quote:Mijns inziens een goede aanpak van de problematiek. Bij een harde aanpak van deze criminele groepen Marokkanen heeft iedereen in de samenleving baat.
Den Haag geeft softe aanpak Marokkanen opDe grote politieke fracties in Den Haag hebben de hoop om de ergste criminele groepen Marokkaanse jongeren succesvol met begeleiding en welzijnswerk aan te pakken, definitief opgegeven. Vrijwel unaniem steunen zij de gisteren aangekondigde nieuwe politie-aanpak van de gemeente Ede.
Alle geldverslindende projecten om een groep van veertig onverbeterbare crimineeltjes weer in het gareel te krijgen, zijn daar stopgezet. Een speciaal politieteam van acht agenten gaat deze harde kern vanaf januari keihard en onverbiddelijk aanpakken, het welzijnswerk richt zich vanaf dan alleen nog maar op de overige groep van enkele honderden meelopers. Het CDA ziet de nieuwe Edeaanpak als voorbeeld voor andere plaatsen die ook veel last hebben van groepen allochtone jeugdbendes zoals Amsterdam-West, Rotterdam, Gouda en Den Helder.
"Er lopen in ons land meer dan 550 verschillende projecten voor criminele jongeren, waarvan het merendeel niet werkt. Het sluit naadloos aan op het beleid van de regering om de kernleden uit de groepen te pikken en deze hard te straffen", aldus Kamerlid C. Çörüz. "De tijd om deze groep van het stelen proberen af te houden met sjoel-avonden in het buurthuis ligt achter ons." Coalitiepartners VVD en D66 laten hetzelfde geluid horen. "Met een harde aanpak van de kleine groep grootste raddraaiers maken we Nederland een heel stuk veiliger", zegt VVD-Kamerlid C. Cornielje.
Ook oppositiepartijen PvdA en LPF zeggen volkomen te begrijpen dat Ede alle hoop met de harde kern heeft opgegeven. Kamerlid P. van Heemst van de PvdA wil zelfs dat steden die voor deze aanpak kiezen door minister Donner worden beloond met extra agenten. De enige kritiek die de LPF uit, is het voornemen van burgemeester Robbertsen om de veertig jongeren vrijwel continu op de huid te zitten. "Dat kost handen vol geld, wij zien meer heil in heropvoedingskampen", aldus J. Eerdmans.
De Kerngroep Marokkaanse Gemeenschap Ede is voorstander van het plan van de burgemeester. Ook zij zeggen in te zien dat vele jaren van welzijnswerk vrijwel niets hebben uitgehaald om de groep, die vooral in de wijk Veldhuizen opereert, te heropvoeden. "Met de meeste Marokkaanse jongeren gaat het prima, maar een klein groepje bezorgt onze gemeenschap een slechte naam.
Deze leden moeten hard worden aangepakt", aldus voorzitter A. Gssime. De politie in Ede is bezig om het gedrag van de harde kern zeer gedetailleerd in kaart te brengen. De acht agenten van het speciale politieteam weten dan binnen no-time op straat precies met wie zij te maken hebben.
N.B. Als je enkel een racistische opmerking wil plaatsen, laat het dan a.u.b.
Maar laten we eerlijk zijn , ons strafrecht heeft helemaal geen mogenlijkheid "Keihard" optetreden
Wat is keihard volgens neerlands poltiek?
6 Maanden jeugd-detentie , waarvan 4 vorwaardelijk voor een overval onder aandreiging van Fysiek geweld.
Dreigen met "ik vermoord je" is volgens mij in de jeugd jurisprudentie niet eens strafbaar.
Keihard?
Ik geloof er geen bal van.
Ik stel voor dat onze politische Nomenklatura op bezoek gaat bij Edmund Stöiber. Die gooien 14 Jarige misdadigers gewoon over de grens. (Ouders mochten in München blijven. 14 Jarig ventje werd dus echt op een vliegtuig naar Istanboel gezet . "Zoek het daar maar uit" )
Dat is keihard
[Dit bericht is gewijzigd door CANARIS op 20-11-2003 16:10]
quote:Vond die sjoelavonden nog een zwaardere straf
Op donderdag 20 november 2003 16:06 schreef CANARIS het volgende:
het klinkt allemaal heel erg stoer. Een beetje eigen clientel rethorisch bedienenMaar laten we eerlijk zijn , ons strafrecht heeft helemaal geen mogenlijkheid "Keihard" optetreden
6 Maanden jeugd-detentie , waarvan 4 vorwaardelijk voor een overval onder aandreiging van Fysiek geweld.
Maar het is in ieder geval een begin, laten we wel wezen. Het heropvoedings-traject vind ik wel erg utopisch benaderd.
quote:Knuppel erover, gewoon laten merken wie de baas is. Dat gebeurt nu niet, zou wel moeten. Gaan de problemen door, dan hup oppakken en naar een of ander opvoed kamp .
(...) maar een klein groepje bezorgt onze gemeenschap een slechte naam. (...)
Recividisme (bijvoorbeeld) is een symptoom wat eerder water naar de zee dragen is, dan dat het doel de middelen heiligt.
Nu nog de rechter zo ver krijgen dat deze klootzakken hupsakee 10 jaar de cel in gaan en niet na 10tallen criminele feiten een taakstrafje krijgen. Jammer dat er zoveel partijenen tegen het LPF voorstel van miniumstraffen waren. Was dat doorgegaan dan kan zelfs een rechter het niet meer verzieken vanuit z`n ivoren toren.
quote:100% mee eens.
Keihard?
Ik geloof er geen bal van.
Ik stel voor dat onze politische Nomenklatura op bezoek gaat bij Edmund Stöiber. Die gooien 14 Jarige misdadigers gewoon over de grens. (Ouders mochten in München blijven. 14 Jarig ventje werd dus echt op een vliegtuig naar Istanboel gezet . "Zoek het daar maar uit" )
Dat is keihard
quote:dat sinterklaas maar een paar duizend van die crimineeltjes meeneemt naar Spanje. De Guardia Civil (of hoe de neuk je 't ook schrijft) weet er wel raad mee
Op donderdag 20 november 2003 18:14 schreef Xmil het volgende:
Vol verwachting klopt mijn hart.
quote:Maar misschien heeft Nederland wel geen goed functionerend politieapparaat.
Op donderdag 20 november 2003 19:04 schreef pberends het volgende:
Met een goed functionerend politieapparaat hadden we deze problemen helemaal niet. Ik bedoel die zogenaamde criminele jongeren zouden gewoon achter slot en grendel moeten zitten.
quote:
Op donderdag 20 november 2003 19:08 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Maar misschien heeft Nederland wel geen goed functionerend politieapparaat.
quote:
het klinkt allemaal heel erg stoer. Een beetje eigen clientel rethorisch bedienenMaar laten we eerlijk zijn , ons strafrecht heeft helemaal geen mogenlijkheid "Keihard" optetreden
[...]
quote:
Nieuwe aanpak van harde kern van veelplegersIn de Nederlandse strafinrichtingen komen 1000 plaatsen met een streng regime voor de aanpak van zeer actieve veelplegers. Met een nieuwe maatregel kunnen veelplegers maximaal twee jaar worden opgesloten.
Het strengere beleid wordt voorgesteld in de Beleidsbrief Veelplegers van minister Donner (Justitie). Veelplegers zijn mensen die meer dan tien keer zijn opgepakt op verdenking van een misdrijf.
Veelplegers zorgen voor veel overlast, met name in de grote steden. Het gaat hierbij vooral om delicten als autokraken, vernielingen, inbraken, bedreiging en winkeldiefstal. Zij zijn verantwoordelijk voor ongeveer 20% van alle geregistreerde en opgehelderde criminaliteit. Het gaat om ongeveer 19.000 mensen.
Harde kern
Het nieuwe beleid richt zich op de harde kern van veelplegers in met name de vier grote steden. Deze groep bestaat uit 4.000 tot 5.000 personen. Naast de 1000 plaatsen in de strafinrichtingen komen er ook nog 36 extra plaatsen voor jeugdige veelplegers in de jeugdinrichting Den Engh.Langer opsluiten
Omdat veelplegers zich veelal schuldig maken aan kleine criminaliteit, worden zij meestal tot korte vrijheidsstraffen veroordeeld. Na deze straf vervallen ze vaak in hun oude patroon. Met een nieuwe maatregel wil de minister veelplegers langer opsluiten. Een regeling, waarmee veelplegers tot maximaal twee jaar in een zeer beperkt regime kunnen worden opgesloten, wordt binnenkort ingediend bij de Tweede Kamer.Om verdachten bij arrestatie te kunnen herkennen als veelplegers is het van belang dat de politie overzichten gaat bijhouden van bekende veelplegers. Bij berechting wordt dan niet meer alleen gekeken naar een afzonderlijke delict, maar kan het totale criminele verleden van de verdachte in beeld gebracht worden.
http://www.apv.nl/Actueel/actueel223.htm
Er moet niet gezocht worden naar een zachte of harde oplossing, maar naar een geschikte en goede oplossing. Dat doe je door de mensen in den beginne te accepteren en te proberen integreren in het normale Nederlandse leven. Alles wat verzet biedt dat moet je pas gaan aanpakken.
Creeër een goed environment, en veeg daar dan de rotte plekken uit. Een slecht environment geeft meer rotte plekken. Dus probeer dat eerst te verhelpen. Problemen moet je voorkomen, dat is beter dan oplossen.
Hoewel we hier natuurlijk wel 30 jaar eerder mee hadden moeten zijn..
Meer dan 500 gesubsidieerde projecten lijkt me daarentegen wel wat aan de hoge kant...
quote:Slap soft knuffelbeleid al helemaal niet. Men lacht zich kapot om de sjoelavondjes en gratis vakanties die ze aangeboden krijgen. En dat vertel ik uit 1e hand.
Op vrijdag 21 november 2003 00:29 schreef RichardQuest het volgende:
Tsja, harder straffen heeft nog nooit tot vermindering van criminaliteit gezorgd
Belachelijke onzin allemaal, gelukkig ziet men dat nu ook in... 20 jaar na dato, maar goed. De ambtelijke molens draaien traag zullen we maar zeggen.
ME erop los laten. Werkt prima.
quote:20 Jaar na wat? ME waarop loslaten? Op een Marokkaan die autochtonen uitscheldt?
Op vrijdag 21 november 2003 12:03 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Slap soft knuffelbeleid al helemaal niet. Men lacht zich kapot om de sjoelavondjes en gratis vakanties die ze aangeboden krijgen. En dat vertel ik uit 1e hand.
Belachelijke onzin allemaal, gelukkig ziet men dat nu ook in... 20 jaar na dato, maar goed. De ambtelijke molens draaien traag zullen we maar zeggen.
ME erop los laten. Werkt prima.
We zullen zien wat beter helpt, de probleemjongeren van de straat halen en leren samen leven of ze intimideren en vervreemden...
Past prima in die harde aanpak. Wil je Marokkaan blijven en gedraag je je niet, dan enkeltje Marrakech!
Maar, ach, dat zal wel weer op de softe manier worden aangepakt. Alle nieuw geborenen en nieuwkomers geen dubbele nationaliteit meer toekennen, i.p.v. die van iedereen afnemen.
Ze zouden toch in elk geval van iedere allochtone crimineel die opgepakt wordt, meteen de eventuele dubbele nationaliteit af kunnen nemen. Kunnen ze de volgende keer, wellicht, uitgezet worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |