abonnement Unibet Coolblue
pi_213203975
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 11:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik deed het ook jaren met een mes of zijkniptang. Maar heb nu zo 1 als die Gedore hier boven (maar dan van Knipex) en een stripax van Weidmuller. En dat scheelt echt gigantisch als je veel elektrawerk doet :Y .
Alleen al het niet hoeven wisselen van tang is al de tijdwinst naar mijn mening.
Tenminste welke kabel ook kan ik met xijkniptang ontmantelen, strippen en aansluiten.
Maar doe niet veel e werk, wel machines aansluiten met veel w en beetje e werk
Vakman pur sang
pi_213205036
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2024 11:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Alleen al het niet hoeven wisselen van tang is al de tijdwinst naar mijn mening.
Tenminste welke kabel ook kan ik met xijkniptang ontmantelen, strippen en aansluiten.
Maar doe niet veel e werk, wel machines aansluiten met veel w en beetje e werk
En weet je zeker dat je de draad dan niet in kerft waardoor ie na 2 keer buigen knapt?

Als je een groepenkastje met 8 groepen doet, 24 draden heb je zeker wel tijdswinst met een goede striptang. En geen risico op inkerven.

Weidmuller is de enige goede striptang
pi_213205093
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2024 12:35 schreef Makrolon het volgende:

Weidmuller is de enige goede striptang
Voor de hobbyist vind ik die iets boven budget :P
pi_213205774
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2024 12:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]
En weet je zeker dat je de draad dan niet in kerft waardoor ie na 2 keer buigen knapt?

Als je een groepenkastje met 8 groepen doet, 24 draden heb je zeker wel tijdswinst met een goede striptang. En geen risico op inkerven.

Weidmuller is de enige goede striptang
Juist niet, als je het goed kunt raak je het koper niet.
Itt een striptang die net verkeerd staat afgesteld.

Heb ik geleerd van een man die een multikabel 20x1.mm2 binnen in minuut had afgespeld afgestript en aangesloten, man wat ging die snel.
Vakman pur sang
  zondag 14 april 2024 @ 13:33:53 #155
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_213205808
Het grootste probleem van die multikabels vind ik altijd het aflezen van de cijfertjes. Zelfs met leesbril. Maar dan zit ik meestal ook niet in goed verlichte ruimtes maar ergens in de donker krochten van een gebouw O-)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_213205821
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 13:33 schreef boertie het volgende:
Het grootste probleem van die multikabels vind ik altijd het aflezen van de cijfertjes. Zelfs met leesbril. Maar dan zit ik meestal ook niet in goed verlichte ruimtes maar ergens in de donker krochten van een gebouw O-)
Koplamp op. ;)
Vakman pur sang
  Moderator zondag 14 april 2024 @ 14:26:41 #157
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213206739
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2024 12:35 schreef Makrolon het volgende:
Weidmuller is de enige goede striptang
Als monteur in de kastpaneelbouw kan ik dat beamen, maar die klasse tangen loont zich alleen als het je dagelijks werk is. Niet als je op jaarbasis twee meterkasten aanpast ;)
pi_213207221
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 14:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Als monteur in de kastpaneelbouw kan ik dat beamen, maar die klasse tangen loont zich alleen als het je dagelijks werk is. Niet als je op jaarbasis twee meterkasten aanpast ;)
Kastenbouw is ander verhaal idd.
Hebben ze nog steeds geen apparaat waar je aders indrukt en ze eruitkomen met een aderhulsje?
Vakman pur sang
pi_213210877
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2024 15:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kastenbouw is ander verhaal idd.
Hebben ze nog steeds geen apparaat waar je aders indrukt en ze eruitkomen met een aderhulsje?
Zijn er wel, maar met handje gaat nog steeds het snelst als je de slag te pakken hebt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 14 april 2024 @ 20:58:01 #161
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213211643
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 14:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Als monteur in de kastpaneelbouw kan ik dat beamen, maar die klasse tangen loont zich alleen als het je dagelijks werk is. Niet als je op jaarbasis twee meterkasten aanpast ;)
Werken heel prettig inderdaad, ook een leek als ik lukt het om hiermee de vd draad te strippen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_213212318
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/JOK(...)/dp/B002BDNL4Q/?th=1


De bouwmarkt verkoopt ze ook wel eens, maar dan zonder de knipfunctie bovenin, en dat zijn echt rotdingen. .

Werkt voor incidenteel gebruik prima.

Onlangs ook deze er nog bij gehaald om meer aderige kabels te strippen: https://www.amazon.nl/dp/B003TKSHJY

pi_213264229
heb ook ff wat nieuw speelgoed gekocht :)


+

(inclusief geleiderails)
+

+
pi_213264325
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 21:17 schreef Bananenbennie het volgende:
heb ook ff wat nieuw speelgoed gekocht :)
K&W / Meld hier je nieuwste klus(gereedschap) aanschaf ! Deel 52 ;)
pi_213337022
Welke accu schuurmachine raden jullie aan?
Moet kozijnen, trap en ander houtwerk gaan doen. Bouwstofzuiger (Makita) is aanwezig.
Vlakschuur, delta of excentrisch, geen idee. Ik denk delta, maar welk merk/type?
pi_213337413
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 21:34 schreef Piles het volgende:
Welke accu schuurmachine raden jullie aan?
Moet kozijnen, trap en ander houtwerk gaan doen. Bouwstofzuiger (Makita) is aanwezig.
Vlakschuur, delta of excentrisch, geen idee. Ik denk delta, maar welk merk/type?
In ieder geval een delta. Anders kom je niet goed in de hoekjes. Maar voor de grotere, rechte oppervlaktes is een vlakschuurmachine weer fijner, daarmee loop je ook minder het risico dat je hoeken rond gaat schuren.

Ik heb een bekabelde Bosch (groen) PSM 200 AES waarmee ik vorig jaar erg blij was toen ik het hele huis geverfd heb. Die heeft uitwisselbare voetstukken waardoor je hem van vlakschuur naar delta kunt ombouwen. Wellicht zijn er ook vergelijkbare accu-machines.

In het verleden heb ik wel eens eentje van de Lidl gehad maar dat was pure aids: enorme herrie, je handen tindelden aan dag later nog na en hij trilde zichzelf kapot.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213337434
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 19:50 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Speed magnet heb ik mn 1e badkamers mee gedaan, prima keus!
Vandaag voor het eerst echt gebruikt: Man, man, man. Wat een genot. Fatsoenlijk gereedschap is echt elke cent waard.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213337582
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 21:34 schreef Piles het volgende:
Welke accu schuurmachine raden jullie aan?
Moet kozijnen, trap en ander houtwerk gaan doen. Bouwstofzuiger (Makita) is aanwezig.
Vlakschuur, delta of excentrisch, geen idee. Ik denk delta, maar welk merk/type?
Met een multitool kun je ook delta schuren. Ik heb net een dewalt met accu gekocht waarmee dat kan, erg blij mee. Ook koperen leidingen mee doorgezaagd vandaag. Vanwege de veelzijdigheid zou ik daar voor gaan. Kun je ook van makita kopen natuurlijk als je daar graag bij wilt blijven, is ook prima spul.
pi_213337651
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 22:40 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Met een multitool kun je ook delta schuren. Ik heb net een dewalt met accu gekocht waarmee dat kan, erg blij mee. Ook koperen leidingen mee doorgezaagd vandaag. Vanwege de veelzijdigheid zou ik daar voor gaan. Kun je ook van makita kopen natuurlijk als je daar graag bij wilt blijven, is ook prima spul.
Dat gaat voor geen meter met grotere oppervlaktes
Vakman pur sang
  zaterdag 27 april 2024 @ 00:09:37 #171
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213338192
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 22:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat gaat voor geen meter met grotere oppervlaktes
En de afzuiging is kut.
Zelf schuur ik bijna alles met mijn 150mm Festool Rotex. Van boten tot trappen. Alleen die hoekjes en profieltjes.. dat haal je gewoon niet. Dus dingen met profieltjes schuur ik met de hand en hoekjes pak ik mijn DTS voor.

Heb nu 3.5 schuurmachines (multitool telt voor half).
De 150mm excentrisch heb ik 70% van de gevallen in mijn hand. Delta 19%, 90mm excentrisch/delta 10% en de multitool alleen als ik geen andere in de buurt heb liggen en geen zin heb om te lopen.

Alle 4 de machines zijn vergelijkbaar qua kwaliteit (Festool & Fein). Dus qua gebruiksgemak en kwaliteit te vergelijken.
pi_213338311
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 00:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]
En de afzuiging is kut.
Zelf schuur ik bijna alles met mijn 150mm Festool Rotex. Van boten tot trappen. Alleen die hoekjes en profieltjes.. dat haal je gewoon niet. Dus dingen met profieltjes schuur ik met de hand en hoekjes pak ik mijn DTS voor.

Heb nu 3.5 schuurmachines (multitool telt voor half).
De 150mm excentrisch heb ik 70% van de gevallen in mijn hand. Delta 19%, 90mm excentrisch/delta 10% en de multitool alleen als ik geen andere in de buurt heb liggen en geen zin heb om te lopen.

Alle 4 de machines zijn vergelijkbaar qua kwaliteit (Festool & Fein). Dus qua gebruiksgemak en kwaliteit te vergelijken.
Tja, voor de kozijnen is de multitool (Fein) imho ideaal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')