quote:Ja.
Op donderdag 7 augustus 2003 22:51 schreef pberends het volgende:
Vinden jullie dat de overheid 'dure kunst' zoals schilderijen van miljoenen euro's moet aankopen omdat dit bij onze Nederlandse cultuur hoort?
quote:Nee.
Of zouden we juist meer 'staats'schilderijen moeten verkopen en het overlaten aan de markt?
En ja alle kunst privatiseren.
quote:Victory Boogy Woogy (of zoiets)
Op donderdag 7 augustus 2003 22:53 schreef Sidekick het volgende:
Wat voor staatsschilderijen zijn er dan?
quote:waarom ?
Op donderdag 7 augustus 2003 22:53 schreef k_man het volgende:[..]
Ja.
[..]Nee.
quote:Omdat on snationale kunstverleden, onze cultuur, anders verdwijnt in privécollecties. Stel je voor dat de Nachtwacht geveild zou worden. Dat ukn je toch nergens uitleggen?
Op donderdag 7 augustus 2003 22:56 schreef skizmo het volgende:[..]
waarom ?
Andere landen (Egypte, Griekenland, e.d.) doen juist hun best verdwenen kunst weer terug te krijgen en wij zouden dan uitverkoop gaan houden.
quote:Juist. dat ding kostte toch 40 mln gulden? Meteen weer verkopen! Daar kan je 20 treinstellen voor kopen, 10 scholen voor bouwen en honderden mensen een jaar lang werk geven.
Op donderdag 7 augustus 2003 22:54 schreef k_man het volgende:[..]
Victory Boogy Woogy (of zoiets)
quote:Alsof die oude meesters in hun tijd zo populair waren.
Op donderdag 7 augustus 2003 23:05 schreef HaJee het volgende:
Ik heb liever dat ze schilderijen aankopen van oude meesters die nog iets voorstellen, dan dat ze subsidie geven aan "kunstenaars" die een paar druppels verf op een a-viertje kwakken
of "kunstenaars" die in hun blote leuter een beetje epileptisch staan te doen op het toneel
.
Vernieuwing stuit altijd op weerstand bij het gepeupel.
quote:Ik vind het persoonlijk een ramp dat de Nederlandse meesters over heel de wereld verspreid hangen, er is maar een plaats voor een Mondriaan en dat is natuurlijk Den Haag(en een klein beetje New York)
Op donderdag 7 augustus 2003 22:51 schreef pberends het volgende:
Vinden jullie dat de overheid 'dure kunst' zoals schilderijen van miljoenen euro's moet aankopen omdat dit bij onze Nederlandse cultuur hoort?
Of zouden we juist meer 'staats'schilderijen moeten verkopen en het overlaten aan de markt?
quote:Bij die oude meesters kan ik tenminste nog zien wat het voorstelt en is ook fatsoenlijk een kwaliteitsoordeel over te geven. Ik zou zelf nooit zoiets als de Nachtwacht kunnen maken, maar dat geklieder van een Brood bijvoorbeeld zou al een stuk beter lukken alleen zal niemand er geld voor over hebben als ik zoiets maak.
Op donderdag 7 augustus 2003 23:08 schreef k_man het volgende:[..]
Alsof die oude meesters in hun tijd zo populair waren.
Vernieuwing stuit altijd op weerstand bij het gepeupel.
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 23:19 schreef HaJee het volgende:
Bij die oude meesters kan ik tenminste nog zien wat het voorstelt
quote:En hoe denk je dat het komt dat jouw werk niet zou verkopen en dat van succesvolle moderne kunstenaars wel?
alleen zal niemand er geld voor over hebben als ik zoiets maak.
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 23:19 schreef HaJee het volgende:[..]
Bij die oude meesters kan ik tenminste nog zien wat het voorstelt en is ook fatsoenlijk een kwaliteitsoordeel over te geven. Ik zou zelf nooit zoiets als de Nachtwacht kunnen maken, maar dat geklieder van een Brood bijvoorbeeld zou al een stuk beter lukken alleen zal niemand er geld voor over hebben als ik zoiets maak.
quote:Gelukkig wordt jou niet om een kwaliteitsoordeel gevraagd.
Op donderdag 7 augustus 2003 23:19 schreef HaJee het volgende:[..]
Bij die oude meesters kan ik tenminste nog zien wat het voorstelt en is ook fatsoenlijk een kwaliteitsoordeel over te geven. Ik zou zelf nooit zoiets als de Nachtwacht kunnen maken, maar dat geklieder van een Brood bijvoorbeeld zou al een stuk beter lukken alleen zal niemand er geld voor over hebben als ik zoiets maak.
Uiteraard niet aan de markt overlaten, dit.
In andere woorden laat de markt het maar doen.
Maar nu is het tijd voor belangrijkere dingen als een beetje kunst.
quote:Marketing.
Op vrijdag 8 augustus 2003 01:30 schreef k_man het volgende:
En hoe denk je dat het komt dat jouw werk niet zou verkopen en dat van succesvolle moderne kunstenaars wel?
quote:Het vergt een ontwikkelde geest om de schoonheid van ware kunst te kunnen aanschouwen...
Op donderdag 7 augustus 2003 23:05 schreef HaJee het volgende:
Ik heb liever dat ze schilderijen aankopen van oude meesters die nog iets voorstellen, dan dat ze subsidie geven aan "kunstenaars" die een paar druppels verf op een a-viertje kwakken
of "kunstenaars" die in hun blote leuter een beetje epileptisch staan te doen op het toneel
.
quote:Ja, maar er mag best een beetje minder elitair gedaan worden, bij die tentoonstelling die Beatrix had samengesteld hing genoeg bagger maar wat liepen mensen weer interessant te doen daar. Heb me helemaal kapot gelachen. "ja, ja, dit heeft wel wat, een zeker.....ehrm" [betreffende bezoeker] buigt zich naar voren, leest naam schilder "Ja, dat zie je duidelijk, is een late Appel, dat zie je duidelijk aan het brutale kleurgebruik en de duidelijke lijnen." (De Appel hing er naast, meneer las het verkeerde bordje)
Op maandag 18 augustus 2003 02:36 schreef plato242 het volgende:[..]
Het vergt een ontwikkelde geest om de schoonheid van ware kunst te kunnen aanschouwen...
De staat mag best kunst sponsoren (hoewel er in de volkskrant laatst een stuk stond dat het eigenlijk niet zo heel goed is voor de ontwikkeling van de kunst en dat het allemaal de schuld is van van Gogh) en zeker ook stukken aankopen van belangrijke Nederlandse schilders maar een beetje kwaliteitscontrole mag toch ook wel.
Victory Boogie Woogie was het laatste schilderij van Mondriaan die geldt als een van de grondleggers van een complete stroming, als zodanig was de aankoop wel gerechtvaardigd.
quote:Door het handtekeningetje wat onder in de hoek staat.
Op vrijdag 8 augustus 2003 01:30 schreef k_man het volgende:[..]
![]()
[..]En hoe denk je dat het komt dat jouw werk niet zou verkopen en dat van succesvolle moderne kunstenaars wel?
Het idee dat het van een groot kunstenaar is maakt iets ineens meer waard.
Terwijl serieuze amateurs die er veel mee bezig zijn, niet onder doen voor een professional.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |