abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13857580
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 02:24 schreef thetruth het volgende:
Ik kijk hier toch wel met enige scepsis tegenaan. Het blijven voorspellingen. Ik zie niet in hoe het corrupte Brazillië binnen 50 jaar een economische macht kan worden. India kan ik me nog enigszins iets bij voorstellen als economische macht. Maar Rusland zal nog meer verdeeldheid kennen in de toekomst. Nu zijn het nog alleen de Tsjetsjenen die hevig in opstand zijn maar er zullen meer gebieden volgen. Daardoor zal Rusland in stukken worden verdeeld. China kan het helemaal schudden. Dankzij de globalisering lijkt er nu een sprankeltje hoop in de grote steden op te waaien, maar ik voorzie een oorlog met Noord-Korea, waarbij China partij kiest voor Noord-Korea. Hierdoor zal China een aanzienlijk deel van haar economische partners verliezen, zullen de kosten om de oorlog te financieren enorm oplopen en zal er een economische crisis uitbreken Ik ben echter van mening dat Polen, Turkije, Tsjechië, Zuid-Korea, Hong Kong, Singapore, Taiwan het erg goed zullen gaan doen in de toekomst.
Ja, jij kan je de toekomst in 2 seconden natuurlijk beter voorspellen dan al die geleerden die jarenlang studie hebben gedaan
En China gaat echt geen partij kiezen voor Noord-Korea, volgens mij haat China de dreiging die Noord-Korea hanteert. China is in dat geval vrij diplomatiek.
Overigens zal elk land economisch groeien ivm globalisering.
  maandag 13 oktober 2003 @ 19:35:30 #52
909 Num
Núm dus!
pi_13857590
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 22:03 schreef pberends het volgende:
En de vraag: blijft Nederland de 19e economie van de wereld
Volgens deze http://www.worldbank.org/data/databytopic/GDP.pdf site staat Nederland momenteel op de 14e plaats. We verdienen momenteel met 16 mijoen mensen 1/3 van het wat de 1,5 miljard Chinezen bijelkaar verdienen. Niet slecht.
pi_13857690
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 19:35 schreef Num het volgende:

[..]

Volgens deze http://www.worldbank.org/data/databytopic/GDP.pdf site staat Nederland momenteel op de 14e plaats. We verdienen momenteel met 16 mijoen mensen 1/3 van het wat de 1,5 miljard Chinezen bijelkaar verdienen. Niet slecht.

Echt vreemd hoor. Dan zou de gemiddelde Chinees op 1000 dollar zitten, dat is nog onder de gemiddelde Afrikaanse grens.

Maar het rare is dat de cijfers van CIA en de Worldbank over bijvoorbeeld de VS, Nederland en Japan wel gelijk zijn. En de rest niet

pi_13858382
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 19:40 schreef pberends het volgende:

[..]

Echt vreemd hoor. Dan zou de gemiddelde Chinees op 1000 dollar zitten, dat is nog onder de gemiddelde Afrikaanse grens.

Buiten de grote steden is volgensmij nog best veel armoede.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_13866808
http://fpeng.peopledaily.com.cn/200102/28/eng20010228_63633.html
http://english.peopledaily.com.cn/200212/08/eng20021208_108119.shtml
http://www.china-embassy.org/eng/32493.html

Enkele bronnen die ik gevonden heb, waar ze ook spreken van maar 1.200 miljard dollar GDP. Ik kom eigenlijk alleen op de site van CIA een GDP van 5700 miljard tegen. Lijkt me erg sterk dat dat getal klopt, of ze gebruiken een hele andere methode om het GDP te berekenen. Ik ben trouwens ook veel artikelen tegengekomen die ingaan op het berekenen van GDP van china, schijnt nogal lastig te zijn ofzo.

Heb ook een artikel gevonden dat de snelle groei van china de afgelopen in twijfel trekt. China is namelijk de laatste jaren erg hard gegroeid, maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het energiegebruik dan is dat niet evenredig gestegen. Zo zijn er meer voorbeelden... erg interessant om te lezen...

http://www.pitt.edu/~tgrawski/papers2001/gdp912f.pdf

Zoals ik eerder al zei, ik kan me niet voorstellen dat China de tweede economie is. Er is echt alleen in de regio rond Gongdong, Shanghai, Hong Kong en nog een paar gebieden rond de kust een sterke economie. Daar wonen bij elkaar misschien 300 miljoen mensen die naast het nodige levensonderhoud nog geld over hebben om iets te kopen. De rest van China (1 miljard mensen), en zeker het overgrote deel in het westen wat eigenlijk een grote woestijn is en in het noorden heeft het niet beter dan een gemiddeld afrikaans land.

Toen ik enkele jaren geleden in beijing was, hoorde ik in ieder geval van de meeste mensen daar dat een modaal inkomen maar 200 dollar per maand was ofzo.

Ik kom btw zelf uit Hong Kong, vandaar mijn interesse

pi_13917517
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 02:34 schreef SChroevenDrAiur het volgende:
http://fpeng.peopledaily.com.cn/200102/28/eng20010228_63633.html
http://english.peopledaily.com.cn/200212/08/eng20021208_108119.shtml
http://www.china-embassy.org/eng/32493.html

Enkele bronnen die ik gevonden heb, waar ze ook spreken van maar 1.200 miljard dollar GDP. Ik kom eigenlijk alleen op de site van CIA een GDP van 5700 miljard tegen. Lijkt me erg sterk dat dat getal klopt, of ze gebruiken een hele andere methode om het GDP te berekenen. Ik ben trouwens ook veel artikelen tegengekomen die ingaan op het berekenen van GDP van china, schijnt nogal lastig te zijn ofzo.

Heb ook een artikel gevonden dat de snelle groei van china de afgelopen in twijfel trekt. China is namelijk de laatste jaren erg hard gegroeid, maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het energiegebruik dan is dat niet evenredig gestegen. Zo zijn er meer voorbeelden... erg interessant om te lezen...

http://www.pitt.edu/~tgrawski/papers2001/gdp912f.pdf

Zoals ik eerder al zei, ik kan me niet voorstellen dat China de tweede economie is. Er is echt alleen in de regio rond Gongdong, Shanghai, Hong Kong en nog een paar gebieden rond de kust een sterke economie. Daar wonen bij elkaar misschien 300 miljoen mensen die naast het nodige levensonderhoud nog geld over hebben om iets te kopen. De rest van China (1 miljard mensen), en zeker het overgrote deel in het westen wat eigenlijk een grote woestijn is en in het noorden heeft het niet beter dan een gemiddeld afrikaans land.

Toen ik enkele jaren geleden in beijing was, hoorde ik in ieder geval van de meeste mensen daar dat een modaal inkomen maar 200 dollar per maand was ofzo.

Ik kom btw zelf uit Hong Kong, vandaar mijn interesse

Raar, in die PDF is de energy-use gedaald in de periode 1998-2001
  donderdag 16 oktober 2003 @ 13:09:05 #57
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13917917
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 02:34 schreef SChroevenDrAiur het volgende:

Enkele bronnen die ik gevonden heb, waar ze ook spreken van maar 1.200 miljard dollar GDP. Ik kom eigenlijk alleen op de site van CIA een GDP van 5700 miljard tegen. Lijkt me erg sterk dat dat getal klopt, of ze gebruiken een hele andere methode om het GDP te berekenen.

Misschien rekenen ze bij de ene methode zelfvoorzienende boeren wel mee en bij de andere niet? Ik sla overigens maar een slag in de lucht hoor.
pi_13918816
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 18:36 schreef pberends het volgende:
Raar dat China eigenlijk nog communistisch is.
Als je kijkt naar de belasting druk is dat 5 keer lager dan de VS.

China heeft nu een BBP van 6.000 miljard, tegenover 250 miljard overheidsinkomsten.
De VS heeft een BBP van 10.000 miljard, tegenover 2.000 miljard overheidsinkomsten.

Dus eigenlijk is China kapitalistischer dan de VS

Je vergeet 1 klein feitje bij deze overweging: het inwoneraantal.
pi_13925013
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 13:43 schreef thabit het volgende:

[..]

Je vergeet 1 klein feitje bij deze overweging: het inwoneraantal.

LOL

Ik hou van die zin, echt zo'n semi-intellectueel tintje. Jammer dat je fout zit

Tis niet BBP per inwoner, maar totaal BBP van alle inwoners. Verdien jij 440 miljard dan?

pi_13925928
Ik denk dat ze beetje te pessimistisch zijn over de EU.

De EU wordt denk ik nog sterker tegenover Amerika dan het nu al is.
De dollar wordt gebruikt door 285 Amerikanen. De nieuwe euro door 304 miljoen. De U.K en Denemarken (Zweden niet) komen er waarschijnlijk ook bij dus dan maken rond de 380 miljoen mensen gebruik van de euro.

Daarnaast komen er binnenkort nog 12 landen , + Turkijke bij de EU. En in de toekomst waarschijnlijk ook Rusland. Dat maakt het aantal op rond de 800 miljoen mensen. Bijna net zoveel als India en China.

Maar in tegenstelling tot die 2 landen heeft de EU een enorme technologische en politieke voorsprong. Ze moeten er wel voor zorgen dat ze een wat meer vrijere economie krijgen, zoals bv Amerika.
En de taal barrieres enz

pi_13926510
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 18:15 schreef Ares het volgende:

De dollar wordt gebruikt door 285 Amerikanen. De nieuwe euro door 304 miljoen. De U.K en Denemarken (Zweden niet) komen er waarschijnlijk ook bij dus dan maken rond de 380 miljoen mensen gebruik van de euro.

Daarnaast komen er binnenkort nog 12 landen , + Turkijke bij de EU. En in de toekomst waarschijnlijk ook Rusland. Dat maakt het aantal op rond de 800 miljoen mensen. Bijna net zoveel als India en China.

Maar in tegenstelling tot die 2 landen heeft de EU een enorme technologische en politieke voorsprong. Ze moeten er wel voor zorgen dat ze een wat meer vrijere economie krijgen, zoals bv Amerika.
En de taal barrieres enz

idd, wij hebben nu een enorme voorsprong. Als we deze voorsprong willen vasthouden zullen we meer moeten liberaliseren.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_13927542
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 18:15 schreef Ares het volgende:

En de taal barrieres enz

Europa is hét continent met het laagste geboortecijfer ook in de toekomst. Dat is funest voor structurele economische groei, en met de opkomende vergrijzing ook niet handig.
Dat Europa en de VS een technologische voorsprong hebben, werkt juist in hun nadeel, hun hoeven die technologie niet uit te vinden, maar kunnen beschikbare technologie gebruiken. Dat werkt vele malen sneller dan zelf het wiel opnieuw uitvinden.
En sinds wanneer is een sterke valuta een zekerheid voor economische groei? Kan net zo goed in het nadeel werken.
pi_13927673
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 18:37 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

idd, wij hebben nu een enorme voorsprong. Als we deze voorsprong willen vasthouden zullen we meer moeten liberaliseren.

Liberaliseren werkt juist in het nadeel van de EU, omdat de lonen hier hoog liggen. Door liberaliseren treedt een nivellering op, waardoor er kapitaal naar het buitenland vloeit, omdat het daar veel goedkoper is om te produceren en dergelijke.
Het belangrijkste woord om onze voorsprong te behouden en uit te breiden is massaal investeren in kennis.
pi_13928221
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 17:38 schreef pberends het volgende:

[..]

Tis niet BBP per inwoner, maar totaal BBP van alle inwoners.

Daarom juist. Daar hou jij in je beschouwing geen rekening mee.
pi_13928777
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 19:43 schreef thabit het volgende:

[..]

Daarom juist. Daar hou jij in je beschouwing geen rekening mee.

Tis een relativering, dus ik hou wel degelijk rekening met het inwoneraantal. Goedzo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')