De auto waar het woord GTA allemaal mee begon
De Alfa Romeo Giulia Sprint GT begon het mee,
Autodelta verbouwde de bak voor de racerij en alle body panelen werden vervangen voor aluminium varianten. Aluminium is in het Italiaans allegerita en dat werd toegevoegd aan GT oftewel GT Allegerita (GTA).
Deze GTA werd overigens gepresenteerd op onze eigen autobeurs de AutoRai (in 1965 als ik 't goed heb).
Op basis van de GT Junior dus (het zogezegde 'brievenbusje'), voor straatverkoop had je de 1300cc met 110 pk en de 1600cc met 130 pk. Gewicht 720 kg.
De raceversies hadden varierend tussen 130 en 170 pk
Er kwam nog een GTA SA voor groep 5 races, 1600cc met webers en 2 superchargers, vermogen tussen 220 en 245 pk op 740 kg. Gebaseerd op de GTV of het vernieuwde front van de GT's.
Begin jaren 70 kwam de GTAm, Am staat voor America. Deze woog dus weer zoals de standaard modellen rond de 920 kg (standaard plaatstaal denk ik). 2000cc, 220 pk door Elektronische Spica injectie.
Race actie
Mede dankzij een 5 bak wat de rest in het kampioenschap toen nog niet had, heeft Alfa heelveel winst geboekt
Wat grote platen (klik op de thumbnails)
2 x GTAm
GTA 1300/1600 op de Nordschleife
GTA zoals deze vroeger verkocht werd.
Filmpje met een Alfa GTA en wat andere Bertones door bochtige weggetjes aant scheuren Vroeger kocht je een GTA voor 3769 gulden, 2e hands doen ze nu tussen de 45 en 60000 euro
[ Bericht 2% gewijzigd door Jimmie op 01-07-2006 17:43:52 ]