FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Rijden met handrem erop
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:08
Dat het schadelijk is voor de auto weet ik wel, maar is het erg als ik dat ongeveer 10 km heb gedaan, en niet buitensporig veel geremd heb?

Alvast bedankt

Scrutinizermaandag 24 juli 2006 @ 00:13
Als de handrem het nog steeds doet is er niks aan de hand.
Topmaatmaandag 24 juli 2006 @ 00:13
Haha, heb ik ook eens gehad. Ik wou een auto hebben, en ik mocht een auto van mijn oom hebbe... een oude auto die nog bij hem thuis stond.

Dus ik ermee wegrijden... blijkt 10 km verder ongeveer dat de handrem er nog op zat. Ik moest gaan tanken en ik zag opeens rook van die banden komen... en toen merkte ik het op.

Daarna ree ik verder na het tanken, en een paar keer kon ik geeneens remmen terwijl er een auto die voor me reed remde... gelukkig sloeg hij op tijd af, anders zat ik er bovenop
En daarna had ik het nog een paar keer dat hij niet (goed) remde.

Maar toen die afgekoeld was was het wel weer goed gelukkig maar een maandje later was hij al kapot , er was ingebroken in de auto toen ik op vakantie was en helemaal vernield... dus ja.

Gelukkig heb ik al lang een andere auto
babbamaandag 24 juli 2006 @ 00:14
Volgens mij is het wel behoorlijk schadelijk, laatst stopte er iemand naast me bij het stoplicht en toen stapte die gast uit om naar z'n wielen te kijken, waar allemaal rook af kwam. Had dus hetzelfde gedaan als jou
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:16
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:14 schreef babba het volgende:
Volgens mij is het wel behoorlijk schadelijk, laatst stopte er iemand naast me bij het stoplicht en toen stapte die gast uit om naar z'n wielen te kijken, waar allemaal rook af kwam. Had dus hetzelfde gedaan als jou
Ik heb niks gemerkt eigenlijk

De eerste keer dat ik het vergeet, krijg je ervan als je moe bent
FCDBmaandag 24 juli 2006 @ 00:23
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!

Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden
RecomServmaandag 24 juli 2006 @ 00:24
als ik jou was zou ik toch maar eens voor nieuwe remblokjes gaan kijken... die zullen nu wel ver versleten zijn...

als is het maar uit voorzorg!
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:25
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:23 schreef FCDB het volgende:
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!

Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden
Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs hé
Keiichimaandag 24 juli 2006 @ 00:25
Er reed er laatst nog eentje voor me waar de rook vanaf kwam.
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:26
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:24 schreef RecomServ het volgende:
als ik jou was zou ik toch maar eens voor nieuwe remblokjes gaan kijken... die zullen nu wel ver versleten zijn...

als is het maar uit voorzorg!
Denk dat ik dat maar doe ja
Scrutinizermaandag 24 juli 2006 @ 00:26
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:25 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs hé
En over rode lampjes op het dashboard heb je niets geleerd bij je rijlessen?
Topmaatmaandag 24 juli 2006 @ 00:28
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:26 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

En over rode lampjes op het dashboard heb je niets geleerd bij je rijlessen?
Hij kent de rode lampjes alleen ergens anders van...
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:29
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:26 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

En over rode lampjes op het dashboard heb je niets geleerd bij je rijlessen?
Heb vandaag zo'n 200 km gereden, op het strand gelegen, verder nog gevoetbald. En dan om 23:00 uur naar huis. En ja ik zag een rood lampje branden, helaas was dat pas toen ik net thuis was
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:29
Hoeveel koste nieuwe remblokjes?
Sessymaandag 24 juli 2006 @ 00:31
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:08 schreef Knoekie het volgende:
Dat het schadelijk is voor de auto weet ik wel, maar is het erg als ik dat ongeveer 10 km heb gedaan, en niet buitensporig veel geremd heb?

Alvast bedankt

Mja wij hebben een keer ongeveer die afstand gereden en het begon te stinken maar ze hebben er nooit opmerkingen over gemaakt bij APK's of grote beurten dus het zal wel goed zijn geweest.
Scrutinizermaandag 24 juli 2006 @ 00:31
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:29 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Heb vandaag zo'n 200 km gereden, op het strand gelegen, verder nog gevoetbald. En dan om 23:00 uur naar huis. En ja ik zag een rood lampje branden, helaas was dat pas toen ik net thuis was
Als het nou nog klaarlichte dag was kon ik me het nog voorstellen maar als je dat in het donker over het hoofd ziet
LowJoemaandag 24 juli 2006 @ 00:31
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:23 schreef FCDB het volgende:
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!

Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden
Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:32
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Als het nou nog klaarlichte dag was kon ik me het nog voorstellen maar als je dat in het donker over het hoofd ziet
Ik kijk nooit naar het dashboard
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:32
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!
Dat doet mij vader ook altijd
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:32
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef Sessy het volgende:

[..]

Mja wij hebben een keer ongeveer die afstand gereden en het begon te stinken maar ze hebben er nooit opmerkingen over gemaakt bij APK's of grote beurten dus het zal wel goed zijn geweest.
Wat voor auto was dat?
Scrutinizermaandag 24 juli 2006 @ 00:33
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef Sessy het volgende:

[..]

Mja wij hebben een keer ongeveer die afstand gereden en het begon te stinken maar ze hebben er nooit opmerkingen over gemaakt bij APK's of grote beurten dus het zal wel goed zijn geweest.
Het verschilt ook nog eens of je achter schijven heb met aparte trommeltjes voor de handrem of gewoon trommels.
The_Terminatormaandag 24 juli 2006 @ 00:33
Je merkt toch wel dat je auto op de handrem staat als je probeert weg te rijden? De auto zou dan op zijn minst minder hard optrekken en je zult de koppeling ook niet zo snel op kunnen laten komen. Ik zet mijn auto overigens altijd in de versnelling.
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:33
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:23 schreef FCDB het volgende:
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!

Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden
Lang de koppeling inhouden is ook niet gezond hoor. (als je lang moet wachten voor een stoplicht dus, ofzo)
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:34
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef The_Terminator het volgende:
Je merkt toch wel dat je auto op de handrem staat als je probeert weg te rijden? De auto zou dan op zijn minst minder hard optrekken en je zult de koppeling ook niet zo snel op kunnen laten komen. Ik zet mijn auto overigens altijd in de versnelling.
Ik merk 't ook niet hoor. Ligt er denk ik ook wel aan hoe ver je hem omhoog hebt getrokken.
Sterke_Yerkemaandag 24 juli 2006 @ 00:34
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!
Laat die mensen dan maar snel hun rijbewijs inleveren, je hoort gewoon de koppeling in te trappen tijdens het starten.
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:34
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef The_Terminator het volgende:
Je merkt toch wel dat je auto op de handrem staat als je probeert weg te rijden? De auto zou dan op zijn minst minder hard optrekken en je zult de koppeling ook niet zo snel op kunnen laten komen. Ik zet mijn auto overigens altijd in de versnelling.
ik heb er helemaal niks van gemerkt.

De auto in kwestie is trouwens een Toyota Yaris
Sterke_Yerkemaandag 24 juli 2006 @ 00:35
sommige mensen geven alleen een aai aan de handrem, en dan denken ze dat ie al vaststaat
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:35
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!
Je controleert toch wel even of ie in de versnelling staat Dommie.
Scrutinizermaandag 24 juli 2006 @ 00:36
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!
Bij het starten moet je sowieso de koppeling intrappen, dat is veel beter voor de motor, startmotor en vraagt ('s winters) minder van je accu.
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:36
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:35 schreef Sterke_Yerke het volgende:
sommige mensen geven alleen een aai aan de handrem, en dan denken ze dat ie al vaststaat
Die van mij stond helemaal omhoog (' ' )

Doe ik altijd eigenlijk
Scrutinizermaandag 24 juli 2006 @ 00:37
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:34 schreef Knoekie het volgende:



De auto in kwestie is trouwens een Toyota Yaris
Tja, daarin zit het dashboard ook op de verkeerde plek.
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:38
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:37 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Tja, daarin zit het dashboard ook op de verkeerde plek.
Jep
The_Terminatormaandag 24 juli 2006 @ 00:39
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:34 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Ik merk 't ook niet hoor. Ligt er denk ik ook wel aan hoe ver je hem omhoog hebt getrokken.
Dat maakt wel wat verschil idd, ik moet mijn handrem ook behoorlijk ver omhoogtrekken als ik zeker wil weten dat de auto blijft staan. Maargoed, ik ging van de situatie uit dat de handrem van de TS goed vast stond
Keiichimaandag 24 juli 2006 @ 00:39
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef The_Terminator het volgende:
Je merkt toch wel dat je auto op de handrem staat als je probeert weg te rijden? De auto zou dan op zijn minst minder hard optrekken en je zult de koppeling ook niet zo snel op kunnen laten komen. Ik zet mijn auto overigens altijd in de versnelling.
Toen m'n handrem eens was blijven hangen kreeg ik 'm echt niet vooruit!

Burning rubber met m'n voorwielen
LowJoemaandag 24 juli 2006 @ 00:42
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:35 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Je controleert toch wel even of ie in de versnelling staat Dommie.
NIET ALS HET JE EIGEN AUTO IS!Maar als je hem b.v. ingelevert hebt bij de garage is er weer zo'n domoor die hem in de versnelling laat staan!
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:43
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:42 schreef LowJoe het volgende:

[..]

NIET ALS HET JE EIGEN AUTO IS!Maar als je hem b.v. ingelevert hebt bij de garage is er weer zo'n domoor die hem in de versnelling laat staan!
Dan nog. Zoiets hoort bij het automatisme wat je in een auto doet eer je het ding start.
Keiichimaandag 24 juli 2006 @ 00:44
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:42 schreef LowJoe het volgende:

[..]

NIET ALS HET JE EIGEN AUTO IS!Maar als je hem b.v. ingelevert hebt bij de garage is er weer zo'n domoor die hem in de versnelling laat staan!
Bij het starten hoor je altijd gewoon je koppeling in te douwen. Zo is het mij wel geleerd.

Is een kleine moeite lijkt me aangezien je 'm toch altijd in z'n 1 moet zetten voordat je weg mag rijden.
Sessymaandag 24 juli 2006 @ 00:45
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:32 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Wat voor auto was dat?
mercedes, avantgarde, op diesel en de krachtigste motor die ze erin wilden doen geloof ik, dat model dat ze wat jaren terug hadden met die ronde koplampen (dat tussen die vroegere rechthoekige en de huidige ovaalig-druppelvormig overlopende koplampenmoddellen in zat)... Mja ik weet niet zo veel van auto's, en ik was pas 9 of zo, ik weet wel dat dat ding een tank was, niet normaal gewoon. We hebben met een boot van 10 meter erachter 140 km/h gereden in Frankrijk over de tolwegen toen. Mijn toenmalige stiefpa had niet eens gemerkt dat hij met handrem op reed, hij trok alleen wat langzaam op volgens hem...
LowJoemaandag 24 juli 2006 @ 00:47
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:36 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Bij het starten moet je sowieso de koppeling intrappen, dat is veel beter voor de motor, startmotor en vraagt ('s winters) minder van je accu.
En wie heeft jouw die wijsheid in geramt??Versnelling in zijn vrij is in zijn vrij!,dan is de motor los van de aandrijfas en dus zal die niet mee draaien!Dus of het nou winter is of zomer hoef je echt niet te ontkoppelen.....Er zal natuurlijk wel iets mee draaien in de versnellingsbak,mooi,dan kan die al vast een beetje opwarmen in de winter.......
Nee,dat wat jij beweert is alleen maar geldig bij slecht onderhouden en eigenlijk brakke auto's......
LennyKravitzmaandag 24 juli 2006 @ 00:47
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:23 schreef FCDB het volgende:
Ik gebruik de handrem nooit... echt nooit!

Zet hem altijd in de versnelling... en hellingtrekken doen we met de voetrem. Allemaal automatisme geworden
Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels...

Snap niet dat mensen het niet gewoon doen zoals het hoort... en zoals aangeleerd... want zo moeilijk is het niet...
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:48
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:47 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels...
Wat een onzin. Ik rol ook niet achteruit als ik de voetrem gebruik ipv de handrem op een heuveltje.

En het mag beide. Dus vanwaar de vraag hoe ie zijn rijbewijs heeft gehaald?
LowJoemaandag 24 juli 2006 @ 00:49
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:43 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Dan nog. Zoiets hoort bij het automatisme wat je in een auto doet eer je het ding start.
Nee,het automatisme is om als je aan komt in de parkeerplaats dat je dan de versnelling in zijn vrij zet.......Zodat je dan als je weer in stapt niet hoeft te ontkoppelen of hem in zijn vrij te zetten.....
LennyKravitzmaandag 24 juli 2006 @ 00:50
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!
Nog zoeen... eerste les van je rijles leer je bij het starten van je auto ALTIJD je koppeling ingetrapt te houden... zo simpel... Is gewoon standaard, denk er niet eens bij na...
Sessymaandag 24 juli 2006 @ 00:50
Gaat dat met kleine benzineauto's ja, hellingtrekken zonder gas te geven? (ik neem tenminste aan dat je niet alle drie de pedalen met 2 voeten inhouden kan, want je moet dus de koppeling laten komen, remmen, en waar geef je dan gas mee? Want m'n ma's benzineautootje slaat af hoor als je geen gas geeft)
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:51
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:49 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Nee,het automatisme is om als je aan komt in de parkeerplaats dat je dan de versnelling in zijn vrij zet.......Zodat je dan als je weer in stapt niet hoeft te ontkoppelen of hem in zijn vrij te zetten.....
Nee, ik zet hem juist in de versnelling zodat ie niet weg kan rollen.
*blijft bij standpunt* Tevens moet je dat gewoon áltijd controleren, meneertje. *blijft bij standpunt*
Scrutinizermaandag 24 juli 2006 @ 00:51
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:47 schreef LowJoe het volgende:

[..]

En wie heeft jouw die wijsheid in geramt??Versnelling in zijn vrij is in zijn vrij!,dan is de motor los van de aandrijfas en dus zal die niet mee draaien!Dus of het nou winter is of zomer hoef je echt niet te ontkoppelen.....Er zal natuurlijk wel iets mee draaien in de versnellingsbak,mooi,dan kan die al vast een beetje opwarmen in de winter.......
Nee,dat wat jij beweert is alleen maar geldig bij slecht onderhouden en eigenlijk brakke auto's......
Trap maar eens de koppeling in als de motor koud is en de versnellingsbak in z'n vrij staat, de motor gaat dan iets meer toeren maken en ondervindt dus minder weerstand.
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:52
In me vaders auto zou dit nooit gebeurd zijn, als je daar de handrem erop laat staan gaat dat ding piepen en flitsen er allemaal dingentjs op het dashboard
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:52
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:50 schreef Sessy het volgende:
Gaat dat met kleine benzineauto's ja, hellingtrekken zonder gas te geven? (ik neem tenminste aan dat je niet alle drie de pedalen met 2 voeten inhouden kan, want je moet dus de koppeling laten komen, remmen, en waar geef je dan gas mee? Want m'n ma's benzineautootje slaat af hoor als je geen gas geeft)
Je kunt hem toch op laten komen en zodra je merkt dat ie wil gaan gas geven?
Van je rempedaal naar je gaspedaal heb je toch wel in een seconde geflikt.

Je kan ook (ik zeg niet dat het goed is voor je koppeling) op een heuvel stilstaan zonder de rem en het gas te gebruiken (dus alleen je koppeling)? Dus waarom zou je achteruit rollen als je de koppeling fatsoenlijk gebruikt?
#ANONIEMmaandag 24 juli 2006 @ 00:52
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:48 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ik rol ook niet achteruit als ik de voetrem gebruik ipv de handrem op een heuveltje.

En het mag beide. Dus vanwaar de vraag hoe ie zijn rijbewijs heeft gehaald?
Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen.
LowJoemaandag 24 juli 2006 @ 00:53
En dan staat die auto op het randje van een gracht,ik kom er in en start en lig meteen in het water!
Zeer goed automatisme hoor!
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:53
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:52 schreef Senang het volgende:

[..]

Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen.
Nee. Zie mijn bovenstaande post op de vorige pagina.
#ANONIEMmaandag 24 juli 2006 @ 00:54
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:53 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Nee. Zie mijn bovenstaande post.
Gelul dus.
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:54
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:45 schreef Sessy het volgende:

[..]

mercedes, avantgarde, op diesel en de krachtigste motor die ze erin wilden doen geloof ik, dat model dat ze wat jaren terug hadden met die ronde koplampen (dat tussen die vroegere rechthoekige en de huidige ovaalig-druppelvormig overlopende koplampenmoddellen in zat)... Mja ik weet niet zo veel van auto's, en ik was pas 9 of zo, ik weet wel dat dat ding een tank was, niet normaal gewoon. We hebben met een boot van 10 meter erachter 140 km/h gereden in Frankrijk over de tolwegen toen. Mijn toenmalige stiefpa had niet eens gemerkt dat hij met handrem op reed, hij trok alleen wat langzaam op volgens hem...
Aha, ken ik niet

Wel een oude auto dus.
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:54
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:54 schreef Senang het volgende:

[..]

Gelul dus.
Wat is gelul?
LennyKravitzmaandag 24 juli 2006 @ 00:54
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:48 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ik rol ook niet achteruit als ik de voetrem gebruik ipv de handrem op een heuveltje.

En het mag beide. Dus vanwaar de vraag hoe ie zijn rijbewijs heeft gehaald?
Ik moest bij rijles nooit mijn rem ingedrukt houden... bij vlak staan is het niet nodig, en hellinkje op gebruik je de handrem... en dat is juist tegen het naar achteren rollen... (hoewel met oefenen dat natuurlijk niet gebeurt)...

alleen helling af gebruik je voetrem...

tja kan natuurlijk de instructeur zijn geweest...

maar echt heb er een gehad die zover achteruit rolde dat hij net m'n auto raakte ook... (gelukkig geen schade)...
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:56
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:54 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

Ik moest bij rijles nooit mijn rem ingedrukt houden... bij vlak staan is het niet nodig, en hellinkje op gebruik je de handrem... en dat is juist tegen het naar achteren rollen... (hoewel met oefenen dat natuurlijk niet gebeurt)...

alleen helling af gebruik je voetrem...

tja kan natuurlijk de instructeur zijn geweest...

maar echt heb er een gehad die zover achteruit rolde dat hij net m'n auto raakte ook... (gelukkig geen schade)...
Ik heb het met de voetrem geleerd aangezien ik het met de handrem juist minder goed kon. (ik voelde het punt niet wanneer het ding wilde rijden, toendertijd)
Examinator zei er niks van, die vond het ook prima.
#ANONIEMmaandag 24 juli 2006 @ 00:57
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:54 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Wat is gelul?
Dat de auto niet achteruit rolt Jij zegt van je rem naar je gas te kunnen in 1 seconde. Dat lukt ook wel in 0,5 seconde. Maar 1500 kg op een flinke heuvel rolt ook in een halve seconde wel achteruit, natuurlijk kun je hem op zn koppeling afremmen in die tussenliggende fase. Maar dan slaat de motor af lijkt me.
LennyKravitzmaandag 24 juli 2006 @ 00:58
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:56 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Ik heb het met de voetrem geleerd aangezien ik het met de handrem juist minder goed kon. (ik voelde het punt niet wanneer het ding wilde rijden, toendertijd)
Examinator zei er niks van, die vond het ook prima.
dat punt hoef je niet echt te voelen... je trekt 'm gewoon een beetje door het laatste stukje grip van de handrem heen (nee niet vol). .. is niet erg...
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 00:58
Topickaping
Annemaandag 24 juli 2006 @ 00:59
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:57 schreef Senang het volgende:

[..]

Dat de auto niet achteruit rolt Jij zegt van je rem naar je gas te kunnen in 1 seconde. Dat lukt ook wel in 0,5 seconde. Maar 1500 kg op een flinke heuvel rolt ook in een halve seconde wel achteruit, natuurlijk kun je hem op zn koppeling afremmen in die tussenliggende fase. Maar dan slaat de motor af lijkt me.
Dan slaat de motor niet af, tenminste, als je dus snel genoeg bent.
Parvusmaandag 24 juli 2006 @ 01:00
haha dat heb ik ook al 3 keer gehad
#ANONIEMmaandag 24 juli 2006 @ 01:00
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:59 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Dan slaat de motor niet af, tenminste, als je dus snel genoeg bent.
Zou kunnen. Ik ben wel geneigd te zeggen dat het van de auto afhankelijk is of dit kan of niet.
Annemaandag 24 juli 2006 @ 01:00
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:58 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

dat punt hoef je niet echt te voelen... je trekt 'm gewoon een beetje door het laatste stukje grip van de handrem heen (nee niet vol). .. is niet erg...
Als ik het andere beter kan, gebruik ik dat liever .
Maar nu gebruik ik de handrem wel wat meer.
Annemaandag 24 juli 2006 @ 01:01
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:00 schreef Senang het volgende:

[..]

Zou kunnen. Ik ben wel geneigd te zeggen dat het van de auto afhankelijk is of dit kan of niet.
Mwoah, denk 't niet. Genoeg verschillende auto's gereden en tot nu toe nog steeds gelukt.
#ANONIEMmaandag 24 juli 2006 @ 01:03
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:01 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Mwoah, denk 't niet. Genoeg verschillende auto's gereden en tot nu toe nog steeds gelukt.
Mijn Porsche is veelste fijn afgesteld

Annemaandag 24 juli 2006 @ 01:04
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:03 schreef Senang het volgende:

[..]

Mijn Porsche is veelste fijn afgesteld

Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 01:05
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:03 schreef Senang het volgende:

[..]

Mijn Porsche is veelste fijn afgesteld

Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 01:06
Ach en anders hoor ik het morgen wel van me moeder, mocht ze het merken
#ANONIEMmaandag 24 juli 2006 @ 01:07
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:06 schreef Knoekie het volgende:
Ach en anders hoor ik het morgen wel van me moeder, mocht ze het merken
Je bedoelt: als ze auto bovenaan helling parkeert en hem na 2 uur onder aan de helling tegen een muur aan vindt?
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 01:09
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:07 schreef Senang het volgende:

[..]

Je bedoelt: als ze auto bovenaan helling parkeert en hem na 2 uur onder aan de helling tegen een muur aan vindt?
18konijnmaandag 24 juli 2006 @ 01:24
Wat een hoop rare dingen lees ik hier!
Ten eerste dien je ALTIJD de koppeling in te trappen als je de auto start zodat het er helemaal niet meer toe doet of de versnelling ingeschakeld is dan wel in zijn vrij staat (Veiligheid voor alles, stel je voor dat de auto naar voren schiet...)
Ten tweede dien je op een helling de handrem aan te trekken en dan bij het wegrijden deze rustig te laten zakken terwijl je de koppeling op laat komen en wat gas geeft. Dit is de enige veilige methode die voorkomt dat je achteruit gaat rijden.
Onbegrijpelijk dat sommigen andere gewoonten nog durven te verdedigen ook!
LennyKravitzmaandag 24 juli 2006 @ 01:39
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:24 schreef 18konijn het volgende:
Wat een hoop rare dingen lees ik hier!
Ten eerste dien je ALTIJD de koppeling in te trappen als je de auto start zodat het er helemaal niet meer toe doet of de versnelling ingeschakeld is dan wel in zijn vrij staat (Veiligheid voor alles, stel je voor dat de auto naar voren schiet...)
Ten tweede dien je op een helling de handrem aan te trekken en dan bij het wegrijden deze rustig te laten zakken terwijl je de koppeling op laat komen en wat gas geeft. Dit is de enige veilige methode die voorkomt dat je achteruit gaat rijden.
Onbegrijpelijk dat sommigen andere gewoonten nog durven te verdedigen ook!
Hè hè, einde iemand die ook gewoon doet zoals het moet...

Echt waar het is schokkend hoeveel mensen vanaf dag 1 na het rijbewijs te hebben behaald, toch maar hun eigen regeltjes en gewoonten introduceren... en dan ook nog vinden dat ze het beter doen...

de meeste dingen doe je gewoon zonder na te denken... zoals een koppeling intrappen bij starten, zoals handremgebruiken bij hellingproef, zoals rechts of links knipperen bij veranderen van richting, zoals je handrem eraf halen als je wegrijden gaat.... allemaal automatismen die je na verloop van tijd moet ontwikkeld hebben...
garnage-patrickmaandag 24 juli 2006 @ 02:35
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:24 schreef 18konijn het volgende:
Wat een hoop rare dingen lees ik hier!
Ten eerste dien je ALTIJD de koppeling in te trappen als je de auto start zodat het er helemaal niet meer toe doet of de versnelling ingeschakeld is dan wel in zijn vrij staat (Veiligheid voor alles, stel je voor dat de auto naar voren schiet...)
Ten tweede dien je op een helling de handrem aan te trekken en dan bij het wegrijden deze rustig te laten zakken terwijl je de koppeling op laat komen en wat gas geeft. Dit is de enige veilige methode die voorkomt dat je achteruit gaat rijden.
Onbegrijpelijk dat sommigen andere gewoonten nog durven te verdedigen ook!
maar zo klopt het ook. zo heb ik het ook geleert en doe ik het ook. gewoon met handrem. klaar veel makkelijker. en koppeling en beetje gas bij. hij wil weg handrem los. en hup je gaat naar voren.
SuperBoschmaandag 24 juli 2006 @ 03:11
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:52 schreef Senang het volgende:

[..]

Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen.
Als je een 0.8 liter motor hebt niet. Maar met een beetje motor zou je zelfs op de koppeling alleen al de berg op moeten kunnen komen als je een beetje gevoel hebt voor de auto. (tenzij je een kapotte versnellingsbak hebt of als je gewoon lomp bent.)
Catch22-maandag 24 juli 2006 @ 04:39
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:31 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ik heb liever een kapotte handrem dan een kapotte versnellingsbak......Ik haat de mensen die dat doen,helemaal als ze het doen als het niet hun eigen auto is...Ga je starten schiet je in ene vooruit op de startmotor!
ALTIJD starten met rem en koppeling ingetrapt, nooit geleerd?

Bij de VW Passat (en vast legio andere auto's) moet je de koppeling ingetrapt hebben, anders start 'ie gewoon niet
Sessymaandag 24 juli 2006 @ 11:02
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:54 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Aha, ken ik niet

Wel een oude auto dus.
Toen wassie nieuw.
veldmuismaandag 24 juli 2006 @ 11:14
Hoi. Ik heb ook wel eens met de handrem erop gereden en ik zie het lampje op het dashboard niet omdat ik keilaag zit en dat dan precies achter het stuur verstopt zit .
longinusmaandag 24 juli 2006 @ 11:16
Als ik de handrem vergeet trekt hij minder snel op, dat merk ik wel binnen tien meter.
veldmuismaandag 24 juli 2006 @ 11:17
quote:
Op maandag 24 juli 2006 11:16 schreef longinus het volgende:
Als ik de handrem vergeet trekt hij minder snel op, dat merk ik wel binnen tien meter.
Ik niet, ik stamp het gas altijd vol in bij het wegrijden en laat dan rustig de koppeling opkomen. Net als oude mensen dat doen. .
2609maandag 24 juli 2006 @ 11:44
hoe kan je je handrem erop laten hebben jullie geen lampje ofzo
osmomaandag 24 juli 2006 @ 11:53
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:08 schreef Knoekie het volgende:
Dat het schadelijk is voor de auto weet ik wel, maar is het erg als ik dat ongeveer 10 km heb gedaan, en niet buitensporig veel geremd heb?

Alvast bedankt

Je handrem heeft toch niets met de normale remmen te maken? als je rijdt met je handrem opgetrokken slijpt je handrem constant :s
Dromermaandag 24 juli 2006 @ 12:07
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:57 schreef Senang het volgende:

[..]

Dat de auto niet achteruit rolt Jij zegt van je rem naar je gas te kunnen in 1 seconde. Dat lukt ook wel in 0,5 seconde. Maar 1500 kg op een flinke heuvel rolt ook in een halve seconde wel achteruit, natuurlijk kun je hem op zn koppeling afremmen in die tussenliggende fase. Maar dan slaat de motor af lijkt me.
Met kleine benzinemotortjes wil het nogal eens lastig zijn.. maar met alles met een wat grotere cilinderinhoud en zeker diesels is hetgeen IJsmeis zegt héél makkelijk te doen. Koppeling laten komen tot toerental een klein beetje gaat dalen en op dat moment van rem naar gas.. voordat motor af kan slaan ben je dan vertrokken. Alleen op héél steile hellingen (in NL alleen in Limboland te vinden voor zover ik weet) zul je het wel met handrem moeten doen.

Genoemd trucje deden we met vrachtwagens ook altijd.. lastig in Limboland vuilnis ophalen als je tachtig keer per (hellende) straat de handrem erop moet gooien.. (ivm luchtremsysteem ook hoop herrie telkens)
Captain_Chaosmaandag 24 juli 2006 @ 12:13
Ligt eraan wat voor auto je hebt.

Doorgaans bedien je met de parkeer- / handrem de schijven / trommels. In dat geval kan het mogelijk zijn dat je wanneer je met verhoogde snelheid heb gereden je van de blokken / voeringen het frictiemateriaal dat contact maakt met de schijf / trommels hebt laten verglazen. Dat gaat direct ten koste van de remvertraging van je auto.

Sommge auto's hebben een trommelrem op een cardanas als parkeer- / handrem. In dat geval is er geen gevaar voor de remvertraging van je auto omdat de bedrijfsrem niet bij de parkeer- / handrem betrokken is.
_Boo_maandag 24 juli 2006 @ 12:23
quote:
Op maandag 24 juli 2006 01:24 schreef 18konijn het volgende:
Wat een hoop rare dingen lees ik hier!
...

Ten tweede dien je op een helling de handrem aan te trekken en dan bij het wegrijden deze rustig te laten zakken terwijl je de koppeling op laat komen en wat gas geeft. Dit is de enige veilige methode die voorkomt dat je achteruit gaat rijden.
Onbegrijpelijk dat sommigen andere gewoonten nog durven te verdedigen ook!
Bij rijlessen heb ik juist geleerd niet de handrem te gebruiken op een helling.
Nu ik in de benzineauto rij van mijn ouders doe ik dat wel, maar in een dieselauto hoeft dat echt niet.
Gluckskafermaandag 24 juli 2006 @ 12:57
De parkeerregels:
als je parkeert zet je de auto in de 1e versnelling, of in z'n achteruit.
Dit naar gelang de parkeerrichting en of de parkeerplek schuin afloopt.

Handrem kan wel, maar is niet nodig. Enkel bij zeer schuine hellingen.
Zoals in Limburg of in het buitenland.
Gluckskafermaandag 24 juli 2006 @ 13:01
Mensen die in z'n vrij parkeren, en alleen op de handrem vertrouwen zijn onnozel / eng.
_Boo_maandag 24 juli 2006 @ 13:05
2609maandag 24 juli 2006 @ 13:05
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:01 schreef Gluckskafer het volgende:

Mensen die in z'n vrij parkeren, en alleen op de handrem vertrouwen zijn onnozel / eng.
Gluckskafermaandag 24 juli 2006 @ 13:10
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:05 schreef 2609 het volgende:

[..]

Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos.
En notoire handrem-en-in-z'n-vrij-parkeerders, zullen hun parkeergedrag toch niet ineens omgooien als het winter word.
Of zijn het mischien seizoens-parkeerders, ofzo.
_Boo_maandag 24 juli 2006 @ 13:17
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:10 schreef Gluckskafer het volgende:

[..]

Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
2609maandag 24 juli 2006 @ 13:37
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:10 schreef Gluckskafer het volgende:

[..]

Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos.
En notoire handrem-en-in-z'n-vrij-parkeerders, zullen hun parkeergedrag toch niet ineens omgooien als het winter word.
Of zijn het mischien seizoens-parkeerders, ofzo.
als mn handrem vastgevroren is pak ik gewoon de auto van mn moeder of van mn zus die zijn heus niet allemaal vastgevroren
Carambamaandag 24 juli 2006 @ 13:44
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:52 schreef Senang het volgende:

[..]

Volgens mij is het praktisch onmogelijk om op een flinke helling weg te rijden uit stilstand met de voetrem zonder naar achter te rollen. Je zal altijd de voetrem los moeten laten op het moment dat je m op laat komen.
Nee hoor, dat gaat zelfs heel goed! Ik rij regelmatig met een 600KG zware aanhanger en kan hellingtrekken zonder de handrem te gebruien en ZONDER achteruit te rollen. Benodigdheden: een auto met een 1.9 turbo diesel motor (opel astra 1.9TD uit 1996) en 2 snelle voeten
Gluckskafermaandag 24 juli 2006 @ 13:45
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:37 schreef 2609 het volgende:

[..]

als mn handrem vastgevroren is pak ik gewoon de auto van mn moeder of van mn zus die zijn heus niet allemaal vastgevroren
Gebruiken die ook steevast de handrem?
Mijn moeder parkeert wel altijd in de versnelling, maar óók nog eens de handrem erbij, en dat krijg je ze maar niet afgeleerd.
Carambamaandag 24 juli 2006 @ 13:55
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:54 schreef LennyKravitz het volgende:
alleen helling af gebruik je voetrem...
Natuurlijk moet je uiteindelijk wel eens je voetrem gebruiken, maar bij een helling kan je beter terug blijven schakelen (en natuurlijk de koppeling op laten komen) totdat je de gewenste snelheid hebt. Ga je dan alsnog te hard kan je altijd nog de voetrem gebruiken. In Nederland is dit trouwens niet zo'n punt, maar als je bijvoorbeeld in de Alpen op vakantie bent bespaart dit je je remmen en hebben je remmen nog optimale remkracht in het geval van een noodstop.

Overigens parkeer ik ook altijd in z'n vrij met de handrem erop, tenzij de auto op een helling staat, dan gebruik ik de versnelling en de handrem.
Carambamaandag 24 juli 2006 @ 14:00
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:10 schreef Gluckskafer het volgende:

[..]

Ja toch, vooral in de winter. Dan vriest je handrem meteen vast, en ben je de klos.
En notoire handrem-en-in-z'n-vrij-parkeerders, zullen hun parkeergedrag toch niet ineens omgooien als het winter word.
Of zijn het mischien seizoens-parkeerders, ofzo.
Vastvriezende handremmen komen misschien voor bij oude auto's maar ik doe het al jaren en heb het nog nooit meegemaakt. Trouwens, als hij vastvriest rij je toch een stukje met de handrem erop? Dan wordt het warm zat en is ie weer snel ontdooid

Overigens kan ik vermelden dat het rijden met de handrem erop vaak niet eens mogelijk is bij nieuwe auto's. Als je de handrem een beetje strak aantrekt is de motor niet krachtig genoeg om hem er doorheen te trekken. Zojuist nog getest (Fiat Stilo 1.9JTD 110PK, eerst komt de hele auto omhoog, dan wat gesputter met licht doorslippende voorwielen en dan komt de auto wel wat centimeters naar voren met veel horten en stoten. Kortom, ik kwam niet weg)
osmomaandag 24 juli 2006 @ 14:23
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:01 schreef Gluckskafer het volgende:

Mensen die in z'n vrij parkeren, en alleen op de handrem vertrouwen zijn onnozel / eng.
Ja waarom zou je iets gebruiken voor wat het bedoeld is ... jij smeert je boterhammen met een houten lepel?
Dromermaandag 24 juli 2006 @ 14:51
In de VS heet het ding zelfs parking-brake
InTrePidIvitymaandag 24 juli 2006 @ 14:52
Met een beetje diesel heb je helemaal geen rem meer nodig op een helling... In de Corsa van m'n moeder kan je met een beetje spelen makkelijk stil blijven staan op de gemiddelde helling.

Wat is er trouwens mis met je handrem aantrekken als je geparkeerd staat? Ik zet 'm altijd in z'n vrij + handrem... Mij is altijd verteld dat als er een mongool tegen je stilstaande auto (die wel in z'n versnelling staat) botst, je versnellingsbak een flinke opdoffer krijgt...
Dromermaandag 24 juli 2006 @ 14:59
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:52 schreef InTrePidIvity het volgende:
Wat is er trouwens mis met je handrem aantrekken als je geparkeerd staat? Ik zet 'm altijd in z'n vrij + handrem... Mij is altijd verteld dat als er een mongool tegen je stilstaande auto (die wel in z'n versnelling staat) botst, je versnellingsbak een flinke opdoffer krijgt...
Je hebt ook van die grapjassen die je auto 50 meter verderop duwen door de versnelling heen... Doe je met z'n tweetjes zo...
Gluckskafermaandag 24 juli 2006 @ 15:04
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:52 schreef InTrePidIvity het volgende:

Wat is er trouwens mis met je handrem aantrekken als je geparkeerd staat? Ik zet 'm altijd in z'n vrij + handrem... Mij is altijd verteld dat als er een mongool tegen je stilstaande auto (die wel in z'n versnelling staat) botst, je versnellingsbak een flinke opdoffer krijgt...
Dat is een fabeltje.
Degene die jou dat heeft wijsgemaakt heeft zeker nog nooit een wagen aan de gang geduwd. In de garage gebruiken ze de wagen in versnelling soms om mazoutpompen af te stellen.
NrSiXmaandag 24 juli 2006 @ 15:20
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:29 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Heb vandaag zo'n 200 km gereden, op het strand gelegen, verder nog gevoetbald. En dan om 23:00 uur naar huis. En ja ik zag een rood lampje branden, helaas was dat pas toen ik net thuis was
Savonds naar huis rijden (lichtjes dus aan op het dashbord) en dan niet zien dat het rode lampje brand.. apart :p
Sessymaandag 24 juli 2006 @ 15:48
Ik heb met rijles altijd geleerd juist de auto in z'n vrij te zetten bij 't parkeren... M'n ma ook, die heeft bij dezelfde vent gelest. Nog nooit vastgevroren hoor.
osmomaandag 24 juli 2006 @ 15:56
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:04 schreef Gluckskafer het volgende:

[..]

Dat is een fabeltje.
Degene die jou dat heeft wijsgemaakt heeft zeker nog nooit een wagen aan de gang geduwd. In de garage gebruiken ze de wagen in versnelling soms om mazoutpompen af te stellen.
Net zo'n fabeltje als dat je handrem aanvriest als je ze aantrekt, onze auto staat ALTIJD buiten en dat is nog nooit gebeurd, zelfs niet toen we die ouwe Volvo 240 nog hadden.
Knoekiemaandag 24 juli 2006 @ 16:00
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:20 schreef NrSiX het volgende:

[..]

Savonds naar huis rijden (lichtjes dus aan op het dashbord) en dan niet zien dat het rode lampje brand.. apart :p
Hey is een Yaris hé, daar zit het dashboard aan de verkeerde kant
Gluckskafermaandag 24 juli 2006 @ 16:05
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:56 schreef osmo het volgende:

[..]

Net zo'n fabeltje als dat je handrem aanvriest als je ze aantrekt, onze auto staat ALTIJD buiten en dat is nog nooit gebeurd, zelfs niet toen we die ouwe Volvo 240 nog hadden.
Handremmen bevriezen ook nog na bouwjaar 1985, het vocht is nog steeds net zo nat, en de vorst nog steeds net zo koud.
Je kunt je handrem in de auto wel naar beneden doen, denkend dat je hem losmaakt, maar hij blijft er gewoon opstaan omdat de kabel niet terug schuift.
En als het dan vriest, dan doe je er weinig aan, laten ontdooien of knippen.
osmomaandag 24 juli 2006 @ 16:29
quote:
Op maandag 24 juli 2006 16:05 schreef Gluckskafer het volgende:

[..]

Handremmen bevriezen ook nog na bouwjaar 1985, het vocht is nog steeds net zo nat, en de vorst nog steeds net zo koud.
Je kunt je handrem in de auto wel naar beneden doen, denkend dat je hem losmaakt, maar hij blijft er gewoon opstaan omdat de kabel niet terug schuift.
En als het dan vriest, dan doe je er weinig aan, laten ontdooien of knippen.
En de kans dat dat daadwerkelijk gebeurd is even groot dan dat er iemand achterop je auto knalt terwijl je versnelling staat.
JosvGmaandag 24 juli 2006 @ 18:14
quote:
Op maandag 24 juli 2006 16:29 schreef osmo het volgende:

[..]

En de kans dat dat daadwerkelijk gebeurd is even groot dan dat er iemand achterop je auto knalt terwijl je versnelling staat.
Ik werk bij een garagebedrijf, en hoe vaak mensen opbellen dat ze de auto niet van de rem krijgen omdat de handrem vastzit wil je niet eens weten, als de auto een aantal dagen stilstaat in de winter (vooral buiten) dan zit dat ding muurvast.

Verder moet je tijdens het starten altijd de koppeling intrappen, en ook mag je gewoon hellingtrekken met de voetrem.
InTrePidIvitymaandag 24 juli 2006 @ 18:20
quote:
Op maandag 24 juli 2006 18:14 schreef JosvG het volgende:

[..]

Ik werk bij een garagebedrijf, en hoe vaak mensen opbellen dat ze de auto niet van de rem krijgen omdat de handrem vastzit wil je niet eens weten, als de auto een aantal dagen stilstaat in de winter (vooral buiten) dan zit dat ding muurvast.

Verder moet je tijdens het starten altijd de koppeling intrappen, en ook mag je gewoon hellingtrekken met de voetrem.
Is het nou slecht om je koppeling lang ingedrukt te houden?
JosvGmaandag 24 juli 2006 @ 18:27
quote:
Op maandag 24 juli 2006 18:20 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Is het nou slecht om je koppeling lang ingedrukt te houden?
Niet als je hem helemaal ingedrukt houdt, wel als je hem niet helemaal, of zelfs op/tegen het aangrijpingspunt houdt. Vaak je koppeling indrukken en weer op laten komen als je langzaam rijdt is overigens ook niet bevorderlijk.
FCDBmaandag 24 juli 2006 @ 19:21
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:34 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Laat die mensen dan maar snel hun rijbewijs inleveren, je hoort gewoon de koppeling in te trappen tijdens het starten.
Inderdaad... 1e wat mn instructeur altijd zei! Goed stom als je dat niet doet en vooral als je niet degene bent die de auto het laatst heeft gebruikt!
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Lang de koppeling inhouden is ook niet gezond hoor. (als je lang moet wachten voor een stoplicht dus, ofzo)
In zn vrij en voet lichtjes op de rem houden als dat uberhaubt wel nodig is. Zo doe ik dat tenminste.
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:47 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels...

Snap niet dat mensen het niet gewoon doen zoals het hoort... en zoals aangeleerd... want zo moeilijk is het niet...
Op het examen gewoon doen ja... maar als je zelf gaat rijden ga je toch een beetje je eigen gangetje... en dit is nu mijn gangetje Zo verkeerd is het toch niet Het gaat erom dat je niet achteruit rolt op een helling, hoe je dat doet intresseert me vrij weinig als je maar niet terug rolt!
quote:
Op maandag 24 juli 2006 18:27 schreef JosvG het volgende:

[..]

Niet als je hem helemaal ingedrukt houdt, wel als je hem niet helemaal, of zelfs op/tegen het aangrijpingspunt houdt. Vaak je koppeling indrukken en weer op laten komen als je langzaam rijdt is overigens ook niet bevorderlijk.
Iemand die ik ken die legt altijd zn voet op de koppeling.. dus hij legt zn voet niet in het rust vak helemaal links maar dus rustig op de koppeling... Eens in de 1,5 jaar kan ie er een nieuwe koppelling in knallen omdat die andere versleten is, maar zn voet ergens anders neerleggen ho maar! De garage klaagt overigens niet
veldmuismaandag 24 juli 2006 @ 19:29
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:51 schreef Dromer het volgende:
In de VS heet het ding zelfs parking-brake
Handrem is eigenlijk ook een foute benaming, ik weet iig dat de Mercedes Vito's een parkeerrem hebben die je met je voet moet inraggen (debiel, zwaar beladen en helling trekken is dan dus snel trappen), en sowieso staat er op elk dashboard een ((P))-lampje.
FCDBmaandag 24 juli 2006 @ 19:42
quote:
Op maandag 24 juli 2006 19:29 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Handrem is eigenlijk ook een foute benaming, ik weet iig dat de Mercedes Vito's een parkeerrem hebben die je met je voet moet inraggen (debiel, zwaar beladen en helling trekken is dan dus snel trappen), en sowieso staat er op elk dashboard een ((P))-lampje.
Zo inderdaad INRAGGEN... wat een kut busjes zijn dat zeg!
siekmanwoensdag 26 juli 2006 @ 15:03
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:47 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

Zo... en hoe heb jij je rijbewijs gehaald? Hellingtrekken met voetrem... je ziet ze vaker...rollen eerst achteruit ook nog... sukkels...

Snap niet dat mensen het niet gewoon doen zoals het hoort... en zoals aangeleerd... want zo moeilijk is het niet...
Ja en een beetje chauffeur houd hem gewoon op de koppeling .

remmen op een heuveltje en hellingtrekken met hand of voetrem is voor mietjes
yupwoensdag 26 juli 2006 @ 18:03
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:56 schreef osmo het volgende:

[..]

Net zo'n fabeltje als dat je handrem aanvriest als je ze aantrekt, onze auto staat ALTIJD buiten en dat is nog nooit gebeurd, zelfs niet toen we die ouwe Volvo 240 nog hadden.
Dat was mij zelfs overkomen (deze winter nog, Vectra '98 model), en ik geloofde het ook niet eerlijk gezegd.

God punishes
sungaMsunitraMdonderdag 27 juli 2006 @ 16:02
Heerlijk, wéér een PTA-topic dat uitmondt in een welles-nietes-discussie over hoe je het beste kan rijden
nonzzwoensdag 20 september 2006 @ 08:55
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:50 schreef Sessy het volgende:
Gaat dat met kleine benzineauto's ja, hellingtrekken zonder gas te geven? (ik neem tenminste aan dat je niet alle drie de pedalen met 2 voeten inhouden kan, want je moet dus de koppeling laten komen, remmen, en waar geef je dan gas mee?
Als man kun je je lul toch op 1 van den pendalen leggen?