Lucht is trouwens ook errug leuk. En iets wat je thuis goed kan oefenen.
quote:Jep , maar de wedstrijden/trainingen kwamen op verkeerder tijdstippen helaas...dus ik heb er maar van afgezien
Op donderdag 24 april 2003 19:49 schreef GSX-MAN het volgende:
O. Ok...Lucht is trouwens ook errug leuk. En iets wat je thuis goed kan oefenen.
Jagen zuigt, btw...
quote:Jagen roeleert!!!
Op donderdag 24 april 2003 19:53 schreef GSX-MAN het volgende:
Welk merk is dat?Jagen zuigt, btw...
Het is een Career II 707
http://www.air-rifles.com/career707.htm
edit: url foutje
Ik wil in principe wel lid worden van een vereniging, maar ik heb er helaas de tijd niet voor
Verder is het voor mij gewoon de ideale sport. Lekker individueel en 0% kans op blessures, in tegenstelling tot voetballende collega's die zich maandag ziek moeten melden.
Moet je dan eerst lid worden van een vereniging en dan een pistool gaan halen of hoe gaat dat in z'n werk?
quote:Nee.. ik denk dat iedereen je stelling aan neemt!
Op donderdag 24 april 2003 19:53 schreef GSX-MAN het volgende:
Welk merk is dat?Jagen zuigt, btw...
quote:Ik had er misschien bij kunnen zetten dat dat m'n mening was. Maar dat leek me zo al duidelijk genoeg. Natuurlijk zijn er mensen die van jagen houden. Leuk voor ze. Gewoon niet mijn hobby.
Op maandag 28 april 2003 13:38 schreef Wolter het volgende:[..]
Nee.. ik denk dat iedereen je stelling aan neemt!
Goed onderbouwt vooral! Door de jacht kan jij nog tenminste konijntjes zien ..!
quote:Stap 1: Je bent geinteresseerd in schietsport
Op zondag 27 april 2003 14:58 schreef imitated_error het volgende:
wat ik me altijd heb afgevraagd is hoe je aan zoiets begint. Ik bedoel, je kunt toch niet zomaar een pistool/geweer gaan kopen en zo'n schietclub binnenwandelen? Er is toch een strenge regelgeving m.b.t. tot wapens (ook luchtdruk)?Moet je dan eerst lid worden van een vereniging en dan een pistool gaan halen of hoe gaat dat in z'n werk?
Maar die regelgeving is er in de eerste plaats om de burger te beschermen. Dus als je serieus met een sport bezig bent, is er niets aan de hand.
quote:Tis gewoon zo dat ik t irri vind als mensen er hun "mening" neerzet zonder dat ze die onderbouwen.. Zo kan iemand nooit op hun punten ingaan.. Voor de rest is t natuurlijk jou mening.. Mn pa is jager, dus ik weet toevallig dat erg veeeeeeel meer werk bij komt kijken dan alleen dieren doodschieten en slachten..
Op maandag 28 april 2003 20:14 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
Ik had er misschien bij kunnen zetten dat dat m'n mening was. Maar dat leek me zo al duidelijk genoeg. Natuurlijk zijn er mensen die van jagen houden. Leuk voor ze. Gewoon niet mijn hobby.
quote:
Op zondag 27 april 2003 01:57 schreef GSX-MAN het volgende:
Verder is het voor mij gewoon de ideale sport. Lekker individueel en 0% kans op blessures, in tegenstelling tot voetballende collega's die zich maandag ziek moeten melden.
quote:Hoogst onwaarschijnlijk.
Op maandag 5 mei 2003 22:15 schreef Killa_Bee het volgende:[..]
O¨kans op blessures
op die verdwaalde kogel na dan
En ja, ik weet wat het inhoudt.
Een Weihrauch HW35
http://www.mek-schuetzen.de/Blueprints/Weihrauch_HW35.gif
Een oudje met een echte houten kolf.
Ligt heerlijk in de hand.
En je schiet er beter mee dan zo'n plastic nieuwerwets ding.
http://inicia.es/de/mariano_cividino/HW35/weihrauch_hw35_report_es.htm
Alleen heb ik er geen verrekijker op ![]()
Niet nodig enzo.
quote:Ik wist niet dat zwijnen konijntjes aten? Kunnen ze wel zo hard hollen dan?
Op maandag 28 april 2003 13:38 schreef Wolter het volgende:[..]
Nee.. ik denk dat iedereen je stelling aan neemt!
Goed onderbouwt vooral! Door de jacht kan jij nog tenminste konijntjes zien ..!
Jagen omdat het nodig is (bescherming, voedsel, etc.) kan ik nog begrip voor hebben. Echter zo'n groepje rijke kakkers die een huisje bouwt naast een wild oversteekplaats. En er dan vrolijk op los schiet op alles wat beweegt. Nee walgelijk, die beesten hebben geen enkele kans en sterven alleen voor de lol van een elitair stelletje. Als ze al sterven want schieten kunnen meestal niet en strompelen de aangeschoten dieren gewond verder.
Als ik dan zou moeten jagen dan graag op zo'n stelletje klootzaken.
Maar ja dan moet ik de gevangenis in dus toch maar niet ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Erikro op 12-09-2003 14:34]
het is tot nu toe bij gaatjesponsen gebleven en eens per jaar pilonschieten.
verder heb ik een SIG-Sauer P226 9mm en een Smith&Wesson 686 .357 Mag.
die SIG is trouwens dezelfde als die van Evil_Jur.
quote:Bij mij op de vereniging wordt het wel gedaan, maar dan voornamelijk geweer. Het lijkt me erg leuk om een keer te proberen.
Op zondag 21 september 2003 19:59 schreef R.E.LEE het volgende:
zijn er nu echt geen zwartkruit schutters hier
quote:Die Crossman schijnt erg goed uit de test te komen. (voor "speelgoed" dan...)
Op zondag 21 september 2003 20:09 schreef Acquiesce het volgende:
Ik schiet af en toe wat in mijn achtertuin, op blikjes enz, puur voor het vermaak. Niet omdat het stoer is oid, het is gewoon een leuk tijdverdrijf. Heb een paar jaar geschoten met een GoedkopiŽ luchtdrukpistool, maar heb sinds kort deze Crosman co2-rifle:
[afbeelding]
quote:Uit mijn test komt hij in ieder geval erg goed, kan er alles mee raken op 20 meter. Maar hoe bedoel je, "speelgoed"?
Op zondag 21 september 2003 20:16 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
Die Crossman schijnt erg goed uit de test te komen. (voor "speelgoed" dan...)
quote:schiet geweer en revolver zowel voor als achterlaad wil je dit eens zien of doen ga dan naar fort moutain lane en je ziet alle mogelijkheden
Op zondag 21 september 2003 20:15 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
Bij mij op de vereniging wordt het wel gedaan, maar dan voornamelijk geweer. Het lijkt me erg leuk om een keer te proberen.
quote:O, niks beledigends hoor... Ik heb zelf een weihraugh als speelgoed, maar voor het betere schijfschieten heb ik een Hammerli.
Op zondag 21 september 2003 20:29 schreef Acquiesce het volgende:[..]
Uit mijn test komt hij in ieder geval erg goed, kan er alles mee raken op 20 meter. Maar hoe bedoel je, "speelgoed"?
Die Crossman is superleuk, maar niet geschikt voor wedstrijden. Maar wedstrijdluchtpistolen kosten vaak meer dan 1000 euro.
[Dit bericht is gewijzigd door GSX-MAN op 21-09-2003 20:40]
quote:En waar is dat?
Op zondag 21 september 2003 20:38 schreef R.E.LEE het volgende:[..]
schiet geweer en revolver zowel voor als achterlaad wil je dit eens zien of doen ga dan naar fort moutain lane en je ziet alle mogelijkheden
quote:Hehe, ok. Ik zit ook niet op een vereniging en doe niet mee aan wedstrijden. Geef mij maar een achtertuin
Op zondag 21 september 2003 20:39 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
O, niks beledigends hoor... Ik heb zelf een weihraugh als speelgoed, maar voor het betere schijfschieten heb ik een Hammerli.
Die Crossman is superleuk, maar niet geschikt voor wedstrijden. Maar wedstrijdluchtpistolen kosten vaak meer dan 1000 euro.
quote:bergsteeg te horst meterik zijn altijd leuke wedstrijden varieerend van duelschieten tot wat je maar wilt
Op zondag 21 september 2003 20:40 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
En waar is dat?
quote:Ik heb een achtertuin, maar wel middenin een woonwijk. Als ik daaran begin, staat in notime de politie op de stoep.
Op zondag 21 september 2003 20:43 schreef Acquiesce het volgende:[..]
Hehe, ok. Ik zit ook niet op een vereniging en doe niet mee aan wedstrijden. Geef mij maar een achtertuin
quote:Hmm, minder. Ik woon in een oudjeswijk met een grote goed afgeschermde achtertuin, tot zover heeft niemand geklaagd. Ik zorg er ook altijd voor dat ik in een veilige richting mik.
Op zondag 21 september 2003 20:47 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
Ik heb een achtertuin, maar wel middenin een woonwijk. Als ik daaran begin, staat in notime de politie op de stoep.
quote:ben je serieus met je intresse
Op zondag 21 september 2003 20:40 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
En waar is dat?
quote:Ja, op zich wel. Maar er zijn op schietsportgebied een heleboel dingen die ik nog een keer wil proberen. alles op z'n tijd...
Op zondag 21 september 2003 21:51 schreef R.E.LEE het volgende:[..]
ben je serieus met je intresse
Bij mij in de buurt heb je deze http://www.svschaarsbergen.nl/ vereniging.
Ik wil gaan beginnen met een luchtgeweer, lijkt me erg mooi.
Gelden er voor een luchtgeweer de zelfde regels als voor wapen met minutie met kruid?
quote:Nee daar gelden iets andere wettelijke regels voor. Je mag bijvoorbeeld op eigen terrein met lucht schieten, met vuurwapens niet.
Op maandag 22 september 2003 00:43 schreef CrashOne het volgende:
Toeval dat ik dit topic hier nu zie, ben nl van plan om ook deze sport te gaan beoefenen.Bij mij in de buurt heb je deze http://www.svschaarsbergen.nl/ vereniging.
Ik wil gaan beginnen met een luchtgeweer, lijkt me erg mooi.
Gelden er voor een luchtgeweer de zelfde regels als voor wapen met minutie met kruid?
Wat voor bucks zouden jullie me aanraden? CO2/gewoon - enkelschots/meerschots?
Die ik op het oog had kon 12 schoten vuren zo snel als jij de trekker kon bewegen.. @ CO2
quote:Zit die in CS dan?
Op woensdag 1 oktober 2003 14:48 schreef Viper_74 het volgende:
ik schiet met deze:[edit]
geen verkapt CS forumoeps
[/edit]
Btw: Bij welke online winkel kopen jullie je wapens?
quote:http://www.airguns.netmenu.nl/
[b]Op woensdag 1 oktober 2003 14:52 schreef NiGeLaToR het volgende:Btw: Bij welke online winkel kopen jullie je wapens?
Met me Walther op 25 meter, niet zo heel moeilijk dus... maar ach ik schiet ook pas een jaar dus.... en niet zo heel vaak
quote:Wat voor Walther?
Op woensdag 1 oktober 2003 22:15 schreef mcintosh het volgende:
Vrijdag een preciesie ( spelling)schiet wedstrijd....
Met me Walther op 25 meter, niet zo heel moeilijk dus... maar ach ik schiet ook pas een jaar dus.... en niet zo heel vaak
quote:Walther P5 ( 9 mm )
Op donderdag 2 oktober 2003 22:01 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
Wat voor Walther?
Gister en vandaag nog geoefend, ging lekker!
Morgen kijken hoever we komen
Ging beroerd, had slechts 127 punten
quote:Zo'n P5 is natuurlijk wel wat aan de kleine kant. En wordt in Nederland doorgaans gebruikt door mensen die er van hun baas mee moeten schieten. Op zich moet het mogelijk zijn er beter mee te scoren. Wat was het maximum haalbare aan punten?
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:32 schreef mcintosh het volgende:
KutGing beroerd, had slechts 127 punten
quote:Vaker schieten!
Op woensdag 1 oktober 2003 22:15 schreef mcintosh het volgende:maar ach ik schiet ook pas een jaar dus.... en niet zo heel vaak
quote:Is ook zeker beter mee te schieten. Heb er al 148 mee geschoten en op de wedstrijd had de winnaar iets van 179 geschoten!
Op zondag 5 oktober 2003 12:45 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
Zo'n P5 is natuurlijk wel wat aan de kleine kant. En wordt in Nederland doorgaans gebruikt door mensen die er van hun baas mee moeten schieten. Op zich moet het mogelijk zijn er beter mee te scoren. Wat was het maximum haalbare aan punten?
Maximum, tja als je alle 20 schoten in de 10 ramt.... 200!
Vaker schieten is lastig omdat ie inderdaad van de baas is
quote:Je baas moet je toch trainingsmogelijkheden geven? Je moet er alleen wel vrije tijd in willen steken...
Op zondag 5 oktober 2003 14:55 schreef mcintosh het volgende:[..]
Is ook zeker beter mee te schieten. Heb er al 148 mee geschoten en op de wedstrijd had de winnaar iets van 179 geschoten!
Maximum, tja als je alle 20 schoten in de 10 ramt.... 200!
Vaker schieten is lastig omdat ie inderdaad van de baas is
Word anders lid van een vereniging, dan kan je in je vrije tijd op een geschikte locatie trainen.
quote:Helaas is dat niet zo, je krijgt wel trainingsmogelijkheden, maar die zijn niet zo zeer gericht op preciesie vuur, aangezien de meeste vuurwapen incidenten in mijn werk op korte afstand gebeuren (noodweer) je krijgt wel wat preciesie vuur maar das vanaf 10 meter. Nu kun je met wat overleg wel wat regelen maar het is zeker niet zo dat ik de mogelijkheid krijg om wekelijks patroontjes mag verschieten op 25 meter
Op zondag 5 oktober 2003 21:32 schreef GSX-MAN het volgende:[..]
Je baas moet je toch trainingsmogelijkheden geven? Je moet er alleen wel vrije tijd in willen steken...
quote:Kan ik doen ja, maar het is een dure hobby, dus dat wordt een x-jaren plan
Word anders lid van een vereniging, dan kan je in je vrije tijd op een geschikte locatie trainen.
quote:Mwoah... Ik deed het al toen ik nog studeerde, ik vind de kosten best meevallen.
[b]Op maandag 6 oktober 2003 00:25 schreef mcintosh het volgende:
Kan ik doen ja, maar het is een dure hobby, dus dat wordt een x-jaren plan![]()
quote:Welk type? de kadet? dan heb ik wel interesse.
Op maandag 6 oktober 2003 22:42 schreef radjatoe het volgende:
mijn zwager heeft nog een cz te koop...Hij is gestopt met schieten...krijg je er ook nog een bult munitie bij
quote:Fantastisch wapen idd.
Op zondag 7 december 2003 00:48 schreef GSX-MAN het volgende:
Vandaag weer met de M!-karabiijn op de 100-meterbaan liggen schieten. Enorme uitdaging.
Iemand advies over een (redelijk goedkoop <500 euro) leuk, desnoods 2e hands 9mm wapen? wordt m'n eerste wapen dus hoeft nog niet perfect.
quote:Ik weet niet of je al een keuze gemaakt hebt, maar een glock 17 heeft een goede prijskwaliteitsverhouding en zijn nieuw te krijgen voor ongeveer 500euro. Maar ik hoor ook veel goede dingen over een tweedehands cz75 of tanfoglio.
Op zondag 7 december 2003 23:59 schreef CyGoR het volgende:
Ben nu ook ongeveer een jaar lid van een schietvereniging. Maar nu nog meer voor de 'fun' dan voor het echte sport-schieten. Maar wanneer ik een vergunning kan aanvragen ga ik zeker op zoek naar een geschikt wapen. Hoef geen revolver, daar schiet ik nu al mee. (S&W .38) Al kan je daar wel (meestal) gerichter mee schieten dan met een 9mm pistool, een leuk pistool is toch mooier om mee te schieten vind ik. Laatst eens met een .44 Desert Eagle een paar clips mogen leegschietenErg gaaf en ruig. Hij geeft geen terugslag omhoog door het hoge gewicht van het wapen, wel veel terugslag naar achter, heerlijk!
Er zijn net 5 100 meter banen geopend op onze vereniging, dus dat ook maar eens proberen..
Iemand advies over een (redelijk goedkoop <500 euro) leuk, desnoods 2e hands 9mm wapen? wordt m'n eerste wapen dus hoeft nog niet perfect.
quote:De glock is echt een slecht wapen als het gaat om sportschieten. Ik vind er totaal niets aan. Doe mij maar een sig sauer p228 als we toch richting wetshandhaving gaan
Op vrijdag 30 januari 2004 20:38 schreef Evil_Jur het volgende:[..]
Ik weet niet of je al een keuze gemaakt hebt, maar een glock 17 heeft een goede prijskwaliteitsverhouding en zijn nieuw te krijgen voor ongeveer 500euro. Maar ik hoor ook veel goede dingen over een tweedehands cz75 of tanfoglio.
quote:Hij zegt dat ie meer voor de fun schiet, dan is een glock ideaal, maar als hij echt wedstrijden wil winnen kan hij idd beter voor wat anders gaan. Tenzij hij Miltiair pistool wil gaan schieten.
Op vrijdag 30 januari 2004 22:45 schreef sanniejj het volgende:[..]
De glock is echt een slecht wapen als het gaat om sportschieten. Ik vind er totaal niets aan. Doe mij maar een sig sauer p228 als we toch richting wetshandhaving gaan
Over Sigs gesproken, ik heb zelf een p226. Dat is natuurlijk de beste keuze
Ik heb een CZ 75, leuk wapen niet duur en schiet wel lekker.quote:Op vrijdag 30 januari 2004 20:38 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik weet niet of je al een keuze gemaakt hebt, maar een glock 17 heeft een goede prijskwaliteitsverhouding en zijn nieuw te krijgen voor ongeveer 500euro. Maar ik hoor ook veel goede dingen over een tweedehands cz75 of tanfoglio.
Waar heb je die hogue grips vandaan? Ik zoek ze al een tijdje voor mijn p226, maar ik kan er geen vinden bij wapenhandelaren in de buurt.quote:Op woensdag 30 juni 2004 22:14 schreef Gunsmoke het volgende:
[..]
Ik heb een CZ 75, leuk wapen niet duur en schiet wel lekker.
Mijn volgende is een AR-15 met red-dot en doupootje erop
[afbeelding]
Heb je het al bij Hes van Zweden in Arnhem of Hendrik vd. Putten in Roermond geprobeerd?quote:Op woensdag 30 juni 2004 23:25 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Waar heb je die hogue grips vandaan? Ik zoek ze al een tijdje voor mijn p226, maar ik kan er geen vinden bij wapenhandelaren in de buurt.
Mijn volgende wordt trouwens een kleinkaliberpistool, de Hammerli X-Esse.
Hendrix vd Putten in Roermond is mijn gebruikelijke wapenhandel, daar heb ik ze nog niet gezien. Zal eens vragen of ze ze kunnen bestellen de volgende keer dat ik er ben.quote:Op donderdag 1 juli 2004 22:18 schreef Gunsmoke het volgende:
[..]
Heb je het al bij Hes van Zweden in Arnhem of Hendrik vd. Putten in Roermond geprobeerd?
Ik schoot altijd bij SV Prins Hendrik in Amersfoort.quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:24 schreef Clab het volgende:
In welke plaats woon jij Antagonist?
Ik in Veenendaal daar hebben we de sv Prins Hendrik
quote:Op vrijdag 17 september 2004 22:15 schreef Clab het volgende:
Sig 226, is een goed wapen.
Ik heb zelf een geweer van Sig de 551 Swat, Harris tweepoot en een fijne kijker erop.
Verder heb ik een Beretta 92 Combat (word niet meer gemaakt).
Die S&W die je wilt gaan kopen en een veilige keus 686 altijd goed.
[afbeelding]
Persoonlijk ken ik geen enkele sportschutter die géén kluis gebruikt. Maar misschien goed dat het nu verplicht wordt.quote:Wapenkluis straks verplicht voor schutters
DEN HAAG - Leden van schietverenigingen die hun wapen mee naar huis nemen, moeten met ingang van maart daarvoor een speciaal kluisje hebben. Dat heeft minister Donner (Justitie) donderdag gezegd in de Tweede Kamer. In de kluis moeten wapen en munitie apart worden opgeborgen.
De maatregel is genomen om te voorkomen dat anderen er met het schiettuig vandoor gaan. Invoering van het wapenslot, zoals dat in de Verenigde Staten wel wordt gebruikt, levert alleen maar schijnveiligheid op, zei Donner. Een dergelijk slot is namelijk makkelijk te verwijderen. Het LPF-Tweede-Kamerlid Eerdmans had het wapenslot voorgesteld.
In Noord limburg is dat inderdaad al jaren verplicht gesteld door BW, maar eigenlijk hadden ze daar geen juridische grond voor. Maar nu komt het dus overal.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 22:53 schreef Clab het volgende:
Hoezo dat was toch allang zo?
In onze regio moet je al jaren een wapenkluis hebben, en een aparte ammo kluis.
Vooral het idee om het verlof te verbinden aan KNSA lidmaatschap schiet mij toch een beetje het verkeerde keelgat in, KNSA is al niet zo geliefd bij veel verenigingen.quote:MET DE NIEUWE CIRCULAIRE TOONT MINISTER VERTROUWEN IN KNSA
22 oktober 2004
Een nieuwe Circulaire wapens en munitie (Cwm) stond al enige tijd op stapel. Als gevolg van een aantal dramatische incidenten in de afgelopen tijd, is de opstelling van die nieuwe Circulaire - mede onder grote politieke druk - in een stroomversnelling geraakt. Het Ministerie van Justitie heeft inmiddels een concept van deze Circulaire naar de van toepassing zijnde belanghebbenden gezonden, zoals de wapenverzamelaars, de wapenhandel, de politie en de KNSA. De Circulaire moet per 1 maart 2005 in werking treden. Dit concept is niet openbaar en het is niet gebruikelijk daarover naar buiten te treden. Het is aan de belanghebbende organisaties toegezonden ter consultatie en het Ministerie gaat ervan uit, en mag daar ook van uitgaan, dat de besturen van die organisaties weten hoe zij de belangen van hun achterban moeten behartigen.
Aangezien de Circulaire zich op dit moment nog in een concept-fase bevindt, is het niet alleen onmogelijk maar ook onverstandig om daaruit in dit stadium te citeren. Desondanks blijkt toch dat delen van de Circulaire "op straat" zijn beland. Het is niet bekend wie daarvoor verantwoordelijk is. Ter voorkoming van onrust en indianenverhalen, heeft het bestuur van de KNSA daarom besloten toch het initiatief te nemen en over de ontwikkeling van deze Circulaire te publiceren. Daarover heeft ook overleg met het Ministerie van Justitie plaatsgevonden.
Veranderingen
Dat er ten opzichte van de voorgaande Circulaire, veranderingen optreden zal niemand verbazen. De KNSA is wel van mening dat het concept zoals dat nu is opgesteld, de beoefening van de schietsport in Nederland nog uitstekend mogelijk maakt. Desondanks wordt die beoefening wel aan meer regels onderworpen. Voor sommigen kunnen dat ingrijpende wijzigingen zijn, maar voor velen zijn zij begrijpelijk en ook al in overeenstemming met de praktijk.
Zo zal het advies van de KNSA aan haar verenigingen om registratie bij te houden van de uitgifte van munitie en verenigingswapens, niet louter een advies zijn maar is Justitie voornemens die registratie verplicht te stellen. Het kan ook zijn, dat de opslag van vuurwapens bij particulieren en verenigingen aan extra eisen wordt onderworpen; daarover wordt nog overleg gevoerd. De lijst met ongewenste wapens zal worden uitgebreid, maar ook dat is nog onderwerp van gesprek en het uitgangspunt van de KNSA zal in ieder geval zijn dat degenen die reeds over een dergelijk wapen beschikken, in een nieuwe regelgeving worden ontzien.
Verplichte opslag wapens bij vereniging van de baan
De belangrijkste constatering voor de bestuur van de KNSA is dat de maatregelen die in april van dit jaar door verscheidene politici werden voorgesteld, grotendeels van tafel zijn. De KNSA is erin geslaagd zowel politici als het Ministerie van Justitie ervan te overtuigen dat een aantal van die voorgestelde maatregelen in de praktijk onuitvoerbaar zijn, maar vooral ook geen oplossing voor de problemen bieden. Zo is de verplichte opslag van alle vuurwapens bij verenigingen van de baan.
Een belangrijke wijziging die de Minister voornemens is in te voeren, betreft de verstrekking van verloven aan zowel particulieren als verenigingen. De Minister is voornemens het KNSA-lidmaatschap voor schietverenigingen verplicht te stellen voor de verstrekking van verenigingsverloven en het gebruik van verenigingswapens. Hij is tevens voornemens het verstrekken van een privé-verlof (WM4) te verbinden aan niet alleen het u bekend zijnde minimumaantal schietbeurten en het lidmaatschap bij een schietvereniging, maar bovendien aan het overleggen van een geldige KNSA-schutterslicentie. Voor het overgrote deel van de schietverenigingen en sportschutters in Nederland verandert er dan niets. Immers, de meeste schietverenigingen in Nederland zijn reeds bij de KNSA aangesloten.
Vertrouwen Minister in KNSA
Het bestuur van de KNSA is zich er terdege van bewust dat deze maatregel een grote verantwoordelijkheid voor de KNSA met zich meebrengt. Het KNSA-bestuur gaat die verantwoordelijkheid niet uit de weg. Het zal wel betekenen dat de KNSA nog meer en nog nauwkeuriger de aanvragen voor het KNSA-lidmaatschap zal toetsen aan de richtlijnen daarvoor. Richtlijnen die aangescherpt zullen worden. Tegelijkertijd getuigt deze maatregel van een groot vertrouwen dat de Minister van Justitie heeft in de KNSA als landelijke schietsportorganisatie. Een vertrouwen dat is opgebouwd in de vele jaren dat de KNSA de belangen voor de schietsport in Nederland behartigt.
Verenigingen en sportschutters dienen er rekening mee te houden dat het lidmaatschap bij schietverenigingen aan strengere regelgeving wordt onderworpen. De KNSA overlegt met het Ministerie van Justitie over de afgifte van een Verklaring omtrent het Gedrag. De afgifte van deze verklaring geschiedt niet meer door de Burgemeesters, maar door het Ministerie van Justitie. De KNSA is voornemens deze Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) bij de aanmelding van schutters door verenigingen verplicht te stellen. Voorwaarde is dan wel, en zo is dat ook met het Ministerie van Justitie besproken, dat de afgifte van die verklaring geschiedt op grond van dezelfde normen die gelden voor de afgifte van een Verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen. Het kan immers niet zo zijn, dat leden van schietverenigingen een VOG krijgen terwijl na een jaar blijkt dat geen Verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen wordt afgegeven, op grond van een strafrechtelijk verleden dat de betrokkene heeft.
KNSA-certificeringssysteem
De beslissing van de Minister houdt ook verband met de invoering van het KNSA-certificeringssysteem. Een systeem waarmee de KNSA beoogt de kwaliteit van haar verenigingen te verbeteren. Een systeem ook dat bij niet alleen de Minister van Justitie, maar ook bij de Staatssecretaris van Sport, met groot enthousiasme is ontvangen en waarop de Staatssecretaris met de volgende woorden reageerde:
"Het gaat hier om plannen die ertoe moeten leiden dat de bij uw organisatie aangesloten verenigingen gecertificeerd worden teneinde aan zekere kwaliteitseisen te voldoen. Eisen die betrekking hebben op sportinhoudelijke zaken, zoals opgeleid kader, maar ook op een goede toepassing van relevante regelgeving, zoals de Wet wapens en munitie, Milieu-, Drank- en Horecawetgeving, en dergelijke. Ik acht een en ander vooral van belang in het licht van de huidige maatschappelijke discussie over wapenbezit en het gebruik ervan en de positie van schietverenigingen daarin. Met uw plannen voor de certificering van de reeds aangesloten schietverenigingen en de mogelijke ontwikkeling in de richting van dat de niet-aangesloten verenigingen zich verplicht bij uw organisatie zouden moeten gaan aansluiten, wordt naar mijn mening niet alleen de kwaliteit van de beoefening van de schietsport gediend, maar zal zeker een positieve bijdrage geleverd kunnen worden aan een veiliger samenleving."
Aldus de Staatssecretaris.
Het KNSA-bestuur zal zijn leden en aangesloten schutters tijdig informeren wanneer de Circulaire definitief is en wanneer die in werking treedt, alsmede welke gevolgen dat voor de sportschutterij heeft.
Geluidsdemper mag inderdaad in NL nietquote:Op donderdag 9 december 2004 22:32 schreef Evil_Jur het volgende:
tsja, de geluidsdemper zul je er hier niet bij mogen kopen. Verder is de mk 23 een geweldig mooi wapen ja.
quote:Op vrijdag 11 maart 2005 23:10 schreef Evil_Jur het volgende:
Check deze kerel, met een revolver nog wel!
http://movies.flabber.nl/fastshooter/
Hoe snel die gozer herlaadt.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 23:10 schreef Evil_Jur het volgende:
Check deze kerel, met een revolver nog wel!
http://movies.flabber.nl/fastshooter/
Ja!! Na een pauze van een jaar of tien eindelijk vorige week weer begonnen. Hihaaa!quote:
Vertel, waar schiet je, en met wat?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 14:26 schreef Pokkehontas het volgende:
[..]
Ja!! Na een pauze van een jaar of tien eindelijk vorige week weer begonnen. Hihaaa!
Hint: Tanfoglio. Deze wapens zijn echt geweldig. Ik heb zelf een Combat P19 gehad die heel erg lekker schoot, vooral voor een double-action wapen. Het is een CZ75 kloon, maar ZOVEEL beter! De single-action modellen zijn dan ook fantastisch, als je het geld er voor neer kan tellen.quote:Later wil ik er nog wel een 9 mm bij, maar welke dat moet worden weet ik nog niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |