abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 april 2005 @ 14:59:15 #251
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_25907248
Met de TGV naar het openluchtspel van Jirnsum

Aangezien ze daar nu ook al tijdliejke stations voor gebruiken....
pi_25914395
Ik heb een vraagje. Ik reis dagelijks het traject Venlo- Eindhoven. In de spits gebruiken ze van die ouwe ICK-rijtuigen. Nu heb ik ergens op internet gelezen dat die vanaf 4 april 2005 op dit traject zullen verdwijnen.
Welke komt er nu voor in de plaats (of klopt het helemaal niet dat de ICK's weg gaan op het traject Venlo- Den Haag)?

Ik hoop dat ut koplopertjes worden

Wie heeft er meer info?

Groeten,
DocPzql
<Typ hier een bericht>
pi_25916119
Of ze helemaal verdwijnen weet ik niet, maar als dat zo is lijkt het me dat ze vervangen worden door IRM. Nu wordt er namelijk ook al regelmatig gereden met IRM op dat traject.
  vrijdag 1 april 2005 @ 21:49:15 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_25917569
ICK verdwijnt niet in zijn geheel, er gaan een rijtuig of vijftig aan de kant (van de 150). Een deel ervan staat nu al op verschillende plaatsen in Nederland terzijde, maar zal t.z.t. op het verlaten emplacement Dijksgracht worden gestald. Het gaat dan niet om terzijdestelling voor verkoop of sloop, maar om zg. strategische reserve. In tegenstelling tot wegkwijnende locs op achterafspoortjes in het verleden, worden de ICK's eens in de zoveel tijd nog wel onder spanning gezet om de batterijen op peil te houden. Ook schijnen kleine defecten voor het wegzetten nog te worden hersteld. De strategische reserve kan nog van pas komen als in december 2006 een geheel nieuwe dienstregeling wordt ingevoerd. Men schijnt dan veel meer treinen te willen gaan rijden, en ondanks de grote instroom van VIRM zijn ze dan misschien ook wel nodig. Daarnaast gaat dit jaar weer een deel van Plan V aan de kant (voor sloop), dus hopelijk zien we ze nog wel terug.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_25922132
ICK verdwijnt in ieder geval niet uit de IC's Den Haag-Eindhoven-Venlo. Die gebruiken ze overigens niet alleen in de spits, ze rijden de hele dag rond samen met VIRM, m.u.v. in het weekend.
pi_25972022
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 00:23 schreef Lucske het volgende:
ICK verdwijnt in ieder geval niet uit de IC's Den Haag-Eindhoven-Venlo. Die gebruiken ze overigens niet alleen in de spits, ze rijden de hele dag rond samen met V-IRM, m.u.v. in het weekend.
Ook niet-V-IRM (DD-IRM) rijdt er, dus om nou te zeggen dat ze samen met V-IRM rijden...
pi_25983186
Oh? VIRM1 is geruimte tijd afgelopen en daarmee is al het DD-IRM verlengd en dus VIRM.
  maandag 4 april 2005 @ 19:54:11 #258
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_25984212
quote:
Op maandag 4 april 2005 19:11 schreef Lucske het volgende:
Oh? VIRM1 is geruimte tijd afgelopen en daarmee is al het DD-IRM verlengd en dus VIRM.
Ik denk zelfs dat de laatste nieuwe stellen VIRM inmiddels wel bijna bij Talbot Bombardier naar buiten rollen. Dan nog een paar vervangende koprijtuigen voor gedeukte exemplaren, en we zijn klaar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_25985045
quote:
Op maandag 4 april 2005 19:11 schreef Lucske het volgende:
Oh? VIRM1 is geruimte tijd afgelopen en daarmee is al het DD-IRM verlengd en dus VIRM.
Klopt, al het DD-IRM is inmiddels V-IRM geworden inderdaad. Ik was even in de war met nieuw besteld V-IRM. Dat verschil zie je namelijk in de stoelen. Wat voorheen DD-IRM was heeft andere stoelen dan V-IRM. Ik dacht dat je bedoelde dat dit reed in die serie en had even niet nagedacht over de naamswijziging
quote:
Op maandag 4 april 2005 19:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik denk zelfs dat de laatste nieuwe stellen VIRM inmiddels wel bijna bij Talbot Bombardier naar buiten rollen. Dan nog een paar vervangende koprijtuigen voor gedeukte exemplaren, en we zijn klaar.
Klopt ook, uit m'n hoofd komen er nog 2 nieuwe stellen en 4 kopbakken. Daarna komt er voorlopig niks meer.
pi_25986857
quote:
Op maandag 4 april 2005 20:27 schreef Carport het volgende:
Klopt ook, uit m'n hoofd komen er nog 2 nieuwe stellen en 4 kopbakken. Daarna komt er voorlopig niks meer.
De 8745 is al afgenomen.
  maandag 4 april 2005 @ 21:46:59 #261
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_25986907
quote:
Op maandag 4 april 2005 21:45 schreef Lucske het volgende:

[..]

De 8745 is al afgenomen.
Nog tien bakken te gaan dan, waarvan zes kopbakken.

Wanneer komen die nieuwe "Sprinters" eigenlijk?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_25987318
quote:
Op maandag 4 april 2005 21:45 schreef Lucske het volgende:

[..]

De 8745 is al afgenomen.
Ik lees net inderdaad dat die op 1 april het land is binnengereden. Ben benieuwd wanneer ik hem tegen kom
quote:
Op maandag 4 april 2005 21:46 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nog tien bakken te gaan dan, waarvan zes kopbakken.

Wanneer komen die nieuwe "Sprinters" eigenlijk?
Bedoel je die nieuwe witte? Die zijn er al een tijdje.
  maandag 4 april 2005 @ 22:41:45 #263
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_25988178
quote:
Op maandag 4 april 2005 22:06 schreef Carport het volgende:

[..]

Bedoel je die nieuwe witte? Die zijn er al een tijdje.
Ik bedoel niet de Vlaflippen, maar de "opvolger" van de Plan V's. De zal zo langzamerhand wel eens van de tekentafel zijn gekomen. 't Zou een soort lightrail-achtig geval moeten worden, helaas...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_26119586
quote:
Monument slachtoffers ramp Winsum


WINSUM - Er komt een monument voor de slachtoffers van de treinramp bij Winsum in 1980. Bij dat ongeluk kwamen negen mensen om het leven.


In de vroege ochtend van vrijdag 25 juli 1980 botsten twee treinen in volle vaart op elkaar. De trein van Winsum naar Groningen was, door nooit bekend geworden reden, een paar minuten te vroeg vertrokken. Net buiten Winsum kwam deze trein op het enkele spoor in botsing met de trein uit Groningen. Naast de negen doden vielen er vele gewonden.

Op de plek van de ramp is er momenteel niets meer wat aan het ongeluk herinnert. Enkele Winsumers willen daarom een sober monument. De gemeente Winsum heeft besloten hier geld beschikbaar voor te stellen. Het monument wordt onthuld op 25 juli, precies 25 jaar na de ramp.



Bron: www.rtvnoord.nl
pi_26147035
Hm, wel lastig, twee stations met de naam Winsum
  maandag 11 april 2005 @ 19:55:48 #266
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_26154807
Nostalgie



Tegenwoordig kost het € 17,40
Wat zijn we aan het doen ???
  maandag 11 april 2005 @ 22:10:10 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_26158279
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:55 schreef Oom_Agent het volgende:
Nostalgie

[afbeelding]

Tegenwoordig kost het � 17,40
Kijk er nog maar eens goed naar: als dat gedoe met die chip doorgaat heb je straks geen kaartjes meer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_26195528
Ik heb gister een boekje over bussen gekocht. Zat ook een buskaartje in, van nog voor de strippenkaart 3 gulden voor 7 ritten mooie meevaller
pi_26195731
Staat daar 4 of 24 gulden?
alst 24 gulden is, is dat prijs verschil in 20 jaar nog prima te overzien...
  woensdag 13 april 2005 @ 14:43:06 #270
86072 thatsme
and That's you!
pi_26196122
lijkt 24 gulden te zijn
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 20 april 2005 @ 10:27:05 #271
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_26368949
quote:
Fransen willen minder treinen op Amsterdam

Uitgegeven: 20 april 2005 08:01
Laatst gewijzigd: 20 april 2005 08:41

DEN HAAG - De Franse spoorwegen (SCNF) willen het aantal hogesnelheidstreinen tussen Parijs en Amsterdam in 2010 beperken tot tien per dag in plaats van zestien. De SCNF laat het afhangen van de toeloop of er meer treinen komen. Dat heeft minister Peijs (Verkeer) aan de Tweede Kamer geschreven.

Diverse Kamerleden lieten vorige week tijdens een overleg met de bewindsvrouw al weten bezorgd te zijn over zulke plannen. Volgens Peijs zijn de onderhandelingen met de Fransen een zaak van de HSA ofwel de Nederlandse Spoorwegen en de KLM, exploitant van de Nederlandse hogesnelheidsverbinding die vanaf 2007 gaat rijden op Parijs. HSA heeft nog geen bijstand gevraagd, aldus de minister, aangevend dat het mogelijk zo'n vaart niet hoeft te lopen.


Maar ook de tijdige inbouw van beveiligheidsapparatuur door de Fransen op de Thalystreinen, waarover Kamerleden vorige week ook al vragen stelden, is twijfelachtig. Minister Peijs schrijft dat ze dat met de Belgische verantwoordelijke minister Vande Lanotte in Parijs aan de orde heeft gesteld.
Bron: nu.nl

Gaat al net zo lekker als met de Duitsers en de Betuweroute...
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_26388083
Hebben we daarom al zoveel geld in dat project gestoken? om minder treinen te laten rijden?
Hmmm, en was er net niet iets van een overeenstemming bereikt tussen belgie en Nederland over de HST? Kunnen die fransen nou eens gewoon stug meedoen? :p
  dinsdag 10 mei 2005 @ 14:07:22 #273
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_26882340
quote:
Op maandag 4 april 2005 22:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik bedoel niet de Vlaflippen, maar de "opvolger" van de Plan V's. De zal zo langzamerhand wel eens van de tekentafel zijn gekomen. 't Zou een soort lightrail-achtig geval moeten worden, helaas...
NS moet de aanbesteding over doen omdat ze gekozen hadden voor Bombardier, en Alstom was het daar niet mee eens.
quote:
datum: 30-04-2005 | sectie: Economie | pagina: 23

Rechter berispt Nederlandse Spoorwegen

Door onze redacteur Philip de Witt Wijnen

De finale om een miljardenorder voor stoptreinen begint voor de derde keer

ROTTERDAM, 30 APRIL. De NS hebben de aanbesteding voor nieuwe treinen niet volgens de regels gespeeld, zo oordeelde de rechter. Twee leveranciers moeten opnieuw in de ring om een miljardenorder.

De Fransen begrepen er niks van. De verkopers van constructiebedrijf Alstom hadden in maart 2004 in hun ogen toch écht de beste treinen aangeboden aan de Spoorwegen. Beter dan die van hun concurrent uit Canada, Bombardier. In het beoordelingsrapport dat de NS vier maanden later aan de twee treinenbouwers stuurden stond het duidelijk: in de trein van Bombardier was de beenruimte te krap, de afvalbakken te klein en de uitstraling van de buitenkant ,,gedateerd''. Bovendien leverde de rivaal te kleine `gewone' balkons en waren zijn `multifunctionele' balkons daarentegen weer te groot. Het aantal zitplaatsen was ook nog eens te laag. En zo waren er 63 andere punten waarop Bombardier slechter scoorde dan de Fransen - tegen 27 betere onderdelen van Bombardier.

Waarom dan, had het NS Reizigersbedrijf in een brief aan het hoofdkantoor in Saint Ouen met ,,spijt'' laten weten dat ,,Alstom niet was aangewezen als preferred bidder'', waarmee de NS exclusief de slotonderhandelingen zou ingaan? Als Bombardier op minder punten beter scoort, dan zullen die punten kennelijk zwaarder tellen dan die van Alstom. Welke criteria, kortom, wegen hoe zwaar? Dat had Alstom liever van te voren willen weten.

De opdracht draait om een nieuwe vloot stoptreinen die in 2008 vooral in de Randstad moeten gaan rijden, als vervanging van de huidige Sprinters. In eerste instantie wenst de NS een serie treinstellen die zo'n 13.000 passagiers moeten kunnen vervoeren. Daarnaast is er een optionele bestelling gevraagd voor vijf series met een totale capaciteit van 60.000 reizigers. De kosten voor de order heeft de NS niet bekend gemaakt, maar aan de hand van de bieding van Alstom is op de maken dat de investering tussen de 230 miljoen en 1,1 miljard euro moet liggen. Volgens de Spoorwegen is het ,,een van de grootste aanbestedingen uit de geschiedenis van NS''.

Een van de onderdelen waarin Alstom te kort schoot, zo blijkt uit de offertebeoordeling, was de zogenoemde `verdiencapaciteit', de mate waarin de opbrengsten uit het reizigersvervoer in de periode tot 2014 de investering in de nieuwe treinstellen kunnen compenseren. Daarbij valt voor de buitenwereld als eerste op dat de NS in beide gevallen negatief denkt uit te vallen: min 45,3 miljoen euro voor de Alstom-trein, min 44,3 miljoen euro voor de Bombardier-variant. Maar die kwestie is in het geschil niet aan de orde. Het gaat er om dat het negatieve saldo bij Alstom 2 procent lager is dan bij Bombardier.

Nog veel groter was de Franse verbazing toen de NS in december vorig jaar, vijf maanden na de afwijzing, het verzoek deed de eerder ingediende offerte aan te passen aan de nieuwe spoorwegwet die op 1 januari zou ingaan. Deze wet stelt nieuwe veiligheidseisen aan de botsbestendigheid van treinen.

Aan die nieuwe botscriteria voldeden wij toch in juni ook al, dachten de Fransen. Kennelijk voldeed Bombardier niet aan de nieuwe botseisen, anders was deze herkansing overbodig. Maar hadden de Spoorwegen de offerte van de Canadezen dan niet als ongeldig moeten afwijzen? Ook die vraag legde Alstom in kort geding voor aan de rechtbank, in Utrecht nadat ook in tweede instantie de klus aan haar voorbij was gegaan.

De Utrechtse voorzieningenrechter gaf Alstom afgelopen donderdagochtend slechts gedeeltelijk gelijk. De offerte die concurrent Bombardier in de zomer van vorig jaar uitbracht was niet ongeldig, zoals Alstom had gesteld. De rechter willigde om deze reden de eis niet in om de order direct aan Alstom te gunnen.

Maar de rechter verweet de NS wel dat zij ,,te kort is geschoten'' in de uitleg aan beide partijen welk gewicht aan de verschillende gunningcriteria werd gegeven. Daartoe waren de Spoorwegen volgens de huidige Europese aanbestedingsrichtlijnen wel verplicht. Gevolg van deze laatste overweging is dat de Spoorwegen de slotonderhandelingen met Bombardier subiet moeten staken.

De rechter sprak in haar vonnis nadrukkelijk niet uit wie nou het beste treinontwerp had ingediend - daar gaat alleen de NS over. Aan beide partijen zal de NS, binnen drie weken, dan ook een nieuwe offerte moeten vragen. Daarna begint de finale om de miljarden voor de derde keer: in de zomer van vorig jaar waren de twee rivalen als enige leveranciers over in de eindstrijd, in december volgde een aangepaste offerte en nu moeten zij Bombardier én Alstom dus opnieuw hun aanbieding indienen. De NS is bij de nieuwe uitnodiging verplicht om van te voren ,,duidelijk, ondubbelzinnig en voldoende gespecificeerd'' uit te leggen wat de beoordelingscriteria zij en wat daarbij de wegingsfactoren zijn, zo besloot de rechtbank.

De Spoorwegen noemde het besluit van de rechter ,,teleurstellend''. Bombardier, formeel geen partij in het geding maar als betrokkene wel benieuwd, gaf bij monde van zijn verkoopdirecteur voor Noord-Europa dezelfde kwalificatie aan het vonnis. Geen van beiden wilden nader commentaar geven. De NS overweegt in hoger beroep te gaan en zegt tot dat besluit niets te kunnen zeggen of de oplevering van de nieuwe stoptreinen vertraging oploopt.

En de reizigers? Die zullen zich de komende vier jaar sowieso moeten blijven verplaatsen in de huidige Sprinter. Zij zullen door de juridische strijd tussen de Spoorwegen en een van haar leveranciers ook wat langer moeten wachten voordat het antwoord op de vraag of de afvalbakken in de nieuwe stoptrein nu groot uitvallen of klein.
bron: www.nrc.nl

"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_26883912
quote:
Op maandag 4 april 2005 22:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik bedoel niet de Vlaflippen, maar de "opvolger" van de Plan V's. De zal zo langzamerhand wel eens van de tekentafel zijn gekomen. 't Zou een soort lightrail-achtig geval moeten worden, helaas...
Toevallig ben ik deze week door de NS benaderd voor een onderzoek. Hierin stond ook een ontwerp voor nieuwe stoptreinen. Deze zijn donkergrijs/lichtgrijs met wit en de deuren waren geel. Het zag er op zich best modern uit, maar het steekt erg af tegen het geel (en blauw) wat ze nu hebben.
pi_26953606
Vandaag ben ik naar de AVManifestatie gegaan in Studie 22 te Hilversum. En tja ik moest met de trein en had mijn fototoestel bij me. Helaas zijn sommige mislukt...


Spoor 4 en 5 en 6 te Groningen

Richting Zwolle vanuit Groningen

Oude wagons op het rangeer terein bij groningen

Mijn trein komt net Groningen binnen rollen

Een koploper bij Hilversum Noord

ICE gezien vanuit de trein naar Utrecht

De achterkant van de zojuist gearriveerde ICE, had geen tijd om naar de voorkant te lopen

Lijkt me duidelijk, met op de achtergrond de maker

Knap om op die plek grafitie te krijgen

Vind dit wel een leuk shot
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')