abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 23 december 2005 @ 11:45:50 #51
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_33339303
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:44 schreef ijsmeis het volgende:
Wat een onzin, ik waarschuw iemand alleen maar .
Met onzin ja...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 23 december 2005 @ 11:46:41 #52
55074 ClickClick
Not The Mama !
pi_33339325
het achter diff is een relatief zwak punt van deze auto, enne zeker een ANWB keuring laten doen, kost wel iets van 250 ari, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Als de dealer instaat voor de auto is het vaak te regelen dat de koper de ANWB keuring betaald en de garage de geconstateerde klachten onder garantie verhelpt.......
- It's better to burn up, than to fade away -
  vrijdag 23 december 2005 @ 11:51:07 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33339452
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:46 schreef ClickClick het volgende:
...zeker een ANWB keuring laten doen, kost wel iets van 250 ari, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Als de dealer instaat voor de auto is het vaak te regelen dat de koper de ANWB keuring betaald en de garage de geconstateerde klachten onder garantie verhelpt.......
`

Nu ga ik ook off-topic.

Bij dit soort otoos heb je niet veel aan een een ANWB keuring. Die ANWB-jongens zien te weinig van dit soort "speciale" otoos. Het gaat juist om de speciale dingen van zulke otoos, turbo's, diff's ed. Je kan dan veel beter naar een Subaru specialist gaan voor een keuring, zo doen de jongens met 911jes het ook (ook een otoo ie anders in elkaar zit dan normaal; net zoals een Impreza) en dan heb je echt wat aan zo'n keuring.

edit: Natuurlijk is een ANWB keuring ook wel nuttig, alleen lijkt mij een keuring door iemand die die dingen regelmatig ziet in dit geval nuttiger.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 23-12-2005 11:56:21 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 23 december 2005 @ 12:22:12 #54
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_33340229
Zo, ik zal eens van wal steken .

Allereerst: meldt je aan op extreme-machines.nl, lees je in (forum, FAQ is erg goed!) en vraag bij twijfel altijd of er mensen zijn die de auto kennen. Zeker als de auto al enigssinds gemodificeerd is is de kans groot dat de auto wel bekend is. Ik las dat er onder de auto hierboven bv. een Leda B onderstel zit en dat is zo'n beetje het duurste onderstel dat je kunt vinden voor de auto (en kwalitatief ook ZEER goed!). Remmen vervangen kost NIET zoals hierboven genoemd werd 2000 euro. Voor dat geldt koop je namelijk een complete Big Brake Kit inclusief schijven en blokken. Als je de juiste aftermarket replacements hebt ben je voor een paar honderd euro ook klaar. En dan remt het meestal nog beter. Goed en volledig onderhoud is in mijn ogen een musthave. Boekje erbij duidt m.i. gewoon op een slordige eigenaar en dan kan het best zijn dattie ook slordig is geweest met onderhoud. Beurten kosten in principe wel veel geld maar dat komt ook door de werkplaatstarieven en als je je een beetje vriendelijk opsteld binnen EM/subaruclub NL dan zijn er vaak wel mensen te vinden die de tijdrovende klusjes voor je uit willen voeren (voor weinâg) zodat de beurtprijs lager uitvalt. Verder is het blok an sich redelijk sterk maar gaat er af en toe 'gewoon' 1 stuk. Dat heeft 2 oorzaken te weten de maf-sensor (kost een paar tientjes, niet meer zoals hierboven gesteld werd) bij het 99-00 model (geleverd vanaf september/oktober 1998!, herkenbaar aan de voorbumper met de oranje driehoekjes) (motor verbrand zichzelf dan) en de krukaslagers lopen er zo'n beetje met de willekeur van de klok uit. Zowel standaard als getunede motoren hebben hier last van! Het is dus bijna een must om geld te reserveren voor een nieuw of gebruikt onderblok. Onderblokken zijn te koop vanaf 700 euro maar dan liggen ze er natuurlijk nog niet in. Standaard onderstellen beginnen in de regel na 150.000 toch wat moe te worden. Wiellagers achter willen ook nog wel eens kapot gaan hetgeen resulteert in schurende geluiden. Turbo is schier onverwoestbaar als het dingetje tenminste een beetje mag uitrusten na gedane arbeid. Versnellingsbak kan in principe goed 300 pk aan maar kan wel stuk afhankelijk van je schakelgedrag. Modeljaren 95-96 zijn motorisch sterker (kunnen tot 250.000 km mee), 97-98 is motorisch eigenlijk ook vrij sterk maar de 98ers hebben wel eens last van kantelende zuigers. Kan geen kwaad maar is alleen weg te krijgen met een ander blok. 95-98ers kunnen eigenlijk niet zonder een remmenupgrade naar het model 99 (te krijgen vanaf 350 euro gebruikt). Dit moet eigenlijk modificatie nummer 1 zijn want het is bijna onverantwoord zo slecht die dingen zijn. Als een auto ge-ecutekked is (je zult dit zeer waarschijnlijk tegenkomen) dan is het in 95% van de gevallen zo dat de auto geherprogrammeerd is door EMS/Mark Verhoeven. Deze tuner uit Limburg weet erg goed waar ie mee bezig is en heeft naar eigen zeggen al over de 600 subaru's getuned. Voor zover bekend is er nog nooit een auto stukgelopen door een foutieve afstelling van zijn zeide. Wel kan het zijn dat eerdergenoemde problemen optreden maar dat was dan naar alle waarschijnlijkheid ook gebeurt zonder de tuning. Overigens wordt bij ecutek de auto specifiek afgesteld op de aanwezige aanpassingen (open uitlaat) en dit zal zo'n 270 pk opleveren. De auto loopt iig na de tijd bijzonder soepel. Overigens alleen verkrijgbaar op het 99/00 model (dus met de oranje driehoekjes in de bumper). Voor modeljaren 97/98 en 99/00 zijn overigens ook 'gewone' chips beschikbaar die dan zo'n 270 pk leveren icm open uitlaat. Zelfde resultaat kan trouwens ook verkregen worden met een A'pexi AVC-R (boostcontroller) in combinatie met een fuel cut defender. Maar dan moet je ZEKER bij Extreme machines op de koffie want je moet goed weten hoe je zo'n ding insteld (er zijn er legio die er een prutswerkje van maken en er zijn er ook legio die met liefde zo'n ding voor je instellen ).

Voor MY95/96 zijn overigens weer andere chips beschikbaar en deze kan redelijk eenvoudig 280-285 pk leveren. Is een iets andere auto om te rijden vanwege de andere motorkarakteristiek.

p.s. de 100.000 km-beurt kost een vermogen! Dit omdat de distributieriem vervangen moet worden met wat andere dingetjes. Heeft een auto deze beurt gehad dan is dat zeker een plus!

p.s. 2 km-standen van onder de ton zijn niet ongebruikelijk. Er zijn nou eenmaal mensen die niet elk jaar 20.000 km rijden. Overigens is de auto daar wel ZEER geschikt voor. Ik durf te stellen dat veruit de meeste eigenaren er gewoon me naar hun werk rijden!

copyright Gerdinand Kolkman
Life is too short don't stress every day
  vrijdag 23 december 2005 @ 12:23:47 #55
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_33340260
p.s. 3 Ik lees dat iemand het achterdiff zwak noemt.... ik zeg HUH!

Heb nog nooit gehoord dat er 1 stuk gegaan is en volgens de ECHTE kenners is het ding schier onverwoestbaar. Tis alleen geen lsd.

Frank Vreede is overigens een zeer gewaardeerd adres. Veel verstand van zaken, altijd tijd en serieuze aandacht. Heeft zelf ook een Circuitimpreza en weet dus waar ie op moet letten . Er zijn een boel mensen die het halve land doorrijden om de auto daar te laten servicen. Zegt een boel mijns inziens. Overigens zit er op EM ook een subforum waarin elke dealer/cosisspecialist/tunerervaring besproken wordt. Zeer handig om te zien of een adres een beetje betrouwbaar/bekend is of niet.
Life is too short don't stress every day
pi_33340320

geweldig antwoord, iemand die er ook daadwerkelijk wat van af weet
topic kan meteen dicht lijkt me
  vrijdag 23 december 2005 @ 12:30:22 #57
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_33340409
Overigens zou ik het zelf een uitdaging vinden om een 'moe' exemplaar te kopen (waar je overigens wel van weet wat er allemaal aan mankeerd zodat je de prijsj omlaag lult) en de versleten onderdelen allemaal te vervangen door upgrade parts. Er is bijna geen onderdeel te vinden waar GEEN upgrade voor beschikbaar is !
Life is too short don't stress every day
pi_33340630
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:30 schreef Kolkie het volgende:
Overigens zou ik het zelf een uitdaging vinden om een 'moe' exemplaar te kopen (waar je overigens wel van weet wat er allemaal aan mankeerd zodat je de prijsj omlaag lult) en de versleten onderdelen allemaal te vervangen door upgrade parts. Er is bijna geen onderdeel te vinden waar GEEN upgrade voor beschikbaar is !
Als ik daar eens de tijd voor had Hij moet me iedere dag van A naar B brengen en dat moet ie ook trouw iedere dag kunnen voor zeker 2 jaar Dan ben ik tevree
pi_33341990
Ik heb die van mij (MY98) 2e-hands gekocht met 96k op de teller. Inmiddels bijna 5 jaar en 80k verder, en hij rijdt nog steeds fantastisch!

Weinig aan hoeven doen buiten de standaard services (wel altijd op tijd uitgevoerd), behalve dan een kapotte radiateur, een lekje in het reservoir van de stuurbekrachtiging, een door sneeuw verroeste uitlaat en een fluitende turbo dump valve (geen idee hoe dat in het Nederlands heet ).

Buiten wat gerammel is er niets mis mee. Vrijwel alles is standaard.

Op naar de 200k!

-edit-

Oh ja, ik gebruik hem al die tijd al voor woon/werkverkeer, af en toe een lange vakantierit en zo nu en dan even racen door de bergen of over de snelweg
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
  vrijdag 23 december 2005 @ 13:52:52 #60
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_33342503
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:23 schreef Kolkie het volgende:
Frank Vreede is overigens een zeer gewaardeerd adres. Veel verstand van zaken, altijd tijd en serieuze aandacht. Heeft zelf ook een Circuitimpreza en weet dus waar ie op moet letten . Er zijn een boel mensen die het halve land doorrijden om de auto daar te laten servicen. Zegt een boel mijns inziens. Overigens zit er op EM ook een subforum waarin elke dealer/cosisspecialist/tunerervaring besproken wordt. Zeer handig om te zien of een adres een beetje betrouwbaar/bekend is of niet.
Frank, goede vent
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_33342800
Vrijwel de meeste "moderne" auto's zijn geschikt voor woon-werk verkeer. Of het slim is, dat is een ander verhaal want die Pimppreza's ZUIPEN ALS BEZETENEN...
pi_33342868
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:23 schreef Kolkie het volgende:
p.s. 3 Ik lees dat iemand het achterdiff zwak noemt.... ik zeg HUH!

Heb nog nooit gehoord dat er 1 stuk gegaan is en volgens de ECHTE kenners is het ding schier onverwoestbaar. Tis alleen geen lsd.

Frank Vreede is overigens een zeer gewaardeerd adres. Veel verstand van zaken, altijd tijd en serieuze aandacht. Heeft zelf ook een Circuitimpreza en weet dus waar ie op moet letten . Er zijn een boel mensen die het halve land doorrijden om de auto daar te laten servicen. Zegt een boel mijns inziens. Overigens zit er op EM ook een subforum waarin elke dealer/cosisspecialist/tunerervaring besproken wordt. Zeer handig om te zien of een adres een beetje betrouwbaar/bekend is of niet.
Ha! Ik zei het toch !
  vrijdag 23 december 2005 @ 14:44:36 #63
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_33344007
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:26 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

geweldig antwoord, iemand die er ook daadwerkelijk wat van af weet
topic kan meteen dicht lijkt me
Oja....
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:22 schreef Kolkie het volgende:
Zo, ik zal eens van wal steken .

Allereerst: meldt je aan op extreme-machines.nl...

Mooi Verhaal...

de 98ers hebben wel eens last van kantelende zuigers. Kan geen kwaad ...

copyright Gerdinand Kolkman
En dat maak je mij niet/nooit/nimmer wijs!

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_33344280
Leg dat uit dan
  vrijdag 23 december 2005 @ 14:56:52 #65
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_33344386
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 14:53 schreef yup het volgende:
Leg dat uit dan
Een kantelende zuiger beschadigd zichzelf en de cilinderwand, verder kun je het wel raden wat er gebeurd als je lekker door blijft rijden.....
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 23 december 2005 @ 15:01:33 #66
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_33344536
http://www.extreme-machines.nl/forums/viewtopic.php?t=2536&highlight=piston

Topic waarin elk individu die er ECHT wat vanaf weten (EMS -> mark verhoeven, Marnix -> zit ook in de subarumotoren engineering/rebuilding), een monteur (vinnie) en het verhaal van een monteur van een lid allen aangeven dat piston slap heel lang goed kan gaan/gaat.

Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vertellen ( ) dat 'vinnie67' sinds een half jaar (dus 2 jaar na dato van dat topic!) wel zijn onderblok heeft vervangen (voor een 2.5 ).

Wat ik er verder van begrepen heb / me er van kan herinneren is het een bepaalde serie blokken geweest die niet helemaal volgens de juiste toleranties gemaakt zijn. Het is ook niet zo dat alle 97ers en 98ers het hebben maar het KAN voorkomen.
Life is too short don't stress every day
pi_33344707
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 14:02 schreef yup het volgende:
Vrijwel de meeste "moderne" auto's zijn geschikt voor woon-werk verkeer. Of het slim is, dat is een ander verhaal want die Pimppreza's ZUIPEN ALS BEZETENEN...
Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.

Vrolijk word je er iig niet van als je (weer) bij de pomp staat
Ellendig dure kutbenzien
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_33344720
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 14:04 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Ha! Ik zei het toch !
Flikker op muts.
  vrijdag 23 december 2005 @ 15:09:07 #69
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_33344780
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:01 schreef Kolkie het volgende:
http://www.extreme-machines.nl/forums/viewtopic.php?t=2536&highlight=piston

Topic waarin elk individu die er ECHT wat vanaf weten (EMS -> mark verhoeven, Marnix -> zit ook in de subarumotoren engineering/rebuilding), een monteur (vinnie) en het verhaal van een monteur van een lid allen aangeven dat piston slap heel lang goed kan gaan/gaat.

Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vertellen ( ) dat 'vinnie67' sinds een half jaar (dus 2 jaar na dato van dat topic!) wel zijn onderblok heeft vervangen (voor een 2.5 ).

Wat ik er verder van begrepen heb / me er van kan herinneren is het een bepaalde serie blokken geweest die niet helemaal volgens de juiste toleranties gemaakt zijn. Het is ook niet zo dat alle 97ers en 98ers het hebben maar het KAN voorkomen.
Een kantelende zuiger is nooit goed, het kan wel zijn dat je nog tijden met je motor kan doen, maar de zuiger raakt hierdoor beschadigd en ook de cilinderwand.Het levert dus altijd schade op, hierdoor klopt de stelling niet dat het geen kwaad zou kunnen.

Dat het financieeltechnisch beter is om door te rijden tot het blok het begeeft is een ander verhaal.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 23 december 2005 @ 15:15:06 #70
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_33344986
Verbruik kan bij een constante snelheid op snelheid 1:12 worden maar dat is uitzonderlijk. 1:8-1:10 bij normaal gebruik is haalbaar. Bij stampen gaat het alleen al snel richting 1:4-5.

En dat van niet kwaad kunnen... sja, tis maar hoe je het bekijkt. In vergelijking met uitlopende lagers op een defecte mafsensor kun je in 1x het hele onderblok in de aluminiumbak gooien. Reviseren doen eigenlijk maar weinig mensen omdat je dus voor relatief weinig geld een ander blok hebt en de slijtage echt laag is (als alles heel blijft kan het slijtagetechnisch makkelijk 2 ton of meer mee).
Life is too short don't stress every day
pi_33345120
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.

Vrolijk word je er iig niet van als je (weer) bij de pomp staat
Ellendig dure kutbenzien
Gemiddeld rijd ik 1:8.

Als het grotendeels snelweg is 1:10-1:11.

Als ik hard rijd in de bergen 1:5 ofzo?

Files zorgen voor 1:6-1:7...

Gelukkig kost V-Power hier maar EUR 0,98/l
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_33345176
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:15 schreef Kolkie het volgende:
Verbruik kan bij een constante snelheid op snelheid 1:12 worden maar dat is uitzonderlijk. 1:8-1:10 bij normaal gebruik is haalbaar. Bij stampen gaat het alleen al snel richting 1:4-5.


Hoewel ik heeeel blij zou zijn als ik ooit eens 1:12 zou halen...
quote:
En dat van niet kwaad kunnen... sja, tis maar hoe je het bekijkt. In vergelijking met uitlopende lagers op een defecte mafsensor kun je in 1x het hele onderblok in de aluminiumbak gooien. Reviseren doen eigenlijk maar weinig mensen omdat je dus voor relatief weinig geld een ander blok hebt en de slijtage echt laag is (als alles heel blijft kan het slijtagetechnisch makkelijk 2 ton of meer mee).


Nu al ruim 174k achter de rug...
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
  vrijdag 23 december 2005 @ 15:38:09 #73
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_33345790
Dat idee .

Wanneer ga jij je 'ns aanmelden bij EM trouwens .
Life is too short don't stress every day
pi_33345799
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.

Vrolijk word je er iig niet van als je (weer) bij de pomp staat
Ellendig dure kutbenzien
VEEL, ik kan je vertellen dat gewoon sportief rijden 1:6-1:5 oplevert (volgens eigenaar).

Serieus, een E36 M3 3.2 liter met 321 pk is al zuiniger bij normaal gebruik, bij knallen zuipen ze ongeveer even. En dan zou ik het wel weten 321 pk + RWD + 6 inlijn 8000 rpm...
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:09 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Een kantelende zuiger is nooit goed, het kan wel zijn dat je nog tijden met je motor kan doen, maar de zuiger raakt hierdoor beschadigd en ook de cilinderwand.Het levert dus altijd schade op, hierdoor klopt de stelling niet dat het geen kwaad zou kunnen.

Dat het financieeltechnisch beter is om door te rijden tot het blok het begeeft is een ander verhaal.

Thx voor uitleg
pi_33345835
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:19 schreef rameijer het volgende:

[..]

Gemiddeld rijd ik 1:8.

Als het grotendeels snelweg is 1:10-1:11.

Als ik hard rijd in de bergen 1:5 ofzo?

Files zorgen voor 1:6-1:7...

Gelukkig kost V-Power hier maar EUR 0,98/l
Hmzz. dat red ik bij lange na niet. Als ik heel erg mn best doe en de turbo niet mee laat werken zegmaar red ik net 1 op 8. Als i hem vol op zn zak geef 1 op 2 a 1 op 3
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')