quote:
Op zondag 14 augustus 2005 12:39 schreef Elsjee het volgende:Zelf weet ik wel wat wicca is hoor maar wilde van jullie horen hoe jullie erover dachten e.d. maar reacties vallen me van sommige zwaar tegen.
niet mee zitten
![]()
quote:
Wicca valt niet te vergelijken met of ' gothic' of ' wanna-be satanist' want dat is het gewoon niet.
Satanisme is dat jijzelf de verlosser, god, hemel en hel bent en Gothic is een lifestyle.
Dat klopt, maar het is ergens ook wel begrijpelijk dat mensen die zich er niet in verdiept hebben of zelfs de basis niet kennen dat verschil niet zien en het niet weten.
Wat minder begrijpelijk is, is dat mensen die zich er blijkbaar niet in verdiept hebben en zich er blijkbaar niet in interesseren wél een "mening" denken te kunnen hebben. Of antwoorden kunnen geven alsof het feiten zijn.
quote:
Toch zal ik wat informatie erover geven.
Even over het woord heksen:
Omdat het woord heks vaak negatieve associaties oproept, noemen aanhangers van Wicca zich ook wel paganisten. Dit omdat Wicca een stroming is binnen het neopaganimse. Voorbeelden van andere stromingen zijn het druïdisme, sjamanisme en Asatru. Heksen zijn dus altijd paganisten, maar niet alle paganisten zijn heks.
en ondanks dat ik mij bewust ben dat sommigen dat anderen zien..
voor mij is een heks niet standaard een wicca(aanhanger).
quote:
Er is één leefregel dat centraal staat binnen Wicca:
Doe wat je wilt, zolang het niemand schaadt (ook jezelf niet) Dat is dan ook de Wiccan-rede.
Een belangrijk kenmerk van Wicca is het geloof dat alles in het heelal uit een goddelijke kracht is voortgekomen. Ze geloven dus niet dat het goddelijke iets is dat ver van deze wereld staat, maar dat het terug te vinden is in alles om ons heen en ook in onszelf. Daarom hebben heksen respect voor alles wat in de natuur terug te vinden is. Niet alleen de levende dingen, maar ook bijvoorbeeld stenen en kristallen zijn voor heksen heilig.
Omdat deze goddelijkheid zo ongrijpbaar is en moeilijk voor te stellen wordt het in Wicca voorgesteld als een samenspel tussen een mannelijke en vrouwelijke energie, de God en de Godin. De één kan niet bestaan zonder de ander en verkeren voortdurend in een evenwicht. Dit klinkt misschien wat vaag, daarom zal ik een voorbeeld geven:
Een etmaal bestaat uit twee delen, namelijk dag en nacht. Ze gaan voortdurend in elkaar over. Als de dag niet zou bestaan zouden we ook niet weten wat de nacht was. Het één kan dus alleen bestaan als het ander er ook aanwezig is en samen vormen ze een eenheid. Ditzelfde principe wordt ook uitgebeeld door het yin-yangsymbool.
best goeie korte samenvatting
quote:
Een ander kenmerk is dat heksen andere mensen niet willen bekeren tot hun geloof. Ze vinden namelijk dat ieder individu vrij is om z'n eigen pad te kiezen, want verschillende paden kunnen naar hetzelfde doel leiden. Heksen zijn dus erg tolerant ten opzichte van andere religies/godsdiensten, zolang die maar niemand schaden (Wiccan Rede). Wel zijn ze natuurlijk altijd bereid anderen te leren over hun geloof.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill