Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:08 |
Dat het schadelijk is voor de auto weet ik wel, maar is het erg als ik dat ongeveer 10 km heb gedaan, en niet buitensporig veel geremd heb? Alvast bedankt | |
Scrutinizer | maandag 24 juli 2006 @ 00:13 |
Als de handrem het nog steeds doet is er niks aan de hand. | |
Topmaat | maandag 24 juli 2006 @ 00:13 |
Haha, heb ik ook eens gehad. Ik wou een auto hebben, en ik mocht een auto van mijn oom hebbe... een oude auto die nog bij hem thuis stond. Dus ik ermee wegrijden... blijkt 10 km verder ongeveer dat de handrem er nog op zat. Ik moest gaan tanken en ik zag opeens rook van die banden komen... en toen merkte ik het op. Daarna ree ik verder na het tanken, en een paar keer kon ik geeneens remmen terwijl er een auto die voor me reed remde... gelukkig sloeg hij op tijd af, anders zat ik er bovenop En daarna had ik het nog een paar keer dat hij niet (goed) remde. Maar toen die afgekoeld was was het wel weer goed gelukkig maar een maandje later was hij al kapot , er was ingebroken in de auto toen ik op vakantie was en helemaal vernield... dus ja. Gelukkig heb ik al lang een andere auto | |
babba | maandag 24 juli 2006 @ 00:14 |
Volgens mij is het wel behoorlijk schadelijk, laatst stopte er iemand naast me bij het stoplicht en toen stapte die gast uit om naar z'n wielen te kijken, waar allemaal rook af kwam. Had dus hetzelfde gedaan als jou | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:16 |
quote:Ik heb niks gemerkt eigenlijk De eerste keer dat ik het vergeet, krijg je ervan als je moe bent | |
FCDB | maandag 24 juli 2006 @ 00:23 |
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit! Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden | |
RecomServ | maandag 24 juli 2006 @ 00:24 |
als ik jou was zou ik toch maar eens voor nieuwe remblokjes gaan kijken... die zullen nu wel ver versleten zijn... als is het maar uit voorzorg! | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:25 |
quote:Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs hé | |
Keiichi | maandag 24 juli 2006 @ 00:25 |
Er reed er laatst nog eentje voor me waar de rook vanaf kwam. | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:26 |
quote:Denk dat ik dat maar doe ja | |
Scrutinizer | maandag 24 juli 2006 @ 00:26 |
quote:En over rode lampjes op het dashboard heb je niets geleerd bij je rijlessen? | |
Topmaat | maandag 24 juli 2006 @ 00:28 |
quote:Hij kent de rode lampjes alleen ergens anders van... | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:29 |
quote:Heb vandaag zo'n 200 km gereden, op het strand gelegen, verder nog gevoetbald. En dan om 23:00 uur naar huis. En ja ik zag een rood lampje branden, helaas was dat pas toen ik net thuis was | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:29 |
Hoeveel koste nieuwe remblokjes? | |
Sessy | maandag 24 juli 2006 @ 00:31 |
quote:Mja wij hebben een keer ongeveer die afstand gereden en het begon te stinken maar ze hebben er nooit opmerkingen over gemaakt bij APK's of grote beurten dus het zal wel goed zijn geweest. | |
Scrutinizer | maandag 24 juli 2006 @ 00:31 |
quote:Als het nou nog klaarlichte dag was kon ik me het nog voorstellen maar als je dat in het donker over het hoofd ziet | |
LowJoe | maandag 24 juli 2006 @ 00:31 |
quote:Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor! | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:32 |
quote:Ik kijk nooit naar het dashboard | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:32 |
quote:Dat doet mij vader ook altijd | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:32 |
quote:Wat voor auto was dat? | |
Scrutinizer | maandag 24 juli 2006 @ 00:33 |
quote:Het verschilt ook nog eens of je achter schijven heb met aparte trommeltjes voor de handrem of gewoon trommels. | |
The_Terminator | maandag 24 juli 2006 @ 00:33 |
Je merkt toch wel dat je auto op de handrem staat als je probeert weg te rijden? De auto zou dan op zijn minst minder hard optrekken en je zult de koppeling ook niet zo snel op kunnen laten komen. Ik zet mijn auto overigens altijd in de versnelling. | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:33 |
quote:Lang de koppeling inhouden is ook niet gezond hoor. (als je lang moet wachten voor een stoplicht dus, ofzo) | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:34 |
quote:Ik merk 't ook niet hoor. Ligt er denk ik ook wel aan hoe ver je hem omhoog hebt getrokken. | |
Sterke_Yerke | maandag 24 juli 2006 @ 00:34 |
quote:Laat die mensen dan maar snel hun rijbewijs inleveren, je hoort gewoon de koppeling in te trappen tijdens het starten. | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:34 |
quote:ik heb er helemaal niks van gemerkt. De auto in kwestie is trouwens een Toyota Yaris | |
Sterke_Yerke | maandag 24 juli 2006 @ 00:35 |
sommige mensen geven alleen een aai aan de handrem, en dan denken ze dat ie al vaststaat | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:35 |
quote:Je controleert toch wel even of ie in de versnelling staat Dommie. | |
Scrutinizer | maandag 24 juli 2006 @ 00:36 |
quote:Bij het starten moet je sowieso de koppeling intrappen, dat is veel beter voor de motor, startmotor en vraagt ('s winters) minder van je accu. | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:36 |
quote:Die van mij stond helemaal omhoog (' ' ) Doe ik altijd eigenlijk | |
Scrutinizer | maandag 24 juli 2006 @ 00:37 |
quote:Tja, daarin zit het dashboard ook op de verkeerde plek. | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:38 |
quote:Jep | |
The_Terminator | maandag 24 juli 2006 @ 00:39 |
quote:Dat maakt wel wat verschil idd, ik moet mijn handrem ook behoorlijk ver omhoogtrekken als ik zeker wil weten dat de auto blijft staan. Maargoed, ik ging van de situatie uit dat de handrem van de TS goed vast stond | |
Keiichi | maandag 24 juli 2006 @ 00:39 |
quote:Toen m'n handrem eens was blijven hangen kreeg ik 'm echt niet vooruit! Burning rubber met m'n voorwielen | |
LowJoe | maandag 24 juli 2006 @ 00:42 |
quote:NIET ALS HET JE EIGEN AUTO IS!Maar als je hem b.v. ingelevert hebt bij de garage is er weer zo'n domoor die hem in de versnelling laat staan! | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:43 |
quote:Dan nog. Zoiets hoort bij het automatisme wat je in een auto doet eer je het ding start. | |
Keiichi | maandag 24 juli 2006 @ 00:44 |
quote:Bij het starten hoor je altijd gewoon je koppeling in te douwen. Zo is het mij wel geleerd. Is een kleine moeite lijkt me aangezien je 'm toch altijd in z'n 1 moet zetten voordat je weg mag rijden. | |
Sessy | maandag 24 juli 2006 @ 00:45 |
quote:mercedes, avantgarde, op diesel en de krachtigste motor die ze erin wilden doen geloof ik, dat model dat ze wat jaren terug hadden met die ronde koplampen (dat tussen die vroegere rechthoekige en de huidige ovaalig-druppelvormig overlopende koplampenmoddellen in zat)... Mja ik weet niet zo veel van auto's, en ik was pas 9 of zo, ik weet wel dat dat ding een tank was, niet normaal gewoon. We hebben met een boot van 10 meter erachter 140 km/h gereden in Frankrijk over de tolwegen toen. Mijn toenmalige stiefpa had niet eens gemerkt dat hij met handrem op reed, hij trok alleen wat langzaam op volgens hem... | |
LowJoe | maandag 24 juli 2006 @ 00:47 |
quote:En wie heeft jouw die wijsheid in geramt??Versnelling in zijn vrij is in zijn vrij!,dan is de motor los van de aandrijfas en dus zal die niet mee draaien!Dus of het nou winter is of zomer hoef je echt niet te ontkoppelen.....Er zal natuurlijk wel iets mee draaien in de versnellingsbak,mooi,dan kan die al vast een beetje opwarmen in de winter....... Nee,dat wat jij beweert is alleen maar geldig bij slecht onderhouden en eigenlijk brakke auto's...... | |
LennyKravitz | maandag 24 juli 2006 @ 00:47 |
quote:Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels... Snap niet dat mensen het niet gewoon doen zoals het hoort... en zoals aangeleerd... want zo moeilijk is het niet... | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:48 |
quote:Wat een onzin. Ik rol ook niet achteruit als ik de voetrem gebruik ipv de handrem op een heuveltje. En het mag beide. Dus vanwaar de vraag hoe ie zijn rijbewijs heeft gehaald? | |
LowJoe | maandag 24 juli 2006 @ 00:49 |
quote:Nee,het automatisme is om als je aan komt in de parkeerplaats dat je dan de versnelling in zijn vrij zet.......Zodat je dan als je weer in stapt niet hoeft te ontkoppelen of hem in zijn vrij te zetten..... | |
LennyKravitz | maandag 24 juli 2006 @ 00:50 |
quote:Nog zoeen... eerste les van je rijles leer je bij het starten van je auto ALTIJD je koppeling ingetrapt te houden... zo simpel... Is gewoon standaard, denk er niet eens bij na... | |
Sessy | maandag 24 juli 2006 @ 00:50 |
Gaat dat met kleine benzineauto's ja, hellingtrekken zonder gas te geven? (ik neem tenminste aan dat je niet alle drie de pedalen met 2 voeten inhouden kan, want je moet dus de koppeling laten komen, remmen, en waar geef je dan gas mee? Want m'n ma's benzineautootje slaat af hoor als je geen gas geeft) | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:51 |
quote:Nee, ik zet hem juist in de versnelling zodat ie niet weg kan rollen. *blijft bij standpunt* Tevens moet je dat gewoon áltijd controleren, meneertje. *blijft bij standpunt* | |
Scrutinizer | maandag 24 juli 2006 @ 00:51 |
quote:Trap maar eens de koppeling in als de motor koud is en de versnellingsbak in z'n vrij staat, de motor gaat dan iets meer toeren maken en ondervindt dus minder weerstand. | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:52 |
In me vaders auto zou dit nooit gebeurd zijn, als je daar de handrem erop laat staan gaat dat ding piepen en flitsen er allemaal dingentjs op het dashboard | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:52 |
quote:Je kunt hem toch op laten komen en zodra je merkt dat ie wil gaan gas geven? Van je rempedaal naar je gaspedaal heb je toch wel in een seconde geflikt. Je kan ook (ik zeg niet dat het goed is voor je koppeling) op een heuvel stilstaan zonder de rem en het gas te gebruiken (dus alleen je koppeling)? Dus waarom zou je achteruit rollen als je de koppeling fatsoenlijk gebruikt? | |
#ANONIEM | maandag 24 juli 2006 @ 00:52 |
quote:Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen. | |
LowJoe | maandag 24 juli 2006 @ 00:53 |
En dan staat die auto op het randje van een gracht,ik kom er in en start en lig meteen in het water! Zeer goed automatisme hoor! | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:53 |
quote:Nee. Zie mijn | |
#ANONIEM | maandag 24 juli 2006 @ 00:54 |
quote:Gelul dus. | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:54 |
quote:Aha, ken ik niet Wel een oude auto dus. | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:54 |
quote:Wat is gelul? | |
LennyKravitz | maandag 24 juli 2006 @ 00:54 |
quote:Ik moest bij rijles nooit mijn rem ingedrukt houden... bij vlak staan is het niet nodig, en hellinkje op gebruik je de handrem... en dat is juist tegen het naar achteren rollen... (hoewel met oefenen dat natuurlijk niet gebeurt)... alleen helling af gebruik je voetrem... tja kan natuurlijk de instructeur zijn geweest... maar echt heb er een gehad die zover achteruit rolde dat hij net m'n auto raakte ook... (gelukkig geen schade)... | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:56 |
quote:Ik heb het met de voetrem geleerd aangezien ik het met de handrem juist minder goed kon. (ik voelde het punt niet wanneer het ding wilde rijden, toendertijd) Examinator zei er niks van, die vond het ook prima. | |
#ANONIEM | maandag 24 juli 2006 @ 00:57 |
quote:Dat de auto niet achteruit rolt Jij zegt van je rem naar je gas te kunnen in 1 seconde. Dat lukt ook wel in 0,5 seconde. Maar 1500 kg op een flinke heuvel rolt ook in een halve seconde wel achteruit, natuurlijk kun je hem op zn koppeling afremmen in die tussenliggende fase. Maar dan slaat de motor af lijkt me. | |
LennyKravitz | maandag 24 juli 2006 @ 00:58 |
quote:dat punt hoef je niet echt te voelen... je trekt 'm gewoon een beetje door het laatste stukje grip van de handrem heen (nee niet vol). .. is niet erg... | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 00:58 |
Topickaping | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 00:59 |
quote:Dan slaat de motor niet af, tenminste, als je dus snel genoeg bent. | |
Parvus | maandag 24 juli 2006 @ 01:00 |
haha dat heb ik ook al 3 keer gehad | |
#ANONIEM | maandag 24 juli 2006 @ 01:00 |
quote:Zou kunnen. Ik ben wel geneigd te zeggen dat het van de auto afhankelijk is of dit kan of niet. | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 01:00 |
quote:Als ik het andere beter kan, gebruik ik dat liever . Maar nu gebruik ik de handrem wel wat meer. | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 01:01 |
quote:Mwoah, denk 't niet. Genoeg verschillende auto's gereden en tot nu toe nog steeds gelukt. | |
#ANONIEM | maandag 24 juli 2006 @ 01:03 |
quote:Mijn Porsche is veelste fijn afgesteld | |
Anne | maandag 24 juli 2006 @ 01:04 |
quote: | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 01:05 |
quote: | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 01:06 |
Ach en anders hoor ik het morgen wel van me moeder, mocht ze het merken | |
#ANONIEM | maandag 24 juli 2006 @ 01:07 |
quote:Je bedoelt: als ze auto bovenaan helling parkeert en hem na 2 uur onder aan de helling tegen een muur aan vindt? | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 01:09 |
quote: | |
18konijn | maandag 24 juli 2006 @ 01:24 |
Wat een hoop rare dingen lees ik hier! Ten eerste dien je ALTIJD de koppeling in te trappen als je de auto start zodat het er helemaal niet meer toe doet of de versnelling ingeschakeld is dan wel in zijn vrij staat (Veiligheid voor alles, stel je voor dat de auto naar voren schiet...) Ten tweede dien je op een helling de handrem aan te trekken en dan bij het wegrijden deze rustig te laten zakken terwijl je de koppeling op laat komen en wat gas geeft. Dit is de enige veilige methode die voorkomt dat je achteruit gaat rijden. Onbegrijpelijk dat sommigen andere gewoonten nog durven te verdedigen ook! | |
LennyKravitz | maandag 24 juli 2006 @ 01:39 |
quote:Hè hè, einde iemand die ook gewoon doet zoals het moet... Echt waar het is schokkend hoeveel mensen vanaf dag 1 na het rijbewijs te hebben behaald, toch maar hun eigen regeltjes en gewoonten introduceren... en dan ook nog vinden dat ze het beter doen... de meeste dingen doe je gewoon zonder na te denken... zoals een koppeling intrappen bij starten, zoals handremgebruiken bij hellingproef, zoals rechts of links knipperen bij veranderen van richting, zoals je handrem eraf halen als je wegrijden gaat.... allemaal automatismen die je na verloop van tijd moet ontwikkeld hebben... | |
garnage-patrick | maandag 24 juli 2006 @ 02:35 |
quote:maar zo klopt het ook. zo heb ik het ook geleert en doe ik het ook. gewoon met handrem. klaar veel makkelijker. en koppeling en beetje gas bij. hij wil weg handrem los. en hup je gaat naar voren. | |
SuperBosch | maandag 24 juli 2006 @ 03:11 |
quote:Als je een 0.8 liter motor hebt niet. Maar met een beetje motor zou je zelfs op de koppeling alleen al de berg op moeten kunnen komen als je een beetje gevoel hebt voor de auto. (tenzij je een kapotte versnellingsbak hebt of als je gewoon lomp bent.) | |
Catch22- | maandag 24 juli 2006 @ 04:39 |
quote:ALTIJD starten met rem en koppeling ingetrapt, nooit geleerd? Bij de VW Passat (en vast legio andere auto's) moet je de koppeling ingetrapt hebben, anders start 'ie gewoon niet | |
Sessy | maandag 24 juli 2006 @ 11:02 |
quote:Toen wassie nieuw. | |
veldmuis | maandag 24 juli 2006 @ 11:14 |
Hoi. Ik heb ook wel eens met de handrem erop gereden en ik zie het lampje op het dashboard niet omdat ik keilaag zit en dat dan precies achter het stuur verstopt zit . | |
longinus | maandag 24 juli 2006 @ 11:16 |
Als ik de handrem vergeet trekt hij minder snel op, dat merk ik wel binnen tien meter. | |
veldmuis | maandag 24 juli 2006 @ 11:17 |
quote:Ik niet, ik stamp het gas altijd vol in bij het wegrijden en laat dan rustig de koppeling opkomen. Net als oude mensen dat doen. . | |
2609 | maandag 24 juli 2006 @ 11:44 |
hoe kan je je handrem erop laten hebben jullie geen lampje ofzo | |
osmo | maandag 24 juli 2006 @ 11:53 |
quote:Je handrem heeft toch niets met de normale remmen te maken? als je rijdt met je handrem opgetrokken slijpt je handrem constant :s | |
Dromer | maandag 24 juli 2006 @ 12:07 |
quote:Met kleine benzinemotortjes wil het nogal eens lastig zijn.. maar met alles met een wat grotere cilinderinhoud en zeker diesels is hetgeen IJsmeis zegt héél makkelijk te doen. Koppeling laten komen tot toerental een klein beetje gaat dalen en op dat moment van rem naar gas.. voordat motor af kan slaan ben je dan vertrokken. Alleen op héél steile hellingen (in NL alleen in Limboland te vinden voor zover ik weet) zul je het wel met handrem moeten doen. Genoemd trucje deden we met vrachtwagens ook altijd.. lastig in Limboland vuilnis ophalen als je tachtig keer per (hellende) straat de handrem erop moet gooien.. (ivm luchtremsysteem ook hoop herrie telkens) | |
Captain_Chaos | maandag 24 juli 2006 @ 12:13 |
Ligt eraan wat voor auto je hebt. Doorgaans bedien je met de parkeer- / handrem de schijven / trommels. In dat geval kan het mogelijk zijn dat je wanneer je met verhoogde snelheid heb gereden je van de blokken / voeringen het frictiemateriaal dat contact maakt met de schijf / trommels hebt laten verglazen. Dat gaat direct ten koste van de remvertraging van je auto. Sommge auto's hebben een trommelrem op een cardanas als parkeer- / handrem. In dat geval is er geen gevaar voor de remvertraging van je auto omdat de bedrijfsrem niet bij de parkeer- / handrem betrokken is. | |
_Boo_ | maandag 24 juli 2006 @ 12:23 |
quote:Bij rijlessen heb ik juist geleerd niet de handrem te gebruiken op een helling. Nu ik in de benzineauto rij van mijn ouders doe ik dat wel, maar in een dieselauto hoeft dat echt niet. | |
Gluckskafer | maandag 24 juli 2006 @ 12:57 |
De parkeerregels: als je parkeert zet je de auto in de 1e versnelling, of in z'n achteruit. Dit naar gelang de parkeerrichting en of de parkeerplek schuin afloopt. Handrem kan wel, maar is niet nodig. Enkel bij zeer schuine hellingen. Zoals in Limburg of in het buitenland. | |
Gluckskafer | maandag 24 juli 2006 @ 13:01 |
Mensen die in z'n vrij parkeren, en alleen op de handrem vertrouwen zijn onnozel / eng. | |
_Boo_ | maandag 24 juli 2006 @ 13:05 |
2609 | maandag 24 juli 2006 @ 13:05 |
quote: | |
Gluckskafer | maandag 24 juli 2006 @ 13:10 |
quote:Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos. En notoire handrem-en-in-z'n-vrij-parkeerders, zullen hun parkeergedrag toch niet ineens omgooien als het winter word. Of zijn het mischien seizoens-parkeerders, ofzo. | |
_Boo_ | maandag 24 juli 2006 @ 13:17 |
quote:Dat heb ik nog nooit meegemaakt. | |
2609 | maandag 24 juli 2006 @ 13:37 |
quote:als mn handrem vastgevroren is pak ik gewoon de auto van mn moeder of van mn zus die zijn heus niet allemaal vastgevroren | |
Caramba | maandag 24 juli 2006 @ 13:44 |
quote:Nee hoor, dat gaat zelfs heel goed! Ik rij regelmatig met een 600KG zware aanhanger en kan hellingtrekken zonder de handrem te gebruien en ZONDER achteruit te rollen. Benodigdheden: een auto met een 1.9 turbo diesel motor (opel astra 1.9TD uit 1996) en 2 snelle voeten | |
Gluckskafer | maandag 24 juli 2006 @ 13:45 |
quote:Gebruiken die ook steevast de handrem? Mijn moeder parkeert wel altijd in de versnelling, maar óók nog eens de handrem erbij, en dat krijg je ze maar niet afgeleerd. | |
Caramba | maandag 24 juli 2006 @ 13:55 |
quote:Natuurlijk moet je uiteindelijk wel eens je voetrem gebruiken, maar bij een helling kan je beter terug blijven schakelen (en natuurlijk de koppeling op laten komen) totdat je de gewenste snelheid hebt. Ga je dan alsnog te hard kan je altijd nog de voetrem gebruiken. In Nederland is dit trouwens niet zo'n punt, maar als je bijvoorbeeld in de Alpen op vakantie bent bespaart dit je je remmen en hebben je remmen nog optimale remkracht in het geval van een noodstop. Overigens parkeer ik ook altijd in z'n vrij met de handrem erop, tenzij de auto op een helling staat, dan gebruik ik de versnelling en de handrem. | |
Caramba | maandag 24 juli 2006 @ 14:00 |
quote:Vastvriezende handremmen komen misschien voor bij oude auto's maar ik doe het al jaren en heb het nog nooit meegemaakt. Trouwens, als hij vastvriest rij je toch een stukje met de handrem erop? Dan wordt het warm zat en is ie weer snel ontdooid Overigens kan ik vermelden dat het rijden met de handrem erop vaak niet eens mogelijk is bij nieuwe auto's. Als je de handrem een beetje strak aantrekt is de motor niet krachtig genoeg om hem er doorheen te trekken. Zojuist nog getest (Fiat Stilo 1.9JTD 110PK, eerst komt de hele auto omhoog, dan wat gesputter met licht doorslippende voorwielen en dan komt de auto wel wat centimeters naar voren met veel horten en stoten. Kortom, ik kwam niet weg) | |
osmo | maandag 24 juli 2006 @ 14:23 |
quote:Ja waarom zou je iets gebruiken voor wat het bedoeld is ... jij smeert je boterhammen met een houten lepel? | |
Dromer | maandag 24 juli 2006 @ 14:51 |
In de VS heet het ding zelfs parking-brake | |
InTrePidIvity | maandag 24 juli 2006 @ 14:52 |
Met een beetje diesel heb je helemaal geen rem meer nodig op een helling... In de Corsa van m'n moeder kan je met een beetje spelen makkelijk stil blijven staan op de gemiddelde helling. Wat is er trouwens mis met je handrem aantrekken als je geparkeerd staat? Ik zet 'm altijd in z'n vrij + handrem... Mij is altijd verteld dat als er een mongool tegen je stilstaande auto (die wel in z'n versnelling staat) botst, je versnellingsbak een flinke opdoffer krijgt... | |
Dromer | maandag 24 juli 2006 @ 14:59 |
quote:Je hebt ook van die grapjassen die je auto 50 meter verderop duwen door de versnelling heen... Doe je met z'n tweetjes zo... | |
Gluckskafer | maandag 24 juli 2006 @ 15:04 |
quote:Dat is een fabeltje. Degene die jou dat heeft wijsgemaakt heeft zeker nog nooit een wagen aan de gang geduwd. In de garage gebruiken ze de wagen in versnelling soms om mazoutpompen af te stellen. | |
NrSiX | maandag 24 juli 2006 @ 15:20 |
quote:Savonds naar huis rijden (lichtjes dus aan op het dashbord) en dan niet zien dat het rode lampje brand.. apart :p | |
Sessy | maandag 24 juli 2006 @ 15:48 |
Ik heb met rijles altijd geleerd juist de auto in z'n vrij te zetten bij 't parkeren... M'n ma ook, die heeft bij dezelfde vent gelest. Nog nooit vastgevroren hoor. | |
osmo | maandag 24 juli 2006 @ 15:56 |
quote:Net zo'n fabeltje als dat je handrem aanvriest als je ze aantrekt, onze auto staat ALTIJD buiten en dat is nog nooit gebeurd, zelfs niet toen we die ouwe Volvo 240 nog hadden. | |
Knoekie | maandag 24 juli 2006 @ 16:00 |
quote:Hey is een Yaris hé, daar zit het dashboard aan de verkeerde kant | |
Gluckskafer | maandag 24 juli 2006 @ 16:05 |
quote:Handremmen bevriezen ook nog na bouwjaar 1985, het vocht is nog steeds net zo nat, en de vorst nog steeds net zo koud. Je kunt je handrem in de auto wel naar beneden doen, denkend dat je hem losmaakt, maar hij blijft er gewoon opstaan omdat de kabel niet terug schuift. En als het dan vriest, dan doe je er weinig aan, laten ontdooien of knippen. | |
osmo | maandag 24 juli 2006 @ 16:29 |
quote:En de kans dat dat daadwerkelijk gebeurd is even groot dan dat er iemand achterop je auto knalt terwijl je versnelling staat. | |
JosvG | maandag 24 juli 2006 @ 18:14 |
quote:Ik werk bij een garagebedrijf, en hoe vaak mensen opbellen dat ze de auto niet van de rem krijgen omdat de handrem vastzit wil je niet eens weten, als de auto een aantal dagen stilstaat in de winter (vooral buiten) dan zit dat ding muurvast. Verder moet je tijdens het starten altijd de koppeling intrappen, en ook mag je gewoon hellingtrekken met de voetrem. | |
InTrePidIvity | maandag 24 juli 2006 @ 18:20 |
quote:Is het nou slecht om je koppeling lang ingedrukt te houden? | |
JosvG | maandag 24 juli 2006 @ 18:27 |
quote:Niet als je hem helemaal ingedrukt houdt, wel als je hem niet helemaal, of zelfs op/tegen het aangrijpingspunt houdt. Vaak je koppeling indrukken en weer op laten komen als je langzaam rijdt is overigens ook niet bevorderlijk. | |
FCDB | maandag 24 juli 2006 @ 19:21 |
quote:Inderdaad... 1e wat mn instructeur altijd zei! Goed stom als je dat niet doet en vooral als je niet degene bent die de auto het laatst heeft gebruikt! quote:In zn vrij en voet lichtjes op de rem houden als dat uberhaubt wel nodig is. Zo doe ik dat tenminste. quote:Op het examen gewoon doen ja... maar als je zelf gaat rijden ga je toch een beetje je eigen gangetje... en dit is nu mijn gangetje Zo verkeerd is het toch niet Het gaat erom dat je niet achteruit rolt op een helling, hoe je dat doet intresseert me vrij weinig als je maar niet terug rolt! quote:Iemand die ik ken die legt altijd zn voet op de koppeling.. dus hij legt zn voet niet in het rust vak helemaal links maar dus rustig op de koppeling... Eens in de 1,5 jaar kan ie er een nieuwe koppelling in knallen omdat die andere versleten is, maar zn voet ergens anders neerleggen ho maar! De garage klaagt overigens niet | |
veldmuis | maandag 24 juli 2006 @ 19:29 |
quote:Handrem is eigenlijk ook een foute benaming, ik weet iig dat de Mercedes Vito's een parkeerrem hebben die je met je voet moet inraggen (debiel, zwaar beladen en helling trekken is dan dus snel trappen), en sowieso staat er op elk dashboard een ((P))-lampje. | |
FCDB | maandag 24 juli 2006 @ 19:42 |
quote:Zo inderdaad INRAGGEN... wat een kut busjes zijn dat zeg! | |
siekman | woensdag 26 juli 2006 @ 15:03 |
quote:Ja en een beetje chauffeur houd hem gewoon op de koppeling . remmen op een heuveltje en hellingtrekken met hand of voetrem is voor mietjes | |
yup | woensdag 26 juli 2006 @ 18:03 |
quote:Dat was mij zelfs overkomen (deze winter nog, Vectra '98 model), en ik geloofde het ook niet eerlijk gezegd. God punishes | |
sungaMsunitraM | donderdag 27 juli 2006 @ 16:02 |
Heerlijk, wéér een PTA-topic dat uitmondt in een welles-nietes-discussie over hoe je het beste kan rijden | |
nonzz | woensdag 20 september 2006 @ 08:55 |
quote:Als man kun je je lul toch op 1 van den pendalen leggen? |