Zo, ik zal eens van wal steken
.
Allereerst: meldt je aan op extreme-machines.nl, lees je in (forum, FAQ is erg goed!) en vraag bij twijfel altijd of er mensen zijn die de auto kennen. Zeker als de auto al enigssinds gemodificeerd is is de kans groot dat de auto wel bekend is. Ik las dat er onder de auto hierboven bv. een Leda B onderstel zit en dat is zo'n beetje het duurste onderstel dat je kunt vinden voor de auto (en kwalitatief ook ZEER goed!). Remmen vervangen kost NIET zoals hierboven genoemd werd 2000 euro. Voor dat geldt koop je namelijk een complete Big Brake Kit inclusief schijven en blokken. Als je de juiste aftermarket replacements hebt ben je voor een paar honderd euro ook klaar. En dan remt het meestal nog beter. Goed en volledig onderhoud is in mijn ogen een musthave. Boekje erbij duidt m.i. gewoon op een slordige eigenaar en dan kan het best zijn dattie ook slordig is geweest met onderhoud. Beurten kosten in principe wel veel geld maar dat komt ook door de werkplaatstarieven en als je je een beetje vriendelijk opsteld binnen EM/subaruclub NL dan zijn er vaak wel mensen te vinden die de tijdrovende klusjes voor je uit willen voeren (voor weinâg) zodat de beurtprijs lager uitvalt. Verder is het blok an sich redelijk sterk maar gaat er af en toe 'gewoon' 1 stuk. Dat heeft 2 oorzaken te weten de maf-sensor (kost een paar tientjes, niet meer zoals hierboven gesteld werd) bij het 99-00 model (geleverd vanaf september/oktober 1998!, herkenbaar aan de voorbumper met de oranje driehoekjes) (motor verbrand zichzelf dan) en de krukaslagers lopen er zo'n beetje met de willekeur van de klok uit. Zowel standaard als getunede motoren hebben hier last van! Het is dus bijna een must om geld te reserveren voor een nieuw of gebruikt onderblok. Onderblokken zijn te koop vanaf 700 euro maar dan liggen ze er natuurlijk nog niet in. Standaard onderstellen beginnen in de regel na 150.000 toch wat moe te worden. Wiellagers achter willen ook nog wel eens kapot gaan hetgeen resulteert in schurende geluiden. Turbo is schier onverwoestbaar als het dingetje tenminste een beetje mag uitrusten na gedane arbeid. Versnellingsbak kan in principe goed 300 pk aan maar kan wel stuk afhankelijk van je schakelgedrag. Modeljaren 95-96 zijn motorisch sterker (kunnen tot 250.000 km mee), 97-98 is motorisch eigenlijk ook vrij sterk maar de 98ers hebben wel eens last van kantelende zuigers. Kan geen kwaad maar is alleen weg te krijgen met een ander blok. 95-98ers kunnen eigenlijk niet zonder een remmenupgrade naar het model 99 (te krijgen vanaf 350 euro gebruikt). Dit moet eigenlijk modificatie nummer 1 zijn want het is bijna onverantwoord zo slecht die dingen zijn. Als een auto ge-ecutekked is (je zult dit zeer waarschijnlijk tegenkomen) dan is het in 95% van de gevallen zo dat de auto geherprogrammeerd is door EMS/Mark Verhoeven. Deze tuner uit Limburg weet erg goed waar ie mee bezig is en heeft naar eigen zeggen al over de 600 subaru's getuned. Voor zover bekend is er nog nooit een auto stukgelopen door een foutieve afstelling van zijn zeide. Wel kan het zijn dat eerdergenoemde problemen optreden maar dat was dan naar alle waarschijnlijkheid ook gebeurt zonder de tuning. Overigens wordt bij ecutek de auto specifiek afgesteld op de aanwezige aanpassingen (open uitlaat) en dit zal zo'n 270 pk opleveren. De auto loopt iig na de tijd bijzonder soepel. Overigens alleen verkrijgbaar op het 99/00 model (dus met de oranje driehoekjes in de bumper). Voor modeljaren 97/98 en 99/00 zijn overigens ook 'gewone' chips beschikbaar die dan zo'n 270 pk leveren icm open uitlaat. Zelfde resultaat kan trouwens ook verkregen worden met een A'pexi AVC-R (boostcontroller) in combinatie met een fuel cut defender. Maar dan moet je ZEKER bij Extreme machines op de koffie want je moet goed weten hoe je zo'n ding insteld (er zijn er legio die er een prutswerkje van maken en er zijn er ook legio die met liefde zo'n ding voor je instellen
).
Voor MY95/96 zijn overigens weer andere chips beschikbaar en deze kan redelijk eenvoudig 280-285 pk leveren. Is een iets andere auto om te rijden vanwege de andere motorkarakteristiek.
p.s. de 100.000 km-beurt kost een vermogen! Dit omdat de distributieriem vervangen moet worden met wat andere dingetjes. Heeft een auto deze beurt gehad dan is dat zeker een plus!
p.s. 2 km-standen van onder de ton zijn niet ongebruikelijk. Er zijn nou eenmaal mensen die niet elk jaar 20.000 km rijden. Overigens is de auto daar wel ZEER geschikt voor. Ik durf te stellen dat veruit de meeste eigenaren er gewoon me naar hun werk rijden!
copyright Gerdinand Kolkman