abonnement Unibet Coolblue
pi_68295898
quote:
Two Highly Complex Organic Molecules Detected In Space

ScienceDaily (Apr. 22, 2009) — Scientists from the Max Planck Institute for Radio Astronomy (MPIfR) in Bonn, Germany, Cornell University, USA, and the University of Cologne, Germany, have detected two of the most complex molecules yet discovered in interstellar space: ethyl formate and n-propyl cyanide.

Their computational models of interstellar chemistry also indicate that yet larger organic molecules may be present -- including the so-far elusive amino acids, which are essential for life.

The results will be presented at the European Week of Astronomy and Space Science at the University of Hertfordshire on Tuesday 21st April.

The IRAM 30 m telescope in Spain was used to detect emission from molecules in the star-forming region Sagittarius B2, close to the center of our galaxy. The two new molecules were detected in a hot, dense cloud of gas known as the "Large Molecule Heimat", which contains a luminous newly-formed star. Large, organic molecules of many different sorts have been detected in this cloud in the past, including alcohols, aldehydes, and acids. The new molecules ethyl formate (C2H5OCHO) and n-propyl cyanide (C3H7CN) represent two different classes of molecule -- esters and alkyl cyanides -- and they are the most complex of their kind yet detected in interstellar space.

Atoms and molecules emit radiation at very specific frequencies, which appear as characteristic "lines" in the electromagnetic spectrum of an astronomical source. Recognizing the signature of a molecule in that spectrum is rather like identifying a human fingerprint. "The difficulty in searching for complex molecules is that the best astronomical sources contain so many different molecules that their "fingerprints" overlap, and are difficult to disentangle" says Arnaud Belloche, scientist at the Max Planck institute and first author of the research paper. "Larger molecules are even more difficult to identify because their "fingerprints" are barely visible: their radiation is distributed over many more lines that are much weaker" adds Holger Mueller, researcher at the University of Cologne. Out of 3700 spectral lines detected with the IRAM telescope, the team identified 36 lines belonging to the two new molecules.

The researchers then used a computational model to understand the chemical processes that allow these and other molecules to form in space. Chemical reactions can take place as the result of collisions between gaseous particles; but there are also small grains of dust suspended in the interstellar gas, and these grains can be used as landing sites for atoms to meet and react, producing molecules. As a result, the grains build up thick layers of ice, composed mainly of water, but also containing a number of basic organic molecules like methanol, the simplest alcohol.

"But," says Robin Garrod, a researcher in astrochemistry at Cornell University, "the really large molecules don't seem to build up this way, atom by atom." Rather, the computational models suggest that the more complex molecules form section by section, using pre-formed building blocks that are provided by molecules, such as methanol, that are already present on the dust grains. The computational models show that these sections, or "functional groups", can add together efficiently, building up a molecular "chain" in a series of short steps. The two newly-discovered molecules seem to be produced in this way.

Adds Garrod, "There is no apparent limit to the size of molecules that can be formed by this process -- so there's good reason to expect even more complex organic molecules to be there, if we can detect them."

Senior MPIfR team member Karl Menten thinks that this will happen in the near future: "What we are doing now is like searching for a needle in a haystack. Future instruments like the Atacama Large Millimeter Array will allow much more efficient studies to discover organic interstellar molecules." These may even include amino acids, which are required for the production of proteins, and are therefore essential to life on Earth.

The simplest amino acid, glycine (NH2CH2COOH), has been looked for in the past, but has not been successfully detected. However, the size and complexity of this molecule is matched by the two new molecules discovered by the team (Astronomy & Astrophysics, in press).
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_68304264
quote:
Op donderdag 23 april 2009 09:12 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

Door gebruik te maken van een aangepaste zwaartekrachttheorie (zoals MOND, Modified Newtonian Dynamics) slagen Kroupa en zijn collega's erin de bewegingen van de sterren in de dwergstelsels te verklaren zónder donkere materie, en kan hun positie en rotatie ten opzichte van het Melkwegstelsel beter begrepen worden.

© Govert Schilling

(allesoverterrenkunde)
In Groningen zijn ze ook met MOND beziggeweest, maar ik heb het altijd maar een beetje "gepriegel aan de vergelijkingen zodat je data klopt" gevonden. Een fatsoenlijk mechanisme of een fysische verklaring hebben ze volgens mij nog niet.
-
pi_68312787
quote:
‘Ontdekking microbieel buitenaards leven is nabij’

Peter Smith, een professor op de Universiteit van Arizona die de missie van de lander Phoenix op onze buurplaneet Mars leidde, is ervan overtuigd dat men binnen tien jaar voor de eerste keer levensvormen buiten de aarde zal vinden, zo vertelde hij op een bijeenkomst op 16 april jongstleden die in het teken stond van de gegevens die het inmiddels inactieve ruimtevaartuig heeft verzameld. Hij voorspelt niet dat we, net als in de science fiction-boeken van onder meer Edgar Rice Burroughs het geval is, op een gegeven moment zespotige apen tegen zullen komen, maar volgens Smith is de kans groot dat men binnen een decennium op microbieel leven stuit in of op het oppervlak van de rode planeet. Met behulp van een robotarm, enkele ovens, een microscoop en talloze camera’s probeerde hij en zijn team in de afgelopen tijd ook al tekens te vinden van primitieve levensvormen, maar de Phoenix kampte met verschillende technische problemen en bevroor na enkele maanden toen de Martiaanse winter zijn intrede deed. De volgende onbemande missie naar de planeet, die van het Mars Science Laboratory, zal naar alle waarschijnlijkheid maarliefst vijf jaar duren en men is van plan om het vaartuig, dat ongeveer even groot is als een kleine personenauto, te laten landen in een gebied waar in het verleden wellicht vloeibaar water is voorgekomen. “We zijn vurig op zoek naar bewijs voor leven op de meest nabijgelegen planeet,” aldus Smith. “Ik denk dat we het in handen zullen krijgen, daar ben ik van overtuigd. Op een gegeven zal men een rotsblok omkeren en zeggen: oh god, daar is het.”

bron
ik hoop zo hard dat ik dat ooit nog mee mag maken
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_68313647
quote:
Op donderdag 23 april 2009 14:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In Groningen zijn ze ook met MOND beziggeweest, maar ik heb het altijd maar een beetje "gepriegel aan de vergelijkingen zodat je data klopt" gevonden. Een fatsoenlijk mechanisme of een fysische verklaring hebben ze volgens mij nog niet.
Ik denk dat dat MOND een beetje reverse engineering is. de verschillen oplossen door de vergelijkingen te veranderen. en dan die verschillen van die vergelijkingen omzetten in een overkoepelende vergelijking, en deze weer vergelijken met de oude newtoniaanse vergelijkingen om zo de verschillen te ontdekken en de oude newtoniaanse vergelijking aanpassen. Of zoiets
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_68327725
quote:
Op donderdag 23 april 2009 19:35 schreef Bensel het volgende:

[..]

Ik denk dat dat MOND een beetje reverse engineering is. de verschillen oplossen door de vergelijkingen te veranderen. en dan die verschillen van die vergelijkingen omzetten in een overkoepelende vergelijking, en deze weer vergelijken met de oude newtoniaanse vergelijkingen om zo de verschillen te ontdekken en de oude newtoniaanse vergelijking aanpassen. Of zoiets
Ja, zo gaat het wel een beetje. Inflatie is in mindere mate een ander voorbeeld; we hebben geen idee wat het tot stand heeft gebracht, maar het lost wel een paar problemen op en zorgt voor een consistentere theorie.

Overigens, bij supersymmetrie zijn ze ook nogal es aan alle parameters aan het schroeven om maar te blijven verklaren dat we nog nooit superpartners hebben waargenomen. Vooral mensen als Smolin (The trouble with Physics) bekritiseren dit soort werkwijzes.
-
pi_68342135
tvp

Ik heb StarCalc gedownload en ben bezig in Sterrenkunde voor Dummies.
"Everything we are, we are when we're alone."
pi_68344632
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 17:00 schreef Meursault het volgende:
tvp

Ik heb StarCalc gedownload en ben bezig in Sterrenkunde voor Dummies.
Nice Als je vragen hebt, spuw ze gerust
-
pi_68344752
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, zo gaat het wel een beetje. Inflatie is in mindere mate een ander voorbeeld; we hebben geen idee wat het tot stand heeft gebracht, maar het lost wel een paar problemen op en zorgt voor een consistentere theorie.
Kan je dat ook niet zeggen over donkere energie en donkere materie?
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
pi_68344891
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 18:50 schreef intraxz het volgende:

[..]

Kan je dat ook niet zeggen over donkere energie en donkere materie?
Nou, het punt met donkere energie en donkere materie is dat we het meten. Of er is iets heel grondig mis met onze theorie van gravitatie, of er zijn een heleboel deeltjes waarvan we de aard nog niet kennen. Dat laatste is geen gek idee; we kijken immers maar op een heel klein deel van het energiespectrum. Bovendien kan supersymmetrie een verklaring geven voor die donkere materie en energie, maar dat verhaal moet duidelijker worden zodra ze de LHC aangeslingerd hebben.

Sommige mensen opperen dat onze theorie van gravitatie aangepast moet worden. We weten door metingen dat de algemene relativiteitstheorie op kleine schaal (dus de schaal van het zonnestelsel) bijzonder nauwkeurig is, en ik zie zelf niet zo gauw hoe je op een elegante wijze de theorie kunt aanpassen.

Maar ik moet zeggen dat ik het kan begrijpen als mensen een beetje het ethergevoel krijgen bij de termen "donkere energie/materie"
-
pi_68345010
Donkere materie kan ik nog wel in komen hoor, maar bij donkere energie heb ik wel het idee dat het er maar even tussen geprakt is om het te laten kloppen. Ik weet dat de versnelde uitdijing wordt waargenomen, maar toch vind ik het zo zweverig.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  dinsdag 28 april 2009 @ 22:25:37 #236
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_68478987
TVP!
pi_68480164
28-04-2009

Astronomen zien tot nu toe verste object in heelal


Foto van de exploderende ster (in het midden) gemaakt door de Gemini North Telescope in Hawaii. Het gaat om een exploderende ster, ruim 13 miljard lichtjaren van de aarde. Foto NASA

Astronomen hebben het tot nu toe verst verwijderde en daarmee oudste object in het heelal geregistreerd. Het gaat om een exploderende ster, ruim 13 miljard lichtjaren van de aarde. Dit houdt in dat het licht er 13 miljard jaar over deed om de aarde te bereiken. Dat meldde ruimtevaartorganisatie NASA vandaag.

Sterrenkundigen namen een zwakke gammaflits waar. De explosie vond 'slechts' 630 miljoen jaar na de oerknal plaats. Een gammaflits is op de Oerknal na de krachtigste explosie in het heelal. Zo'n flits treedt op wanneer een zeer zware ster aan het eind van zijn leven is opgebrand en onder zijn eigen gewicht ineenstort tot een zwart gat.

De waargenomen ster was slechts 1 miljoen jaar oud en zo'n 30 keer zo groot als de zon. De flits in het sterrenbeeld Leeuw, die tien seconden werd geregistreerd, werd op 23 april als eerste waargenomen door de Amerikaanse NASA-satelliet Swift. Daarna registeerden andere telescopen in de wereld ook de gammaflits en bevestigden de ouderdom.


Het vorige verste object, eveneens een exploderende ster, werd in september 2008 ontdekt en bevond zich 190 miljoen lichtjaren dichter bij de aarde.

(nrc)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 1 mei 2009 @ 21:21:16 #238
251734 Vanquish_
PSV Eindhoven
pi_68570928
Mogelijk zwerven er zwarte gaten door de Melkweg heen
Het klinkt als de plot van een sci-fi film: immens grote zwarte gaten zwerven met een hoge snelheid doorheen ons melkwegstelsel en slikken alles dat ook maar wat te dichtbij komt op. In feite wijzen de nieuwe berekeningen die zijn gedaan door Ryan O’Leary en Avi Loeb erop dat wellicht honderden massieve zwarte gaten, overblijfselen van het vroege heelal, rondzwerven in ons sterrenstelsel. Voordat er paniek ontstaat: de aarde is veilig, want het dichtste zwart gat bevindt zich op enkele duizenden lichtjaren afstand. “Deze zwarte gaten zijn overblijfselen van de beginperiode van de Melkweg,” zei Loeb. “Je zou kunnen zeggen dat we net als archeologen studies uitoefenen om meer te weten te komen over de geschiedenis van ons melkwegstelsel en de vorming van zwarte gaten in het vroege heelal.” Er wordt er niet aan getwijfeld dat er verschillende kleinere zwarte gaten in het melkwegstelsel voorkomen: zulke zwarte gaten, die een paar keer tot hooguit enkele tientallen keren zo zwaar zijn als de zon, zijn de overblijfselen van gammaflitsen en supernova-explosies. Maar volgens deze theorie zouden er zich wellicht honderden zwarte gaten bevinden die elk een massa van duizend tot honderdduizend zonnen zouden hebben. Deze zouden in zeer vroege stadia ontstaan zijn, waarbij heel veel kleine dwergstelsels samensmolten en dit proces zou uiteindelijk tot de zwarte gaten lijden. Het proces is in principe zeer simpel: als elk dwergstelsel een klein centraal zwart gat heeft en deze uiteindelijk samensmelten krijg je een immens groot zwart gat. “Nu we weten wat te verwachten en kunnen we in de bestaande hemel op zoek gaan naar deze nieuwe klasse van objecten.”

Bron: AstroVersum
  vrijdag 1 mei 2009 @ 21:22:49 #239
251734 Vanquish_
PSV Eindhoven
pi_68570999
Kosmisch vuurwerk in dwergstelsels houdt langer aan dan gedacht
Gegevens die zijn verzameld met de Hubble Space Telescope hebben aangetoond dat plotselinge uitbarstingen van stervorming in kleine dwergstelsels ruim honderd keer zo lang duren als men tot nu toe veronderstelde. Deze lange duur zou invloed kunnen hebben op het denkbeeld over hoe dergelijke sterrenstelsels van tijd tot tijd veranderen en schijnt licht op de evolutie van soortgelijke objecten. De conclusie is gebaseerd op een studie naar een drietal dwergstelsels - NGC 4163, IC 4662, NGC 4068 - dat zich op zo’n acht tot veertien miljoen lichtjaar van onze planeet bevindt. Het trio maakt deel uit van observaties die in het teken staan van stervorming in achttien relatief nabijgelegen stelsels die onderling veel overeenkomsten vertonen. Wat blijkt is dat het ontstaan van nieuwe sterren op grote schaal voorkomt en de gebieden waarin deze worden vorming plaatsvindt elkaar ‘aansteken’ met een geboortegolf. “Het is te vergelijken met stukken knalvuurwerk die achter elkaar afgaan,” aldus Kristen McQuinn van de Universiteit van Minnesota, die de leiding had over de studie. Volgens haar zou een uitbarsting van stervorming in een dwergstelsel in totaal tweehonderd tot vierhonderd miljoen jaar in beslag nemen. Dat is veel langer dan het tijdsbestek van vijf tot tien miljoen jaar dat sterrenkundigen eerder vast weten te stellen. De onderzoekster denkt te weten waarom het verschil zo groot is: “men keek eerder alleen naar individuele clusters en niet naar het gehele sterrenstelsel, waardoor de geboortegolf van sterren vele malen korter leek te duren dan in werkelijkheid het geval is.” Aangezien dergelijke stelsels de bouwstenen vormen van hun grotere broertjes en zusjes die we vandaag de dag om ons heen zien, is het belangrijk om te begrijpen hoe lang de periode duurt waarin de meeste sterren worden gevormd. Reden genoeg voor McQuinn om met haar collega’s de komende tijd nog eens twintig soortgelijke objecten onder de loep te nemen, zodat er nog nauwkeurigere metingen gedaan kunnen worden.

Bron: AstroVersum
  zaterdag 2 mei 2009 @ 09:29:36 #240
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_68583895
oef, topic gevonden

m'n Basiscursus Sterrenkunde is afgelopen. was wel een zware cursus maar heb hem (bijna) helemaal gevolgd.

ik ben maar 3 keer afwezig geweest wegens ziekte en een ongeval.
---------

blijkbaar heeft de Oerknal niet op 1 plaats plaatsgevonden maar overal. heb ik zelf geleerd.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_68590400
Ja, omdat de oerknal niet alleen het begin van de materie en energie was, maar ook van de ruimte-tijd

Stel dat je een ballon opblaast van 0 tot een bepaalde grootte. Waar op die ballon is het begin? Da's hetzelfde idee
-
pi_68592738
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 14:55 schreef Haushofer het volgende:
Ja, omdat de oerknal niet alleen het begin van de materie en energie was, maar ook van de ruimte-tijd

Stel dat je een ballon opblaast van 0 tot een bepaalde grootte. Waar op die ballon is het begin? Da's hetzelfde idee
Als we deze ballon als voorbeeld voor de ruimte/tijd mogen gebruiken zou ik zeggen dat het begin van de ballon het moment is waarop men lucht in de ballon begint te blazen. De ballon zelf is de ruimte, de lucht die men erin blaast is de tijd. Op dat moment nemen tijd en ruimte toe.

De oerknal is dus in feite het begin waarop tijd en ruimte toe beginnen te nemen.
De oerknal zelf is een gebeurtenis in een ver verleden, indien tijd en ruimte gelijktijdig zijn toegenomen zou je kunnen zeggen dat onze afstand t.o.v. de oerknal zowel 13.7 miljard lichtjaar in km is. Maar ook 13.7 miljard jaar in tijd.

Wij bevinden ons in feite op de rand van de ballon en iedere seconde raken we verder verwijderd van het "beginpunt" van de ballon. Die rand van de ballon zie ik ook als rand van het universum. De luchtinhoud is de tijd. Naar mate de tijd en ruimte ( de ballon wordt groter) toenemen raken wij steeds verder van de oorspronkelijke oerknal verwijdert.

Oneindig, maar wel met een begin dus.
pi_68635661
Da's dan weer jammer dat hier niemand op reageerd..
pi_68639116
quote:
Op zondag 3 mei 2009 21:44 schreef chevere het volgende:
Wij bevinden ons in feite op de rand van de ballon het heelal....
Als we aan de rand zitten... Zouden we dan niet ergens aan de hemel
heel weinig sterren hebben ?
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_68640265
TVP, volg graag nieuwe stuff op dit gebied
Have fun...
pi_68641933
quote:
Op zondag 3 mei 2009 23:11 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Als we aan de rand zitten... Zouden we dan niet ergens aan de hemel
heel weinig sterren hebben ?
Je moet die rand dan zien als de ruimte-tijd, die vaak 2 dimensionaal wordt afgebeeld. (denk ik )
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  maandag 4 mei 2009 @ 00:35:36 #247
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_68642339
quote:
Op zondag 3 mei 2009 23:11 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Als we aan de rand zitten... Zouden we dan niet ergens aan de hemel
heel weinig sterren hebben ?
Of de rand is nog zo enorm groot dat er nog miljarden stelsels zich tussen ons en de rand bevinden

[ Bericht 1% gewijzigd door GasTurbine op 04-05-2009 00:40:57 ]
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_68681385
04-05-2009

Sterren kunnen planeten verslinden



In de laatste 20 jaar hebben wetenschappers honderden planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt. Een nieuwe studie heeft uitgewezen dat het aantal bekende exoplaneten nog hoger had kunnen uitpakken, ware het niet dat sommige planeten in hun moederster gevallen zijn en simpelweg niet meer bestaan. Het bewijs hiervoor is verkregen door te kijken naar het aantal bekende planeten per gegeven afstand tot de moederster. Hieruit blijkt veel planeten voorkomen op een afstand van 0,05 AU vanaf de moederster - op nog kortere afstand zijn nauwelijks planeten bekend.

Niemand weet zeker waarom planeten regelmatig voorkomen op 0,05 AU afstand van de moeder (waarbij 1 AU overeen komt met de afstand tussen de aarde en de zon). Het feit dat veel bekende exoplaneten dicht bij hun moederster staan kan verklaard worden aan de hand van planetaire migratie. Volgens de geaccepteerde modellen van planeetvorming kunnen dergelijke planeten onmogelijk op hun huidige positie ontstaan zijn. In plaats daarvan moeten ze veel verder weg ontstaan zijn, waarna ze vervolgens naar binnen zijn gemigreerd. Het feit dat planeten schijnbaar niet voorkomen binnen 0,05 AU afstand vanaf de moederster is moeilijker te verklaren.

Het is bekend dat een planeet die zich op extreem korte afstand tot de moederster bevindt, uiteen zal worden gescheurd door de zwaartekracht van de ster. Deze grens wordt de Roche-limiet genoemd - een vergelijkbare limiet kan worden aangetroffen bij allerlei soorten objecten, waaronder planeten (de ringen van Saturnus worden bijvoorbeeld geacht het resultaat te zijn van een maan die binnen de Roche-limiet van de planeet is gekomen). Nu lijkt de migratie van exoplaneten echter ruim buiten deze limiet te stoppen!

Waarom lijken planeten hier te stoppen? Sommige modellen suggereren dat materiaal binnen de stellaire stofschijf een jonge planeet naar binnen kan "duwen". Als een ster in staat is geweest om de directe omgeving vrij te maken van stof, zal de migratie van de planeet een halt toegebracht worden. Nu is een team van wetenschappers met een alternatieve verklaring gekomen. Wellicht bestaan er wel degelijk planeten die zich binnen de "grens" bevinden - alleen niet voor lang.

Getijdenkrachten tussen de planeet en de moederster doen de omloopbaan van de planeet steeds kleiner worden. Binnen tientallen miljoenen jaren zal de planeet binnen de Roche-limiet van de moederster komen. Vervolgens zal de planeet uiteen vallen en compleet door de moederster verzwolgen worden.

Deze studie suggereert dat de exoplaneet Corot-7b, die de kortste omloopbaan heeft van alle bekende planeten, niet lang meer te leven heeft. De planeet staat op slechts 0,017 AU afstand van de moederster. Dat betekent dat de planeet binnen 25 miljoen jaar de fatale Roche-limiet zal betreden.

Toekomstige studies zouden bewijs kunnen leveren voor dit soort gewelddadigheden. Zo zou het licht van een ster de chemische vingerafdruk van een verzwolgen planeet kunnen bevatten. Daarnaast zouden sterren die abnormaal snel roteren "opgewonden" kunnen zijn door een invallende planeet.



Bron: New Scientist

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_68692295
quote:
Op maandag 4 mei 2009 00:22 schreef intraxz het volgende:
Je moet die rand dan zien als de ruimte-tijd, die vaak 2 dimensionaal wordt afgebeeld. (denk ik )
quote:
Op maandag 4 mei 2009 00:35 schreef GasTurbine het volgende:
Of de rand is nog zo enorm groot dat er nog miljarden stelsels zich tussen ons en de rand bevinden
Dan is het toch makkelijk na te gaan met Hubble deep field observaties....
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_68694960
Ja. Maar hoe slaat dat op mijn reactie?
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')