abonnement Unibet Coolblue
pi_46959794
quote:
Op maandag 5 maart 2007 09:54 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Redelijk fundamentalistische uitspraak van je beste KirmiziBeyaz.
Fundamentalistisch in de zin dat ik ik graag het fundament van de Islam toegepast zie, dan ja.
Bedankt voor het compliment
quote:
De uitleg van de Koran is in jouw ogen niet onderhevig aan de tijd waarin we leven?
Klopt. De Koran is tijdloos. Het was 1400 jaar geleden geldig en nu nog meer. Wat ik daarmee bedoel zal enkel een moslim kunnen begrijpen.
quote:
( grotere deelname van de vrouw aan de maatschappij, emancipatie etc )
Een ieder heeft een taak in het leven. Zo hebben mannen specifieke taken en vrouwen hebben taken. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk.
quote:
Wat geschreven staat, staat geschreven. Basta ?
Dat is correct en dit zal tot de Dag des Oordeels niet anders zijn.
pi_46960257
Oh jongens. Wat weet 'ie toch veel van het leven en de dood.
pi_46960278
quote:
Op maandag 5 maart 2007 22:41 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dat is correct en dit zal tot de Dag des Oordeels niet anders zijn.
Hoe gaat die dag er volgens jou uitzien?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_46960958
quote:
Op maandag 5 maart 2007 22:41 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

Klopt. De Koran is tijdloos. Het was 1400 jaar geleden geldig en nu nog meer. Wat ik daarmee bedoel zal enkel een moslim kunnen begrijpen.
De Koran is aan tijd, plaats en gebruiken gebonden. Hij was 1400 jaar geleden enigszins van toepassing in de tijd en plaats. Nu denken moslims dat dit nog steeds zo is en ach...voor gelovigen zal het best werken. Wat ik daarmee bedoel zal enkel een niet-moslim kunnen begrijpen.
pi_46961527
quote:
Op maandag 5 maart 2007 23:16 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

De Koran is aan tijd, plaats en gebruiken gebonden. Hij was 1400 jaar geleden enigszins van toepassing in de tijd en plaats. Nu denken moslims dat dit nog steeds zo is en ach...voor gelovigen zal het best werken. Wat ik daarmee bedoel zal enkel een niet-moslim kunnen begrijpen.
Het staat jou vrij om dat te geloven, ja.
pi_46961887
quote:
Op maandag 5 maart 2007 23:31 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het staat jou vrij om dat te geloven, ja.
insgelijks
pi_47023807
Wat betekend het woord: "Koran" (quraan) eigenlijk?
pi_47026563
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 18:24 schreef k3vil het volgende:
Wat betekend het woord: "Koran" (quraan) eigenlijk?
de lezing
pi_47026930
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 18:24 schreef k3vil het volgende:
Wat betekend het woord: "Koran" (quraan) eigenlijk?
The very word quran , which occurs some seventy times in the book and means "a recitation", is not derived from an original Arabic word. Indeed it is significant to note that there are only four occasions where a form of the word qaraa is not used for the revelation of the quran text to Muhammad. On one of these it refers to the reading of the Scripture that came before the quran (Surah 10.94), on another to a book his opponents demanded he should send down to them which they could read (Surah 17.93) and on two others to books of fate which believers and unbelievers will be made to read on the Last Day (Surah 17.71, 69.19). It is clear that every use of the word is in a religious context, in particular with the reading of heavenly books.


The word qaraa is not an original Arabic word with the simple meaning "to read". The verbal noun quran itself is not found in Arabic writings prior to the quran itself and it must be presumed that the word, if not original to the book, is at least contemporary with it. The most probable origin of the word is the Syriac Christian word qiryani meaning the "reading" of a scripture lesson from a lectern in a Church. This is very much the sense in which the word is used in the quran and there can be little doubt that it is derived from Christian sources.

bron: http://www.truthnet.org/islam/Qurangil4.html
pi_47029544
quote:
The earliest attested usage of the word "Qur'an" is in the Qur'an itself(see 12:2 for example). The majority of Muslims scholars hold that the word "Qur'ān" constitutes a masdar (verbal noun) and is derived from the Arabic verb قرأ (qara'a) ("to read" or "to recite"), which is its root word.[19] [20][21] Most western scholars believe the word is derived from the Syriac ḳeryānā, meaning "scripture reading, lesson" and used in Christian liturgy. Welch in Encyclopedia of Islam states that there is some support for both of these theories and comes up with his own conclusion that the "term Qur'an originated in the Qur'an itself to represent the Syriac ḳeryānā, but was based on an Arabic masdar form qara'a."[19]

The word "qur'an" has been used within the Qur'ān about 70 times. The verb qara'a occurs 17 times: it usually means “recite”, but occasionally “read (aloud?)”.[19]
http://en.wikipedia.org/wiki/Qur'an#Etymology
  vrijdag 9 maart 2007 @ 11:11:28 #286
15869 gr8w8
Better by design.
pi_47084996
De Pers ( )van gister, pagina 6, is wellicht ook wel leuk leesvoer over de Imamopleiding. Let op, .pdf, hier te vinden.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_47085162
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 11:11 schreef gr8w8 het volgende:
De Pers ( )van gister, pagina 6, is wellicht ook wel leuk leesvoer over de Imamopleiding. Let op, .pdf, hier te vinden.
Bedankt
pi_47561253
quote:
65.4. En indien gij twijfelt aangaande diegenen uwer vrouwen, die geen menstruatie meer verwachten, haar (wacht) periode is drie maanden,] hetzelfde geldt ook voor degenen die haar menstruatie nog niet hebben gehad.En de wachtperiode voor de zwangeren duurt tot zij verlost zijn. En degenen die God vrezen, zal Hij van het nodige voorzien door Zijn gebod.
Hoe kan dit geïnterpreteerd worden?

Hoe weten we daadwerkelijk of het over vrouwen gaat of over degenen die de puberteit nog niet bereikt hebben, en dus nog geen menstruatie hebben gehad?
pi_47562310
Kan niemand mij dit uitleggen?
  donderdag 22 maart 2007 @ 22:32:54 #290
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_47564099
Klopt het dat Moslima niet mogen 'daten' maar alleen maar op zoek mogen naar een huwelijkspartner en daarmee spreken? Of is dat een beetje zwart-wit?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_47564579
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 22:32 schreef static het volgende:
Klopt het dat Moslima niet mogen 'daten' maar alleen maar op zoek mogen naar een huwelijkspartner en daarmee spreken? Of is dat een beetje zwart-wit?
Zelfde regels gelden voor de man. Als ze zich verloven is er meer vrijheid en ruimte voor omgang
  donderdag 22 maart 2007 @ 22:56:21 #292
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_47565086
Maar voor de verloving moet er altijd een ouder present zijn, zelfs bij een telefoongesprek, klopt dat ook?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_47565211
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 22:56 schreef static het volgende:
Maar voor de verloving moet er altijd een ouder present zijn, zelfs bij een telefoongesprek, klopt dat ook?
Nee.
pi_47566450
De enige legale relatie tussen de man en de vrouw in de Islam is het huwlijk, laat dat duidelijk zijn!
En idd bij een verloving kan men elkaar leren kennen.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 07:37:38 #295
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47570730
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 21:13 schreef MMRA het volgende:

[..]

Hoe kan dit geïnterpreteerd worden?

Hoe weten we daadwerkelijk of het over vrouwen gaat of over degenen die de puberteit nog niet bereikt hebben, en dus nog geen menstruatie hebben gehad?
Ik denk dat we dat niet kunnen weten. Gezien de gebruiken in die tijd op die plaats ligt het echter voor de hand dat het gaat over alle vrouwen die nog geen menstruatie hebben gehad, inclusief diegenen die nog niet geslachtsrijp zijn.
pi_47572676
quote:
There is a Period during which Divorced Women remain in Their Homes

The Prophet was addressed first in this Ayah, to honor him, even though his Ummah is also being addressed in Allah's statement,

[يأيُّهَا النَّبِىُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَآءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ]

(O Prophet! When you divorce women, divorce them at their `Iddah) Al-Bukhari recorded that `Abdullah bin `Umar divorced his wife, during the lifetime of Allah's Messenger , while she was menstruating. `Umar bin Al-Khattab mentioned that to Allah's Messenger . Allah's Messenger became angry and said,

«لِيُرَاجِعْهَا ثُمَّ يُمْسِكْهَا حَتْى تَطْهُرَ، ثُمَّ تَحِيضَ فَتَطْهُرَ، فَإِنْ بَدَا لَهُ أَنْ يُطَلِّقَهَا، فَلْيُطَلِّقْهَا طَاهِرًا قَبْلَ أَنْ يَمَسَّهَا، فَتِلْكَ الْعِدَّةُ الَّتِي أَمَرَ بِهَا اللهُ عَزَّ وَجَل»

(Order him to take her back and keep her until she is clean from her menses, and then to wait until she gets her next period and becomes clean again. Then, if he wishes to divorce her, he can divorce her when she is clean from her menses, before he has sexual intercourse with her. This is the `Iddah which Allah the Exalted and Most Honored has fixed.) Al-Bukhari recorded this Hadith in several parts of his Sahih. Muslim collected this Hadith and his narration uses these words,

«فَتِلْكَ الْعِدَّةُ الَّتِي أَمَرَ اللهُ أَنْ يُطَلَّقَ لَهَا النِّسَاء»

(This is the `Iddah which Allah has fixed for the women being divorced.) In his Sahih, Muslim has recorded a Hadith which is a more appropriate version from a narration of Ibn Jurayj who said that Abu Az-Zubayr informed him that he heard `Abdur-Rahman bin Ayman, the freed slave of `Azzah, questioning `Abdullah bin `Umar. And Abu Az-Zubayr heard the question, "What about a man who divorces his wife while she is still on her menses'' `Abdullah answered, "During the time of Allah's Messenger , `Abdullah bin `Umar divorced his wife who was menstruating in the life time of Allah's Messenger . So Allah's Messenger said:

«لِيُرَاجِعْهَا»

(Let him take her back.) so she returned and he said:

«إِذَا طَهُرَتْ فَلْيُطَلِّقْ أَوْ يُمْسِك»

(When she is pure, then either divorce or keep her.) `Abdullah bin `Umar said, "Allah's Messenger recited this Ayah: (ياأَيُّها النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ فِي قُبُلِ عِدَّتِهِنَّ) (O Prophet! When you divorce women, divorce them at their `Iddah) And `Abdullah (Ibn Mas`ud) commented on Allah's statement,

[فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ]

(divorce them at their `Iddah) He said, "Purity without intercourse.'' Similar was reported from Ibn `Umar, `Ata', Mujahid, Al-Hasan, Ibn Sirin, Qatadah, Maymun bin Mihran and Muqatil bin Hayyan. It is also reported from `Ikrimah and Ad-Dahhak.`Ali bin Abi Talhah reported from Ibn `Abbas about the Ayah;

[فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ]

(divorce them at their `Iddah), "He does not divorce her while she is on her menses nor while she is pure if he has had intercourse during that (purity). Rather, he leaves her until she has her menses and after the menses ends, then he divorces her once.'' And `Ikrimah said about

[فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ]

(divorce them at their `Iddah), "The `Iddah is made up of clean- liness and the menstrual period.'' So he divorces her while it is clear that she is pregnant, or he does not due to having sex, or since he does not know if she is pregnant or not. This is why the scholars said that there are two types of divorce, one that conforms to the Sunnah and another innovated. The divorce that conforms to the Sunnah is one where the husband pronounces one divorce to his wife when she is not having her menses and without having had sexual intercourse with her after the menses ended. One could divorce his wife when it is clear that she is pregnant. As for the innovated divorce, it occurs when one divorces his wife when she is having her menses, or after the menses ends, has sexual intercourse with her and then divorces her, even though he does not know if she became pregnant or not. There is a third type of divorce, which is neither a Sunnah nor an innovation where one divorces a young wife who has not begun to have menses, the wife who is beyond the age of having menses, and divorcing one's wife before the marriage was consummated. Allah said,

[وَأَحْصُواْ الْعِدَّةَ]

(and count their `Iddah.) meaning, count for it and know its beginning and end, so that the `Iddah does not become prolonged for the woman and she cannot get married again,

[وَاتَّقُواْ اللَّهَ رَبَّكُمْ]

(And have Taqwa of Allah, your Lord.) in this matter.
Kwestie van wachten met scheiden, achterliggende gedachte dus dat ze niet zwanger is van haar gescheiden man. Meer niet.
pi_47573605
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 10:18 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Hij vast niet, maar jij wel (toch?).
Ik wel, maar hij niet en hij reageerde op Yvonne, zij gelooft in beiden niet als goddelijk boodschapper, ook niet in Mohammed dus zei beoordeelt kwestie mijn inziens van tijd waarin men zich bevindt.
Wat Aisha betreft en wat Akkersloot constant negeert alsof hij vast is beland in een soort van dogma is dat er al eeuwenlang onenigheid is over haar leeftijd en vele discussies. Zie wikipedia met beide kanten van het verhaal http://en.wikipedia.org/wiki/Aisha's_age_at_marriage , veelal wordt Mohammed aangevallen als pedo, terwijl de moslims nog niet eens zijn over haar leeftijd laat staan een buitenstaander.
quote:
Ik vind dit wel een interessant thema: je noemde gister de tafsir, een soort van exegese ala de Bijbel naar ik begrijp. Ondanks dat de Koran als het van god gegeven woord wordt gezien, is er uiteraard interpretatie van die teksten nodig (zoals elke tekst interpretatie nodig heeft); is het nu zo dat die interpretaties met de tijd ook (kunnen) veranderen? Waardoor ook de positie van Mohammed als boodschapper kan veranderen? En de islam door de tijd heen ook een andere invulling kan krijgen (voortschrijdend inzicht)?
Voor meer informatie over Tafsir kan je naar http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html het is mogelijk dat interpretatie kan veranderen in een nieuw tijdperk ja.
pi_47573717
Dat vind ik ook zo raar. Wij krijgen al jaren onderwezen dat haar leeftijd tussen de 14 en 18 jaar zou zijn geweest. Ik hoorde pas sinds de economische vluchtelinge uit Kenia/Somalie dat er ook mensen zijn die een lagere leeftijd hanteren. Het is natuurlijk wel de uitgelezen kans van moslim 'critici' om hun gal eens te spuwen. Iedere houvast is immers welkom, hoe broos ook
pi_47574018
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 10:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dat vind ik ook zo raar. Wij krijgen al jaren onderwezen dat haar leeftijd tussen de 14 en 18 jaar zou zijn geweest. Ik hoorde pas sinds de economische vluchtelinge uit Kenia/Somalie dat er ook mensen zijn die een lagere leeftijd hanteren.
Dat is dus vooral de Somalische interpretatie? Hangt dat wellicht samen met de verregaande achterlijkheid van de Somalische cultuur?
pi_47574277
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 10:45 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat is dus vooral de Somalische interpretatie? Hangt dat wellicht samen met de verregaande achterlijkheid van de Somalische cultuur?
Ik zou best willen stellen dat delen van de somalische cultuur inderdaad achterlijk zijn. Of het verregaande achterlijkheid is durf ik niet te stellen. Als ik alleen naar Ahali zou kijken zou ik kunnen concluderen dat het zo is, maar ik ken genoeg andere somaliers om te weten dat het niet zo is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')