Er zijn veel manieren waarop mensen beïnvloed worden.
Via reclames en de covers van tijdschriften wordt bepaald wat "mooi" is en wat niet.
Zo zijn er meer methoden.
We kennen bijvoorbeeld de subliminal messages.
subliminal messages zijn tot op zekere hoogte verboden.
Het zijn korte zinnen/woorden die héél kort weergegeven worden.
Zo kort dat je je er niet bewust vanbent dat je het leest.
Het zou je (onderbewuste) sterk kunnen beïnvloeden.
Verborgen verleiding
Wat is er waar van het verhaal dat één enkel beeldje van een flesje cola tijdens een bioscoopfilm je aanzet tot het kopen van deze frisdrank tijdens de pauze.
Laatst was het weer eens zover: "Disney haalt Reddertjes terug uit winkels. " Het tekenfilmbedrijf voelde zich genoodzaakt 3,4 miljoen videobanden met de tekenfilm 'De Reddertjes' uit de handel te nemen. De naam van het bedrijf met films voor het hele gezin dreigde in diskrediet te raken want een oud medewerker zou tussen de duizenden beeldjes van onschuldige muizen ook een plaatje met de afbeelding van een blote vrouw hebben gesmokkeld.
Waarschijnlijk zat het plaatje er al 20 jaar in, want je komt er inderdaad niet zo snel achter; 1 beeldje kun je niet bewust waarnemen, daarvoor gaat het te snel voorbij. Pas als je een videoband beeldje voor beeldje afkijkt, kun je erachter komen. Dat had iemand blijkbaar gedaan. Het gevolg hiervan was een enorme ophef, want in het puriteinse Amerika is men als de dood dat de onbedorven kindergeest bezoedeld zou raken. En 1 beeldje kun je misschien niet bewust zien, maar daarmee is nog niet gezegd dat het dan ook geen invloed heeft!
Amerikanen zijn sinds de jaren 50 bang voor zogenaamde onbewuste beïnvloeding. Er doen legio verhalen de ronde, en tegenwoordig zijn veel van deze urban legends te vinden op het Internet, onder het trefwoord 'subliminal'. Wat zoveel betekent als 'beneden de grens van het bewust waarneembare'. Hier valt veel onder, behalve de blote vrouw in De Reddertjes bijvoorbeeld ook zogenaamde 'embedded pictures': advertenties in tijdschriften, waarin sexuele symbolen verborgen zouden zitten. Hoewel je die niet bewust opmerkt, zou het onbewuste, gevoelig als het is voor alles wat met sex te maken heeft, dit wel ogenblikkelijk registreren. En op die manier word je verleid een bepaald merk whiskey te kopen, of frisdrank.
Eén van de veroorzakers van de subliminale hysterie is het boek 'Subliminal Seduction' uit 1973. De auteur, Wilson Bryan Key veronderstelde een complot van de media en de adverteerders, en meende overal de letters s-e-x te zien. Bijvoorbeeld de schaduw van ijsblokjes in een glas whiskey vormde het woord sex, maar bijvoorbeeld ook de gaatjes in een Ritz cracker kon je op een bepaalde manier met elkaar verbinden, en dan kreeg je s-e-x. En de vorm van de neus van de Camel kameel zou eigenlijk een verwijzing zijn naar het mannelijk deel. De meest klassieke urban legend dateert echter al uit de jaren 50. Het verhaal gaat als volgt: ......'ze' hebben wetenschappelijk onderzocht of het mogelijk is mensen met onzichtbare boodschappen te beinvloeden door tijdens een bioscoopfilm een beeldje van een colaflesje te projecteren, en dat werkte als een trein, want de verkoop van cola in de pauze verdubbelde!!!!!!
Bijna iedereen heeft wel een versie van dit klassieke verhaal gehoord. Is het inderdaad een broodje aap? Of is er meer mogelijk dan je denkt en worden wij dagelijks onbewust beinvloed?
Noorderlicht onderzoekt de mogelijkheden.
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/2149923/
Een andere manier die volgens sommige mensen gebruikt wordt is het maken van films/ tekensfilm in korte tijd met een bepaald onderwerp.
Zo zie je de laatste jaren veel films/ tekenfilms met als ondewrwerp invasies van buitenaardse wezens.
Volgens een groep mensen is dit bewust in een poging "ons" voor te bereiden op dat wat komen gaat.
Het onderwerp buitenaards leven en contact wordt "gewoner", "makkelijker te accepteren" als we herhaaldelijk tegen dit onderwerp aanlopen.
Zo ook de nieuwe tekenfilm "Chicken Little" zoals TS al aan gaf.
Iets andere manier, maar misschien relevant/ leuk om te lezen
SpongeBob in ban vanwege 'homo-promotie'
http://frontpage.fok.nl/nieuws/50492
Baptisten boycotten Disney
De Southern Baptist Church, met 15 miljoen leden de grootste protestantse kerk in Amerika, heeft opgeroepen tot een boycot van Disney. De Baptisten verwijten Disney immoreel, antichristelijk en 'homovriendelijk' te zijn. Dat meldt NRC Handelsblad.
De Southern Baptist Church is het oneens met het beleid van Disney om homoseksuele partners van werknemers dezelfde rechten te geven op pensioenen en verzekeringen als getrouwde partners. Ook het feit dat Disneyland en Disneyworld Homodagen kennen, waarop groepen homo's gezamenlijk de parken bezoeken, was voor de kerk onverteerbaar. De druppel die de emmer deed overlopen was dat de hoofdpersoon in de televisieserie Ellen, uitgezonden door Disney-dochter ABC, dit voorjaar uitkwam voor haar homoseksualiteit.
In de tekenfilms van Disney blijken 'verborgen boodschappen' te zitten. Zo verwijt de lobbygroep American Family Association Disney dat de vriendschap tussen een zwijn en een meerkat in The Lion King homoseksueel van aard is. Grappig is dat homo-organisaties juist het idee hebben dat Scar, de boze oom in The Lion King, een homo is. Zij klaagden er eind vorig jaar over dat de slechteriken in de Disney-films altijd homo's of lesbiennes zijn.
Ruim een kwart van de Amerikanen is bereid Disney te boycotten. Dat blijkt uit een enquête van het weekblad Newsweek. 28 procent van de ondervraagden zegt dat Disney te ver is gegaan in zijn homovriendelijk beleid.
http://www.xs4all.nl/~emmermr/jun97.html#disney
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill