Ik moet toegeven dat je daar wel een puntje hebt. Mijn mening kan zijn gevormd door een iets te oppervlakkige verdieping in de poëzie, maar dat laat onverlet dat ik een bepaalde opvatting heb.quote:Op maandag 26 maart 2007 19:53 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik vind dat je een bijzonder beperkte opvatting hebt wat het betreft poëzie. Poëzie is al decennia niet meer gebaseerd op rijm. Misschien als je je verdiept in die stromingen en de bijbehorende esthetica, dat je het dan snapt.
Precies! En dat is tot nu toe zo’n beetje de enige reactie die mensen hebben gegeven op mijn stelling/vraag. Ook zij reageren met een mening.quote:Ik kan wel zeggen 'ik vind dat er geen rijm hoeft te zijn, want dan is het nog steeds mooi', maar daar schieten we niet veel mee op.
Zie OP: ik ben meer thuis in de proza. En wat ik onder poëzie versta, dat moge ook duidelijk zijn aan de hand van de eigenschappen die ik in mijn OP al heb genoemd.quote:Misschien begrijp je het verschil tussen teksten en gedichten, proza en poëzie, niet zo goed. Of: wat men daaronder verstaat.
ONZ is een deur verderop.quote:Op maandag 26 maart 2007 22:47 schreef Deetch het volgende:
"Ik neuk je in je kont gat"
Is dat nou poezie???
Nee, maar het dicht wel, ghehehehehe
Het 'basta' gedeelte kun je weglaten hoor. Ik gaf alleen mijn mening, maar als niemand met argumenten komt om mijn kader te verbreden, dan houdt het op he...quote:Op maandag 26 maart 2007 23:03 schreef Ceylon het volgende:
[..]
Maar ik zie dat je maar blijft terug vallen op 'mijn mening en daarmee basta', dan weiger je niet alleen buiten je eigen (erg nauwe) kader te denken, daardoor mis je ook nog compleet mijn punt daarover. Maar okay, het heeft geen zin tegen een muur te praten dus nu ik hou er nu echt over op.
Cultuurbarbaar. Als Hans Teeuwen het had gebruikt in een sketch had je het wel leuk gevonden.quote:
quote:Op woensdag 28 maart 2007 19:32 schreef ki_ki het volgende:
ik hou van tegenstellingen,, dus om met woorden iets te ontkennen en het qua vorm te bevestigen vind ik een leuke paradox![]()
De rijm is inderdaad niet belangrijk meestal, in een gedicht vind ik het ritme van de woorden en klanken veeeeel belangrijker. Sterker nog, rijm maakt het soms gewoon lelijk.
Dus een goed gedicht:
- doet je iets voelen
- heeft een fijn ritme bij het lezen
- hoeft niet te rijmen
Ik ervaar het juist andersom: zonder rijm vind ik het niet mooi en niet direct herkenbaar als poëzie.quote:
Nee, metrum is ook belangrijk.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:27 schreef De-oneven-2 het volgende:
Vergeet ritme niet, DM.
Metrum, voor gevorderden.
Is dat niet omdat in de tijd van Aristoteles, niet lang na de overgang op schrift ipv oraal, het rijm gewoon een makkelijke manier was om teksten te onthouden? Dus dat 'proza' ook rijmde?quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:34 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nee, metrum is ook belangrijk.
Overigens vind je opmerking over het verschil tussen proza en poëzie wel interessant. Ik ben net begonnen in het boek van Aristoteles, en wat me opviel is dat hij meer lijkt te praten over proza dan over poëzie, maar desalniettemin noemt hij het 'dichtkunst'.![]()
Vraag die mensen ook eens wat ze van kunst vinden?? Ik ben bang dat er iets uitkomt in de trant van "m'n neefje van vier.."quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:25 schreef DaMart het volgende:
Overigens heb ik op mijn werk twee zielsverwanten gevonden, die op de vraag:'noem ene kenmerk van een gedicht' direct:'rijm' riepen.
Dit is iig hoe Vestdijk er, volgens Wikipedia, over denkt.quote:Iedere dichter heeft zijn eigen poëtica. Schrijver en criticus Simon Vestdijk bijvoorbeeld somt in De glanzende kiemcel (1941/43) op wat poëzie volgens hem van proza onderscheidt:
een grotere concentratie in de zinsbouw
een grotere rijkdom van schijnbaar overbodige beelden
herhaling van bepaalde woorden
een andere rangschikking van de woorden dan in het proza gebruikelijk is
het optreden van vergelijkingen, die letterlijk genomen onjuist zijn, maar tot de levendigheid van de impressie bijdragen
de klank van het vers, waaronder tevens het rijm en in zekere zin ook het metrum valt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |