Maxime Verhagen en Wouter Bos hebben eigenlijk erg hun best gedaan, maar komen er niet uit.
Het CDA wil toch actief meedoen, de PvdA niet.
Wouter Bos heeft het debat geschorst.
Er wordt zeker verwacht dat de informateurs morgen hun opdracht terug gaan geven...
De fundamentele verschillen zijn te groot.
quote:die Gristenen willen met hun draaikonten in het pluche. Dus morgen zijn ze weer tegen.
Op dinsdag 18 maart 2003 23:43 schreef Supervisor_nl_ het volgende:
Goed zo CDA.....bij je standpunten blijven
quote:hehe, ik hoop dat ze dan meteen alle reservisten naar irak sturen, zie ik ook nog eens een echte kameel.
Op dinsdag 18 maart 2003 23:45 schreef Supervisor_nl_ het volgende:
Ach het zou ook leuke ontstaan als ze wel tot een coalitie komen..........laat CDA maar gewoon met vvd en lfp
uhm, ik ben gewoon mooi een totaal weigeraar..., hoewel ik dan niet zo mooi van die 'vietnam'verhalen kan ophangen.
quote:Hehe, in tijden van oorlog mag je dan dus voor heeeel lang weg gaan rotten in de bak op straffe van desertie
Op dinsdag 18 maart 2003 23:46 schreef Arma_Angelus het volgende:
uhm, ik ben gewoon mooi een totaal weigeraar..., hoewel ik dan niet zo mooi van die 'vietnam'verhalen kan ophangen.
Het zal naar verwachting een nieuwe kamerverkiezing komen.
quote:Te groot.. onoverbrugbaar.. call Kok! Mister poldercompromis
Op dinsdag 18 maart 2003 23:43 schreef X-Ray het volgende:
Er wordt nu gesteld dat het eigenlijk onmogelijk is om nog samen te regeren.Er wordt zeker verwacht dat de informateurs morgen hun opdracht terug gaan geven...
De fundamentele verschillen zijn te groot.
Het gaat er alleen om wat het officiele standpunt van de nieuwe regering zou moeten zijn. CDA wil wel steunen maar niet actief; PvdA wil kenbaar maken dat het deze oorlog afkeurd. Zal er wel opuit draaien dat een neutrale positie wordt gekozen. Past ook het beste bij "het volk" lekker grijs - ikke niet weten.
PvdA noemt nog een paar keer dat het de oorlog tegen het terrorisme steunt en het CDA rept nog even over hoezeer geweld gemeden moet worden en klaaaar.
[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 18-03-2003 23:50]
quote:Inderdaad. Ik wil liever niet verraden worden. Als ze mij nu in de steek laten zijn ze voorgoed mijn stem kwijt.
Op dinsdag 18 maart 2003 23:47 schreef ullie het volgende:
Goed standpunt van de PvdA. Ik denk dat het overgrote deel van hun stemmers het met deze lijn eens zijn. Dan maar niet regeren.
edit: woops
[Dit bericht is gewijzigd door Skull op 18-03-2003 23:52]
quote:prima.
Op dinsdag 18 maart 2003 23:49 schreef X-Ray het volgende:
Hehe, in tijden van oorlog mag je dan dus voor heeeel lang weg gaan rotten in de bak op straffe van desertie.
maakt me geen klap uit, hoor je naderhand van mij wel hoe het is in de nederlandse bak.
btw, weigeren mag, is niet deserteren
quote:Weigeren is deserteren.
Op dinsdag 18 maart 2003 23:52 schreef Arma_Angelus het volgende:
btw, weigeren mag, is niet deserteren
quote:Nope
Op dinsdag 18 maart 2003 23:53 schreef Wolk het volgende:
Dat kabinet komt er echt niet !!
.
Mooi zo.
De PvdA is tégen een Amerikaans/Britse aanval op Irak, maar de CDA-fractie spreekt wel 'politieke steun' uit voor een militaire actie tegen Irak. De beoogde coalitiepartijen komen daardoor niet nader tot elkaar.
Video: Analyse Wester
Volgens PvdA-partijleider Bos staat de dreigende oorlog "op gespannen voet met de internationale rechtsorde'', omdat er geen mandaat is van de Verenigde Naties. Bos zei dat in het Kamerdebat. Wat de PvdA betreft kan er dan ook geen sprake zijn van politieke of militaire steun aan de oorlog, aldus Bos. "Geen mensen en geen materieel'', zei de PvdA'er.
Bos wilde niet zeggen of hij daarmee ook het beleid van het kabinet-Balkenende afwijst. Hij zei een aantal vragen te hebben over de Irak-brief die het kabinet dinsdag naar de Kamer heeft gestuurd. Daarna komt hij tot een oordeel. Mocht Bos het kabinetsbeleid afwijzen, dan zou dat het einde van de kabinetsformatie van CDA en PvdA kunnen betekenen.
Standpunt CDA
Het CDA is namelijk vóór politieke steun aan de VS. De christen-democraten sluiten bovendien niet uit in de toekomst een Amerikaans verzoek voor een militaire bijdrage te zullen steunen. Zij zien in de huidige VN-resolutie 1441 voldoende legitimatie om in te grijpen. De PvdA betwijfelt de juridische basis, maar wil er sowieso niet politiek de "verantwoordelijkheid'' voor dragen.
Reactie VVD
De VVD wil wel militaire steun verlenen aan de militaire actie tegen Irak. Volgens VVD-leider Zalm levert Nederland nu zelfs al steun aan de VS inzake Irak met ISAF-militairen in Afghanistan, met patriots in Turkije en via het openstellen van havens, spoorwegen en vliegvelden voor Amerikaanse transporten en materieel.
Reactie GroenLinks
Fractieleider Halsema van GroenLinks vindt het kabinetsbesluit over Irak "ruggengraatloos'' en een staaltje "polderabracadabra''. Het kabinet zegt een aanval op Irak politiek te steunen, maar wil geen militaire steun verlenen. Dat is volgens Halsema halfslachtig. "Of je steunt militair, of je steunt niet.''
Reactie D66
D66 verwijt het kabinet inzake Irak een "slap en onduidelijk standpunt'' te hebben ingenomen. Als je de Amerikanen politiek steunt, moet je ook een militaire bijdrage niet uitsluiten, zei D66-leider Dittrich.
Reactie SP
SP-leider Marijnissen is "verbijsterd'' over het kabinetsbesluit een Amerikaanse militaire actie tegen Irak wel politiek maar niet militair te steunen. Volgens de SP-leider probeert het kabinet een "vierkante cirkel'' te tekenen. "Dit is ongeloofwaardig, een uniek standpunt, nergens ter wereld vertoond'', aldus Marijnissen.
Overige reacties
De fracties van LPF, SGP en ChristenUnie menen dat het kabinet een militaire bijdrage niet behoort uit te sluiten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |