Hier in West Maas en Waal is een beetje vreemde situatie ontstaan, de dorpslijsten (die als een fractie samenwerken in het college) hebben samen 9 van de 17 zetels behaald....
oftewel de absolute meerderheid....
Het zelfde geld voor onze buurgemeente Druten....
In welke andere Nederlandse stad is dit mogelijk?
quote:Blij dat ik niet in Nijmegen woon!
Op donderdag 07 maart 2002 18:02 schreef Fogerty het volgende:
Nijmegen stemde altijd al nogal links, maar dit jaar was het helemaal grappig. Had vier jaar geleden de PvdA nog net iets meer zetels dan GL, en ging in een college met CDA en VVD (of was het D'66?), deze keer is GL onbetwist de grootste, en gaat inzetten op een college met de SP en PvdA.In welke andere Nederlandse stad is dit mogelijk?
quote:Ik ga maar naar Nijmegen verhuizen denk ik
Op donderdag 07 maart 2002 18:02 schreef Fogerty het volgende:
Nijmegen stemde altijd al nogal links, maar dit jaar was het helemaal grappig. Had vier jaar geleden de PvdA nog net iets meer zetels dan GL, en ging in een college met CDA en VVD (of was het D'66?), deze keer is GL onbetwist de grootste, en gaat inzetten op een college met de SP en PvdA.In welke andere Nederlandse stad is dit mogelijk?
Opvallendste uitkomst (afgezien van de zetelverdeling die iedereen wel kent) is dat er 1 deelgemeente bij was waar de opkomst maar 33% was!! Belachelijk toch??
[Dit bericht is gewijzigd door ranja op 08-03-2002 16:45]
Deepthroat gaat naar Leiderdorp verkassen
quote:Ik mis je niet echt hier. Blijf jij maar fijn je zieke praat vanuit je gehucht plaatsen.
Op donderdag 07 maart 2002 18:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Blij dat ik niet in Nijmegen woon!
Deze vriendelijke stad flikt het weer.
Was het trouwens niet Guusje ter Horst van de PvdA die de openingstijden van kroegen aan banden gelegd heeft?
De praatjesmakers van Rosmalens Belang zijn ondanks interne problemen, niet waargemaakt beloftes, tegenwerken van stedelijke ambities weer de grootste geworden.
FYI: Rosmalen is een dorp dat in 1996 bij DB werd gevoegd.
Rosmalenaren hebben altijd minder belasting betaalt dan Bosschenaren, terwijl ze wel in DB naar school gaan, in DB werken, in DB winkelen, in DB sporten, etc.
Na de samenvoeging moesten ze meer belasting betalen (ze maken immers ook gebruik van de stad alsof ze er zelf wonen) maar daar hadden ze geen zin in. Rosmalens Belang werd opgericht. Ze hebben geen verkiezingsprogramma, ik weet niet waar ze voor staan (behalve voor de Rosmalenaren) maar ze zijn weer de grootste geworden.
Gevolg: dorpelingen mogen weer 4 jaar lang een stad besturen (en ze hebben al aangetoond dat ze dat niet kunnen). Helaas bleven de stedelingen thuis, terwijl de dorpelingen massaal naar de stembus ging om op het schreeuwerspartijtje zonder ambities en programma te stemmen.
De winst van Rosmalens Belang is bijzonder, omdat 6 jaar na dato de emotie van de herindeling nog steeds niet is uitgewerkt.
Voor mij (als niet Rosmalenaar) is de winst van Rosmalens Belang niet prettig. Ik woon in een buurt dat sociaal gezien snel achteruit gaat. Alle overige partijen weten dat daar iets aan gedaan moet worden (sloop, verkoop huurwoningen, etc). Maar het kan Rosmalens Belang allemaal niks schelen, want het is een Bossche buurt en geen Rosmalense buurt.
De lokale PvdA is (uitgaande van verkiezingsprogramma en gevoerde beleid afgelopen jaren) de meest ambitieuze partij. Helaas hebben ook zij zetels verloren aan een schreeuwers partij genaamd "Leefbaar 's-Hertogenbosch en Rosmalen".
Leefbaar heeft de stemmen te danken aan de Graafsewijk bewoners, de wijk waar in december 2000 zware rellen uitbraken. PvdA had plannen om deze zwaar verpauperde en criminele buurt (wapenhandel, drugshandel in theehuizen etc) flink te saneren. Iets dat niet in goede aarde viel bij deze (autochtone) volksbuurtbewoners. (Type: met tafeltje en stoeltje in de zomer in een trainingspak buiten zitten).
Uiteraard rook Leefbaar stemmen en zijn er op afgegaan met de mededeling dat als ze op Leefbaar zouden stemmen, dat de wijk niet gesloopd werd (en dat de problemen dus ook niet zouden worden opgelost).
Er is ook een lichtpuntje, de lokale GroenLinks (de lijstrekker was mijn docent levensbeschouwing en staat bekend als zeer progressief en ambitieus) heeft 1 zetel erbij. Aangezien zij wel redelijk stedelijk denken (itt Rosmalens Belang dus niet op dorpsniveau) denk ik dat we de komende 4 jaar wel door zullen komen.
typo's.. ja na een dag
[Dit bericht is gewijzigd door terabyte op 08-03-2002 16:07]
quote:Gehucht??? ALMERE is toch wel ff iets groter dan Nijmegen schat, en ook Den Bosch (hoofdstad van Brabant voor als je dat nog niet wist)komt aardig in de buurt van Nijmegen dacht ik zo!
Op donderdag 07 maart 2002 19:11 schreef the-O het volgende:[..]
Ik mis je niet echt hier. Blijf jij maar fijn je zieke praat vanuit je gehucht plaatsen.
Deze vriendelijke stad flikt het weer.
quote:Ehh...
Op donderdag 07 maart 2002 21:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Gehucht??? ALMERE is toch wel ff iets groter dan Nijmegen schat, en ook Den Bosch (hoofdstad van Brabant voor als je dat nog niet wist)komt aardig in de buurt van Nijmegen dacht ik zo!
quote:Aantal inwoners Almere: 120.000
Op donderdag 07 maart 2002 21:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Inwoneraantal volgens mij, het ging er in ieder geval om dat ik niet in een gehucht woon!
Almere is nou niet bepaald een gezellige plaats, maar een gehucht is het ook weer niet. Woon ook in Den Bosch en dat lijkt me ook geen gehucht...
Doet er voor de rest niet toe, ik heb helemaal niets tegen Almere of Den Bosch, maar dit moest ik toch even kwijt
quote:Weet niet waar je die getallen vandaan hebt maar de gemeente Almere beweert toch anders:
Op donderdag 07 maart 2002 21:34 schreef deepthroat het volgende:[..]
Aantal inwoners Almere: 120.000
Aantal inwoners Nijmegen: 150.000Doet er voor de rest niet toe, ik heb helemaal niets tegen Almere of Den Bosch, maar dit moest ik toch even kwijt
Den Bosch heeft 132.000 inwoners, minder dan Nijmegen maar ook weer geen gehucht in vergelijking met Nijmegen. Scheelt slechts 18.000 inwoners, dus als er hier nog wat heringedeelt word overschrijdt Den Bosch de 150.000 ook wel, bijvoorbeeld Vught, dat ligt inmiddels zowat in Den Bosch maar is nog steeds een eigen gemeente.
Oja, Nijmegen is een hele leuke en gezellige stad hoor, alleen dat GL is ff wat minder
Maar ontopic, GL is zeker minder en ik hoop dat ze Nijmegen een beetje heel laten.
quote:Zullen ze wel doen, alleen je stamkroeg moet misschien wijken voor een koffiehuis of moskee....
Op donderdag 07 maart 2002 21:46 schreef deepthroat het volgende:
Hmm.. Dan moet ik mijn nacht-raadsleden toch maar eens aanspreken op de manier waarop ze hun huiswerk doen.Maar ontopic, GL is zeker minder en ik hoop dat ze Nijmegen een beetje heel laten.
quote:Kijk eens op http://www.telegraaf.nl/verkiezingen/gr2002/index.html
Op donderdag 07 maart 2002 21:49 schreef Tijn het volgende:
Waar kan ik de uitslagen van mn gemeente vinden
quote:Ah!! Thnx
Op donderdag 07 maart 2002 21:53 schreef Goldfish het volgende:[..]
Kijk eens op http://www.telegraaf.nl/verkiezingen/gr2002/index.html
quote:
Op donderdag 07 maart 2002 21:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Zullen ze wel doen, alleen je stamkroeg moet misschien wijken voor een koffiehuis of moskee....
Dat valt bij mij dus onder de noemer "naar de klote". En laat ik het niet merken dat ze aan m'n stamkroeg zitten anders zwaait er wat.
Den Bosch is geen gehucht, noch is Almere. Daar ging het trouwens niet om. Al kwam je uit London, je lult er niet minder door uit je nek. En ik mis je in Nijmegen als een wortelkanaalbehandeling.
quote:Van de grotere steden scoort Nijmegen best redelijk hé schat?
Op donderdag 07 maart 2002 21:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
schat
quote:Door de gemeentelijke herindelingen zijn er vooral lokale partijtjes aan de macht gekomen die eigenlijk alleen hun eigen dorpje willen verdedigen.
Op donderdag 07 maart 2002 21:51 schreef Goldfish het volgende:
Hier in Vianen is Platform Vianen, wat niets meer is dan een actiegroepering die tegen de provinciale herindeling van Vianen (vorig jaar Zuid-Holland, nu Utrecht) is, de grootste partij geworden! Persoonlijk ben ik daar helemaal niet gelukkig mee. En buiten zeuren dat Vianen niet mag groeien hebben ze eigenlijk geen program.
quote:Nopez, niet dat Almere me echt veel boeit (Den Bosch is mijn stadje).
Op donderdag 07 maart 2002 21:59 schreef Heerlijkheid het volgende:
Almere heeft nog geen voetbalclub!!
quote:Maar hier is geen sprake van een gemeentelijke herindeling. Gemeente Vianen is exact gelijk gebleven, alleen naar een andere provincie gegaan. De actiegroepering Platform Vianen Zuidholland heeft zich daar altijd zonder echte argumenten tegen verzet maar wel heel veel de publiciteit gezocht. En nu zijn ze een politieke partij met nog steeds evenveel argumenten, maar helaas te veel naamsbekendheid.
Op donderdag 07 maart 2002 21:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Door de gemeentelijke herindelingen zijn er vooral lokale partijtjes aan de macht gekomen die eigenlijk alleen hun eigen dorpje willen verdedigen.
quote:Ah, je hebt mijn verhaal (zie hierboven) over Rosmalens Belang prachtig samengevat!
Op donderdag 07 maart 2002 21:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Door de gemeentelijke herindelingen zijn er vooral lokale partijtjes aan de macht gekomen die eigenlijk alleen hun eigen dorpje willen verdedigen.
Den Bosch is misschien nog wel het beste voorbeeld, partij met de meeste zetels is Rosmalens Belang, zo zijn er nog veel meer plaatsen hier in de buurt waar dat soort partijen de komende vier jaar veel invloed hebben, terwijl ze alleen voor hun eigen kutdorpje staan en verder nergens voor!
quote:Hmz ja sorry je heb gelijk
Op vrijdag 08 maart 2002 13:36 schreef terabyte het volgende:[..]
Ah, je hebt mijn verhaal (zie hierboven) over Rosmalens Belang prachtig samengevat!
Als ze in het college komen, hoop ik dat ze dat paradepaardje iig niet waarmaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |