quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:13 schreef ook_gek het volgende:[..]
Jean todt werkt bij en voor Ferrari
![]()
Feit is WELdat je meer dan 1 Ferrari moet hebben EER je word uitgenodigt door Ferrari om er 1 te kopen. Kei harde feiten is veel op TV geweest heeft in bladen en alles gestaan.
Doe niet zo naief. Daar kan TV en de geschreven media van alles over zeggen maar het kopen van een Enzo is een discrete aangelegenheid. Niemand weet onder welke voorwaarden Enzo's destijds werden verkocht. Het is alleen bekend dat de Enzo werd verkocht aan een select groepje klanten. Dat 'vaste' klanten daarbij voorrang krijgen is dan niet meer dan logisch. Dat vaste klanten dan ook degenen zijn die al eerder Ferrari's bezeten hebben en er waarschijnlijk ook meer dan 1 bezitten, is dan welhaast noodzakelijk. Dat betekent niet dat Ferrari de eis stelt dat je een Ferrari-collectie moet hebben alvorens je een Enzo 'mag' kopen.
quote:
Is ook niet zo gek want hoe kan Ferrari anders zijn klanten benaderen voor de Enzo?
Zelfde feit is ook dat er maar 399 verkocht zijn en geen 400. De 400ste is gefeilt voor die slachtoffers van dat water gebeuren.
Feit is ook dat Ferrari NOOIT ronde aantallen auto,s maakt. Feit is ook dat ze de laatste Ferrari NOOIT afbouwen.
Wat bazel je nou? De 400ste is toch gewoon gebouwd? Dan zijn er toch 400 Enzo's? Dat is toch een mooi rond getal? Voor een fabriek die van zichzelf zou zeggen dat ze NOOIT in ronde getallen produceren, zou het toch vreemd zijn dat ze besluiten die 400ste Enzo te bouwen. Dan kunnen ze het geld ook gewoon doneren. Kennelijk is het exacte productie aantal niet zo ontzettend belangrijk voor Ferrari.
Laat je niet foppen door de (door de media gecreerde) mystiek. Er is helemaal niets mystieks aan Ferrari. Ze bouwen daar in Maranello fantastische machines, maar het enige ware talent van Enzo Ferrari, was zijn talent om auto's te verkopen. Daartoe had hij als instrument zijn feilloze gave altijd de juiste mensen aan te trekken. Zowel de techneuten (Colombo, Lampredi, Jano, Forghieri) als de ontwerpers c.q. koetswerkbouwers (Touring Superleggera, Pininfarina, Boano, Vignale). Ergo, Ferrari bouwde alle auto's die zij kon verkopen met 1 kanttekening, altijd eentje minder dan de totale vraag vereist, zodat de vraag nooit bevredigd wordt. Zo kon het zijn dat in de jaren tachtig, vroege jaren negentig, toen iedereen geld had, meer dan 1300 F40's werden gebouwd en verkocht, terwijl de F50 met 349 exemplaren toch al een stuk zeldzamer is. Zo ook de 288GTO met 272 exemplaren.
quote:
Feit is ook dat Ferrari helemaal niet blij is met de losse verkoop van de Enzo,s. Feit is ook dat er duidelijk gezegt is dat je de auto de eerste X maanden niet mag verkopen. TEKEN je ook voor.
Hoe kom je daar toch bij? Heb jij een Enzo-koopcontract zelf bestudeerd? Heeft iemand jou zon contract laten zien? En waarom zou Ferrari iedere klant exact hetzelfde contract voorleggen? En hoe komt het dan dat je niet veel moeite hoeft te doen om een te koop aangeboden Enzo op te sporen? Pharell Williams heeft een zwarte Enzo (#134282 als ik me niet vergis), maar die heeft de fabriek niet aan hem verkocht hoor.
quote:
Feit is ook dat van uit Ferrari zelf nooit 1 enzo word gegeven voor auto testjes. Ja 1 auto is dat geweest die van Ferrari zelf voor een handje vol mensen die er dan een stukje over mogen schrijven. Alle enzo,s in een auto programma die je ziet BUITEN de test baan van Ferrari is van een particuliere eigenaar.
Klopt en ook dat heeft Ferrari liever niet, maar ja, zodra iemand anders de eigenaar is geworden, doe je daar niet zoveel tegen. Ferrari heeft ook liever niet dat klanten met hun Enzo gaan racen. Daar is de Maserati MC12 nu juist voor in het leven geroepen.
En als je het echt niet meer kunt houden, dan kun je altijd nog informeren naar de mogelijkheden om een Enzo FXX aan te kopen. Het geschatte produktieaantal? 20. Alvast een mooi rond getal...
Ergo:
Je moet niet alles zomaar geloven wat je hoort en leest.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.