abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47740313
Is het Kruis een christelijk symbool ? Of is het veel ouder en is het geassimilleerd door de christenen.
Wat betekent het kruis voor christenen.
Wat betekent het kruis voor andere gelovigen (bv. moslims)

Discussieer hier verder

vervolg van Het Kruis
pi_47740333
oke waar waren we..

Of moslims de OT lezen. Laat ik nou eerst zeggen dat we in ons geloof eerst de Koran en de Hadiths moeten lezen en leren. Als we dat hebben gedaan kunnen we wel een bijbel lezen.. dan komt de vraag... welke bijbel?? er zijn zoveel verschillende soorten en maten en in allen zit er wel weer tientallen verschillen.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_47740354
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:18 schreef Burakius het volgende:

[..]

En hoe geven Christenen zich dan over aan God?
Door volledig op Hem te vertrouwen en door naar Hem te luisteren. In alles je afvragen wat Zijn wil is. Ook door Hem lief te hebben, want ook daarin zit een stuk overgave.

Hoe is dat voor moslims?
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
pi_47740387
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:22 schreef Leven het volgende:

[..]

Door volledig op Hem te vertrouwen en door naar Hem te luisteren. In alles je afvragen wat Zijn wil is. Ook door Hem lief te hebben, want ook daarin zit een stuk overgave.

Hoe is dat voor moslims?
hoe kan je luisteren naar God?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_47740397
kweenie, maar zou een andere topic titel misschien niet beter de lading dekken van waar dit topic naar toe is gegaan?
pi_47740423
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:23 schreef Burakius het volgende:

[..]

hoe kan je luisteren naar God?
door de Bijbel te lezen en te bidden.
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:25:38 #7
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_47740460
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:24 schreef Leven het volgende:

[..]

door de Bijbel te lezen en te bidden.
Want de Bijbel is God's woord?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_47740461
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:23 schreef Leven het volgende:
kweenie, maar zou een andere topic titel misschien niet beter de lading dekken van waar dit topic naar toe is gegaan?
misschien wel...doe een voorstel en vraag het een mod in [WFL Feedback #24] Akersloot is weer wat anders.
pi_47740471
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:19 schreef osho het volgende:

[..]

het zijn allemaal hele mooie vergelijkingen die je trekt, zeker voor reeds gelovigen
of voor mensen die inderdaad denken dat ze gered moeten worden.
wat bedoel je hiermee?
pi_47740514
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:25 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Want de Bijbel is God's woord?
ja
pi_47740592
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:21 schreef Burakius het volgende:
oke waar waren we..

Of moslims de OT lezen. Laat ik nou eerst zeggen dat we in ons geloof eerst de Koran en de Hadiths moeten lezen en leren. Als we dat hebben gedaan kunnen we wel een bijbel lezen.. dan komt de vraag... welke bijbel?? er zijn zoveel verschillende soorten en maten en in allen zit er wel weer tientallen verschillen.
Maar Genesis lezen jullie dus niet?
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:30:05 #12
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_47740613
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:27 schreef Leven het volgende:

[..]

ja
Het enige wat aan de Bijbel, als openingszin, ontbreekt is: "Er was eens...."
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_47740637
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:30 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Het enige wat aan de Bijbel, als openingszin, ontbreekt is: "Er was eens...."
Prima dat jij dat gelooft, ik geloof wat anders.
pi_47740786
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:29 schreef Leven het volgende:

[..]

Maar Genesis lezen jullie dus niet?
Zoals ik al zei... er zijn zoveel verschillende...

oja... met betrekking tot de drie-eenheid heb ik het volgende gevonden:

"Ik kan van mijzelf niets doen; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet mijn wil, doch den wil van Hem, die mij gezonden heeft." (Johannes 5:30)

En met betrekking tot het laatste uur:

Maar van dien dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in den hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader." (Marcus 13:32)

en hoe zit het met:

Spreuken 8:22-25 'De Heer schiep mij als de eersteling zijner wegen, voor zijn werken in den voortijd; in het grijs verleden ben ik gemaakt, in den aanvang, voordat de aarde er was; toen er nog geen oceanen waren ben ik geboren, toen er nog geen bronnen waren, rijk aan water; voordat de bergen waren neergelaten, voor de heuvelen ben ik geboren; '

Johannes 17:24 'Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.'

en

Markus 9:7 'Toen kwam er een wolk die hen helemaal omhulde en uit de wolk klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem.'
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:40:16 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47740920
TT aangepast omdat het topic een andere kant is opgegaan. Helemaal tevreden ben ik nog niet over de TT, dus als iemand betere suggesties heeft hoor ik die graag.
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:41:02 #16
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_47740943
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:21 schreef Burakius het volgende:
oke waar waren we..

Lees de Hebreeuwse/Griekse bijbel Geen enkele vertaling is perfect, maar ze leren allen dezelfde doctrines. Dat komt omdat een verkeerd vertaald woord niet direct de hele leer verandert.
In het OT is Israel Gods volk. Dat past toch niet in jullie visie?
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
pi_47741007
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:22 schreef Leven het volgende:

[..]

Hoe is dat voor moslims?
deze stond nog open
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:44:32 #18
150518 Viperen
Wordt vervolgd
pi_47741054
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:36 schreef Burakius het volgende:

[..]

oja... met betrekking tot de drie-eenheid heb ik het volgende gevonden:

De bijbel leert dat Jezus God is (JHWH). Dus plaats maar een leuk bericht in dit topic, dan zal ik er op reageren.
Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
pi_47741066
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:36 schreef Burakius het volgende:

[..]

Waar kun jij allemaal uit kiezen dan?

(op de rest van je post kom ik later terug)
pi_47741095
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:41 schreef Viperen het volgende:

[..]

Lees de Hebreeuwse/Griekse bijbel Geen enkele vertaling is perfect, maar ze leren allen dezelfde doctrines. Dat komt omdat een verkeerd vertaald woord niet direct de hele leer verandert.
In het OT is Israel Gods volk. Dat past toch niet in jullie visie?
Israėl 'was' Gods volk totdat zij het verbond met hem zodanig beschadigd hadden dat ze vervloekt werden. Dit is denk ik ook te vinden in het Christendom.

De Koran is daarom ook alleen in het Arabisch perfect te snappen. Er is geen woordje veranderd in de Qur'an.
pi_47741118
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:44 schreef Leven het volgende:
[quote]Op woensdag 28 maart 2007 10:36 schreef Burakius het volgende:

[..]

Waar kun jij allemaal uit kiezen dan?

(op de rest van je post kom ik later terug)
De Qur'an en de Hadiths.. en thats it. Crystal clear. Geen verandering geen niets.
pi_47741187
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:45 schreef Burakius het volgende:

[..]

Israėl 'was' Gods volk totdat zij het verbond met hem zodanig beschadigd hadden dat ze vervloekt werden. Dit is denk ik ook te vinden in het Christendom.

De Koran is daarom ook alleen in het Arabisch perfect te snappen. Er is geen woordje veranderd in de Qur'an.
Voor zover ik weet is Israel nog steeds Gods volk, christenen zijn daar bijgekomen, wij zijn a.h.w. op hun geėnt
pi_47741225
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:46 schreef Burakius het volgende:

[..]

De Qur'an en de Hadiths.. en thats it. Crystal clear. Geen verandering geen niets.
Nee, ik bedoel voor wat betreft Genesis. Maar ik dacht altijd dat het OT onderdeel uitmaakt van de Koran? Maar dat is dus een misvatting?
pi_47741245
Nu gaan ook gelovigen andere geloven bashen?
Tvp
pi_47741257
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:43 schreef Leven het volgende:

[..]

deze stond nog open
1.Je volledig overgeven in dat Allah jouw lot bepaald en al bepaald heeft. Dus daarom als een moslim bijvoorbeeld zijn bus mist zegt hij/zij: Allah wou het zo.

2. Alleen hulp vragen aan Allah. Ik denk dat de sura Al-Fatiha hier verduidelijking over zal geven:

In de naam van God, de erbarmer, de barmhartige
Lof zij God, de Heer der werelden
De erbarmer, de barmhartige
De heerser op de Dag des oordeels
U dienen wij en U vragen wij om bijstand
Leid ons op de juiste weg
De weg van degenen aan wie Gij Uw genade geschonken hebt, niet die van degenen op wie toorn rust en niet die der dwalenden.

3. Bij het bidden wordt het ook duidelijk. Je moet je lichaam helemaal bukken en nietig maken. Saillant detail: Satan (Iblis) wou niet bukken voor Adam.
pi_47741300
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:51 schreef Triggershot het volgende:
Nu gaan ook gelovigen andere geloven bashen?
Tvp
hoe kom je daarbij? dat is niet de strekking van dit topic, noch het vorige.
pi_47741319
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:50 schreef Leven het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel voor wat betreft Genesis. Maar ik dacht altijd dat het OT onderdeel uitmaakt van de Koran? Maar dat is dus een misvatting?
Ja, dat is een misvatting. OT maakt wel deel uit van de Islam, maar niet van de Koran. We geloven wel in de heilige Boeken, maar de Koran is onze leidraad.
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:53:14 #28
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47741321
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:43 schreef Leven het volgende:

[..]

deze stond nog open
Dat afvragen wat Zijn wil is vind ik persoonlijk nogal een lastige. Hierdoor zijn er veel christenen die menen te moeten bepalen wat voor anderen goed is of hoe Hij over hen denkt. Hierbij zien zij over het hoofd dat het slechts hun mening is over Zijn wil..

Hoe kijk je daar tegenaan?
pi_47741333
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:52 schreef Leven het volgende:

[..]

hoe kom je daarbij?
Wacht maar, je ziet het nog wel gebeuren
pi_47741364
Edit- Pre emptive strike, dalijk leest hij het ofzo

[ Bericht 70% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2007 10:58:27 ]
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:54:38 #31
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47741366
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:45 schreef Burakius het volgende:

[..]

Het christendom is min of meer de openstelling van het geloof in God voor niet-Joden. De Joden blijven ook met het NT echter het volk van God.
pi_47741378
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het ging al behoorlijk lang goed in "het kruis"
pi_47741391
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:51 schreef Burakius het volgende:

[..]

1.Je volledig overgeven in dat Allah jouw lot bepaald en al bepaald heeft. Dus daarom als een moslim bijvoorbeeld zijn bus mist zegt hij/zij: Allah wou het zo.

2. Alleen hulp vragen aan Allah. Ik denk dat de sura Al-Fatiha hier verduidelijking over zal geven:

In de naam van God, de erbarmer, de barmhartige
Lof zij God, de Heer der werelden
De erbarmer, de barmhartige
De heerser op de Dag des oordeels
U dienen wij en U vragen wij om bijstand
Leid ons op de juiste weg
De weg van degenen aan wie Gij Uw genade geschonken hebt, niet die van degenen op wie toorn rust en niet die der dwalenden.

3. Bij het bidden wordt het ook duidelijk. Je moet je lichaam helemaal bukken en nietig maken. Saillant detail: Satan (Iblis) wou niet bukken voor Adam.
Onze broeder bedoelt natuurlijk buigen, niet bukken
pi_47741395
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ja, dat is een misvatting. OT maakt wel deel uit van de Islam, maar niet van de Koran. We geloven wel in de heilige Boeken, maar de Koran is onze leidraad.
Klopt en zijn er enkele overeenkomsten geaccepteerd wat niet in de Koran staat maar wel hadith ( uitspraak Mohammed vzmh) tussen Christenen, Joden en Moslims denk aan het vasten van Ashure wat een Joods traditie is van oorsprong, denk aan de vele verhalen.
pi_47741425
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:55 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

mjaa
pi_47741459
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:55 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, Ibn Kathir is daar best radicaal tegen dat het om buigen zou gaan, gezien alleen voor Allah je mag buigen, hij verdedigt argument van respect tonen, gehoorzamen.
pi_47741479
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:54 schreef Leven het volgende:

[..]

Het ging al behoorlijk lang goed in "het kruis"
Mooi
pi_47741490
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet zo negatief man Als jij de bashers er in een vroeg stadium uit kiept, zal het zo'n vaart wel niet lopen. Het eerste deel was ook zeer respectvol doorlopen. Hou de vinger dus maar op de pols.
pi_47741507
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ok, en hoe werkt dat onderscheid dan? Heeft er een selectie plaatsgevonden welke boeken van het OT jullie wel lezen en welke niet? Of lees je alle boeken van OT en neem je die voor waar aan, tenzij er in de Koran wat anders staat?
pi_47741521
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, Ibn Kathir is daar best radicaal tegen dat het om buigen zou gaan, gezien alleen voor Allah je mag buigen, hij verdedigt argument van respect tonen, gehoorzamen.
Daar ging het toch ook over, het buigen voor Allah
pi_47741564
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Daar ging het toch ook over, het buigen voor Allah
Adam toch?
quote:
pi_47741587
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 11:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Adam toch?
[..]
Ja wij buigen voor Allah. Satan wou niet buigen voor Adam toen Allah dit beviel.
pi_47741590
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:58 schreef Leven het volgende:

[..]

Ok, en hoe werkt dat onderscheid dan? Heeft er een selectie plaatsgevonden welke boeken van het OT jullie wel lezen en welke niet? Of lees je alle boeken van OT en neem je die voor waar aan, tenzij er in de Koran wat anders staat?
Spijt me dat ik er niet meer tijd aan kan besteden, maar de volgende link legt het wel aardig uit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitische_Heilige_Boeken
pi_47741624
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 11:01 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ja wij buigen voor Allah. Satan wou niet buigen voor Adam toen Allah dit beviel.
Ik heb het dan over Allahs bevel jegens satan met 'buigen'.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2007 11:02:28 ]
pi_47741660
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat afvragen wat Zijn wil is vind ik persoonlijk nogal een lastige. Hierdoor zijn er veel christenen die menen te moeten bepalen wat voor anderen goed is of hoe Hij over hen denkt. Hierbij zien zij over het hoofd dat het slechts hun mening is over Zijn wil..

Hoe kijk je daar tegenaan?
Dat ben ik met je eens. Zit zo diep in onze menselijke natuur (te denken dat we het beter weten dan een ander). Ik persoonlijk denk dat iedereen van ons uniek geschapen is en dat God met ons allen een unieke weg gaat. God is onverandelijk en altijd dezelfde, maar wij niet. Het is niet aan mij om de weg die God met anderen gaat te beoordelen.
pi_47741711
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:26 schreef Leven het volgende:

[..]

wat bedoel je hiermee?
het idee van een drenkeling of verlorene. ik voel me geen drenkeling. slechs iemand die in de problemen zit zou zich zo voelen. of iemand die al gelooft dat jezus zijn of haar redder is zal dit zo zien.
pi_47741720
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 11:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Adam toch?
[..]
Bakara.34: En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen.

Ik hecht toch iets meer waarde aan wat de Koran ons vertelt dan Ibn ikweetnietwie
pi_47741750
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 11:01 schreef Burakius het volgende:

[..]

Interessant, waar staat dit? Wat is het scheppingsverhaal volgens moslims.

Het staat ooit nog wel op mijn verlanglijstje om de Koran eens te lezen, maar voorlopig ben ik nog druk zat met de Bijbel.

Jammer, maar ik moet ook zo weg.
pi_47741760
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 11:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Bakara.34: En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen.

Ik hecht toch iets meer waarde aan wat de Koran ons vertelt dan Ibn ikweetnietwie
!

Ibn Kathir meest erkende en gerespecteerde Tafsir van de soenitische wereld.
Overigens baseer je het op een vertaling, hij was een Arabist

http://en.wikipedia.org/wiki/Tafsir_ibn_Kathir
http://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_Kathir

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2007 11:08:28 ]
  woensdag 28 maart 2007 @ 11:07:57 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47741802
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 11:03 schreef Leven het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Zit zo diep in onze menselijke natuur (te denken dat we het beter weten dan een ander). Ik persoonlijk denk dat iedereen van ons uniek geschapen is en dat God met ons allen een unieke weg gaat. God is onverandelijk en altijd dezelfde, maar wij niet. Het is niet aan mij om de weg die God met anderen gaat te beoordelen.
Zo denk ik er ook wel ongeveer over, maar ik ben niet christelijk of islamitisch, dus misschien iets makkelijker. Op welke gebieden denk je na over wat Gods wil is en op welke gebieden onthoud je je daar van?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')