Heb je er ook nog een mening over of doe je alleen maar copy paste? Kun je net zo goed de link voor de fp doorgeven.quote:
Of ik daar een mening over heb, ooh zeker, heb dat stel zieken in me jeugd meegemaakt, van mij part hadden ze die lui, aan de hoogste boom kunnen ophangen.quote:Op zondag 25 maart 2007 15:09 schreef wonko het volgende:
[..]
Heb je er ook nog een mening over of doe je alleen maar copy paste? Kun je net zo goed de link voor de fp doorgeven.
Zo knap is ze tegenwoordig niet meer.quote:Op zondag 25 maart 2007 16:25 schreef Monidique het volgende:
Wel een knappe terroriste, dat zie je tegenwoordig niet meer.
Dertig jaar kapitalistische martelingen ondergaan, hè.quote:Op zondag 25 maart 2007 16:56 schreef wonko het volgende:
[..]
Zo knap is ze tegenwoordig niet meer.
http://www.duitslandweb.n(...)gitte_Mohnhaupt.html
Je meent dit ook nog, niet?quote:Op zondag 25 maart 2007 16:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dertig jaar kapitalistische martelingen ondergaan, hè.
Ja, dat zou ik dan weer minder vinden.quote:Op maandag 26 maart 2007 12:53 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als ze nou begint met jou af te schieten, je ademt en je doet boodschappen dus je bent onderdeel van het kapitaistische systeem.
In het geval van Duitseland heb ik daat sterke twijfels over.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Industrielen zijn engeltjes vergeleken met het soort tuig dat in de RAF zat.
Het was een in omvang zeer beperkt en zeer op de eigen verstoorde visie op de maatschappij gericht clubje, dat zeker. Politieke ideologie is inderdaad een veel te sterk woord. Er lag wel een wereldbeeld aan ten grondslag en de illusie daar met geweld richting aan te kunnen geven.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
De RAF had nooit een politieke ideologie, het ging altijd alleen maar om de RAF leden. Het waren typische babyboomers, ikke ikke ikke
Nee, da's de Amerikaanse regering. Je vergist je nu.quote:Op maandag 26 maart 2007 14:14 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dus gewoon een stelletje geestelijk gestoorden met bommen.
Hij is gekozen, ja, maar tegelijkertijd ook een moordlustige dwaas die zichzelf boven de wet waant. Kan tegelijkertijd.quote:Op maandag 26 maart 2007 14:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hij is wel een gekozen staatshoofd, geen stelletje moordlustige dwazen dat zichzelf boven de wet stelt, omdat de rest van de wereld volgens hun te dom is om te snappen, dat ze eigenlijk gelijk hebben.
Dus jij vind gevangenisstraf een vorm van martelen?quote:
Je zou zeker de terroristen als ze dat zijn in Irak zelf best wel kunnen zien als bevrijders. Die strijden tegen een bezetter. Net als het Nederlandse verzet tegen de Duitsers destijds.quote:Op maandag 26 maart 2007 14:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zelden vriend...George is een religieuze gek met een leger, da's wat anders. Ook niet goed voor de wereld, maar een andere discussie. Hij is wel een gekozen staatshoofd, geen stelletje moordlustige dwazen dat zichzelf boven de wet stelt, omdat de rest van de wereld volgens hun te dom is om te snappen, dat ze eigenlijk gelijk hebben.
En wat heeft dat met de RAF te maken?quote:Op maandag 26 maart 2007 14:40 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je zou zeker de terroristen als ze dat zijn in Irak zelf best wel kunnen zien als bevrijders. Die strijden tegen een bezetter. Net als het Nederlandse verzet tegen de Duitsers destijds.
Leer spellen.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:34 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zwakke poging om goed te praten dat de RAF niet een partij oprichtte indertijd om hun idealen te verwezenlijken, maar gezellig aan het moorden sloeg.
Iets wat jij doet in dit topic.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:46 schreef Kiegie het volgende:
Moorden is nooit goed te praten. Maar je moet niet schijnheilig het ene geweld toejuichen en het andere geweld met een afkeurend mondje veroordelen.
Dus de standaard linkse reactie op geweld vanuit hun eigen hoek?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:46 schreef Kiegie het volgende:
[..]
schijnheilig het ene geweld toejuichen en het andere geweld met een afkeurend mondje veroordelen.
Jep, zoals ieder topic over cuba gelijk wordt volgebaggerd over dat Bush niet deugt.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Dus de standaard linkse reactie op geweld vanuit hun eigen hoek?![]()
![]()
Nee hoor. Dat doe ik niet.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iets wat jij doet in dit topic.
Nee, de standaard reactie van beknepen rechtse rakkertjes die blind zijn voor geweld uit rechtse hoek, maar als een dolle stier reageren als ergens een links extremist met een wapen zwaait.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:19 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Dus de standaard linkse reactie op geweld vanuit hun eigen hoek?![]()
![]()
Oh, ik lees niet goed...quote:Op maandag 26 maart 2007 16:42 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat doe ik niet.
Je leest niet goed.
Lijkt me een duidelijk geval van fanpost.quote:Op maandag 26 maart 2007 12:43 schreef Kiegie het volgende:
Hopen dat ze de strijd tegen het kapitalisme weer kan voortzetten!
Fanpostquote:Op maandag 26 maart 2007 13:00 schreef Kiegie het volgende:
Liever beginnen met gewetenloze industriëlen!
![]()
Kan jij niet met 220 km/h een boom gaan knuffelen of zo?quote:Op maandag 26 maart 2007 16:43 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Nee, de standaard reactie van beknepen rechtse rakkertjes die blind zijn voor geweld uit rechtse hoek, maar als een dolle stier reageren als ergens een links extremist met een wapen zwaait.
Kijk, weer zo een typische reactie van een terroristenknuffelaar, mensen die het niet met je eens zijn, zijn rechts en keuren rechts geweld goed...quote:Op maandag 26 maart 2007 16:43 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Nee, de standaard reactie van beknepen rechtse rakkertjes die blind zijn voor geweld uit rechtse hoek, maar als een dolle stier reageren als ergens een links extremist met een wapen zwaait.
Ja, en waar keur ik in dit topic geweld af?quote:Op maandag 26 maart 2007 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh, ik lees niet goed...
[..]
Lijkt me een duidelijk geval van fanpost.
[..]
Fanpost
Bovendien voerde de RAF geen strijd tegen industriëlen, ze pleegden bomaanslagen waarbij ze net zo goed de gewone man opbliezen (aanslagen op Springer gebouw)
Als jij het op jezelf betrekt, is dat je eigen keuze.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk, weer zo een typische reactie van een terroristenknuffelaar, mensen die het niet met je eens zijn, zijn rechts en keuren rechts geweld goed...
Jij beklaagt je over rechts geweld..quote:Op maandag 26 maart 2007 16:48 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Ja, en waar keur ik in dit topic geweld af?
quote:Op maandag 26 maart 2007 16:48 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Ja, en waar keur ik in dit topic geweld af?
Jaja.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:45 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kan jij niet met 220 km/h een boom gaan knuffelen of zo?
Waar?quote:Op maandag 26 maart 2007 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij beklaagt je over rechts geweld..
Huiliequote:Op maandag 26 maart 2007 16:49 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Als jij het op jezelf betrekt, is dat je eigen keuze.
Moet je mij niet mee lastig vallen.
![]()
Het voordeel van George, is dat we zeker weten dat hij binnenkort niet meer de baas is van het leger van de US...en al zou hij nog een termijn kunnen zitten, dan zouden de Amerikanen hun vergissing kunnen herstellen bij de volgende verkiezingen door iemand te kiezen die geen 'war on terrorisme' denkt te kunnen winnen. Links geweld komt meestal van regimes of groepen die niet via het democratische proces aan de macht zijn gekomen, of weer te verwijderen zijn.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:43 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Ach, als je wordt neergeknald maakt het je verdomd weinig uit of het om een democratisch gekozen kogel gaat of een lenin-marxistisch product.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:55 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Het voordeel van George, is dat we zeker weten dat hij binnenkort niet meer de baas is van het leger van de US...en al zou hij nog een termijn kunnen zitten, dan zouden de Amerikanen hun vergissing kunnen herstellen bij de volgende verkiezingen door iemand te kiezen die geen 'war on terrorisme' denkt te kunnen winnen. Links geweld komt meestal van regimes of groepen die niet via het democratische proces aan de macht zijn gekomen, of weer te verwijderen zijn.
Maar goed, dat is erg moeilik te snappen kennelijk.
Achter de auto meeslepen op een tour langs de plekken waar aanslagen zijn gepleegt.quote:
natuurgebieden verneild door communisme: bezoekt u eens het Aral meer.quote:Op maandag 26 maart 2007 17:35 schreef Kiegie het volgende:
Ja, of een tochtje langs alle voormalige natuurgebieden die zijn vernietigd door het groot-kapitaal, alle gezinnen die zijn kapotgemaakt door het grote geld, alle graven van arbeiders die zijn omgekomen door de geldzucht van de kapitalisten.
En dan een kopje koffie, natuurlijk.
Wat de schade van het communisme betreft, heb je gelijk.quote:Op maandag 26 maart 2007 18:36 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
natuurgebieden verneild door communisme: bezoekt u eens het Aral meer.
gezinnen kapotgemaakt door communisme : ga eens naar Cambodja, tijdreisje naar de jaren dertig met ome Josef, China tijdens Culturele revolutie
graven van dissidenten kapotgemaakt door communisme : heel Siberie voor het uitkiezen, elk kerkhof op Cuba
Geen enkele kapitalist zou zoveel schade aanrichten als linkse regimes is gelukt. Kost namelijk te veel, in economische zin.
Moet zo iemand niet gewoon haar hele straf uitzitten?quote:Op maandag 26 maart 2007 19:32 schreef Mr_Memory het volgende:
Ze had een verzoek tot vervroegde vrijlating ingediend, omdat ze haar minimumstraf had uitgezeten...
Toe maar, toe maar.quote:Op maandag 26 maart 2007 19:51 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Moet zo iemand niet gewoon haar hele straf uitzitten?
Zeker iemand die deel genomen heeft aan zo iets als de RAF
Wat nou vervroegde vrijlating?quote:Op maandag 26 maart 2007 20:37 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Toe maar, toe maar.
Meneer gaat even bepalen wie er wel en wie niet in aanmerking komt voor vervroegde vrijlating...
![]()
De minimumstraf is de tijd die je in ieder geval moet zitten vóór je in aanmerking kan komen voor vervroegde vrijlating.quote:Op maandag 26 maart 2007 21:32 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Wat nou vervroegde vrijlating?
Zie mijn eerdere post, kan jij daar antwoord op geven?
Anyway, ik heb in een ander topic al eens geschreven dat er ansich niets mis was met het idealisme van de RAF.
Daar waren wel meer mensen over verbolgen, ook in Nederland, lees maar eens wat over de Velzer Affaire.
Maar ik ben van mening dat je nooit, en ik zeg nooit het recht hebt om voor eigen rechter te spelen, en deze mensen te vermoorden.
Dus haar straf is wel verdiend, lijkt me.
OK thanks, maar wie bepaalt dan wat een "minimumstraf" is, waarom wordt dat dan niet gegeven als vonnis door de rechter?quote:Op maandag 26 maart 2007 21:40 schreef Kiegie het volgende:
[..]
De minimumstraf is de tijd die je in ieder geval moet zitten vóór je in aanmerking kan komen voor vervroegde vrijlating.
Toe maar, toe maar.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:37 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Toe maar, toe maar.
Meneer gaat even bepalen wie er wel en wie niet in aanmerking komt voor vervroegde vrijlating...
![]()
Ik blijf het vreemd vinden, maar bedankt voor je antwoord.quote:Op maandag 26 maart 2007 22:04 schreef Kiegie het volgende:
Een goede vraag die naar juridisch gefilosofeer neigt. De minimumstraf wordt bepaald door de wet: in Nederland is het 2/3 van de opgelegde straf. En waarom een rechter niet de minumumstraf oplegt? Tja, stel je eens voor dat iemand zich in het gevang NIET goed gedraagt, dan zou de straf alsnog verlengd moeten worden, tot de 'maximumstraf'. En dat is in feite wat nu ook gebeurt, alleen vanaf de andere kant, zeg maar: je straf wordt NIET verlengd als je je goed gedraagt.
Er is nooit bewezen dat ze rechtstreeks betrokken was bij die moorden.quote:Op zondag 25 maart 2007 22:04 schreef Den_Haag het volgende:
Als kind van een van de slachtoffers zou ik haar toch overhoop schieten. Enkele moorden plegen en toch gewoon vrij komen![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Brigitte_Mohnhauptquote:She was given this sentence because of the significant role she played during the German Autumn and for her part in the attempted assassination of NATO General Kroesen. The court considered her as a leading figure of the RAF, but could not determine whether she had personally been involved in any of the murders.
Ja het waren vaders/echtgenoten/zoons, maar het waren geen lieverdjes hoor.quote:Op maandag 26 maart 2007 22:27 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Toe maar, toe maar.
Meneer lult het gewoon even recht dat iemand die 5 maal (5!!!) tot levenslang is veroordeeld na nog geen 30 jaar vrijkomt... zonder ooit maar 1 greintje spijt getoond te hebben.
Maar ach, het waren maar gewetenloze industrieelen die ze koelbloedig koud maakt he? Geen vaders/echtgenoten/zoons.
En rechts geweld niet? Midden- en Zuid-Amerika zijn haast synoniem voor militaire staatsgrepen en doodseskaders...quote:Op maandag 26 maart 2007 16:55 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Het voordeel van George, is dat we zeker weten dat hij binnenkort niet meer de baas is van het leger van de US...en al zou hij nog een termijn kunnen zitten, dan zouden de Amerikanen hun vergissing kunnen herstellen bij de volgende verkiezingen door iemand te kiezen die geen 'war on terrorisme' denkt te kunnen winnen. Links geweld komt meestal van regimes of groepen die niet via het democratische proces aan de macht zijn gekomen, of weer te verwijderen zijn.
Maar goed, dat is erg moeilik te snappen kennelijk.
Had de RAF Idealisme dan?quote:Op maandag 26 maart 2007 21:32 schreef Mr_Memory het volgende:
Anyway, ik heb in een ander topic al eens geschreven dat er ansich niets mis was met het idealisme van de RAF.
Alsof de RAF zich daar ooit voor heeft geintresseerd.quote:Op maandag 26 maart 2007 17:35 schreef Kiegie het volgende:
Ja, of een tochtje langs alle voormalige natuurgebieden die zijn vernietigd door het groot-kapitaal, alle gezinnen die zijn kapotgemaakt door het grote geld, alle graven van arbeiders die zijn omgekomen door de geldzucht van de kapitalisten.
Ik ben van mening dat het geweldsmonopolie bij een democratisch gekozen regering en haar uitvoeringsorganen moet blijven. Dus ik keur doodsescaders etc even hard af als links geweld. Jij wil links geweld goed praten door te verwijzen naar rechts geweld. Schiet niet op natuurlijk.quote:Op maandag 26 maart 2007 23:27 schreef Doderok het volgende:
[..]
En rechts geweld niet? Midden- en Zuid-Amerika zijn haast synoniem voor militaire staatsgrepen en doodseskaders...
Bron?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 10:12 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Jij wil links geweld goed praten door te verwijzen naar rechts geweld.
[..]
Nee, pipo, ik reageer niet op jouw overzicht, ik reageer op jouw uitspraak: Links geweld komt meestal van regimes of groepen die niet via het democratische proces aan de macht zijn gekomen, of weer te verwijderen zijn.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 18:58 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik zal het heel langzaam typen, zodat jij het ook kan snappen:
Ik gaf een kort overzicht van hoeveel schade is aangericht door linkse regimes en groeperingen. Jij komt aan met ' ja maar, rechts is ook gewelddadig hoor!'.
En jij doet niet precies hetzelfde?quote:Het ' dus is links geweld eigenljik niet zo erg, en in elk geval minder erg dan als de kogels van rechts komen' zetje niet neer, maar impliceer je wel. Heel oude linkse truc. Trapt geen hond meer in tegenwoordig (gelukkig).
Jouw reactie:quote:Ja, of een tochtje langs alle voormalige natuurgebieden die zijn vernietigd door het groot-kapitaal, alle gezinnen die zijn kapotgemaakt door het grote geld, alle graven van arbeiders die zijn omgekomen door de geldzucht van de kapitalisten.
Ketel-verwijtende pot.quote:natuurgebieden verneild door communisme: bezoekt u eens het Aral meer.
gezinnen kapotgemaakt door communisme : ga eens naar Cambodja, tijdreisje naar de jaren dertig met ome Josef, China tijdens Culturele revolutie
graven van dissidenten kapotgemaakt door communisme : heel Siberie voor het uitkiezen, elk kerkhof op Cuba
Geen enkele kapitalist zou zoveel schade aanrichten als linkse regimes is gelukt. Kost namelijk te veel, in economische zin.
Sapperdeflap!quote:Nee, pipo
Ja zeker, ze waren zo wie zo tegen het kapitalisme, en erg kwaad dat Duitse industrielen, die fout waren in de oorlog, gewoon weer aan de macht waren in Duitsland.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 08:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had de RAF Idealisme dan?
De RAF had geen politieke agenda, het ging alleen maar om haar leden, typische babyboomers, ikke ikke ikke.
Nee, Pipo. Ik ben een type dat er serieus in gelooft dat types als Captain_Fabulous blind zijn voor het geweld van het 'kapitalisme en zijn kompanen', maar wel enthousiast afgeven op geweld van 'linkse vrijheidsstrijders'. Je wereldbeeld is waarschijnlijk gebaseerd op wat Hollywood, Fox en de Telegraaf je in hapklare brokken voorschotelen. Dat geeft op zich niet zo, maar als je dan denkt moreel te kunnen oordelen over mensen, moet je eigenlijk je mond houden.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 21:21 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Kiegie is zo'n tiep die er serieus in gelooft dat omdat het kapitalisme ook zijn slechte kanten heeft, linkse groeepn die zich anti-kapitalistisch noemen dus een vrijbrief hebben om te moorden.
Gek dat de mensen hier in Duitsland die de Raf bestudeerd hebben niet die conclusie delen.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 21:21 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Ja zeker, ze waren zo wie zo tegen het kapitalisme, en erg kwaad dat Duitse industrielen, die fout waren in de oorlog, gewoon weer aan de macht waren in Duitsland.
Je kan het het verwerpelijk noemen, maar het was wel uit idealisme om deze mensen te vermoorden![]()
En dat wijkt in zoverre af van jou standpunt dat jij alle geweld goedkeurt?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 22:17 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Nee, Pipo. Ik ben een type dat er serieus in gelooft dat types als Captain_Fabulous blind zijn voor het geweld van het 'kapitalisme en zijn kompanen', maar wel enthousiast afgeven op geweld van 'linkse vrijheidsstrijders'. Je wereldbeeld is waarschijnlijk gebaseerd op wat Hollywood, Fox en de Telegraaf je in hapklare brokken voorschotelen. Dat geeft op zich niet zo, maar als je dan denkt moreel te kunnen oordelen over mensen, moet je eigenlijk je mond houden.
Misschien dat het lezen van onderstaand boek voor een aantal deelnemers aan deze discussie een goed idee zou zijn. Een prima beschrijving van de RAF, de motieven, de daden en de gevolgen. Ik heb dat boek een jaar of zes geleden gekocht en gelezen. Helaas uitgeleend en nooit meer teruggehad.quote:Op woensdag 28 maart 2007 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek dat de mensen hier in Duitsland die de Raf bestudeerd hebben niet die conclusie delen.
De RAF had geen politike ideologie, het ging alleen maar om de leden. Ze waren ware psychopaten, die ad hoc acties ondernamen.
Hieruit blijkt toch wel dat de RAF gewoon een egocentrische terreurgroep was zoals pietverdriet al uitstekende verwoorde:quote:De RAF wilde de staat - volgens haar een fascistoïde constructie - provoceren tot geweld, in de hoop daarmee een 'volksoorlog' te ontketenen. Deze krijgslogica rechtvaardigde de 34 moordaanslagen die tot de opheffing van de RAF in 1998 werden gepleegd. Het straatgeweld culmineerde in de 'Duitse herfst' van 1977: de pogingen van de RAF om de vrijlating van een aantal veroordeelde kameraden (onder wie Andreas Baader, Jan-Carl Raspe en Gudrun Ensslin) af te dwingen. Ze begon, op 5 september, met de ontvoering van werkgeversvoorzitter Hanns-Martin Schleyer, en ze eindigde zes weken later met diens dood en met de zelfmoord van Baader, Raspe en Ensslin.
Ik vind dat Mohnhaupt niet vrijgelaten mocht worden, zeker niet aangezien ze nooit berouw heeft getoond. Dat geeft toch wel aan dat ze in al die tijd niet van gedachten is veranderd, en dat ze in my opinion nog steeds een gevaar vormt voor de Duitse samenlevingquote:Op dinsdag 27 maart 2007 08:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had de RAF Idealisme dan?
De RAF had geen politieke agenda, het ging alleen maar om haar leden, typische babyboomers, ikke ikke ikke.
Je opmerkingen slaan echt als een tang op een varken. De quote die je geeft beweert juist dat de RAF een maatschappelijk doel had, en jij gebruikt dit als bewijs dat ze egocentrisch waren?quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:33 schreef Terecht het volgende:
Opvalllend hoe snel in de discussie de daden van deze moderne 'robin hood' worden vergoeilijkt door enkele personen, met het argument dat de terreur die deze sujetten hebben gepleegd tegen 'foute' mensen gericht was. Doet mij denken aan kleutertjes die bestraft worden en dan roepen: 'maar hij begon'
Naar mijn mening heeft de RAF geprobeerd voor eigen rechter te spelen door de staat te ondermeinen.
Quote uit de OP van Gratie voor RAF-leden zonder berouw?
[..]
Hieruit blijkt toch wel dat de RAF gewoon een egocentrische terreurgroep was zoals pietverdriet al uitstekende verwoorde:
[..]
Ik vind dat Mohnhaupt niet vrijgelaten mocht worden, zeker niet aangezien ze nooit berouw heeft getoond. Dat geeft toch wel aan dat ze in al die tijd niet van gedachten is veranderd, en dat ze in my opinion nog steeds een gevaar vormt voor de Duitse samenleving
Ook in dat boek wordt niet vastgesteld dat de RAF een duidelijke politieke ideologie had.quote:Op woensdag 28 maart 2007 09:36 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Misschien dat het lezen van onderstaand boek voor een aantal deelnemers aan deze discussie een goed idee zou zijn. Een prima beschrijving van de RAF, de motieven, de daden en de gevolgen. Ik heb dat boek een jaar of zes geleden gekocht en gelezen. Helaas uitgeleend en nooit meer teruggehad.
[afbeelding]
Maatschappelijk doel? Het overgrote merendeel van de Duitse bevolking zat helemaal niet te wachten op de verwerpelijke terreur van de RAF. Zeker niet toen het alleen nog maar om eigen gewing ging zoals ik in die qoute aantoonde.quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:40 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Je opmerkingen slaan echt als een tang op een varken. De quote die je geeft beweert juist dat de RAF een maatschappelijk doel had, en jij gebruikt dit als bewijs dat ze egocentrisch waren?
![]()
Tis sowieso bedenkelijk om Fok!-postings als bron te gebruiken, maar kies er dan in ieder geval die past.
Ja, op die manier kun je overal wel aan twijfelen, ook aan de motieven van Bush, Churchill en noem maar op. 'Jaha, ze zéggen wel dat ze het zo bedoelen, maar is dat ook werkelijk zo?'quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook in dat boek wordt niet vastgesteld dat de RAF een duidelijke politieke ideologie had.
Let wel, het is wat anders dat men zegt dat men een ideologie had, of dat er daadwerkelijk eentje was.
Het feit dat ze niet de meerderheid achter zich hadden, betekent nog niet dat ze geen maatschappelijk doel hadden. Je moet bij jou wel alles helemaal voorkauwen, hé?quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:52 schreef Terecht het volgende:
[..]
Maatschappelijk doel? Het overgrote merendeel van de Duitse bevolking zat helemaal niet te wachten op de verwerpelijke terreur van de RAF. Zeker niet toen het alleen nog maar om eigen gewing ging zoals ik in die qoute aantoonde.
De eerste quote komt van de Volkskrant en de tweede quote is een naar mijn mening juiste conclusie die getrokken kan worden naar aanleiding van het geweld van de RAF.
quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:54 schreef Kiegie het volgende:
Verder is het vrij proberen te krijgen van een kameraad geen streven naar persoonlijk gewin.
Ach, je begint er toch niet veel mee: als je met haar afspreekt, doet ze ongetwijfeld weinig anders dan uuuurenlang doorzagen over de kracht van het proletariaat, de macht van de kapitalisten en de noodzaak tot het vergroten van het collectief arbeidersbewustzijn.quote:Op woensdag 28 maart 2007 11:05 schreef DeMeneer het volgende:
ik hoop dat ze in ieder geval geen zelfmoordaanslag pleegt want ze ziet er veels te lekker uit
Mijn posting was bedoeld als een ondersteuning van jouw opmerking. Wie het boek leest merkt dat het een kleine in zichzelf gekeerde groep was die vooral bezig was met zichzelf en allerlei maatschappelijke ontwikkelingen als een soort excuus hiervoor gebruikte.quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook in dat boek wordt niet vastgesteld dat de RAF een duidelijke politieke ideologie had.
Je bedoelt dat ze zichzelf zagen als een moreel superieure voorhoede, die het proletartiaat uit het nauwe keurslijf van de kapitaalbezitters moest bevrijden?quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:54 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Het feit dat ze niet de meerderheid achter zich hadden, betekent nog niet dat ze geen maatschappelijk doel hadden. Je moet bij jou wel alles helemaal voorkauwen, hé?
quote:Verder is het vrij proberen te krijgen van een kameraad geen streven naar persoonlijk gewin.
Dat is de romantische visie op de RAF waar in de jaren zeventig ook veel Nederlandse semi-intellectuelen wel voor vielen. Die steun werd overigens een stuk minder toen het moorden begon, maar een bepaalde sympathie voor allerlei gewelddadige 'linkse' bewegingen was in die tijd behoorlijk bon ton. Het is niet zo gek dat die visie nog altijd voor een deel het beeld van deze beweging bepaalt. Maar terecht is het niet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 11:24 schreef Terecht het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze zichzelf zagen als een moreel superieure voorhoede, die het proletartiaat uit het nauwe keurslijf van de kapitaalbezitters moest bevrijden?
![]()
![]()
Duitsland is een rechtsstaat en de wetgeving bepaalt nu eenmaal dat berouw geen rol mag spelen bij de beoordeling in het geval van Mohnhaupt. Dat het tot veel maatschappelijke opschudding leidt, is echter volkomen logisch en een teken dat Duitsland dit deel van haar geschiedenis nog niet heeft verwerkt. Ik betwijfel of Mohnhaupt nu nog een gevaar voor de maatschappij is, de tijden zijn wel erg veranderd.quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:33 schreef Terecht het volgende:
Ik vind dat Mohnhaupt niet vrijgelaten mocht worden, zeker niet aangezien ze nooit berouw heeft getoond. Dat geeft toch wel aan dat ze in al die tijd niet van gedachten is veranderd, en dat ze in my opinion nog steeds een gevaar vormt voor de Duitse samenleving
Dat is géén argument.quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:52 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Ja, op die manier kun je overal wel aan twijfelen, ook aan de motieven van Bush, Churchill en noem maar op. 'Jaha, ze zéggen wel dat ze het zo bedoelen, maar is dat ook werkelijk zo?'
![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |