Groningen/Assen - Meer dan 40.000 inbraken blijven jaarlijks onopgelost, omdat de politie geen gebruik meer mag maken van het bestand vingerafdrukken van asielzoekers. Voorheen kon via dit bestand in 21 procent van de gevallen een dader worden gevonden. Volgens een hooggeplaatste Groninger politieman heeft het omstreden 'rapport Wallage' van begin dit jaar aan deze gang van zaken een eind gemaakt.
In dat rapport van de Groninger politie stond dat asielzoekers vijf keer zo veel criminele daden plegen als de gemiddelde Nederlander. ,,Dat rapport heeft voor flinke politieke opschudding gezorgd. Zoals het zinnetje daarin dat we voor het natrekken van sporen gebruik maakten van vingerafdrukken van asielzoekers. Dat mocht daarna vanwege de privacywetten opeens niet meer. Maar voorheen was het niet geboden of verboden. We lieten de door ons aangetroffen vingerafdrukken altijd door de CRI (Centrale Recherche Informatiedienst) vergelijken met die van criminelen én van asielzoekers. Dat laatste bestand is nu afgekoppeld", concludeert de Groninger politieman spijtig.
Met als gevolg dat de politie veel minder daders in de kraag kan vatten. ,,Heel vreemd als je bedenkt dat de politiek wel aandringt dat we als politie meer zaken moeten oplossen. Aan de ene kant krijgen we met DNA-onderzoek meer mogelijkheden, maar aan de andere kant worden die ons juist afgepakt."
Volgens een woordvoerder van de Dienst Nationale Recherche Informatie (voorheen CRI) is het logisch dat er niet meer gespeurd mag worden in het bestand asielzoekers. ,,Die mensen zijn geen verdachten. Hun vingerafdrukken worden alleen afgenomen omdat ze het land binnenkomen."
* Loedertje schrikt nu toch wel een beetje van deze cijfers..
Maakt een totaal van 66%.
quote:Kom kom, dat is vast weer racisme en dus allemaal alleen maar xenofobie.
Op dinsdag 27 november 2001 20:40 schreef Loedertje het volgende:
Politie moet vele daders laten lopen
* Loedertje schrikt nu toch wel een beetje van deze cijfers.. [/i]
Ik zou ervoor pleiten om het weer toe te staan.
Ik zie het als een extra screening vd asielzoeker.
Als ze asielzoeker af zijn (terug in eigen land of NL staatsburger) dan kunnen de afdrukken worden vernietigd.
quote:
Op dinsdag 27 november 2001 22:32 schreef DemonBox het volgende:
IMHO moeten asielzoekers die een misdaad begaan direct uitgezet worden.Ik zou ervoor pleiten om het weer toe te staan.
Ik zie het als een extra screening vd asielzoeker.
Als ze asielzoeker af zijn (terug in eigen land of NL staatsburger) dan kunnen de afdrukken worden vernietigd.
quote:Idd, persoonlijk zou ik het een behoorlijke aantasting vinden van mijn privacy, net als het afstaan van DNA..maar door dit soort berichtjes gaan je gedachtes toch die kant even op..
Op dinsdag 27 november 2001 21:19 schreef Zanderrr het volgende:
Niet alleen dat, het doet je ook afvragen hoeveel misdrijven er extra zouden kunnen worden opgelost als er van iedere volwassen inwoner in Nederland een vingerafdruk zou zijn. Niet dat ik dit per se wil voorstellen, maar het is een gedachte...
quote:Wordt je ook eindelijk eens wakker dus?
Op dinsdag 27 november 2001 22:57 schreef Loedertje het volgende:[..]
[..]Idd, persoonlijk zou ik het een behoorlijke aantasting vinden van mijn privacy, net als het afstaan van DNA..maar door dit soort berichtjes gaan je gedachtes toch die kant even op..
quote:Nee hoor, ben al heel lang wakker BVD mag internetverkeer afluisteren
Op dinsdag 27 november 2001 23:05 schreef Master_Yoda het volgende:[..]
Wordt je ook eindelijk eens wakker dus?
Ben dus ook tegen een databank met vingerafdrukken...
quote:Ik zou dat niet zo'n probleem vinden, hebben ze mijn vingerafdrukken...so what. DNA, doe ermee wat je wil. Als dat helpt om Nederland veiliger te krijgen, waarom niet dan?
Op dinsdag 27 november 2001 22:57 schreef Loedertje het volgende:Idd, persoonlijk zou ik het een behoorlijke aantasting vinden van mijn privacy, net als het afstaan van DNA..maar door dit soort berichtjes gaan je gedachtes toch die kant even op..
Echter krijg ik wel de kriebels als ik denk aan al die registratiesystemen van de overheid..dat gevoel van onveiligheid is veel sterker aanwezig bij mij.(omdat ik dat een aantasting vind van mijn privacy!)
Dus een tegenvraag AchJa, waarom wel?
Om onrustige gevoelens vn anderen weg te nemen?
Maar die afdrukken van asielzoekers mogen van mij gebruikt worden zolang ze geen nederlander zijn.
quote:Dus op het moment dat ze eventueel de Nederlandse nationaliteit verkrijgen na afloop van de asielprocedure mogen die gegevens weer niet gebruikt worden?
Op dinsdag 27 november 2001 23:32 schreef DemonBox het volgende:
Ik ben tegen een databank van alle nederlanders.Maar die afdrukken van asielzoekers mogen van mij gebruikt worden zolang ze geen nederlander zijn.
De logica ontgaat me nu even
quote:Nee, niet om onrustige gevoelens van anderen weg te nemen. Het gaat mij puur om het feit, dat als mijn gegevens bekend zijn bij de overheid, en dit gaat helpen om de burgercriminaliteit tegen te gaan. Dus de "kleine misdaad" om het zo maar te noemen, inbraken ed. Ik daar een hogere prioriteit aan geef, dan het niet geven van gegevens.
Op dinsdag 27 november 2001 23:28 schreef Loedertje het volgende:
Ik heb geen last van "onveilige gevoelens" met betrekking tot burgercriminalitiet.Echter krijg ik wel de kriebels als ik denk aan al die registratiesystemen van de overheid..dat gevoel van onveiligheid is veel sterker aanwezig bij mij.(omdat ik dat een aantasting vind van mijn privacy!)
Dus een tegenvraag AchJa, waarom wel?
Om onrustige gevoelens vn anderen weg te nemen?
Inbraak vind ik een nog grotere inbreuk op mijn privacy.
quote:Ow, maar ik help de overheid niet als zij mijn vingerafdrukken hebben omdat ik mij niet schuldig maak aan criminele activiteiten.
Op dinsdag 27 november 2001 23:38 schreef AchJa het volgende:[..]
Nee, niet om onrustige gevoelens van anderen weg te nemen. Het gaat mij puur om het feit, dat als mijn gegevens bekend zijn bij de overheid, en dit gaat helpen om de burgercriminaliteit tegen te gaan. Dus de "kleine misdaad" om het zo maar te noemen, inbraken ed. Ik daar een hogere prioriteit aan geef, dan het niet geven van gegevens.
Stel dat het, laten we zeggen 50% meer criminelen in de bak helpt, er bij mij dus een 50% kleinere kans is dat er ingebroken wordt in auto huis oid.Inbraak vind ik een nog grotere inbreuk op mijn privacy.
quote:Als ze dat van tevoren weten, wie crimineel is en wie niet.....dan zou het probleem al opgelost zijn. Maar dat is het dus niet.
Op dinsdag 27 november 2001 23:41 schreef Loedertje het volgende:[..]
Ow, maar ik help de overheid niet als zij mijn vingerafdrukken hebben omdat ik mij niet schuldig maak aan criminele activiteiten.
Dus hebben zij mijn gegevens niet nodig.
quote:Ja, ik ben tegen een vaste databank vanwege privacybezwaren.
Op dinsdag 27 november 2001 23:36 schreef golfer het volgende:[..]
Dus op het moment dat ze eventueel de Nederlandse nationaliteit verkrijgen na afloop van de asielprocedure mogen die gegevens weer niet gebruikt worden?
De logica ontgaat me nu even
Het gebruik van de databank v.d. asielzoekers zie ik als een toetsing op crimineel gedrag tijdens hun verblijf in NL of naturalisatie. Criminele asielzoekers verdienen geen plaats in NL.
quote:Oke, nou begrijp ik wat je bedoelde.
Op dinsdag 27 november 2001 23:44 schreef DemonBox het volgende:Ja, ik ben tegen een vaste databank vanwege privacybezwaren.
Het gebruik van de databank v.d. asielzoekers zie ik als een toetsing op crimineel gedrag tijdens hun verblijf in NL of naturalisatie. Criminele asielzoekers verdienen geen plaats in NL.
Daarnaast zijn dit soort zaken een "sliding scale" naar mijn mening.
quote:Kan.....maar dan nog, in de databank staan mijn vingerafdrukken en DNA gegevens. Het enige wat daar aangekoppeld hoeft te worden is de naam van mij. Vervolgens flik ik het 1 en ander, en ik heb het slim aangepakt en ze kunnen 123 niets vinden. Maar ik ben vergeten te stofzuigen en ze vinden een haar van mij. Ah, hup DNA vergelijking in de databank.....kijk!! AchJa was het!!!!
Op dinsdag 27 november 2001 23:49 schreef DemonBox het volgende:
Achja, overheden kunnen veranderen.
De overheid die je nu vertrouwt met je gegevens kan over 5-10 jaar een geheel andere zijn.
Ook heb ik geen invloed op de mensen en instanties die gebruik maken van de opgeslagen gegevens en hoe met deze gegevens worden omgesprongen.Daarnaast zijn dit soort zaken een "sliding scale" naar mijn mening.
En hup ik word netjes opgehaald thuis door mannen in blauwe pakken die mij even gaan verhoren enz.....
Dit is even een simpel voorbeeld, maar wel effectief als het gaat om criminelen op te pakken.....En als deze methode gaat helpen om criminelen op te pakken, waarom niet dan??
Maar wat is jou probleem als ze weten dat jou vingerafdrukken en DNA bij jou naam horen??
quote:Is onrechtmatig verkregen bewijs, geen veroordeling.
Op dinsdag 27 november 2001 23:59 schreef AchJa het volgende:Maar ik ben vergeten te stofzuigen en ze vinden een haar van mij. Ah, hup DNA vergelijking in de databank.....kijk!! AchJa was het!!!!
En hup ik word netjes opgehaald thuis door mannen in blauwe pakken die mij even gaan verhoren enz.....
Dit is even een simpel voorbeeld, maar wel effectief als het gaat om criminelen op te pakken.....En als deze methode gaat helpen om criminelen op te pakken, waarom niet dan??
quote:Ik zeg toch ook, een simpel voorbeeld!
Op woensdag 28 november 2001 00:06 schreef Loedertje het volgende:[..]
Is onrechtmatig verkregen bewijs, geen veroordeling.
quote:De conclusie is dus dat er 40.000 inbraken onopgelost blijven, dit alleen maar omdat er niet meer gebruik mag worden gemaakt van een databank met vingerafdrukken.
Groningen/Assen - Meer dan 40.000 inbraken blijven jaarlijks onopgelost, omdat de politie geen gebruik meer mag maken van het bestand vingerafdrukken van asielzoekers. Voorheen kon via dit bestand in 21 procent van de gevallen een dader worden gevonden.
maar nu een vraag van mij, wat is jou probleem omtrent jou gegevens??
quote:De enige conclusie die je uit dit verhaal kan trekken is dat 21% van 40.000 inbraken in het verleden opgelost werden door de vingerafdrukkendatabank van asielzoekers te raadplegen.
Op woensdag 28 november 2001 00:10 schreef AchJa het volgende:[..]
Ik zeg toch ook, een simpel voorbeeld!
[..]De conclusie is dus dat er 40.000 inbraken onopgelost blijven, dit alleen maar omdat er niet meer gebruik mag worden gemaakt van een databank met vingerafdrukken.
maar nu een vraag van mij, wat is jou probleem omtrent jou gegevens??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |