoogste niveau plaatsvinden.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
In theorie kan iedereen het eens zijn, dat klopt.
[..]
Ja als een meerderheid alle wetten of de staat afschaft leggen die de minderheden die tegen zijn een samenlevingsvorm op die ze niet willen.
Er kan zoiets bestaan als compensatie. Maar hoe druk je vervuiling, uitzicht en gezondheid uit in geld of goederen? En compensatie werkt alleen als men er mee instemt. En het gaat jusit over gevallen dat men er niet mee instemt. Dan kan 1 persoon of organisatie met een lap grond of andere eigendommen dus van alles tegenhouden.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:31 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog zoiets als compensatie. Het internaliseren van externalities en verwante zaken zijn btw al langsgekomen hier.
Dat is helemaal niet noodzakelijk. Het is juist de dwang van de huidige overheid die het verbiedt een libertarische samenleving op te starten. Binnen een libertarische samenleving is het echter heel goed mogelijk je eigen heilstaatje op te richten, zolang je maar niemand dwingt eraan mee te doen. Het is dus onzinnig om te veronderstellen dat dwang noodzakelijk zou zijn om een libertarische samenleving op te starten, het is juist het opgeven van dwang dat daarvoor nodig is.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:22 schreef Petera het volgende:
Kan het echt niet zonder dwang? In theorie kan iedereen het er natuurlijk over eens zijn dat we naar een libertarische samenleving toe moeten.
Natuurlijk is dwang wel noodzakelijk. Als jij een stuk van Nederland af wilt scheiden om daar je libertarische heilstaat op te richten kan dat niet zonder dwang. Het levert altijd belemmeringen op voor anderen.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet noodzakelijk. Het is juist de dwang van de huidige overheid die het verbiedt een libertarische samenleving op te starten. Binnen een libertarische samenleving is het echter heel goed mogelijk je eigen heilstaatje op te richten, zolang je maar niemand dwingt eraan mee te doen. Het is dus onzinnig om te veronderstellen dat dwang noodzakelijk zou zijn om een libertarische samenleving op te starten, het is juist het opgeven van dwang dat daarvoor nodig is.
Daar kunnen ze fijn samen uitkomen, misschien wel met advies van een anderen. Hoezo moet het exact te kwantificeren zijn? Net als vrijwillige handel is het goed als de partijen ermee instemmen.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er kan zoiets bestaan als compensatie. Maar hoe druk je vervuiling, uitzicht en gezondheid uit in geld of goederen?
Het zou vaak kunnen idd, maar zo iemand werkt zichzelf heel zwaar tegen door zo bezig te gaan. Hij loopt zware premiums mis van mensen die veel voor z'n land overhebben en mensen kunnen dezelfde tactiek op hem toepassen. Hij gaat zeker wel overstag als hij onredelijk bezig blijft.quote:En compensatie werkt alleen als men er mee instemt. En het gaat jusit over gevallen dat men er niet mee instemt. Dan kan 1 persoon of organisatie met een lap grond of andere eigendommen dus van alles tegenhouden.
Je schaft dus eerst de staat af en laat mensen daarna aan hun lot over. Het enige waar dat toe leidt is veel chaos.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:31 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Uhm, die minderheden hebben gewoon de vrijheid om in communes enzo te gaan leven als ze dat willen. Daarnaast zal er sowieso minder wetgeving op het allerhoogste niveau plaatsvinden.
De problemen die je aandraagt zijn imo vaak juist groter in een niet-libertaire staat.
Waarom zo ongenuanceerd. Het blijft altijd een vooruitgang tov de huidige situatie. En zeker tov wat veel rooden willen.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Natuurlijk is dwang wel noodzakelijk. Als jij een stuk van Nederland af wilt schijden om daar je libertarische heilstaat op te richten kan dat niet zonder dwang. Het levert altijd belemmeringen op voor anderen.
Je hebt amper een idee wat libertarisme is. Lees de thread eens door. De staat is juist van vitaal belang voor bepaalde zaken. Daarnaast geloof ik meer in kansen dan in het lot, mensen kunnen zat bereiken als ze het willen.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je schaft dus eerst de staat af en laat mensen daarna aan hun lot over. Het enige waar dat toe leidt is veel chaos.
Het plegen van misdrijven moet dus ook kunnen volgens jou in een libertaire samenleving? Mensen hebben immers dan nog minder beperkingen en nog meer "vrijheid". Vrijheid kent btw grenzen, dat heet self-governance.quote:En alsnog leg je dan mensen iets op wat ze (waarschijnlijk) helemaal niet willen. Je kan een grote verandering in de samenlevingsvormen nu eenmaal niet realiseren zonder dwang.
Dat zou kunnen maar iemand hoeft maar z'n poot stijf te houden en je plannen voor een weg, huis, vliegveld, fabriek of wat dan ook kunnen de prullebak in.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:42 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Daar kunnen ze fijn samen uitkomen, misschien wel met advies van een anderen. Hoezo moet het exact te kwantificeren zijn? Net als vrijwillige handel is het goed als de partijen ermee instemmen.
[..]
Waarom zou hij overstag gaan? Hij heeft z'n lapje grond en vind het allemaal wel prima, een nieuwe weg b.v. is niet in zijn belang (z'n gezondheid, nachtrust en uitzicht lijden er onder) waarom zou hij dan belang hebben bij een eventuele compensatie?quote:Het zou vaak kunnen idd, maar zo iemand werkt zichzelf heel zwaar tegen door zo bezig te gaan. Hij loopt zware premiums mis van mensen die veel voor z'n land overhebben en mensen kunnen dezelfde tactiek op hem toepassen. Hij gaat zeker wel overstag als hij onredelijk bezig blijft.
Ik weet niet of het een vooruitgang zal zijn. Denk dat het voor de meeste mensen een achteruitgang zal betekenen en dat de economie er door in zal storten. Dan ga ik toch liever voor het huidige genuanceerde model, ondanks al z'n nadelen.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:46 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Waarom zo ongenuanceerd. Het blijft altijd een vooruitgang tov de huidige situatie. En zeker tov wat veel rooden willen.
Ik heb het hier over een libertarische samenleving zonder staat.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:49 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Je hebt amper een idee wat libertarisme is. Lees de thread eens door. De staat is juist van vitaal belang voor bepaalde zaken. Daarnaast geloof ik meer in kansen dan in het lot, mensen kunnen zat bereiken als ze het willen.
[..]
zelf-governance klinkt natuurlijk heel leuk maar werkt het in de praktijk ook? Ik ben toch echt bang van niet.quote:Het plegen van misdrijven moet dus ook kunnen volgens jou in een libertaire samenleving? Mensen hebben immers dan nog minder beperkingen en nog meer "vrijheid". Vrijheid kent btw grenzen, dat heet self-governance.
-edit-
Brb, college.
Okee, en welke belemmeringen ondervinden mensen dan wel, als ze nergens toe gedwongen worden?quote:Op donderdag 12 april 2007 10:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Natuurlijk is dwang wel noodzakelijk. Als jij een stuk van Nederland af wilt scheiden om daar je libertarische heilstaat op te richten kan dat niet zonder dwang. Het levert altijd belemmeringen op voor anderen.
In beide gevallen: als iemand als doel heeft om een snelweg tegen te houden en hij is zeer onredelijk daarin heeft deze persoon totaal geen kans in een rechtzaak. Dit is btw ook al eerder behandeld hier. Mensen zijn niet ontastbaar in zo'n samenleving, maar er worden wel maatregelen genomen om ze zo veel mogelijk ontastbaar te maken puur zodat de kans op dwang zo klein mogelijk is. Je kan topics vullen met specifiek gevallen van zaken die mensen niet mogen doen alleen is dat totaal niet efficient.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat zou kunnen maar iemand hoeft maar z'n poot stijf te houden en je plannen voor een weg, huis, vliegveld, fabriek of wat dan ook kunnen de prullebak in.
[..]
Waarom zou hij overstag gaan? Hij heeft z'n lapje grond en vind het allemaal wel prima, een nieuwe weg b.v. is niet in zijn belang (z'n gezondheid, nachtrust en uitzicht lijden er onder) waarom zou hij dan belang hebben bij een eventuele compensatie?
Daarnaast kan iemand met een hekel aan autowegen op die manier elke nieuwe autoweg tegenhouden en elke bestaande tot sluiting dwingen. Een libertarische samenleving is het walhalla voor activisten die kunnen dan gewoon bijna elke mogelijke ontwikkeling tegenhouden (want die gaan altijd ten koste van wat anders).
Wel extreem? Het wordt juist tot extreem opgeblazen door tegenstanders. Alleen tweemaal de uitspraak een paar posts hierboven al dat de staat afgeschaft zou worden. Complete lariekoek. Zoals ook al eerder gemeld heeft libertarisme meer op met common law dan met civil law en dat zal je in de ontwikkeling ook zien.quote:Op donderdag 12 april 2007 10:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik weet niet of het een vooruitgang zal zijn. Denk dat het voor de meeste mensen een achteruitgang zal betekenen en dat de economie er door in zal storten. Dan ga ik toch liever voor het huidige genuanceerde model, ondanks al z'n nadelen.
Extremen werken nu eenmaal niet.
Wat doe je in dit topic dan? Hier gaat het over iets anders.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb het hier over een libertarische samenleving zonder staat.
En hoe reken je heir dan specifiek met het libertarisme af? Je noemt kenmerken van mensen en daar moet elk systeem omgang mee vinden. Libertarisme is gericht op zo veel mogelijk vrijheid, maar er zitten zat restricties op. Alleen vaak impliciet.quote:[..]
zelf-governance klinkt natuurlijk heel leuk maar werkt het in de praktijk ook? Ik ben toch echt bang van niet.
En zoals ik het begrijp is in een libertarische samenleving het eigen eigendom en het daarmee kunnen doen en laten wat je wilt erg belangrijk. Maar eveneens is het niet aantasten van de bezittingen van een ander van groot belang. En die twee zullen elkaar constant bijten
De samenleving wordt totaal anders ingericht. Dat belemmert, al was het alleen al vanwege lagere belastinginkomsten.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:26 schreef Petera het volgende:
[..]
Okee, en welke belemmeringen ondervinden mensen dan wel, als ze nergens toe gedwongen worden?
Integendeel. Als het mijn grond is waar de weg overheen moet en ik wil er geen weg overheen, dan kunnen andere mensen procederen wat ze willen, maar ze zullen daarmee nooit hun zin krijgen. MIjn grond is mijn grond.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:37 schreef pingu_ het volgende:
[..]
In beide gevallen: als iemand als doel heeft om een snelweg tegen te houden en hij is zeer onredelijk daarin heeft deze persoon totaal geen kans in een rechtzaak.
Nee, het gaat over libertarisme, met of zonder staat. Het is desondanks een beetje flauw als iemand eerst stelt dat libertarisme in het geheel niet mogelijk is zonder dwang, om pas later toe te voegen dat hij het over libertarisme zonder staat had.quote:Dit is btw ook al eerder behandeld hier. Mensen zijn niet ontastbaar in zo'n samenleving, maar er worden wel maatregelen genomen om ze zo veel mogelijk ontastbaar te maken puur zodat de kans op dwang zo klein mogelijk is. Je kan topics vullen met specifiek gevallen van zaken die mensen niet mogen doen alleen is dat totaal niet efficient.
[..]
Wel extreem? Het wordt juist tot extreem opgeblazen door tegenstanders. Alleen tweemaal de uitspraak een paar posts hierboven al dat de staat afgeschaft zou worden. Complete lariekoek. Zoals ook al eerder gemeld heeft libertarisme meer op met common law dan met civil law en dat zal je in de ontwikkeling ook zien.
[..]
Wat doe je in dit topic dan? Hier gaat het over iets anders.
quote:[..]
En hoe reken je heir dan specifiek met het libertarisme af? Je noemt kenmerken van mensen en daar moet elk systeem omgang mee vinden. Libertarisme is gericht op zo veel mogelijk vrijheid, maar er zitten zat restricties op. Alleen vaak impliciet.
-offtopic-
College ging eens niet door. o.O Fokking paasvakantie maar veel colleges vinden gewoon doorgang.
Belastinginkomsten. Dan heb je het dus over het inkomen van de overheid. De overheid wordt dus belemmerd als we de macht van de overheid beperkenquote:Op donderdag 12 april 2007 11:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
De samenleving wordt totaal anders ingericht. Dat belemmert, al was het alleen al vanwege lagere belastinginkomsten.
Een rechtzaak dat klinkt leuk maar kan een rechter iemand dwingen een stuk grond te verkopen of z'n gezondheid in de waagschaal te zetten? Je komt altijd weer op dwang uit, wat ook logisch is want het belang van de enkeling is vaak niet gelijk aan dat van de grote groep.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:37 schreef pingu_ het volgende:
[..]
In beide gevallen: als iemand als doel heeft om een snelweg tegen te houden en hij is zeer onredelijk daarin heeft deze persoon totaal geen kans in een rechtzaak. Dit is btw ook al eerder behandeld hier. Mensen zijn niet ontastbaar in zo'n samenleving, maar er worden wel maatregelen genomen om ze zo veel mogelijk ontastbaar te maken puur zodat de kans op dwang zo klein mogelijk is. Je kan topics vullen met specifiek gevallen van zaken die mensen niet mogen doen alleen is dat totaal niet efficient.
[..]
Met een staat kan je geen totaal libertarische samenleving "inrichten". Dan is het gewoon weer een variant op de (sociaal)democratie.quote:Wel extreem? Het wordt juist tot extreem opgeblazen door tegenstanders. Alleen tweemaal de uitspraak een paar posts hierboven al dat de staat afgeschaft zou worden. Complete lariekoek. Zoals ook al eerder gemeld heeft libertarisme meer op met common law dan met civil law en dat zal je in de ontwikkeling ook zien.
[..]
Wat doe je in dit topic dan? Hier gaat het over iets anders.
[..]
Libertarisme is een veel extremere ideologie dan gangbaar is over de hele wereld gezien. En bij extremen moet je ook rekenen op meer botsingen. De regulerende taken van een staat worden ernstig beperkt.quote:En hoe reken je heir dan specifiek met het libertarisme af? Je noemt kenmerken van mensen en daar moet elk systeem omgang mee vinden. Libertarisme is gericht op zo veel mogelijk vrijheid, maar er zitten zat restricties op. Alleen vaak impliciet.
Vakantiequote:-offtopic-
College ging eens niet door. o.O Fokking paasvakantie maar veel colleges vinden gewoon doorgang.
Als Groningen uit Nederland stapt met het meenemen van het gas uit Slochteren heeft Nederland als geheel een probleem. Niet enkel de overheid, de complete economie zal instorten. Net als bij afscheiding van de maasvlakte of de Haarlemmermeer.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:53 schreef Petera het volgende:
[..]
Belastinginkomsten. Dan heb je het dus over het inkomen van de overheid. De overheid wordt dus belemmerd als we de macht van de overheid beperken![]()
Ik lig er vooralsnog niet van wakker.
Dat zeg ik toch ook. Ik reageerde op het feit dat er mensen aangehaald werden die puur land kopen om anderen te frustreren. In dat geval geef ik die lui weinig kans.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:48 schreef Petera het volgende:
[..]
Integendeel. Als het mijn grond is waar de weg overheen moet en ik wil er geen weg overheen, dan kunnen andere mensen procederen wat ze willen, maar ze zullen daarmee nooit hun zin krijgen. MIjn grond is mijn grond.
Hmz, er zit een redelijk verschil tussen beide imo, dus waar gaat het in dit topic over?quote:[..]
Nee, het gaat over libertarisme, met of zonder staat. Het is desondanks een beetje flauw als iemand eerst stelt dat libertarisme in het geheel niet mogelijk is zonder dwang, om pas later toe te voegen dat hij het over libertarisme zonder staat had.
Precies, een heel wat wenselijkere situatie dan die waarin de overheid je rustieke boerderijtje zonder pardon kan onteigenen om er een betuwelijn voor in de plaats te leggen.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:48 schreef Petera het volgende:
Integendeel. Als het mijn grond is waar de weg overheen moet en ik wil er geen weg overheen, dan kunnen andere mensen procederen wat ze willen, maar ze zullen daarmee nooit hun zin krijgen. MIjn grond is mijn grond.
Juist en daar botsen het belang van de enkeling en dat van de groep. Een van mijn belangrijkste bezwaren tegen het libertarisme, omdat het ervoor zorgt dat je de welvaart gedag kan zwaaien.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:48 schreef Petera het volgende:
[..]
[..]
Dus je bent het eens met du_ke dat mensen onbeperkt mogen gaan zuigen en anderen hinderen in het doen van zaken? Dit ging niet over de grond die al je bezat maar grond bijkopen om overal snelwegen tegen te houden:quote:Op donderdag 12 april 2007 11:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Precies, een heel wat wenselijkere situatie dan die waarin de overheid je rustieke boerderijtje zonder pardon kan onteigenen om er een betuwelijn voor in de plaats te leggen.
Mbt spul dat je al bezit lijkt het me duidelijk maar hoever kan iedereen op de aangehaalde manier bezig gaan?quote:...Daarnaast kan iemand met een hekel aan autowegen op die manier elke nieuwe autoweg tegenhouden en elke bestaande tot sluiting dwingen. ..
Ook dan is het hun eigen grond en mogen frusties dus zelf bepalen of ze het land willen houden of niet.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:57 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook. Ik reageerde op het feit dat er mensen aangehaald werden die puur land kopen om anderen te frustreren. In dat geval geef ik die lui weinig kans.
Over libertarisme. Maar een filosofie die, kort door de bocht, zegt dat mensen vrij zijn om te doen wat ze willen, zolang dat anderen niet schaadt, laat nog enige vrijheid om na te denken over de vraag of dat beter geheel zonder overheid kan, of toch met een overheid die zich dan echter maar met een zeer klein aantal kerntaken zou moeten bezighouden.quote:[..]
Hmz, er zit een redelijk verschil tussen beide imo, dus waar gaat het in dit topic over?
Vreemd mensbeeld heb jij. Hoeveel mensen ken jij die blijkbaar wel in staat zijn heel veel geld te verdienen (maw klantgericht en efficiënt werken) maar die dat vervolgens gaan uitgeven om zoveel mogelijk te zuigen en te hinderen?quote:Op donderdag 12 april 2007 12:08 schreef pingu_ het volgende:
Dus je bent het eens met du_ke dat mensen onbeperkt mogen gaan zuigen en anderen hinderen in het doen van zaken? Dit ging niet over de grond die al je bezat maar grond bijkopen om overal snelwegen tegen te houden:
Afscheiding in welke zin?quote:Op donderdag 12 april 2007 11:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als Groningen uit Nederland stapt met het meenemen van het gas uit Slochteren heeft Nederland als geheel een probleem. Niet enkel de overheid, de complete economie zal instorten. Net als bij afscheiding van de maasvlakte of de Haarlemmermeer.
Ach, als die weg werkelijk zo belangrijk is voor de economie wil de toekomstige eigenaar vast wel diep in de buidel tasten om de grond voor de weg te kopen.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Juist en daar botsen het belang van de enkeling en dat van de groep. Een van mijn belangrijkste bezwaren tegen het libertarisme, omdat het ervoor zorgt dat je de welvaart gedag kan zwaaien.
Nee ik doel er op dat een gebied zoals Groningen zich afscheidt van de rest van Nederland en daar een leuke libertaire heilstaat inricht. Dan gaat dat ten kostte van de rest van nederland. En je bereikt zoiets nooit zonder dwang. Daar loopt de hele theorie van het afschaffen van de staat en het inrichten van een libertarische samenleving al spaak.quote:Op donderdag 12 april 2007 13:03 schreef Petera het volgende:
[..]
Afscheiding in welke zin?
Als Groningen zich afscheidt met behoudt van het libertarisme, maakt dat voor Nederland niet uit. Open grenzen, en er is hoe dan ook iemand eigenaar van dat gas, of het een Groninger is of een Nederlander.
Als alle Groningers bijvoorbeeld het communisme verkiezen boven het libertarisme en het gas alleen voor Groningen houden, dan heeft dat wél gevolgen voor de rest van Nederland, maar goed, het is hún gas en hún communisme, dus dan hebben de andere Nederlanders gewoon pech ja.
[..]
Nogmaals dat kan iedere willekeurige persoon tegenhouden in een libertarische samenleving. Net als ieder ander project, het is de manier om alle economische ontwikkeling op slot te gooien.quote:Ach, als die weg werkelijk zo belangrijk is voor de economie wil de toekomstige eigenaar vast wel diep in de buidel tasten om de grond voor de weg te kopen.
Nee dat lost de problemen niet op.quote:Daarnaast, de belangen van die enkeling en de groep die botsen toch wel. Libertarisme lost de impasse alleen wat netter op
Soms is dat belang voor het land groter dan dat van het individu.quote:, dan een systeem waarin de overheid gewoon iemands land afneemt.
Juist en daarmee loopt de hele zooi dus gegarandeerd vast omdat iedereen de hoofdprijs wil voor z'n lapje grond en je eindeloze juridische procedures krijgt over de geleden planschade.quote:De enkeling en de groep bepalen immers zelf wat hun belang is. Als het belang van de groep die het stuk grond wil kopen groter is dan het belang van de enkeling die het stuk grond in z'n bezit heeft, verkoopt de enkeling zijn grond. Als het belang van de enkeling groter is, verkoopt hij niet.
Uhm, hierboven zeg ik zelf ook al: "[Z]o iemand werkt zichzelf heel zwaar tegen door zo bezig te gaan. Hij loopt zware premiums mis van mensen die veel voor z'n land overhebben en mensen kunnen dezelfde tactiek op hem toepassen. Hij gaat zeker wel overstag als hij onredelijk bezig blijft."quote:Op donderdag 12 april 2007 13:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Vreemd mensbeeld heb jij. Hoeveel mensen ken jij die blijkbaar wel in staat zijn heel veel geld te verdienen (maw klantgericht en efficiënt werken) maar die dat vervolgens gaan uitgeven om zoveel mogelijk te zuigen en te hinderen?
Dat ontken ik ook niet, alleen ben ik op zoek naar de exacte grenzen want dat wordt het topic wat duidelijker. Iig, niet anderen schaden dus.quote:Hoe dan ook: hoe lastig iemand ook is het is geen reden om hem te mogen bestelen.
Als de rest van Nederland libertarisch was, had Nederland geen last van de afscheiding. Als de rest van Nederland niet-libertarisch was, zou het niet gebeuren. Geen enkele overheid die goed bij z'n hoofd is, wil immers z'n gasopbrengsten verliezen.quote:Op donderdag 12 april 2007 13:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee ik doel er op dat een gebied zoals Groningen zich afscheidt van de rest van Nederland en daar een leuke libertaire heilstaat inricht. Dan gaat dat ten kostte van de rest van nederland.
Is al gezegd, maar het wegnemen van dwang is geen dwang. Niemand wordt gedwongen om nergens toe gedwongen te worden. Als iemand graag ergens toe gedwongen wil worden moet hij vooral z'n gang gaan. Niemand zal hem tegenhouden.quote:En je bereikt zoiets nooit zonder dwang. Daar loopt de hele theorie van het afschaffen van de staat en het inrichten van een libertarische samenleving al spaak.
Iedere willekeurige persoon die de juiste stukken grond in bezit heeft ja.quote:[..]
Nogmaals dat kan iedere willekeurige persoon tegenhouden in een libertarische samenleving. Net als ieder ander project, het is de manier om alle economische ontwikkeling op slot te gooien.
Het lijkt mij dat de eigenaar van die weg geld kan vragen voor het gebruik ervan. Als bedrijven daar geen geld voor overhebben, valt het met de economische belangen blijkbaar nogal mee.quote:Nog buiten het praktische bezwaar dat de winst van een weg niet naar de eigenaar er van gaat maar naar degenen die grond bezitten in de buurt van de op en afritten.
Het lost het probleem wel degelijk op. Grond wordt gewoon verkocht voor de prijs die de betrokken partijen overeen kunnen komen. Komen ze er niet uit, blijft alles bij het oude.quote:[..]
Nee dat lost de problemen niet op.
Als mijn belang echt groter is dan dat van de huidige eigenaar, bied ik meer dan wat hij vraagt, en anders was mijn belang blijkbaar niet groot genoeg.quote:[..]
Soms is dat belang voor het land groter dan dat van het individu.
Als mijn grond de hoofdprijs waard is, wil vanzelfsprekend ook de hoofdprijs ervoor terug. Is het niet de hoofdprijs waard, kan ik ook de hoofdprijs niet krijgen, want niemand heeft de hoofdprijs over voor iets dat de hoofdprijs niet waard is.quote:[..]
Juist en daarmee loopt de hele zooi dus gegarandeerd vast omdat iedereen de hoofdprijs wil voor z'n lapje grond en je eindeloze juridische procedures krijgt over de geleden planschade.
Zonder overheid kun je het ook op een redelijk gestandaardiseerde manier oplossen. De één biedt, de ander vraagt. En als ze het eens worden wisselt de grond van eigenaar. Hoe gestandaardiseerd kun je het hebben?quote:
Met een overheid kan je dat op een redelijk gestandaardiseerde manier oplossen. Met redelijke termijnen en redelijke vergoedingen voor planschade en evt. onteigeningen.
wie gaat die contracten 'enforcen'? wie dwingt dat af?quote:Op donderdag 5 april 2007 12:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, alleen afspraken. Wie die handhaaft leg je vantevoren vast in contracten. In het bedrijfsleven wordt al veel op deze manier gewerkt. Ook het internationaal recht valt of staat met verdragen (=afspraken) tussen landen. Er is geen reden om aan te nemen waarom het tussen landen en commcerciële partijen onderling wel zou werken en tussen particulieren niet.
dat is vaak het probleem, zaken zijn niet ondubbelzinnig en er is een prikkel om je niet aan bepaalde afspraken te houden. als er geen sterke juridische macht is wordt het een dikke bende.quote:[..]
Als jij ondubbelzinnig kan aantonen dat die fabriek jouw lucht vervuilt, dwz vlekken op je wasgoed of op je longen heeft veroorzaakt, dan is de fabriek je compensatie schuldig. Je kunt dan zelf die fabriek voor de rechter slepen of je politiebedrijf dit laten doen.
Iedereen die zich daartoe geroepen voelt en die dienst voor een concurrerende prijs kan leveren.quote:Op donderdag 12 april 2007 14:41 schreef pmb_rug het volgende:
wie gaat die contracten 'enforcen'? wie dwingt dat af?
Zou jij nog afspraken maken met iemand die zich stelselmatig niet aan zijn afspraken houdt? Er is juist een prikkel om je wél aan je afspraken te houden. Dat doen mensen dan ook in 99% van de gevallen zonder dat daat een juridische macht voor nodig is.quote:dat is vaak het probleem, zaken zijn niet ondubbelzinnig en er is een prikkel om je niet aan bepaalde afspraken te houden. als er geen sterke juridische macht is wordt het een dikke bende.
Ja en de rest van Nederland of ieder ander land wordt niet libertarisch. Ofwel het blijft theorie.quote:Op donderdag 12 april 2007 14:02 schreef Petera het volgende:
[..]
Als de rest van Nederland libertarisch was, had Nederland geen last van de afscheiding. Als de rest van Nederland niet-libertarisch was, zou het niet gebeuren. Geen enkele overheid die goed bij z'n hoofd is, wil immers z'n gasopbrengsten verliezen.
[..]
Het ontmantelen van een staat gaat niet zonder dwang lukken.quote:Is al gezegd, maar het wegnemen van dwang is geen dwang. Niemand wordt gedwongen om nergens toe gedwongen te worden. Als iemand graag ergens toe gedwongen wil worden moet hij vooral z'n gang gaan. Niemand zal hem tegenhouden.
[..]
En zo'n stuk grond zal al snel het juiste stuk zijn. Bijna alles wordt van buitenaf beïnvloed, daar is bijna niet aan te ontkomen.quote:Iedere willekeurige persoon die de juiste stukken grond in bezit heeft ja.
[..]
Dat is geen praktische benadering van dit punt. De echte winst van een weg is niet wat door tolgelden behaald kan worden maar de verbeterde berijkbaarheid. Echter dit is bijnan niet te kwantificeren naar een vast bedrag.quote:Het lijkt mij dat de eigenaar van die weg geld kan vragen voor het gebruik ervan. Als bedrijven daar geen geld voor overhebben, valt het met de economische belangen blijkbaar nogal mee.
[..]
Nee want als alles bij het oude blijft is het probleem niet opgelost. Dan zal er dus niets gebeuren waarbij het groepsbelang verschilt van het individuele belang.quote:Het lost het probleem wel degelijk op. Grond wordt gewoon verkocht voor de prijs die de betrokken partijen overeen kunnen komen. Komen ze er niet uit, blijft alles bij het oude.
[..]
Waarom zou je voor een laffe prijs je grond gaan verkopen als degene die de weg wil aanleggen toch die grond nodig heeft en zo zal iedereen denken. Dat maakt de aanleg van een weg bijzonder duur (heel wat duurder dan nu in elk geval)quote:Als mijn belang echt groter is dan dat van de huidige eigenaar, bied ik meer dan wat hij vraagt, en anders was mijn belang blijkbaar niet groot genoeg.
[..]
Als mijn grond de hoofdprijs waard is, wil vanzelfsprekend ook de hoofdprijs ervoor terug. Is het niet de hoofdprijs waard, kan ik ook de hoofdprijs niet krijgen, want niemand heeft de hoofdprijs over voor iets dat de hoofdprijs niet waard is.
[..]
Ja maar dan kom je er dus in zeer veel gevallen niet uit en loopt de grondhandel compleet vast of je krijgt enorme speculatie. Beiden zijn naar mijn idee nog erger dan de huidige problemen.quote:Zonder overheid kun je het ook op een redelijk gestandaardiseerde manier oplossen. De één biedt, de ander vraagt. En als ze het eens worden wisselt de grond van eigenaar. Hoe gestandaardiseerd kun je het hebben?
Niet zo pessimistisch, een goed product verkoopt zichzelf tenslotte.quote:Op donderdag 12 april 2007 15:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja en de rest van Nederland of ieder ander land wordt niet libertarisch. Ofwel het blijft theorie.
Geen punt. Geweld gebruiken om je eigendom of vrijheid te beschermen, is in het libertarisme immers ook geoorloofd. Dwang gebruiken om onder dwang uit te komen valt daar vast en zeker ook wel onder. Zolang je daarbij maar niet verdergaat dan het beëindigen van de dwang die tegen jezelf is gericht. Zolang de staat slechts ontmanteld wordt voorzover deze zich ongewenst in de levens van de libertaristen mengt, is er geen probleem. Dan is de overgang naar het libertarisme in ieder geval niet in strijd met het libertarisme zelf.quote:[..]
Het ontmantelen van een staat gaat niet zonder dwang lukken.
Wie het vaste bedrag niet wil betalen, gebruikt de weg niet. Wie meer baat bij de weg heeft dan wat hij aan tol kwijt is, die heeft geluk.quote:[..]
En zo'n stuk grond zal al snel het juiste stuk zijn. Bijna alles wordt van buitenaf beïnvloed, daar is bijna niet aan te ontkomen.
[..]
Dat is geen praktische benadering van dit punt. De echte winst van een weg is niet wat door tolgelden behaald kan worden maar de verbeterde berijkbaarheid. Echter dit is bijnan niet te kwantificeren naar een vast bedrag.
Het is maar wat je als "het probleem" ziet. Als je het feit, dat iemand zijn grond niet kwijt wil, terwijl veel anderen die grond goed kunnen gebruiken, als "het probleem" ziet, is het inderdaad niet opgelost zolang alles blij het oude blijft. Als het moeten afwegen van het belang van de eigenaar tegen dat van hen die over de grond willen beschikken "het probleem" is, is het opgelost zodra je een standpunt inneemt welk belang zwaarder weegt.quote:[..]
Nee want als alles bij het oude blijft is het probleem niet opgelost. Dan zal er dus niets gebeuren waarbij het groepsbelang verschilt van het individuele belang.
Ja, als je grond gewoon afpakt tegen een prijs die je zelf vaststelt, is grond al snel goedkoop.quote:[..]
Waarom zou je voor een laffe prijs je grond gaan verkopen als degene die de weg wil aanleggen toch die grond nodig heeft en zo zal iedereen denken. Dat maakt de aanleg van een weg bijzonder duur (heel wat duurder dan nu in elk geval)
De grondhandel loopt alleen vast als iemand hoe dan ook niet wil verkopen. Anders kan het hoogstens voorkomen dat niemand de prijs wil betalen die gevraagd wordt, hetgeen geen probleem is. Als de huidige eigenaar zoveel meer overheeft voor zijn grond dan anderen, mag hij ervan genieten.quote:[..]
Ja maar dan kom je er dus in zeer veel gevallen niet uit en loopt de grondhandel compleet vast of je krijgt enorme speculatie. Beiden zijn naar mijn idee nog erger dan de huidige problemen.
Nu kan er in het uiterste geval dwang worden toegepast om iets te berijken, dat gebeurt in Nederland, terecht, zeer terughoudend. Maar het is soms wel noodzakelijk om iets te berijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |