quote:
Op zondag 31 juli 2005 23:43 schreef ook_gek het volgende:[..]
ja ik heb mensen gesproken die een enzo wilde kopen.
ja je tekent er voor dat je een X aantal maanden de enzo niet mag verkopen. Wil je dat niet jammer dan. Het is niet dat Ferrari luistert naar zijn of haar klanten. Ferreri stelt het simpel. Of je koopt hem en vind je de regels niks koop je hem toch lekker niet
Tentijde van de F40 ontstond een levendige handel in koopcontracten. Zo kon het voorkomen dat een F40, nog voor dat ie goed en wel gebouwd was, was doorverkocht voor het dubbele van de fabrieksprijs. Dat leidt ertoe dat de auto in kwestie een investeringsobject wordt en daardoor ongebruikt in de opslagruimte verdwijnt. Daar was Ferrari niet blij mee. Ferrari zal kopers ook zeker niet aanmoedigen om hun Enzo zo snel mogelijk weer te verkopen en misschien zelf ergens in het contract opnemen dat de Enzo niet binnen een x aantal maanden doorverkocht wordt, maar uiteindelijk kan Ferrari iemand die zijn Enzo na een week doorverkoopt niet tegenhouden. Hooguit een schadevergoeding eisen.
quote:
Geen 1 enzo koper heeft ooit 1KM gereden in de auto eer hij hem kocht.(spreek ik over de 399 kopers )
je gaat langs je ziet en hoort hem rijden je mag er in zitten en klaar. Dan ga je naar huis je word gebeld door de dealer of de fabriek met de vraag of je hem wilt of niet.
Ik denk niet dat er een vaste procedure is. Vergeet niet dat de wereld van aspirant Enzo-kopers vrij klein is. Het gaat om een selecte groep van rijke (meestal) heren met een bewezen voorkeur voor Ferrari. Doorgaans staat wel vast wie van hen een Enzo mag komen ophalen. Een proefrit zal dan inderdaad niet gauw tot de mogelijkheden behoren, ofschoon iedere Enzo naar de precieze specificaties van zijn nieuwe eigenaar wordt gebouwd. Zo is er een Enzo die speciaal voor zijn eigenaar rolstoelvriendelijk is gemaakt.
Zelfde geldt voor andere Ferrari´s. De meeste klanten van de F430 hebben dat ding al jaren in bestelling. Op een zekere dag krijgen ze een telefoontje van de dealer dat ze tot de uitverkorenen behoren en dat ze de verdere specificaties moeten vaststellen (kleur, interieurkleur, F1 versnellingen of handgeschakeld, dat soort zaken), zodat de auto gebouwd kan worden. Een proefritje is er echt niet bij. Ferrari´s koop je ongezien, per telefoon. Geen geneuzel over inruilprijzen en gratis kokosmatjes.
quote:
Het is niet gek dat de enzo nu veel te koop is. Hij is al weer een aardige lange tijd op de markt. Dat ding was als ik me niet vergis al te koop eind 2002.
Zoiets ja.
quote:
En het is een feit dat je een collectie moest hebben eer Ferrari ook maar contakt met je opnam of dat laat doen door de dealer. Je moest of een verzameling hebben van mooie auto,s. Of van Ferrari,s.
Het zou toch wel vreemd zijn als Ferrari het criterium van een verzameling van mooie auto´s zou hanteren. Wie bepaalt wat wel en wat geen mooie auto is? Reken er maar op dat bij Ferrari allang bekend was wie als serieuze gegadigde moest worden aangemerkt en dat die gegadigden voortkomen uit een groep van bij de fabriek bekende Ferraristi.
quote:
denk nou eens nuchter na. Hoe komt een Ferrari dealer of de fabriek aan JOU tel nummer om een enzo aan te bieden? Mag jij me dat uitleggen.
Dat heb ik al uitgelegd. De verhouding tussen vraag en aanbod plaatst de fabriek in de luxe positie dat zij haar klanten zelf kan selecteren. Dan trekken de vaste klanten als eerste aan het langste eind.
Ik denk dat dealerorganisaties de namen van geinteresseerden aan de fabriek heeft doorgegeven en de fabriek heeft uiteindelijk die aanvragen gehonoreerd of afgewezen. Worden ze gehonoreerd, dan kunnen de verdere specificaties en wensen worden doorgegeven en dat kan van alles zijn. Ik zal niet zeggen dat geen Enzo hetzelfde is, maar daar waar F40´s alleen in rood de fabriek verlieten, kon voor de Enzo elk denkbare kleur besteld worden. Om maar wat te noemen.
quote:
En productie aantal? Bouw nooit meer auto,s dan je kan verkopen. En 299 is puur omdat ferrari nooit de laatste auto bouwt. Is een feit! ( weet niet wat ze met de auto,s doen die niet afgebouwd zijn) Later heeft Ferrari nog een speciale enzo gemaakt om te veilen voor het goeie doel. Als bijdrage.
Ja, dat weet ik. In jouw belevingswereld moet er ergens een afgelegen weilandje of loods staan waar allemaal onafgebouwde Ferrari´s staan. Een bizarre gedachte. Nog meer bizar is dat je het als feit brengt. Ik heb nog nooit enig Ferrari historicus van naam (en dan doel ik op heren als Marcel Massini, Doug Nye, Gerald Roush of de heren van "Telaio") daarover horen spreken. Ik weet wel dat de laatste Enzo, keurig afgebouwd, inmiddels is afgeleverd aan zijn gelukkige eigenaar. Verkocht op de veiling van Sotheby´s in Maranello voor ongeveer 1,3 miljoen dollar.
Je bent gewoon wat te gevoelig voor het beeld van een mysterieuze fabriekshal waar de meest fantastische machines ter wereld de produktielijn verlaten om vervolgens onder minstens zo mysterieuze omstandigheden te worden verkocht aan uitverkoren klanten. Verlies niet uit het oog dat ook Ferrari ´gewoon´ een autofabrikant is met een dealernetwerk en als hoogste prioriteit het verdienen van zoveel mogelijk geld.
Dat gezegd hebbende, in de bijna zestig jaar tellende historie van het merk, staat het bol van de meer en minder geloofwaardige verhalen. Dat Ferrari haar eigen geschiedenis niet echt nauwkeurig heeft bijgehouden, draagt alleen maar bij aan het schimmige, en dus mystieke beeld. Uiteindelijk hebben we het echter van doen met het geesteskind van een man die in de eerste plaats pragmatisch en commercieel was. Hij moest ook wel. Ferrari had altijd geld nodig, want er moest altijd geraced worden. Enzo had niet zoveel met zijn straatauto´s. Er zijn ook niet zoveel typen die Enzo tot zijn persoonlijk vervoermiddel heeft gemaakt. Hoe dan ook, met behulp van anderen wist hij wat zij zijn klanten moest voorschotelen. Vaak met succes, soms met wat minder succes. Als geen ander wist hij de mensen om hem heen zijn visie op te leggen en gelukkig was zijn visie vaak de juiste.
En nu hou ik erover op, want we gaan gruwelijk off topic.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.