abonnement Unibet Coolblue
pi_19646460
quote:
Peiling: lage opkomst Europa-verkiezingen

Een 'bedroevende opkomst'. Dat voorspelt opiniepeiler Maurice de Hond voor de Europese verkiezingen van donderdag 10 juni. Volgens De Hond zal het opkomstpercentage zelfs nog onder dat van de verkiezingen van 1999 blijven steken, toen 29,9 procent van de kiezers naar de stembus kwam.

De opiniepeiler verwacht een opkomst van 25 à 30 procent. Bij de voorspelling van de uitslag houdt De Hond vanwege de geringe opkomst een slag om de arm. Het is nog maar zeer de vraag of D66 en de LPF genoeg stemmen halen voor een zetel. Daarvoor is 3,8 procent van de stemmen nodig. De nieuwe partijen Partij voor de Dieren en Europa Transparent maken volgens De Hond wel een goede kans om de kiesdrempel te halen.

Winst voor het CDA
De lage opkomst lijkt gunstig uit te pakken voor het CDA. In de reguliere peilingen staat de partij op fors verlies, maar in Europa stevenen ze af op negen of tien zetels. Voor de PvdA worden zes of zeven zetels verwacht, voor de VVD vijf of zes. De combinatie ChristenUnie/SGP staat op twee zetels en SP en GroenLinks halen er beide één.


Bron: Fok.nl

Het blijft natuurlijk Maurice de Hond maar wel frappante uitkomsten. Helemaal 'grappig' is het detail dat D66 geen zetels meer krijgt. Dat zou nog eens een Gods/Allahzege zijn voor de bescherming voor onze democratie. Overige krijgt D66 bij de landelijke peilingen van Maurice de H. 'gewoon' 5/6 zetels net zoals de andere peilingen, dus dat nuanceerd de zogenaamde onbetrouwbaarheid van de peiling een beetje.
Natuurlijk ook leuk dat Partij voor de Dieren en Europa Transparant schijnbaar tegen of net over de kiesdrempel zitten, dat beloofd wat.
De lage opkomst is ook nog opvallend; zo zie je maar weer dat die andere peilingen de kiezer positief moeten stellen om wel te gaan stemmen omdat anderen dan ook doen... propagandistische media...
pi_19646558
ik ga op de partij voor de dieren stemmen
  vrijdag 4 juni 2004 @ 19:23:17 #3
909 Num
Núm dus!
pi_19646644
Gek dat ChristenUnie/SGP minder zetels krijgen. Dat zijn toch vaak mensen die altijd gaan stemmen. Dus als de opkomst lager is dan zouden deze partijen relatief meer stemmen moeten krijgen. Snap ik niet helemaal.
Mooi dat ET op 1 zetel staat. Ik hoop dat ze 't halen!
pi_19646674
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 19:23 schreef Num het volgende:
Gek dat ChristenUnie/SGP minder zetels krijgen. Dat zijn toch vaak mensen die altijd gaan stemmen. Dus als de opkomst lager is dan zouden deze partijen relatief meer stemmen moeten krijgen. Snap ik niet helemaal.
Mooi dat ET op 1 zetel staat. Ik hoop dat ze 't halen!
Het zetelaantal is natuurlijk wat lager 31 -> 27.
pi_19646709
Maar ik snap niet dat GroenLinks van 4 naar 1 gaat... terwijl ze toch een van de beste lijsttrekkers hebben en beste campagnes.

En wat ik niet snap is dat D66 nog met de debatten mee mag doen
  vrijdag 4 juni 2004 @ 19:27:41 #6
909 Num
Núm dus!
pi_19646747
O ja dan klopt 't weer!
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:14:56 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_19647932
Ik denk dat er juist een hogere opkomst komt. Ik schat 36%
Politiek leeft meer dan 5 jaar geleden, ondr andere door Fortuyn. Ik denk ook dat Europa iets meer leeft.

Ik denk dat dan D66 ook nog wel een zetel kan bemachtigen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_19648022
Laten we het er maar op houden dat Maurice de Hond weer een beetje gek is. Andere peilingen laten een beter beeld zien (wat vaker in overeenstemming is met de werkelijkheid).
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_19648078
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 20:14 schreef Sidekick het volgende:
Ik denk dat er juist een hogere opkomst komt. Ik schat 36%
Politiek leeft meer dan 5 jaar geleden, ondr andere door Fortuyn. Ik denk ook dat Europa iets meer leeft.

Ik denk dat dan D66 ook nog wel een zetel kan bemachtigen.
Je was pro-Fortuyn?
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:30:09 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_19648346
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 20:18 schreef UnderWorld_ het volgende:
Laten we het er maar op houden dat Maurice de Hond weer een beetje gek is. Andere peilingen laten een beter beeld zien (wat vaker in overeenstemming is met de werkelijkheid).
Tsja, iedereen zit te gokken natuurlijk. Wat is nu de "werkelijkheid" [sic]?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 4 juni 2004 @ 22:50:08 #11
61927 DaveM
uitgefokt
pi_19651622
Nieuwste peiling:

LPF -1
PVDA+1
SP + 1
VVD -1

bron: www.novatv.nl
pi_19652343
dat was voor de 2e kamer, maar het ziet ernaar uit dat de LPF volgende week zijn Europse ambities kan vergeten.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 23:18:48 #13
3185 Adelante
To let it go now
pi_19652431
ging niet heel de turkse gemeenschap in nederland stemmen
om met name de beslissing van turkije bij de EU te beïnvloeden.
dan zal de opkomst toch best nog hoog zijn
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 4 juni 2004 @ 23:24:41 #14
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_19652581
Nou begrijp ik deze verkiezingen niet helemaal hoor dus denk even mee,
Een stem op de VVD is dus niet per se een stem op de VVD maar op de Europese liberalen
Waar komt een stem op bv de LPF dan bij terecht als er geen andere landen zijn met een LPF achtige beweging

De Europese verkiezingen zijn een zwart gat voor mij, en blijkbaar voor veel anderen
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_19653557
Misschien wel bij Vlaams Blok en Le Pen. Misschien bij Berlusconi. Dan zitten ze in dezelfde fractie als het CDA. Dat lijkt me het meest voor de hand liggend
pi_19654657
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 23:24 schreef HarigeKerel het volgende:
Nou begrijp ik deze verkiezingen niet helemaal hoor dus denk even mee,
Een stem op de VVD is dus niet per se een stem op de VVD maar op de Europese liberalen
Waar komt een stem op bv de LPF dan bij terecht als er geen andere landen zijn met een LPF achtige beweging

De Europese verkiezingen zijn een zwart gat voor mij, en blijkbaar voor veel anderen
Een stem op een kandidaat is een stem op een kandidaat. Op die persoon stem je ook echt. Je stemt op mensen van nationale partijen. Deze nationale partijen voegen zich in het EP tot clusters (Christen-democraten, sociaal-democraten, liberaal-democraten, groenen, en nog een paar). De VVD en D66 zullen zich beide aansluiten bij de liberaal-democraten. Ook zijn ze een lijstverbinding aangegaan om restzetels te bemachtigen. GL en de PvdA zijn ook een lijstverbinding aangegaan.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_19654669
De LPF weet overigens nog niet tot welke EUropese Fractie ze willen behoren.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  zaterdag 5 juni 2004 @ 00:29:42 #18
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19654695
SP 1?

feest
pi_19654756
De stemmingen in de Europese fracties verlopen zoveel mogelijk als een blok, maar kandidaten kunnen makkelijk van het fractiestandpunt afwijken.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_19656555
Jammer dat D66 zo laag scoort.
pi_19656639
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 02:02 schreef Steijn het volgende:
Jammer dat D66 zo laag scoort.
Andere peilingen staan ze gewoon op 6/7 zetels voor de kamer, dus 2 voor het EP.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_19656746
pberends wat is er trouwens mis met D66? Je bent aardig in je nopjes met oneliners als 'D66: op naar de 0 zetels' en 'Democratische vernieling'. Ken je de standpunten van D66 dan wel vraag ik me af.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 5 juni 2004 @ 02:40:17 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_19656866
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_19656885
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 02:22 schreef Steijn het volgende:
pberends wat is er trouwens mis met D66? Je bent aardig in je nopjes met oneliners als 'D66: op naar de 0 zetels' en 'Democratische vernieling'. Ken je de standpunten van D66 dan wel vraag ik me af.
Ik vraag mij inderdaad ook af hoe een verwijdering van D66 uit het EP leidt tot een verbetering van de democratie.
pi_19657505
Europese verkiezingen opnieuw naar dieptepunt

Europese verkiezingen opnieuw naar dieptepunt
van onze verslaggever
2004-06-05

AMSTERDAM - De Europese verkiezingen stevenen opnieuw af op een zeer lage opkomst. Uit een steekproef van TNS-Nipo blijkt dat op dit moment maar 34 procent van plan is om 10 juni te gaan stemmen.


Vooral PvdA'ers en aanhangers van de LPF zullen thuis blijven. TNS-Nipo vroeg ruim 800 stemgerechtigde Nederlanders naar hun plannen op 10 juni. Er zijn aanwijzingen dat ook veel aanhangers van D66, CDA en GroenLinks niet gaan stemmen.

De uitkomst van een peiling van Maurice de Hond is nog somberder. Hij concludeert na een steekproef onder 5000 Nederlanders dat niet meer dan 28 procent naar het stemlokaal gaat.

De Nederlandse opkomstcijfers bij de Europese verkiezingen vertonen sinds 1979 een sterk dalende lijn. Vijf jaar geleden ging krap 30 procent stemmen.

Bij de eerste Europese verkiezingen in 1979 ging in Nederland 58 procent naar de stembus, in 1984 iets meer dan 50 procent,

in 1989 47 procent en in 1994

36 procent.

bron : trouw
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')