Het oude testament is een stuk bloeddorstiger dan de qor'an. En dan heb ik het OT de laatste keer nog maar gelezen tot de opsomming van alle wetten (Leviticus, geloof ik). Dus dan zijn de joden nog maar amper terug in het beloofde land.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:33 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
saai zijn ze beide. maar minder bloeddorstig? ik denk dat je de koran nog maar eens moet doornemen. oh ja, bijna alle christenen leven volgens het nieuwe testament. met andere woorden, het is de christenen wel gelukt om een mildere versie te maken van hun boekje.
daarnaast is niet alleen bloeddorstigheid een teken van agressie. ook het openstaan voor anders gelovigen, het toelaten van anders gelovigen, je bent bekend met de term dhimmie?
het is beide best sneu, maar de islam is toch wel duidelijk de sneuste van allemaal. kan ook niet anders als het bedacht is door een kopieërende, verongelijkte, kinderverkrachtende soldaat.
Het oude testament: "Jaagt de hele stam over de kling. En vergeet de vrouwen en kinderen niet, anders heb je over 20 jaar weer last van ze."quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bingo.
De Bijbel: "Gij zult niet doden."
De Koran: "Gij zult doden."
precies...dat is het verschil tussen de islam en oostere religies. In de islam is de koran het perfecte boek zonder fouten. Je dient de koran zonder enige twijfel op te volgen. In oosterse religies, zoals boeddhisme en hindoeisme, heb je dat niet. Die mensen mogen zelf bepalen welke regels ze wel en welke regels ze niet willen opvolgen. In die religies is het niet: je MOET, maar je MAG zelf beslissen welke regels je wilt volgen. In die religies is bijv. vegatarisch zijn de richtljin. Echter, niet alle hindoes en boeddhisten zijn vegatarisch, terwijl ze zich wel hindoes/boeddhisten noemen. Geen enkele hindoe/boeddhist maakt daar een probleem van of zegt dat ze geen goede hindoe/boeddhist zijn of dreigen dat ze in de hel komen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:10 schreef rockdahouse het volgende:
tegen mijn wil en zin in laatst in de kerk geweest (RK)
wat me opviel is dat de mis vaak een soort hersenspoeling is en saamhorigheid wil kweken.
heb voor mijn minor psychologie gedaan en ik vond het op sommige momenten gewoon eng hoe men de schaapjes als het ware indoctrineerde.
en dan hebben we het over katholieken die over het algemeen vrij los in de religie zijn.
bij moslims is die religieuze verbondenheid veel groter en laten we eerlijk zijn, de koran spant de kroon qua wreedheid.
het probleem van moslims is de blinde volging van hun religie en het gebrek aan relativering en een humanistisch perspectief. wanneer ze dit niet veranderen zullen ze echt in de problemen komen...
(of wij als te tolerante nederlanders (westerlingen)
quote:Op zondag 10 augustus 2008 10:39 schreef Burakius het volgende:
[..]
Een Nederlander is in tegenstelling tot wat jij beweert in 99% van de gevallen objectief. Daarom luistert een Nederlander altijd naar wat je hebt te zeggen en zal met argumenten in dialoog gaan. Hierdoor kan ik als moslim zijnde met rationele voorbeelden en argumenten in gesprek gaan met een Nederlander. Aan het einde van het gesprek zijn we even goede vrienden. Dit is een ideaal situatie. Geen van de dialoog voerders voelt zich aangevallen/gedwongen en aan het einde even goede vrienden.
Er is geen overtuigingsdrang bij een moslim. Geen missionarisgevoel. Weet je waarom? Omdat Allah een mens moslim maakt en niet een mens zelf. De taak van een moslim is alleen maar mensen antwoord geven op hun vragen. Dat is de enige taak. Knoop dat goed in je oren. Nu je dat weet... hoe kan een moslim iemand dwingen? Hoezo kan een moslim niet objectief een discussie in gaan met rationele argumenten etc? Een moslim gelooft toch in zijn hart en zal volledig vertrouwen in Allah.
Een kalifaat... het is geen eis om een kalifaat te hebben voor een moslim hoor.... Wat een kalifaat eigenlijk is is wat Turkije nu heeft. Je heb een hoofd van het geloof en zijn geleerden onder zich. Die geeft advies. Let op: advies! Meer mag een kalief niet doen. Bij het Ottomaanse rijk was de Sultan en de kalief en de machthebber. Dit hoort eigenlijk niet zo.
In een (soennitische) kalifaat heb je dus een kalief (advies gever) en een democratisch gekozen leider (president). Goh dat lijkt toch erg op normale democratie vind je niet?
Niet zozeer missionarissen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:05 schreef Mutant01 het volgende:
Nee, moslims hebben geen drang en ook geen dwang. Zie jij moslimmissionarissen rondlopen in zwart afrika of in azie/europa?
Onzin natuurlijk. Tenzij jij met bekeringsdrang de terroristen bedoeld, de normale moslim van de straat zal nooit iemand aanspreken op zijn of haar ongeloof en diegene daarnaast ook nog eens proberen te bekeren (in de ware zin van het woord).quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:21 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Niet zozeer missionarissen.
Maar in Zuid(oost)-Azie wel dat moslims proberen andere mensen te bekeren tot de islam.
Dat is fout, je hoort je geloof van jezelf te houden. En niet andere mensen er lastig mee te vallen.
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Tenzij jij met bekeringsdrang de terroristen bedoeld, de normale moslim van de straat zal nooit iemand aanspreken op zijn of haar ongeloof en diegene daarnaast ook nog eens proberen te bekeren (in de ware zin van het woord).
Ik denk dat ze dawah als bekering(sdrang) zien.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Tenzij jij met bekeringsdrang de terroristen bedoeld, de normale moslim van de straat zal nooit iemand aanspreken op zijn of haar ongeloof en diegene daarnaast ook nog eens proberen te bekeren (in de ware zin van het woord).
Uh oh, hij gaf zich wat meer bloot na het optrekken van een paar dagen samen, de verkapte missionaris.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:48 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Onzin?? Ben jij wel eens in het Verre Oosten geweest?
Ik ben in Indonesie, Thailand, Maleisie en India geweest. En ik heb het daar mogen meemaken.
Natuurlijk niet dat een wildvreemde moslim op mij afstapt en me probeert te bekeren.
Maar wel mensen met wie je een paar dagen samen optrekt, en dan beginnen de verhalen van hun kant over het ware geloof en of ik niet over wil stappen op het ware geloof.
En nee, met bekeringsdrang bedoel ik niet de terroristen.
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uh oh, hij gaf zich wat meer bloot na het optrekken van een paar dagen samen, de verkapte missionaris.![]()
Je leert iedereen wel nader kennen na een paar dagen, ongeacht zijn of haar roots, bij de moslim is dit opmerkelijker?
Lees eens aub nog een x wat ik zeg.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:00 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Nee, bij moslims is dit helemaal niet opmerkelijker. Christenen doen hier evengoed aan mee.
Het verschil zit hem erin dat abraham religies mensen willen proberen te bekeren tot hun eigen geloof. Oosterse religies doen niet aan bekeringsdrang, wat ik een heel goede eigenschap vindt.
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lees eens aub nog een x wat ik zeg.
Volgens mij moet je ff weer lezen wat Trigger zegt. Als iemand met mij optrekt komt er logisch vanzelf gesprekken over de Islam.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:00 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Nee, bij moslims is dit helemaal niet opmerkelijker. Christenen doen hier evengoed aan mee.
Het verschil zit hem erin dat abraham religies mensen willen proberen te bekeren tot hun eigen geloof. Oosterse religies doen niet aan bekeringsdrang, wat ik een heel goede eigenschap vindt.
Gozer... natuurlijk gaat hij je vertellen over zijn geloof en natuurlijk vraagt hij of je dat nou wil accepteren. Als je nee zegt is het goed voor hem en als je ja zegt even goed. Hij heeft zijn taak gedaan met het informeren over de Islam toen jij er om vroeg.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:11 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet dat de islam en christendom mensen willen bekeren tot hun eigen geloof, ook zonder geweld.
Dat een moslim met wie je optrekt, meer gaat vertellen over z'n leven is begrijpelijker. Wat ik jammer vind is dat sommige moslims en christenen je willen overhalen om deel te nemen aan hun geloof.
Een hindoe bijv. zou je niet overhalen tot het hindoeisme, simpelweg omdat het hindoeisme geen bekeringsdrang heeft.
Lekker selectief ook op 'aan de vruchten herkent men de boom' toe te passen op 2 van de grootste monotheïstische religies, maar compleet voorbij gaan aan de interne sectarische geweld onder de Hindoes, de interreligieuze oorlogen tegen de Boedhisten en moslims etc.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:11 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet dat de islam en christendom mensen willen bekeren tot hun eigen geloof, ook zonder geweld.
Dat een moslim met wie je optrekt, meer gaat vertellen over z'n leven is begrijpelijker. Wat ik jammer vind is dat sommige moslims en christenen je willen overhalen om deel te nemen aan hun geloof.
Een hindoe bijv. zou je niet overhalen tot het hindoeisme, simpelweg omdat het hindoeisme geen bekeringsdrang heeft.
Dat weet ik. En toch vind ik het niet kunnen. In Oosterse religies is de gedachte dat je je religie voor jezelf houdt. Dat je andere mensen niet probeert te overtuigen dat jouw religie de ware religie is. Oosterse religies laten andere gelovigen en ongelovigen met rust. Het maakt niet uit welke religie je aanhangt, elke religie leidt tot God/het ultieme doel. Daarom hoeven aanhangers van Oosterse religies dan ook geen "zieltjes" te winnen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:13 schreef Burakius het volgende:
[..]
Gozer... natuurlijk gaat hij je vertellen over zijn geloof en natuurlijk vraagt hij of je dat nou wil accepteren. Als je nee zegt is het goed voor hem en als je ja zegt even goed. Hij heeft zijn taak gedaan met het informeren over de Islam toen jij er om vroeg.
Zelfs als hij er niet om vraagt is het normaal dat een moslim (wiens leven in teken van Allah staat) je wat zal vertellen. Maar nergens is er dwang om je te laten bekeren. Correct?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:14 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat detail haal ik er juist niet uit.
Ik heb een hindoe als vriend en die begon mij laatst ook spontaan te vertellen over het hindoeisme en hoe fantastisch hij dat ervaarde. Hindoes hebben volgens jouw dus nu ook een bekeringsdrang.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:11 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Kan je voorbeelden geven van intern sectarisch geweld onder Hindoes en interreligieuze oorlogen tegen Boeddhisten?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lekker selectief ook op 'aan de vruchten herkent men de boom' toe te passen op 2 van de grootste monotheïstische religies, maar compleet voorbij gaan aan de interne sectarische geweld onder de Hindoes, de interreligieuze oorlogen tegen de Boedhisten en moslims etc.
Omgang wat niet is gebleven bij een woordje
De reden dat boeddhisme en hindoeisme zich heeft verspreid is, omdat er geen andere religie aanwezig was ten tijde van verspreiding. Mensen waren in leegte. Nog te bedenken dat boeddhisme geen religie is, maar een filosofische gedachte.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:17 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Dat weet ik. En toch vind ik het niet kunnen. In Oosterse religies is de gedachte dat je je religie voor jezelf houdt. Dat je andere mensen niet probeert te overtuigen dat jouw religie de ware religie is. Oosterse religies laten andere gelovigen en ongelovigen met rust. Het maakt niet uit welke religie je aanhangt, elke religie leidt tot God/het ultieme doel. Daarom hoeven aanhangers van Oosterse religies dan ook geen "zieltjes" te winnen.
Dat is ook een van de redenen dat het boeddhisme en hindoeisme zich vredig verspreid heeft.
Helemaal correct.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Zelfs als hij er niet om vraagt is het normaal dat een moslim (wiens leven in teken van Allah staat) je wat zal vertellen. Maar nergens is er dwang om je te laten bekeren. Correct?
Lawl, wat een onzin. Nepal is trouwens een goed voorbeeld van sektarisch Hindoegeweld.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:21 schreef geen_naam het volgende:
[..]
Kan je voorbeelden geven van intern sectarisch geweld onder Hindoes en interreligieuze oorlogen tegen Boeddhisten?
Dat Hindoes oorlog voeren met moslims in India klopt ja, Dat is uit zelfverdediging vanuit de kant van de hindoes. Het probleem begon in de 7e eeuw toen moslims India binnenvielen en hindoes (deels met geweld) gingen bekeren. Maar dat is weer een andere discussie op zich...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |