Ik loop met een vaag idee rond om bekende en minder bekende Nederlandse politici te gaan benaderen met het verzoek een interview per E-mail te doen. Met de tekst van het interview (maximaal zo'n 15 vragen) wordt hier vervolgens een topic geopend. Naar aanleiding daarvan kan een discussie worden gevoerd. De geinterviewde wordt uitgenodigd om persoonlijk te reageren, of om anders in ieder geval de reacties door te lezen en via mail daarop te reageren.
Hoe het helemaal precies wordt ingevuld moet ik nog eens nader bekijken, maar om wat inspiratie op te doen hierbij de vraag Welke politicus zou je willen interviewen en wat zou je hem/haar willen vragen?
Ik zie graag wat originele namen en vragen. Het hoeven niet perse landelijke politici te zijn (Balkenende zal wel onhaalbaar zijn), ik ben ook op zoek naar interessante lokale politici (burgemeesters, raadsleden), of personen die zelf geen politicus zijn, maar waarbij er wel een duidelijke link is naar de politiek (Peter Siebelt, Theo van Gogh of Britta Böhler bijvoorbeeld).
De vragen mogen uiteraard kritisch zijn (graag zelfs), maar hou het wel een beetje serieus; op 'vragen naar de bekende weg' of afzeikvragen zit ik niet te wachten.
Wouter Bos: als U zou regeren, zou de staatschuld oplopen. Onze ouders hebben die opgebouwd, die staatschuld. Wij moeten dus andermans boontjes doppen. Wij moeten ook al hun pensioen gaan betalen wegens de vergrijzing. Plus ons eigen pensioen. Wie gaat wanneer de staatschuld nu afbetalen?
of is dat niet serieus genoeg
quote:Ik vraag me af of Van der Vlies weet hoe E-mail werkt...
Op zaterdag 9 augustus 2003 17:10 schreef pberends het volgende:
BASSIE VAN DER VLIES!!!of is dat niet serieus genoeg
Een interview met hem waarin de belangrijkste issues die nu leven in Nederland besproken worden, lijkt me erg leuk.
quote:Ja, hij's een Jehova-spammer
Op zaterdag 9 augustus 2003 17:14 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik vraag me af of Van der Vlies weet hoe E-mail werkt...
Hoe die denkt dat een distrikten- en twee-partijenstelsel (wat hij voorstaat) de democratie ten goede komt. Waarom hij eventueel niet zou geloven in de kracht van kleinere partijen (als `bewakers' zeg maar) en breed-gedragen coalities (hoewel dat wat meer formatie-moeite kost) en waarom hij denkt dat er daadkrachtiger geregeerd wordt als bij `wisseling van de wacht' de ene partij weer afbreekt wat de andere partij heeft opgebouwd. En of hij misschien voor een distriktenstelsel is met het eventuele vooruitzicht op een verder verenigd Europa, omdat je je kunt voorstellen dat als we op dat niveau aan evenredige vertegenwoordiging vasthouden, we door de grote landen worden geregeerd.
Dit leeft binnen D66 ook. Oudgediende Hans van Mierlo kan ook een klant zijn om deze vragen aan te stellen.
quote:Ik vraag me af of Van der Vlies weet hoe de wereld in elkaar zit.
Op zaterdag 9 augustus 2003 17:14 schreef Kozzmic het volgende:
Ik vraag me af of Van der Vlies weet hoe E-mail werkt...
quote:Ik heb Wouter Bos van de week gemaild naar aanleiding van een topic (zie PvdA-leider Bos wil schaduwparlement en [Slowchat] Politieke Borrelpraat -deel 20-). Ik ben benieuwd of hij daar op reageert.
Op zaterdag 9 augustus 2003 17:17 schreef Philosocles het volgende:
Wouter Bos.
Ik heb er wel eens eerder over nagedacht of en hoe we politici kunnen uitnodigen om deel te nemen aan discussies. Zo'n interview lijkt me wel een geschikte manier; bij de vragen kunnen alle users input leveren, de geïnterviewde kan even rustig over de antwoorden nadenken, en je hebt daarna ook een aantal richtpunten waar de verdere discussie over kan gaan. De geïnterviewde hoeft zich ook niet perse op het forum te vertonen (hoewel dat uiteraard de discussie wel leuker maakt!).
Edit: Ze zit trouwens ook in het schaduwparlement van de PvdA
Ik heb zelf ook wel een lijstje van personen, maar nog niet echt vragen erbij...
- Krista van Velzen of Ali Lazrak (SP)
- Diederik Samson (PvdA)
- Joost Eerdmans (LPF)
- Joop Wijn (CDA)
- Maarten van Poelgeest (GroenLinks Amsterdam)
- Iemand van Keer het Tij
- Iets Leefbaars (Haitske van der Linden ofzo)
en Jan Peter, met o.a. de vraag wat hij nou met de sociale zekerheid wilt doen
helemaal over het hoofd gezien
- PvdD claimt geen on-issue-partij te zijn, maar dan vraag ik me af waarom ze tijdens de gegeven interviews niets laat merken daarvan en zich alleen conetreert op dierenwelzijn. En ook in de partijstandpunten is daar weinig van te merken (standpunten zijn ingedeeld in "Dierenwelzijn" en "overige", terwijl bij overige de eerste 11 van de 40 standpunten ook met het dierenwelzijn te maken hebben)
- Ik zou ook willen weten waarom een fusie met GL niet aan de orde is. Met de behaalde resultaten laatste verkiezingen (40.000 stemmen dacht ik) kan je aardig wat druk uitvoeren op GL om zich meer in te zetten voor dierenwelzijn. De visie van de 2 partijen lijken mij hetzelfde.
Verder zijn er nog wel wat standpunten-achtige dingen die ik zou willen weten (of verduidelijkt zien hier op FOK!)
- De rol van de boeren. Tegenstanders of slachtoffers van zware concurrentie?
- De macht van Europa. PvdD stelt dat "Nederland moet nadrukkelijker een eigen visie op het buitenlandbeleid op het gebied van oorlog en vrede ontwikkelen en uitdragen." Dit terwijl er vele gebieden zijn waar de PvdD op Europees niveau wil samenwerken. Met de diplomatieke crises tussen GB/Italie/Spanje en Duitsland/Frankrijk/Belgie, hoe stel je je dan op wanneer die 2 visies met elkaar conflicteren.
- Uitbreiding Europa. is de PvdD uitbereidingsgezind?
- Criminaliteit. Waar moet ik aan denken bij "effectievere straffen" om herhaling te voorkomen?
- Overvolle asiels. Wat moet er gebeuren om overvolle asiels tegen te gaan? Moeten er maatregelen worden genomen bij de aankoop? of is een betere voorlichtingscampagne het antwoord? En wat vindt de PvdD van garantie op huisdieren? Behandel je dieren dan niet als een ding ipv een levend wezen?
En Emile ratelband zou ook wel leuk zijn. Of iemand van de Eerste Kamer over de rol van de Eerste Kamer en of politici in de Eerste kamer wel hun politieke ei kwijt kunnen.
quote:Eerdmans vind ik wel een boeiende man.
Op zondag 10 augustus 2003 10:23 schreef Kozzmic het volgende:
John Goring en Marianne Thieme zijn wel interessante namen. Henk de Haan zegt me iets minder.Ik heb zelf ook wel een lijstje van personen, maar nog niet echt vragen erbij...
- Krista van Velzen of Ali Lazrak (SP)
- Diederik Samson (PvdA)
- Joost Eerdmans (LPF)
- Joop Wijn (CDA)
- Maarten van Poelgeest (GroenLinks Amsterdam)
- Iemand van Keer het Tij
- Iets Leefbaars (Haitske van der Linden ofzo)
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 10:23 schreef Kozzmic het volgende:- Joost Eerdmans (LPF)
quote:[Slowchat] Politieke Borrelpraat deel 24
Op zaterdag 9 augustus 2003 16:59 schreef Kozzmic het volgende:een interview per E-mail te doen.
quote:Henk de Haan is de financieel expert van het CDA en hoogleraar economie aan de RUG. Ben dit jaar bij hem geweest voor een opdracht van school en hij kan volgens mij wel het één en ander toe lichten over de bezuinigingen.
Op zondag 10 augustus 2003 10:23 schreef Kozzmic het volgende:
John Goring en Marianne Thieme zijn wel interessante namen. Henk de Haan zegt me iets minder.
quote:Theo of Pamela vind ik een uitstekend plan.
Op zaterdag 9 augustus 2003 16:59 schreef Kozzmic het volgende:
...en wat zou je hem/haar willen vragen?Ik loop met een vaag idee rond om bekende en minder bekende Nederlandse politici te gaan benaderen met het verzoek een interview per E-mail te doen. Met de tekst van het interview (maximaal zo'n 15 vragen) wordt hier vervolgens een topic geopend. Naar aanleiding daarvan kan een discussie worden gevoerd. De geinterviewde wordt uitgenodigd om persoonlijk te reageren, of om anders in ieder geval de reacties door te lezen en via mail daarop te reageren.
Hoe het helemaal precies wordt ingevuld moet ik nog eens nader bekijken, maar om wat inspiratie op te doen hierbij de vraag Welke politicus zou je willen interviewen en wat zou je hem/haar willen vragen?
Ik zie graag wat originele namen en vragen. Het hoeven niet perse landelijke politici te zijn (Balkenende zal wel onhaalbaar zijn), ik ben ook op zoek naar interessante lokale politici (burgemeesters, raadsleden), of personen die zelf geen politicus zijn, maar waarbij er wel een duidelijke link is naar de politiek (Peter Siebelt, Theo van Gogh of Britta Böhler bijvoorbeeld).
De vragen mogen uiteraard kritisch zijn (graag zelfs), maar hou het wel een beetje serieus; op 'vragen naar de bekende weg' of afzeikvragen zit ik niet te wachten.
http://www.geocities.com/fortuynistischnieuwsblad/detelegraaf09082003.html
"Op de vraag of de Haagse politiek misschien iets voor hem zou zijn, antwoordde hij toen dat hij dat absoluut niet ambieerde: Iedereen denkt kennelijk dat als je wat wilt veranderen, je dan in het parlement moet. Maar er zijn zoveel andere plekken waar je wat kunt doen. Ik zie, als ik het zo op afstand bekijk, alleen maar mannetjes die graag het woord voeren en met hun ellebogen werken. Het is niet mijn wereld"
Slechts vier jaar later was het plots wél zijn wereld.
Dus Wijnand? Ben je nu zo hypocriet of is er iets gebeurd dat je er plotseling wel thuis voelt?
quote:Dat klinkt idd heel interessant!
Op zondag 10 augustus 2003 16:50 schreef The_Duce het volgende:
Henk de Haan is de financieel expert van het CDA en hoogleraar economie aan de RUG. Ben dit jaar bij hem geweest voor een opdracht van school en hij kan volgens mij wel het één en ander toe lichten over de bezuinigingen.
Vooral de wat onbekendere mensen boeien mij eigenlijk. Ik ben wel benieuwd of zij op veel punten afwijken van het fractiestandpunt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |