abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:58:00 #26
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27713889
Overigens zit ik met een ander probleem: ik heb de stof nog níet af.
Beter plannen, Ringo.

Of zou het aan mijn leerlingen liggen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 17:02:02 #27
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27714030
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
.
pi_27715628
Ik heb 2 A4 tjes vol met (wiskundige) raadseltjes.
Verschillende moeilijkheidsgraden, dus voor elke leerling zet er wel iets leuks bij.
Morgen mijn 3 laatste lessen!!!! Daarna repetitieweek. Wat is het snel gegaan zeg!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 18:23:21 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_27716310
Wij keken de laatste les altijd een film over Pompei. En ook Asterix en Obelix in het Latijn waren altijd favoriet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:06:41 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27731482
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hm, da's inderdaad vervelend. Dan maar wat meer huiswerk opgeven
Ik ben principieel tegen huiswerk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 8 juni 2005 @ 08:49:06 #31
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27731857
Ik heb mijn stage goed afgerond. Mijn begeleider vond dat ik van nature gezag uistraalde, het les geven ging goed en ik moest maar snel volledig voor de klas staan, dan zou ik zeker een goede docent worden.

Dat lesgeven is ook niet zo het probleem eigenlijk, dat gaat vanzelf op de een of andere manier (natuurlijk moet ik van te voren voorbereiden etc etc, maar als ik voor de klas sta luisterd 9 van de 10 keer iedereen wel. ik heb nog geen lessenreeksen gegeven, alleen aparte lessen, dus misschien wordt het nog wel een stuk lastigere )
De stof van college uit is het punt, wat een berg, maar ik ben nog in de running voor mijn p.
pi_27747653
*Meldt!

3ejaars Pabo, ben nu aan het snuffelen op mijn toekomstige lio-school. Ik ga er volgend jaar 21 weken voor de klas staan . Ik heb er zin in! .
  vrijdag 10 juni 2005 @ 07:47:46 #33
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27795468
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Lekker douchen!
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:14:42 #34
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27801426
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?

Overigens ziet het ernaar uit dat ik tóch alles, op de laatste nipper, rond krijg met mijn klassen. Mijn gebrek aan planzucht wordt gecompenseerd door een sterk ontwikkeld improvisatietalent.

Bijna vakantie!!

edit: bovendien mag ik volgend jaar mijn lesboeken verhuizen van de Haagse binnenstad naar de Scheveningse duinen dus ik duik tevreden de zomer in.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 19:54:32 #35
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27815432
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 07:47 schreef sjak het volgende:
Ik ga woensdag mijn diploma krijgen, na twee jaar enorm hard studeren
En vanaf 1 augustus heb ik een baan als docent!
Proficiat!
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:14 schreef Ringo het volgende:
Zo. Alle centrale examens nagekeken, incl. 2de correctie.
Zitten hier meer mensen die zich groen en geel ergeren aan collega's in den lande die jouw meest armzalige leerlingen alsnog van een moeizaam puntje willen beroven? En daar zelfs goede argumenten tegenover hebben staan?
Nou, ik heb zelf een rammel tweede correcties gehad, en het verbaast me soms wat ik voor fouten zie goedgerekend. Of andersom, goeie dingen die fout zijn gerekend. Vanmiddag belde een tweede corrector, die wilde me persé spreken. Ik uit de les gehaald -> "Meneer, ik wilde u even zeggen dat ik niks heb kunnen vinden. Goed werk". Dat had ze me net zo goed op een briefje kunnen schrijven.. Maja... Blij dat dat gedoe weer achter de rug is.
.
pi_27842779
Leuk topic zo, ik zit nog altijd te wikken en te wegen of ik nou wel of niet na m'n bachelor Engels de lerarenopleiding/master wil gaan doen. Zoveel mensen om me heen die roepen "Het onderwijs in! Ben je gek!". Of zelfs "Jij kan toch wel beter". Waardoor ik natuurlijk wel ga twijfelen, maar goed, eerst m'n bachelor maar eens afmaken - dat is nog een jaar.

Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?

Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.


[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2005 21:17:15 ]
pi_27843041
Van harte, Silmarwen en sjak!

Wb examencorrectie: het is inderdaad verbijsterend hoeveel dingen de 'eerste correctoren' goedrekenen in de hoop dat de tweede corrector het niet ziet. Op zich mooi dat ze zo'n hart voor hun leerlingen hebben, en bij twijfelgevallen snap ik dat je niet bij voorbaat je eigen leerling gaat benadelen, maar je gaat wel ver als je: -dingen die gewoon echt fout zijn en waarvan in het correctiemodel expliciet staat vermeld dat ze fout zijn toch goedrekent en als je zelfs: - twee scorepunten toekent voor vragen waarvoor de maximale score 1 punt is
(Overigens was het bij dat laatste voorbeeld waarschijnlijk geen kwestie van 'de eigen leerlingen proberen te bevoordelen: hij had ook regelmatig dingen foutgerekend die overduidelijk goed waren, en was over de gehele linie inconsequent, wat mijn collega de opmerking ontlokte dat deze persoon waarschijnlijk in stomdronken toestand zijn examens had nagekeken)
  maandag 13 juni 2005 @ 09:54:54 #38
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27878249
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 20:55 schreef Razztwizzle het volgende:
Maar wat ik wil vragen is dit: zouden jullie het afraden om je master Engels te combineren met de lerarenopleiding? Ik zou namelijk graag na m'n bachelor in Groningen verdergaan in Amsterdam of Utrecht, en bij beide universiteiten is dus de mogelijkheid om de master Engels te combineren met de lerarenopleiding.

Ik heb eigenlijk geen idee of dit haalbaar is, of het bergen werk zijn of dat het prima te doen is.. dus bij deze Iemand een idee?
Maar dat is toch gewoon het reguliere traject voor docenten in opleiding?

Hoe snel je het wilt/kan doen, hangt af van je eigen talent en doorzettingsvermogen. Reken voor het gemak een extra jaar (dus 2 jaar Masterprogramma en 1 jaar lerarenopleiding), omdat je stage moet lopen op een school en die werkzaamheden combineren zich niet zo goed met het schrijven van een scriptie.
quote:
Dit bedoel ik dus:
Na het behalen van je WO-Bachelor combineer je de vakinhoudelijke WO-Master met de beroepsopleiding tot eerstegraads leraar en rond je in twee jaar voltijd of vier jaar deeltijd zowel je Master in het vak (vakinhoud) als de Master lerarenopleiding (beroepsvoorbereiding) af.
Dat bedoel je dus.
Reken erop dat het lerarentraject je extra tijd kost.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27903801
Soms kun je je collega's wel wurgen hè

Proefwerkweek, dus veel na te kijken. Hoef alleen vrijdag te surveilleren, terwijl mijn leerlingen vandaag hun proefwerken hadden. Had gelukkig een collega zo ver gekregen om de gemaakte proefwerken hier even af te geven en wilde vanmiddag gaan nakijken. Blijkt er geen nakijkmodel bij te zitten! De collega die dat zou moeten verzorgen gebeld, zegt ie "ja dat heb ik vanmiddag in je postvak gelegd" Kan ik dus mooi morgen een uur heen en een uur terug reizen om dat ene flutpapiertje op te halen. *grom*

Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 13 juni 2005 @ 23:23:58 #40
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27905239
Misschien kun je in kortere tijd zelf een antwoordmodel in elkaar zetten?
pi_27909708
Verschillende klassen hebben hetzelfde proefwerk gemaakt en dat moet dus ook op dezelfde manier bij iedereen nagekeken worden.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 09:14:24 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27909750
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Oh en ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Jazeker. Al zo'n twee maanden nadat ik als docent was begonnen (zonder lesbevoegdheid of enige ervaring) werd ik, bij gebrek aan, tot mentor gebombardeerd van een tweede klas VMBO. Sindsdien ben ik altijd mentor geweest, van afwisselend een derde en een vierde klas. Zoals, overigens, bijna alle collega's op de school waar ik werk. Alleen de ouderen-met-privileges mogen deze taak aan zich voorbij laten gaan.

Het kan een tamelijk zware taak zijn; hangt er ook vanaf hoe jouw schoolleiding met het begrip mentoraat omgaat. Gooien ze simpelweg een complex takenpakket op je bord of wordt je begeleid en geadviseerd? Wat zijn eigenlijk je precieze taken als mentor?
Bij ons op school, bijv., word je als mentor hoofdverantwoordelijk gesteld voor het verzuim in jouw klas, niet alleen op papier, maar je wordt ook geacht de gehele verzuimadministratie bij te houden. Dat kan in de papieren lopen en geeft een hoop stress.
Het niveau en jaar speelt ook een rol. Klas 2 VMBO is lastiger, want hulpvragender, dan 6 VWO, die hun eigen weg wel weten te vinden.

Maar ach, wat dan ook: it doesn't kill you. 'Gevraagd' worden voor een 'verantwoordelijke taak' is altijd stoer dus zeg maar gewoon JA: is je baas ook weer blij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27909827
Ja ze wilden me al eerder strikken, maar toen heb ik geweigerd omdat ik zelf nog nauwelijks wist wie wie was in de school en hoe alles werkt, dus ik had niet het idee dat ik er toen al "klaar" voor was.

Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 10:09:33 #44
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27910924
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 09:18 schreef imago het volgende:
Ik zie vooral op tegen de lastige ouders eigenlijk
Ik werk op een 100% gekleurde school waar ouders nog beschaafd & fatsoenlijk & meegaand zijn.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27911018
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 10:15:54 #46
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27911045
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 10:14 schreef imago het volgende:
Ik werk op een witte kakschool waar leerlingen dreigen dat ze het advocatenteam van hun papa op je af gaan sturen
Rijk blank tuig.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_27918958
Ik zoek een duale stageplaats voor komend jaar in Rotterdam, het liefst een gekleurde school. Ik zit dan in het 3e jaar van de lero Engels. Ik zou een vacature van ongeveer 9 uur (iets meer of minder mag, het is voor 3 dagen in de week) in kunnen vullen. Als iemand iets weet, graag! Ik heb al 2 jaar duaal ervaring op MBO-scholen, dus ik weet hoe het is om voor een klas te staan.
;)
  dinsdag 14 juni 2005 @ 22:59:31 #48
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27934939
quote:
Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef imago het volgende:
Ik ben gevraagd om volgend jaar mentor te worden. Iemand daar ervaring mee?
Ik ben nu ruim 3 jaar mentor. Eerst van een brugklas vmbo, toen met de klas mee gegaan naar de 2e, en nu weer brugklas vmbo. Volgend jaar ga ik weer met de klas mee naar leerjaar 2. Dat vind ik een stuk fijner, want zo krijg je écht een goeie band met de klas. Veel van de leerlingen waarvan ik twee jaar lang mentor was, komen nu nog steeds naar me toe met vragen en/of problemen. Wat wij ook doen is in de brugklas op huisbezoek gaan. De mentor gaat dus bij alle leerlingen van zijn klas thuis op bezoek. En ik kan je zeggen: het kost even wat tijd, maar je krijgt er een hoop voor terug. Ook de band met de ouders is meteen een stuk beter, want je bent bij ze thuis geweest en je begint een stuk positiever - want in het begin van het jaar is meestal nog niet veel aan de hand.

Ik vind het heel leuk om mentor te zijn. Het heeft natuurlijk wat consequenties, zoals die administratieve rompslomp, zoals dossiers bijhouden en punten verzamelen etc, maar er zitten veel leuke dingen bij. En daar doe je het voor.
.
pi_27958915
Er is bij ons momenteel een discussie gaande over de begeleiding bij reizen. We hebben de stelregel: 1 docent per 15 leerlingen. Maar we hebben een paar reizen met kleine groepen en de docenten die die reizen begeleiden zeggen (terecht, imo) dat het niet verantwoord is om maar twee volwassenen mee te sturen: als 1 van de twee een voedselvergiftiging oploopt oid draagt de ander in zijn eentje de verantwoordelijkheid voor het in leven houden en niet vermist of gewond laten raken van 20 a 25 leerlingen, en als de begeleiders wel allebei gezond blijven, maar er gebeurt iets met een leerling waardoor 1 docent bij hem/haar in het ziekenhuis moet blijven oid, heb je hetzelfde probleem. We hebben het hier over reizen naar het buitenland, er kan dus niet zomaar snel iemand anders komen om bij te springen.

Op mijn vorige school gingen met de Romereis (42 leerlingen) zes volwassenen mee, en sowieso was daar de stelregel: 'tenminste 1 docent per 10 leerlingen'.

Hoe is dat bij jullie? Ik snap bij ons wel dat de schoolleiding de lesuitval zoveel mogelijk wil beperken, en dat het sowieso voor een school die vrij veel reizen en werkweken organiseert lastig is om genoeg begeleiders te vinden (veel docenten willen niet mee op meerdaagse excursies, omdat dat lastig te combineren is met hun verplichtingen in een andere baan of in hun gezin). En ik snap ook dat je bij leerlingen die een jaar of vijftien, zestien zijn minder intensieve begeleiding nodig hebt dan bij brugklassers (die gaan bij ons dus ook niet naar het buitenland). Maar toch. Er zal maar eens een keer wat misgaan, ik gok dat er dan door ouders wel 'kamervragen' gesteld gaan worden......zijn de begeleidersaantallen bij ons erg mager, of was het op mijn vorige school gewoon erg riant?
  woensdag 15 juni 2005 @ 18:13:19 #50
35189 Troel
scherp en bot
pi_27958990
Bij ons op werkweek in havo4/vwo 5 waren er drie docenten per bus.
ALs je naar Rome ging was dat meer, want Rome was toch even andere koek. (Dat waren 4 of 5 mensen op 1 bus)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')