abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16030495
Wat is de waterschapsbelasting eigenlijk voor onzin-belasting? Waarom wordt dit niet gewoon betaald door de rijksoverheid ivm een klein belastingverhoginkje op de loonbelasting of iets dergelijks. Bespaart miljoenen aan bureaucratie
  woensdag 7 januari 2004 @ 10:03:23 #2
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_16030596
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 09:57 schreef pberends het volgende:
Wat is de waterschapsbelasting eigenlijk voor onzin-belasting? Waarom wordt dit niet gewoon betaald door de rijksoverheid ivm een klein belastingverhoginkje op de loonbelasting of iets dergelijks. Bespaart miljoenen aan bureaucratie
Volgens mij zou dat met meerdere belastingen kunnen,.. maar het zal wel een reden hebben dat het niet zo is.
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
pi_16030628
Hoeft de belasting niet eens voor omhoog, het scheelt toch een stuk bureaucratie?
pi_16030690
Je betaald toch waterschaps belasting en aan zuiveringsschap. Kunnen ze dat ook niet samen gooien? Scheelt het nog een keer aan bureaucratie.
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
pi_16030929
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:08 schreef Maximus.Proximus het volgende:
Je betaald toch waterschaps belasting en aan zuiveringsschap. Kunnen ze dat ook niet samen gooien? Scheelt het nog een keer aan bureaucratie.
Nee joh, dat gaat tenkoste van de werkgelegenheid :/
Linux is denken in oplossingen. Niet in producten. --== The kernel, the whole kernel and nothing but the kernel, so help me Linus! ==--
pi_16030989
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:19 schreef CyberRat het volgende:

[..]

Nee joh, dat gaat tenkoste van de werkgelegenheid :/

Minder bureaucratie zorgt juist voor meer werkgelegenheid (ja minder bij overheid, maar meer bij bedrijven).
  woensdag 7 januari 2004 @ 10:26:53 #7
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_16031063
Volgens mij werkt het centraal innen en dan distribueren van de centjes juist de bureaucratie in de hand, aangezien er een hoop stations moeten worden gepasseerd voordat er bekend is wie betaald heeft en wie niet.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_16031073
quote:
Gewoon uit algemene belastingen betalen simpel zat.
pi_16031099
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:26 schreef robh het volgende:
Volgens mij werkt het centraal innen en dan distribueren van de centjes juist de bureaucratie in de hand, aangezien er een hoop stations moeten worden gepasseerd voordat er bekend is wie betaald heeft en wie niet.
Ben je pro of anti deze stelling

Belasting wordt al centraal geind (de loonbelasting) dus dat zal geen extra bureaucratie opleveren.

pi_16031350
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:27 schreef pberends het volgende:

[..]

Gewoon uit algemene belastingen betalen simpel zat.

Ja. Waarom ook niet? Ze halen allemaal je gegevens uit de centrale database van de gemeente. Als er een cenrtaal punt is voor alle belastingen, wordt je ook niet meer van het kastje naar de muur gestuurd en blijven opmerkingen zoals : "sorry wij halen onze gegevens ook maar uit de database van de gemeente, u dient contact op te nemen met uw gemeente" , zodat de gemeente je weer terug kan verwijzen enz enz. Je kent dat wel.
  woensdag 7 januari 2004 @ 10:42:53 #11
16625 robh
pi_16031404
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:28 schreef pberends het volgende:

Ben je pro of anti deze stelling

Gezien je doel, tegen.
quote:
Belasting wordt al centraal geind (de loonbelasting) dus dat zal geen extra bureaucratie opleveren.
Correct me if I'm wrong, maar waterschapsbelasting wordt toch per huishouden berekend?
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_16031458
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:42 schreef robh het volgende:

[..]

Gezien je doel, tegen.
[..]

Correct me if I'm wrong, maar waterschapsbelasting wordt toch per huishouden berekend?

Volgens mij is het een standaard bedrag per huishouden/bedrijf/persoon.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  woensdag 7 januari 2004 @ 10:47:42 #13
16625 robh
pi_16031500
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:45 schreef UnderWorld_ het volgende:

Er staat mij iets bij over "vervuilingseenheden", maar dat zal dan wel ergens anders voor zijn. Rioolbelasting ofzo
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_16031559
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:45 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Volgens mij per vervuilings eenheid.

1 persoon is 1 vervuilingseenheid.
2 of meer zijn 3 vervuilingseenheden.

Voor bedrijven weet ik niet hoe het zit.

[Dit bericht is gewijzigd door Maximus.Proximus op 07-01-2004 10:55]

pi_16031607
quote:
Dat is in steeds meer gevallen al zo geregeld. Ik denk dat zeker in de helft van Nederland de waterschappen en zuiveringsschappen al geheel gefuseerd zijn (zeer recent Brabant en Friesland nog).
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:47 schreef robh het volgende:
quote:
Er staat mij iets bij over "vervuilingseenheden", maar dat zal dan wel ergens anders voor zijn. Rioolbelasting ofzo
Beide inderdaad er wordt per huishouden/bedrijf een (standaard) aantal vervuilingseenheden toegewezen.
Verder is de waterschapsbelasting wel apart deze is namelijk voor het onderhoud aan waterwegen en dijken enzo.

Vandaar dat dat landelijk regelen ook niet zo verstandig is. Wie in een laag of waterrijk gebied, een mooie polder ofzo, gaat wonen leidt tot meer kosten dan iemand die hoog en droog in Gelderland op de veluwe woont.

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_16031678
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:49 schreef Maximus.Proximus het volgende:

[..]

Volgens mij per vervuilings eenheid.

1 persoon is 1 vervuilingseenheid.
2 of meer zijn 3 vervuilingseenheden.

Voor bedrijven weet ik niet hoe het zit.

Zo is het inderdaad ongeveer. Voor bedrijven is het wisselend en afhankelijk van de hoeveelheid afvalwater die ze op het riool kwijt willen. Dit kan via een standaardberekening (... zoveel per kuub) of via metingen (... zoveel per vervuilingseenheid, hoeveel van welke stof zit er in het afvalwater, vooral van belang wanneer het afvalwater relatief dun, ofwel weinig vervuild is).
pi_16039500
Feit blijft alleen dat de waterschappen niet echt goed in de hand worden gehouden qua kosten. Uit de bouwhoek weet ik dat het wel wat centen mag kosten bij de waterschappen, tsja overheid en efficient.
pi_16051088
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 09:57 schreef pberends het volgende:
Draagvlak. We mogen stemmen voor de waterschappen, en omdat de waterschappen democratisch gelegitimeerd zijn mogen ze natuurlijk ook belastingheffen. Het aardige van deze belasting is dat je zeker weet dat ie ook aan iets nuttigs besteed wordt: droge voeten.

Ik zou het persoonlijk een vooruitgang vinden als de provincie en gemeente ook weer hun totale budget zelf met belasting op mochten halen, ipv hun handje op te houden bij Den Haag (die bezuinigingen altijd het eerst op het bordje van gemeentes en provincies neerleggen). Dan gaan die verkiezingen ook weer ergens over.

Al die belastingen mogen van mij wel geind worden door de Belastingdienst, want die zijn daar erg goed in. Ik zou wel graag een gespecificeerde rekening van de Belastingdienst ontvangen, zodat ik weet welk deel naar welke overheid is gegaan.

Write a wise saying and your name will live forever
  woensdag 7 januari 2004 @ 22:47:49 #19
78750 Quib72
Katana en wakizashi
pi_16052684
In Friesland zijn alle waterschappen per 1 januari gefuseerd tot 1 groot waterschap. Dit heeft 16.000.000 Euro gekost. De meeste ambtenaren zitten nu in tijdelijke huisvesting, straks komen er nog enkele mooie nieuwe [lees dure] regiovestigingen bij. Ik wacht met spanning de eerstvolgende waterschapsbelastingverhoging af. Zal wel slikken worden, maar ik hoop dat dit niet door een te hoge waterstand komt...

Wat mij betreft komen de waterschappen rechtstreeks onder Provinciale Staten te vallen. Waterschapsbelasting weg, en de opcenten iets verhogen mischien?

De volksgezondheid is in feite het fundament waarop het geluk en de kracht van een natie zijn gebaseerd...
pi_16052981
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 22:47 schreef Quib72 het volgende:
In Friesland zijn alle waterschappen per 1 januari gefuseerd tot 1 groot waterschap. Dit heeft 16.000.000 Euro gekost. De meeste ambtenaren zitten nu in tijdelijke huisvesting, straks komen er nog enkele mooie nieuwe [lees dure] regiovestigingen bij. Ik wacht met spanning de eerstvolgende waterschapsbelastingverhoging af. Zal wel slikken worden, maar ik hoop dat dit niet door een te hoge waterstand komt...
Is hier in Drenthe na een dergelijke fusie meegevallen. Wel mooie nieuwe dure kantoren maar de prijsverhoging viel mee.

(ik heb nog gesolliciteerd naar een functie bij het nieuwe friese waterschap ).

woensdag 7 januari 2004 @ 23:00:13 #21
78750 Quib72
Katana en wakizashi
pi_16053153
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 22:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Is hier in Drenthe na een dergelijke fusie meegevallen. Wel mooie nieuwe dure kantoren maar de prijsverhoging viel mee.

(ik heb nog gesolliciteerd naar een functie bij het nieuwe friese waterschap ).

Ik hoop ook dat het wel mee zal vallen, maar we hebben in Friesland nogal wat water per vierkante inwoner. Als ons het water tot de lippen komt ga ik richting Drenthe!
De volksgezondheid is in feite het fundament waarop het geluk en de kracht van een natie zijn gebaseerd...
pi_16053517
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 23:00 schreef Quib72 het volgende:

[..]

Ik hoop ook dat het wel mee zal vallen, maar we hebben in Friesland nogal wat water per vierkante inwoner. Als ons het water tot de lippen komt ga ik richting Drenthe!

per vierkante inwoner? worden Friesen zoveel in hokjes geduwd dan?
  woensdag 7 januari 2004 @ 23:16:01 #23
78750 Quib72
Katana en wakizashi
pi_16053705
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 23:10 schreef pberends het volgende:

[..]

per vierkante inwoner? worden Friesen zoveel in hokjes geduwd dan?

Hahaha..., wij hebben maar 1 hokje... "Jij bent een Fries"! Hoewel ik dol op statistieken ben, krijg ik er vaak ook jeuk van, vandaar mijn zinsnede...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')