abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 23 januari 2023 @ 23:20:23 #226
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_207691527
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 21:42 schreef MissRelin het volgende:
Costa Rica is mooooooi! O+

Mocht je nog info zoeken, ik heb deze site (https://mytanfeet.com/), behoorlijk vaak gebruikt voor mijn planning. Ook via hen betrouwbare autohuur te regelen.
Ik zal de site bekijken. Ook voor de autohuur. Inmiddels hebben we de vluchten geboekt. Heen naar San Jose en terug vanaf Liberia. Beiden direct. :)
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_207743804
quote:
14s.gif Op maandag 23 januari 2023 11:55 schreef UIO_AMS het volgende:
Natuurlijk gaan we ergens snorkelen, dus mocht iemand weten waar we daarvoor het beste kunnen zijn, laat het dan vooral weten. Uiteraard zal ik zelf ook even op het internet rondkijken voor de beste snorkelspots in Costa Rica, maar het is altijd fijn om ervaringen van andere FOK!-ers op dat gebed te lezen.
Leuk land maar moet zeggen dat veel reisverslagen dat ook aangeven. Wel ben ik van mening dat de onveiligheid zwaar wordt overdreven in de reisverslagen, ik heb mij daar nooit echt onveilig gevoeld. Wel raad ik aan om geen steden te bezoeken en in het donker rijden is wel een kunst opzich door de slechte wegen en automobilisten zonder verlichting. Het is geen partyland maar kent genoeg leuke plekken om te eten of drinken, als je een auto hebt rij gewoon wat rond en kijk op tripadvisor voor leuke hotspots.
  Moderator donderdag 16 februari 2023 @ 15:11:59 #228
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_208020191
Tot nu toe alleen de vluchten, overnachtingen in San José en Tortuguero en transfer met een touroperator tussen San José en Tortuguero geboekt.

Na Tortuguero gaan we met waarschijnlijk dezelfde touroperator naar Puerto Viejo de Talamanca (Caribische zuidkust van Costa Rica) en daar huren we een auto voor de rest van ons verblijf in Costa Rica. Maar vanaf Tortuguero staat dus eigenlijk nog niets vast. Jullie hebben vast nog wel goede tips voor de verdere invulling van onderstaand voorlopig reisplan.

22 februari: Amsterdam – San José, Costa Rica (directe vlucht en taxi)
23 februari: San José
24 februari: San José – Tortuguero (touroperator bus en boot)
25 februari: Tortuguero
26 februari: Tortuguero – Puerto Viejo de Talamanca (touroperator bus en boot)
27 februari: Puerto Viejo de Talamanca
28 februari: Puerto Viejo de Talamanca
01 maart: Puerto Viejo de Talamanca – Orosi (huurauto)
02 maart: Orosi
03 maart: Orosi
04 maart: Orosi – NP Los Quetzales
05 maart: NP Los Quetzales – Bahia Drake (?)
06 maart: Bahia Drake (?)
07 maart: Bahia Drake (?)
08 maart: Bahia Drake – Santa Elena / Monteverde (?)
09 maart: Santa Elena / Monteverde (?)
10 maart: Santa Elena / Monteverde (?)
11 maart: Santa Elena / Monteverde (?) - ???
12 maart: ???
13 maart: ???
14 maart: ???
15 maart: ???
16 maart: ???
17 maart: NP Santa Rosa / Bahia Culebra (?)
18 maart: NP Santa Rosa / Bahia Culebra (?)
19 maart: NP Santa Rosa / Bahia Culebra (?) – Liberia, Costa Rica – Amsterdam (huurauto en directe vlucht)
20 maart: Aankomst in Amsterdam (vlucht en taxi / trein en tram naar huis)
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_208026600
Als je in Puerto Viejo bent, huur zeker een fietsje en ga op de fiets richting Manzanillo. Je komt onderweg prachtige stranden tegen!
En natuurlijk Cahuita NP bezoeken, kun je je ook prima een dagje vermaken (en kom je met de bus vanuit Puerto Viejo heel eenvoudig)
pi_208031788
Je neemt ruim de tijd, wij hadden een week minder en hebben ook alles kunnen zien. Voorbeeld Monteverde hebben wij binnen een halve dag wel gezien :'). Santa Elena is leuk voor twee dagen. Je kan nog overwegen om bij de Pacifische kust naar Tamarindo of zuidelijker dan Puntaneras te gaan. Alternatief is Corcovoda maar alleen als het weer het toe laat.
  Moderator vrijdag 17 februari 2023 @ 13:08:54 #231
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_208031895
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 12:56 schreef Brembo het volgende:
Je neemt ruim de tijd, wij hadden een week minder en hebben ook alles kunnen zien. Voorbeeld Monteverde hebben wij binnen een halve dag wel gezien :'). Santa Elena is leuk voor twee dagen. Je kan nog overwegen om bij de Pacifische kust naar Tamarindo of zuidelijker dan Puntaneras te gaan. Alternatief is Corcovoda maar alleen als het weer het toe laat.
We hebben ook ruim de tijd. Corcovado ligt bij Bahia Drake. Staat dus al in ons voorlopige plan. Volgens de weerapp is het daar de komende weken droog.

We hebben wat langer in Santa Elena ingepland om ook wat meer in de omgeving te bezoeken.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 25 februari 2023 @ 13:57:51 #232
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_208139400
Leuk, weer een actief topic. Zeker na een aflevering van de Podcastlas lijkt het ons erg leuk om een keer heen te gaan _O_
pi_208173892
Tijd om dit topic door te lezen, ik ga deze zomer naar Costa Rica voor 2 weken.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 16:33:22 #234
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_208495897
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 13:57 schreef Pino112 het volgende:
Leuk, weer een actief topic. Zeker na een aflevering van de Podcastlas lijkt het ons erg leuk om een keer heen te gaan _O_
Doen!
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 04:52 schreef devzero het volgende:
Tijd om dit topic door te lezen, ik ga deze zomer naar Costa Rica voor 2 weken.
Geweldig land. Zodra ik wat tijd heb, zal ik een verslag schrijven. Aanvulling op het reisschema wat ik hierboven al ergens postte:

22 februari: Amsterdam - San José, Costa Rica (directe vlucht en taxi)
24 februari: San José - Tortuguero (touroperator: bus en boot)
26 februari: Tortuguero - Puerto Viejo de Talamanca (touroperator: boot en bus)
01 maart: Puerto Viejo de Talamanca - Orosi (huurauto)
04 maart: Orosi - San Gerardo de Dota (NP Los Quetzales)
05 maart: San Gerardo de Dota - Bahia Drake
06 maart: Bahia Drake
07 maart: Bahia Drake
08 maart: Bahia Drake - Playa Herradura
09 maart: Playa Herradura
10 maart: Playa Herradura - Monteverde/Santa Elena
11 maart: Monteverde/Santa Elena
12 maart: Monteverde/Santa Elena - La Fortuna
13 maart: La Fortuna
14 maart: La Fortuna
15 maart: La Fortuna - Playa Ocotal (Bahia Culebra)
16 maart: Playa Ocotal (Bahia Culebra)
17 maart: Playa Ocotal (Bahia Culebra)
18 maart: Playa Ocotal (Bahia Culebra)
19 maart: Playa Ocotal (Bahia Culebra) - Liberia, Costa Rica - Amsterdam (huurauto en directe vlucht)
20 maart: Aankomst in Amsterdam (vlucht en OV naar huis)
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_208496274
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:33 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]
Doen!
[..]
Geweldig land. Zodra ik wat tijd heb, zal ik een verslag schrijven. Aanvulling op het reisschema wat ik hierboven al ergens postte:

22 februari: Amsterdam - San José, Costa Rica (directe vlucht en taxi)
24 februari: San José - Tortuguero (touroperator: bus en boot)
26 februari: Tortuguero - Puerto Viejo de Talamanca (touroperator: boot en bus)
01 maart: Puerto Viejo de Talamanca - Orosi (huurauto)
04 maart: Orosi - San Gerardo de Dota (NP Los Quetzales)
05 maart: San Gerardo de Dota - Bahia Drake
06 maart: Bahia Drake
07 maart: Bahia Drake
08 maart: Bahia Drake - Playa Herradura
09 maart: Playa Herradura
10 maart: Playa Herradura - Monteverde/Santa Elena
11 maart: Monteverde/Santa Elena
12 maart: Monteverde/Santa Elena - La Fortuna
13 maart: La Fortuna
14 maart: La Fortuna
15 maart: La Fortuna - Playa Ocotal (Bahia Culebra)
16 maart: Playa Ocotal (Bahia Culebra)
17 maart: Playa Ocotal (Bahia Culebra)
18 maart: Playa Ocotal (Bahia Culebra)
19 maart: Playa Ocotal (Bahia Culebra) - Liberia, Costa Rica - Amsterdam (huurauto en directe vlucht)
20 maart: Aankomst in Amsterdam (vlucht en OV naar huis)
Thanks! Ik had al een lijst met plaatsen gemaakt waar ik naar toe wil en zal eens vergelijken met jouw schema. Ik vlieg naar en van Liberia en zal waarschijnlijk voor bijna de hele period een huurauto nemen. Alleen is huren niet goedkoop (vergeleken met hier in Florida)

Had jij selectief voor bepaalde dagen een auto gehuurd? En wat voor eentje? Ik zit te twijfelen of een AWD/4WD auto nodig is.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 19:31:08 #236
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_208498313
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:08 schreef devzero het volgende:
Thanks! Ik had al een lijst met plaatsen gemaakt waar ik naar toe wil en zal eens vergelijken met jouw schema. Ik vlieg naar en van Liberia en zal waarschijnlijk voor bijna de hele period een huurauto nemen. Alleen is huren niet goedkoop (vergeleken met hier in Florida)

Had jij selectief voor bepaalde dagen een auto gehuurd? En wat voor eentje? Ik zit te twijfelen of een AWD/4WD auto nodig is.
Wij hadden vanaf ons vertrek uit Puerto Viejo de Talamanca een auto gehuurd. In Tortuguero kun je niet komen met de auto, dus gingen we met een tourorganisatie van San José daarheen (bus en boot) met dezelfde organisatie van Tortuguero naar Puerto Viejo (boot en bus). We hebben voor deze start van onze reis gekozen om enigszins te besparen op de autohuur. Overigens hadden we een kleine 4X4 automaat besteld, maar we kregen een enorme 4X4 Toyota Fortuner (liefkozend door ons The Beast genoemd), omdat ze geen kleine hadden. Gratis upgrade dus.

Of een 4X4 nodig is, ligt aan je bestemmingen. Wij verbleven op plekken waar het wel nodig was (Bahia Drake is in de droge periode al vrijwel onbereikbaar zonder 4X4 als je met de auto wil gaan, laat staan in het regenseizoen wat onze zomer is), of sliepen op een locatie net buiten een dorp waar geen normale weg was, en hebben een paar keer hele leuke backroads genomen (had niet gehoeven) naar volgende bestemmingen, waarbij we meerdere malen door een riviertje moesten gaan (bijvoorbeeld backroads van Monteverde naar La Fortuna). Was toen erg blij met The Beast. Wij vonden dit de meerprijs meer dan waard. Over de gehele huurperiode (2,5 week) kostte een kleine 4X4 een paar honderd euro (zo'n 10%) meer dan een gewone auto. Duur is het sowieso.

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 22-03-2023 19:47:18 ]
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_218960080
Zaterdag naar Costa Rica voor drie weken (effectief 19 dagen met reisdagen afgetrokken). Via Djoser, want mijn vriendin heeft aranchofobie (...) dus die is panisch voor de jungle. En stiekem ook wel lekker drie weken alleen.

Het reisplan is als volgt:

San José, levendige hoofdstad van Costa Rica
Dag 1 Amsterdam - San José
Dag 2 San José

Costa Rica San Jose people Streetlife DjoserOnze reis begint in de enige grote stad die Costa Rica rijk is: San José. Op een hoogte van 1.150 meter is de temperatuur hier het hele jaar door aangenaam. San José is een typische Latijns-Amerikaanse stad met drukke winkelstraten, levendige stadsparken, cafétjes en fastfoodketens.

Ons centraal gelegen hotel is een goede uitvalsbasis voor een stadswandeling. Marktliefhebbers kunnen een bezoek brengen aan de ‘Mercado Central’ waar het altijd een drukte van belang is. Cultuurliefhebbers kunnen hun hart ophalen in één van de vele musea, of in het statige Teatro Nacional. In de avond is er tijd voor een eerste kennismaking met de keuken van Costa Rica in een sfeervol restaurant waarbij rijke schotels rijst en bonen met vlees of vis op tafel komen.

Manuel Antonio: paradijselijk woud en stranden
Dag 3 San José - Quepos, facultatieve excursie Manuel Antonio
Dag 4 Quepos

Costa Rica Wandelende mensen DjoserVanuit San José zetten we koers naar Quepos aan de Stille Oceaan. Direct naast Quepos ligt het nationale park Manuel Antonio, het kleinste nationale park van Costa Rica, maar wel één van de mooiste. De Costa Ricanen zijn er trots op! Apen slingeren hoog in de bomen, terwijl de luiaards lekker luierend de dag door komen. Een excursie in een kano voert je door de mangrovebossen, in de richting van de zee. Misschien spot je een slang op een van de takken die uit het water steken. Te voet kun je het park op eigen gelegenheid verkennen.

San Gerardo de Dota: thuis van de quetzal
Dag 5 Quepos - San Gerardo de Dota
Dag 6 San Gerardo de Dota
Dag 7 San Gerardo de Dota - Turrialba

We verlaten het paradijselijke Manuel Antonio en verruilen het voor een ander iconisch stukje natuur van Costa Rica. San Gerardo de Dota is namelijk het thuisland van de indrukwekkende quetzalvogel! De quetzal is door zijn prachtige schutkleuren moeilijk te vinden. Over de quetzal wordt in legendes gezegd dat hij onsterfelijk is, waarmee hij macht afdwingt bij al zijn onderdanen in de jungle. Het is makkelijk om je voor te stellen waarom. De prachtige rode en groenblauwe veren maken deze tropische vogel een lust voor het oog. Ook de nabijgelegen groene vallei van de Talamanca-bergketen is een paradijs voor vogelaars, want er zijn honderden vogelsoorten te vinden: de één is nog mooier dan de ander!

Caribische sfeer aan de stranden van Cahuita
Dag 8 Turrialba - Cahuita
Dag 9 Cahuita

Na een paar dagen van in de weelderige jungle, reizen we door naar de oostkust van Costa Rica. Cahuita grenst aan twee stranden: een wit en een zwart strand. Het zwarte strand is van vulkanische oorsprong. Het strand aan de andere kant van het dorp is wit van kleur, en ligt in het gelijknamige nationale park Cahuita. Het grenst geheel aan de Caribische kust en straalt ook een meer Caribische sfeer uit. Het is zeker aan te raden om hier een van de vele mooie wandelingen te maken, waarbij je een grote kans hebt om meerdere apensoorten te zien. De mantelbrulaap, zwarthandslingeraap en de witschouderkapucijnaap komen hier namelijk allemaal voor.

Zeeschildpadden en kaaimannen in Tortuguero
Dag 10 Cahuita - Tortuguero
Dag 11 Tortuguero
Dag 12 Tortuguero - Sarapiqui

Tortuguero Costa Rica Bootje Djoser We vervolgen de reis en na een traject over land, reizen we per boot verder naar onze lodge in het nationale park Tortuguero. Een motorboot brengt ons in ongeveer een uur naar onze accommodatie, midden in de jungle. Van juli tot en met september komen groene zeeschildpadden het tropische strand op om hun eieren te leggen. Het is dan belangrijk om afstand te bewaren zodat ze niet gestoord worden. Van eind mei tot en met december komen de eieren uit is het mogelijk om de kleine schildpadjes te bewonderen op hun tocht naar zee. Tussen februari en juni komen de lederschildpadden het strand op. Dit zijn de grootste zeeschildpadden en bijzonder vanwege hun leerachtige schild. Maar Tortugero heeft nog veel te bieden dan enkel schildpadden: in de weelderige bossen leven brulapen die je vaak al van verre kunt horen, gifkikkers in alle kleuren van de regenboog en in het water loeren kaaimannen naar hun prooi.

We overnachten een nacht in Sarapiqui waar we een ananas- of cacaoplantage kunnen bezoeken.

Uitzicht op de Arenal vulkaan vanuit Fortuna
Dag 13 Sarapiqui - La Fortuna
Dag 14 La Fortuna

Arenal Vulkaan Costa Rica Djoser Op enkele uurtjes rijden ligt de perfect gevormde Arenal-vulkaan. Het uitzicht vanuit het plaatsje La Fortuna wordt gedomineerd door deze immense vulkaan. Als gevolg van de vulkanische activiteit vind je in de omgeving verschillende warmwaterbronnen. Kijk uit als je er in stapt, want het kan echt warm zijn!

La Fortuna biedt veel mogelijkheden. Je kunt er zelf heerlijk rondlopen, wat souvenirtjes scoren, een boottocht op het meer van Arenal maken of een waterval bezoeken. Ook kan je kiezen voor een meer ontspannen excursie, zoals de dagtocht naar het waterrijke Caño Negro-reservaat dat vlakbij de Nicaraguaanse grens ligt. Voor vogelliefhebbers is dit de uitgelezen kans om talloze soorten watervogels te spotten. Verder vind je er kaaimannen, rivierschildpadden, enorme leguanen, apen en de Jezus Christushagedis, een knalgroene hagedissoort die over water kan rennen.

Canopytour door het nevelwoud van Monteverde
Dag 15 La Fortuna - Monteverde
Dag 16 Monteverde

Costa Rica canopy kabelbaan Djoser De bijzondere natuurervaringen houden niet op in Costa Rica! Nadat we lekker relaxed bijgekomen zijn in de warmwaterbronnen van La Fortuna vertrekken we naar de mysterieuze nevelwouden van Monteverde. Hier kun je kiezen voor een zeer actief programma. Tijdens een 'canopy tour' suizen we in een tuigje tussen en over de boomtoppen, maken we een tocht over loopbruggen die 100 meter diepe valleien overbruggen, of wandelen we rustig door de weelderige natuur: het kan hier allemaal. Als gevolg van de bijna permanente nevel die hier hangt, zijn alle bomen en planten gehuld in een dikke vacht van mos. En mocht je de quetzal nog niet eerder gespot hebben, dan heb je hier misschien meer geluk!

Bijkomen in Samara of Playa Carrillo
Dag 17 Monteverde - Samara / Playa Carrillo
Dag 18 Samara / Playa Carrillo
Dag 19 Samara / Playa Carrillo
Dag 20 Samara / Playa Carillo - San José - Amsterdam
Dag 21 aankomst Amsterdam

Na een prachtige rondreis door het adembenemende Costa Rica, vol avonturen en natuurschoon, kunnen we bijkomen aan bij de serene kusten van Samara of Playa Carrillo. Deze twee juweeltjes aan de Pacifische kust bieden de perfecte afsluiting van onze reis, met hun gouden zandstranden, kristalhelder water en rustige sfeer.

In Samara kunnen we genieten van het ontspannen dorpsleven, met gezellige lokale restaurants, levendige bars en een breed scala aan watersportactiviteiten zoals snorkelen, kajakken en surfen. De beschermde baai zorgt voor kalm water, ideaal voor een verfrissende duik of een rustige boottocht.

Costa Rica Samara strand
Playa Carrillo biedt een ontspannen ervaring. Dit ongerepte strand, omgeven door kokospalmen en groen, is de perfecte plek om te ontspannen en te genieten van de ongerepte natuur. Hier kunnen we wandelingen maken langs de kustlijn, zwemmen in het azuurblauwe water en genieten van spectaculaire zonsondergangen die de lucht in vuur en vlam zetten. Samara en Playa Carrillo liggen dicht bij elkaar, dus wij raden zeker het andere dorpje te bezoeken tijdens de laatste stranddagen.

Na een paar dagen relaxen reizen we terug naar San José, vanwaar we direct doorvliegen naar Amsterdam. We kunnen terug kijken op een prachtige reis!

Veel goede verhalen over gehoord tijdens andere trips naar Peru en Mexico, dus ik ben erg benieuwd. :s)
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218964331
Costa Rica is moooooi! O+

Let wel goed op je spullen, want de apen (en wasberen) jatten waar je bij staat. Zeker in Manuel Antonio, waar de dieren veel te erg zijn gewend aan toeristen.
Ik heb menigeen op een strand achter een dier dat hun voedsel had gejat aan zien rennen in een poging dat terug te krijgen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')