abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14785717
quote:
Tweemaal stemmen voor Tweede Kamer

DEN HAAG - Kiezers mogen bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer, die staan gepland voor 2007, tweemaal stemmen. Een stem gaat naar een landelijke kandidaat, hun tweede stem kunnen kiesgerechtigden uitbrengen op een Kamerkandidaaat die op een regionale lijst staat.

De Tweede Kamer gaat bestaan uit 75 landelijk en 75 regionaal gekozen leden. Over dit voorstel van minister De Graaf, verantwoordelijk voor bestuurlijke vernieuwing, praat het kabinet vrijdag, meldden Haagse bronnen donderdag.

De zetelverdeling in de Tweede Kamer blijft bepaald worden door de stemmen die landelijk uitgebracht worden. Van een echt districtenstelsel, waarbij de regionale uitslagen direct de samenstelling van de Kamer bepalen, is in het voorstel van De Graaf dus geen sprake. Wel beïnvloeden de stemmen op regionale kandidaten de samenstelling van de Kamerfractie: hoe succesvoller een partij in de regio is, hoe meer de fractie uit regionale Kamerleden zal bestaan.

Hoeveel kiesdistricten De Graaf voor ogen staan, is nog niet bekend. Met deze vernieuwing van het kiesstelsel wil de D66-minister de band tussen Kamerleden en kiezers aanhalen.

Het voorstel van De Graaf is een uitwerking van de afspraken in het regeerakkoord over bestuurlijke vernieuwing. Daarin staat dat een deel van de Kamer vanuit de regio gekozen gaat worden.

GVD het is toch GVD landelijke politiek en geen provinciale onzin! en het is bureaucratisch! Deze minister moet per direct ontslagen worden.
  donderdag 20 november 2003 @ 12:50:52 #2
73910 Ines
weet hoe laat het is
pi_14785798
Ik wil voor de tweede kamer niet op een regionale kandidaat stemmen.
Stom D66 idee.
pi_14785812
Dubbel
yankee charlie dinges
  donderdag 20 november 2003 @ 12:53:06 #4
9112 Joz
museumkids.nl/profile/21725
pi_14785848
nee dat is lekker transparante politiek, zo snap ik er zelf nix meer van, moet ik in een keer al die regionale pino's ook nog eens gaan bekijken wie dat zijn ofzo
Nog 10 stemmen en mijn dochtertje maakt kans op een prijs! (museumbezoek met de klas)
<a href="https://www.museumkids.nl/profile/21725" target="_blank" >https://www.museumkids.nl/profile/21725</a>
Klik op stem - 2 sec werk geen login nodig!
  donderdag 20 november 2003 @ 12:55:10 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_14785906
Nou, ik ben blij dat Thom nu z'n zin heeft met dit absurde plan. Denk ook niet bepaald dat de kiezer zich hierdoor meer betrokken zal gaan voelen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 20 november 2003 @ 13:01:11 #6
73910 Ines
weet hoe laat het is
pi_14786048
Deze briljante minister denkt nu, dat we ons meer betrokken gaan voelen bij de politiek, omdat we nu kunnen stemmen op mensen uit de regio. ALSOF WE DIE KENNEN.
Voor de landelijke politiek wil ik op de in mijn ogen beste kandidaat kunnen stemmen, of deze nu uit Groningen of Maastricht komt.
.
pi_14786119
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:01 schreef Ines het volgende:
Deze briljante minister denkt nu, dat we ons meer betrokken gaan voelen bij de politiek, omdat we nu kunnen stemmen op mensen uit de regio. ALSOF WE DIE KENNEN.
Voor de landelijke politiek wil ik op de in mijn ogen beste kandidaat kunnen stemmen, of deze nu uit Groningen of Maastricht komt.
.

Nuff said
  donderdag 20 november 2003 @ 13:05:05 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14786149
quote:

Daar is die landelijke lijst ook voor. .

Oh, en dit is een dubbeltopic: Voortaan tweemaal stemmen voor Tweede Kamer

pi_14786246
quote:
.
Snap ik ook niet. Binnenkort hebben we dus een partij apart voor Frieze mensen in de kamer. Echt waardeloos dit provinciale beleid. Vooral mensen die zich niet veel in politiek interesseren en toch wel stemmen is dit helemaal waardeloos. De Graaf is terecht genomineerd voor meest waardeloze minister ooit.
pi_14786321
quote:
Op donderdag 20 november 2003 13:05 schreef freako het volgende:

[..]

Daar is die landelijke lijst ook voor. .

Oh, en dit is een dubbeltopic: Voortaan tweemaal stemmen voor Tweede Kamer

Jammer dan, deze loopt beter.

iedereen weet dat pberends-topics kwaliteit inhoudt.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')