Ben je er actief mee bezig?
Waar geloof jij in en waarom geloof je daar in?
Hou je rituelen en doe je aan magie of geloof je "alleen maar" ?
Heb je een altaar in huis of maak je die ter plekke als je een ritueel in bijvoorbeeld het bos doet?
Heb je zelf je rituelen bedacht of heb je ze uit een boek?
Vind je dat je de rituelen, chants en spreuken zelf moet bedenken en waarom dan?
Zijn er ook mensen die er totaal niets mee hebben en waarom dan niet?
Kortom : hoe vul jij dit geloof in?
quote:
Op woensdag 4 december 2002 12:58 schreef MUUS het volgende:
Om met de deur in huis te vallen : wie hier houdt zich bezig met wicca?Ben je er actief mee bezig?
Heb je een altaar in huis of maak je die ter plekke als je een ritueel in bijvoorbeeld het bos doet?
Vind je dat je de rituelen, chants en spreuken zelf moet bedenken en waarom dan?
Zijn er ook mensen die er totaal niets mee hebben en waarom dan niet?Kortom : hoe vul jij dit geloof in?
Eigenlijk ben ik het mijn hele leven al, maar had ik er nooit een naam voor. Na heel veel lezen en later ook op internet (dat was een jaar of 8 geleden ofzo, dat daar wat meer over op internet kwam), kwam ik erachter dat het een naam had, of ik herkende mij in ieder geval enorm in wat ik las...
Maar je begrijpt dat ik me daar dus niet mee bezig houd... heb het zowieso niet zo op het "niet logische"... Geloof er niet zo in... geloof uberhaupt niet...maar dat terzijde..
Wat doe je dan zoal...
quote:Zou je wat vragen uit mijn startpost willen beantwoorden?
Op woensdag 4 december 2002 13:24 schreef Musiquence het volgende:
Ik ben Wiccan. Al voor de hype een aantal jaren geleden begon.Eigenlijk ben ik het mijn hele leven al, maar had ik er nooit een naam voor. Na heel veel lezen en later ook op internet (dat was een jaar of 8 geleden ofzo, dat daar wat meer over op internet kwam), kwam ik erachter dat het een naam had, of ik herkende mij in ieder geval enorm in wat ik las...
Ik snap, dat sommige dingen voor mensen misschien te prive zijn, maar een klein beeld zou al erg leuk zijn.
quote:Sure, jouw 2e vraag, waar ik dan precies in geloof is niet heel duidelijk te beantwoorden. Net als velen geloof ik wel degelijks dat er 'iets' is dat boven alles staat. Mede door het dogmatisch karakter van bijvoorbeeld de Katholieke kerk staat het Christendom mij niet aan. Alles wat ik over Wicca gelezen heb (waarin de Godin centraal staat) verwoordt mijn beeld van dat 'iets' erg goed.
Op woensdag 4 december 2002 13:27 schreef MUUS het volgende:
Zou je wat vragen uit mijn startpost willen beantwoorden?
Als ik zin en tijd heb doe ik wel 'ns een ritueeltje. Dit valt goed te vergelijken met het bidden bij bijvoorbeeld de Christenen en zeker met alle handelingen die tijdens een kerkdienst worden uitgevoerd.
Ik ga niet vaak het bos in (ben ik te lui voor) maar dat is wel heel fijn. Je hebt dan echt het gevoel dichter bij de natuur te staan. Ik ga overigens niet naakt ofzo, wat sommigen wel doen om zich nog hechter met de natuur verbonden te voelen.
Meeste spreuken (lees: gebeden) die ik gebruik zijn aangepast van bestaande.
En verder... vragen staat vrij, maar ik weet niet alles hoor!
quote:Ik ook, vind het wel interessant, maar het is me eigenlijk een beetje te veel werk voorlopig...
Op woensdag 4 december 2002 13:00 schreef FFantaghiro het volgende:
Ik heb over wicca veel gelezen e.d. omdat het me erg interessant leek. Alleen dat is alweer een tijdje geleden en ik ben met die informatie eigenlijk nooit veel gaan doen.
quote:sja inderdaad is zelfs Wicca ook al verworden tot iets ordinairs en commercieels,
Op woensdag 4 december 2002 13:10 schreef Fatality het volgende:
Ja een modeverschijnsel met spirituele dingentjes enzo..
Er is niets spiritueels meer aan, jammer hoor...
quote:Dat zit toch in jezelf?
Op woensdag 4 december 2002 17:55 schreef Anemoon het volgende:[..]
sja inderdaad is zelfs Wicca ook al verworden tot iets ordinairs en commercieels,
zoals zoveel dingen van waarde tot het platvloerse worden gedegradeerd.Er is niets spiritueels meer aan, jammer hoor...
quote:onzin...
Op woensdag 4 december 2002 17:55 schreef Anemoon het volgende:[..]
sja inderdaad is zelfs Wicca ook al verworden tot iets ordinairs en commercieels,
zoals zoveel dingen van waarde tot het platvloerse worden gedegradeerd.Er is niets spiritueels meer aan, jammer hoor...
commercieel.... ordinair ?
hahahahaha, een geloof is niet comercieel of ordinair... ménsen kunnen dat wél zijn... en die kunnen tot wat voor geloof/ bevolkingsgroep dan ook horen... je kan alles zijn/geloven...of niet zijn en tóch commercieel/ ordinair zijn ( en omgekeerd natuurlijk ) Je doet er zelf aan mee of niet !
quote:Nou inderdaad ja, dat zit in jezelf!
Op woensdag 4 december 2002 17:56 schreef MUUS het volgende:[..]
Dat zit toch in jezelf?
quote:Doctrines zijn ten alle tijden commercieel en hebben altijd bijbedoelingen.
Op woensdag 4 december 2002 18:03 schreef Mirage het volgende:[..]
onzin...
commercieel.... ordinair ?
hahahahaha, een geloof is niet comercieel of ordinair... ménsen kunnen dat wél zijn... en die kunnen tot wat voor geloof/ bevolkingsgroep dan ook horen... je kan alles zijn/geloven...of niet zijn en tóch commercieel/ ordinair zijn ( en omgekeerd natuurlijk ) Je doet er zelf aan mee of niet !
Ik geloof er in maar ben er niet actief mee bezig , misschien onderbewust wel ..
Ik heb geen altaar in huis . of ik moet m'n bureau als altaar zien..
het gene wat ik er mee zou doen speeld zich naar mijn weten af in m'n hoofd zonder een uiting naar buiten toe.
OT -> hmm jammer dat kloon gebruik nodig is op dit forum .....
Ps: waarom zou je klonen "moeten" gebruiken hier??????
quote:misschien...
Op woensdag 4 december 2002 12:58 schreef MUUS het volgende:
Om met de deur in huis te vallen : wie hier houdt zich bezig met wicca?
quote:het is voor mij niet een keuze geweest om me tot ene bepaald geloof of tot een bepaalde visie te wenden..
Ben je er actief mee bezig?
quote:Oei, dat is een moeilijke...
Ik voel een heel sterke connectie met de natuur.
definitie van natuur is bij mij mischien iets anders dan voor sommige andere mensen.
Natuur : Alles om ons heen... de planten..bomen, bloemen...maar ook de sterren...de zon..de elementen...vuur, aarde, water, lucht... de " macht/kracht " die naar mijn idee overal doorheen gaat.. de kracht waar je ook een beroep op kan doen.. om er bijvoorbeeld energie uit te putten... diezelfde kracht kan je naa rmijns inziens ook gebruiken om bijvoorbeeld positieve gedachten/ liefde/ energie..licht naar iemand te sturen.. Die noem ik ook " natuur " ( een ander zou die misschien wel God noemen en hem/ haar als een persoon zien.. ik zie het als energie.
Er is een heel groot respect voor mamma aarde...de zon...de maan... eigenlijk voor alles om mij heen.
Ik communiceer ook met ze. Dat kan zijn in de vorm van gedachten/ respect tonen... dank zeggingen...
" ruilingen "
* Mirage voelt bijvoorbeeld liefde/ respect/ bewondering voor de "natuur " en voor een mens...dat is mijn " gift " daarna vraag ik bijvoorbeeld...stuur eigenlijk een beetje " licht " of " moed " naar die mens... ( omdat ik denk dat die het nodig heeft bijvoorbeeld ).
Ik geloof in de werking van kruiden en ben er heilig van overtuigd dat er meer tussen hemel en aarde is.
Ik ben erg gevoelig wat spirituele dingen betreft. O.a. ook voor de geesten wereld ( entiteiten ) ... het weten van dingen, het voelen van gedachten/ gevoelens van anderen... etc...
Ook voel en zie ik energie. Ik kan er ook mee werken.
Veel mensen schrijven dit soort dingen aan een " god ", een god die naar mijn idee teveel gepersonaliseerd is. Mijn
" god " ís geen persoon... het is een kracht/ energie...ik noem het natuur.. de " natuur " gaat door alles heen...zorgt dat de bloemetjes bloeien.. etc etc..mijn " god " verschuilt zich in de maan... in de aarde... zelfs in onszelf..
De meeste andere religies zetten de god persoon buiten de mens... in mijn ogen zit de "god "..natuur ÍN ieder van ons.. het loopt dwars door ons heen..
wij zíjn een deel ervan.
Kijk maar eens goed om je heen... een mens kan heel veel magie bedrijven...
Iedere dag ervaar/ gebruik ik een stukje magie.
Tenminste dat wat ÍK magie noem.
Magie is niet het veranderen van een prins in een kikker of je boze buurman in een pad
Magie is dat wat je een oudere dame laat ervaren ( en tegelijkertijd jezelf !! ) als ze twijvelend bovenaan een roltrap staat en jij gaat voorzichtig naast d´r staan...biedt haar je arm vast...en zij met een grote opluchting je arm accepteerd, omdat ze anders niet naar beneden durft !
Magie is wat je voelt als er iemand op straat zomaar iets aardigs tegen je zegt wat je raakt.
Magie krijgen van resultaat als je met energie werkt.
Magie is dat wat er gebeurd als onder de douche staat en al je nare gedachten en zorgen het putje in spoelt..
Magie is het sturen ( nee...het wérken ervan !) van positieve gedachten/ hulp als je je kaarsjes brandt.
Magie ervaar je als je droomt over het huis van je dromen en er dan tegenaan loopt !!
Magie is het wensen van iets en het zomaar vinden ervan...
Magie is.... een heleboel... mar niet het veranderen van je buurman in een pad dus... we zijn geen Harry Potter toch ?
quote:Ik heb wel veel spulletjes... doe niet aan rituelen uit een boekje... werk puur op mijn gevoel.
Zijn er ook mensen die er totaal niets mee hebben en waarom dan niet?Kortom : hoe vul jij dit geloof in?
note: bij mij hangen veel van de dingen waar ik over post hier in truth... dingen die men onder paranormaliteit/ spiritisme laat vallen, samen met mijn "geloof". (overtuiging )
[Dit bericht is gewijzigd door Mirage op 04-12-2002 18:43]
quote:Wicca zélf is dat niet..
Op woensdag 4 december 2002 18:07 schreef Anemoon het volgende:[..]
Doctrines zijn ten alle tijden commercieel en hebben altijd bijbedoelingen.
Een geloof is een doctrine...dus conclusie:............. vul maar in!
voorbeeld:
mijn ouders geloven in God...Jezus...hele de rattaplan..
Het enige wat ze níet doen is zich aansluiten bij de kerk, WANT díe zijn commercieel...hypocriet...etcetera.... in hun ogen... Als ze zich dus níet bij de kerk aansluiten...maar wél het geloof beoefenen dat tot Christendom gedoopt is... dat zijn ze toch Christen ?
Maar hun geloof is niet gebaseerd op commercie etc...
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zie de lijn anders.
Mensen hebben geen enkele bestaande doctrine nodig om spiritualiteit te ervaren.
De mens is per definitie spiritueel, daar heeft ie geen enkel ritueel of doctrine bij nodig. Ook het christendom niet, das ook een doctrine. hoe je het wendt of keert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |