quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 23:15 schreef Oom_Agent het volgende:Mooie foto's Sweek
Ik zat net even te zoeken naar de opgeheven internationale treinen en gesloten grenstrajecten. Erg jammer dat de meeste niet meer rijden. Het huidige internationale treinverkeer met z'n Thalys en ICE is natuurlijk ook wel leuk, maar het kan, wat mij betreft, niet tippen aan de vroegere internationale D treinen. De echte treinen tijd......
Wie herrinert zich nog de Britannia Expres vanuit Köln Deutz naar Hoek van Holland H. met aansluiting op de boottrein naar (London)
Ja, de Brittannia Express. Wat een jeugdsentiment. Jarenlang mee gereisd, dagelijks van Eindhoven nonstop naar Rotterdam CS. Reed altijd net achter de normale intercity aan die stampvol was. Nadat in Eindhoven die gewone IC vertrokken was, kwam enkele minuten later de Brittannia Express voorgereden, met Duitse wagens met de bekende coupeetjes, met zittingen in de tweede klas, waarvan je bij aanblik ervan dacht dat je in de eerste klas zat. Maar meestal was deze trein zo goed als leeg, lekker rustig dus. En dan maar genieten van het niet stoppen bij stations als Tilburg, Breda en Dordrecht.
De Brittannia Express
. Ik zal hem nooit meer vergeten.
Als laatste herinnering heb ik toen eens een geluidsopname gemaakt vanuit de Brittannia Express, op weg naar Rotterdam, ter hoogte van Boxtel.
Klik hier om die te beluisteren. Overigens kun je
hier nog een passerende Bergland Express beluisteren.Ook was er nog de Rhein Express, 's ochtends van Hoek van Holland naar Köln, en 's avonds weer terug. Ook altijd wel leuk.
Maar vergeet ook de Duitse vakantietreinen niet. Er reden er destijds twee van. Een van Köln naar Alkmaar, als ik het wel heb.
Maar ook één die reed van Hagen, via Köln, Venlo, Eindhoven en dan nonstop naar Roosendaal, en verder naar Goes, Middelburg en Vlissingen. Trein 2528 heen, en 2529 terug. Met van die oude Silberlingen. Ik vergeet het nooit meer. Zucht.
quote:
De trein van Amsterdam via Maastricht naar Luxemburg - Basel en Ancona. ( Herrinering uit de Tienertoer tijd lekker rustig in een trein van maar 4 rijtuigen waarvan 2 duitse en 2 italiaanse van Asd naar Mt reizen ) En te bedenken dat een doodnormaal station zoals Sittard een rechtstreekse verbinding had met Basel, Milaan en Ancona. Niet te geloven gewoon.....
Die trein staat me ook nog goed bij. Trein D 297 heen, en D 296 terug. Inderdaad rustig, althans vóórdat het vakantieseizoen was gestart. Tijdens het vakantieseizoen was die trein afgelaaien vol, en waren zelfs de gangpaden mudvol. Verder hadden die Italiaanse wagens een supervering, die wagens hoorde je niet als ze voorbijdenderden. Wat me ik ook van deze trein kan herinneren, zijn de enorme vertragingen die deze trein uit Italië had bij aankomst in Eindhoven. Het kwam wel erg vaak voor dat die meer dan een uur vertraging had.
quote:
Nee........ de Nord West expres.. dat was pas een trein !!
Die reed van Hoek van Holland over Utrecht, Hengelo naar Berlijn, Warschau en Moskou waar hij 2 dagen later arriveerde.
Alweer jeugdsentiment. Wij gingen vaak naar mijn oom in Bremen, en dan hadden we altijd de Nord-West Express. Met een coupeetje voor onszelf. En dan de grenscontrole in Bad Bentheim. Altijd voelde je een bepaalde spanning, als de trein vaak lange tijd stilstond, en de Duitse douane de paspoorten van de passagiers controleerden .
Je had toen nog het gevoel dat je echt naar het buitenland op reis was. Dat gevoel is nu gewoon grotendeels verdwenen.
quote:
Ach ik kan wel door blijven gaan..........natuurlijk ook zonde dat er van Groningen geen treinen meer naar Oldenburg rijden.
Dat hebben we ook eens gedaan, op weg naar Bremen.
Man wat was dat een wereldreis. Eerst van Eindhoven naar Utrecht, dan de hondekoppen naar Groningen, en van daaruit via Oldenburg naar Bremen. We kwamen daar gebroken aan.
De terugreis idemdito. En dan kom je 's avonds laat dorstig aan in Utrecht CS, en dan was er geen drinken meer te krijgen, want al die automaten waren of leeg of defect. Via Groningen naar Duitsland, dat was dus eens maar nooit weer.
quote:
Wat heb je, behalve de korte reistijd, eigenlijk aan zo'n ICE of Thalys waar nog geen eens een raampje open kan om even de heerlijke buitenlucht op te snuiven van het station waar je binnen komt glijden.
echt zonde dat die mooie ouwe, krakende , piepende D treinen zijn verdwenen.
Je hebt gelijk, het romantische is er wel vanaf. Je kan niet meer even zo in de treinen stappen, voor alles moet vantevoren gereserveerd worden.
Of je moet een eurodomino voor Duitsland kopen. Reserveren hoeft niet, je stapt van de ene IC in de andere EC, of andersom natuurlijk, je hebt er geen omkijken naar. Misschien wel een idee voor Sweek.
Lekker genieten van de treinen waarin vaak nog enkele oude Duitse rijtuigen meerijden, met de oude vertrouwde coupeetjes waarvan je de ramen nog gewoon kan openen, en kan meegenieten van het oorstrelende geluid van het gedender van de wielen op de spoorstaven.
Zo'n rit heb ik eens in de zomer gemaakt in de EC Berner Oberland. Ingestapt in Köln, en dan via Oberhausen naar Emmerich. Raam open gezet, maar wat een machtig mooi geluid geeft dat. Erg indrukwekkend. Zeker als die treinen daar 160 km/u rijden.
[ Bericht 3% gewijzigd door Fence op 08-05-2004 13:57:19 ]