quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:38 schreef leonieke het volgende:Ik dacht al dat het heel rustig bleef in dit topic, was ik ff uit het oog verloren dat er al een nieuw topic is
Het gaat snel he
quote:
Teigan, wat baba zegt, is juist hoor, er staan heel wat nuttige tips in (zeker omtrent het consequent zijn en niet constant aan hun hoofd te zeuren, laat ze soms ff uitrazen, ook in het begin van de les. Als je ze 50minuten laat 'werken' met hun hoofd vol andere zaken, krijg je ook niets gezien).
Ja, zeker als ze net pauze gehad hebben. Ik laat ze altijd de eerste 5 minuten effe tot rust komen, effe babbeltje en zo.. wat flauwekul maken, en dan rustig en relaxt met de les beginnen. Tenzij er iets is gebeurd waar ze echt even over *moeten* praten. Anders blijven ze er toch de hele les over bezig. Niet kwaad bedoeld hoor, maar zo is het meestal wel. En als je zegt: NU GA IK GEWOON DOOR MET DE LES, dan wéét je toch gewoon dat het in hun koppies doorgaat en dan kun je lullen als Brugman Keukens, maar ze pikken het dan toch niet op.
quote:
Ik geef praktisch fulltime les aan klassen van dit niveau en soms heb ik het ook nog moeilijk.
Het gros van mijn lessen geef ik ook les aan vmbo. Plus 2 klasjes 2 havo en een 3 gymnasium. Maar ik moet eerlijk zeggen: hoewel het toch iets pittiger is dan een 2 havo (twee vingers in de neus), haal ik toch meer voldoening uit mijn vmbo-klassen. Of het het feit is dat ze jou echt "nodig" hebben, ik weet niet wat het is...
quote:
Ik heb het geluk gehad dat de moeilijkste jongen van de klas na het eerste uur als laatste de klas uitging. Ik heb hem nog ff gesproken en gezegd dat ik hoop dat we volgend uur een nieuwe start kunnen nemen. Het heeft gelukkig geholpen, want de laatste 3 uur vielen al beter mee (ook al was het nog geen echt succes te noemen hoor).
Dat is iets waar ik ook de laatste jaren achter ben gekomen. Toen ik pas begon, 5 jaar geleden, gaf ik veel straf als iets me niet zinde of als iemand vervelend was. Nu ga ik gewoon even met die leerling de gang op en praat effe met hem. Dan vraag ik rustig wat er aan de hand was, waarom hij zo reageerde en of ik misschien iets fout deed. Met straffen haal je de oorzaak van het gedrag namelijk niet weg. En meestal kunnen ze je ook precies uitleggen waarom ze zich zo gedroegen. Tenzij je écht zo'n stijfkoppig figuur er tussen hebt zitten.
(Maar dat soort figuren fascineren me. Ik heb vier jaar lang een leerling gehad, die voortdurend de kont tegen de krib gooide, echt een eikel eerste klas. Zat meer op het kantoortje bij de afdelingsleider dan wat anders. Maar ik had zoiets van - waarom gedraagt hij zich zo? Wat is daar gaande in zijn hoofd? En opeens, vlak voor het eindexamen, had ik weer eens een gesprek met hem, en kwam opeens alles er uit. Vanaf dat moment ging het tussen ons stukken beter. Hij had iemand gevonden die hem eindelijk begreep, wat vier jaar lang niet gebeurd was. Sindsdien fascineren echte "etters" me. Maar dat effe terzijde). quote:
Op dinsdag 12 september 2006 18:02 schreef teigan het volgende:Ik hoor ook wel van collega's dat zij de eerste lessen VMBO ook moeite hebben, ook al hebben ze zoveel ervaring, maar het viel me even zo vies tegen...
Kan ik me heel goed voorstellen hoor. Ik zou mijn eerste jaar op het VMBO voor geen goud meer over willen doen.
quote:
Ik zie het gewoon even echt helemaal niet meer zitten, en ik wilde dit zo graag...
Ook die gedachte had ik destijds. Is dít het nou? Maar als je eenmaal door die periode heen bent, zul je merken dat het erg leuk is. Want vergeet niet, de leerlingen moeten jou ook leren kennen he. En als ze je eenmaal geaccepteerd hebben, dat is een wereld van verschil. Ik kan nu flauwekul maken met die leerlingen, maar ze letten ook goed op de les. Als ze problemen met iets hebben, komen ze naar me toe. Af en toe leg ik wel eens een leerling in de houtgreep, wanneer hij wat te druk is,. en dan gaan we weer verder. Gun het wat tijd. Ik weet dat het moeilijk is. Ik had die eerste periode ook zoiets van:
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 21:11 schreef thaleia het volgende:Wisten jullie dit al?
"Daarnaast ontvangen ze een eenmalige bonus van 200 euro. Dat bedrag wordt uitgekeerd op 5 oktober 2006, de internationale dag van de leraar."
bronIs blijkbaar al een jaar bekend, maar ik volg die dingen allemaal niet zo en hoorde het vandaag pas op het werk