abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47810554
quote:
'Leiding Korps Mariniers manipuleerde onderzoek Eric O.'

Uitgegeven: 29 maart 2007 22:14
Laatst gewijzigd: 29 maart 2007 22:16

HILVERSUM - Leidinggevenden van het Korps Mariniers hebben militairen die in 2003 aanwezig waren bij het schietincident rond Eric O. in Irak bedreigd en gemanipuleerd.

Officieren wilden onder geen beding dat de ware toedracht van het incident, dat een Irakees het leven kostte, bekend werd.

Dwang

Dat hebben twee mariniers die bij het incident betrokken waren, donderdag in het tv-programma NOVA gezegd. Advocaat John Peters heeft donderdagmiddag namens een van de twee bij het Openbaar Ministerie tegen de leidinggevenden aangifte gedaan van dwang, bedreiging en het achterhouden van belastend bewijsmateriaal.

Hij heeft de afgelopen weken met een groep militairen gesproken over het schietincident zelf en het onderzoek dat erop volgde.

Schadevergoeding

Het gerechtshof in Arnhem sprak Eric O. in 2005 vrij van handelen in strijd met de geweldsinstructies voor Nederlandse militairen in Irak. Het hof wees hem later dat jaar een schadevergoeding van 10.000 euro toe.

De marinier loste op 27 december 2003 waarschuwingsschoten op een groep Irakezen die mogelijk een container wilde plunderen. Daardoor zou een Irakees zijn gedood.

Neus

De twee mariniers die van het incident in december 2003 getuige waren, zijn oud-korporaal Ripson en sergeant-majoor Hoekendijk.

Ripson, plaatsvervanger van Eric O., zegt in NOVA dat een officier van de mariniers hem en zijn mannen bij elkaar riep en hun zei: "Wat de marechaussee ook vraagt, zeg: dat weet ik niet meer. Doe alsof je neus bloedt."

Tik

Hoekendijk zegt dat Eric O. hem vlak voor de rechtszaak heeft bedreigd. "Het was niet bepaald prettig hoe hij me benaderde: een tik op de borst, een priemende vinger, keek me doordringend aan".

De later vrijgesproken officier maakte hem uit voor vuile verrader.
Bron

Doen alsof je neus bloed. Hebben de hoge heren wat te verbergen?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 29 maart 2007 @ 23:14:20 #2
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_47811833
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 22:41 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Bron

Doen alsof je neus bloed. Hebben de hoge heren wat te verbergen?
Je kunt het ook anders bekijken: hebben deze twee heren iets te verrekenen met Eric O.? Het zou de eerste keer niet zijn dat iemand valse beschuldigingen doet. Waarom komen deze heren er nu pas mee? Ze hadden destijds toch al bij NOVA op de stoep kunnen staan? Als ze zo ontzettend overtuigd zijn van hun gelijk, waarom zijn ze dan niet naar het OM gestapt? Die waren op zoek naar zulke getuigen, want Eric O. moest en zou hangen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_47812548
Ik heb vanavond de uitzending ook gezien.
De segt.-majoor zat er niet erg rustig bij, begrijpelijk als je als klokkenluider
maar zeker als matennaaier op TV wilt komen.
Wat bezielt deze man om het korps in de rug aan te vallen? Zijn geweten?
Een marinier onwaardig.

pi_47813932
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 23:14 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Je kunt het ook anders bekijken: hebben deze twee heren iets te verrekenen met Eric O.? Het zou de eerste keer niet zijn dat iemand valse beschuldigingen doet. Waarom komen deze heren er nu pas mee? Ze hadden destijds toch al bij NOVA op de stoep kunnen staan? Als ze zo ontzettend overtuigd zijn van hun gelijk, waarom zijn ze dan niet naar het OM gestapt? Die waren op zoek naar zulke getuigen, want Eric O. moest en zou hangen.
Heb je gelijk in. Ze hadden eerder kunnen komen met hun klacht.
Al zal het niet de eerste keer zijn dat mensen later met hun klacht komen door bedreigingen.

Om die 2 nu op hun woord te geloven gaat te ver, die indruk wou ik ook niet geven. Wel is het een vreemd bericht.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_47819627
Interessant!
pi_47819666
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 23:34 schreef Incomplete het volgende:
De segt.-majoor zat er niet erg rustig bij, begrijpelijk als je als klokkenluider
Een marinier onwaardig.

Pardon. Als hij gelijk heeft dan is het juist andersom!
pi_47819829
Staat één officier ineens gelijk aan de "Leiding van het Korps Mariniers"?
pi_47819884
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:04 schreef _The_General_ het volgende:
Staat één officier ineens gelijk aan de "Leiding van het Korps Mariniers"?
Leidinggevenden...
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:16:40 #9
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_47820112
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:16 schreef AchJa het volgende:
Ik geloof geen zak van dit verhaal. Er zal wel weer iets heel anders achter zitten.
Hoezo?

Het komt mij niet vreemd voor eigenlijk.
pi_47820152
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Hoezo?

Het komt mij niet vreemd voor eigenlijk.
Waarom ?
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:19:50 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_47820162
quote:
Eric O. boos na nieuwe aantijgingen

Adjudant Eric O. noemt beschuldigingen dat mariniers door officieren van het korps zouden zijn gemanipuleerd om hun mond te houden over het schietincident in 2003 in Zuid-Irak „onthutsend en pertinent niet waar”. Ook de aantijging dat hij een collega zou hebben bedreigd, wordt door Eric O. met klem ontkend. De adjudant, die van defensie niet met de pers mag praten, laat dat via zijn advocaat weten.

In het tv-programma Nova verklaarde voormalig korporaal Ripson gisteravond dat mariniers „net moesten doen of hun neus bloedt” en dat ze moesten zwijgen tegen de Koninklijke Marechaussee. Sergeant-majoor Hoekendijk, die helemaal niet bij de gebeurtenissen destijds aanwezig was maar in een kantine kilometers verderop zat te eten, heeft aangifte gedaan bij het openbaar ministerie van ’dwang, bedreiging en het achterhouden van belastend bewijsmateriaal’.

In Nova vertelde Hoekendijk gisteravond dat er wel degelijk foto’s in het ziekenhuis zijn gemaakt van de gedode Irakees „met inschot en uitschot”.

De advocaat van Eric O., mr. Geert-Jan Knoops zegt in een reactie: ,,Het lijk, waar deze man over praat, bestond inderdaad. Maar het bleek te zijn doorboord met kogels van kaliber 7.7, een kalasjnikov. Eric vuurde twee waarschuwingsschoten af met zijn Diemaco, kaliber 5.56! Het was dus een heel ander lijk.”

Bron: De Telegraaf dd. 30-3-2007
pi_47820283
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:19 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Waarom ?
Omdat er al wel eerder geruchten waren in die richting.

Bovendien: waarom zou iemand dit zo verklaren en zoveel risico nemen, zich zo kwetsbaar opstellen - als het niet waar zou zijn?
pi_47820378
Ik weet nu weer waarom NOVA zo´n onzettend slecht programma is.

de journalistieke ethiek is om van te janken.
In plaats dat men tijdens deze uitzending erop wijst dat de goede man 2 x in een rechtbank voor onschuldig is bevonden , gaat men theatraal en zonder nuancerende vraagstelling een man interviewen die er niets eens bij is geweest. De overslaande stem van de interviewer maakte mijn plaats vervangende schaamte nog groter.

Heeft Nova missien een rekening open met Erik O? Het leek mij dus echt meer een verongelijkte Diva , die nu de kans ziet om toch mar weer te gaan jennen inplaats van gefundeerd en goed journalsitiek werk.

Beide mannen werd niet 1 keer gevraagd waarom ze nu pas komen e niet de kans hebben genomen om in 2 rechtszaken hun woordje te doen.

Waarbij de Seragant Major waarschijnlijk niet eens zou zijn gehoord omdat zijn hele verhaal Hear Say was.
pi_47820439
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:25 schreef SCH het volgende:

[..]

Omdat er al wel eerder geruchten waren in die richting.

Bovendien: waarom zou iemand dit zo verklaren en zoveel risico nemen, zich zo kwetsbaar opstellen - als het niet waar zou zijn?
Dus iemand die zich als kwetsbaar profileert is in jouw ogen ineens betrouwbaarder dan iemand anders?
pi_47820452
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:29 schreef CANARIS het volgende:
Ik weet nu weer waarom NOVA zo´n onzettend slecht programma is.

de journalistieke ethiek is om van te janken.
In plaats dat men tijdens deze uitzending erop wijst dat de goede man 2 x in een rechtbank voor onschuldig is bevonden , gaat men theatraal en zonder nuancerende vraagstelling een man interviewen die er niets eens bij is geweest. De overslaande stem van de interviewer maakte mijn plaats vervangende schaamte nog groter.

Heeft Nova missien een rekening open met Erik O? Het leek mij dus echt meer een verongelijkte Diva , die nu de kans ziet om toch mar weer te gaan jennen inplaats van gefundeerd en goed journalsitiek werk.

Het is juist goede journalistiek. Als dit waar is, dan is er echt veel mis bij de mariniers.
pi_47820478
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:32 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Dus iemand die zich als kwetsbaar profileert is in jouw ogen ineens betrouwbaarder dan iemand anders?
Dat zeg ik niet. Je kunt je alleen wel afvragen waarom iemand dit zou zeggen als het niet zo is?
pi_47820479
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is juist goede journalistiek. Als dit waar is, dan is er echt veel mis bij de mariniers.
Nee SCH . dat was sensatie journalisme.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:38:07 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_47820545
Vreemd dat zo'n gast hierover, na twee processen, begint.
Of hij spreekt de waarheid, maar wel een beetje laat.
Of hij heeft een rekening met Erik O. te vereffenen.
Of hij aast op een (vette?) ontslagvergoeding, net zoals Erik O.
Korps onwaardig gedrag is het sowiezo. Als hij een probleem heeft met Erik O dan lost ie het maar op met Erik O, of met zijn superieuren; niet via NOVA
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_47820557
Het heeft niet zoveel met Eric O. te maken maar met de sfeer bij Korps Mariniers
pi_47820717
quote:

[..]

Dat zeg ik niet. Je kunt je alleen wel afvragen waarom iemand dit zou zeggen als het niet zo is?
de moeder van alle twijfels

Feit is dat een hondsdol OM er alles aan deed om een veroordeling te krijgen.
Heel Nederland stond op zijn achterste benen en met name de rol van het OM werd uiterst kritisch besproken (niet aleen op FOK) .

Het OM heeft er dus alles aan gedaan om een veroordeling tot stand te krijgen want hun hele image hing ervan af.

in 2 rechtzaken lukte dat niet alhoewel je best mag zeggen, dat Nederlandse rechters apriorie in het nadeel van een schietende soldat besluiten. Er was dus echt geen poot om op te staan.

Nu komt 1 Soldaat die met zijn rug nar Erik O heeft gestaan en vele male is geinterviewd door het OM en een sergeant Major die een beetje Hear say articuleert.

En wat doet NOVA?
Nova maakt er een half uur durende bijdrage van , met een Journalist die zijn verontwaardiging niet kan verbergen en met overslaande stem alles nog aandikt ook.

Bagger Bagger Bagger
pi_47820892
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 23:34 schreef Incomplete het volgende:
Een marinier onwaardig.

Wel menswaardig! Je geweten gaat op een gegeven moment knagen en dan kom je met de waarheid
pi_47820951
quote:
Afdrukken Sluiten
Advocaat Eric O. ziet niets nieuws in aangifte

Advocaat Eric O. ziet niets nieuws in aangifte

AMSTERDAM (ANP) - Advocaat Geert-Jan Knoops ziet niets nieuws in de aangifte door een marinier van dwang, bedreiging en het achterhouden van belastend bewijsmateriaal in de zaak van Eric O. (Overvoorde). Hij zei dat vrijdag in een reactie op een uitzending van NOVA donderdagavond.

In de uitzending werd gesteld dat leidinggevenden van het Korps Mariniers militairen die in 2003 aanwezig waren bij het schietincident in Irak, zijn bedreigd en gemanipuleerd. Officieren wilden onder geen beding dat de ware toedracht van het incident bekend werd.

O. loste op 27 december 2003 waarschuwingsschoten op een groep Irakezen die mogelijk een container wilde plunderen. Het gerechtshof in Arnhem sprak Eric O. in 2005 vrij van handelen in strijd met de geweldsinstructies voor Nederlandse militairen in Irak.
pi_47821184
quote:
In Nova vertelde Hoekendijk gisteravond dat er wel degelijk foto’s in het ziekenhuis zijn gemaakt van de gedode Irakees „met inschot en uitschot”.
De halve reportage ging dus over een gedode Irakees, goed geverifieerd Nova (not ):
quote:
De advocaat van Eric O., mr. Geert-Jan Knoops zegt in een reactie: ,,Het lijk, waar deze man over praat, bestond inderdaad. Maar het bleek te zijn doorboord met kogels van kaliber 7.7, een kalasjnikov. Eric vuurde twee waarschuwingsschoten af met zijn Diemaco, kaliber 5.56! Het was dus een heel ander lijk.”
Hoekendijk
Nova
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 12:33:05 #25
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_47826081
quote:

[..]

Omdat betreffende "collegas" weten dat Eric van zijn werkgever niet met de pers mag praten, en zich dus niet persoonlijk kan verdedigen. Het komt op mij een beetje over als schoppen tegen iemand die al op de grond ligt, eerlijk gezegd.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')