abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 mei 2003 @ 22:29:11 #1
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_10345113
Vandaag stond in de krant weer een uiterst fijne ontwikkeling in Italië, de persvrijheid zou eigenlijk aan banden moeten worden gelegd volgens Berlusconi's partij. De man zelf vond dit te ver gaan, natuurlijk, want hij heeft het beste voor met de vrijheid in Italië.
Ik verbaas mij elke keer weer over hem en de Italiaanse politiek, wanneer ik iets daar over lees. Mijn idee was altijd, dat vrijheid en democratie vrijwel overal in Europa, en vooral West-Europa, veilig was en niet te ondermijnen, maar de laatste jaren heeft het mij teleurgesteld. Natuurlijk speelt dit al vijftig jaar in dat land, toch vind ik het eng.
Toen de FPO aan de macht kwam, durfden de Europese leiders het wel aan supermacht Oostenrijk te boycotten. De partij was inderdaad, in ieder geval naar mijn mening, wat extreem-rechts; de boycot was onterecht. Nu, in 2003, hebben we een situatie in Italië, die te vergelijken is met een willekeurig Afrikaans land en de Europese leiders, waaronder Balkenende, vinden het absoluut niet erg eventjes langs te wippen.

Werkelijk, ik kan er nauwelijks bij.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_10345470
Helemaal met je eens. En denk niet te licht over Berlusconi, die heeft de hele pers zo'n beetje al naar zijn hand gezet. Doodeng. Ik heb me altijd verbaasd over de milde stemming rond deze man. Hij was bovendien 1 van de voorbeelden van Fortuyn ook nog. Ongelooflijk
  Trouwste user 2022 zaterdag 10 mei 2003 @ 22:53:29 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_10345533
De persvrijheid in Italië is al lang verleden tijd.

De RAI is een staatszender. Toen Berlusconi aan de macht was zijn er tientallen producers/journalisten etc. al dan niet vrijwillig opgestapt.

De Christen Democraten hebben jarenlang het publieke bestel geregeerd. Toen Aldo Moro ontvoerd was, hebben de Christen democraten hem moedwillig in de steek gelaten. Die was toch maar lastig. De berichtgeving destijds over deze ontvoeringszaak werd gecontroleerd door z'n eigen partij.
Wat uiteindelijk tot z'n dood leidde.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 10 mei 2003 @ 22:54:19 #4
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10345542
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:53 schreef tong80 het volgende:
De persvrijheid in Italië is al lang verleden tijd.

De RAI is een staatszender. Toen Berlusconi aan de macht was zijn er tientallen producers/journalisten etc. al dan niet vrijwillig opgestapt.

De Christen Democraten hebben jarenlang het publieke bestel geregeerd. Toen Aldo Moro ontvoerd was, hebben de Christen democraten hem moedwillig in de steek gelaten. Die was toch maar lastig. De berichtgeving destijds over deze ontvoeringszaak werd gecontroleerd door z'n eigen partij.

Bron?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_10345573
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:54 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Bron?
Wat bedoel je met bron? Volgens mij is het een objectief en bekend stuk van Tong. Of bedoel je iets specifieks?
  zaterdag 10 mei 2003 @ 22:56:04 #6
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_10345584
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:53 schreef tong80 het volgende:
De persvrijheid is inderdaad niet al te gezond.

Kan je wat meer vertellen over 'Aldo Moro' en de rest? Ik ben natuurlijk een kleine jongen van negentien jaar, dus mijn visie op de Italiaanse politiek is niet àl te breed.

1 kernfysicus
  zaterdag 10 mei 2003 @ 22:57:14 #7
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10345606
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:55 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat bedoel je met bron? Volgens mij is het een objectief en bekend stuk van Tong. Of bedoel je iets specifieks?

Ik vind de daarin genoemde zaken nogal kort door de bocht. Volgens mij waren de Rode Brigades verantwoordelijk voor Moro's dood en niet de Christen Democraten
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  Trouwste user 2022 zaterdag 10 mei 2003 @ 22:58:22 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_10345623
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:54 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Bron?

Heb er ooit een documentaire over gezien.

De ontvoerders wilden onderhandelen.
Maar de mensen die het voor het zeggen hadden werkten zo tegen dat ze geen keus meer hadden. ( In de visie van hen dan )
De Docu was uit het gezichtspunt van de ontvoerders gemaakt.
Specifieker, degene die hem het fatale schot toe diende.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_10345642
De Italiaanse TV is een grote kermis geworden. De publieke omroepen zijn van dezelfde kwaliteit als hier Yorin of Veronica. En ja Berlusconi is in feite gewoon een dictator die pers en de rechterlijke macht naar zijn hand heeft gezet. Vraag me af hoelang hij daar nog kan zitten.
pi_10345645
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:57 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Ik vind de daarin genoemde zaken nogal kort door de bocht. Volgens mij waren de Rode Brigades verantwoordelijk voor Moro's dood en niet de Christen Democraten

Okay - maar dat is nogal off-topic volgens mij.
  Trouwste user 2022 zaterdag 10 mei 2003 @ 22:59:55 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_10345659
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:57 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar let op de nuances in wat ik zeg.

zaterdag 10 mei 2003 @ 23:08:10 #12
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_10345838
Ik kan mij nog een foto herinneren waarop de Minister-President lachend met een aantal collega's (of is het collegae?) in het lustoord van Berlusconi was. De eerste keer dat ik deze foto zag, schrok ik.
De soepele houding van onze leiders vind ik erg hypocriet. Zullen er economische motieven achterliggen? Hoogst waarschijnlijk, of ze zijn naïef.
Een grotere activiteit tegen deze politiek moet vanuit heel Europa worden gevoerd, want we delen tenslotte de vlag en de munt met hen.
1 kernfysicus
pi_10351841
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 23:08 schreef tvlxd het volgende:
Ik kan mij nog een foto herinneren waarop de Minister-President lachend met een aantal collega's (of is het collegae?) in het lustoord van Berlusconi was. De eerste keer dat ik deze foto zag, schrok ik.
De soepele houding van onze leiders vind ik erg hypocriet. Zullen er economische motieven achterliggen? Hoogst waarschijnlijk, of ze zijn naïef.
Een grotere activiteit tegen deze politiek moet vanuit heel Europa worden gevoerd, want we delen tenslotte de vlag en de munt met hen.
Ik dacht de Silvio democratisch gekozen was? Waarom zou nederland dan actie moeten ondernemen tegen Silvio?

Ik denk dat de Italianen wel iets beter kunnen beoordelen of Silvio goed voor het land is dan een JPB dat kan. Daarbi hebben wij geen ene reet te maken met binnenlandse politiek en zeker niet zolang onze eigen politiek een zooi is.

De RAI is jaren gebruikt als staatstelevisie voor de zittende partijen en dan is het niet zo heel raar dat de mensen opstappen zodra hun grootste angst aan de macht komt. Maar om daar nu zo'n ophef over te maken? Er zijn echt grotere problemen in de wereld dan een paar redactieleden die het niet eens zijn met een Silvio.

De rechterlijke macht is natuurlijk wat vreemd. Uit de vorige kabinetsperiode zijn wat zaken gekomen die botsen met het huidige kabinet.

zondag 11 mei 2003 @ 12:48:37 #14
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_10351899
quote:
Mijn idee was altijd, dat vrijheid en democratie vrijwel overal in Europa, en vooral West-Europa, veilig was en niet te ondermijnen, maar de laatste jaren heeft het mij teleurgesteld.
Hoort Italie dan tot West-EU?
Vind het meer bij 'midden' Europa horen, beetje met Spanje en Portugal enzo.
pi_12136338
Ok hier dan maar de discussie voeren:

Wat Berlusconi in het binnenland doet weet ik niet exact maar ik ben blij met hem wat betreft zijn buitenland beleid. Vooral de omgang met de VS en rusland.

Goede relaties met twee machtige landen zijn zeer belangrijk. Hoewel Rusland door de transformatie naar een markteconomie in een dip is geraakt, heeft het land veeel potentie gezien zijn omvang, bevolkingsomvang en natuurlijke hulpbronnen. Macht van de VS lijkt me duidelijk. Berlusconi probeert tijdens het voorzitterschap van Italie de banden met beide landen te versterken. Erg goede zaak ! (Vandaag was hij bij Putin, een tijdje geleden bij Bush)
Wat betreft de VS:

Nu Europa aarzelt tussen nauwe banden met VS en rivaliteit is zijn toenaderingspoging (zijnde een persoonlijke vriend van Bush) van groot belang. Enerszijds omdat anders Europa verscheurt tussen de Atlantici (pro-Amerikaanse landen) en Continentalen (minder pro-Amerika).
Anderszijds omdat samenwerking een win-win situatie oplevert.

Bedenk ook dat de VS weer andere regeringen gaat krijgen. Het vergooien van vriendschap, daar zou men later veel/heel veel spijt van krijgen.

pi_12155447
Ondandks het feit dat de wereldpolitiek nu heel anders in elkaar steekt en dat berlusconi niet zo'n verschrikkelijk persoon is, lijkt dit toch op een geindoctrineerde staat uit de jaren 30. Mensen in italie weten echt niet beter dan wat ze op TV zien, en dat is allemaal pro-Berlusconi.

De grootste bedreiging voor vooral europese stabiliteit is berlusconi, verder zal hij niks uithalen overigens hoor.

vrijdag 1 augustus 2003 @ 03:23:47 #17
59650 ayumi
Legologie...
pi_12155482
quote:
Op zondag 11 mei 2003 12:48 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Hoort Italie dan tot West-EU?
Vind het meer bij 'midden' Europa horen, beetje met Spanje en Portugal enzo.

Dat is Zuid Europa

smartass

...dat is de kunst van je [b]BEK HOUWE...[/b]
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 03:23:58 #18
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_12155484
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 03:15 schreef thettes het volgende:
Mensen in italie weten echt niet beter dan wat ze op TV zien, en dat is allemaal pro-Berlusconi.
Hmmm.. dat weet ik zo zeker niet.. bron?
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 03:25:54 #19
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_12155491
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 03:23 schreef ayumi het volgende:

[..]

Spanje en Portugal zijn dus volgens jou zuid-europa en Italië West-Europa???
code:
    N
W + O
    Z

vrijdag 1 augustus 2003 @ 11:33:21 #20
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_12159084
Ik moet wel toegeven, dat Rai Uno erg vermakelijk is.
1 kernfysicus
  woensdag 6 augustus 2003 @ 00:15:00 #21
52589 sjun
uit solidariteit
pi_12248100
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 03:15 schreef thettes het volgende:
Ondandks het feit dat de wereldpolitiek nu heel anders in elkaar steekt en dat berlusconi niet zo'n verschrikkelijk persoon is, lijkt dit toch op een geindoctrineerde staat uit de jaren 30. Mensen in italie weten echt niet beter dan wat ze op TV zien, en dat is allemaal pro-Berlusconi.

De grootste bedreiging voor vooral europese stabiliteit is berlusconi, verder zal hij niks uithalen overigens hoor.

Gesteld dat er in Italië zelf al geen kritiek meer zichtbaar zo zijn: Waaruit leid je af dat de mensen in Italië geen schotelantennes en opiniebladen kennen?

[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 06-08-2003 00:19]

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  woensdag 6 augustus 2003 @ 05:35:45 #23
52589 sjun
uit solidariteit
pi_12250284
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 23:08 schreef tvlxd het volgende:
Ik kan me goed voorstellen de politiek niet enkel uit stappen met en aardig doen tegen vrienden bestaat. Tegen een politiek van oplichting kan actie worden gevoerd maar wat betekent nu precies de politicus Berlusconi voor Italië en het Italiaanse electoraat? Mogelijk hetzelfde als een (frauduleuze) Mitterand voor Frankrijk of een (aalgladde) Blair voor Engeland. Misschien moet ik eens op zoek naarsoortgelijke topics over laatstgenoemden...
  woensdag 6 augustus 2003 @ 05:38:31 #24
52589 sjun
uit solidariteit
pi_12250285
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:55 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik schrijf ook altijd objectief (volgens mijn inzichten)... Ik hoop het nog eens mee te maken dat dat als bron voldoende is
  woensdag 6 augustus 2003 @ 05:39:46 #25
52589 sjun
uit solidariteit
pi_12250287
quote:
Op zaterdag 10 mei 2003 22:29 schreef tvlxd het volgende:
Vandaag stond in de krant weer een uiterst fijne ontwikkeling in Italië, de persvrijheid zou eigenlijk aan banden moeten worden gelegd volgens Berlusconi's partij. De man zelf vond dit te ver gaan, natuurlijk, want hij heeft het beste voor met de vrijheid in Italië.
Ik verbaas mij elke keer weer over hem en de Italiaanse politiek, wanneer ik iets daar over lees. Mijn idee was altijd, dat vrijheid en democratie vrijwel overal in Europa, en vooral West-Europa, veilig was en niet te ondermijnen, maar de laatste jaren heeft het mij teleurgesteld. Natuurlijk speelt dit al vijftig jaar in dat land, toch vind ik het eng.
Toen de FPO aan de macht kwam, durfden de Europese leiders het wel aan supermacht Oostenrijk te boycotten. De partij was inderdaad, in ieder geval naar mijn mening, wat extreem-rechts; de boycot was onterecht. Nu, in 2003, hebben we een situatie in Italië, die te vergelijken is met een willekeurig Afrikaans land en de Europese leiders, waaronder Balkenende, vinden het absoluut niet erg eventjes langs te wippen.

Werkelijk, ik kan er nauwelijks bij.

Zou er iets geleerd zijn van de onterechte bevoogdende boycot van Oostenrijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')