abonnement Unibet Coolblue
pi_24199561
LOS ANGELES, California (AP) -- There's a 1-in-300 chance that a recently discovered asteroid, believed to be about 1,300 feet long , could hit Earth in 2029, a NASA scientist said Thursday, but he added that the perceived risk probably will be eliminated once astronomers get more detail about its orbit.

There have been only a limited number of sightings of Asteroid 2004 MN4, which has been given an initial rating of 2 on the 10-point Torino Impact Hazard Scale used by astronomers to predict asteroid or comet impacts, said Donald Yeomans, manager of the Near Earth Object Program at NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena.

No previously observed asteroid has been graded higher than 1.

On Friday, April 13, 2029, "we can't yet rule out an Earth impact," Yeomans said. "But the impact probability, as we call it, is 300-to-1 against an impact."

The asteroid was discovered in June and rediscovered this month.

=========================================================
Inmiddels is de Asteroide op de Torino Scale opgewaardeerd naar een "Rating 4"
Ik volg de site: http://neo.jpl.nasa.gov al een jaar of weet ik ut en tot dusverre heb ik slechts EEN maal een asteroide gezien die een impact risk van 2 op de Torino Scale had en dus is dus inmiddels op 4 gezet.



Op de volgende site kan je zien wat de actuele status is van de Near Earth Objects van dit moment
http://neo.jpl.nasa.gov/risk

=========================================================
Don Yeomans, Steve Chesley and Paul Chodas
NASA's Near Earth Object Program Office
December 23, 2004
A recently rediscovered 400-meter Near-Earth Asteroid (NEA) is predicted to pass near the Earth on 13 April 2029. The flyby distance is uncertain and an Earth impact cannot yet be ruled out. The odds of impact, presently around 1 in 300, are unusual enough to merit special monitoring by astronomers, but should not be of public concern. These odds are likely to change on a day-to-day basis as new data are received. In all likelihood, the possibility of impact will eventually be eliminated as the asteroid continues to be tracked by astronomers around the world.

This object is the first to reach a level 2 (out of 10) on the Torino Scale. According to the Torino Scale, a rating of 2 indicates "a discovery, which may become routine with expanded searches, of an object making a somewhat close but not highly unusual pass near the Earth. While meriting attention by astronomers, there is no cause for public attention or public concern as an actual collision is very unlikely. New telescopic observations very likely will lead to re-assignment to Level 0 [no hazard]." This asteroid should be easily observable throughout the coming months.

December 24 Update: 2004 MN4 is now being tracked very carefully by many astronmers around the world, and we continue to update our risk analysis for this object. Today's impact monitoring results indicate that the impact probability for April 13, 2029 has risen to about 1.6%, which for an object of this size corresponds to a rating of 4 on the ten-point Torino Scale. Nevertheless, the odds against impact are still high, about 60 to 1, meaning that there is a better than 98% chance that new data in the coming days, weeks, and months will rule out any possibility of impact in 2029.

================================
In de loop van de komende dagen, weken zal wel weer duidelijk worden dat het een 'near miss' wordt en zal de 4, terug worden gebracht naar 1 of 0. Anyway... fascinerend dat voor ut eerst in jaren ik een asteroide zie met rating 4...

Zijn er meer Fokkers die die site volgen of dit soort nieuws boeit?
===================================================
Het complete overzicht van de Torino Scale kan je hier vinden ---> http://neo.jpl.nasa.gov/torino_scale1.html
  zaterdag 25 december 2004 @ 13:00:54 #2
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24199630
Mij boeit het, so thanks for the post!
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_24199728
Ik zie trouwens net op de site dat

Asteroide 2004 YD5 op 19 december 2004 op 0,1 LD langs de aarde ging. Das ook dichter bij dan dat ik ooit heb gezien. Weliswaar was die 'maar' 3.7 m bij 8.4 m groot.... maar toch.... heb er nix van gelezen dat er iets op 38.400 km langs de aarde ging.. zeker achteraf pas gemerkt... En de snelheid... pfff... 25, 37 km per seconde... dat had me een klap gegeven...

PS: 1 LD = 1x Afstand Aarde-Maan = 384.000 KM


Als je ook ziet op die grafiekjes hoe explosief het aantal ontdekkingen van Near Asteroids stijgt dan vraag ik me af wanneer het daadwerkelijk eens raak wordt...
  zaterdag 25 december 2004 @ 13:14:12 #4
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24199859
...en waarom we tot nu toe nog niet eerder zijn geraakt.

Let wel op het feit dat we er nu meer ontdekken omdat we nu betere spullen en meer middelen hebben dan vroeger he.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_24200007
Daar gaat mijn pensioen.
Nu hoop ik maar dat hij mist .
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_24200011
Ja, Ok, maar kijk op onderstaand grafiek eens naar 2000 en 2004...
zie je toch belangrijke verschillen...en zoveel geavanceerder zijn we in 4 jaar niet geworden lijkt me.

pi_24200052
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 13:23 schreef Frutsel het volgende:
Ja, Ok, maar kijk op onderstaand grafiek eens naar 2000 en 2004...
zie je toch belangrijke verschillen...en zoveel geavanceerder zijn we in 4 jaar niet geworden lijkt me.

[afbeelding]
Dat ziet er wel eng uit!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_24200247
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 13:23 schreef Frutsel het volgende:
en zoveel geavanceerder zijn we in 4 jaar niet geworden lijkt me.
Jawel Bovendien zijn dit soort asteroides momenteel een hot topic.

Ik zou me er niet druk om maken. Dat neemt niet weg dat tegen een mogelijke impact van deze of een andere asteroide onmiddelijk een plan opgesteld moet worden. De kans dat zoiets gebeurd in de komende honderd jaar is vrij klein, maar het effect wanneer het tóch gebeurd is onmeetbaar groot.
pi_24200697
En daarbij komt dat we nog niet eens het hele heelal om ons heen in kaart hebben gebracht qua asteroids. Hooguit 10% ofzo.
Als er bijv. eentje uit de richting van de zon komt, zien we hem niet eens en het gebeurd wekelijks dat een asteroide pas gezien wordt als ie ons al gepasseerd is.
pi_24201496
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 13:14 schreef Hallulama het volgende:
...en waarom we tot nu toe nog niet eerder zijn geraakt.
Er zijn toch sporen genoeg te vinden van inslagkraters.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zaterdag 25 december 2004 @ 15:30:41 #11
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24201763
Da's waar, maar de echt grote jongens zijn lang niet meer langsgeweest zo te zien....

Is er in de geschiedenis van de mens iets bekend over massale sterfte door een meteorietinslag?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_24202018
" Friday, April 13, 2029 "
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 15:30 schreef Hallulama het volgende:
Da's waar, maar de echt grote jongens zijn lang niet meer langsgeweest zo te zien....

Is er in de geschiedenis van de mens iets bekend over massale sterfte door een meteorietinslag?

Ik heb er nog niks van gelezen...
Maar wel heeft ooit iemand een inslag gezien op de Maan.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_24203313
agh jah dat duurt nog wel ff! maybe kunnen we ze dan opvangen in een netje ofzo
Oelala!!!
pi_24205615
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 15:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Er zijn toch sporen genoeg te vinden van inslagkraters.
[afbeelding]
De laatste paar miljoenen jaren zijn er precies minder veel en kleinere inslagen geweest. (Ofwel zijn enkele grote nog niet ontdekt :p)
pi_24205932
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 20:31 schreef LSDsmurf het volgende:

[..]

De laatste paar miljoenen jaren zijn er precies minder veel en kleinere inslagen geweest. (Ofwel zijn enkele grote nog niet ontdekt :p)
De jongste inlag is die van de Arizona crater 50.000 jaar geleden.


En door de erosie vallen veel kraters niet op.
Of ze zijn gevuld met water ( West Hawk Meteorite Crater, Canada)


of liggen in de bergen ondergegroeid door bossen (Charlevoix Meteorite Crater, Caneda).


Of ze vallen helemaal niet op (alleen vanuit de ruimte zijn ze goed zichtbaar.
(Panther Mountain Meteorite Crater, New york)



En omdat de aarde voor 75% bedekt is met water
vallen de meeste in de oceanen.

[ Bericht 7% gewijzigd door -CRASH- op 25-12-2004 21:13:07 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_24232035
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 20:54 schreef -CRASH- het volgende:

En omdat de aarde voor 75% bedekt is met water
vallen de meeste in de oceanen.
En na gisteren weten we wel dat we daar ook niet zo blij mee hoeven zijn....
Calmer than you are
pi_24238824
1 geruststelling, het feit dat we er meer ontdekken als vroeger maakt de kans niet groter dat we geraakt worden
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator dinsdag 28 december 2004 @ 10:36:11 #18
8781 crew  Frutsel
pi_24251594
Possibility of an Earth Impact in 2029 Ruled Out for Asteroid 2004 MN4

Don Yeomans, Steve Chesley and Paul Chodas
NASA's Near Earth Object Program Office
December 27, 2004

Over the past week, several independent efforts were made to search for pre-discovery observations of 2004 MN4. These efforts proved successful today when Jeff Larsen and Anne Descour of the Spacewatch Observatory near Tucson, Arizona, were able to detect and measure very faint images of asteroid 2004 MN4 on archival images dating to 15 March 2004. These observations extended the observed time interval for this asteroid by three months allowing an improvement in its orbit so that an Earth impact on 13 April 2029 can now be ruled out.

As is often the case, the possibility of future Earth impacts for some near-Earth objects cannot be entirely ruled out until the uncertainties associated with their trajectories are reduced as a result of either future position observations, or in this case, heretofore unrecognized, pre-discovery observations. When these additional observations were used to update the orbit of 2004 MN4, the uncertainties associated with this object's future positions in space were reduced to such an extent that none of the object's possible trajectories can impact the Earth (or Moon) in 2029.

  Moderator dinsdag 28 december 2004 @ 10:40:01 #20
8781 crew  Frutsel
pi_24251655
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 10:38 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Psst.. Close encounters: Asteroide op ramkoers - 2029
ja mooi...mijn topic was eerder...
  dinsdag 28 december 2004 @ 13:07:21 #21
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24254388
Het gevaar is reeds geweken geloof ik...

Check again: http://neo.jpl.nasa.gov/risk
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  Moderator dinsdag 28 december 2004 @ 13:51:44 #22
8781 crew  Frutsel
pi_24255353
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 13:07 schreef Hallulama het volgende:
Het gevaar is reeds geweken geloof ik...

Check again: http://neo.jpl.nasa.gov/risk
ja dat schreef ik 3 berichten hierboven ook al
  woensdag 29 december 2004 @ 01:09:31 #23
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_24268235
Ik heb in de National Geographic gelezen ( jaja, het is er ook in tijdschriftvorm . ) dat de grote gasreuzen in ons stelsel een groot deel van de gevaarlijke meteorieten van de aarde afschermt door hun massa en zwaartekracht. Dus we mogen best in onze handjes knijpen met die grote jongens daar die ons beschermen. Was volgens mij de NG van vorige maand, ging over het zoeken naar nieuwe leefbare planeten zoals de aarde enzo, erg interessant leesvoer hoor .

Dat die dingen er zijn is dus 1 van de redenen dat we niet veel vaker worden geraakt door rondvliegende stenen zo groot als de provincie Utrecht enzo .
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_24268342
quote:
Op maandag 27 december 2004 10:58 schreef Walter_Sobchak het volgende:

[..]

En na gisteren weten we wel dat we daar ook niet zo blij mee hoeven zijn....
Michelle is een chick
pi_24268487
quote:
Er zijn toch sporen genoeg te vinden van inslagkraters.
Nou mocht er een asteroide komen dan ga ik lekker naar een land in de buurt van afghanistan ofzo , zo te zien kome daar in de buurt vrij weinig van die dinge
Wat is de ware definitie van niets?
pi_24270533
ja ze vinden het heel leuk om mensen angst te verkopen.Hebben de spychen weer een centje.

Elke ramp komt onverwachts pech he.
bla bla
  woensdag 29 december 2004 @ 04:17:37 #27
44906 merino
World of Sleepers
pi_24270616
docu nu op National Geographic Channel

Aarde schijnt al 3 milioen keer te zijn ingeslagen door astroïden...
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
  woensdag 29 december 2004 @ 18:34:55 #28
94904 ExtremeKnowledge
Liberté, égalité, fraternité
pi_24280763
Mwoah ja, er knallen een hele hoop asteroiden, nouja meer meteorieten op de aarde.

Heel weinig kans dat daar echt een hele grote tusen zit.

Zoals je aan die kraters kan zien zijn die eruiteraard wel geweest.
You have come, and found us sleeping..
But now we are awake!.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')