abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3371205
Van NOS teletekst geplukt:
quote:
GL wil 'slimme' kilometerheffing

ARNHEM Als het aan GroenLinks ligt,kan
de benzineaccijns fors omlaag en wordt
de wegenbelasting helemaal afgeschaft.
In plaats daarvan wil de partij een
'slimme' kilometerheffing,waardoor een
bestuurder in de spits met een relatief
'vieze' auto het meest betaalt op een
traject waar ook openbaar vervoer is.

De heffing per kilometer moet
gemiddeld 5,5 cent bedragen.
De duurste categorie zou zeker 3
cent meer moeten gaan betalen;
bestuurders op het platteland
zo'n 2 cent minder. Om de heffing te
berekenen moeten auto's voorzien
worden van een boordcomputer die
via een gsm-netwerk relevante
gegevens verstuurt.


Ik vind het een slecht idee.

- het vaststellen van het tarief is veel te ingewikkeld.
- de kosten (gsm-netwerkje, boordcomputertje, computersysteem etc...) zijn veel te hoog.
- het platteland moet 2 cent minder betalen (!!!). leggen we apart voor 1 boerengezin een weg aan, hoeven ze er ook nog minder voor te betalen!! kortom een vast tarief. veel transparanter en eerlijker.

  zondag 3 maart 2002 @ 17:00:43 #2
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3371272
quote:
Op zondag 03 maart 2002 16:53 schreef 13pm het volgende:
Van NOS teletekst geplukt:
[..]

Ik vind het een slecht idee.

- het vaststellen van het tarief is veel te ingewikkeld.
- de kosten (gsm-netwerkje, boordcomputertje, computersysteem etc...) zijn veel te hoog.
- het platteland moet 2 cent minder betalen (!!!). leggen we apart voor 1 boerengezin een weg aan, hoeven ze er ook nog minder voor te betalen!! kortom een vast tarief. veel transparanter en eerlijker.


What about privacy?

IllOgical heeft niet de behoefte verantwoording af te leggen voor elke km die hij rijdt. Of daar al gelijk een boete over te betalen als zijn snelheid even te hoog was ...

What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  zondag 3 maart 2002 @ 17:16:47 #3
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_3371455
Het idee is leuk, implementeren van het plan wordt lastig. Het idee van meer/minder betalen op een bepaalde weg vind ik ook minder.

Het basis principe waarbij men betaalt naar aantal gereden kilometers vind ik wel een goed idee. In principe is het idee van kilometerheffing gemakkelijk uit te voeren als je een systeem bedenkt waarbij de heffing verwerkt wordt in de benzine/diesel/lpg prijs.

pi_3372349
What's the problem?

VVD heeft over de jaren flink gezeurd om de NS te privatiseren zodat de rijkere mensen met leasebakken, limosines en privejets niet hoefden mee te betalen aan het spoor. Nu willen de minder bedeelden die van het spoor afhankelijk zijn ook niet meer vast meebetalen aan het aanleggen en onderhoud van de wegen omdat ze zelf niet of veel minder autorijden. Eerlijk, toch?

En dat het buiten de Randstad goedkoper is, dat is juist wel goed. Ten eerste is het gewoon puur vraag en aanbod (in de Randstad veel meer vraag naar wegen, dus duurder) en ten tweede maak je de gebieden buiten de Randstad tevens aantrekkelijker om te wonen. Uitstekend!

[Dit bericht is gewijzigd door motown op 03-03-2002 18:24]

Ars longa, vita brevis
  zondag 3 maart 2002 @ 18:23:48 #5
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_3372355
Hmmm... Dus als ik het goed begrijp wil Groen (s)Links een kilometerheffing die intelligenter is dan hun eigen gemiddeld IQ?

Dream on, GL.

Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_3372380
quote:
Op zondag 03 maart 2002 18:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hmmm... Dus als ik het goed begrijp wil Groen (s)Links een kilometerheffing die intelligenter is dan hun eigen gemiddeld IQ?

Dream on, GL.


Iedereen was tegen rekeningrijden. Wordt er eindelijk een alternatief bedacht, is het weer niet goed.
Ars longa, vita brevis
  zondag 3 maart 2002 @ 18:27:09 #7
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3372396
Wouw wat een fantastisch idee van Varma.


Jammer dat het niet uit te voeren is... zoals al hun plannen.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  zondag 3 maart 2002 @ 18:33:55 #8
12750 Hrun
Special Obedience
pi_3372474
quote:
Op zondag 03 maart 2002 18:25 schreef motown het volgende:

[..]

Iedereen was tegen rekeningrijden. Wordt er eindelijk een alternatief bedacht, is het weer niet goed.


alternatief? dit klinkt gewoon als rekeningrijden hoor. Roel Pieper heeft zelfs die onzin met die GSM'tjes nog als idee aangedragen.

niets nieuws onder de zon dus.


trouwens. dit hele gezeik van kilometerheffing is ooit ontstaan doordat Mai Weggen een tunnel wilde bouwen en die wilde laten betalen door de gebruikers, tolwegen dus, maar ja, dat kan natuurlijk niet in dit land, dus moest het breder en algemener ingezet worden, zodat nog meer mensen er hun plasje overheen konden doen, en is het uiteindelijk helemaal nix geworden, en zitten we nu met de files. Fantastisch. maar dat terzijde.

Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_3373657
km-heffing = kut
pi_3373941
quote:
Op zondag 03 maart 2002 18:23 schreef motown het volgende:
What's the problem?

VVD heeft over de jaren flink gezeurd om de NS te privatiseren zodat de rijkere mensen met leasebakken, limosines en privejets niet hoefden mee te betalen aan het spoor. Nu willen de minder bedeelden die van het spoor afhankelijk zijn ook niet meer vast meebetalen aan het aanleggen en onderhoud van de wegen omdat ze zelf niet of veel minder autorijden. Eerlijk, toch?


zou zo zijn als de overheid het geld van de auto ook voor de infrastructuur had gebruikt. De wegen zijn al tig keer afbetaalt door de automobilisten van nederland, dit incl. de uitbreidingen die er ooit zouden komen.

Leasebak heeft niets te maken met rijkere mensen en privejets zijn er niet veel in nederland.

quote:
En dat het buiten de Randstad goedkoper is, dat is juist wel goed. Ten eerste is het gewoon puur vraag en aanbod (in de Randstad veel meer vraag naar wegen, dus duurder) en ten tweede maak je de gebieden buiten de Randstad tevens aantrekkelijker om te wonen. Uitstekend!
Overheid heeft de vraag in de randstad zelf gemaakt door veel voorzieningen in de randstad te plaatsen en daarbij de mensen de steden uit te jagen. Slecht beleid is de oorzaak van de grote vraag. Nog een keer de mensen over het land verspreiden zonder het werk te spreiden zal niet helpen.
  maandag 4 maart 2002 @ 00:38:45 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_3377212
quote:
Op zondag 03 maart 2002 18:23 schreef motown het volgende:

En dat het buiten de Randstad goedkoper is, dat is juist wel goed. Ten eerste is het gewoon puur vraag en aanbod (in de Randstad veel meer vraag naar wegen, dus duurder) en ten tweede maak je de gebieden buiten de Randstad tevens aantrekkelijker om te wonen. Uitstekend!


ja en weer lekker veel kilometers maken om op je werk te komen, klasse systeem......
pi_3377270
quote:
Op maandag 04 maart 2002 00:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

ja en weer lekker veel kilometers maken om op je werk te komen, klasse systeem......


GL'ers werken niet, vandaar.
During the first half of the 20th century, Duke Paoa Kahinu Mokoe Hulikohola Kahanamoku emerged as the world's consummate waterman, its fastest swimmer and foremost surfer, the first truly famous beach boy
pi_3377387
Kheb het zonet ook in http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=16384 gepost:

de VVD heeft nagenoeg hetzelfde in het verkiezingsprogramma staan (p. 22-23 )

4) [...] Vaste autokosten als motorrijtuigbelasting en de BPM worden
opgebouwd tot een gebruiksheffing: een vaste prijs per gereden kilometer,
geheven in een gelijke systematiek voor automobilisten in het hele land.
[...] Indien duidelijk blijkt dat verdere differentiatie in de kosten
naar tijd en plaats leidt tot de gewenste verkeersre-gulering, kan het
systeem verder worden gespecificeerd naar een variabele gebruiksheffing
.

Rechts stemmen helpt dus niet in dit geval

pi_3378630
KM-heffing gaat niet helpen tegen de drukte op de wegen.
Dit is weer een manier om nog meer geld bij elkaar te schrapen over de rug van de burgers.
Dus ...
pi_3378677
Men betaald straks wat men gebruikt. Je kunt wel roepen "KM Heffing=KUT!", maar het gebruik van wegen is nu ook niet gratis hoor... Het idee is om de wegenbelasting af te schaffen en in plaats daarvan per kilometer te laten betalen. Hoe meer je dus gebruikt hoe meer je betaald. Voor sommigen wordt het goedkoper rijden, voor anderen helaas duurder.
Ontwaakt! Verworpenen der Aarde.
  maandag 4 maart 2002 @ 10:44:26 #16
11777 Grote-Smoeldriaan
Als je wint, heb je vrienden
pi_3378805
Smoeldriaan vindt niks mis met de KM-heffing als daar tegenover afschaffing van wegenbelasting en benizne accijnzen staat. Ik ben dan wel voor een vaste kilometerprijs met als grootste reden de technische haalbaarheid en dus ook de kosten. GL en andere partijen slaan wederom dus te ver door. Vaak is een simpel goedkoop plan beter dan het meest ingewikkelde plan wat miljoenen meer kost
Hard, gemeen en snel
  maandag 4 maart 2002 @ 16:09:21 #17
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_3382498
quote:
Op zondag 03 maart 2002 16:53 schreef 13pm het volgende:
Van NOS teletekst geplukt:
[..]

Ik vind het een slecht idee.

- het vaststellen van het tarief is veel te ingewikkeld.
- de kosten (gsm-netwerkje, boordcomputertje, computersysteem etc...) zijn veel te hoog.
- het platteland moet 2 cent minder betalen (!!!). leggen we apart voor 1 boerengezin een weg aan, hoeven ze er ook nog minder voor te betalen!! kortom een vast tarief. veel transparanter en eerlijker.


Tuurlijk moeten mensen op het platteland minder betalen. Rosemüller woont zelf ook op het platteland. Lijkt me verstandig dat hij een kilometerheffing op zijn eigen oprijlaan invoert.
pi_3383237
Waar gaat dat geld van die kilometerheffing heen, een of ander project van Varma zeker?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  Overall beste user 2022 maandag 4 maart 2002 @ 17:01:24 #19
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_3383279
quote:
Op zondag 03 maart 2002 17:00 schreef IllOgical het volgende:

[..]

What about privacy?

IllOgical heeft niet de behoefte verantwoording af te leggen voor elke km die hij rijdt. Of daar al gelijk een boete over te betalen als zijn snelheid even te hoog was ...


Als je niets onwettigs doet, heb je toch ook niets te verbergen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  maandag 4 maart 2002 @ 17:01:33 #20
272 R@b
No-nonsens
pi_3383284
Waarom mag dit politieke bericht hier wel blijven staan, en wordt ieder Fortuyn bericht onmiddelijk naar SCH verbannen?

Toch geen politieke voorkeur van dees of geen mag ik hopen?

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_3387336
Er zit wel een verschil tussen een systeem invoeren wat vaste kosten omlaag brengt en variabele kosten doet stijgen wat vervolgens evnt. nog kan worden aangepast mocht dit tot een afname van de files leiden. En een beleid maken wat uitgaat van OV etc en dit ook daadwerkelijk willen invoeren.

Voor de VVD is KM-heffing geen must voor GL wel. VVD stemmen heeft in deze dus wel nut, al zou ik mijn stem nooit laten afhangen van iets als KM-heffing.

R@B,

de scheiding tussen ANM en SCH is mij ook niet helemaal duidelijk. Ene bericht hoort hier andere weer daar en verschillende mensen reageren erop, waarbij de reacties ook nog eens locatie afhankelijk zijn.

Raar beleid hier, maar dat hoort weer elders.

quote:
Op maandag 04 maart 2002 16:09 schreef marky het volgende:

Tuurlijk moeten mensen op het platteland minder betalen. Rosemüller woont zelf ook op het platteland. Lijkt me verstandig dat hij een kilometerheffing op zijn eigen oprijlaan invoert.


Paul gaat met de trein naar Den Haag. Driebergen is een achterlijk dorp maar geen platteland. Oprijlaan is ook niet echt lang. Beetje loze reactie van je al met al.
  dinsdag 5 maart 2002 @ 09:08:01 #22
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3389802
quote:
Op maandag 04 maart 2002 17:01 schreef Ulx het volgende:

[..]

Als je niets onwettigs doet, heb je toch ook niets te verbergen?


dan nog steeds heeft de overheid niets te maken met IllOgical's doen en laten. Het is toch geen 1984 meer!
What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  dinsdag 5 maart 2002 @ 12:24:05 #23
13675 m24
Minds are like parachutes.
pi_3391508
Zeg mensjes orde!!

Wat is het probleem: te veel mensjes om dezelfde tijd op het zelfde stukje snel weg + te veel vervuiling door al die autotjes.

Eens?

laten we de twee apart bekijken:

1. Vervuiling
Hoe pakken we dit aan?

- investering in nieuwe technieken / bevorderen van het gebruik hiervan. Zoals electrisch rijden, brandstof cel e.d. (subsidies, vrijstelling van belasting enz.)

of

- Verder belasten van de auto gebruiker in de hoop dat hij gebruik maakt van de trein.

Het laatste doen we al jaren maar het blijkt niet te werken. Wanneer gaan serieus beginnen om de eerste aanpak handen en voeten te geven?

2. Te veel mensjes op dezelfde plek/tijd: lees files.

- kilometerheffing

- variabele kilometer heffing / tol poortjes

Wie denkt dit op te lossen met een vaste kilometerheffing is getikt. Het gaat namelijk om tijd en plaats niet om het aantal kilometers. Wat probeer je tegen te gaan? Mobiliteit an zich is geen doodzonde.... Dus je zult, als je files wilt aanpakken een grotere spreiding in tijd en plaats moeten bevorderen. Variabele heffingen (hoe dat maakt ff niet uit) kan dus wel een middel zijn. MAAR!! Dan moet je wel spreiding mogelijk maken: dus variabele werktijden stimuleren (werken in het weekend 's avonds enz.) Wat ook betekent dat diensten (winkels, overheden) naar een 24 uurs economie toemoeten. Stimuleer tele-werken enz. enz.

Dan ben je, naar mijn bescheiden mening, pas effectief met het probleem bezig.

If a million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Jacques Anatole Thibault (1844-1924)
  dinsdag 5 maart 2002 @ 13:50:22 #24
13675 m24
Minds are like parachutes.
pi_3392569
en toen was het stil?
If a million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Jacques Anatole Thibault (1844-1924)
pi_3393113
spreiding van werktijden is idd een goed idee. op werkdagen in de spits hebben de wegen te weinig capiciteit, er ontstaan files. in het weekend en 's nachts is er echter een overcapaciteit. de arbeidstijden flexibeler maken (dus geen 9-17 meer en ook in het weekend werken) lijkt dus een goede oplossing. en dit kan gedeeltelijk bereikt worden door het rijden op bepaalde TIJDEN fors goedkoper/duurder te maken (zoals ook bij het telefoneren en stroom).

het moet niet afhankelijk zijn van de plaats:
mensen willen nu eenmaal van A naar B. files belemmeren blijkbaar niet dat mensen toch de auto pakken. dan zal een beetje extra betalen dat ook wel niet belemmeren.

daarnaast is er nog 1 probleem: buitenlandse auto's moeten natuurlijk ook betalen, maar hoe??

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')