abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47856259
quote:

In de grote steden spreken beleidsmakers al van het ‘Marokkanenprobleem’. Een snel groeiende onderklasse van Marokkaanse jongemannen zorgt daar voortdurend voor overlast: van tasjesroof tot intimidatie van buurtbewoners. Hoe komt het dat zoveel Marokkaanse jongens van de tweede generatie mislukken in de Nederlandse samenleving? In Amsterdam verlaten bijna zeven op de tien Marokkaanse jongens het onderwijs zonder bruikbaar diploma, veertig procent is werkloos, en een op de tien staat bij de politie als verdachte geregistreerd. Ze vinden weinig aansluiting bij de maatschappij en geven vooral anderen daarvan de schuld.

Journaliste Fleur Jurgens vermoedde dat de oorsprong van hun wrok achter de voordeur van hun gezinnen lag. Waarom grijpen hun ouders bij hun wangedrag op straat niet in? Is dat een kwestie van sociaal-economische achterstand, van cultuur, van aanpassing? In hoeverre spelen de gezinsverhoudingen een rol? Of is het toch allemaal het desastreuze gevolg van discriminatie, zoals Marokkaanse jongens zelf graag beweren?

Jurgens interviewde zo’n zeventig mensen uit het veld over de thuissituatie van de jongens. De leraren, kinderrechters, werkmeesters, tolken, opvoedkundigen, huisartsen, gezinstherapeuten, forensisch psychiaters, politieagenten en andere professionals die in dit boek aan het woord komen werpen een onthullend licht op de gezinssituatie van de zogenoemde ‘Marokkaanse prinsjes’.

Met een dosis gezond verstand en wetenschappelijke inzichten in de hand ontmaskert Jurgens de bekende mythes over de tweede generatie Marokkanen. Dat maakt dit boek tot een verontrustend portret van de nieuwe Marokkaanse onderklasse.
bron: http://www.nobelprijsvoor(...)sp?ISBN=978902907992

ben benieuwd....
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_47856606
Die Marokkanen in de uitzending van Netwerk konden er wel om lachen. Behalve die ene die het verpest voor de hele groep.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_47856633
Die 4 mythes zijn dingen die de normale mensen al jaren wisten. Blij dat het eens op een rijtje is gezet zodat ze niet telkens weer door links NL misbruikt worden.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_47856777
Het probleem is dat je 100 enkele marokkanen voorbij loopt en er niks aan de hand is, maar soms is er een klein groepje dat zich gesterkt door elkaar het leuk vind om de ongelovigen te treiteren.

Ik heb eens meegemaakt dat een groepje marokkanen van een jaar of 8 tot 10 liepen te klooien waardoor er eentje tegen mij aan botste.
Ik werd bedreigd met de dood en messteken enz. brutale gasten
Het is dat ze geen partij waren anders had het er voor die jochies slecht uitgezien, al was er eentje zo brutaal om me te duwen maar mijn massa en zijn massa waren geen vergelijk en ik liep vrolijk door.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_47856827
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:04 schreef longinus het volgende:
Het probleem is dat je 100 enkele marokkanen voorbij loopt en er niks aan de hand is, maar soms is er een klein groepje dat zich gesterkt door elkaar het leuk vind om de ongelovigen te treiteren.

Ik heb eens meegemaakt dat een groepje marokkanen van een jaar of 8 tot 10 liepen te klooien waardoor er eentje tegen mij aan botste.
Ik werd bedreigd met de dood en messteken enz. brutale gasten
Het is dat ze geen partij waren anders had het er voor die jochies slecht uitgezien, al was er eentje zo brutaal om me te duwen maar mijn massa en zijn massa waren geen vergelijk en ik liep vrolijk door.
Jij heet toevallig Jaap?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_47856906
quote:
ephimenco / Het drama van de Marokkanen
Sylvain Ephimenco

Bij de Marokkaanse bakkerij Marakesh, op de Rotterdamse Middellandstraat, is een bezoek allereerst een feest voor je reukorgaan. Als getuige-deskundige kan ik probleemloos vaststellen dat ze bij Marakesh het beste stokbrood van heel Rotterdam maken. Vorige week donderdag had ik weer een paar exemplaren onder mijn arm gestoken, zoals het hoort. Van de bakkerij naar de Surinaamse slijterij Temptations is het dan een kwestie van de straat schuin oversteken, over de tramrails lopen, dan de andere rijstrook en als laatste het fietspad.
Ik had de stoep aan de overkant praktisch bereikt toen ik de scooter op het fietspad op mij zag afstormen. Toeterend als een bezetene, vond de bestuurder kennelijk dat die lompe en trage oversteker zijn opgevoerde bloedgang niet mocht verhinderen. Toch was de scooter nog ver en het leek me niet echt nodig om mijn pas te versnellen. De twee jongeren op hun witte komeet waren zichtbaar van Marokkaanse snit: zwarte leren jacks, de slapen en nek geschoren, toefje zwart haar op de schedel. Ik bereikte veilig de stoep en keek naar de scooter, nog op zeker meer dan vijftien meter . Wat kun je niet allemaal doen in een zo kort tijdsbestek? Vraag maar aan de geoefende bestuurder. Zijn borstkas kromp als het ware ineen om uit het diepste van zijn longen wat vochtige lucht naar boven te rochelen. Zonder te beseffen wat er gaande was, zag ik dat hij zijn wangen bolde terwijl die eigenaardige haat zijn blik vulde. Op het moment dat de scooter mijn hoogte bereikte, tilde de jonge Marokkaan zijn achterwerk van het zadel op en spande zijn bovenlijf schuin in mijn richting. De vette fluim was voor mijn gezicht bedoeld, maar ik kon hem in een verbaasde reflex net ontwijken. De klodder belandde op mijn linkerschouder. Natuurlijk heb ik ze achterna geschreeuwd, zo hard zelfs dat ze tot aan Centraal Station mijn verwensingen hebben gehoord. De passagier draaide zich om, verbaasd over zoveel assertiviteit. Straatterreur hoor je normaal gelaten te ondergaan. Ze stopten heus niet: die man van bijna 2 meter met zijn zwaar getrainde lijf van 110 kilo (persoonlijk record bankdrukken: 165 kilo) vonden ze toch maar niets.

Laat ik er maar lekker op los stigmatiseren: jonge Marokkanen, van het soort dat door Rob Oudkerk ooit zo treffend is omschreven, zijn ongelooflijk laf. Ze slaan je pas het ziekenhuis in als ze samen het halve dozijn overschrijden. Nog iets: in dertig jaar verblijf in dit land ben ik nog nooit door een autochtoon bespuugd. De laatste vijf jaar zijn mijn persoon, mijn auto, mijn vriendin en een van mijn dochters samen zeker zes, zeven keer het mikpunt geweest van Noord-Afrikaanse fluimen. Nee, meneer Mohammed Rabbae, ik wil zeker geen kansarme, gediscrimineerde, sociaal achtergestelde en door de samenleving geslachtofferde jochies in een kwaad daglicht stellen. Maar ik ga dit weekeinde wel naar de boekhandel, en ook nog met een bloedgang, om het zojuist verschenen boek van Fleur Jurgens, ’Het Marokkanendrama’, aan te schaffen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_47856927
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:05 schreef Hathor het volgende:

[..]

Jij heet toevallig Jaap?
nee, ik heet anders.

Hoezo, herkenbare situatie soms, dit zal ongetwijfeld meer mensen overkomen.
En dan heb je meteen het probleem te pakken, die gasten leven in een marokkaans-nederlandse cultuur en je kan er bijna op wachten hoe ze reageren.

Helaas ben ik iemand die geen stap opzij zet, zeker niet als ze zo reageren.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_47856937
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 11:44 schreef JohnDope het volgende:

[..]

bron: http://www.nobelprijsvoor(...)sp?ISBN=978902907992

ben benieuwd....
Ik ook. Ga je een boekbespreking houden?
  zaterdag 31 maart 2007 @ 12:13:41 #9
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_47857010
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 11:57 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Die Marokkanen in de uitzending van Netwerk konden er wel om lachen. Behalve die ene die het verpest voor de hele groep.
.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_47857145
quote:
Op Radio Noord-Holland zei Fleur gisteren dat precieze cijfers ontbreken, ''maar ik schat dat de meerderheid van de tienduizenden jongeren in Amsterdam is ontspoord.''
pi_47857160
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:09 schreef damian5700 het volgende:

[..]
Niks meer aan toe te voegen.
pi_47857267
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 11:57 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Inderdaad, het was dat kankerding in plaats van die kankerding.
pi_47857282
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt. Je kan niet spreken over wetenschappelijke inzichten als dat niet wetenschappelijk onderbouwd wordt. Desalniettemin heb ik het voorgevoel dat in het boek situaties beschreven worden die voor menigeen herkenbaar zijn.
pi_47857346
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:20 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ik durf zo te beweren dat de meerderheid van de Marokkaanse gasten tussen de 12 en 30 crimineel/vervelend/niet productief bezig is. Een overgrote meerderheid.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_47857359
Overigens behoort die foto op de omslag van het boek, wanneer ik me niet vergis, bij een mislukte excursie naar een van de concentratiekampen.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 12:46:07 #16
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_47857625
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:30 schreef damian5700 het volgende:
Overigens behoort die foto op de omslag van het boek, wanneer ik me niet vergis, bij een mislukte excursie naar een van de concentratiekampen.
Klopt dat was het school-busreisje naar Auswich.
Ook daar hadden we een topic over.
pi_47857647
De 4 (linkse) mythen over het Marokkanenprobleem

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/117913

Mythe 1
Er is geen sprake van een Marokkanenprobleem. Alles wat Marokkanen verkeerd doen, wordt uitvergroot in de media. In werkelijkheid gaat het om een klein groepje lastpakken

Mythe 2
Marokkaanse criminele jongens worden in de armen gedreven van de misdaad omdat zij gediscrimineerd worden op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Mythe 3
Marokkaanse ouders kunnen geen toezicht uitoefenen op hun zonen op straat. Dat zijn zij vanuit hun cultuur immers niet gewend.

Mythe 4
De Nederlandse overheid staat bij de Marokkaanse gemeenschap in het krijt. Marokkaanse gastarbeiders zitten nu ‘met een kapotte rug’ op de bank. Hun kinderen ontsporen.
pi_47857678
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:30 schreef damian5700 het volgende:
Die later een stuk minder 'mislukt' bleek waar een rectificatie op volgde toch?
pi_47857738
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:50 schreef Pizzakoppo het volgende:
Kutboek!
Ga vasten of zo
pi_47857765
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:48 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Die later een stuk minder 'mislukt' bleek waar een rectificatie op volgde toch?
Ik denk dat ik je daarin deels gelijk mooet geven, maar er hoefde geen rectificatie te komen. Het oordeel over het artikel was tendentieus afgegeven de Raad van de Journalistiek (of zoiets van die strekking).
quote:
Nederlands Dagblad - ‘Geen wangedrag Marokkanen in Westerbork’

De krant heeft de Raad voor de Journalistiek er niet van kunnen overtuigen dat het groepje jongeren zich daadwerkelijk heeft misdragen. ,,Mede gelet op de wijze waarop onder meer in de Volkskrant, Het Parool en NRC Handelsblad over het bezoek aan Westerbork is bericht, is de conclusie gerechtvaardigd dat verweerder een aantal incidenten zodanig heeft uitvergroot en benadrukt dat hij daardoor een vertekend en ten onrechte negatief beeld van de ENIP-jongeren heeft geschetst'’, oordeelt de Raad.
Bron

Een ander voorbeeld was wellicht meer terecht geweest (en dan gaat het met name, dát er jammergenoeg voorbeelden te over zijn), bijvoorbeeld Dodenherdenking in Amsterdam vorig jaar?

[ Bericht 46% gewijzigd door damian5700 op 31-03-2007 13:04:13 ]
pi_47857802
quote:
Mythe 4
De Nederlandse overheid staat bij de Marokkaanse gemeenschap in het krijt. Marokkaanse gastarbeiders zitten nu ‘met een kapotte rug’ op de bank. Hun kinderen ontsporen
Geen speld tussen te krijgen.
pi_47857803
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ga vasten of zo
Nee, ik wacht op de ramadan. Het blijft een kutboek die marokkanen in een kwaad daglicht wilt stellen op een totaal verkeerde manier, dit is niets meer dan bashen.
pi_47857818
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:54 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Nee, ik wacht op de ramadan. Het blijft een kutboek die marokkanen in een kwaad daglicht wilt stellen op een totaal verkeerde manier, dit is niets meer dan bashen.
De waarheid mag gezegd worden, ook als die niet prettig is.

edit
- Een relige beschadigen als het over mensen gaat over een ander land. Lijkt me een non-valide vergelijking. -
- Dus alle gristenen zijn crimineel omdat ze in Amerika de Bronx hebben. -

[ Bericht 15% gewijzigd door Drugshond op 31-03-2007 13:05:34 ]
pi_47857830
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:54 schreef Hathor het volgende:

[..]

Geen speld tussen te krijgen.
De officiële werving van Marokkaanse gastarbeiders is echter al beëindigd in 1973. Op dat moment waren er zo’n 22.000 Marokkanen in Nederland. De meesten (tussen de 50 en 70 procent) van die eerste groep gastarbeiders waren op dat moment al teruggegaan of zouden dat nog doen, volgens cijfers van het CBS.
De grootste groep Marokkaanse immigranten die nu nog in Nederland woont, is van na de officiële werving van gastarbeiders. Eerst kwamen de gezinsherenigers, toen de gelukzoekers en de huwelijksmigranten.
Inmiddels wonen er 315.000 Marokkanen in Nederland, waarvan bijna de helft in Nederland geboren kinderen. Het totaal aantal importpartners is tussen de drie en de vijf keer zo groot als het aantal gastarbeiders dat ooit in Nederland is blijven wonen.
Ik wil maar zeggen: de meeste Marokkaanse ouders van nu zijn helemaal geen voormalige gastarbeiders. Zij zijn voor het grootste deel uit eigen vrije beweging naar Nederland gekomen om hier een beter en welvarender bestaan op te bouwen voor zichzelf en hun kinderen dan in Marokko mogelijk was. Jammer, dat niemand hen ooit aan die oorspronkelijke verhuisreden herinnert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')