http://www.rtl.nl/(/actue(...)racistische_mail.xmlquote:Een Belgische bedrijf is veroordeeld omdat het een een racistische mail had gestuurd naar een Turkse sollicitant.
Afwimpelen
Onder een keurige afwijzingsmail zat per ongeluk nog het mailtje van de bedrijfsleider. "Afwimpelen", zo had die geschreven en verder: "Een buitenlander die beveiliging zal verkopen, dat heb ik nog nooit gezien".
Adveren
Het bedrijf Euro-Lock moet de veroordeling via een advertentie plaatsen in vijf dagbladen. Bij nieuwe overtredingen volgen boetes van 2500 euro, zo bepaalde de arbeidsrechtbank in Gent.
Het is sowieso geen racisme. Noch 'buitenlanders', noch 'Turken' zijn een ras.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:04 schreef buachaille het volgende:
Formeel gezien lijkt het me geen racisme omdat de bedrijfleider het heeft over buitenlanders en niet over turken.
Oh nou, dan geeft het allemaal niks he!quote:Op maandag 26 maart 2007 15:04 schreef buachaille het volgende:
Formeel gezien lijkt het me geen racisme omdat de bedrijfleider het heeft over buitenlanders en niet over turken.
waarbij je er wel vanuit mag gaan dat hij met name turken bedoelde aangezien sollicitant van die komaf is...quote:Op maandag 26 maart 2007 15:04 schreef buachaille het volgende:
ja zonde he dat het eronder stondquote:Op maandag 26 maart 2007 15:09 schreef LoggedIn het volgende:
tja.. jammer dat ze het zo zeggen, maar in principe is die sollicitant dus niet representatief. Niks mis mee, alleen jammer dat het er zo onder stond
Wat een onzin.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:06 schreef Re het volgende:
[..]
waarbij je er wel vanuit mag gaan dat hij met name turken bedoelde aangezien sollicitant van die komaf is...
alleen jammer dat die verdomde hollanders te lui zijn om je plee schoon te makenquote:Op maandag 26 maart 2007 15:09 schreef American_Nightmare het volgende:
Toch gekkenwerk eigenlijk, dat je niet zelf mag bepalen wie je in dienst neemt in je eigen bedrijf. Als ik een bedrijf zou beginnen dan zou ik het zeer op prijs stellen als ik zelf de keuze had of ik wel of geen allochtonen in dienst zou nemen.
Als ik een schoonmaker wil inhuren voor in m'n huis, dan neem ik ook liever een Nederlander dan een Marokkaan of Pool.
quote:Op maandag 26 maart 2007 15:09 schreef LoggedIn het volgende:
tja.. jammer dat ze het zo zeggen, maar in principe is die sollicitant dus niet representatief. Niks mis mee, alleen jammer dat het er zo onder stond
http://www.diversiteit.be(...)r_press_07-01-08.htmquote:Op maandag 26 maart 2007 15:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is sowieso geen racisme. Noch 'buitenlanders', noch 'Turken' zijn een ras.
de aanklacht was dus ongeoorloofde discriminatie..quote:Het doel van de procedure is om op vrij korte tijd door de arbeidsrechter te laten vaststellen dat er sprake is van een discriminatie op grond van nationaliteit en/of etnische afkomst.
quote:Kan jij die persoon afwimpelen. Een vreemdeling die beveiliging zal verkopen, dat heb ik nog niet gezien
owww?... waarom zou dat onzin zijn.... als ik een neger tegenkom en hem in zijn gezicht uitlag dat alle buitenlanders dood moeten zal die zich echt niet aangesproken voelenquote:
de afwijzing zelf is niet strafbaar , wel openlijk meldden dat die persoon enkel en alleen is afgewezen mdat het een vreemdeling is ...quote:Op maandag 26 maart 2007 15:09 schreef American_Nightmare het volgende:
Toch gekkenwerk eigenlijk, dat je niet zelf mag bepalen wie je in dienst neemt in je eigen bedrijf.
Jawel, maar ook de marokkaan die achter hem staat.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:11 schreef Re het volgende:
[..]
owww?... waarom zou dat onzin zijn.... als ik een neger tegenkom en hem in zijn gezicht uitlag dat alle buitenlanders dood moeten zal die zich echt niet aangesproken voelen
Er worden dus vaak mensen afgewezen, omdat ze "vreemdeling" zijn en meestal wordt daarvoor een kutsmoes gebruikt.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:13 schreef KroJo het volgende:
[..]
de afwijzing zelf is niet strafbaar , wel openlijk meldden dat die persoon enkel en alleen is afgewezen mdat het een vreemdeling is ...
Het bedrijf had zelfs probleemloos die man netjes kunnen 'afwimpelen' als ze het maar met een goede grond hadden onderbouw den niet zo slorig ook de wérkelijke grond hadden gemeld.
Dan heb je eerder terecht een paar klappen voor je muil te pakken sta ik er naar te kijken en ga de foto functie van me mobiel gebruiken en geen 112 bellen.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:11 schreef Re het volgende:
[..]
owww?... waarom zou dat onzin zijn.... als ik een neger tegenkom en hem in zijn gezicht uitlag dat alle buitenlanders dood moeten zal die zich echt niet aangesproken voelen
Ik vind dat je er niet eens over zou moeten hoeven liegen. Als uit de praktijk blijkt dat een allochtoon gemiddeld minder verkoopt, waarom zou een bedrijf dan 'nobel' moeten zijn en hem toch die baan moeten geven, wetende dat een Nederlander een grotere omzet haalt?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:13 schreef KroJo het volgende:
[..]
de afwijzing zelf is niet strafbaar , wel openlijk meldden dat die persoon enkel en alleen is afgewezen mdat het een vreemdeling is ...
Het bedrijf had zelfs probleemloos die man netjes kunnen 'afwimpelen' als ze het maar met een goede grond hadden onderbouw den niet zo slorig ook de wérkelijke grond hadden gemeld.
je mag ook gewoo een Nederlander aannemen ipv een pool of turk als je dat zou willen (en je een nederlander vind die het voor hetzelfde loon wil doen, schoonmaken) ..
maar je mag niet openlijk de Pool of Turk melden hen niet te willen aannemen omdat ze niet van nederlandse komaf zijn ...
Ik weet niet of je bekend bent met het fenomeen grondwet...?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:17 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik vind dat je er niet eens over zou moeten hoeven liegen. Als uit de praktijk blijkt dat een allochtoon gemiddeld minder verkoopt, waarom zou een bedrijf dan 'nobel' moeten zijn en hem toch die baan moeten geven, wetende dat een Nederlander een grotere omzet haalt?
1: Het gaat hier om beveilegersquote:Op maandag 26 maart 2007 15:17 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik vind dat je er niet eens over zou moeten hoeven liegen. Als uit de praktijk blijkt dat een allochtoon gemiddeld minder verkoopt, waarom zou een bedrijf dan 'nobel' moeten zijn en hem toch die baan moeten geven, wetende dat een Nederlander een grotere omzet haalt?
en welke hogere waarde haal je daarmee?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:17 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
verkoper-technicusquote:
Gemiddeld gezien kan het best zo zijn dat een Nederlander hier in Nederland veel beter verkoopt dan een Turk (lijkt me aannemelijk) en als het bedrijf daarvan overtuigd is, waarom zouden ze dan tegen de statistieken in toch voor een Turk gaan?quote:2: Er zijn 16 miljoen Nederlanders en 6.9 miljard buitenlanders in de wereld, ik denk niet dat je kan stellen, dat een "Nederlander" (bedoel je de etniciteit?) een betere omzet haalt dan een "buitenlander". Dat verschilt per mens.
Hier ga je dus de fout in.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:24 schreef American_Nightmare het volgende:
Gemiddeld gezien kan het best zo zijn dat een Nederlander hier in Nederland veel beter verkoopt dan een Turk (lijkt me aannemelijk) en als het bedrijf daarvan overtuigd is, waarom zouden ze dan tegen de statistieken in toch voor een Turk gaan?
Hierbij ga je natuurlijk voorbij aan het feit dat "vooroordelen" wel degelijk ergens op gebaseerd kunnen zijn!quote:Op maandag 26 maart 2007 14:58 schreef IHVK het volgende:
Je zou haast kunnen voorspellen dat dit een keertje zou gebeuren. In het geheim spelen vooroordelen en nog veel grotere rol dan in het openbaar. Jammer dat sommige mensen hierdoor niet aan baan kunnen komen.
Dat krijg je als de termen discriminatie en racisme door elkaar heen zijn gaan lopen.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:04 schreef buachaille het volgende:
Dus iedere Turk is incapabel omdat je ooit op het nieuws een Turk hebt gezien, die vreemde dingen doet?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hierbij ga je natuurlijk voorbij aan het feit dat "vooroordelen" wel degelijk ergens op gebaseerd kunnen zijn!
Heeft er al iemand wat geschreven over succesvolle oosterse aziaten?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:31 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dus iedere Turk is incapabel omdat je ooit op het nieuws een Turk hebt gezien, die vreemde dingen doet?![]()
Hypocriet: aan de ene kant eisen van mensen dat ze integeren en aan de andere kant mensen niet een kans gunnen om een baan te krijgen.![]()
Jij ben een robot?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hierbij ga je natuurlijk voorbij aan het feit dat "vooroordelen" wel degelijk ergens op gebaseerd kunnen zijn!
Voor wat betreft het "afwimpelen":
afˇwimˇpeˇlen (ov.ww.)
1 min of meer indirect te kennen geven dat men iets niet wenst
Lijkt me niets mis mee, als je een sollicitant niet wilt.
Voor wat betreft het: "Een buitenlander die beveiliging zal verkopen, dat heb ik nog nooit gezien":
Lijkt me ook niks mis mee, ik heb ook nog nooit een buitenlander beveiliging zien verkopen! Hell, ik heb Koningin Beatrix ook nog nooit iets zien verkopen, en ik heb ook nog nooit water zien branden.
Mag je nu niet meer zeggen wat je nog nooit gezien hebt?
Nee, dat zeg ik niet. Maar statistisch is de kans op rottigheid gewoon groter. En dat wil je niet als bedrijf.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:31 schreef IHVK het volgende:
[..]
Dus iedere Turk is incapabel omdat je ooit op het nieuws een Turk hebt gezien, die vreemde dingen doet?
Maar zolang iemand niet is ingewerkt, heb je geen idee of diegene daadwerkelijk goed is. Dus moet je alles aangrijpen om dit proberen van tevoren te beoordelen. Als iemand spuug en spuug lelijk is, dan is diegene wellicht ook geen goede verkoper omdat hij niet representatief is.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:27 schreef IHVK het volgende:
[..]
Hier ga je dus de fout in.
Je hoort iemand te selecteren op basis van zijn prestaties niet op basis zijn afkomst.
En het lijkt mij helemaal niet aannemlijk dat een Nederlander hier in Nederlander per definitie beter verkoopt dan een "Turk" die hier al tientallen jaren woont, of in de meeste gevallen hier is geboren.
Er zijn genoeg succesvolle Turken.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:32 schreef buachaille het volgende:
[..]
Heeft er al iemand wat geschreven over succesvolle oosterse aziaten?
Vertel eens.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Maar statistisch is de kans op rottigheid gewoon groter. En dat wil je niet als bedrijf.
Nooit van 'go with the odds' gehoord? Je kan als bedrijf ook allemaal jonge vrouwen in dienst nemen. En guess what; opeens raakt de een na de andere zwanger en gaat met zwangerschapsverlof. Uiteraard zijn er veel Turken die hun werk prima doen, maar vergelijk het eens met iets kopen van Marktplaats; als jij een 2e hands auto gaat kopen, koop je die dan liever van Hans of van Achmed (gegeven dat het dezelfde auto is voor dezelfde prijs)?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:35 schreef IHVK het volgende:
[..]
Er zijn genoeg succesvolle Turken.
Verder zijn er ook genoeg criminele Oost-Aziaten, in de maffia bijvoorbeeld.
Het blijft voor sommigen echter moeilijk om niet te generaliseren. Best triest.
Kan me totaal niets schelen.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:40 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Nooit van 'go with the odds' gehoord? Je kan als bedrijf ook allemaal jonge vrouwen in dienst nemen. En guess what; opeens raakt de een na de andere zwanger en gaat met zwangerschapsverlof. Uiteraard zijn er veel Turken die hun werk prima doen, maar vergelijk het eens met iets kopen van Marktplaats; als jij een 2e hands auto gaat kopen, koop je die dan liever van Hans of van Achmed (gegeven dat het dezelfde auto is voor dezelfde prijs)?
Zoals ik ooit las (uitspraak van een allochtoon, voor de duidelijkheid): allochtonen moeten simpelweg 2 keer zo hard werken om hetzelfde te bereiken! En voor degenen die dat doen: petje af!quote:Op maandag 26 maart 2007 15:35 schreef IHVK het volgende:
[..]
Vertel eens.
En als we nou ervan uit gaan, dat het waar is.
Wat verwacht je dat er gebeurt met de allochtonen die iets van hun leven willen maken, die wel willen integeren? Na een paar teleurstellingen, kan je al gauw verzuurd raken hoor.
Al met al lijkt het me niet positief voor de samenleving.
quote:Op maandag 26 maart 2007 15:35 schreef IHVK het volgende:
[..]
Er zijn genoeg succesvolle Turken.
Verder zijn er ook genoeg criminele Oost-Aziaten, in de maffia bijvoorbeeld.
Het blijft voor sommigen echter moeilijk om niet te generaliseren. Best triest.
Dat heeft niks met de grondwet te maken, maar met kwaliteiten. Een bedrijf wil de beste persoon, en als uit ervaring blijkt dat een Nederlander beter verkoopt dan een Turk is het logisch dat diegene de Nederlander zal nemen. Weinig discriminerends aan. De enige die je dat zou kunnen aanrekenen zijn de klanten, die schijnbaar sneller geneigd zijn om niets te kopen bij een Turkse verkoper.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik weet niet of je bekend bent met het fenomeen grondwet...?
Juist niet, ik zeg dat er verschillende soorten Aziaten zijn, net als dat er verschillende soorten Nederlanders zijn.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:51 schreef buachaille het volgende:
[..]
en dan niet begrijpen dat je door de maffia te gebruiken als voorbeeld je zelf ook generaliseert
![]()
En Turks.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe heerlijk naief! Ach, je bent nog jong
Idd! Dus het is allemaal heel normaal om mensen op zo'n denigrerende wijze af te doen!quote:Op maandag 26 maart 2007 15:40 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Nooit van 'go with the odds' gehoord? Je kan als bedrijf ook allemaal jonge vrouwen in dienst nemen. En guess what; opeens raakt de een na de andere zwanger en gaat met zwangerschapsverlof. Uiteraard zijn er veel Turken die hun werk prima doen, maar vergelijk het eens met iets kopen van Marktplaats; als jij een 2e hands auto gaat kopen, koop je die dan liever van Hans of van Achmed (gegeven dat het dezelfde auto is voor dezelfde prijs)?
Inderdaad.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat heeft niks met de grondwet te maken, maar met kwaliteiten. Een bedrijf wil de beste persoon, en als uit ervaring blijkt dat een Nederlander beter verkoopt dan een Turk is het logisch dat diegene de Nederlander zal nemen. Weinig discriminerends aan. De enige die je dat zou kunnen aanrekenen zijn de klanten, die schijnbaar sneller geneigd zijn om niets te kopen bij een Turkse verkoper.
Dat heb je ook. Je hebt ze alleen niet op die wijze te schofferen in je afwijzing.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:09 schreef American_Nightmare het volgende:
Toch gekkenwerk eigenlijk, dat je niet zelf mag bepalen wie je in dienst neemt in je eigen bedrijf. Als ik een bedrijf zou beginnen dan zou ik het zeer op prijs stellen als ik zelf de keuze had of ik wel of geen allochtonen in dienst zou nemen.
Dan doe je dat toch? Er staat letterlijk helemaal nergens dat jij die keuze niet hebt. Je zult alleen een weloverwogen en beschaafde reden op moeten geven als je een allochtone sollicitant weigert.quote:Als ik een schoonmaker wil inhuren voor in m'n huis, dan neem ik ook liever een Nederlander dan een Marokkaan of Pool.
Oh, misschien moet er voor bedrijven dan maar een aparte grondwet komen, of een ("mits niet nadelig voor uw winst danwel omzet") clausule.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:02 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Inderdaad.
Je mag van bedrijven best enige maatschappelijke verantwoordelijkheid verwachten maar niet als dit het bedrijf benadeeld.
Vandaar. Newsflash: De overgrote meerderheid van managers in Nederland die moeten beslissen over aankopen zijn Nederlands en die kopen liever van Nederlanders en niet van Turken. Helaas maar waar.quote:
Natuurlijk niet, maar daar gaat het ook niet om. Het bedrijf heeft die mail per ongeluk doorgestuurd waardoor hun echte beargumentatie aan het licht kwam.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:01 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Idd! Dus het is allemaal heel normaal om mensen op zo'n denigrerende wijze af te doen!
"Afwimpelen; die heeft binnen 3 maanden een jong bij elkaar geneukt, de slet!"
Waar hebben we het over, he?
Tuuk. Zolang het een ander overkomt is het haske logisch he?quote:Op maandag 26 maart 2007 16:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Oh, misschien moet er voor bedrijven dan maar een aparte grondwet komen, of een ("mits niet nadelig voor uw winst danwel omzet") clausule.
Misselijkmakend, het gelijk van het kapitaal. Mits mooi verpakt slikken we het kennelijk allemaal.
En laat dat nou net een ras zijn.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:14 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Jawel, maar ook de marokkaan die achter hem staat.
Nee hoor ik vind dat ook als het mijzelf overkomt.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Tuuk. Zolang het een ander overkomt is het haske logisch he?
Maar als een Marokkaan jou dan niet de hand wil schudden, das pas erg jongen!
Gelukkig mag men nog wel discrimineren op basis van achterlijkheid inzake begrijpend lezen. Het gaat er niet om of Turken of buitenlanders een ras zijn. Niet een of andere arbitraire definitie van racisme in functie van eigen voorkeuren, maar wel wat maatschappelijk verstaan wordt onder racisme is hier relevant. Racisme betekent hier dan ook een ongeoorloofde discriminatie op basis van (vermeende) etniciteit, nationale afkomst of vermeend ras. En die is er hier zonder twijfel.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is sowieso geen racisme. Noch 'buitenlanders', noch 'Turken' zijn een ras.
Nee.quote:Op maandag 26 maart 2007 18:51 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
En laat dat nou net een ras zijn.˛
Blijft natuurlijk een hypocriete bedoening dan. Eigenlijk bedoel je te zeggen dat hij niet geschikt is omdat-ie Turks is, maar je moet dan een weloverwogen en beschaafde reden opgeven. Dat is natuurlijk ontzettend hypocriet.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:06 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat heb je ook. Je hebt ze alleen niet op die wijze te schofferen in je afwijzing.
[..]
Dan doe je dat toch? Er staat letterlijk helemaal nergens dat jij die keuze niet hebt. Je zult alleen een weloverwogen en beschaafde reden op moeten geven als je een allochtone sollicitant weigert.
Debiele redenering, want je doet "politiek correcte" mensen een positie verdedigen die ze de facto niet verdedigen. Het gaat er om dat je bij gelijke bekwaamheid niet mag discrimineren op basis van factoren die er niet toe zouden mogen doen, en dat indien je daardoor een bedrijfseconomisch nadeel lijdt (bijvoorbeeld omdat je klanten racistisch zijn, wat wel eens het geval is bij de bange blanke man waar de beveiligingsindustrie op mikt), je dat nadeel maar moet dragen. Ceteris paribus worden je concurrenten geconfronteerd met hetzelfde bedrijfseconomische "nadeel" en is er dus geen sprake van een verslechtering van je concurrentiepositie, dus men mag nu zo wel ophouden met dat misplaatst gejank.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:56 schreef SuperHarregarre het volgende:
Maar wacht! Bepaalde mensen hier hebben het licht gezien! Het bedrijf moet Z aannemen, want hij is allochtoon! Heel erg slim gevonden, ja. Wat doen de 'discriminatie'-roepende mensen eigenlijk? Ze discrimineren juist de autochtonen.Want het bedrijf kan maar één iemand aannemen en omdat ze Z aan moeten nemen van het 'politiek correctionisme' kan X dus die baan niet krijgen omdat hij géén allochtoon is. Discriminatie!!!
Dus je moet maar een minder geschikt iemand aannemen om maar correct te zijn? Dan draait het bedrijf straks slechter en gaat het eventueel failliet of moet het mensen ontslaan. Maar het is wel politiek correct geweest! Nee dat schiet op.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:14 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Men kan natuurlijk altijd zeggen dat de werkgever niet racistisch is, en dat het eigenlijk de klant is die racistische is en de werkgever enkel doet dat bedrijfseconomisch gezien hem het best uit komt. Het enige wat ik daar over te zeggen heb is: tough shit. Je bedrijf bestaat slechts doordat de samenleving er juridische erkenning en sanctie aan geeft, dus je hoort je in te schakelen in het maatschappelijk project m.b.t. het bestrijden van racisme en discriminatie.
Of dit soort sancties de betrokken minderheden helpt: ik denk van niet, maar het is in elk geval toch een duidelijk signaal vanwege de staat dat de samenleving dit soort discriminatie niet hoeft te nemen.
maar er is geen gelijke geschiktheid. De functie van verkoper vereist dat je dingen verkoopt. De autochtoon zal naar alle waarschijnlijkheid meer verkopen dan de allochtoon. Wie is er dan geschikter? Degene die 10 produkten per uur verkoopt of degene die er 2 verkoopt?quote:Op maandag 26 maart 2007 21:07 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Debiele redenering, want je doet "politiek correcte" mensen een positie verdedigen die ze de facto niet verdedigen. Het gaat er om dat je bij gelijke bekwaamheid niet mag discrimineren op basis van factoren die er niet toe zouden mogen doen, en dat indien je daardoor een bedrijfseconomisch nadeel lijdt (bijvoorbeeld omdat je klanten racistisch zijn, wat wel eens het geval is bij de bange blanke man waar de beveiligingsindustrie op mikt), je dat nadeel maar moet dragen. Ceteris paribus worden je concurrenten geconfronteerd met hetzelfde bedrijfseconomische "nadeel" en is er dus geen sprake van een verslechtering van je concurrentiepositie, dus men mag nu zo wel ophouden met dat misplaatst gejank.
En wat als de concurrent die ceteris paribus weet te omzeilen door alleen autochtone werknemers in dienst te nemen? Zelfs al zou dat gecamoufleerd gaan, wat in dit geval dus duidelijk zo is, ware het niet dat dit mailtje nu uitgelekt is. Bedrijven gaan nu eenmaal voor de laagste kosten en je ziet dat grote bedrijven er hun hand niet voor omdraaien om in derde wereld landen kinderslavernij te gebruiken. Dan zijn er hier, uiteraard in merkkleding gestoken, naďeve mensen die beweren niet te zullen kopen bij zo'n discriminerend beveiligingsbedrijf. Dan ben je dus ook gewoon hypocriet bezig want het is nog niet eens zo dat dit beveiligingsbedrijf deze man heeft uitgebuit voor eigen winst.quote:Op maandag 26 maart 2007 21:07 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Debiele redenering, want je doet "politiek correcte" mensen een positie verdedigen die ze de facto niet verdedigen. Het gaat er om dat je bij gelijke bekwaamheid niet mag discrimineren op basis van factoren die er niet toe zouden mogen doen, en dat indien je daardoor een bedrijfseconomisch nadeel lijdt (bijvoorbeeld omdat je klanten racistisch zijn, wat wel eens het geval is bij de bange blanke man waar de beveiligingsindustrie op mikt), je dat nadeel maar moet dragen. Ceteris paribus worden je concurrenten geconfronteerd met hetzelfde bedrijfseconomische "nadeel" en is er dus geen sprake van een verslechtering van je concurrentiepositie, dus men mag nu zo wel ophouden met dat misplaatst gejank.
Een van mijn bazen is een allochtoon. Ik ben autochtoon: vanaf 1600 woont de familie van mijn vader in Nederland.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:13 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Vandaar. Newsflash: De overgrote meerderheid van managers in Nederland die moeten beslissen over aankopen zijn Nederlands en die kopen liever van Nederlanders en niet van Turken. Helaas maar waar.
Let wel, in jouw verhaal gaat het dus om je baas die zijn eigen bedrijf heeft. Laat dat nou net maar een heel klein deel van de mensen zijn.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 01:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een van mijn bazen is een allochtoon. Ik ben autochtoon: vanaf 1600 woont de familie van mijn vader in Nederland.
Ee tijdje (12 jaar) heb ik in een winkel gestaan en ik was geen succes.
Mijn baas kan koelkasten verkopen aan een eskimo. Zijn bedrijf is een groot succes, hij wordt op handen gedragen door zijn klanten en is lid van de Rotary. En allochtoon!
En als Newsflash gelijk heeft: wat een sukkels, die managers. Die komen op de koffie! Je bent echt een achterhaalde sukkel als je de zogenaamde allochtonen geen kans geeft!
Die werkgever had nog nooit een allochtoon die beveiliging verkoopt gezien. Op z'n ervaring kan hij zich dus moeilijk baseren.quote:Op maandag 26 maart 2007 19:56 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
En voor een functie als in dit nieuwsbericht beschreven wordt zou ik dus ook niet snel een allochtoon aannemen als mijn ervaring is dat die minder goed liggen bij de klanten en daardoor minder verkopen.
Best mogelijk dat autochtonen gemiddeld meer verkopen dan allochtonen. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor elke allochtoon geldt. Wie lijkt je het meest geschikt om nieuwsuitzendingen op de Vlaamse commerciële televisie te presenteren, een Turk of een Vlaming? In 99 gevallen op 100 zullen de kijkers een Vlaming verkiezen. Toch heet één van de nieuwslezers van VTM Faroek Özgunes (geen idee wat z'n afkomst is, Turk, Egyptenaar, Iraniër of whatever...). Deze man was blijkbaar beter dan alle andere kandidaten voor de job. Maar met een eerste selectie op basis van de naam van de kandidaten zou men de beste nieuwslezer meteen afgewezen hebben...quote:Als werkgever staat je verantwoordelijkheid voor het voorbestaan van het bedrijf voorop. Als het niet conflicteert met de belangen van het bedrijf heeft het ook mijn voorkeur om mensen in die situaties wel aan te nemen maar als dat wel zo is dan heb je gewoon pech.
Gaat erom dat er met beveiligingssystemen nogal vuige vooroordelen zijn van de consument zelf, niet van het bedrijf. Zoals eerder al gezegd; een Nederlander die Korans verkoopt, een homo die in een sauna gaat werken enzovoorts. Sommige combinaties zullen leiden tot opgetrokken wenkbrauwen. Dat dat eigenlijk ontzettend triest is, is niet alleen de schuld van het bedrijf maar ook van de maatschappij.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 04:18 schreef Doderok het volgende:
[..]
Die werkgever had nog nooit een allochtoon die beveiliging verkoopt gezien. Op z'n ervaring kan hij zich dus moeilijk baseren.
[..]
Nieuwslezeres en beveiligingsapparatuurverkoper gaan niet gebukt onder dezelfde mate van vooroordelen, lijkt me. Wij hebben ook een uitstekende Aldith Hunkar (al is zij Nederlands vanwege Suriname red.) en ik denk dat minder mensen raar opkijken van een "buitenlander" op TV dan een die beveiligingsapparatuur verkoopt.quote:Best mogelijk dat autochtonen gemiddeld meer verkopen dan allochtonen. Maar dat wil niet zeggen dat dit voor elke allochtoon geldt. Wie lijkt je het meest geschikt om nieuwsuitzendingen op de Vlaamse commerciële televisie te presenteren, een Turk of een Vlaming? In 99 gevallen op 100 zullen de kijkers een Vlaming verkiezen. Toch heet één van de nieuwslezers van VTM Faroek Özgunes (geen idee wat z'n afkomst is, Turk, Egyptenaar, Iraniër of whatever...). Deze man was blijkbaar beter dan alle andere kandidaten voor de job. Maar met een eerste selectie op basis van de naam van de kandidaten zou men de beste nieuwslezer meteen afgewezen hebben...
Of juist van al zijn klanten. Zullen we die aanklagen?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 06:20 schreef Commensaal het volgende:
Bedoelde die bedrijfsleider niet dat die buitenlander waarschijnlijk minder zou verkopen omdat sommige mensen liever niet beveiliging van een allochtoon kopen? In dat geval lijkt me niet dat er sprake is van discriminatie door de bedrijfsleider.
Doe niet zo triest alsjelieft zeg met je kleuterschool-argumentjesquote:Op maandag 26 maart 2007 15:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Voor wat betreft het: "Een buitenlander die beveiliging zal verkopen, dat heb ik nog nooit gezien":
Lijkt me ook niks mis mee, ik heb ook nog nooit een buitenlander beveiliging zien verkopen! Hell, ik heb Koningin Beatrix ook nog nooit iets zien verkopen, en ik heb ook nog nooit water zien branden.
Mag je nu niet meer zeggen wat je nog nooit gezien hebt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |