abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12290138
Vinden jullie dat de overheid 'dure kunst' zoals schilderijen van miljoenen euro's moet aankopen omdat dit bij onze Nederlandse cultuur hoort?
Of zouden we juist meer 'staats'schilderijen moeten verkopen en het overlaten aan de markt?
  donderdag 7 augustus 2003 @ 22:52:09 #2
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_12290161
Aankopen ivm cultuurhistorische waarde enzo is OK.
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_12290193
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 22:51 schreef pberends het volgende:
Vinden jullie dat de overheid 'dure kunst' zoals schilderijen van miljoenen euro's moet aankopen omdat dit bij onze Nederlandse cultuur hoort?
Ja.
quote:
Of zouden we juist meer 'staats'schilderijen moeten verkopen en het overlaten aan de markt?
Nee.
pi_12290205
Wat voor staatsschilderijen zijn er dan?

En ja alle kunst privatiseren.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_12290235
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 22:53 schreef Sidekick het volgende:
Wat voor staatsschilderijen zijn er dan?
Victory Boogy Woogy (of zoiets)
pi_12290283
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 22:53 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Nee.

waarom ?
Religion : Mankind's Worst Invention!
pi_12290415
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 22:56 schreef skizmo het volgende:

[..]

waarom ?

Omdat on snationale kunstverleden, onze cultuur, anders verdwijnt in privécollecties. Stel je voor dat de Nachtwacht geveild zou worden. Dat ukn je toch nergens uitleggen?

Andere landen (Egypte, Griekenland, e.d.) doen juist hun best verdwenen kunst weer terug te krijgen en wij zouden dan uitverkoop gaan houden.

pi_12290496
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 22:54 schreef k_man het volgende:

[..]

Victory Boogy Woogy (of zoiets)

Juist. dat ding kostte toch 40 mln gulden? Meteen weer verkopen! Daar kan je 20 treinstellen voor kopen, 10 scholen voor bouwen en honderden mensen een jaar lang werk geven.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_12290525
Ik heb liever dat ze schilderijen aankopen van oude meesters die nog iets voorstellen , dan dat ze subsidie geven aan "kunstenaars" die een paar druppels verf op een a-viertje kwakken of "kunstenaars" die in hun blote leuter een beetje epileptisch staan te doen op het toneel .
pi_12290604
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 23:05 schreef HaJee het volgende:
Ik heb liever dat ze schilderijen aankopen van oude meesters die nog iets voorstellen , dan dat ze subsidie geven aan "kunstenaars" die een paar druppels verf op een a-viertje kwakken of "kunstenaars" die in hun blote leuter een beetje epileptisch staan te doen op het toneel .
Alsof die oude meesters in hun tijd zo populair waren.

Vernieuwing stuit altijd op weerstand bij het gepeupel.

donderdag 7 augustus 2003 @ 23:09:41 #11
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_12290646
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 22:51 schreef pberends het volgende:
Ik vind het persoonlijk een ramp dat de Nederlandse meesters over heel de wereld verspreid hangen, er is maar een plaats voor een Mondriaan en dat is natuurlijk Den Haag(en een klein beetje New York)
Maar wat veel mensen vergeten is niet alleen het hoge aankoopbedrag maar dat er aan zulke schilderijen ook een hoog verkoopbedrag hangt, een bedrag wat alleen maar hoger en hoger wordt.
Liefde, leven , geven!!!!
pi_12290910
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 23:08 schreef k_man het volgende:

[..]

Alsof die oude meesters in hun tijd zo populair waren.

Vernieuwing stuit altijd op weerstand bij het gepeupel.

Bij die oude meesters kan ik tenminste nog zien wat het voorstelt en is ook fatsoenlijk een kwaliteitsoordeel over te geven. Ik zou zelf nooit zoiets als de Nachtwacht kunnen maken, maar dat geklieder van een Brood bijvoorbeeld zou al een stuk beter lukken alleen zal niemand er geld voor over hebben als ik zoiets maak.
pi_12293960
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 23:19 schreef HaJee het volgende:
Bij die oude meesters kan ik tenminste nog zien wat het voorstelt
quote:
alleen zal niemand er geld voor over hebben als ik zoiets maak.
En hoe denk je dat het komt dat jouw werk niet zou verkopen en dat van succesvolle moderne kunstenaars wel?
  zondag 17 augustus 2003 @ 21:12:46 #14
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_12507780
quote:

[..]

Bij die oude meesters kan ik tenminste nog zien wat het voorstelt en is ook fatsoenlijk een kwaliteitsoordeel over te geven. Ik zou zelf nooit zoiets als de Nachtwacht kunnen maken, maar dat geklieder van een Brood bijvoorbeeld zou al een stuk beter lukken alleen zal niemand er geld voor over hebben als ik zoiets maak.

pi_12508893
quote:

[..]

Gelukkig wordt jou niet om een kwaliteitsoordeel gevraagd.

Uiteraard niet aan de markt overlaten, dit.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_12509815
We hebben nu al een begrotingstekort. Waarom zou men nog meer gaan uitgeven aan iets dat niet in de top10 staat van de mensen zelf? Nederlandse schilders kan ik begrijpen i.v.m. de Nederlandse geschiedenis maar daarnaast weg ermee! Geef het aan wat anders uit dat nuttig is.

In andere woorden laat de markt het maar doen.

pi_12512131
Subsidies aan kunst stopzetten. Scheelt weer een hoop op de begroting.
  maandag 18 augustus 2003 @ 00:46:04 #18
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_12513252
Misschien als het wat beter gaat met het land.

Maar nu is het tijd voor belangrijkere dingen als een beetje kunst.

maandag 18 augustus 2003 @ 01:08:44 #19
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_12513761
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 01:30 schreef k_man het volgende:
En hoe denk je dat het komt dat jouw werk niet zou verkopen en dat van succesvolle moderne kunstenaars wel?
Marketing.
pi_12513805
Uiteraard de markt...er valt genoeg winst te maken op die schilderijen, dus waarom niet gewoon de markt haar werk laten doen?
  maandag 18 augustus 2003 @ 01:40:17 #21
62292 MOVO
Homo duplex, Homo duplex!
pi_12514369
Kunst is onderdeel van onze cultuur en ja daarom moet dat gestimuleerd worden. De markt zijn werking laten doen is geen optie; dan verdwijnen met name de meesterstukken in de kluizen van de meest rijken als speculatieve investering en kunnen we ze niet meer bewonderen.
Tevens erger ik me aan het eeuwige gezeik over de zogeheten moderne kunst; het dat kan mijn schele zuster ook argument. Volkomen onzin: als ik Keith Richards een lick hoor spelen dan kan ik dat net zo goed, maar het is toch anders, het is zijn idee, zijn creativiteit. Ook over toneel zijn er van die overtrokken waanideeen. Toneel is heus niet voorbehouden aan een handvol "addestiekelingen (begriede wol tjaard?)" het is toegankelijk voor iedereen en je hoeft echt niet bang te zijn voor "epileptisch gedoe van acteurs in hun blote leuter". Toneel is juist erg leuk, je zou eens moeten gaan kijken dan zie je tenminste nog eens wat terug van je belastingcentjes. En als je dan ook eens een museum bezoekt en dan voor de nachtwacht staat (als je de minder figuratieve moderne kunst niet kunt velen) wees dan blij dat de overheid een budget voor de kunsten heeft, anders had je waarschijnlijk een afspraak bij Bill Gates moeten maken om het doek op zijn kantoor te kunnen bewonderen.
Et comme il y voit! et comme il est moqueur!
  maandag 18 augustus 2003 @ 02:36:58 #22
2375 plato242
Hebben ze Sharon al begraven?
pi_12515218
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 23:05 schreef HaJee het volgende:
Het vergt een ontwikkelde geest om de schoonheid van ware kunst te kunnen aanschouwen...
Je mag wel zonder reden buitenlanders haten maar je mag niks negatiefs over amerika zeggen...Vreemd...
pi_12515881
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 02:36 schreef plato242 het volgende:

[..]

Het vergt een ontwikkelde geest om de schoonheid van ware kunst te kunnen aanschouwen...

Ja, maar er mag best een beetje minder elitair gedaan worden, bij die tentoonstelling die Beatrix had samengesteld hing genoeg bagger maar wat liepen mensen weer interessant te doen daar. Heb me helemaal kapot gelachen. "ja, ja, dit heeft wel wat, een zeker.....ehrm" [betreffende bezoeker] buigt zich naar voren, leest naam schilder "Ja, dat zie je duidelijk, is een late Appel, dat zie je duidelijk aan het brutale kleurgebruik en de duidelijke lijnen." (De Appel hing er naast, meneer las het verkeerde bordje)
De geschokte blikken die ik kreeg toen ik zei dat ik de Picasso niet mooi vond "maar, maar, dat is Picasso!", mevrouw die bijna hartaanval krijgt bij het aanschouwen van zoveel barbarisme. Ik: "Ja, leuk, maar die Cezanne daar en die Malevitsj achter me vind ik veel mooier."

De staat mag best kunst sponsoren (hoewel er in de volkskrant laatst een stuk stond dat het eigenlijk niet zo heel goed is voor de ontwikkeling van de kunst en dat het allemaal de schuld is van van Gogh) en zeker ook stukken aankopen van belangrijke Nederlandse schilders maar een beetje kwaliteitscontrole mag toch ook wel.

Victory Boogie Woogie was het laatste schilderij van Mondriaan die geldt als een van de grondleggers van een complete stroming, als zodanig was de aankoop wel gerechtvaardigd.

maandag 18 augustus 2003 @ 07:45:51 #24
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_12516123
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 01:30 schreef k_man het volgende:

[..]

[..]

Door het handtekeningetje wat onder in de hoek staat.

Het idee dat het van een groot kunstenaar is maakt iets ineens meer waard.
Terwijl serieuze amateurs die er veel mee bezig zijn, niet onder doen voor een professional.

pi_12516148
De staat hoort geen stuiver daar aan uit te geven.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')