quote:Ik vind het een slecht idee.
GL wil 'slimme' kilometerheffingARNHEM Als het aan GroenLinks ligt,kan
de benzineaccijns fors omlaag en wordt
de wegenbelasting helemaal afgeschaft.
In plaats daarvan wil de partij een
'slimme' kilometerheffing,waardoor een
bestuurder in de spits met een relatief
'vieze' auto het meest betaalt op een
traject waar ook openbaar vervoer is.De heffing per kilometer moet
gemiddeld 5,5 cent bedragen.
De duurste categorie zou zeker 3
cent meer moeten gaan betalen;
bestuurders op het platteland
zo'n 2 cent minder. Om de heffing te
berekenen moeten auto's voorzien
worden van een boordcomputer die
via een gsm-netwerk relevante
gegevens verstuurt.
- het vaststellen van het tarief is veel te ingewikkeld.
- de kosten (gsm-netwerkje, boordcomputertje, computersysteem etc...) zijn veel te hoog.
- het platteland moet 2 cent minder betalen (!!!). leggen we apart voor 1 boerengezin een weg aan, hoeven ze er ook nog minder voor te betalen!! kortom een vast tarief. veel transparanter en eerlijker.
quote:What about privacy?
Op zondag 03 maart 2002 16:53 schreef 13pm het volgende:
Van NOS teletekst geplukt:
[..]Ik vind het een slecht idee.
- het vaststellen van het tarief is veel te ingewikkeld.
- de kosten (gsm-netwerkje, boordcomputertje, computersysteem etc...) zijn veel te hoog.
- het platteland moet 2 cent minder betalen (!!!). leggen we apart voor 1 boerengezin een weg aan, hoeven ze er ook nog minder voor te betalen!!kortom een vast tarief. veel transparanter en eerlijker.
IllOgical heeft niet de behoefte verantwoording af te leggen voor elke km die hij rijdt. Of daar al gelijk een boete over te betalen als zijn snelheid even te hoog was ...
Het basis principe waarbij men betaalt naar aantal gereden kilometers vind ik wel een goed idee. In principe is het idee van kilometerheffing gemakkelijk uit te voeren als je een systeem bedenkt waarbij de heffing verwerkt wordt in de benzine/diesel/lpg prijs.
VVD heeft over de jaren flink gezeurd om de NS te privatiseren zodat de rijkere mensen met leasebakken, limosines en privejets niet hoefden mee te betalen aan het spoor. Nu willen de minder bedeelden die van het spoor afhankelijk zijn ook niet meer vast meebetalen aan het aanleggen en onderhoud van de wegen omdat ze zelf niet of veel minder autorijden. Eerlijk, toch?
En dat het buiten de Randstad goedkoper is, dat is juist wel goed. Ten eerste is het gewoon puur vraag en aanbod (in de Randstad veel meer vraag naar wegen, dus duurder) en ten tweede maak je de gebieden buiten de Randstad tevens aantrekkelijker om te wonen. Uitstekend!
[Dit bericht is gewijzigd door motown op 03-03-2002 18:24]
Dream on, GL.
quote:Iedereen was tegen rekeningrijden. Wordt er eindelijk een alternatief bedacht, is het weer niet goed.
Op zondag 03 maart 2002 18:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hmmm... Dus als ik het goed begrijp wil Groen (s)Links een kilometerheffing die intelligenter is dan hun eigen gemiddeld IQ?Dream on, GL.
Jammer dat het niet uit te voeren is... zoals al hun plannen.
quote:alternatief? dit klinkt gewoon als rekeningrijden hoor. Roel Pieper heeft zelfs die onzin met die GSM'tjes nog als idee aangedragen.
Op zondag 03 maart 2002 18:25 schreef motown het volgende:[..]
Iedereen was tegen rekeningrijden. Wordt er eindelijk een alternatief bedacht, is het weer niet goed.
niets nieuws onder de zon dus.
trouwens. dit hele gezeik van kilometerheffing is ooit ontstaan doordat Mai Weggen een tunnel wilde bouwen en die wilde laten betalen door de gebruikers, tolwegen dus, maar ja, dat kan natuurlijk niet in dit land, dus moest het breder en algemener ingezet worden, zodat nog meer mensen er hun plasje overheen konden doen, en is het uiteindelijk helemaal nix geworden, en zitten we nu met de files. Fantastisch. maar dat terzijde.
quote:zou zo zijn als de overheid het geld van de auto ook voor de infrastructuur had gebruikt. De wegen zijn al tig keer afbetaalt door de automobilisten van nederland, dit incl. de uitbreidingen die er ooit zouden komen.
Op zondag 03 maart 2002 18:23 schreef motown het volgende:
What's the problem?VVD heeft over de jaren flink gezeurd om de NS te privatiseren zodat de rijkere mensen met leasebakken, limosines en privejets niet hoefden mee te betalen aan het spoor. Nu willen de minder bedeelden die van het spoor afhankelijk zijn ook niet meer vast meebetalen aan het aanleggen en onderhoud van de wegen omdat ze zelf niet of veel minder autorijden. Eerlijk, toch?
Leasebak heeft niets te maken met rijkere mensen en privejets zijn er niet veel in nederland.
quote:Overheid heeft de vraag in de randstad zelf gemaakt door veel voorzieningen in de randstad te plaatsen en daarbij de mensen de steden uit te jagen. Slecht beleid is de oorzaak van de grote vraag. Nog een keer de mensen over het land verspreiden zonder het werk te spreiden zal niet helpen.
En dat het buiten de Randstad goedkoper is, dat is juist wel goed. Ten eerste is het gewoon puur vraag en aanbod (in de Randstad veel meer vraag naar wegen, dus duurder) en ten tweede maak je de gebieden buiten de Randstad tevens aantrekkelijker om te wonen. Uitstekend!
quote:ja en weer lekker veel kilometers maken om op je werk te komen, klasse systeem......
Op zondag 03 maart 2002 18:23 schreef motown het volgende:En dat het buiten de Randstad goedkoper is, dat is juist wel goed. Ten eerste is het gewoon puur vraag en aanbod (in de Randstad veel meer vraag naar wegen, dus duurder) en ten tweede maak je de gebieden buiten de Randstad tevens aantrekkelijker om te wonen. Uitstekend!
quote:GL'ers werken niet, vandaar.
Op maandag 04 maart 2002 00:38 schreef AchJa het volgende:[..]
ja en weer lekker veel kilometers maken om op je werk te komen, klasse systeem......
de VVD heeft nagenoeg hetzelfde in het verkiezingsprogramma staan (p. 22-23 )
4) [...] Vaste autokosten als motorrijtuigbelasting en de BPM worden
opgebouwd tot een gebruiksheffing: een vaste prijs per gereden kilometer,
geheven in een gelijke systematiek voor automobilisten in het hele land.
[...] Indien duidelijk blijkt dat verdere differentiatie in de kosten
naar tijd en plaats leidt tot de gewenste verkeersre-gulering, kan het
systeem verder worden gespecificeerd naar een variabele gebruiksheffing.
Rechts stemmen helpt dus niet in dit geval
quote:Tuurlijk moeten mensen op het platteland minder betalen. Rosemüller woont zelf ook op het platteland. Lijkt me verstandig dat hij een kilometerheffing op zijn eigen oprijlaan invoert.
Op zondag 03 maart 2002 16:53 schreef 13pm het volgende:
Van NOS teletekst geplukt:
[..]Ik vind het een slecht idee.
- het vaststellen van het tarief is veel te ingewikkeld.
- de kosten (gsm-netwerkje, boordcomputertje, computersysteem etc...) zijn veel te hoog.
- het platteland moet 2 cent minder betalen (!!!). leggen we apart voor 1 boerengezin een weg aan, hoeven ze er ook nog minder voor te betalen!!kortom een vast tarief. veel transparanter en eerlijker.
quote:Als je niets onwettigs doet, heb je toch ook niets te verbergen?
Op zondag 03 maart 2002 17:00 schreef IllOgical het volgende:[..]
What about privacy?
IllOgical heeft niet de behoefte verantwoording af te leggen voor elke km die hij rijdt. Of daar al gelijk een boete over te betalen als zijn snelheid even te hoog was ...
Toch geen politieke voorkeur van dees of geen mag ik hopen?
Voor de VVD is KM-heffing geen must voor GL wel. VVD stemmen heeft in deze dus wel nut, al zou ik mijn stem nooit laten afhangen van iets als KM-heffing.
R@B,
de scheiding tussen ANM en SCH is mij ook niet helemaal duidelijk. Ene bericht hoort hier andere weer daar en verschillende mensen reageren erop, waarbij de reacties ook nog eens locatie afhankelijk zijn.
Raar beleid hier, maar dat hoort weer elders.
quote:Paul gaat met de trein naar Den Haag. Driebergen is een achterlijk dorp maar geen platteland. Oprijlaan is ook niet echt lang. Beetje loze reactie van je al met al.
Op maandag 04 maart 2002 16:09 schreef marky het volgende:Tuurlijk moeten mensen op het platteland minder betalen. Rosemüller woont zelf ook op het platteland. Lijkt me verstandig dat hij een kilometerheffing op zijn eigen oprijlaan invoert.
quote:
Op maandag 04 maart 2002 17:01 schreef Ulx het volgende:[..]
Als je niets onwettigs doet, heb je toch ook niets te verbergen?
Wat is het probleem: te veel mensjes om dezelfde tijd op het zelfde stukje snel weg + te veel vervuiling door al die autotjes.
Eens?
laten we de twee apart bekijken:
1. Vervuiling
Hoe pakken we dit aan?
- investering in nieuwe technieken / bevorderen van het gebruik hiervan. Zoals electrisch rijden, brandstof cel e.d. (subsidies, vrijstelling van belasting enz.)
of
- Verder belasten van de auto gebruiker in de hoop dat hij gebruik maakt van de trein.
Het laatste doen we al jaren maar het blijkt niet te werken. Wanneer gaan serieus beginnen om de eerste aanpak handen en voeten te geven?
2. Te veel mensjes op dezelfde plek/tijd: lees files.
- kilometerheffing
- variabele kilometer heffing / tol poortjes
Wie denkt dit op te lossen met een vaste kilometerheffing is getikt. Het gaat namelijk om tijd en plaats niet om het aantal kilometers. Wat probeer je tegen te gaan? Mobiliteit an zich is geen doodzonde.... Dus je zult, als je files wilt aanpakken een grotere spreiding in tijd en plaats moeten bevorderen. Variabele heffingen (hoe dat maakt ff niet uit) kan dus wel een middel zijn. MAAR!! Dan moet je wel spreiding mogelijk maken: dus variabele werktijden stimuleren (werken in het weekend 's avonds enz.) Wat ook betekent dat diensten (winkels, overheden) naar een 24 uurs economie toemoeten. Stimuleer tele-werken enz. enz.
Dan ben je, naar mijn bescheiden mening, pas effectief met het probleem bezig.
het moet niet afhankelijk zijn van de plaats:
mensen willen nu eenmaal van A naar B. files belemmeren blijkbaar niet dat mensen toch de auto pakken. dan zal een beetje extra betalen dat ook wel niet belemmeren.
daarnaast is er nog 1 probleem: buitenlandse auto's moeten natuurlijk ook betalen, maar hoe??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |